Annons:
Etikettpolitiker
Läst 1616 ggr
[GunillaR]
7/20/11, 11:55 PM

Politiker och verkligheten

Idag var Mona Sahlin gäst i programmet P4 Extra med Erik Blix. Naturligtvis frågade han henne vad hon hade för framtidsplaner nu när hon inte längre är partiledare. Exakt vad hon svarade kan jag inte återge men följande mening löd så här:

……………. och så ska jag fortsätta mitt arbete med att bekämpa Sverigedemokraterna och rasismen……….

Och då tänkte jag att vore det inte bättre att hon försökte fördjupa sig i invandringsproblematiken nu när hon har tid, och kanske till och med kunde komma med ett förslag till hur man kan förbättra/förändra nuvarnande icke-invandringspolitik till en invandringspolitik.

"bekämpa"…………

Men sedan tänkte jag att kanske det inte är så konstigt att hon resonerar på detta viset eftersom hon inte längre har kontakt med verkligheten. Hon har varit i politiken sedan ung då hon var med i SSU, där hon fö lärde känna både Anna Lindh och Margot Wallström.

Kan det verkligen vara så illa att politikerna, för att kunna kämpa sig upp till makten och härligheten, måste gå så långa rekryteringstider  att de helt förlorar kontakten med verkligheten för vanliga människor och deras vardag.

Kan det vara så illa?

Annons:
[postmortum91]
7/20/11, 11:57 PM
#1

Hon kunde ha formulerat sig bättre kanske, typ bekämpa rasism bara, så hade det inte väckt såna känslor hos en del människor

[GunillaR]
7/21/11, 12:04 AM
#2

# 1 - Mycket klokt sagt postmortum, precis så skulle hon ha gjort. Det kanske inte är så konstigt att (S) förlorade och att hon fick bytas ut. Folk kanske började tröttna på henne och sitt "jidder" med SD.

Rasism är en helt annan sak. Till exempel att du på grund av din hudfärg inte får ha tillträde/tillgång till sådant som är självklart  för andra med annan hudfärg.

[cala02]
7/22/11, 11:20 PM
#3

Som tur är så är hennes bekämpa endast ord, praktisk tillämpning har hon ingen aning om hur det ska gå till.

Tride
7/24/11, 3:50 PM
#4

Nog är det så illa. Dvs att politiker i karriären förlorar kontakten med de människor som de påstår sig arbeta för. Folk blir röstboskap och bekräftare av makten. Vinnare är politiker i maktposition.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

[GunillaR]
7/24/11, 8:20 PM
#5

Jomenvisst är det så. Visst är det viktigt att som ung lära sig politik men jag vete sjutton……….. Är inte risken stor att man tappar sin egen dröm att kunna förändra på denna långa väg mot makten och härligheten?

Däremot så tycker jag att det är väldigt viktigt att unga engagerar sig i samhällsfrågor och därför får inte politiken uppfattas som grå och fyrkantig.

En annan sak som är viktig i sammanhanget är att politiska åsikter inte kan ärvas, de måste själva få gro.

[Göstage]
12/8/19, 8:31 AM
#6

#5 "En annan sak som är viktig i sammanhanget är att politiska åsikter inte kan ärvas, de måste själva få gro."---

Sanna ord 2011, och inte mindre sanna idag. I industrisamhället var den politiska inskolningen en enkel väg för Socialdemokraterna att trygga regeringsinnehavet, idag tvingas man kohandla med andra partier för att bita sig fast i maktpositionen. "Socialdemokraternas problem är makthungern", som Karin Pihl skriver i dagens GP. Förvisso strävar alla partier efter makten, men inga med sådan desperation som sossarna.

#0 Hade Mona Sahlin med flera valt en annan väg redan 2011 kunde mycket ha varit annorlunda i Sverige idag.

Annons:
LBB
12/8/19, 11:02 AM
#7

#6 Och det ironiska, orsaken till S,s manfall beror till stor del på att deras politik har lyckats.  Man har lyft upp bulken av svensk arbetar klass från en ned-piskad, fattig underklass till en klass där flertalet idag äger sina egna boenden, har en vettig materiel standard + att väldigt många har kapital placerade i fonder och/eller aktier. Och den här gruppen röstar naturligtvis för att behålla sina resurser ergo  inte längre socialdemokratiskt.

Upp till toppen
Annons: