Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1898 ggr
Honestyisdead
2007-10-22 21:20

Fotbollshuliganer

Nu i dagarna träffades huliganer från sthlm, hgb och kph för att slåss. Tydligen är det väldigt organiserat.

Hur ska man kunna komma åt problemet?

Eller ska vi kanske låta dem ta kol på varandra?
Dom är ju med och slåss frivilligt (helt oförståligt för mig)
Sen att dom är pinsamma och kallar sig fotbollshuliganer, ja, jag vet inte vad jag ska säga om det.

Det är ju tydligt att de aldrig är på matcherna för fotbollen ;)

Annons:
charlie
2007-10-22 22:51
#1

De borde få göra en 15 månaders värnplikt i den svenska fjällvärden. Det finns ingen hyfs som -43 graders kyla inte rår sig på.
Det är brist på mannliga ritualer och förebilder i dagens sammhälle.

---

kermit
2007-10-23 00:19
#2

#1 Vad är mer "manlig ritual" än att samlas och slåss? Och vad är en bra manlig förebild, enligt dig?

kermit
2007-10-23 00:23
#3

Jag tycker de ska hållas. Låt dem slåss! Är det kriminellt att slåss? Jag tycker nog det är en konstruktivt sätt för dem att bli av med en massa överskottsenergi. Mass-boxning! Jisses…ibland undrar jag varför man gör ett icke problem till ett problem. Anordna istället ett ställe för dessa adrenalin stinna pojkar så de kan slå sig trötta och sedan kunna gå hem och vara en god medborgare, så att de slipper kalla sig för saker de inte är och slipper våldgästa fotbollsmatcher.

charlie
2007-10-23 01:04
#4

#1 Nej jag menar alternativ till att samlas och slåss. Resten av samhället har blivit så avtestoronifierat att pojkar inte vet vad de ska göra av all energi. De sitter hemma, jobbar inte,

---

kermit
2007-10-23 01:25
#5

#4 jag förutsätter att du inte prata med dig själv Flört

Ja, men då är vi på samma våglängd. Jag anser också att det borde vara mer samhällsekonomiskt att anordna en "fight-club" arena. Likabra som att man gör en skateboard arena i vissa städer. Varför ska vissa intresse vara bättre än andra?( Krasst sett på det hela) Man skulle kunna lägga det hela under " friskvårds-fliken" i nästa budget.

Jag tycker nästan synd om de här killarna. Tänk att gå omkring med så mycket testosteron, energi och känslor. Som att aldrig komma ur puberteten, utan den stegrar istället!  Den stressen  sliter på kroppen och sinnet och om man inte ger dem ett lagligt ställe att avreagera sig på, så kommer de göra det någon annanstans, ta till sprit och droger för att kunna hantera det och så är den onda cirkeln igång. Destruktivt.  

Boys will be boys.

precis
2007-10-23 19:18
#6

#0 De kallar sig ju själva "firmor", Det är media som säger huliganer och knyter ihop det med fotboll.

Vad är det som gör det tydligt att de inte är på matcherna? De kanske ser 20 matcher per säsong och slåss en till två gånger? Det vet väl varken du eller skandalpressen?

Det som jag ser som ett problem är att de "frivilligt" slåss, men de orsakar kanske ett par skador som behöver läkarvård, och då tar de ju upp plats i onödan för kanske några andra patienter. Det är väl man ansett att proffsboxning m.fl kampsporter anses som omoraliskt och olagligt

#4 det går mycket bra att slåss mot en sandsäck eller annat tidsfördriv. om man bara menar att dom ska få "slå sig trötta".

Annons:
Honestyisdead
2007-10-23 20:35
#7

#6 Nu pratar du i nattmössan.

Eftersom jag är bekant med vissa som var med i t.ex åstorp slagsmålet, och ser dem då de är på HIF matcher, så vet jag ju faktiskt att dom inte är på fotbollen för fotbollens skull, utan för att bråka. Det ser jag match efter match. Det gör alla som är där. De bråkar med allt och alla.

Och då killen varit med helsingborgs gänget, har han väldigt mycket insiderinfo. Som tur är har han växt upp sedan dess.
Så visst börjat det med fotbollen, dom kallar sig supportrar.

kermit
2007-10-23 23:30
#8

 #4 Det finns de som ordnar boxningslokaler åt ungdomar som behöver avreagera sig. Jättebra! Nästa steg är att tillåta kick-boxning i Sverige, som också är en form av frivilligt slagsmål så att knytnävs-killarna får sitt och fotbollsspelarna kan få ha sin sport ifred.

precis
2007-10-24 19:05
#9

#7 ? jag pratar i nattmössan? look who's talking. :)
bara för att du har insiderinfo, så kan du inte dra alla supportrar, huliganer, firmor, fotbollsfans eller några andra över en kam. Och det är rätt fel att kategoriskt utesluta att jag skulle ha insiderinfo ifrån mitt håll… (järnkaminerna, black army, blue saints o allt vad de heter ikring sthlmsklubbarna)

Honestyisdead
2007-10-24 19:16
#10

Eftersom det var HIF:s supportrarna tillsammans med FCH köpenhamn mot sthlm (vilka där vet jag inte) så har det med fotboll och göra. Jag drar inte alla över en kam, men eftersom detta var fotbollshuliganer, så förstår jag inte var du vill komma?

Var drar jag alla över en kam? :)
Jag snackar om händelsen i Åstorp och om matcherna här på Olympia.

precis
2007-10-24 19:43
#11

Jag vill få en förklaring till vart jag "talar i nattmössan"? och så vill jag försöka förklara att jag pratar om många andra orter och många andra slagsmål och många andra sportföreteelser… Av en enskild incident kan man inte förstå hur alla andra är eller reagerar…

Honestyisdead
2007-10-24 20:19
#12

Jag menar att du pratar om annat äv vad jag gör. Jag pratar inte om alla andra, utan om DENNA händelsen. Har inte sagt ngt om andra firmor osv. Jag har ingenstans sagt ngt om hurn andra är eller reagerar. Läs.

precis
2007-10-24 23:57
#13

#12 håhåjajajah… så du menar att din rent allmänt ställda frågeställning i inledningen,
citat: _"Tydligen är det väldigt organiserat.

Hur ska man kunna komma åt problemet?_

…nu har förvandlats och bara handlar om ett litet lokalt problem med ett litet gäng hif-are???

Annons:
Honestyisdead
2007-10-25 00:07
#14

Öhm, det stod att det var organiserat, om just denna händelsen.
Och enligt mig är det ett problem. Matcher förstörs av dessa huliganer.

Förstår inte var det är du vill komma?

Honestyisdead
2007-10-25 16:24
#15

Ikväll klockan 22.00 på Tv3 i programmet Insider, handlar det om just fotbollshuliganer.

Ska bli intressant.

precis
2007-10-25 20:33
#16

#14 ja, jag vet att detta organiseras via internetforum. Jag har inte bestridit det. Det jag vill komma till är att du verkar inte diskutera detta problem som är globalt, utanför din lilla gata i din lilla stad? Vad lägger du upp frågeställningen så allmänt för då?

Honestyisdead
2007-10-25 20:37
#17

Visst vill jag det, då det gäller fotbollshuliganer. Du börjar ju prata om annat, och säger att det inte är det? Förstår inte dig.

Jag startade tråden om fotbollshuliganer. Inte en tråd om dom som är ngt annat :)

precis
2007-10-25 20:58
#18

#17 men var i hundan har jag pratat om annat än gängslagsmålen??? jag försöker förstå din logik, men det går inte ihop…

Honestyisdead
2007-10-25 21:00
#19

"De kallar sig ju själva "firmor", Det är media som säger huliganer och knyter ihop det med fotboll"
Förstår tex inte detta. Då dom som slogs faktiskt är fotbollshuliganer. Media har inte gjor så att dem knyts ihop med fotboll.

"så kan du inte dra alla supportrar, huliganer, firmor, fotbollsfans eller några andra över en kam. "
Det gör jag inte.

precis
2007-10-25 21:12
#20

#19 vad är det som du inte förstår?? det här är ju en väldigt enkel mening: De grabbar och gäng som du och media kallar huliganer, kallar sig själva för "firmor". De har ingen anknytning till fotboll eller sport eller föreningen. det de har gemensamt är att de har träffats på eller kring matcher, och bildat gäng.

i ditt inlägg i #7 så skriver du ju om ett gäng som du sett varit på match, bara för att bråka. Du kan ju inte skriva som att "alla som är på HIFs matcher bara är där för att slåss". Du vet ju inte vad alla supporters till HIF, och till alla andra klubbar, gör resten av sitt vanliga liv, när du inte ser dom…

Annons:
Honestyisdead
2007-10-25 21:14
#21

Vi förstår tydligt inte varandra. Så jag lägger ner.
Jag har aldrig sagt att alla som är på matcherna är där för att slåss.

orka

Honestyisdead
2007-10-25 21:17
#22

Och jag skrev att ALLA SOM ÄR DÄR ser att huliganerna är där för att bråka. Skrivet i lite fel ordning ser jag.

precis
2007-10-26 01:17
#23

du behöver nog träna på din debatt-talang. :)
Din rubrik på denna tråd är just fotbollshuliganer, och det är de orden som används i skandalpressen också…
och så skriver du ändå i #19 att "Media har inte gjor så att dem knyts ihop med fotboll"
alltså anknyter ju både du och media till sporten fotboll.
och även om du nu bara menade en liten grupp ungar som du sett ibland på matcher (att dom alltid slåss och bara är där för att slåss) så vet du ingenting om helheten, motivet för samtliga 100% av den gruppen. (det är det som är att dra alla över en kam)

men det är lugnt, vi ses i nån annan tråd :)

Honestyisdead
2007-10-26 01:31
#24

Du skriver nu att jag skrev "Media har inte gjort så att dem knyts ihop med fotboll"
Jag skrev det för att du skrev: "Det är media som säger huliganer och knyter ihop det med fotboll."

Hur påverkar pressen sanningen? Du pratar ju i nattmössan på riktigt.
Media har INTE gjort att huliganerna knyts med fotboll, det har de själva gjort. De visar sig själv vid matcherna, de säger själv det i hemsidorna, de skriker det på stan.

Och ugnarna? Vissa av dessa huliganer är 40 år gammla.
De som syns mest är mellan 15-25.

precis
2007-10-26 10:56
#25

Pressen påverkar helt klart allmänhetens bild av företeelser och områden som inte alla är insatta i. (Se t.ex. Fox News & CNN hur de utmålat alla människor i sydvästra asien till galen fundamentalistisk terrorist de senaste 6 åren.)

Honestyisdead
2007-10-26 19:28
#26

Må så vara. Men i detta fallet var det precis som det skrevs och sades.

BENNYP
2007-12-17 06:49
#27

Annat var det på min tid då var alla glada vart är ungdomen på väg. Slöa bråkstakar , som sitter inne och ska ha allt serverat. Enda gången de rör på fläsket är för satyg. Nä sätt alla i 43 greders kyla som charlie skriver.

Annons:
Honestyisdead
2007-12-17 14:30
#28

#27 Kan ju berätta att det inte bara är ungdomar som beter sig illa.

demon_sid
2007-12-18 01:02
#29

Jasså har du sett en 43 årin`gs 2 barns pappa stå och pissa utanför konsum eller i samband med fotbolls match i sthlm =?

Honestyisdead
2007-12-18 01:06
#30

Inte i sthlm nej. Men här var jag bor har jag sett det mer än en gång. Ofta fulla som alikor också.

demon_sid
2007-12-18 10:17
#31

I samband med fotbolls matcher och 2 barn bredvid ?

Konstigt samhälle du bor i då *LOL*

Honestyisdead
2007-12-18 13:05
#32

Nej, inte med barnen brevid alltid, men jag råkar veta att vissa av dem är fäder. Och nej, inte en konstig stad jag bor i, för det händer definitivt överallt.

Knappast bara i HBG det finns alkoholiserade eller huliganföräldrar.

Lever du i tron att alla som har barn är bra föräldrar? :/

demon_sid
2007-12-18 15:08
#33

Ok, ser nu jag glämde fylla i att han var på fotboll och var 43 år med sina barn och betedde sig illa……..**

OM du ser en sådan Menade jag.

Sen att det finns massor med föräldrar som ej sköter sig har JAG väl aldrig nekat till ?

Honestyisdead
2007-12-18 16:00
#34

Men ja, jag har sett föräldrar, med barn, som missskött sig grovt på fotbollsmatcher.

Annons:
BENNYP
2007-12-19 11:06
#35

Hera hur hinner du allt ?
Har du livlig fantasi, för sitta inne hela dagarna vid en data . Sedan hinna med se allt . Om man hade varit lika begåvad som dig som ung. Annat var det på min tid då fick man tamifan jobba för brödfödan. Inte sitta på arselet och rulla tummarna och käka kakor som de flesta ungdomar ser ut satt göra idag eller MC.

Honestyisdead
2007-12-19 16:06
#36

#35 Jag undrar hur du vet vad jag gör om dagarna? Såvitt jag kan se är det du som sitter och skriver här inne klockan 10 en vardag .. så vem sitter inne vid datorn på dagarna? Är nog du som käkar kakor och MC, förstår inte annars var du får sånt trams från?

Nu orkar jag inte tramsa mer med dig. Hejs

Maria
2007-12-19 16:56
#37

Googlade lite om ordet "Huligan"

Ursprunget till beteckningen huliganism och dess utövare huliganen är lite osäkert. Det finns dock dokumenterat i en polisrapport, nedtecknad år 1898 i Storbritanniens huvudstad London. En teori är att det kommer från en irländsk polismördare med namnet Patrick Hooligan, en annan är att det kommer från "Hooley", namnet på ett gatugäng som verkade i Londonstadsdelen Islington. En tredje variant är att det ska komma av det irländska ordet "Hooley", vilket betyder vild och livlig fest.

I Göteborg är det en del bråk också med stora polisinsatser som följd. Hur många gånger har inte extrapolis inkallats vid speciella matcher? De har bevakat Avenyn och krogarna där både före och efter matcherna och jag blir jätteirriterad när det läggs ner så stora samhällskostnader på "Idioter" som bara vill bråka. Jag tror inte att fotbollen kommer i första hand för dessa…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2007-12-19 17:21
#38

#37 Nej fotbollen är ju de sista de är där för. De går på matcherna för att slåss innan eller efter. När det är högrisk matcher blir jag också förbannad på hur mycket pengar som läggs ner på alla dessa poliser!!

Carmarino
2016-09-26 19:19
#39

HIF-supportern som skadades efter att malmösupportrarna kastat en smällare mot honom, fick 50 glasbitar i ögat.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: