Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4018 ggr
[sakring]
3/26/12, 5:02 PM

Apatiska flyktingbarn.

Regeringens expert  Thomas Jackson påstod i ett utlåtande att flyktingbarn gör sig till och förefaller vara apatiska pga deras föräldrar kräver detta. Han påstår att vuxenvärlden inte bryr sig om dessa barn utan låter dem utsättas för övegrepp av sina anhöriga.

Han har nu blivit medlem i Svenskarnas parti.

Vad tror ni, simulerar de eller inte?

Annons:
Maria
3/26/12, 6:58 PM
#1

Han blev ju mindre trovärdig nu får jag säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
3/26/12, 7:17 PM
#2

Jag har väldigt svårt att tro att barn kan simulera på det sättet.
Vissa som är apatiska måste sondmatas och jag har svårt att se att ett barn frivilligt skulle underkasta sig det. Att sedan spela apatisk så att de får muskelförsvagning kan inte heller vara så lätt. De barn som lyckas med det är i så fall värdiga Oskarsvinnare.



[Highonbluetomorrows]
3/27/12, 12:55 PM
#3

Tror det kan stämma i enstaka fall, men definitivt inte på generell basis. Desperata föräldrar kan tvinga barn till mycket, särskilt om de har psykiska problem.

Finns ju exempel där föräldrar intalat barnen att de lider av diverse sjukdomar så att barnen börjat tro på det själva. Men man undrar ju hur man tvingar någon till apati. Det räcker med enstaka känsloinfall (leende, kliande osv) med myndighetsperson närvarande för att spräcka illusionen i sådana fall.

[cala02]
3/27/12, 4:10 PM
#4

Han var sk stafettläkare i Ljusne, Thomas Jackson alltså. Han är inte populär häruppe.

http://helahalsingland.se/soderhamn/ljusne/1.4558092-holmbergs-expert-gar-med-i-nazistparti

[FruStein]
3/27/12, 5:28 PM
#5

Jag har läst en del artiklar kring detta och det verkar tyvärr som att detta fenomen är något Sverige är ensamma om, vilket gör mig väldigt kluven.

vallhund
3/27/12, 5:56 PM
#6

# 5

Det stämmer inte, det finns i bl a UK oxå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[sakring]
3/27/12, 6:25 PM
#7

Vad säger ni om det var en epidemi med fem familjer på samma gata och alla kom från samma land och som inte hade någon rätt att söka asyl i Sverige. Dvs landet de kom ifrån är en demokrati i Europa.

[FruStein]
3/27/12, 9:08 PM
#8

#6 Vet du var man kan läsa om det?

Björnidet
3/27/12, 9:10 PM
#9

Thomas Jackson är ute och cyklar och ser inte vad han har framför hjulet, han måste vara blind.

Visserligen så har föräldrar till flyktingbarn från vissa länder ett oerhört stort inflytande på barnen men att därifrån få det till att de ska simulera så allvarliga saker som att bli apatisk är omöjligt. Ett barn som blir apatisk har jag för mig lider av ett trauma som till slut blir sjukligt och därigenom får barnet psykisk ohälsa(rätta mej om jag har fel). Hur det än är med det så snackar denne man goja och man förstår vad han är ute efter då han tänkt söka medlemskap i ett extremistparti.Jag läste någonstans att han inte var medlem ännu för partiets program hade felaktigt partiprogram enligt honom, vill han ha det mer fachistiskt eller?

[FruStein]
3/27/12, 9:12 PM
#10

Jag kan tycka att om detta verkligen förekom i alla mottagarländer så borde det vara ett självklart argument i alla länders flyktingpolitik - det känns som att det är något som inte stämmer. Eller kan det vara så illa att samtliga immigrantmottagarländers regeringar ignorerar detta? I sjukvården vet jag att det finns människor med erfarenhet - eller uppfattning - både av att detta faktiskt existerar och att man stött på de som ljugit. I flera år har det varit väldigt tyst om detta medan det dominerade nyheterna för x antal år sedan.

vallhund
3/27/12, 9:46 PM
#11

# 8

Det var ett dokumentärprogram på radio för ett par år sedan. På den tiden debatten gick i medierna så fanns länkar till undersökningar gjorda av barnpsykiatriska föreningar i flera Europeiska länder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[sakring]
3/27/12, 10:40 PM
#12

En god vän till mig som arbetar som sjuksköterska på barnavdelningen på ett sjukhus i mellersta Sverige berättade detta om de s.k flyktingbarnen. Jag skulle kunna tala om varifrån de kommer och vilken grupp personer  de tillhör men gör det inte då jag riskerar att bli anmäld.

vallhund
3/28/12, 1:46 AM
#13

# 12

En person som bryter mot sekretesslagen skulle jag inte lita på för 5 öre.

Förhoppningsvis kommer din väns identitet att identifieras av AG o polis, o vipps har din vän inget jobb kvar.

Skrikandes

Din vän är klart olämplig som ssk.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Maria
3/28/12, 7:57 AM
#14

#12 Det är väl snarare din kompis till sjuksköterska som bör bli anmäld.

Håller med #13 helt och hållet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Björnidet
3/28/12, 11:24 AM
#15

Nu halkar ni av tråden mina vänner, tråden handlar inte om sjukvårdspersonal som i förtroende avslöjar incidenter ifrån ett sjukhus som aldrig är fullständiga pga sekretessen. För att bli dömd mot sekretesslagen krävs mer ingående avslöjande än att någon som har hört om barn med detta problem, det behövs ingående information då och ingen SSK gör en sådan dumhet.

Att önska att en sjuksköterska (SSK) skall bli av med sitt jobb brara för att en vännina sagt att sköterskan vet saker är långsökt och naivt att tro att något sådant skulle ske. Sjuksköterskorna gör ett bra och tungt jobb och jag hoppas att de får fortsätta med det utan att ständigt bli trampade på tårna av illvilliga människor som vill se att dom får sparken och både inlägg 12 och 13 skulle jag rekommendera att inte tänka i dom banorna.

Skulle det mot förmodan bli så att ingen här vågar skriva ner sina tankar och säga sin mening med risk att bli anmäld hit och dit då är det lika bra att diskussionssajterna läggs ner, inget av de inlägg som hittills varit har varit olämpliga och jag förmodar att så kommer det även att bli i fortsättningen.

Att en person råkar veta vad en annan gör är ju inget som är anmälningsoplicktigt i vårt samhälle, här vi lever fritt utan censur och kan uttrycka i stort sett vad vi vill utan att få polisen springande efter oss föresten så har de inte heller tid med att utreda trams.

Om sedan barn kommer ifrån det eller det landet det har vårt media i sverige bra koll på, där behöver ingen speciell vara orolig för att bli åtalad för något brott, speciellt då inget är begånget.

På rädda barnens hemsida www.rb.se kan man få en ytförlig information om vad och varför barn får uppgivenhetssymtom, s.k akatiska barn.

Jag skulle vilja att inga barn hade den press på sig från omvärlden att de aldrig fick uppleva detta. Risken finns att barnet blir benäget att göra sig själv illa eller i värsta fall ta sig av daga vilket skulle vara fruktanskvärt.

Svenska myndigheter är kluvna i denna fråga just för att den ene tror så och den andre tror si, läkare inom psykiatrin har ju givit diagnoser som säger att dessa barn lider av ett trauma som kan komma att blomma ut om problemet fylls på, ett sådant problem kan vara att familjens medlemmar gråter för att de kanske skall bli utslängda ur sverige och måsta åka tillbaka till det helvet som krig och förföljelse innebär, barn ser mer och hör mer än vi anar.

Jag rekommenderar att ni går in på Rädda Barnens hemsida och läser det som skrivs där om apatiska barn och säkert finns det fler som beskriver symtomet också via google.

[sakring]
3/28/12, 12:37 PM
#16

# 13 o # 14. Hen har inte brutit mot någon sekretess inte uppgivit identitet på någon. Det är inte genom arbetet som hen har fått veta detta heller. Det var allmänt kännt där hen bor. Borde kanske tillagt detta.

Björnidet
3/28/12, 2:53 PM
#17

Saxat ur info från Rädda barnens hemsida:

/Citat:

Under 2002- 2003 rapporterade fler och fler barn- och ungdomspsykiatriska kliniker om asylsökande barn som tappat livslusten, i medierna döptes de till "de apatiska barnen". Det väckte starka känslor genom bilder i tv och tidningar.

/ slut citat.

Visst får man rysningar i kroppen då man vet att många ungdommar tar livet av sig alldeles i onödan. I detta fall handlar det ju bara om att ge dom en fristad så att de slipper bli avrättade i sitt hemland. Sittuationen är hopplös för dem och då migrationsverket försenar utredningar och besked idkar verket prykisk tortyr på barnen.

Man skäms för att vara svensk sådana här gånger.

Det har spridits ilvillga rykten om att föräldrar matar dom med piller så att barnet skall vara utslagna vilket är förtal enligt mitt sätt att se det, inga föräldrar som söker asyl vill sina barn illa på ett sådan barrockt sätt.

Björnidet
3/28/12, 11:52 PM
#18

Sedan har vi ju statslösa människor som inte har ett pass, de tillhör inget land egenligen men har flytt hit på grund av förföljelse, misshandel m.m  i det land dom senast vistats i, där förekommer samma apati  som med flyktingbarn från Ex: Irak. Dessa stackars barn som är i minoritet bland befolkningen är det ingen som tar hänsyn till, alla länder tycker att dom är obekväma och vill kasta ut dom, jag känner ett antal av den folkgruppen som har haft ett rent ut sagt helvete vart dom än tagit vägen, alla har sett snett på detta folket i långa tider vilket direkt kan klassas som rasism. Att sedan en regering inte tillåter dessa fåtal människor komma in och få slå rot i ett land som vårt är så bedrövligt att man skäms för att vara svensk.

Jag skriver om romer, vilket ni kanske har räknat ut redan och jag vet att det finns romska barn som blivit apatiska och tappat livslusten vilket myndigheterna verkar strunta i.

Om man har minsta empati för människor i apatiskt tillstånd som befinner sig i ett livshotande tillstånd ska de beviljas uppehållstillstånd av de myndigheter som handlägger och beslutar i sådana ärenden, allt annat är tortyr med mänskliga psykiska skador som följd..

Alla människor har samma värde och samma rätt att leva ett drägligt liv utan att bli förföljda, hånade, kallade för både det ena och det andra skälsordet,misshandlade av myndigheter och andra, kom ihåg att det är människor jag skriver om.

Björnidet
3/29/12, 9:31 AM
#19

Jag har läst Svd:s artikel om barn med apatiskhet och min reaktion är att den ger jag inte fem öre för, artikeln tycker jag är vinklad till förmån för det regerande partier vi har i landet. Läser man fler artiklar så framghår det på en del ställen att Tobias Billström inte kan godkänna en asylansökan för det skulle påverka "arbetslinjen" och då undrar man vilken arbetslinje, är det den som går rätt ner i ravinen för vi har ju ingen som går åt andra hållet eller vad menar han.

Är det möjligen att han själv får mer att arbeta med, skriva på fler papper, ja man kan undra.

I mitt förra inlägg tog jag upp frågan om romska barn och familjer, vad som jag tror är en hake för regering ochmigrationsministern är att han tror att ger man ena handen tar dom snart den andra vilket är ett människofientligt sätt att tänka så. Invandrare som kommer ifrån områden där de förföjls,krig,eller där de av sin egna politiska övertygelse hotas till livet, skulle utan tvekan bli beviljade uppehållstillstånd i sverige.

Att vi har fler grupper som också skulle behöva detta råder det ingen tvekan om, problemet som jag ser det är att då uppehållstillstånd beviljas skulle alla sättas i skolbänken, få lära sig svenska, yrkesinriktade ämnen och andra ämnen de behöver för att klara sig i sverige.

Idag så är det illa ställt med den saken, sedan staten beviljat så verkar dom släppa invandrare vind för våg utan att de får chansen att lära sig hur vårt samhälle fungerar och vad de bör kunna för att få en dräglig tillvaro här.

Vi ser att dessa människor samlas i områden runt storstäderna som det blir problem i p.g.a utbildningsbrist. Skulle regeringen engagera sig mer i frågan skulle vi ha tillgång till i många fall mycket kvalificerad arbetskraft som det nu skriks efter men den möjligheten tar inte regeringen tillvara på.

Den största anledningen till att vi ser aptiska barn som tappat livslusten, ser ingen framtid någonstans är också av anledning att deras föräldrar bara gråter, de ser heller ingen utväg ur sitt dilemma, de är oroliga och rädda för att bli skickade tillbaka till förföljelsen och krigets helvete, detta smittar av sig till barnen som förstår mer än vad vi tror, vi i sverige kan inte ta in hur mycket de lider dessa stackar barn och familjen runt om dem.

Jag skriver om människor och de har lika värde oavsett vilken kultur de kommer ifrån, vi måste hjälpa till så att de får ett bra liv likt det vi har.

julklappen
3/29/12, 2:20 PM
#20

Nej, jag tror inte att barnen bara luras. Hur kan någon ens säga och tänka så om barn?

Annons:
Björnidet
3/30/12, 11:58 PM
#21

Det belv tvärstopp med skrivande, vart tog ni vägen.

[FruStein]
3/31/12, 11:39 AM
#22

#20 Jag minns en dokumentär om detta, möjligen Uppdrag Granskning, och det är så att det finns de som tvingar sina barn att spela sjuka. Människor som inte förstår att sjukvårdspersonal fattar misstanke om barnets muskler inte förtvinar och barnet håller sig på en normalvikt. Barn är benägna att göra nästan vad som helst för sina föräldrar.

Mitralis
3/31/12, 12:54 PM
#23

#22 Vissa luras säkert eftersom de märkt att den sortens uppmärksamhet kan gynna deras situation.



Björnidet
3/31/12, 1:11 PM
#24

Självklart finns det även den typen av mygel, men jag tror att de är väldigt få som utsätter barnen för detta, ett barn har ju svårare för att hålla tyst om det förhörs.Nu kan det ju vara så att föräldra alltid är närvarnde om barn frågas ut av myndigheterna och i ett sådant fall då törs dom väl inte prata fritt.

Om läkare undersöker barnet och finner att barnet inte alls lider av uppgivenhetssyndrom då kan det vara som ni säger men finner läkaren detta symtom då är nog diagnosen riktig.

Även om läkare ibland  kan göra fel så tror jag inte de gör det i de fall som detta konstaterats.

[FruStein]
3/31/12, 1:20 PM
#25

#23 Absolut! Men sådana människor gör det ju också svårare för sådana som verkligen är sjuka - ungefär som människor som lurar Försäkringskassan.

Mitralis
3/31/12, 1:36 PM
#26

#25 Jag håller med dej.



Björnidet
3/31/12, 2:55 PM
#27

Det ligger någonting i det, men att det skall drabba de som verkligen behöver få stanna i sverige är oerhört tråkigt. I ett tidigare inlägg tog jag upp om romska barn, det barnet har inte föräldrar som står med piskan och säger att nu ska du lägga dig ner och vara sjuk, de har försökt med alla medel som de har till buds att få barnet upp på benen igen men icke. Barnets föräldrar har liknande symtom vilket gör att skeendet blir allvarligare, de kan inte själv ta hand om familjen vilket ett äldre barn och närboende svenskar gör.Där är det konstaterat att barnet lider av  en psykotisk störning som gort att barnet tappat livslusten, barnet svarar inte på tilltal , kurar ihop sig i sängen och äter väldigt dåligt.

Det måste finnas något sätt att urskilja barn som fejkar och de som är allvarligt sjuka.Vi har ju bra sjukvård i sverige så varför skall detta vara så svårt.

De som fejkar borde omgående få lämna landet för att ge plats till de som behöver hjälpen.

Annons:
vallhund
4/5/12, 6:37 AM
#28

# 15

Nu råkar jag själv vara ssk o har inget till övers för kollegor eller övrig sjukvårdsparsonal som luftar sina fördomar till höger o vänster.

Och jag har inga problem med att se till att personal som inte kan hålla sina fördomar i schack omplaceras eller blir av med jobbet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Björnidet
4/5/12, 12:44 PM
#29

Och vilket åsyftar du då? Vilken har kört med fördommar? Jag ser inga sådana problem här så du måste specificera vad du menar med att lufta sina fördommar till hager och vänster.

vallhund
4/5/12, 4:56 PM
#30

Tja, att påstå att alla apatiska flyktingbarn simulerar är i mina ögon att lufta sina fördomar vitt o brett, med den inställningen har man inget på en barnavdelning att göra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Björnidet
4/5/12, 6:03 PM
#31

Kan hända att det är så att någon fejkar och förstör för andra, om den person du åsyftar jobbar på en barnavdelning det tror jag inte, det har i någon press åsyftats just detta så det är därifrån som uppgiften har kommit enligt min tro.

I övrigt håller jag med om att tystnadsplikt är helig och då får man inte rapportera vad som händer inom vården till annat än berörd personal.

Jag vill inte påstå att det är vanligt men jag tror att det förekommer även hos ssk:or och annan personal vilket är olyckligt.

vallhund
4/5/12, 7:24 PM
#32

Tja i inlägg # 12 så skrevs detta:

"En god vän till mig som arbetar som sjuksköterska på barnavdelningen på ett sjukhus i mellersta Sverige berättade detta om de s.k flyktingbarnen. Jag skulle kunna tala om varifrån de kommer och vilken grupp personer  de tillhör men gör det inte då jag riskerar att bli anmäld."

Själv arbetar jag inom akutpsykiatri o är ganska kinkig med medarbetares lämplighet, inklusive fördomar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[sakring]
4/5/12, 7:55 PM
#33

# 32 Och sedan skrev jag

"# 13 o # 14. Hen har inte brutit mot någon sekretess inte uppgivit identitet på någon. Det är inte genom arbetet som hen har fått veta detta heller. Det var allmänt kännt där hen bor. Borde kanske tillagt detta"

Det hen arbetar är en neonatalavdelning så där finns inga apatiska flyktingbarn men väl där hen bor finns deras familjer. Dessutom så var lokal medier fulla med uppgifter om dessa. Så hen har INTE brutit någon sekretess. Jag har själv arbetat på sjukhus som sjukvårdbiträde och är uppvuxen på detta, så jag vet vad tystnadsplikten innebär. Numera är jag utbildad förvaltingssocionom med rättskunskap som hvudvuämne. Har även arbetat som kurator.

Vem som har fördomar kan man diskutera. Här är en grupp som försöker utnyttja systemet men de har ingen legal rätt att söka asyl i Sverige.

Björnidet
4/7/12, 12:16 AM
#34

Sakring

Vilken grupp menar du? som försöker utnyttja systemet och inte har legal rätt att söka asyl i Sverige?

Vad jag har förstått gäller asylrätt för alla som förföljs eller hotas till livet i ett annat land oavsett om landet har demokrati eller ej, att de har den rätten. Du måste ge mig en förklaring på  detta.

Annons:
[sakring]
4/7/12, 10:15 AM
#35

# 34 Nej folk som kommer från s.k demokratiska stater har inte den rätten. Det finns flera exempel på detta. Förut så kunde du komma från Sovjet och få asyl numer så finns inte den möjlighten, att komma från  Ryssland och få asyl. Ingen från EU heller för den delen. Du måste komma från en stat där man inte har demokrati. Att det sedan finns stater som förföljer vissa av sina medborgare är en helt annan sak.

Björnidet
4/7/12, 2:47 PM
#36

Då förstår jag vad du menar, du kanske läste det inlägg jag skrev om de romer jag känner till, de kommer från en före detta diktaturstat och mot dem ha regeringen visat kalla handen. Man blir så förb…ad då de inte ser hur illa personerna mår, snacka om psykisk tortyr och vi här i Sverige klappar oss på bröstet och skryter om hur bar vi är, här förekommer det ingen tortyr!!!!!!!

[sakring]
4/7/12, 6:16 PM
#37

# 36 Problemet uppstår om vi tar emot dem, då vi ha diplomatiska förbindelser med dessa länder.

Björnidet
4/8/12, 9:20 AM
#38

Aj,aj.

JonasDuregard
4/8/12, 10:56 AM
#39

#16 "Det är inte genom arbetet som hen har fått veta detta heller. Det var allmänt kännt där hen bor. Borde kanske tillagt detta."

Du borde väl snarare låtit bli att tydligt antyda motsatsen. Du skrev följande om personen i fråga: "arbetar som sjuksköterska på barnavdelningen på ett sjukhus i mellersta Sverige". Varför skriver du det om uppgiften baseras på skvaller och inte på yrkeserfarenhet?!

[sakring]
4/8/12, 2:07 PM
#40

# 39 Jag kunde kanske ha tillagt att hens bättre hälft också kände till detta och att det stod i tidningrna. Att jag sa att hen var SKK berodde på att jag ansåg att hen hade lite mer sakkunskap i ämnet än folk i allmänhet.

Björnidet
4/8/12, 2:33 PM
#41

#40

Villket SSK:n har självfallet och står det i tidningarna så kan ju ingen belastas för att det skall vara skvaller elle att SSK.N brutit mot tystnadsplikten.Nu är detta sagt och visst kan vi lägga detta till handlingarna och fortsätta med vad tråden gäller, eller?

Annons:
Maria
4/29/12, 9:25 AM
#42

Hittade denna länken idag. En liten studie som påvisar att det inte går att framkalla tillståndet apati genom "fusk"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
4/29/12, 12:16 PM
#43

Och dessa hormoner kan inte  ändras på något annat sätt?

Björnidet
5/1/12, 6:56 PM
#44

Min misstanke om att det inte går att fejka detta sjukdomstillstånd har nu besannats. I veckan sa de på nyheterna om detta med stresshormoner som också står skrivet om i Expressen.

De barn eller vuxna som råkat ut för detta elände har ju tillfrisknat då de inte längre behöver oroa sig för sitt uppehälle och får stanna i Sverige.

Vi får nu hoppas att även regeringen förstår problemet vilket de verkar ha haft svårt för och ger dessa människor det uppehållstillstånd de så väl behöver.

vallhund
5/2/12, 5:15 AM
#45

# 44

Det var en utförlig artikel i Upsala Nya Tidning den dagen det senare omskrevs i Expressen o övriga media.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Björnidet
5/2/12, 12:33 PM
#46

Det är ju bra om midia tar upp detta, inga barn eller barnfamiljer skall behöva hanteras som de hittills gjorts av Migrationsverket, deras handläggningar har varit katastrof och man kan jämföra dem med polisens dåliga resultat vid brottsuppklarning, ärenden vill de helst slippa så de går inte igenom ärendet ordentligt.

Sarah
5/4/12, 1:47 PM
#47

LÄs "de apatiska" av gellert tamas… jag gåter under varje kapitel över hur folk behandlat dessa familjer.

Huygens
5/6/15, 8:49 PM
#48

Vad har hänt med dom apatiska flyktingbarnen?

Det verkar vara helt tyst i svensk media idag, som om det var en konspirationsteori. Jag vet inte riktigt när företeelsen började eller när den slutade. Frågan är vad som har hänt under tiden och varför är media så tysta med saken? Det funderades medan det uppmärksammade ifall en del barn kom från östeuropa.

Fanns det något samband med vaccinationer, narkolepsi?

.

Finns det något samband med Tjernobyl eller urangruvan i Kalachi?

Folk som bor i byn Kalachi, Kazakstan, tror att deras sömnsjuka kan vara förgiftning med nervgift, vissa invånare tror att det är för att skrämma bort bybefolkningen, därför att det kan finnas planer på att starta en guldgruva och ta över markområden.

Förutom mystisk och oförklarlig sömnsjuka, drabbas byborna även av andra underliga åkommor som urinläckage och "hallucinationer".

Symptomen variera över tid, dom kan sova i 6 dagar i sträck eller bli aggressiva. Orsaken är okänd, läkarna har inte hittat något virus eller gift.

Annons:
Huygens
7/8/15, 12:51 AM
#49

SR om apatiska barn.

indra-bus
7/8/15, 11:01 AM
#50

Nu vallhund håller jag med di i de du skriver.

 Prova själv hur länge ni klarar av att vara apatiska.

Ja sakring  din vän har inget på barn avdelningen att göra. Låter som om hon brutit mot sekretessen då du vet var de kommer ifrån o vilka grupper. De är detta som sprider rykten  o pressen snappar upp. Sen är cirkusen igång de sdare får de till att alla flyktingbarn spelar osv.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Göstage]
9/23/19, 7:02 PM
#51

Annan tid, nytt ljus?

"Ingen torde vara så starkt förknippad med den som journalisten Gellert Tamas, för sitt uppmärksammade program i SVT:s Uppdrag Granskning 2006 som följdes upp med boken De apatiska från 2009. 

Tamas huvudtes var i korthet att apatifenomenet inte alls var medicinskt unikt utan ”väl känt” i den vetenskapliga litteraturen, och att det bara var ett unket, politiserat fuskbygge att misstänka manipulation och simulering som troliga förklaringar och hävda att fenomenet vore unikt för Sverige.

Recensenterna var överlag imponerade och trodde att Tamas gjort en grundlig genomlysning.  Den kritiskt tänkande läsare som själv gjort eftersökningar skulle däremot fattat misstankar. Välkänt och inte alls unikt fenomen? Tveksamma påståenden. En forskningsöversikt som fanns publicerad när Tamas skrev sin bok hittade ingen publicerad fallbeskrivning med apatiska flyktingbarn utanför Sverige och beskrev den kraftiga koncentrationen av fall till just Sverige som ”remarkabel”---

"De två tidigare apatiska barn som Sandstig nu intervjuar vittnar om hot, misshandel och press från föräldrar som tvingat dem till simulering och självsvält. De frågar sig varför ingen ingrep. Detta är bara två fall, andra barn kan bära på andra historier. Men att barnen själva äntligen kommer till tals är en viktig vändning. Apatifrågan är en del av den svenska migrationspolitiken som behöver få sin historia skriven på riktigt.

Nu har stunden kommit då budbäraren ska skjutas. Den där Ola Sandstig är en tvivelaktig person har Tamas redan meddelat, i en artikel där han på klassiskt manér föregriper granskningen med ett eget osande angrepp på granskaren. Som om personfrågor skulle förändra sakförhållandet ett skvatt. Måtte läsarna hålla ögonen på bollen den här gången."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/hall-ogonen-pa-sakfragan-i-debatten-om-de-apatiska-barnen-29334

https://www.expressen.se/nyheter/apatiska-barnen-berattar-vi-tvingades-spela-sjuka/

[Göstage]
10/3/19, 12:52 PM
#52

Hans Bendz, pensionerad psykiater, nu pensionär, deltog i debatten redan 2007 och skriver nu  på Dagens Medicin:

"Simulerandets verkliga omfattning kommer vi aldrig att få veta men omständigheterna kring endemin av ”apatiska” barn tillåter mig att gissa att simulering förelåg i en majoritet av fallen snarare än en minoritet.

Barn som tvingas simulera ”apati” är utsatta för misshandel. Som läkare måste man enligt min mening vara vaken för möjligheten av simulerad sjukdom för att undgå att medverka till att skurkar profiterar på välfärden eller att föräldrar misshandlar sina barn. Men alla kommer inte att hålla med mig om detta. Det finns hos läkare en djupt rotad och begriplig ovilja att misstro sina patienter."---  

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2019/10/01/barn-som-tvingas-simulera-apati-ar-utsatta-for-misshandel/

Upp till toppen
Annons: