Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2589 ggr
[Mustangcab]
2013-11-05 22:24

Uppdrag granskning

"Kommungranskarna om vad Göteborgs skattebetalare fått stå för när kommuntopparna rest på mässa i Cannes. " källatv.nu

Imorgon i SVT 1 kl 20.00

Med tanke på det efterspel som samma mässa orsakade i Staffanstorps kommun så undrar jag hur det går för Göteberog. Det ska bli spännade att se vad har att komma med.

Annons:
[Göstage]
2018-05-30 13:42
#1

#0 Fem år senare så har allt bara blivit värre i Göteborg…

http://www.gp.se/ledare/göteborgsandan-i-upplösning-1.5094281

[Göstage]
2018-05-30 13:46
#2

Apropå Uppdrag granskning så lär deras program ikväll (SVT1 20.00) om Virtanenaffären leda till fortsatt debatt i #metoos bakvatten. Åsa Linderborg på Aftonbladet kultur kallar det "det största övergreppet i svensk presshistoria" och skriver bland annat så här inför programmet:

"Nyordningen kan beskrivas så här: Förr var en nyhet "X har våldtagit Y". Medierna skrev enbart i händelse av att juridisk dom fallit mot en tillräckligt offentlig person. I dag är en nyhet "Y anklagar X för våldtäkt". Det spelar ingen roll om att vi inte kan belägga att påståendet är sant. Förr var den första frågan instinktivt källkritisk: Talar hen sanning? I dag är arbetsmetoden: Vi får aldrig ifrågasätta en kvinnas berättelse!"---

 "I februari 2018 kontaktade UG Fredrik Virtanen, flera av dem som anklagat honom och de som spridit anklagelserna. Frågan de ville ha svar på var: Finns det belägg för det som påstås om våldtäkt och seriella övergrepp?

_UG:s helt öppna fråga orsakade ett ramaskri på sociala medier. Emmy Lilliehorn, som är samordnare för några av de större Metoo-grupperna och däribland de kvinnliga journalisternas #deadline, avrådde alla från att tala med Lina Makboul. Med andra ord uppmanade hon journalister och opinionsbildare att motarbeta sin egen bransch: Tala inte med medierna!
Den påstötningen tog de ad notam, det är få som har ställt upp för intervju. (Wallin gör det dock, efter tre månaders förfrågningar.)
_

Sedan dess har Lina Makboul varit utsatt för en allt intensivare lögnkampanj. Hon påstås bland annat känna Fredrik Virtanen, vilket inte är sant. Hon hade aldrig träffat honom innan hon gjorde intervjun. Däremot finns det journalister som känner och ”backar” Cissi Wallin. Det anses oproblematiskt."---

"För svensk journalistik är det avgörande att rättsväsendet prövar var gränserna för förtal går. Annars kommer pressetiken vara ett minne blott. Vi kan inte ha parallella rättssystem, där juridiken sätter en gräns för förtal och medierna en annan. Vi kan heller inte ha olika regler för traditionella och sociala medier."---

"Fallet Virtanen måste bli startskottet på den debatt som några av oss försökt föra i månader nu. Det här handlar om ren och skär anständighet. Jag förstår bara inte hur det ska gå till, när alla mediehus sitter i skiten eller är part i målet."

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/6n0gGe/storsta-overgreppet-i-svensk-presshistoria

[Hayabusa]
2018-05-30 13:51
#3

"…när alla mediehus sitter i skiten eller är part i målet."

Dagens sanning.

kamera0710
2018-05-31 07:16
#4

Kikade i går, inväntar den fortsatta debatten. Bra i alla fall att frågorna lyfts.

[Göstage]
2018-05-31 07:48
#5

Programmet kan ses på SVT Play sex månader framåt.

[Hayabusa]
2018-05-31 09:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

*

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-31 09:04
#7

Mycket intressant program.

[Hayabusa]
2018-05-31 10:58
#8

"Onsdagens avsnitt av Uppdrag granskning handlar om rapporteringen kring #metoo och en känd Aftonbladetprofil. Redan innan avsnittet sänts i tv hade det anmälts över hundra gånger till granskningsnämnden."

https://www.svt.se/kultur/over-hundra-anmalningar-mot-uppdrag-granskning

[Hayabusa]
2018-05-31 13:34
#10

#9 Snacka om att kasta ved i brasan :)

Carmarino
2018-05-31 13:45
#11

#9 Man kan ju undra vad de som anmälde innan programmet sändes protesterade emot. Fast numera är det väl oftast "protestera mot allt du tror är dåligt; inga fakta behövs".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-05-31 14:05
#12

#11 Tydligen låg det ute på SVTPlay innan det sändes på TV. Men, visst är det väl så att det var som grillkol väl indränkt i tändvätska - det enda som saknades var tändstickan.

Kan man gissa att många av de som anmält UG inte ens tittat på programmet?

Carmarino
2018-05-31 14:38
#13

#12 Jo, det stämmer nog. Har ett vagt minne av att jag såg att det fanns på SVT Play innan det sändes på tv. Det är förmodligen en del som har anmält efter att enbart ha läst på sociala medier om programmet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-31 14:40
#14

#13 Sannolikt

[Göstage]
2018-05-31 15:10
#15

Jag såg det på SVT Play igår middag.

Fast jag anmälde det inte…😉

Carmarino
2018-05-31 15:13
#16

#15 Det är inte för sent än. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-05-31 16:09
#17

Frågan är bara exakt VAD man ska anmäla? Vem ska man rådfråga så jag inte gör fel?

[Göstage]
2018-05-31 16:56
#18

#17 Förslag. 🤓

[Hayabusa]
2018-05-31 17:00
#19

#18 Tack🤓

kamera0710
2018-05-31 17:07
#20

Kan ändå haja till över att UG denna gång betonar att Virtanen ju inte fällts i domstol. Vi har väl genom åren sett en del påståenden/antydningar i programmet om påstådd brottslighet hos personer som inte heller fällts, men som utpekas av intervjuade personer.

Annons:
[Göstage]
2018-05-31 17:12
#21

#20 Brukar man inte även då påpeka att vederbörande inte har dömts i domstol? Har du något exempel där så inte skett?

kamera0710
2018-05-31 17:13
#22

#21 Jovisst, tyckte bara att det är lite inkonsekvent.

[Hayabusa]
2018-05-31 17:21
#23

Det som jag personligen mest tyckte var intressant är hur det går att skapa ett digitalt drev som växer likt en lavin. En lavin som är mer mäktig än själva rättsväsendet.

[Göstage]
2018-05-31 17:21
#24

#21 För att det skall vara inkonsekvent måste det väl vara ett avsteg från hur man gör i andra fall, och du säger ju att "vi genom åren sett en hel del påståenden/antydningar i programmet om påstådd brottslighet hos personer som inte heller fällts, men som utpekas av intervjuade personer."

Då vill man ju gärna få minnet uppdaterat om något av de fallen, som uppenbarligen varit "en hel del".

kamera0710
2018-05-31 17:22
#25

#23 Kanske man kan börja prata om att vara digitalt dömd, utan att för den skull vara rättsligt dömd…

[Hayabusa]
2018-05-31 17:23
#26

Att Virtanen INTE  fällts i domstol stämmer väl?

kamera0710
2018-05-31 17:26
#27

#24 Har ändrat till "en del". Ett konkret exempel är granskningen av Palmeutredningen i vintras, där en polis anklagas för att i decennier ha stulit både knark och kontanter av personer i den undre världen.

Jan Guillou kallade det hela "rekordnivå när det gäller journalistiskt förtal".

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/7lyJ4V/vi-blir-aldrig-av-med-alla-palmeteorier-de-kallar-spar

Annons:
[Hayabusa]
2018-05-31 17:27
#28

#25 Ja, faktiskt. Som tittare är det omöjligt att avgöra om Virtanen är skyldig eller ej. Jag känner honom inte och har aldrig träffat honom, så vad vet jag?  Det jag känner till är det som media förmedlat, dels via egna texter dels andras. Nej, det är väl ingen som jag vill åka på semester med, men det är en helt annan femma.

[Göstage]
2018-05-31 18:27
#29

Jag skall inte hymla med att jag tycker att det var skönt att såväl han som Cantwell  försvann från tidningen, oavsett anledning.

Sedan var det lite förvånande att de drevs ut av de förment goda. (Både V. själv och hans eventuella offer använde ju f.ö. epitetet "one of the good guys" om honom.)

[Hayabusa]
2018-05-31 20:16
#30

#29 Instämmer. Utgången kändes överraskande, men en personlig tanke (efter programmet), var att "många" har retat sig så Virtanen och nu såg en chans att sätt dit honom. Bara därför att. 

OBS! Personlig spekulation, inget annat

kamera0710
2018-06-01 04:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Andra synpunkter på programmet.

[Göstage]
2018-06-01 07:45
#32

#31 Ingen skräll att representanterna för journalistkåren och media skruvar besvärat på sig när det är deras egen kår och näring som hamnat under luppen.

Jag kommer att tänka på fallet Kevin, där psykologer och poliser från den dåvarande utredningen pressades hårt (med all rätt), utan att någon av dem varit "fälld i domstol". Få har av förståeliga skäl ifrågasatt det journalistiska arbetet där - i själva verket var det väl det som förde fallet till en lycklig upplösning, när rättssystemet inte visade sig vara tillräckligt för att driva ärendet på egen hand.

När begreppet "skjutjärnsjournalister" (på de tre o:nas tid) myntades sågs hårdföra murvlar  som något av en förebild - en syn som levt vidare via Jan Guillou till bland annat Robert Aschberg. Men när mikrofonen vänds mot granskarna själva börjar det tydligen bli obehagligt.

[Hayabusa]
2018-06-01 07:58
#33

TV-program som UG kommer alltid att dela åsikter & synpunkter i olika läger. Varje läger lika övertygade om "sin sanning". 

Om Jan Guillou & "Raggarmordet" utspelat sig idag - tänk vilken digital storm som uppstått, det går nog inte ens att föreställa sig.

kamera0710
2018-06-01 11:36
#34

#33 Syftar du på Keith Cederholm?

Annons:
kamera0710
2018-06-01 11:44
#35

#32 I fallet Kevin (och för den delen Thomas Quick) kom det väl fram mer konkreta saker än i UG:s granskning av Palmemordet. Christer Pettersson är ju frikänd, men det var tydligen inte tillräckligt för UG. Detta med motiveringen att han i mångas ögon är skyldig. Men kika gärna och bedöm själv.

[Göstage]
2018-06-01 12:06
#36

#35 Det rör sig ju om subjektiva åsikter från många håll, illustrerat av ditt eget "kom det väl fram mer konkreta saker…" om ett annat program.

 I UG i det här fallet kom det varken fram att det skett en våldtäkt eller att den utpekade gärningsmannen är oskyldig. Enbart att han fått komma till tals verkar ha retat vissa till vansinne. Hundratals anmälare , eller kanske deras stormtruppsanförare, anser att man varit för snäll mot Fredrik och för stygg mot Cissi.  Vi talar då om två personer som är vana publicitet och som har (haft) egna plattformar att föra sin talan.

Programmets syfte var ju inte att ta ställning i målet, utan ifrågasätta arbetsgivarens och andras mediers hantering av offentlighetsgörandet och  skuldfrågan.

[Göstage]
2018-06-01 12:13
#37

Ett färskt exempel på att en intervjusituation inte alltid får det utfall man tänkt sig - varken som frågeställare, intervjuobjekt eller tittare.

https://www.expressen.se/nyheter/forskaren-om-aktuellt-intervjun-inte-en-dum-fraga-det-var-atta/

https://www.expressen.se/nyheter/forklaringen-fran-svt-darfor-gick-det-fel/

Av kända skäl  gick det dock inte att anmäla det här inslaget innan  det sänts.

kamera0710
2018-06-01 12:22
#38

#36 Som sagt, har du lust så titta på granskningen av Palmeutredningen och de anklagelser som uttalas. Kanske lite lättare att då jämföra med granskningen av Kevin-fallet.

[Hayabusa]
2018-06-01 12:35
#39

#34 Ja.

Hypotes: Ett digitalt drev hade inte handlat så mycket om huruvida Cederholm var skyldig eller ej, utan säkert fokuserat på Guillous försvar av Cederholm som person.

[Göstage]
2018-06-01 12:37
#40

#38 Och var placerar du Virtanenprogrammet på din skala avseende "betoningen av inte fällts i domstol"? (#20).

kamera0710
2018-06-01 12:46
#41

#40 Att de ser det som väsentligt att han inte är dömd, till skillnad från i anklagelserna som framförs i granskningen av Palmeutredningen. Som sagt, titta och bedöm själv.

Annons:
[Hayabusa]
2018-06-01 13:04
#42

En möjligen avgörande skillnad är att Pettersson inte är i liv längre.

[Göstage]
2018-06-01 13:17
#43

Nej, jag har ingen anledning att titta på en timmes UG om Palme eftersom det fortfarande är fråga om att du vill  torgföra din subjektiva åsikt. Svara gärna istället på frågan  varför du tycker att det är så misstänkt att man nämnde att Virtanen inte är fälld i domstol. Tror att det är en fråga som många tittare annars skulle ställa sig, huruvida det varit rättegång eller ej.

[Hayabusa]
2018-06-01 13:36
#44

Personligen anser jag det är av intresse att, under programmets gång, få info om huruvida Virtanen är dömd eller ej. Och det oavsett vad som sagts eller antytts i andra program om andra fall.

För övrigt så lyssnade jag på såväl Wallins som Virtanens berättelse utan att bli riktigt klok på vad som egentligen hänt eller inte.

kamera0710
2018-06-01 14:34
#45

#42 Nej, Pettersson är inte längre i livet, men UG anser uppenbarligen att det behöver grävas i utredningen kring honom ändå. Med motiveringen att många ser honom som skyldig, även om han friades i rätten.

Den polis som i programmet anklagas för att i decennier ha stulit knark och kontanter är däremot i livet.

kamera0710
2018-06-01 14:38
#46

#43 Har aldrig sagt att det är misstänkt, däremot att det är inkonsekvent. Och det är min åsikt, ja. Och jag har som sagt också åsikten att Jan Guillou har rätt när han kallar denna granskning för "rekordnivå i journalistiskt förtal".

[Hayabusa]
2018-06-01 15:15
#47

#45 Mordet på Palme har ju synnerligen speciell plats i Sveriges historia, så jag skulle inte bli förvånad om såväl Palme som Pettersson dyker upp i någon framtida dokumentär (eller liknande). Vi får väl vänta och se hur Petterson beskrivs där..😉

Kan man koka ner det till att du inte har så höga tankar om UG och att detta då avspeglar sig i avsnittet om Wallin & Virtanen?

kamera0710
2018-06-01 15:19
#48

#47 Min syn på UG:s innehåll varierar stort från program till program. Palmegranskningen tycker jag var ganska tunn och mycket kändes som ren utfyllnad. En del annat tycker jag är väldigt bra och det senaste programmet tycker jag var sevärt i det stora hela.

Annons:
[Hayabusa]
2018-06-01 15:26
#49

 #48 Börjar inte Palmemordet bli lite, ja vad ska man säga…vi har kommit till vägs ände? Den senaste teorin är ju förvisso intressant, men slutar precis som de andra (teorierna) typ: "Ja, så kanske det gick till - eller inte. Vi lär aldrig få veta". För mig personligen känns det som en händelse som ska kramas ur åter & åter igen, bara därför att. Å andra sidan har Filter kanske sålt fler ex. än någonsin?

[Göstage]
2018-06-01 15:29
#50

#32  Intressant fråga till  Lina Makboul i Journalisten.

J: Är journalister sämre än makthavare på att ställa upp på intervju och i så fall varför?

LM:  Det är en väldigt bra fråga. Efter den här granskningen säger jag nog ja, journalister är sämre än makthavare på att ställa upp. Jag har gjort mediegranskningar tidigare och det var samma sak då, man står inte för vad man har gjort, vilket är ett problem. Vad det beror på vet jag inte. Det finns ett visst mått av narcissism i många journalister och man vill synas, men när någon annan nagelfar vad man själv har gjort, så står man inte alltid för det. Att man inte vill svara på några frågor är ett stort problem i den här granskningen."---

https://www.journalisten.se/nyheter/journalister-ar-samre-makthavare-pa-att-stalla-upp

kamera0710
2018-06-01 15:30
#51

#49 Jo, jag håller med om att vi kommit till vägs ände. Reagerade därför på att UG ägnade ämnet två hela, men ganska tunna, program. (På nätet har de lagt ut ännu mer.)

Sedan kan man ju spekulera i hur det gått om inte Holmér (som aldrig tidigare hållit i en mordutredning) utan mer erfarna poliser fått ta hand om fallet på en gång. Anna Lind-mordet klarades ju exempelvis upp desto smidigare.

[Hayabusa]
2018-06-01 16:51
#52

#51 Att utredningen sköttes illa är nog alla väldigt överens om. Spekulationer om huruvida andra hade skött det bättre blir just bara vad de heter - spekulationer. Knappast värt ett TV-program.

kamera0710
2018-06-28 06:15
#53

Så har då UG gjort en "uppföljning" av granskningarna av Palme-utredningen. Detta i form av att andra programmet i serien sänds i repris rakt av, sedan fem minuter ryggkliande samtal mellan reportern som gjort inslaget och UG:s programledare.

Kontaktade för övrigt Jan Guillou via mejl, med anledning av den skarpa kritik han framfört. Var nyfiken på om han framfört samma kritik direkt till UG:s reporter. Men de tog, enligt honom, inte upp de egna uppgifterna om manipulerad utredning när han intervjuades.

Som han skrev efteråt: "Ingen vid sina sinnens fulla bruk bör ställa upp för intervju i Uppdrag Granskning."

Tillspetsat så klart, men det tål att tänkas på när man vet vad som kommit fram efter vissa reportage.

[Göstage]
2018-09-20 18:45
#54

#2 Åtal för grovt förtal väntar sannolikt Cissi Wallin enligt åklagare.

https://www.expressen.se/nyheter/cissi-wallin-vantas-bli-atalad-for-grovt-fortal/

[Hayabusa]
2018-09-24 08:14
#55

#54 Det var som f-n…

Annons:
kamera0710
2019-04-24 15:08
#56

I kväll börjar Janne Josefssons uppföljningar av tidigare reportage. Kvällens avsnitt kommer jag dock inte att se.

kamera0710
2019-05-03 10:30
#57

I förrgår hade Josefsson uppföljning av ett av de mest omdebatterade reportagen, om ett omhändertagande av ett spädbarn år 2002. (Hårdvinklat mot de sociala myndigheterna.) Där mötte ha n en av sina skarpaste kritiker, socionomen Hjördis Flodström. Josefsson verkar dock fortfarande i grunden vara stolt över reportaget. Nämnde heller inget om att kollegan Margita Boström också granskat ärendet och verkar rätt överraskad av Josefssons tvärsäkra slutsatser.

kamera0710
2019-09-03 05:55
#58

Uppdrag gransknings program om #metoo har fällts i granskningsnämnden.

https://www.svt.se/kultur/ug-falls-for-metoo-program

[Göstage]
2019-09-03 08:23
#59

#54 Eftersom tråden ändå poppade upp så får jag väl komplettera mitt föregående inlägg.

https://www.expressen.se/nyheter/cissi-wallin-atalas-for-grovt-fortal/

[Hayabusa]
2019-09-03 09:25
#60

#59 När jag trodde att denna "fajt" var över så dyker den upp igen. Likt en dålig skräckfilm där mördaren plötsligt dyker upp i slutscenen - igen. Får vi någonsin reda på vad som egentligen hände mellan dessa två personer? Troligen inte och jag vet inte om det är så intressant heller. Men visst - om Wallin fälls för förtal så lär det bli en snackis mm.

kamera0710
2019-09-03 11:40
#61

Har i sammanhanget också funderat över UG:s anklagelser om att en namngiven polis i Palmeutredningen ska ha manipulerat förhörsprotokoll. Men källorna är samtliga anonyma. Jag har full förståelse för att förhörda personer inte vill framträda med namn, men poliser som framför sådana anklagelser och inte vågar stå för dem öppet?

Vad man än säger om Cissi Wallin står hon ju öppet för sina anklagelser.

[Hayabusa]
2019-09-03 11:57
#62

#61 Förändrar det så mycket, egentligen? (avser Cissi Wallin).

Annons:
kamera0710
2019-09-03 12:02
#63

#62 Funderingar kring hur konsekventa UG är i sina publiceringar, inget annat.

[Göstage]
2019-09-03 12:09
#64

Förstår inte hur hon skulle kunna undgå att framträda med namn när hon angripit en namngiven person - tvärtom var det väl en kampanj där hennes egna person var en del av arrangemanget? Som Virtanens juridiska ombud uttrycker det: "Om något så har Cissi Wallin kidnappat metoo-rörelsen för sin egen kampanj, säger Monique Wadsted."

[Hayabusa]
2019-09-03 12:11
#65

#63 Tja, det är väl en balansgång antar jag. Wallins anklagelser mot Virtanen skedde ju utan att UG var inblandad - och hon la upp den till allmän kännedom.

kamera0710
2019-09-03 12:19
#66

#65 Ja, Wallin uppgav namnet på Virtanen när hon anklagade honom för våldtäkt. UG uppgav namnet på en polis (pensionerad sedan 20 år), där anonyma kollegor anklagar honom för att ha manipulerat förhörsprotokoll. Sedan är varken Virtanen eller nämnda polis dömda för någon av dessa anklagelser.

[Hayabusa]
2019-09-03 12:23
#67

#66 Jaha? Ser inte sambandet riktigt.

kamera0710
2019-09-03 12:29
#68

#67 Poängen är att jag inte tycker UG är konsekventa, när de publicerar namn och brottsanklagelser på en icke dömd polis. Sedan kritiserar de namnpubliceringen och brottsanklagelsen mot den icke dömde Virtanen. Tydligare än så kan jag inte formulera mig.

[Hayabusa]
2019-09-03 12:42
#69

#68 Så är det kanske, har i ärlighetens namn inte följt det så noga. Svårt att undvika såväl "Fallet Wallin/Virtanen" som "Palmeutredningen" men…det blir lite för mycket av det goda, så att säga. 

Sedan skiljer sig de fall du nämner sig åt, vill jag påstå, eftersom Wallin/Virtanen är mediakändisar och poliserna inte så kända direkt (inte av mig åtminstone). De (poliserna) som kom med anklagelsen var ju anonyma medan Wallin gjorde sitt fall till en del av en personlig kampanj (som sign Göstage skriver).

Jag vet inte hur UG jobbar, men som jag skrev tidigare - det är en balansgång, antar jag. Like it or not.

Annons:
kamera0710
2019-09-04 11:58
#70

Debatt på publicistklubben om UG:s #metoo-granskning med mera.

[Göstage]
2019-12-09 14:12
#71

#54 Cissi Wallin som pekade ut Fredrik Virtanen som våldtäktsman döms  av Stockholms tingsrätt för grovt förtal till villkorligt straff plus  100 dagsböter á 50 kronor samt ska betala skadestånd till Fredrik Virtanen på 90 000 kronor.  Inte otänkbart att det överklagas.

Källa

[Hayabusa]
2019-12-09 14:19
#72

#71 Aj då…nu blir det storm och några som "rasar".

kamera0710
2019-12-09 15:38
#73

Det finns ytterligare ett ärende liknande Wallin/Virtanen, med tveksamheter om mediers agerande.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=7358191

[Hayabusa]
2019-12-09 18:07
#74

#73 Man måste göra en skillnad mellan den kvinna som framför anklagelser på namngiven person och media som rapporterar om händelsen. En viktig skiljelinje.

"Naturligtvis kan man betrakta utfallet som en backlash för Metoo. I en del läger kommer det definitivt att ses som ett bakslag, men det kan också bli en viktig signal till dem som överväger att framföra allvarliga anklagelser mot namngivna personer på sociala medier."

Saxat från HD, text: Maria G Francke

kamera0710
2019-12-09 18:17
#75

#74 Håller med. Liknande kritik framfördes ju mot UG.

[Hayabusa]
2019-12-09 20:03
#76

#75 

A: Wallin anklagar Virtanen, med namn, för våldtäkt i sociala media = Inte tillåtet

B: Media rapporterar att Wallin anklagar Virtanen för våldtäkt = Tillåtet

Nu vet jag inte hur det var med UG, men om det är UG per se som anklagar en polisman (med namn) i TV-rutan så borde det falla under A. Däremot om UG berättar att polisman N.N. är av Y anklagad för X…så borde det vara i sin ordning. Givetvis en gråzon beroende på en rad faktorer.

Annons:
kamera0710
2019-12-10 06:19
#77

#76 En av UG:s poänger var ju kritik mot medier som gjorde det du tar upp i B.

[Hayabusa]
2019-12-10 06:44
#78

#77 Som sagt - jag är inte särdeles insatt i UG. Vilken kritik som riktas mot vem - det känner jag i detalj inte till. Cissi Wallin blev åtalad och fälld för förtal - om även UG bör åtalas, det kan jag inte bedöma. Det är upp till landets rättsapparat. 

Att vara kritisk mot media som sprider uppgifter är inte ett övertramp i min värld och huruvida UG är "lika goda kålsupare" låter jag andra avgöra. Sannolikt en bedömning som avgörs beroende på vilken sida strecket man står. 

Läser man om förtal i brottsbalken så vägs olika kriterier in. Fokus läggs på avsikt dvs finns det en avsikt att misskreditera en person? Förtal delas, juridiskt, upp i två olika delar:

1: Avsikt att skada någons (person) rykte

2: Spridning av osanna uppgifter

Det innebär att man kan fällas för förtal av en person även om uppgiften man sprider är 100% sann.  Går vi tillbaka till media som sprider uppgifter - vad är avsikten? En avgörande faktor, juridiskt sett. 

Notis: Enbart enskilda personer kan bli förtalade.

kamera0710
2021-01-29 15:14
#79

I början av 90-talet åtalades och dömdes ägaren till en ridverksamhet till 2,5 års fängelse, mot sitt nekande, för sexuella övergrepp på minderåriga. Flera vittnade mot honom, andra hävdade att allt var lögn.

Efter avtjänat straff gjordes 1994 en UG-liknande dokumentär med titeln ”Dömd på förhand?”, där undertonen är att han blev offer för en stor rättsskandal. Bland annat intervjuas flera av de unga tjejer som deltagit i verksamheten och bott där, som hävdar att allt är lögn. En av de anmälande tjejerna, Lucy, framställs som en lögnare och manipulatör.

Under 2018 gjordes en ny granskning av det hela i P1, ”Hästgården”, där de nu vuxna inblandade intervjuas på nytt. Flera har tagit tillbaka sina påståenden om hur oskyldig han var och berättar om övergreppen som pågick. Dessutom vittnar flera om att övergreppen fortsatte efter att han avtjänat sitt straff och att det verkar ha fortsatt in i sen tid. En av journalisterna som gjorde ”Dömd på förhand?” intervjuas också, och får höra vad de inblandade nu säger.

Jag lyssnade på ”Hästgården” när serien kom. Denna vecka fick jag se att också ”Dömd på förhand?” lagts ut på youtube och såg även den.

Dessutom medverkade äldsta dottern i Carina Bergfeldt (Skavlan) för två veckor sedan och hon berättar om det helvete till uppväxt hon haft med honom som far.

https://sverigesradio.se/grupp/26204

Dokumentärserien Hästgården fälldes i december 2019 av Granskningsnämnden som ansåg att programmen gjort intrång i den granskades privatliv. Samtidigt ...
kamera0710
2021-12-06 12:17
#80

För ett par år sedan granskade UG Östersunds Fotbollsklubb (ÖFK) och framför allt en av deras förgrundsgestalter, Daniel Kindberg. Han åtalades och dömdes i tingsrätten, men har nu friats helt i Hovrätten. Om detta frikännande tiger UG som muren än så länge, har tittat på deras facebook-sida.

Sedan väntar dock denne Kindberg också på ytterligare ett åtal, för mutbrott.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/daniel-kindbergs-forsta-kommentar-om-frikannandet-en-lattnad

Daniel Kindberg anser att den friande domen i hovrätten innebär en upprättelse.
  • Redigerat 2021-12-06 12:23 av kamera0710
Fornöga
2023-03-28 10:27
#81

#2 ff #50 ff SVT-medarbetaren och författaren Lina Makbouls bok ”Revolutionens första offer - en berättelse om en granskning” handlar om det drev hon utsattes för inför, under och efter ”Uppdrag gransknings” reportage om mediernas bevakning av #metoo.

Expressen debatt ber nu den feministiska opinionsbildaren Kajjan Andersson om ursäkt för sitt agerande då. "Jag gjorde mig till en del av mobben som vägrade utrymme för reflektion, ifrågasättande och nyanser", erkänner Andersson.

"Jag vill säga saker som att vi behöver bli bättre. Som att vi aldrig får ha den inställning till kritiska frågor som vi hade då. Hur farligt det är när vi gör en enorm, historisk och livsviktig fråga synonym med en handfull kändisar. Att vi måste lära oss vad som händer när, inte bara meningsskiljaktigheter och andra perspektiv, utan minsta reservation bemöts som högförräderi. Att det måste finnas alternativ till den mobbmentalitet vi fastnade i då. Men mest av allt vill jag säga: ”Förlåt”.---


Re:tired.

Vi feminister hamnade i en mobbmentalitet under #metoo och försökte förbjuda och förkasta kritik. Lina Makbouls nya bok är en käftsmäll. Jag vill säga förlåt för hur vi agerade, skriver den feministiska opinionsbildaren Kajjan Andersson.
  • Redigerat 2023-03-28 10:27 av Fornöga
kamera0710
2023-03-28 12:04
#82
På sidan 125 i sin bok ”Revolutionens första offer” skriver Lina Makboul att ”det aldrig går att vinna mot människor som
Fornöga
2023-03-28 16:18
#83

#82 Objektiv recensent?

Publ. årsskiftet 2017/18.


Re:tired.

Malin Krutmeijer om Metoo-kampanjens styrka – och varför bollen nu ligger hos arbetsgivarna
Annons:
kamera0710
2023-03-28 16:54
#84

#83 Även om jag ovan uttalat mig ganska positivt om detta avsnitt av UG kan jag nog i efterhand tycka att det blev lite för mycket försvarstal för Virtanen och för lite mediegranskning. Fler har varit inne på det.

"I stället för en nödvändig vidräkning med vidlyftig publicistik blev ”Uppdrag gransknings” program till en illa skorrande djupdykning i frågan om vem som farit med osanning: Fredrik Virtanen eller Cissi Wallin. Och i stället för att jaga ikapp till exempel Thomas Mattsson eller Karin Olsson utanför redaktionen i Marieberg utkrävde SVT ansvar för Fredrik Virtanens krossade tillvaro av en höggravid Cissi Wallin, av många sedd som brottsoffer."

Sedan kanske man också kan invända mot recensenten i Aftonbladet.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/svts-gravare-kraschade-i-granskning-av-metoo/

När SVT och Lina Makboul ville granska mediernas metoder under metoo hamnade de snart i en strid med Cissi Wallin. Anna Hellgren läser Makbouls bok om ett ”Uppdrag granskning” som kapsejsade – och blev mediehistoria.´
H
2023-03-28 19:12
#85
På onsdagen släppte SVT-programmet Uppdrag granskning en serie i fyra delar om korankravallerna som ägde rum förra påsken. På sociala medier är många kritiska till programmet där flera menar att de...
Fornöga
2023-03-31 10:13
#86

#81 ff Ivar Arpi har läst och kommenterar Lina Makbouls bok "Revolutionens första offer", om journalistiken under Meeto, och han ser aktivister från den tiden nu dyka upp i rollen som rescensenter av hennes bok.

"Det är som att ingenting av det Lina Makboul för i bevis spelar någon roll. I stället skjuter man in sig på hennes person: hon saknar "självkritik", har gjort en “partsinlaga”, är illojal mot sin yrkeskår och dessutom sparkar hon nedåt."---

"Samma tidningar, ibland skribenter som var engagerade i medievärldens eget metoo-upprop ”deadline”, samma skribenter som släppte medieetiken för att skjuta ned män vars skuld de inte förmådde belägga, skjuter nu återigen budbäraren."---


Re:tired.

Fredrik Virtanen, Benny Fredriksson och en rad andra föll offer för metoo, trots att det saknades belägg. Hur kommer det gå för Johan Ingerö? Har journalisterna lärt sig något av sina övertramp?
  • Redigerat 2023-03-31 10:13 av Fornöga
kamera0710
2023-03-31 12:17
#87

Själv får jag ofta intrycket att UG, oavsett ämne, är mer intresserade av svartvit sensation än av en allsidig belysning av de ämnen som tas upp. Där påminner de ibland om kvällspressen.

H
2023-03-31 12:31
#88

#87 Med tanke på att sänds på Public Service, så…

kamera0710
2023-03-31 12:32
#89

#88 Ja, därför borde man kunna ställa högre krav.

  • Redigerat 2023-03-31 12:34 av kamera0710
H
2023-03-31 14:15
#90

#89 Det är, enligt min mening, det som diskussionen kring Public Service handlar om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: