Annons:
Etikettövrigt
Läst 3862 ggr
Ida
11/21/06, 11:30 PM

Palmemordet

Det har gått över 20 år sedan någon mördade statsminister Olof Palme, men fortfarande vet man varken vem som sköt honom eller vilket mordvapnet är.

Dagens fynd i Mockfjärden kan kanske nysta upp det hela, vad tror ni, kommer man att få reda på vem mördaren är nu?

Annons:
Staffan
11/21/06, 11:40 PM
#1

Om Olof Palme kunde uttalat sig om det hela är ganska säker på att han hade sagt

"Men för guds skull lägg ner den där misslyckade utredningen nu, det är vansinnigt att 20 år efter mordet fortsätta avlöna 100 personer som ska försöka spekulera vidare i vad som hände den där olycksaliga kvällen. Använd pengarna till någonting vettigt och framåtriktat istället!".

// staffan

john-a74
11/21/06, 11:42 PM
#2

:)

jen
11/22/06, 12:58 PM
#3

jag tror att det vapnet som dödade Palme är förstört och kommer aldrig att hittas. Det där vapnet är nog en vilseledande pistol som nån har lagt dit.

jag tror även att Christer Petersson tog med sig i graven om hemligheten om vem som var skyldig.

Solveig
11/22/06, 5:10 PM
#4

Min gamla mamma sa direkt efteråt att den mördarn får dom aldrig fast. Jo det får de så klart med alla dessa resurser tänkte jag. Men hon hade rätt, den gången med tyvärr. För resten var det i Flosjön som vapnet låg:)

Ida
11/27/06, 2:37 AM
#5

Jag anar en sparsam optimism gällande att finna mördaren. Jag tror i och för sig inte heller att man kommer att reda ut mordet, men jag tror att det är mycket mer invecklat än att Krister Pettersson skulle ha gjort det. Jag tror att det är utländska krafter inblandade, Palme hade en del fiender.

Kaj
11/28/06, 3:06 PM
#6

Jag jobbade förrut inom polisen och var då på en dragning från spanarna för Palme mordet.

De sa direkt att de visste vem mördaren var men kunde inte beivsa det i domstol. Han sa det inte direkt ut men sa tillräckligt mycket för att man kunde lista ut att det var Krister Pettersson de menade.
De var helt säkra för allt pekade på det, alla de pratat med kunde belägga hela kedjan och även motivet. Men tyvärr krävs högre bevismaterial i form av en pistol och lite till där de och åklagare menade att det inte skulle gå att fälla KP.

Annons:
Ida
11/28/06, 3:15 PM
#7

#6 Intressant. Undrar vad det var för motiv. Personligen har jag svårt att se Krister Pettersson som en statsministermördare och som till råga på allt kommer undan och lyckas få skadestånd.

Det stämmer inte riktigt överens med bilden av honom full eller påtänd skrikandes på pendeltågstationer i norra Stockholm under min uppväxt. Kanske just därför han kom undan, för att det är så otippat att han skulle göra något sådant?

AndersE
11/28/06, 3:45 PM
#8

#6 Det är klart att polisen säger så. De fångade mördaren och han drogs inför rätta, men friades efter schabbel. Det är klart polisen måste hävda att de gjorde rätt då.

jen
11/28/06, 7:57 PM
#9

ja, Lisbeth Palme pekade ju ut honom, men vittnesmålet blev inte godkänt pga nått schabbel. tror att det var pga media som redan satt ut en bild på honom… och det sågs som vilseledande Fundersam har jag för mig…

precis
11/28/06, 8:50 PM
#10

#9 jag har för mig att "schabblet" var att vittneskonfrontationen var med en trött, sliten och bakfull Chr.Pettersson (intagen från en hel helgs fylla) och de andra i raden var anställda i och kring polishuset. och Lisbeth hade t.o.m kommenterat att "det ser man ju vilken som är uteliggare…"

Ida
11/28/06, 9:02 PM
#11

#10 Klantigt för att vara en mordutredning gällande Sveriges statsminister…

Kaj
11/30/06, 10:58 AM
#12

KP var inte så oslipad som man kan tro från alla fylleinsalg vi sett honom i samt det spektakel som gjordes med honom och Gert Fylking.

De flesta inom brottsligeheten i Stockholm var mycket rädda för KP eftersom han inte hade några spärrar och kunde göra i stort sett vad som helst.

#8, ja det är klart det var prestige inblandat men detta var innan fällningen som misslyckades. Man var helt på det klara med vem det var men ansåg att det aldrig skulle kunna komma en fällande dom utan ett vapen. Senare gick man dock till domstol men även där kände man sig pressad att göra det. Ingen i spaningsledningen hade egentligen någon större tro på att det verkligen skulle lyckas

Ida
11/30/06, 11:27 PM
#13

Verkar i alla fall som att ca 80 procent tror att mordet kommer att förbli ouppklarat.

Är det ingen som tror att någon utländsk organisation var inblandad? Vad jag förstår hade Palme många fiender, både inom och utom Sveriges gränser. Själv var jag sex år när han mördades så jag var inte så insatt i politiken under 80-talet tyvärr… Fundersam

Annons:
CarlS
12/1/06, 12:30 AM
#14

#13

För Lisbeth och Palmes son hade det varit skönt att få det avklarat vem mördaren var…liksom för alla som fått sin make, maka eller barn mördade…

Jo, det kan säkert ha varit någon utländsk organisation som "lejt" en mördare från Sweden. En alkoholiserad, utstött och utfattig man hade i sådant fall varit en bra lösning…

//CarlS

Maja
12/1/06, 6:57 PM
#15

Det som jag tycker är rätt så "komiskt" i det hela är:

1. Expressens dykare hittade vapnet i sjön på första försöket - de andra dykarna som letade i början av utredningen hittade ingenting under de sju gånger de letare..

2. Hur stor är sannolikheten att vapnet först användes vid rånet, sedan slängdes i sjön, sedan plockades upp av XXXXXX som sköt Palme och sedan lade tillbaka vapet i sjön igen?

3. Utredningen skulle läggas ned nu snart, men just NU så hittar man helt plötsligt vapnet..

Hmmmm.. Ja, jag vet inte vad jag ska säga.. ;)

Grodan
12/2/06, 7:44 PM
#16

skulle vara intressant å veta hur många olika teorier som finns om mordet på Olof Palme… (om det inte är fler än 7 kan vi rösta… haha)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ida
12/2/06, 8:24 PM
#17

#16 Lägg gärna upp en sån tråd. I alla fall med sex olika teorier och en som får innehålla alla andra… :)

jen
12/3/06, 11:18 AM
#18

#16 det finns ju en teori iallafall,som är en film Flört

CarlS
12/3/06, 12:01 PM
#19

#15

Du får förlåta mig men jag kan inte hitta något komiskt med att en make och far är mördad. :(

CarlS

precis
12/3/06, 6:27 PM
#20

#19 jag tror du läste o tolkade fel… det var ju absolut inget med själva brottet som var komiskt… :)

Annons:
CarlS
12/4/06, 5:51 PM
#21

#20
Du har underlig humor…

//CarlS

precis
12/4/06, 7:09 PM
#22

#21 du läser för dåligt. nu feltolkade du ju mig… !!! läs igen vad det står i #15!!! det står enbart om dykare och en pistol!!! det står inget om att det är roligt att skjuta folk eller politiker!!! dessutom är komiskt inom citationstecken!!!

du har underlig analys- och slutledningsförmåga…

CarlS
12/4/06, 7:39 PM
#23

#22

Jag tycker inte det finns något som är lustigt med mordet på Palme. Inte mordet, inte utredningarna, inte alla teorierna. Tvärtom, tycker bara det är sorgligt. Det är allt!

Du har kanske tolkat mig fel…? Kanske behöver vi varsin tolk.

//CarlS

Ida
12/4/06, 7:43 PM
#24

#23 Vad Juve menade med "komiskt" var kanske att det var "anmärkningsvärt". Dvs att flerårigt polisarbete helt plöstsligt skulle bli omkört av någon sensationsreporter på Expressen verkar högst otroligt…

CarlS
12/4/06, 7:49 PM
#25

#24

Jo, förstår det Skogskatten. Dumt av mig att "märka" ord sådär. Hade en dålig dag..:)

//CarlS

Skorpion76
2/27/16, 8:13 AM
#26

Den var den här fantombilden av mördaren som man fick fram kort efter mordet. 
http://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/338262/images/2010/cp_69429127.jpg
Senare greps den här mannen som i media kallades 33-åringen:
https://cdn1.cdnme.se/cdn/7-2/2322733/images/2011/victor-gunnarsson-33-ringen-palmes-mrdare-misstnkte_135021978.jpg
Ännu senare pekade Lisbet Palme ut den här mannen:
http://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/2322733/images/2012/christer-pettersson-syndabocken-inte-olof-palmes-mrdare-1986-sveavgen-anti-avsan-lisbet-palme-hans-holmer-ebbe-carlsson_191643971.jpg
Vem som är mest lik är helt och hållet upp till betraktaren att bedöma!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Carpinus]
2/27/16, 8:48 AM
#27

#26 Vid en presskonferens inför trettioårsdagen av Palmemordet  medverkade bland annat  Palmegruppens gruppens chef Hans Melander.

"Den senare visade bland annat upp fantombilden på mördaren. – Bilden har resulterat i någonstans runt drygt 8 000 tips och sannolikt är inte det här gärningsmannen, tyvärr. Det har varit en stor belastning för utredningen. Jag vill tona ner relevansen i den här bilden, sa han."---

Aftonbladet

I tisdagens Veckans brott uppgav Leif G W Persson att den fantombild som spreds sannolikt föreställer ett vittne som senare har kunnat avföras från spaningen.

Annons:
Aleya
2/27/16, 11:19 AM
#28

Jag tror ärligt att mördaren aldrig kommer hittas. Inte ens 2026 kommer utredningen vara klar. Så tycker dom kan lugna sina resurser på detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kaj
2/29/16, 12:06 PM
#29

Det kan med största sannolikhet inte varit Krister Pettersson. För om han gjort det skulle någon tjallat när han införskaffade pistolen. KP använde aldrig skjutvapen, hans vapen var kniv.
Där av ingen från undre världen heller. Belöningen är ju 10 mil för pistolen oh 50 mil för mördaren. Så långt sträcker inte deras "tjalla aldrig till polisen"´.

Mördaren var en professionell skytt. det kan man se på skottet som var direkt på ett ställe som skulle döda. Även Lisbeth skulle träffats på exakt samma sätt om hon inte dragits med i Olofs fall. Därav kan det knappast inte varit ett lyckoskott.

Mördaren måste ha vetat att Olof inte hade SÄPO med sig. Nu småsprang han bort från platsen. Om han inte varit säker på att SÄPO inte fanns i närheten hade han väl sprungit utav bara helvete.

Endast ett fåtal personer kan ha känt till att SÄPO inte skulle vara på plats denna kväll. Jag skulle tro ca 5-10 personer max och bara SÄPO personal ka ha känt till det. Denna typ av information är inget som SÄPO sprider vidare av sekretesskäl, inte ens inom den egna organisationen. Man fick dessutom detta besked från Olof sent på eftermiddagen.
Att någon från SÄPO skulle ha ringt någon och tipsat är inte heller troligt då alla samtal inifrån SÄPO spelas in och det fanns inga mobiltelefoner 1986. De SÄPO poliser som var avdelade för Palme får inte "ledigt" även om han avsade sig skyddet. De står i "beredskap" och skall finnas på SÄPO kan jag tro ifall han ändrar sig.
Så det var väl dom 2 llivvakterna, plus ev. 2 reservlivvakter, ansvarig beredskapschef och möjligen en eller 2 personer till som kan ha känt till att Olof inte skulle ha någon livvakt den kvällen.
Om någon av de på SÄPO om hade kunskap om att Palme inte hade livvakt denna kväll på något sätt lämnade SÄPO finns detta registrerat eftersom all in och utpassering registreras elektroniskt (även 1986) på SÄPO.

Det borde således vara n enkel sak att titta på dess listor och då få veta vilka som befann sig på stan mellan säg 19.00 - 24.00
Där har ni mördaren. Att polisen inte lagt fram detta beror sannolikt på att de inte har tillräckligt med bevis för att det skulle hålla i n rättegång varför en åklagare aldrig skulle tillåta detta.

Huygens
2/29/16, 12:36 PM
#30

Jag rekommenderar alla att lyssna till Palmevittnet Inge Mårenius som i flera minuter observerar Palmemördaren "Dekorimamannen" innan mordet.

Mårenius ser hur Dekorimamannen låter paret Palme passera. Därefter rör sej Dekorimamannen hastig mot Olof Palme bakifrån.

Dekrimamannen griper tag med vänster hand i Olof Palmes axel. Sedan skjuter Dekorimamannen två skott i snabb följd i ryggen på Olof Palme. Vapnet hålls i höger hand och är troligen dolt av Dekorimamannens högra rockärm, för Mårenius ser aldrig själva skjutvapnet.

Inga andra skott avlossas.

.

Dekorimamannen är en lång slank vältränad man med ett oerhört effektivt rörelsemönster, som en elitidrottare eller -soldat.

En målmedveten iskall och beslutsam yrkesmördare.

En slaktare.

JarlIV
11/1/18, 2:54 AM
#31

Förlåt bumpar gammal tråd men dom kommer aldrig få fast han om inte han erkänner allt eller så är han död.

Denna dokumentär var bra men man ser att polisen gärna vill ha en som krister Pettersson och inge snutar som värkar vara mer intressanta

Farwuq
11/1/18, 6:37 AM
#32

Nej, någon skyldig hittar de aldrig.
Ungefär halva mitt liv har passerat sedan dess.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ford -57
11/1/18, 9:09 PM
#33

D e för känsligt högt upp i hierarkin för att sanningen nånsin ska komma fram.

[GIKmio]
11/1/18, 9:41 PM
#34

Dåvarande borgliga ledarna Ulf Adelsohn (M) och Thorbjörn Fälldin (C) menade mitt i all tragedi. - Jag hoppas det är en ensam dåre som ligger bakom detta. Och ingen större organisation där målet var att skada Sverige genom att mörda en folkvald svensk statsminister..Samt -Det måste vara en sjuk människa som ligger bakom detta fruktansvärda dåd. 

Det är en gåta vem det än var..

Annons:
JarlIV
11/2/18, 2:28 AM
#35

#33 ja håller med polis eller säkerhets polis är insyltad i detta.

Tror inte en person som krister Pettersson eller andra knarkare är mördaren.

En kall och vapen van mördare som har samhörighet med walkytalk mänen.

Själva piketen och vanlig polis är inte insyltad.

Ford -57
11/2/18, 12:22 PM
#36

Och "sjuka" individer finns även "högt" upp. Som gör allt för att mörka sanningar.

[GIKmio]
11/2/18, 1:05 PM
#37

Palmemordet är en typisk händelse för oss med några år på nacken då vi minns det.. Vad vi gjorde då, hur vi fick reda på det etc..

kamera0710
4/17/19, 11:44 AM
#38

Före detta polisen Jan Olsson skrev i höstas ett väldigt tänkvärt inlägg om Palmeutredningen. Han har annars varit skarp kritiker av många av de senaste årens rättsskandaler (Thomas Quick, Kaj Linna, styckmordet på Catrine da Costa med flera). Men kritiken mot Palmeutredningen delar han inte.

"Påståendet att mordet på Olof Palme inte klarats upp på grund av en oprofessionell och därför misslyckad utredning upprepas ständigt. Det har blivit den sanning vi fått leva med. Men är det verkligen på det sättet?

Skulle en i alla delar professionell utredning ha hittat Palmes mördare?

Svårigheterna att klara upp brottet skulle fortfarande kvarstå och den i alla delar professionella utredningen skulle i offentlighetens ljus efter ett misslyckande ändå få beteckningen oprofessionell och misslyckad.

Utredningen av mordet på Olof Palme har i det stora hela skötts professionellt noggrant och vänt på alla stenar. Men varför har ingen mördare fångats? Jag ska försöka berätta anledningen.

Vad hände denna vintriga kväll i februari år 1986?

En människa som är känd av alla till utseendet går på Sveavägen tillsammans med sin hustru. En person smyger sig upp bakom paret. Skjuter två skott med en revolver och försvinner in på en trång gata och uppför en trappa. På mordplatsen hittades två kulor och offrets hustru hade mött mördarens blick.

I dag sker många mord med skjutvapen utförda av unga män i olika gängkonflikter. Det är svårt att klara upp morden, trots att man ofta kan hitta ett motiv som kan vara sammankopplande mellan offer och gärningsman och att brottet planerats av flera.

I mordet på Olof Palme finns med största sannolikhet inte en koppling från offer till den som utfört mordet. Genom att söka i Palmes liv har man inte kunnat hitta förövaren. Det ligger inte heller en konspiration bakom mordet.

Konspirationen har sökts med ”ljus och lykta” av Palmeutredningen, då en konspiration skulle kunna ge möjlighet att klara upp mordet. Konspirationen skulle innehålla flera personer som kunde ”läcka” information eller upptäckas i utredningen.

Tidpunkt, plats och andra omständigheter ger också en klar bild av att en ensam man är förövare."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vm2L2V/darfor-ar-mordet-pa-olof-palme-inte-lost

[Hayabusa]
4/17/19, 12:28 PM
#39

#38 Å andra sidan - en kontrakterad "Hitman" behöver inte ha någon som helst  bindning till "målet". Vilket då innebär att det KAN ha varit ett beställningsjobb = konspiration/sammanslutning. Jag är ingen vän av konspirationsteorier men faktum är att konspirationer har existerat, historiskt sett. Allt är möjligt.

kamera0710
4/17/19, 12:34 PM
#40

#39 Tror ändå mer på de erfarna poliser som påpekar att en proffsskytt borde ha skjutit fler skott. Sedan får så klart andra ha sina teorier. Men jag tror Olsson har helt rätt i att samma spekulationer uppkommit om Anna Lindh-mordet och dådet på Drottninggatan inte klarats upp.

En fråga jag ställde mig efter UG:s granskning av Palmeutredningen är varför denne Olsson inte intervjuades, när de hade tid att intervjua många andra som inte hade ett dugg med utredningen att göra. (Exempelvis en Expressenfotograf som berättade att han blev kung på jobbet efter att han fotat hämtningen av Krister Pettersson.)

[Hayabusa]
4/17/19, 12:52 PM
#41

#40 Det enda vi kan konstatera är att mordet inte blivit löst. Vilket i sin tur öppnar för olika möjliga scenario. Var det planerat? Var det slumpen? Hur man än vrider och vänder på händelsen så är den exceptionell. Mord av unga män i gängkulturer är kanske inte en parallell i alla avseende, även om många de dåden förblir olösta.

Annons:
kamera0710
4/17/19, 1:20 PM
#42

#41 Ja, händelsen är exceptionell, vem gärningsmannen än är.

LBB
4/17/19, 2:31 PM
#43

Hade man hanterat händelsen professionellt hade åklagaren haft mer på fötterna. Som det nu var tilläts politiker o andra tunga personer blanda sig alltför mycket. Man lärde sig. Se hur man hanterade mordet på Lindh.

Farwuq
4/17/19, 2:39 PM
#44

Politiker överskattar sig själva å det grövsta.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
4/17/19, 3:08 PM
#45

#43 Med den väsentliga skillnaden att Anna Lindhs mördare hamnade på bild, som Jan Olsson påpekar. Men visst är det märkligt att Hans Holmér, som aldrig utrett ett mord, kunde få ansvaret för detta.

Vet inte hur många som läst Gustavs grabb av GW. Enligt den boken hade Palme när han levde flera gånger sagt att den enda högre polis han litar på är Hans Holmér. Om det nu vägdes in när han fick ansvaret.

LBB
4/17/19, 3:52 PM
#46

Att den socialdemokratiska ledningen från anno da zu mahl inte drog sig för att ändra verkligheten genom att ingripa vet vi ju.

Exempelvis fallet med dåvarande justitieministerierna

För att provocera.

Vilka frågor brukar polisen titta på vid mord?

1 Vem tjänar på mordet

2 vilka är familjemedlemmarna Nu skulle jag inte tro att släkten Palme är aktuell.

Men det fanns ju en annan familj, Den politiska familjen inom partiet.😎.

kamera0710
11/21/19, 12:35 PM
#47

Googlade lite om Palmemordet i går och råkade hitta en intressant diskussion mellan några journalister, om den i tidskriften Filter utpekade och namngivna "Skandiamannen", som pågick när vi hade de senaste inläggen här i tråden.

Bo G Andersson, tidigare ledamot av Guldspadejuryn är väldigt kritisk till att detta reportage belönades med Guldspaden. Lägger ut ett citat, men artikeln förtjänar att läsas i sin helhet.

"Tidskriften Filters redaktör Mattias Göransson är inne på ett viktigt spår när han i en replik på mitt diskussionsinlägg ('Fel att ge Guldspade till Palme-avslöjande') skriver att 'Journalister, och inte minst deras prisjuryer, måste kunna värdera material självständigt och oberoende av rättsväsendet.'

Det är precis det här jag anser inte kan ske när det gäller den Guldspade som föreningen Grävande Journalister förra helgen tilldelade Thomas Pettersson och tidskriften Filter. Pettersson/Filter fick priset för ett reportage där den så kallade Skandiamannen med namns nämnande pekas ut som Olof Palmes mördare.

Tidskiften Filter och Pettersson har i nära samverkan med polisens Palmeutredare åstadkommit en sorts 'villkorad' undersökande journalistik. Bedömningen av vad de åstadkommit är avhängig resultatet av polisens efterforskningar. Om polis och åklagare kommer fram till att 'Skandiamannen' inte har något med Palmemordet att göra, är resultatet av journalistiken närmast en nullitet. För vem bryr sig då om huruvida en grafiker på Skandia, tillika aktiv moderat i Täby, var bekant med och bodde på samma gata som en vapensamlare? Han kan möjligen bli en fotnot i den bredare, historiska berättelsen om mordet på Sveriges statsminister, inte mycket mer."

https://www.medievarlden.se/diskussion/2019/04/palmeavslojandet-ar-villkorad-journalistik/

[Hayabusa]
11/21/19, 1:24 PM
#48

På dagen 13 år gammal tråd. Det som slår mig, spontant, är hur Palmemordet numera (för min egen del) upplevs som något ur det förgångna. Förpassat till historieböckerna, helt enkelt.

Annons:
kamera0710
11/21/19, 3:05 PM
#49

Själv slås jag mest av att Palmeutredningen på många sätt också verkar vara ett journalistiskt haveri. När jag såg UG förra året trodde jag att Leif Silbersky ändrat åsikt om Christer Petterssons skuld. Tidskriften Scoop gjorde ett reportage där UG:s Medarbetare intervjuades och där kan man läsa: "Advokaten Leif Silbersky har tidigare varit övertygad om Christer Petterssons skuld. Ställd inför avslöjandet om innehållet på bandet från förhöret med Ulf får han lov att ändra sig."

När han medverkade i Expressen-TV efter Lisbeth Palmes död säger han däremot att han fortfarande är övertygad om att den skyldige är Pettersson.

Och med tanke på att Pettersson friades kan jag tycka att det vore vettigare att granska fall där personer faktiskt är dömda till långa fängelsestraff på lösa grunder.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/silbersky-om-lisbet-palmes-dod-far-nog-leva-med-att-mordet-pa-olof-palme-blir/

[Hayabusa]
11/21/19, 3:12 PM
#50

Vad värre är, enligt min mening, alla ouppklarade mord. För ett par decennier sedan hade Polisen en uppklarningsandel på 90%. Idag är den nere på c:a 25%.

LBB
11/21/19, 4:33 PM
#51

Orsaken att Palmemordets utredning havererade var väl att det blev så politiserat istället för polisierat. Man visade för stor hänsyn till inblandade och därför blev man handlingsförlamad.

Orsaken till dagens låga uppklarnings% beror på typen av mord. (vilket du , Hayabusa , naturligtvis är medveten om.)  "vanliga mord" undantaget de sk skjutningarna har väl ungefär samma uppklarnings%.

Vad Sverige borde göra är att åka till New York på studiebesök. När det var som värt där hade man väl upp mot 6000 skjutningar per år, bara i tunnelbanan rapporterades upp mot 50 våldtäkter.    Det är en helt annan stad idag.

kamera0710
2/19/20, 12:06 PM
#52

Åtal kan komma att väckas före sommaren, eller så läggs utredningen ner. Detta enligt åklagaren i utredningen. Vi får väl se.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/70wBWv/aklagaren-atal-kan-vackas-for-palmemordet

kamera0710
4/29/20, 6:10 AM
#54

Intervju från 2019 med tidigare spaningsledaren Hans Ölvebro. Vid 27:00 kommer intressanta diskussioner om mediernas agerande och varför det blev som det blev med den så hårt kritiserade vittneskonfrontationen med Christer Pettersson. 

Kanske borde det vara bättre möjligheter att straffa även medier/journalister om de försvårar eller rentav saboterar pågående utredningar.

När UG 2018 granskade Palmeutredningen under Ölvebros ledning ville han inte ställa upp, då gick de och ringde på hemma hos honom. Kanske dags att göra detsamma hos dåvarande ansvariga tidningsredaktörer, om de är i livet och inte vill svara på frågor?

[Göstage]
4/29/20, 7:06 AM
#55

Många journalister verkar (nästan bokstavligen) beredda att gå över lik för en "bra" nyhet. Sedan skall man kanske inte glömma att andra journalister genom grävande och granskande även gjort viktiga avslöjanden som annars kunde ha passerat förbi.

Annons:
[Hayabusa]
4/29/20, 7:58 AM
#56

#54-55 Tror det blir svårt. Som Göstage säger så har ju även en hel del positivt kommit upp till ytan. Sedan finns det en stor gråzon som gör det hela svårbedömt.

[GIKmio]
4/29/20, 9:50 AM
#57

Skottet träffade precis där det skulle och var mer eller mindre direkt dödande. Vilket tyder på att det var en person som kunde hantera ett skjutvapen med goda kunskaper om hur man tar död på en människa här och nu.

kamera0710
4/29/20, 11:55 AM
#58

Visst har det gjorts viktiga grävjobb om rättsskandaler av journalister/medier. Å andra sidan, när exempelvis Quick inledde sin "karriär" som massmördare satt största delen av journalistkåren och dreglade av upphetsning över att vi fått en svensk Hannibal Lecter. Åtskilliga år hann gå där mediernas ledstjärna tycktes vara "kolla aldrig upp en bra story, för då spricker den". Och sprack gjorde det ju med besked.

När det gäller Palmeutredningen har ju kritik riktats mot bland annat SVT för att de anklagat identifierbara poliser för att vara möjliga gärningsmän och en hel del annat.

[Göstage]
4/29/20, 12:06 PM
#59

Kanske har vi de journalister vi förtjänar - polisen och politikernas insatser efter mordet på statsministern var väl heller inte femstjärniga direkt…

[Hayabusa]
4/29/20, 12:24 PM
#60

Geijeraffären är en annan.

[Hayabusa]
4/29/20, 12:42 PM
#61

Eller händelserna på festivalen "We are Sthlm" häromåret.

Ford -57
5/3/20, 7:27 PM
#62

Om d nu e så att han dog där å då, andra teorier finns ju åxå.

Annons:
Farwuq
5/4/20, 7:02 AM
#63

Denna utredning borde läggas på hyllan.
Åren har gått och nära hälften av de som kanske vet/visste något är döda eller dementa numera.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
6/5/20, 11:17 AM
#64

Nästa vecka är det dags för åklagaren att lämna besked. 

https://www.expressen.se/nyheter/besked-om-atalsfragan-i-palmeutredningen-den-10-juni/

kamera0710
6/5/20, 4:53 PM
#65

Ser att en del som följt utredningen mer ingående verkar luta åt Syd-Afrikaspåret. Det ska i så fall bli intressant att höra närmare om, med tanke på att erfarna poliser menar att allt tyder på en ensam galning. Och jag tror fortfarande mest på den ensamma galningen, får se om jag tvingas ändra mig.

kamera0710
6/10/20, 11:43 AM
#66

Så var den påstådda gärningsmannen offentliggjord, på tidskriften Filter lär det firas denna dag. 

Det verkar inte heller som jag behöver ändra min grundinställning om den ensamma gärningsmannen.

Carmarino
6/10/20, 11:45 AM
#67

#66 Men det lär inte stoppa fortsatta spekulationer om det var rätt person som pekats ut.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
6/10/20, 11:50 AM
#68

#67 Nej, det tror inte jag heller. Det finns ju till och med spekulationer på rymdödlenivå om att Palme inte ens dog den där natten utan att allt var fejk och han flydde ur landet.

kamera0710
6/10/20, 11:51 AM
#69

GW är besviken och funderar på om utpekandet rent av kan vara förtal.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awmOVO/leif-gw-persson-ingen-losning-pa-palme-mordet

Annons:
kamera0710
6/11/20, 7:04 PM
#70

En lång essä om medierna och den så kallade Skandiamannen. Och om mediernas behov av självkritik. 

https://www.dagensarena.se/essa/medierna-och-skandiamannen/

Farwuq
6/15/20, 8:52 AM
#71

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
9/15/20, 4:13 PM
#72

Mer kritik från Bo G Andersson om guldspaden till Filters påstådda avslöjande.

https://www.dagensmedia.se/nyheter/medievarldens-arkiv/fel-att-ge-guldspade-till-palme-avslojandet/

kamera0710
6/23/21, 11:43 AM
#73
Under den pressträff som satte stopp för utredningen av mordet på Olof Palme pekades Stig Engström ut som den trolige mördaren. Justitieombudsman Per ...
Upp till toppen
Annons: