Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 7639 ggr
Fridaybrew
2013-09-12 11:08

Rasism hör ihop med låg intelligens

Rasism hör ihop med låg intelligens visar forskning

Är rasister korkade? Och är konservativa mindre intelligenta än liberala? En studie från Brock University i Ontario hävdar att svaret är ja på båda frågorna.

http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intelligens-visar-forskning/EVHlbc!xAOgdFBZbgrE/

/Fridaybrew

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-12 11:36
#1

I så fall är större delen av mänskligheten lågintellegent för det är inte enbart vita som ägnar sig åt rasism.

Fridaybrew
2013-09-12 11:44
#2

Var läser du in att det enbart berör vita?

/Fridaybrew

[Mustangcab]
2013-09-12 13:15
#4

# 2 Jag läser inte in att det är enbart vita som ängar sig åt  rasism däremot så är större delen av mänksligheten rasistisk. Det beror på okunskap inte intellegensbrist.

fatcat
2013-09-12 13:25
#5

Jag är inte förvånad eftersom fördomar har mycket med okunskap att göra. Sen beror det också på hur man definierar rasism. Är man tex rasist för att man kan känna rädsla för andra etniciteter? Kan undra vad denna forskning har som grund.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2013-09-12 13:29
#6

# 5 Det var en mycket bra fråga!

Annons:
Jonna
2013-09-14 04:50
#7

Sedan är det bevisat intellegenstest kräver en god utbildningsnivå för att ge ett validt resultat. Med anledning av att rasism i viss mån bottnar sig i okunskap torde grunderna till deras analysresultat av deras studie kunna ifrågasättas.

fatcat
2013-09-14 10:15
#8

#7 Exakt. Känns lite som denna studie är framtagen enbart för att tjäna något politiskt syfte om jag ska vara ärlig..

Att okunskap skapar fördomar är ju sedan länge redan ett välkänt faktum. Vill denna studie idiotförklara alla rasister som de skulle vara medfött i deras intelligens? Känns nästan så.

(får starka kommunistiska vibbar).

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2013-09-14 11:39
#9

Igår på kvällens Sydnytt så hade  en delegat från Afrosvenskarnas riksförbund. Och denne sa att det är inte enbart vita som är rasister.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/hatbrottet-har-paverkat-hela-kroksback?&_suid=137915132770005306831811731125

Fridaybrew
2013-09-14 12:46
#10

Och då är rasism helt plötsligt acceptabelt?

Hur tusan resonerar ni egentligen?

/Fridaybrew

fatcat
2013-09-14 15:52
#11

#10 Vem av oss har påstått att rasism är acceptabelt? Herregud, vilken generalisering! 

Att kritisera en forskning som bygger på en form av IQ test är väl inte att göra rasism acceptabelt eller hur tänker du egentligen? 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-14 17:29
#12

Om vi säger såhär: Är barn som leker i sandlådan rasister eftersom de har lägre intelligens? Eller beror det på att barnen saknar kunskap om världen? 

Mobbar ett barn någon annan eftersom det är medfött och på grund av IQ eller saknar det barnet bara förståelse för andra, alltså kunskap?

Kanske lät lite filosofiskt men det är en bra tankeställare! Glad

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2013-09-14 19:32
#13

# 10 Vem har påstått detta?

Annons:
Magnuz
2013-09-15 17:50
#14

Problemet idag i Sverige är att de allra flesta, inte minst många politiker, samhällsdebattörer och media, inte klarar av att skilja på rasism och kritik mot dagens invandringspolitik.

Thaeri
2013-09-15 19:59
#15

#14, och det gör inte många "på andra sidan" heller, utan de använder "kritik mot dagens invandringspolitik" som ett svepskäl för att lobba för främlingsfientliga eller rent rasistiska grejer.

Lika goda kålsupare allihop.

fatcat
2013-09-15 20:43
#16

#15 Sant men det är ju dock helt individuellt beroende på hur samhälletklassificerar rasism och vilka normer det finns. Ett förslag att stoppa invandring till exempel, är det rasistiskt? (inte om du bor i Israel). Förslag där lagar inskränker en folkgrupps mänskliga rättigheter enligt FN skulle jag definiera som något typiskt rasistiskt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2013-09-17 23:42
#17

Rasism är väl när man pratar om raser som är lägre stående än andra. Främlingsfientlighet när man har fördomar om de som kommer från andra ställen. Är man Invandrarkritisk är man alltså främlingsfientlig. Allt för få kritiserar hur vi behandlar flyktingar som kommer hit. Migrationsverket är en byråkratisk koloss sominte gör något för att underlätta integration. Det jag har emot SD är att de klagar mer på invandrare, även om det mildrats, än på flyktingmottagning. Visst kan man klaga på att det är en dyr hantering. Man kan dock inte påstå att pensionärer får det sämre för att det kommer flyktingar. Har vi råd med jobbavdrag har vi råd med vettig pensionspolitik. Det är en mängd bidrag som gör det lättare för svenssons med arbete. Man kan lika gärna diskutera det och sätta det i motsatsförhållande till varann. Istället ratar SD realpolitiska frågor och sätter motsättningar som bygger på okunskap i fokus. Deras ekonomiska politik tycks ju också väldigt konservativ och bygger på malthusiska teorier som varit förkastade sen mussolinis tid. Hur ska man skapa tillväxt enligt SD? Hur ska man möta global konkurrens? Hur skaSverige utvecklas?

Tyvärr saknar andra partier dessa visioner också, därför går det bra för SD. Vi sitter nöjda,til loch med blickar bakåt till någon sorts inbillad idyll från 60-talet." Det var bättre förr" snarare än att vara framåtblickande och skapa en framtid tycks dominera samhällsdebatten, oavsett parti. Enligt min mening göder det främlingsfientlighet, som att kräva läkare och poliser innan en enda flykting finns på plats. Media hakar på och säljer lösnummer/ökar antal träffar. Väldigt få för ett resonemang kring varför SFI misslyckas kapitalt, varför flyktingar sitter på förläggningar i någon sorts husarrest. Ingen ifrågasätter varför gamlingar lämnas på toaletter medans sveriges statsfinanser frodas. Kommunerna går på knäna medans rikets finanser ger ytterligare skattelättnader till de som redan har det bra med rut/rotavdrag, barnbidrag trots miljoninkomster, skattefinansierade träningslokaler, 5 (!) jobbskatteavdrag etc..

fatcat
2013-09-18 01:11
#18

#17 Du säger "invandrarkritisk" men tolkar det som du anser att man inte kan vara kritisk mot invandringspolitiken utan att kallas främlingsfientlig? Ungefär samma taktik media använder för att svartmåla SD. Har en person fördomar gentemot någon annan som kommer från annat ställe (land) är det främlingsfientligt, ja.

Du tar upp några argument som att äldre skulle få det sämre osv på grund av invandringen. Ja som du själv påpekar handlar det ytterst om prioriteringar. Regeringen satsar i nuläget på skattesänkningar vilket jag själv tycker både är bra och dåligt.

Dåligt eftersom de sjuka o fattiga som redan har det svårt i samhället får det svårare. Bra då småbarnsfamiljer kanske får lite mer i plånboken.. Även om så är fallet tror jag mest det gynnar de rikaste tyvärr.

Jag vet inget om flyktingar som sitter i husarrest? Har träffat ganska många som vistas här i Sverige illegalt. Enda gången polisen intresserar sig är när någon åker dit för kriminalitet. Hände för några månader här i Visby då två "papperslösa" körde in i ringmuren med en bil i otillåten hastighet.

Problemet här jag bor är att arbetslösheten redan är hög. Varför då ha en kostsam invandring? Sen dras socialförvaltningen med ett gigantiskt budgetunderskott på grund av ökad försörjningsstöd och äldrevård. 

Systemet är verkligen långt ifrån perfekt! Det borgerliga skattesystemet likaså invandringspolitiken.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2013-09-18 17:51
#19

#18

Just därför man drar parallelen hög arbetslöshet = hög kostnader för invandring. Kunde lika gärna vara hög arbetslöshet = inga satsningar på välfärd. Skola vård och omsorg drar ner på kostnader. Färre jobbar med att sköta elever och sjuka än administrera det hela. Uppenbarligen behövs fler insatser ochmer pengar. Istället får vi som har jobb skattelättnader.

Ja jag skriver invandrarkritisk, men inte i motsatsförhållande till kritisk till invandrarpolitiken. Man kan visst vara kritisk till den politik som förs, vilket jag är. För den skull behöver jag inte lägga skulden på invandrare där politiker är ansvariga. Det vill säga om staten väljer att dra ner på bifrag till sjuka och barn, så blir detinte automatiskt bra om vi stoppar invandringen, den politiska viljan att satsa på jobbskapande åtgärder blirju inte högre då. Vad du tror jag tolkar det som kan ju inte jag veta. Det är din slutsats, inte min.

Förövrigt tycker jag att argumentet "man får inte vara kritisk till invandringspolitiken" är ihåligt om man inte ser  helheten utan nöjer sig med att ställa invandrarnas antal i motsats till arbetslöshet. Skulle det vara så enkelt så skulle dikotomin lösa allting. Jag tror inte det är så enkelt.

Imasy
2013-09-18 21:20
#20

På tal om "rasistiska" undersökningar, vet någon av er vad den studien heter (eller vart den finns att läsa?) som gjordes i Norge för inte så länge sedan, som visade att invandrare i Norge begick fler  brott än etniskt födda norrmän?

Vad jag har hört tystades denna undersökning ner av media då de inte ville ha rabalder pga denna undersökning.

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-18 21:22
#21

# 20 Det har jag inte hört talas om.

Imasy
2013-09-18 21:35
#22

#21

Nej, tydligen ingen annan heller, eftersom den tystades ner. Jag tror det var sambon som babblade om denna undersökning, men han jobbar i Norge också.

Man har ju tydligen kommit fram till "samma" resultat i Sverige också, att invandrare begår 2 gånger fler brott än svenskar. Vilka brott man pratar om här vet jag inte då det inte framgick i tv-programmet. Den hade också varit intressant att läsa.

fatcat
2013-09-18 21:49
#23

#19

Om ett system fallerar kanske höjda skatter inte spelar någon roll? Se sjukvården i Sverige som är ett av världens bästa men samtidigt har enorma brister. Sossarna lyckades ju också skapa ett bidragssystem som inte sällan utnyttjades när de hade makten. Säger inte att jag är för ett totalstopp av invandring men varför bekosta en ökad sådan när inte finns arbetstillfällen för alla? Åtminstone inte här jag bor. Demografi i all ära men en befolkningsökning där skatten redan är hög o arbetsmarknaden låg leder också till större offentliga utgifter. Med en ökad invandring/arbetslöshet blir det istället ett slukhål där pengar trillar ner och inte kommer upp. 

Hört talas om den undersökningen Imasy. Vet dock inte vart den finns o läsa? Säkert lätt att googla.. 

Norge för en förhållandevis liberal invandringsdebatt utan att lägga locket på som här i Sverige.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-18 22:11
#24

Vill bara säga att jag är glad ändå att det finns en undersökning som säger att rasism beror på låg intelligens! Tänk om det kom en undersökning som förklarade att rasism orsakas av högutbildade akademiker?
Hur upp o ner vänt skulle inte de vara? 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Fridaybrew
2013-09-19 04:10
#25

Trodde inte jag skulle behöva dela detta klippet men det är ändå på sin plats här.

/Fridaybrew

kamera0710
2013-09-19 15:22
#26

Ett citat:

"Till slut några ord om rasismen – den som alltså hävdar att den ras/grupp man själv tillhör är i praktiskt taget allt överlägsen andra raser/grupper, vilka därför inte kan accepteras utan kanske rentav måste bekämpas. Fenomenet existerar – hur kan det ha uppkommit? Eller, som biologen gärna vill formulera det: Har rasismen något överlevnadsvärde?

Ja och nej. den hade det när människosläktet ännu bestod av samlare/jägare formade, varje ras för sig, enligt sin regions ekologiska krav. Gör tankeexperimentet att en eskimå på den tiden ville slå sig ned hos och beblanda sig med en stam massajer: situationen är knappt tänkbar – hur skulle han ha hamnat där? Och väl där, hur länge skulle han ha överlevt? Men om han överlevde och rentav fick avkomma med någon massajkvinna, så skulle i nästa generation uppträda ett antal individer nästan lika missanpassade till rådande förhållanden som fadern – ett klart hot mot massajstammens överlevnad. Den enkla regel som troligen tidigt tog form hos våra förfäder kan ha lytt: Släpp inte in någon i din grupp som klart avviker från dig själv och dem du är van vid!

Vad kan ett sådant imperativ innebära i dagens samhälle, där de gamla selektionsmekanismerna är satta ur spel och vi ständigt konfronteras med ”avvikande” individer? Det måste självfallet bekämpas, vilket knappast är möjligt om man inte är medveten om bakgrunden. Tyvärr är det inte bara vårt biologiska arv som tas till intäkt för avståndstagande och isolering; nationalitet, språk, kulturella sedvänjor och inte minst religion kan alla åberopas för att särskilja en grupp och hopblandas därför ofta med rasbegreppet."

http://www.vof.se/folkvett/ar-1998/nr-2-3/raser-inte-pseudovetenskap/

Fridaybrew
2013-09-19 16:54
#27

Har ni anmält bort det inlägget med underbara videoklippet? Det är isf väldigt talande! Det är ju tom min tråd, moderatorerna bör göra sitt jobb och återställa det inlägget som togs bort.

Istället för att påpeka det i tråden kan du kontakta mig i PM /Sajtvärden!

/Fridaybrew

Annons:
Fridaybrew
2013-09-19 17:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Statistik med samma logik som rasister gärna använder inte undra på att de har lägre IQ:

http://imgur.com/gallery/3B0pt3M

/Fridaybrew

[Mustangcab]
2013-09-19 19:36
#29

# 27 Pm:a sajtvärden.

Fridaybrew
2013-09-19 19:39
#30

Troligtvis han som tog bort den för annars brukar man få automatiserade meddelanden vilket jag inte fått nu. Så misstänker en underliggande agenda från sajtvärdens sida, tyvärr. Hoppas jag har fel.

Konspirationsteorier är tråkigt att du håller på med nästa gång vill jag att du kontaktar mig i PM /Sajtvärden.

/Fridaybrew

fatcat
2013-09-19 19:41
#31

Den kanske stred mot sajtens etiska grundprinciper o regler?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Fridaybrew
2013-09-19 19:42
#32

Människors lika värde  är mot sajtens regler? intressant =)

/Fridaybrew

fatcat
2013-09-19 19:44
#33

#32 Jag hann aldrig se videon vad jag vet. Tog upp det som ett exempel på varför den försvann. Sajtvärden kanske tyckte att den var för stötande?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Fridaybrew
2013-09-19 19:45
#34

Ok vi gör så här länkar inom ifokus:

http://tonaringar.ifokus.se/discussions/521fa8788e0e74410c00219b-att-va-rasist#126

Där finns klippet som valdes att tas bort, det är omöjligt att det bryter mot någon regel rörande iFokus iaf.

Tas detta bort så råder det inga tvivel om agendan …

/Fridaybrew

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-19 19:47
#35

# 30 Du ska få medddelande oavsett vem som tar bort det. Kolla upp detta inne på support. Jag såg aldrig videon så jag inte uttala mig om den.

fatcat
2013-09-19 19:49
#36

Kanske beror på vad för agenda de som skapade klippet har? Videon kanske skapades för kulturmarxistiskt syfte? Jag vet inte men inget förvånar mig. (bryter ju ändå inte mot några etiska regler)

Sen kanske sajtvärden tyckte det var onödigt att länka till den i ytterligare en tråd? 

Edit: Videon verkar va väääldigt ras-fikserad 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Fridaybrew
2013-09-19 19:54
#37

La den här först =) 

Samt är det en väldigt informativ och ögonöppnande video.

Den har visats i skolor tidigare. Vill sajtvärden ha en artikel kring vartenda klipp man lägger in i sin egen tråd som berör ämnet ja då bör man bli informerad om detta.

Detta var inget spammande av klipp ala stillness.

Men jag kan gräva upp en uppsatts eller två om man vill ha mer tyngd till det hela. dock för enkelhetens skull så är det enkalre att bara se på klippet. Sen om man är intresserad så googlar man efter uppsatserna och forskningsresultat kring just detta.

Men men

EDIT: har inte fått meddalnde av något slag från politik.ifokus rörarnde censuren som tog bort mitt tidigare inlägg som var väldigt informativt. on topic och dessutom i min egen tråd.

/Fridaybrew

Imasy
2013-09-19 19:54
#38

#35

Om en värd/medarbetare manuellt plockar bort ett inlägg är det egentligen upp till denne om denne vill pma inläggsägaren, annars får man inget veta.

Fridaybrew
2013-09-19 19:57
#39

Du får en skarp varning för denna text nästa gång blir du avstängd! /Sajtvärden!

/Fridaybrew

[Mustangcab]
2013-09-19 19:59
#40

# 38 Men det hör til god ton att man hör av sig till vederbörande och dessutom skriver det i tråden. Åtminstone här på politk.

fatcat
2013-09-19 20:09
#41

Jag såg hela videon nu. Mycket bra experiment där alla får känna hur det känns att utsättas för någon form av rasism. 

Kulturmarxism tycker jag inte går att finna då alla behandlas lika, de vita står tex inte som utgångspunkt för allt ont mot andra raser. Alla ställs mot väggen. 

Synd att klippet togs bort men det finns ju dock kvar i en annan tråd.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Fridaybrew
2013-09-19 20:12
#42

Tack för inputen #41 =)

Nu känns det bättre =)

/Fridaybrew

[Calle64]
2013-09-21 22:13
#43

Vad är kulturmarxist?

fatcat
2013-09-21 23:00
#44

Kulturmarxism är ett ganska nytt begrepp, ideologin i sig är något äldre. Man kan nästan kalla den ultra-kommunistisk fastän den gamla sovjetiska stormakten inte ens i närheten lärde ut en sådan vänsterdriven samhällssyn (inte i dagens Ryssland finner vi sådan likhet). Den kretsar i huvudsak till att kritisera allt från kristendom till västerländska samhällsnormer. 

Används idag som en grundläggande ideologi inom skolor och medier här i Sverige. 

Politisk korrekthet är väl en genuin definition men också ett uttryck många i det här landet föraktar (även av dem som inte vet betydelsen av ordet). 

Det finns också positiva effekter av Kulturmarxism. Den spreds förmodligen i samband med de växande vänsterrörelserna i 60-talets USA då folk var trötta på diskrimineringen av svarta människor.

Idag utgör den nästan ett hot mot hela västerländska kulturen. Kristendomen kan vi lika gärna slänga i papperskorgen då medier betraktar den som en förtrycksmekanism gentemot andra. Kort sagt, Vi ska ge vika för andra kulturer/religioner och inte tro den västerländska är bättre.

Människor är idag ovetandes att denna ideologi är vardagsmat i media.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kulturmarxism

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-22 10:18
#45

Det intressanta är att betrakta hur kristendomen påverkas av denna ideologi. Med tanke på majoriteten av de kristna i USA är protestanter precis som här i norden är kyrkan idag inget mer än en nickedocka. 

Kristendomen har neutraliserats till en punkt där andra religioner förmodligen kommer ta över.

Det är min uppfattning.. 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Jimmy.L]
2013-09-22 11:59
#46

Vill påminna samtliga i tråden om jag plockar bort inlägg så skriver jag det i tråden, och har ni frågor om varför ett inlägg försvinner så hör av er i PM istället. Tråkigt att behöva dela ut varning till en nu men sådant påstående mot mig är inte okej. Jag hoppas att Fridaybrew öppet ber om ursäkt till mig /Sajtvärden.

Thaeri
2013-09-22 17:31
#47

#45, skillnaden mellan USA och Sverige är att USA aldrig haft någon statskyrka, så makthavarna där har aldrig riktigt kunnat använda kyrkan som ett redskap för maktutövande på samma sätt som här. 

Nickedockor? Nä, USA är ett av västvärldens minst sekulariserade länder om man ser till vilken makt de olika kyrkorna har på gräsrotsnivå, och det faktum att även strax efter 11:e september 2001 så var det fler människor där som skulle rösta på en muslim än på en uttalad ateist. Snarare tvärtom i så fall skulle jag säga, att det republikanska partiet blivit nickedocka för fanatikerna, fanatiker som ofta tillhör just en protestantisk kyrka.

Det var ju trots allt så att många som flydde Nordeuropa gjorde det på grund av religiös förföljelse, och då inte att de var katoliker, utan för att de tillhörde någon av de många – protestantiska, eller med protestantismen närbesläktade – frikyrkor som höll på att växa fram. Och dessa frikyrkor hade ofta en betydligt mer fanatisk syn på hur kristendom skulle utövas än statskyrkorna, och när folk väl kom fram, ja då var det dessa predikanter som skapade församlingar och inte präster från statskyrkorna, vilket gjorde att väldigt många av de som kom dit av andra skäl och som hade tillhört en statskyrka här bytte till någon av frikyrkorna där. Och det syns väldigt tydligt i USA:s politiska klimat idag. 

Så bara för att ett land är till övervägande del protestantiskt betyder det inte att det är sekulärt och kyrkan svag. Och bara för att det är katolskt att folk är djupt religiösa och kyrkan stark, ta en titt på Frankrike till exempel.

[Calle64]
2013-09-22 17:48
#48

#44

Det låter ju mer som en konspirationsteori, vad innefattar kulturmarxism, hur utrycker den sig?

Enligt länken är det ju inget etablerat begrepp, snarare skällsord. Alla som inte håller med högerextrema beskylls ju för kulturmarxism.Snarare verkar det vara något som tar vid när argumentationen tryter. Inte helt olikt de som från vänstern beskyller alla andra för att vara nazister.

Annons:
fatcat
2013-09-22 19:20
#49

I såna fall det konstigaste skällsordet jag hört på länge!😉
Du måste ju vara bekant med uttrycket då du anser att alla som beskylls för kulturmarxism är dem som inte håller med högerextrema (en förutfattad mening jag inte riktigt delar). Förmodligen ville du väl se hur mycket kunskap som fanns i mitt huvud då du frågade mig. 

Konspirationsteori eller ej är upp till dig hur du tolkar det. Hur begreppet uttrycker sig kan du läsa om på Wikipedia vilket jag länkade till! 🙂

Lägg märke till att det inte fanns någon specifik argumentation mot mig när kulturmarxism togs upp. Gjorde en kort jämförelse med den nya marxistiska ideologin som jag uppfattar i samhället. Tog också upp en positiv effekt av denna ideologi då jag anser att den haft en god påverkan på samhället senaste kvartalet. 

Är det högerextremt i din värld om någon ifrågasätter en ideologi med att den utgör ett hot mot västerländsk kultur? Om du levt i 30-talets Tyskland och kritiserat nazisterna eftersom du ser deras ideologi som ett hot mot demokratin, hur ofta skulle du inte få höra att dina åsikter är skällsord

Är inte det att lägga locket på?

Jag försöker vara konstruktiv och poängterar också att Kulturmarxism har fördelar som nackdelar. Slutligen, existerar begreppet i samhället? Nej, inte bland mediebolagen (vilket är förståeligt om det rör sig om en dold agenda). Det utesluter ändå inte att begreppet finns och används i verkligheten!🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-22 20:16
#50

#47 Bingo! 😉

Just därför denna kritik mot kulturmarxism också kommer främst från USA. Jämfört med lilla Sverige finns det i Amerika en mer konservativ syn inom kristendomen.

Edit: Blev väldigt mkt ord nu. Kunde ha kortat ner det hela i förgående kommentar så ber om ursäkt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-23 08:55
#51

Som svar på hur Kulturmarxism uttrycker sig är det främst i media. En teori är att vinkla journalistik där "vita västerlänningar" står som utgångspunkt för alla hatbrott i landet. När jag själv läste media på gymnasiet reflekterade jag aldrig varför nyheter skulle vinklas till en punkt där bara kriminella etniska svenskar kunde namnges. I min värld ska alla behandlas lika oavsett nationalitet och ursprung.

Ett exempel, i Syrien blir kristna minoriteter förföljda och kyrkor nedbrända. Hur många gånger har vi läst om det i tidningen? Nästan aldrig vågar jag påstå! 

När de kristna assyrierna sedan flyr till Sverige blir de automatiskt generaliserade till förtryckargruppen eftersom de inte längre anses vara en minoritet. Hatbrotten mot muslimer i bland annat Södertälje kan då gott skyllas på dem (vilket också skett).

Endast för de är kristna. Om kristna assyrier istället kommit hit som islamister skulle chansen varit lägre att de blivit beskyllda för hatbrott.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-23 14:44
#52

Ett annat exempel är också gallerian i Kenya där terrorister skjuter alla som inte är muslimer. En ganska solklar rasistattack enligt mig men inte har media nämnt ett ord om rasism?  

Vad är det för nonchalans?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Jimmy.L]
2013-09-23 16:23
#53

#52 Den händelsen är väl mer ett terrordåd?

[Mustangcab]
2013-09-23 17:11
#54

# 52 Terror ja men rasistisk sådan. Frågar men efter vilken religion folk har så är det rasistiskt.

fatcat
2013-09-24 01:44
#55

Visst är det terrorism men detta terrordåd är rasistiskt förankrat. Inget media verkar vilja ta upp som ett huvudnummer. Tycker det är lite oroväckande med tanke på hur många terrordåd som orsakats av islamistiska extremister senaste tiden. Tänkte först att arabiska våren var en form av reformation i Mellanöstern men börjar tro att det är mycket mer än så. Snarare en aggression av troende muslimer då många är oroliga att islam faller i händerna på nyliberaler. 

Sen finns det arga unga människor som gör uppror i hopp om att störta någon diktator. Det är det trogna folket som hela tiden blir förda bakom ljuset av makthavande och religiösa. När en diktator blir störtad vare sig det sker i Syrien eller Egypten så väntar ortodoxa islamister runt hörnet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
vallhund
2013-09-24 05:30
#56

#55 Möjligtvis fanatiker, inte ortodoxa muslimer. Ortodoxa muslimer finns det ganska gott om som inte är araber. Dessutom finns det en majoritet muslimer i världen som inte är araber.

FN:s konvention om avskaffande av alla former av rasdiskriminering definierar rasdiskriminering som:

…varje skillnad, undantag, inskränkning eller företräde på grund av ras, hudfärg, härstamning eller nationellt eller etniskt ursprung, som har till syfte eller verkan att omintetgöra eller inskränka erkännandet, åtnjutandet eller utövandet, på lika villkor, av mänskliga rättigheter och grundläggande friheter på politiska, ekonomiska, sociala, kulturella eller andra områden av det offentliga livet. — FN:s konvention[3][4]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism

Sist jag kollade var vare sig Kenyaner, Nigerianer, Indier, Indonesier etc.. araber.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Thaeri
2013-09-24 07:39
#57

Eller hur!

Och kolla på Iran, där en stor del av befolkningen är azerer (ett turkfolk), medan majoriteten är perser (ett indo-europeiskt folk). Men de klumpas ihop till "iranier" och antas vara detsamma som araber, trots att det är som att kalla finnar och basker italienare, bara för att båda grupperna råkar vara kristna, och alla som traditionellt räknas som kristna var väl romare i första hand, och alltså italienare nuförtiden, eller?

fatcat
2013-09-24 08:56
#58

Jag har aldrig sagt att det är araber? 🤦‍♂️

Associerade till uttrycket "arabiska våren" med tanke på att attentatet utförts av islamistiska extremister.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
2013-09-24 09:22
#59

#58 Nej, men du skrev rasistiskt förankrat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fatcat
2013-09-24 09:43
#60

Ja beroende på hur man ser saken. De sköt alla som inte var en del av deras egna religion. Fast terrordådet ger väl mer intryck av Nazism då gärningsmännen själva består av olika nationaliteter. 

I samma veva då terrordådet ägde rum dök det också upp ett register över romer vilket fick media hosta upp stora rubriker istället för att skriva om det som händer i Kenya. Visst är det bra allt sånt uppmärksammas men är det värre än ett terrordåd där folk blivit brutalt mördade? Om det varit Breivik, hade det sett likadant ut då?

Tycker det alltid är så. Sker en stor ökning av gruppvåldtäkter i Sverige blir huvudfokusen istället Indien eller Afghanistan. Då något hemskt sker i omvärlden fokuserar media på något inrikes.

Därför skapade jag en tråd som heter: "Den svenska dubbelmoralen".

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
2013-09-24 10:10
#61

#60 Intressant, hade gärningsmännen läst Mein Kampf eller någon annan lika sjuk politikers teorier?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fatcat
2013-09-24 10:25
#62

#61 Inte helt omöjligt! 😎

Då vi pratar religiös extremism och terrorism tror jag utan tvekan att någon människa eller större grupp hjärntvättat dem.

Vad tror du själv? att det rör sig om enskilda individer som bara haft en dålig dag?🤦‍♂️

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Fridaybrew
2013-09-24 21:52
#63

/Fridaybrew

Imasy
2013-09-24 23:01
#64

#63

Tack för en bra länk, den gav upphov till många skratt 😃

fatcat
2013-09-25 00:20
#65

#63 Håller med på nästan alla punkter. Ganska intressant må jag säga att beakta en antirasistförespråkares typiska föreställning av rasism. Nästan som fördomar möter fördomar tråkigt nog då allt bygger på egna argument och inte fakta likt en rasist själv.

Punkt ett. Halalslakt är förbjudet i Sverige ja, men vi importerar nästan allt kött i landet och dessutom halalslakt! Punkt ett säger ingenting med andra ord 😎

Punkt två. "Som svensk rasist är man kristen", så det finns inte rasister här i Sverige som är muslimer eller buddister? Man måste alltså vara kristen? Låter som en safftig fördom i min värld. 

Punkt tre fick mig skratta! 😃 "Thomas Ledin är jävligt svensk", haha

Punkt fyra är bra och tar upp generalisering av muslimer/islam vilket också i många fall bygger på fördomar, något typiskt rasistiskt. De flesta muslimerna i världen är inte salafister.

Punkt fem var väldigt grotesk men förmodligen stämmer den in på de flesta rasisters tankemönster.

Punkt sju. Alla har rätten att uttrycka sig enligt yttrandefrihetslagen och ingen kan räkna med att inte bli motsagd. Är så det fungerar. 

Punkt tio fick mig att tänka på media som i princip aldrig tar upp hatbrott så länge det inte rör sig om svenskar som är gärningsmän. Kanske finns ett större missnöje bakom detta som många antirasistförespråkare inte ser?

I övrigt tycker jag punkterna är så inriktade på typiskt svenskt o våra normer. Att det bara är svenskar som är rasister. Rasism finns inom alla nationaliteter! Det är viktigt o komma ihåg.  

Känns tyvärr som fördomar möter fördomar.. Har fått höra att jag är rasist eftersom jag tycker att invandringspolitiken bör skärpas i landet. Vågar inte säga så mycket idag då folk reagerar direkt om man ens nämner invandring.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-25 00:25
#66

Ändå så älskar jag mångfald säkert mest av alla här. Jag dejtade en jättehärlig Mexikanska med två hundar för inte så längesedan och saknar henne än idag då vi tappade kontakten. Växte upp med en kompis som är adopterad från Mellanöstern och min farmor kom från en zigenarsläkt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
2013-09-25 02:15
#67

Låter som:

"Jag är inte rasist men…………"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Thaeri
2013-09-25 03:09
#68

#65, halalslakt är tillåten och förekommer till och med på åtminstone ett stort svenskt slakteri, men djuren blir bedövade först, så det är inte alla muslimer som godkänner det. Dessutom för att det ska ske helt enligt reglerna så får inte ett djur se ett annat djur dö, och så går det knappast till inom industrislakten.

Faktum är att halalslakt enligt alla konstens regler inte alls är så barbarisk som många tror, skulle man bara se till att göra djuren medvetslösa först så hade det varit långt, långt mer skonsamt än svensk industrislakt.

vallhund
2013-09-25 05:23
#69

All slakt i Sverige är i princip enligt halal, förutom det där med bön, vänd mot Mecka o slaktarens religiösa utbildning. All fågelslakt klassas som halal.

Kosherslakt är däremot inte tillåtet i Sverige.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
fatcat
2013-09-25 08:58
#70

#67  Jag har inga rasistiska åsikter, det vet jag. Om du gör tolkning att jag har det så hoppas jag du också har belägg för det. Att säga:  "inte rasist men…" kan tolkas på många olika sätt men låter mer som att du inte har -ett endaste argument att komma med!😎

Tråkiga är att den där attityden är så typisk vilket jag också tagit upp i ovanstående inlägg.

Jag kan säga med gott samvete att jag inte är rasist MEN jag gillar inte hur invandringspolitiken ser ut! Och precis som du säger "inte rasist men.." så varje gång jag försöker diskutera med folk om invandring så kollar många o tänker "hmm, är han rasist?" fast det inte har nånting med rasism o göra! Fördomar fast i en annan skepnad. 

Är man bättre än rasisten om man bara har massa fördomar? Det drabbar ju i slutändan oskyldiga människor som vill diskutera samhällspolitik och invandring.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Jonna
2013-09-25 09:31
#71

Nej jag gillar inte heller invandrings politiken. En del utvisningar är riktigt barbariska. Tyvärr har jag ingen idé om hur förändringar bör ske så att både individer och samhälle får det bättre.

För övrigt för att vara rasist behöver inte en vara vit. För att utöva Nationalistiskfascism behöver en inte utbildas i teorier från hitler tiden eller vara vit.

Ingen av oss är fördomsfri, det gäller att försöka se bortom invanda strukturer och vara både öppen och analytisk för att inte skrämmas av de som är olika. Jag strävar själv efter att kunna kommunicera med och ge främlingsfientliga möjlighet att riva sina murar. Att kicka in dem i ett fack och skrika åt dem gör bara saker värre.

fatcat
2013-09-25 09:51
#72

Bra skrivet Jonna! Jag tycker utvisningar ska ske genom ett effektivare system för de som har familj och jobb här ska också ha rätten att stanna i Sverige permanent. Sen att det tar 7-8 år i genomsnitt för en invandrare att få jobb är horribelt! Bättre i så fall att man tar in mindre volymer invandring om samhället knappt kan garantera arbete till hälften.

I framtiden när analytiker spår starkare tillväxt, ja öka invandringen då! Men, kan inte se ut som det gör idag.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
2013-09-25 10:16
#73

Bara för att nämna två invandrarfamiljer jag känner.

Den ena familjen flydde till Sverige från ett land av krig och förföljelse, de kom hit med hopp om att få börja ett nytt liv, skaffa sig jobb, komma in i samhället och vara en bidragande del.

Väl här i Sverige slussades de runt i olika instanser och bara väntade och väntade och väntade, år ut och år in. Under denna tid fick de varken jobba eller utbilda sig i svenska och blev mer eller mindre instängda i sin lägenhet med socialbidrag. Det var väl inte direkt vad de hade hoppats på när de kom hit. De ville och kunde försörja sig själva, men tvingas enligt vår byråkrati att vara samhället till en last. 

En annan familj tillhör en minoritet i sitt land, där har föräldrarna brakat ihop totalt psykiskt pga det som de fick uppleva i sitt land, och barnen är satta i fosterfamilj. Det yngsta barnet, som idag är 8 år, är född i Sverige och har svensk medborgarskap, lever fortfarande under utvisningshot. Föräldrarna ska skickas tillbaka till sitt land och barnen ska följa med enligt myndigheterna. Föräldrarna har hotat med att begå utvidgat självmord för barnens skull om/när de kommer till hemlandet. Trots flera överklaganden och att detta myndighetsbeslut strider mot barnkonventionen ska de fortfarande utvisas.

Just dessa två familjer är väl bara en droppe i havet och långt ifrån ensamma i denna situation. Någonstans har det gått fel.

fatcat
2013-09-25 12:41
#74

Håller med dig Imasy.. Systemet är tokigt.

Råkade höra ett radioprogram nu i morse på SR angående invandring. Programmet handlade om en man från USA som vill emigrera till Gotland. Varför han vill flytta hit är att Regionen själva förespråkat högre arbetskraftsinvandring vilket han läst om på internet. Han kontaktar då kommunen i hopp om att få hjälp med att hitta bostad osv men blir bara hänvisad till migrationsverket. Roland Cocks som han heter har bra utbildning och bra meriter men tvingats sälja huset i USA då ekonomin blivit sämre. 

Smått komiskt att kommunen ger Roland kalla handen. Jag blev lite häpen när jag hörde detta då regionen verkligen satsat stenhårt sista tiden med kampanjer för mångfald o allt sånt.

Sen när jag funderade på varför kom jag på en halvtokig teori om att kommunen kanske inte vill ha högutbildad arbetskraftsinvandring. Genom migrationsverket så erhåller kommunen statligt stöd och skattefinansierade nystartsprojekt för invandrare. Vad för nytta har man av en högutbildad amerikanare när det finns dussin arbetslösa som redan är högutbildade? 

Inte hjälper kommunen honom iaf så länge dem inte de får något skatte$töd. Därför ville dem säkert att han skulle gå via migrationsverket.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-09-25 20:10
#75

Hittade programmet på SR Gotland. Såg att jag gjort en hel del missar i kommentaren ovanför men man kan ju inte komma ihåg allt. 

Tydligen är det ett pensionärspar vilket förmodligen är större förklaring till varför regionen ger dem kalla handen. Bor redan väldigt många pensionärer på ön som kostar regionen cash. Äldrevården gick nyligen ut i media med att dem måste spara rejäla summor här på ön.

För den som e intresserad:

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=239&grupp=18757&artikel=5655590

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

bandi43
2013-09-27 18:11
#76

Skönt när man kan göra vad våra politiker planerar,fixa en ointressant utredning om rasism och intelligens. Allt för att inte diskutera verkliga sakfrågor som vad den sk rasism grundar sig på. Men ser snabbt av flera skäl bland annat av lång tids indoktrinering av att så fort du säger något även om det är sanningen,men om det visar sig inte vara till flyktingar tex då är man rasist! Ja ja kanske min intelligens är så svidande hög men inte beror det på rasism.

Annons:
olaka
2013-10-01 06:54
#77

#76 Vad har "våra politiker" med den här forskningen att göra? den utfördes ju på ett universitet på andra sidan Atlanten.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
2013-10-02 02:25
#78

Undrar om 4 "bra inlägg" på #76 betyder att det är 4 rasister med låg intelligens som varit i farten?☝️

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

olaka
2013-10-02 08:48
#79

#74

Men hur skulle alternativen se ut? Ska en kommun få välja vilka som ska få flytta till kommunen? Ska man särbehandla immigranter utifrån storlek på plånbok och längden på utbildningen? De alternativen är ju värre känns det som. Gärna en humanare immigrationsbemötande från komunernas sida, men det bör vara generellt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
2013-10-02 12:23
#80

kl

olakas inlägg 79 fick mig att tänka på en intervju jag hörde igår morse på radio, det var en syrisk man som befann sig i Egypten o väntade på att få plats på en båt som kunde ta honom till Europa, bara hoppas att den inte anfalls av egyptiska marinen, det dör tydligen ganska många flyktingar på det sättet.

Han hade haft ett café där men tvingades sälja det pga trakasserier o vandalisering, egyptierna vill tydligen inte ha syrianer i landet. Han kunde inte förstå varför han o hans familj måste ta sig till Sverige illegalt, istället för att knalla in på en ambassad o därifrån ta sig legalt till Sverige o investera sina pengar här istället för att bränna slut på dem genom att betala människosmugglare?

Syrianer är välkomna till Sverige, under förutsättning att de tar sig igenom Dantes Inferno för att ta sig hit.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Thaeri
2013-10-02 12:37
#81

#80, det är skillnad på syrer och syrianer.

Syrier = medborgare i landet Syrien.

Syrian = tillhör en viss kristen minoritet i Mellanöstern.

Men nu finns det ju ett gäng syriska syrianer som befinner sig på flykt i och med inbördeskriget, och de har det nog ännu svårare än de arabiska syrierna.

vallhund
2013-10-02 13:25
#82

#81 Tack för rättelsen, lite trött så här dags.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

bandi43
2013-10-05 17:22
#83

Även om en sk utvärdering eller vad man vill kalla det används oftast det som gynnar det som för tillfälligt vill gynnas.Sen om det är sanningen eller hela sanningen är av mindre vikt.Bör poängtera,är inte rasist mer realist enligt mig i alla fall.Skadar alla att alla fakta vare den är positiv eller inte skadas samtliga för att underhålla sanningen.

Annons:
[Calle64]
2013-10-05 19:56
#84

#83 Bara för de som håller med, för övriga är det bara tokerier.

[Göstage]
2018-06-17 16:12
#85

#0 Ser att den senaste som placerats i rasistbåset är en viss Albert Einstein.

https://www.bbc.com/news/science-environment-44472277

[Hayabusa]
2018-06-17 16:38
#86

#85 Han hade bara levt…då jävlar!

landsbygdsbo
2018-06-18 23:39
#87

Att hävda att rasism hör ihop med låg intelligens, visar egentligen bara på de egna tillkortakommanden.

Rasism är en inlärd inställning, som man kan erhålla oberoende av just intelligensen.

Det finns ett ypperligt exempel.

Heydrich.

En renässansmänniska.

Hyperintelligent, väl påläst, musikalisk, idrottsman och en synnerligen skicklig polis, pilot, taktiker.

Trots det en avskyvärd individ med klart rasistiska åsikter ( var bla en av de drivande bakom Wansee konferensen)

Att "visade att människor som får låga poäng på IQ-test i barndomen utvecklar med större sannolikhet fördomar och politisk konservatism som vuxna."

Kan nog stämma, Men det gäller ju för alla grupperingar inom politiken. Konservativa kommunister, Nationalsocialister, kristna, moderater eller socialdemokrater vill alla undvika förändringar.. Människor med bristfällig utbildning är av samma skäl rädda för främmande människor som, ev kan ta deras ställning i samhället ifrån dem. Men en människa med dålig utbildning behöver ju inte vara ointelligent, bara inte haft möjligheterna och uppbackningen till en bra utbildning.

[Hayabusa]
2018-06-19 06:09
#88

I vilka geografiska område är rasism vanligast?

Upp till toppen
Annons: