Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 5283 ggr
Staffan
2006-11-27 20:58

S vill komma runt LAS

Efter valförlusten förlorade cirka 180 politiskt anställda socialdemokrater sina jobb på olika departement. Bland dessa plockades en handfull utvalda över till riksdagskansliet.

Valförlusten innebär dock även att antalet anställda i den socialdemokratiska riksdagsgruppen måste minskas med cirka 40 personer.

Lagen om anställningsskydd (LAS) säger som bekant "sist in först ut" vilket i detta fall skulle innebära att de nyansställda borde få sluta först. Men det vill inte socialdemokraterna som nu inlett förhandlingar med facket för att i just detta fall få kringå LAS.

Tänk att man inte ens kan leva som man lär i denna för socialdemokraterna så viktiga fråga. Det är ju precis detta som företagen får slåss mot hela tiden!! När det gäller det egna "företaget" så tycker politikerna att deras problem är helt unika och att särbehandling därför är helt naturlig.

Enligt mig borde vara helt tvärtom; reglerna borde tillämpas hårdare på dom som faktiskt stiftar dem.

Mvh // Staffan

Annons:
AndersE
2006-11-27 21:12
#1

Svårt att inte känna skadeglädje…

Snacka om att gräva grop åt andra - och falla själv däri.

Hihi! Skrattande

Ida
2006-11-27 21:42
#2

LAS är förlegat och bör moderniseras om den skall vara tillämpbar i framtiden.

johan
2006-11-27 22:08
#3

Man är inte förvånad.

Det är nyttigt för (S) att känna på hur verkligheten fungerar, istället för att bara bestämma hur andra ska följa ogenomtänkta regler.

Mvh // Johan

Född vid 334.00 PPM

Marylojs
2006-11-27 23:20
#4

Underbart! Frågan är bara hur de rättfärdigar det hela? Vad har de sagt?

Kaj
2006-11-28 14:37
#5

Jaha, om jag hade ett företag där jag skulle anställa skulle jag klassa alla mina anställningar som politiska. Då skulle jag således komma runt LAS problematiken och kunna behålla de bästa om jag skulle behöva friställa några. Cool

Ida
2006-12-01 00:08
#6

Ska bli intressant hur s kommer runt detta. Det är hög tid att se över las nu känns det som.

Annons:
Upp till toppen
Annons: