Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1617 ggr
[Remix]
2014-01-11 09:35

Rummet - ett rasistiskt forum?

Några unga tjejer med invandrarbakgrund har startat sajten "Rummet" endast avsedd för personer som utsatts för rasism. Personer med rasistisk läggning är inte välkomna, vilket förstås är lätt att förstå. Att människor som anser sig vara förutskickade att föra de diskriminerades talan men som inte tillhör någon grupp utsatt för rasism inte heller är välkomna och därmed har placerats i samma båt som rasisterna verkar mera svårsmält för vissa. 

En av initiativtagarna sade bl.a. så här i radions nyhetsmorgon när initiativet presenterades för den breda allmänheten: "Vi kände allihopa att det skulle hjälpa vår antirasism att prata med varandra. Att det inte ska vara ett rum för "vita" handlar mer om strukturen där de som i samhället anses vara "vita" och som inte utsätts för diskriminering och rasism. På så vis blir det ett forum där människor som står utanför den strukturen får en chans att prata med varann."

Med andra ord är ett av kriterierna att man måste ha utsatts för rasism vilket förefaller sunt, men man skall uppenbarligen dessutom vara "icke vit". Då är frågan: hur ställer man sig till den del av befolkningen som tillhör grupper som icke är att anse som "ickevita" enligt deras definition, sådana som själva löper risk att utsättas för rasism men som i sin tur har uppenbart rasistiska åsikter om andra grupper? Och vad säger att de som i samhället anses vara "vita" inte utsätts för diskriminering och rasism? Flickor som kallas för "svennehoror" kan nog vittna om att den sortens rasism också förekommer.

Härom morgonen hörde jag en journalist (själv av invandrarbakgrund) "försäga sig" i ett annat morgonprogram i radion, där hon nämnde att de misstänkta för den upprörande misshandeln av en färgad man i åsynen av hans son på en gångbro i Malmö själva tillhörde en minoritetsgrupp.  För oss som inte läser Avpixlat och Fria tider har detta aldrig framkommit i debatten, utan vi har läst Aftonbladets fördömande och "skämts som svenskar" över den strukturella rasismen i vårt land. Men hur skall vi komma tillrätta med rasismen i samhället när vi utgår från att utövande av rasism endast tycks vara förbehållet  svenskar i tredje generationen och längre tillbaka? Skall vi behöva finna oss i att det sätts likhetstecken mellan "vit" och rasism?

För att få en mindre fördomsfull debatt om diskriminering och rasism kanske man oftare borde släppa fram dem som själva de facto tillhör utsatta minoriteter men som även har erfarenhet av fördomar och rasism från den egna etnicitetsgruppen? Varför är det "fint" att på ledar- och kultursidor påpeka den strukturella rasismen hos "ursprungsbefolkningen" men ofint att tala om annan sorts rasism? Jag läste nu på morgonen ett debattinlägg av skribenten Damon Rasti, där han ställer frågan "När ska vi med invandrarbakgrund sluta med vår egen rasism?" Ja, om detta bör vi också tala - kanske dags för en sajt även i det ämnet?

Annons:
Magnuz
2014-01-11 11:23
#1

Bra inlägg. Du sparkar i och för sig in öppna dörrar…eller, det borde vara öppna dörrar.

[Calle64]
2014-01-11 13:09
#2

Det är väl upp till dem, de måste ju inte ursäkta vad ni tycker är fel på sina kanaler. Är i te ordet fritt?

[Remix]
2014-01-11 13:20
#3

# 1 "Borde vara" är nog en rätt adekvat formulering…

#2 Jo, ordet är förvisso fritt! Det kanske t.o.m. innebär att man kan få säga sin mening även här?

[Carpinus]1
2017-12-19 08:08
#4

#0 Det har gått mer än fyra år sedan Yoyo från Gambia höll på att bli kastad från en gångbro av rasister inför ögonen på sin då ettårige son, men han kan inte glömma…

"Ett tiotal personer i ett invandrartätt område skrek rasistiska glåpord och försökte kasta honom från en bro.Allt inför ögonen på hans ettårige son. Det var början på en mardröm som ännu pågår för gambianske Malmöbon Yaya. Rasismen har förstört hans familj. Nu vill han se krafttag mot rasism mellan minoriteter som enligt polisen frodas i en del invandrartäta miljonprogram."---

"En sak som slår Yaya är den bakgrund som alla som attackerat honom haft. – Jag har aldrig träffat en svensk som tittat på mig och sagt: ”Du är en apa”. "Ni svarta ska inte gå på samma sida som vita". Jag har varit i Europa länge nu. Bott i Spanien, i Danmark och Sverige. Men de som attackerat mig har alltid haft bakgrund i Mellanöstern."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/rasismen-mellan-invandrare-hatet-forstorde-yayas-familj/

Se även:

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/federico-moreno/det-ar-svart-att-prata-om-rasism-som-sker-mellan-invandrarna/
https://www.expressen.se/kvallsposten/ilskan-mot-antirasisterna-efter-judeattackerna-i-malmo/
https://politik.ifokus.se/discussions/5a34dedd8e0e74028e0009e4-rasmismen-det-inte-talas-om?discussions-1

[Carpinus]1
2017-12-19 08:20
#5

#0 Är tiden mogen nu att tala om rasismen mellan "icke vita" ?(Uttrycket är inte mitt, det citeras i TS.)

"Svensk-irakiska Esthar Faris, som själv drabbades av trakasserier på grund av sin religion när hon gick i skolan i Trollhättan, har länge debatterat för ett bredare arbete mot rasism.

Hon anser att arbetet mot rasism och diskussionen tydligare måste rikta sig till  invandrargrupper som via sin storlek och sina föreningar uppnår en viss makt. 

– Jag hade en pojkvän som var halvafrikan. På arabiska använder en del ordet "slav" när de pratar om svarta personer. Att jag ens tog upp diskussionen om hur många araber pratar om svarta gjorde att jag blev utskrattad. Även inom min egen familj.

– Med tanke på den historia som finns i Mellanöstern, där man haft samma slavhandel som vita, så förstår jag inte ointresset i att diskutera hur vi betraktar svarta.

Esthtar Faris tycker att den antirasistiska rörelsen i Sverige har fel fokus då den mest fokuserar på vitas rasism och så kallade rasifierades utsatthet av vitas förtryck."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/rasismen-mellan-invandrare-hatet-forstorde-yayas-familj/

[Carpinus]1
2017-12-19 08:57
#6

#4 Brottet inträffade i september 2013. Googlar man sig tillbaka till när det nyss inträffat till dess en man dömdes för brottet i april året därefter (gm fick två år i hovrätten dit man överklagat men lämnade landet innan verkställighet) så nämns det att det var rasistiskt brott, men ingenstans sägs något om förövarnas etnicitet, varken i media eller i de manifestationer som skedde i Malmö.

En "typisk" artikel från den tiden:

http://www.skd.se/2014/04/30/21-aring-doms-efter-misshandel-pa-gangbro/

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-19 09:32
#7

#0

Det är väl i sig en nödvändighet, att om man vill ha ett forum för inbördes beundran, med samma åsikter, att man stänger ute dem med avvikande åsikter.

Den som idag framför tvivelsmål om hur Sverige ska klara av att integrera alla som kommer riskerar att bli kallad rasist. Samma sak om man som en del läkare nu gör, kräver att politiker på tränt ska ordna ett regelverk hur och i vilken omfattning de personer som fått avslag på eller inte ens sökt asyl ska få läkarvård. Ref. till den albanske yngling som fick ett nytt hjärta och inte har skäl för ett uppehållstillstånd då han är från Albanien…han lär inte kunna få adekvat vård i sitt hemland så…..

Tanken kan ju vara god, att ha ett forum endast för antirasister….men sedan står då plötsligt två medlemmar ur var sin folkgrupp mot varandra…med en konfliktsituation som är många generationer gammal..Hur reagerar forumet då? Stänger man dem ute? är det då inte en form av rasism?

[Carpinus]1
2017-12-19 10:04
#8

  I en annan tråd citeras vad Jimmy Baker, kommunalråd i Botkyrka (M) och Willy Viitala, politisk sekreterare i Botkyrka (M)  skrev på Aftonbladet debatt för ett år sedan. De ser kopplingar mellan extremvänstern och de identitetspolitiska idéer  - kan det vara så att det ligger i ytterlighetsvänsterns intresse att underblåsa selektering och sekterism för att förhindra integrering och assimilering? Ur debattartikeln:

"Pratet om vithetsnormer och att vissa människor är ”rasifierade” (och då menar man alla ”icke-vita”) bidrar bara till att slita isär samhället ännu mer och förstärka vi-mot-dem tänkandet.

Hur förenas egentligen det interkulturella samhällsbygget med att samtidigt attackera majoritetsbefolkningen – utifrån deras vita hudfärg? Skattefinansierade Mångkulturellt Centrum i Fittja, förefaller tidvis fungera som den extrema vänsterns tankesmedja och en aktiv förespråkare av identitetspolitiska idéer. Detta blev särskilt tydligt genom utställningen ”Varning för Ras” samt boken ”Om Ras och Vithet i det samtida Sverige”.---

[Carpinus]1
2017-12-26 09:48
#9

#0  Apropå bruket av epitetet  "svennehoror".

"De yngsta som hängs ut är bara 12 år gamla.Via Instagram och Snapchat förnedras unga tjejer offentligt.De kallas för horor och orrar, samtidigt som deras avklädda bilder läcks. För att få bilderna borttagna uppmanas de betala tusentals kronor."---

"Halvnakna tonårstjejer förnedras framför öppen ridå. "Senast jag blev utsatt var för någon månad sedan. Det är en bild på mig, tagen från min Instagram, där de skriver att jag är en 'svenne chagga'. (Ett annat ord för hora eller prostituerad reds anm) Jag blev så arg. Det här måste få ett stopp. Jag är så trött på att se mig själv och andra bli utsatta", skriver en 16-årig tjej. Det nedtagna kontot har blivit nedtaget förr, men kommit tillbaka. Samtidigt väntar fler konton på att öppna sina storys.

"Den som blev mest utsatt på min skola mår fortfarande jättedåligt. Allt blev bara värre när vi berättade för lärarna och allt eskalerade. Killarna i klassen stod och skrek på oss i korridorerna för att vi hade berättat. Då slutade lärarna att försöka tysta dem. De sa hela tiden att allt var fel… men gjorde ingenting åt det" skriver en tonårstjej. Det som tas ner hinner lägga ut en post om att nästa uthängning kommer ske den 24 december. Julafton. ”Då är det domedag för västerort. Jalla vi ses tills dess” står det i sista storyposten."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnQV71/unga-tjejer-hangs-ut-och-fornedras-pa-sociala-medier

[Carpinus]1
2018-01-18 15:49
#10

"H&M-mamman":

"Även om Mrs Mango själv har utsatts för rasism och vet att det är ett jätteproblem har hon angripits av andra svarta för att inte fördöma H&M.

"Jag är värdelös i deras ögon, och en skam för afroamerikaner. [De anser att] jag har sålt min son", säger hon till BBC. Familjen har flyttat från sitt boende i Stockholm av säkerhetsskäl, tillägger Mrs Mango."---

http://www.bbc.com/news/world-africa-42708157

Se även
https://politik.ifokus.se/discussions/5a609cdcce12c4017c0023f6-hm-mamman-sade-sin-asikt-hatet-vallde-in

Upp till toppen
Annons: