Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 4052 ggr
[Jimmy.L]
2014-05-13 07:41

"Ungdomar har obefintlig kunskap om kommunism"

Ny Demoskopundersökning: 90 procent av svenska ungdomar känner inte till Sovjetkommunismens dödsläger. Knappt tjugo år efter Berlinmurens och Sovjetväldets fall vet svenska ungdomar förskräckande lite om kommunismen, om nutidshistorien och om våra grannländer. Det visar en ny landsomfattande undersökning om kunskapsnivån hos skolungdomar i åldrarna 15-20 år som opinionsinstitutet Demoskop har genomfört åt UOK, Föreningen för upplysning om kommunismen. Skrämmande många ungdomar tror att kommunismen inte skördat några dödsoffer, medan det i verkligen rör sig om hundra miljoner döda. Bortåt varannan anser att kommunismen bidragit till ökat globalt välstånd. Detta alarmerande undersökningsresultat visar att en omedelbar kraftansträngning behövs för att förbättra det oacceptabla kunskapsläget i skolan, skriver Anders Hjemdahl och Camilla Andersson, grundare av UOK.

http://www.dn.se/debatt/ungdomar-har-obefintlig-kunskap-om-kommunism/?fb_action_ids=10152814083318508&fb_action_types=og.recommends

Annons:
[Didnovarre]
2014-05-13 09:13
#1

Det som skrämmer mig är inte de historielösa ungdomarna. Skulden för det får föräldragenerationen ta på sig, i synnerhet Skolverket, som uppenbarligen misslyckats med sin målsättning att "koncentrera grundskolans historieundervisning till den närliggande historien", som det så vackert heter.

Nej, det som verkligen skrämmer mig är de medvetna ungdomar som i sin samhällskritiska hållning med öppna ögon ansluter sig till Ung Vänster. I ungdomsförbundets principbeslut står det, fetstilat av mig, att "vårt mål är ett klasslöst samhälle, fritt från förtryck – ett kommunistiskt samhälle". Detta samtidigt som partiledaren hävdar att "det kommunistiska begreppet är förbrukat" och säger att "jag var med och bytte namn både på VPK och KU. För mig är det en del av uppgörelsen med det kommunistiska arvet". Hur rimmar det med att "hans" ungdomsförbund idag predikar om det kommunistiska samhället som mål?  "Någon jävla ordning ska det väl ändå va' i ett parti", som en känd partiföreträdare en gång uttryckte det.

Humbugg
2014-05-13 18:05
#2

Så här blir det om man bara ska lägga all vikt på matematik, ökar man något kommer annat att minska.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[julatopp7018]
2014-05-13 19:44
#3

Klart ett problem när ungdomarna inte känner till dom mord som kommunismen utförde.

[Yllhilda]
2014-05-13 20:50
#4

Om man inte lär dagens ungdom om de misstag som gjorts förr står ju dörren till upprepning på vid gavel.

kamera0710
2014-05-14 16:20
#5

Ny Demoskopundersökning? Artikeln som det länkas till är sju år gammal…

Min grundinställning är annars att man får försöka orientera sig så gott det går i en värld full av förvirring, hyckleri och mätsägelser. Som Åsa Linderborg skrev för några år sedan:

"Varför är det så intressant att Jan Myrdal stödde Pol Pot, men inte att Ronald Reagan gjorde detsamma? Forum uppmärksammar aldrig brott begångna av regimer Sverige handlar eller samarbetar med. Det är därför förra årets utställning om Kina gör halt vid 1989. Det är därför Forum inte ”informerar” om USA:s krig mot Vietnam, Kambodja och Laos, som skördade långt fler offer än Pol Pots styre gjorde – det kallas inte ens folkmord – eller USA:s alltjämt pågående brott i Irak och Afghanistan. Det är därför Forum inte larmar om Israels ockupation av Gaza och Västbanken.

Det är också därför man inte gör utställningar över alla svenska resenärer som frotterat sig med diktatorer. 1977 åkte handelsministern och folkpartisten Hadar Cars till Indonesien för att äta middag med Suharto, som vid det laget hade lågt räknat en miljon avrättningar på sitt samvete: kommunister, fackföreningsledare, radikala präster, jordlösa, medborgarrättsaktivister, nunnor och östtimoreser. Med sig hade Cars ett gäng hungriga vapenkrämare från bland andra Bofors. Man kan säga mycket om Jan Myrdals resa – vi har pratat om den i 31 år nu – men han har trots allt inte levererat några vapen eller slutit några handelsavtal med en massmördare."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article12003253.ab

kamera0710
2014-05-14 16:25
#6

Ett exempel till på att man får försöka orientera sig så gott det går i en värld full av förvirring, hyckleri och motsägelser: "När Ikeas utländska affärer sköt fart på 1970-talet ökade behovet av billig produktion. Det problemet löstes bland annat med hjälp av östtyskar som fängslats av den egna regimen, av politiska skäl. Runt om i det hårt kontrollerade Östtyskland, förkortat DDR, använde de stora möbelproducenterna, som bland annat Ikea anlitade, fängelsedömda – både straffångar och politiska fångar – för att hålla produktionskostnaderna nere." http://www.svt.se/ug/politiska-ddr-fangar-byggde-ikea-mobler

Annons:
JonasDuregard
2014-05-14 23:02
#7

#0 Det var en väldigt gammal artikel du grävt fram. Nu är de där historielösa ungdomarna blivit vuxna 🙂. Kanske sitter några av dem och förfasas i den här tråden.

Jag skulle gärna se själva undersökningen snarare än en sammanfattning av "Föreningen för upplysning om kommunismen". Skulle vara intressant att veta exakt hur frågan de anser att folk svarat fel på var formulerad och vilka svarsalternativ som fanns.

"Bortåt varannan anser att kommunismen bidragit till ökat globalt välstånd. "

Kommunismen har ju direkt och indirekt drivit stora delar av den politiska utvecklingen i världen under 1900-talet. Svårt att sia om ifall världen haft större eller mindre välstånd om det inte hade varit så. Det beror väl på hur man drömmer om att det skulle ha varit istället.

JonasDuregard
2014-05-14 23:31
#8

Hittat den: http://www.upplysningomkommunismen.se/pdf/Att_tro_men_inte_veta.pdf

Den är full av demagogisk retorik i början och man får skrolla ganska långt för att hitta svaren. Varje svar har dessutom en liten "tolkning" som i olika ordalag understryker hur förfärligt det är.

Roligt så här långt: De gör en stor grej av att få svenska grundskoleelever känner till att tallin ligger ett par kilometer närmare stockholm än vad helsingfors gör. Jaha 🤔.

De klagar också över att 96% av eleverna inte vet vilka Skogsbröderna var (FYI var det en antisovjetisk milis i baltikum). Jag är imponerad att 4% visste det. Ska man lägga namnen på alla politiska/militära rörelser av den storleken på minnet skulle man få avstå ganska mycket annat, viktigare.

"Så här blir det om man bara ska lägga all vikt på matematik, ökar man något kommer annat att minska."

Jag tror mer matematik skulle hjälpa här. Det stora problemet verkar vara att ungdomarna har svårt för statistik över antalet offer för totalitära regimer (det nämns inte i artikeln men de har i hög utsträckning fel om antalet offer för nazismen).

Sedan vet jag inte om du insett att artikeln är från 2007, jag antar att du syftar på senare reformer när du talar om att lägga all vikt på matematik.

JonasDuregard
2014-05-14 23:47
#9

Två saker till: De kallar "Västerländsk marknadsekonomi" för ett styrelseskick och de använder "Kommunismens svarta bok" som att det vore en referens man kan använda för undervisning.

JonasDuregard
2014-05-14 23:58
#10

Och det där med att 90% inte känner till Sovjets brott är bara lögn. 73% svarar att kommunismen skördat mer än en miljon offer.

Värt att notera är också att på frågan om hur många som fallit offer för kommunister så har de inga svarsalternaiv som är för höga (men deras eget svar är högre än vad historiker anser). 

Jag tror det de avser när de säger 90% är att så få kände till att Vorkuta var namnet på en gulag vid uralbergen…

kamera0710
2014-05-15 16:18
#11

Undrar vilka kunskaper den här världsvane mannen skulle ha haft om han fått frågor i detta ämne?

[Carpinus]1
2018-02-20 05:07
#12

Förstagångsväljarna - politiskt okunniga, impulsiva och vänster?

"Medan 18- och 19-åringar är duktiga på att rösta, ofta för att de fortfarande bor hemma och åker med föräldrarna till vallokalen, är valdeltagandet lågt bland 20- och 21 åringar. Troligtvis för att det är så mycket annat som händer i livet då.

– Det är den väljargrupp med minst kunskaper om politik, just för att de har minst erfarenhet av att rösta, säger Henrik Ekengren Oscarsson, valforskarprofessor. Det resulterar ofta i att de bestämmer sig sent, kanske inte förrän de står i kön till valbåset. Förstagångsväljarna tenderar att vara mer vänster, grönare och mer för mångfald än genomsnittsväljaren."---

Mitti

[Hayabusa]
2018-02-20 07:30
#13

#12 Vi har alla varit där…

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-20 08:15
#14

#13 Ja, genom tidens brus har jag ett svagt minne att jag röstade på VPK (som de hette på den tiden), första gången jag ställdes inför valurnan…🙂

”Den som inte är röd när han är ung har inget hjärta. Den som inte är blå när han är gammal har ingen hjärna.”

Winston Churchill

https://fof.se/textruta/churchill-hade-nastan-ratt

kamera0710
2018-02-20 15:32
#15

"Annat var det i min ungdom…"

[Carpinus]1
2018-02-20 15:48
#16

Precis!

[Göstage]
2018-09-12 09:37
#17

Håkan Boström i GP har ett tips till lärarkåren:

"Jag vill därför uppmana alla, och ta gärna med dina elever om du är lärare, att gå och se ”Den tysta revolutionen” i regi av Lars Kraume, som hade biopremiär förra veckan* . En av årets bästa filmer! Filmen skildrar, baserat på en verklig händelse, mycket skickligt det utstuderade kommunistiska förtrycket i DDR. Hur det är att leva i ett land där tankefriheten är totalt kringskuren. Där de styrande har makten att förstöra ditt liv, slå sönder din familj och brännmärka dig som fascist i pressen om du på minsta sätt tänker fritt. Ett system där till och med en vanlig skolklass kan bli utsedda till folkets fiender." 

http://www.gp.se/ledare/boström-sveriges-radio-gullar-med-kommunister-1.8204942

* Ser att filmen även finns på YouTube, dock ej svensktextad.

[[eskils_]]
2018-09-12 12:02
#18

#0 "Skrämmande många ungdomar tror att kommunismen inte skördat några dödsoffer, medan det i verkligen rör sig om hundra miljoner döda."

Historiens värsta mördare, enligt Nyheter24:

Mao Ze Dong (kommunist) - 48-78 miljoner döda

Josef Stalin (kommunist) - 40 miljoner döda

Adolf Hitler (nazist) - 11 miljoner döda

Leopold II av Belgien (kung i kolonialmakt) - 10 miljoner döda, i Kongo

Ismail Enver Pasha ((turkisk ledare) - 2 miljoner döda, kristna

Jag anser att all form av fanatism/extremism är farlig, och bör uppmärksammas och bekämpas av alla oss som kallar oss demokrater. Det gäller både kommunism, nazism, islamism o dyl.

Vänsterpartiets ungdomsförbund heter Ung Vänster, som kallar sig "ett revolutionärt ungdomsförbund". I deras principprogram står idag följande:  "Vårt mål är ett klasslöst samhälle, fritt från förtryck – ett kommunistiskt samhälle."  

Obefintlig kunskap, som sagt!!!!!!!!! 🤐

#17 Bra tips!

[[eskils_]]
2018-09-14 10:35
#19

Vore intressant om någon S- eller V-sympatisör ville kommentera i den här tråden.

JonasDuregard
2018-09-14 13:36
#20

#19 Vad vill du veta, förutom det som redan står?

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-14 14:20
#21

#17 Kunde inte hitta hela filmen (på YouTube) men väl trailern:

[[eskils_]]
2018-09-14 14:26
#22

#20 Jag skulle vilja veta

1) vad V- eller S-sympatisörer här anser om kommunismens åsiktsförtryck och massmördande (svartmålning eller sanning eller mittemellan?),

2) vad de tycker om att Ung Vänsters mål är ett kommunistiskt samhälle, med tanke på ovanstående.

Och gärna även

3) varför de röstar på ett sådant parti, med tanke på ovanstående.

#21 Jättebra! Tydligen baserad på verkliga händelser i Östtyskland 1956. Här stämplas människor som tänker själva som "statsfiender". 😕 Kanske något att skriva in i Ung Vänsters eller V:s principprogram…?

Den filmen borde visas i SVT!

[Göstage]
2018-09-14 14:32
#23

#21 Sökte du på den tyska titeln? Jag hittar tre filmversioner, varav en nära två timmar lång.

[Hayabusa]
2018-09-14 14:35
#24

#23 Nä, sökte på Lars Kraume. Provar igen 👍

[Hayabusa]
2018-09-14 14:39
#25

#23 Nope…eller kanske bättre "Nein". Hittar inget, bara några fake-filmer (eller vad man ska kalla det).

Carmarino
2018-09-14 14:57
#26

#25 "Fake-filmerna" har en liten ruta nere till vänster som man måste klicka på för att komma till den riktiga filmen. Det krävs dock medlemsskap (tydligen gratis) för att se den, och den är på tyska. Möjligen verkar man kunna välja ryska också, men det gör det ju inte direkt lättare - för de flesta av oss. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-14 15:16
#27

#26 Ok, såg den lilla rutan men tyckte att det verkade suspekt. Tyska är ok för min del. Väntar tills filmen dyker upp på annat håll.

Annons:
[Göstage]
2018-09-14 15:16
#28

#25 #26 Okej, då kan det vara de jag såg. Tur att jag inte länkade då…🙂Vill man se den så får det väl bli på biograf - om den inte dyker upp på TV så småningom.

Carmarino
2018-09-14 15:22
#29

Tydligen hade den sverigepremiär för en vecka sedan.

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=621388


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JonasDuregard
2018-09-14 15:30
#30

#22 

1) Sanning (inte allt så klart, men mycket).

2) "ett klasslöst samhälle, fritt från förtryck" låter toppen (förutsatt att det verkligen är fritt från förtryck så klart), men svårgenomförbart.

3) Jag ser ingen motsättning där. 

Vad gäller S är de ju knappast kommunister 🙂. Inte V heller nu för tiden.

[Jimmy.L]
2018-09-14 16:23
#31

Vänsterpartiet är inte kommunister. 😃 

Partiet har en mörkare historia än SD.

JonasDuregard
2018-09-14 16:33
#32

#31 Det håller jag inte med om.

Carmarino
2018-09-14 16:56
#34

#33 Programledarna såg inte alls ut att tycka om det Magnus Utvik sa.

Lite märkligt också att de inte intervjuade honom förrän nu. Media försökte ju gräva upp en massa negativt om övriga partier redan innan valet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-14 16:58
#35

#34 Nej verkligen inte, och ingen från vänsterpartiet vågade ställa upp och bemöta  han i studion.

JonasDuregard
2018-09-14 17:13
#36

#33 Ja, om en äkta författare håller med dig har du så klart rätt 🙂.

Skämt åsido, man kan så klart läsa böcker, men jag tror inte man finner något definitivt svar på om det är värst med kommunism eller nazism. Min ståndpunkt grundar sig i att kommunism är ett betydligt mer spretigt begrepp, och folk menar ganska olika saker med det. Det finns folk som kallar sig kommunister som är helt bedrövliga, och andra som är helt vettiga. Kan detsamma sägas om nazister eller vit-makt rörelsen?

[Jimmy.L]
2018-09-14 17:23
#37

#36 Varken nazism eller kommunismens brott kan knappast försvaras, att Vänsterpartiet inte ens vill kommentera väcker ju många frågor. 

Det är konstigt att Vänsterpartiet aldrig vill diskutera deras förflutna men när det kommer till SD då dras allt upp. Vet du varför partiet inte är så sugen på att ge svar. Jag har ställt samma fråga till Vänsterpartiet på Facebook både i PM och synligt inlägg men får inget svar.

JonasDuregard
2018-09-14 17:31
#38

#37 "Varken nazism eller kommunismens brott kan knappast försvaras"

Det har du rätt i. 

"Det är konstigt att Vänsterpartiet aldrig vill diskutera deras förflutna men när det kommer till SD då dras allt upp"

Och vise versa. Jag tycker inte det är så konstigt. 

Vänsterpartiet har ju en vitbok ("Lik i garderoben" heter den). SD har väl talat om att skapa sin egen, men det har inte blivit av ännu vad jag förstår. 

"Vet du varför partiet inte är så sugen på att ge svar. Jag har ställt samma fråga till Vänsterpartiet på Facebook både i PM och synligt inlägg men får inget svar. "

Kan ju inte jag svara på, möjligen är de trötta på att få samma fråga om och om igen, eller så vill de tala om andra saker istället.

Carmarino
2018-09-14 17:56
#39

#38 Har du sett intervjun om boken (länken i #33)? Författaren har själv varit medlem i vänsterpartiet. Han nämner även vitboken i intervjun.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Jimmy.L]
2018-09-14 17:57
#40

Och vise versa. Jag tycker inte det är så konstigt. 

Vänsterpartiet har ju en vitbok ("Lik i garderoben" heter den). SD har väl talat om att skapa sin egen, men det har inte blivit av ännu vad jag förstår. 

Men varför inte? Vänsterpartiet borde en gång för alla lägga upp alla korten på bordet och redovisa vart pengar som dom har stöttat andra organisationer har gått till, vore det inte ett utmärkt sätt att slippa alla frågor.

Nu rullar ju det upp nya frågor så som samarbete med Kommunisterna och valvaka med dom samt kopplingar till Grupp 194.

JonasDuregard
2018-09-14 18:09
#41

#39 Ja. 

#40 Du tror på allvar att det skulle få folk att sluta fråga? Knappast. De har ju gett ut en vitbok, och som du ser är det bara att flytta målstolparna lite och kräva att andra saker ska redovisas. De skulle kunna lägga 100% av sin tid på att tala om hur hemska kommunisterna var, och deras politiska motståndare skulle ändå inte vara nöjda.

Annons:
[Jimmy.L]
2018-09-14 18:22
#42

#41 

Nog måste det finnas mer att berätta vad som har hänt under 100 år än knappt 200 sidor? 

Rent allmänt funderar jag på om vänsterpartiet har tagit avstånd det känns inte som det, när man läser om kontakter med Kommunistiska partiet eller en grupp som Grupp 194 som sprider antisemitism. 

Ju mer man gräver ju mer kommer upp efter den "vita boken". 😕

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jVWO0/aftonbladet-avslojar-v-gav-bistand-till-pro-ryssar

[Hayabusa]
2018-09-14 18:44
#43

#29 Aha, väntar tills den dyker upp på DVD. Kan även rekommendera TV-serierna Weissensee och Tannbach. De bör finnas på SVTPlay.

En lite underlig "sak" är att det fanns övertygade kommunister som stred på Nazitysklands sida under WWII. Lite märkligt kan tyckas.

[[eskils_]]
2018-09-14 18:46
#44

#30 JonasD, du ser "ingen motsättning" mellan att känna till kommunismens åsiktsförtryck och massmördande och att rösta på Vänsterpartiet, vars ungdomsavdelning öppet deklarerar att de vill ha ett kommunistiskt styre här i Sverige.

Du säger att V inte är kommunistiskt, trots att de vägrar ta sitt ungdomsförbund i örat och rensa bort alla idéer om kommunism och diktatur ur deras program - och sitt eget. Till exempel fraserna om "väpnad kamp" och "efter segern", "avskaffa äganderätten" etc.

#36 Du tycker att det finns kommunister som är "helt vettiga". Det är du lyckligtvis rätt ensam om, nuförtiden.

#41 "hur hemska kommunisterna var" skriver du. Hur kan du tro att kommande kommunistdiktaturer inte skulle bli precis lika hemska!

Nej du, dina försök att förminska och urskulda kommunismen går inte hem.

#14 Churchill hade rätt!

JonasDuregard
2018-09-14 19:46
#45

#42 "Nog måste det finnas mer att berätta vad som har hänt under 100 år än knappt 200 sidor? "

Säkert. 

Förutom boken du redan nämnt finns det en tegelsten som heter "Med historien som motståndare : SKP/VPK/V och det kommunistiska arvet 1956-2006" (Petter Bergner). Så det här är inte direkt ett outforskat ämne.

JonasDuregard
2018-09-14 20:03
#46

#44 "JonasD, du ser "ingen motsättning" mellan att känna till kommunismens åsiktsförtryck och massmördande och att rösta på Vänsterpartiet, vars ungdomsavdelning öppet deklarerar att de vill ha ett kommunistiskt styre här i Sverige."

Inte som de formulerar den, det är som sagt ett begrepp som kan tolkas på ganska många olika sätt. Möjligen kunde de slopa det för att slippa moralpaniken. 

"Du säger att V inte är kommunistiskt, trots att de vägrar ta sitt ungdomsförbund i örat och rensa bort alla idéer om kommunism och diktatur ur deras program"

Jag har inte lusläst deras stadgar men det vore väldigt förvånande om V kunde ändra i Ung Vänsters program. Ungdomsförbund är vanligtvis inte delar av sina moderpartier utan fattar egna beslut på egna kongresser. Se bara på SD som fick "göra slut" med sitt ungdomsförbund när de började bli för bruna eller vad det nu var. 

"Till exempel fraserna om "väpnad kamp" och "efter segern", "avskaffa äganderätten" etc."

Du menar när de skrev att de är mot väpnad kamp. Ja hu vad hemskt 😂.

Du verkar läsa allt du bestämt dig för att inte gilla på tvärt-om-språket, skriver någon att de vill ha ett samhälle utan förtryck så läser du det som att de vill ha ett samhälle fullt av förtryck, och skriver de att våld inte är OK så läser du att de är för våld…

[Hayabusa]
2018-09-14 20:40
#47

Det absolut bästa med Vänsterpartiet - det är att man slipper rösta på dem 🙂

[Jimmy.L]
2018-09-14 20:41
#48

#45 Fast är det tillräckligt?

2000-Talet finns det mycket som borde granskas så som kopplingar till

  • Antifascistiska aktion 
  • Revolutionära Fronten
  • Åter kontakt med Kommunistpartiet
  • Grupp 194
  • Prorysk grupp i Ukraina

Jag funderar på ju djupare jag gräver om det bara är en täckmantel för V att hänvisa till en vit bok när dom fortsätter som vanligt.

Jag har ännu inte hunnit kollat upp deras hållning till Nordkorea, Cuba och Sydamerika.

Jag vet en sak och det är att deras kopplingar till AFA år stark och har funnits där sen 90-talet. Och än idag syns Antifascistiska aktions flaggor under 1 maj hos V trots avståndstagande. 

Allvarligaste är nog pengarna till pro-ryska rebeller där man har sponsrat Putins rebeller i kriget mot Ukraina.

Annons:
JonasDuregard
2018-09-14 20:49
#49

#48 Granska på 🙂.

[[eskils_]]
2018-09-14 20:50
#50

#46 Nejdå, jag läser vad det står. T ex det här:

Mao Ze Dong (kommunist) - 48-78 miljoner döda

Josef Stalin (kommunist) - 40 miljoner döda

Sedan kan du skratta och säga "hu så hemskt" hur mycket du vill, det ändrar inte fakta om kommunismens natur.

[Hayabusa]
2018-09-14 20:57
#51

#50 Kommunister ger sig aldrig - du vet, den väpnade kampen mot seger 🙂 Men, så länge vi slipper rösta på dem eller gå med i deras organisation, så är jag nöjd.

[[eskils_]]
2018-09-14 21:01
#52

#51 Nej, jag vet. Fanatiker och galningar är det ingen idé att försöka resonera med. (Ja, jag kallar kommunister för fanatiker, liksom nazister och islamister. diktatur som diktatur.)

Min kommentar i #19 vände sig till alla S- och V-sympatisörer i sajten, inte bara JonasD.

[VSK]
2018-09-14 21:26
#53

Obegripligt hur man kan försvara en ideologi som har 100 miljoner människors död på sitt samvete.

[VSK]
2018-09-14 21:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Sosse

Gen
2018-09-14 23:27
#55

#54 Tror du det där citatet på ett representativt sätt fångar vad Suhonen stod för i det där samtalet? Verkar det rimligt? Eller var hans poäng under hela samtalet motsatsen? Att det viktigaste är att försvara demokratin mot diktatur? Oavsett vilken sorts diktatur. Att den bästa formen av socialism var den som byggde Sverige fram till 1980. I detta citat raljerar han över hur lättvindigt man pratar om revolution i en tänkt kapitalistisk samhällskollaps, medan det verkliga arbetet handlar om att bygga ett gott samhälle och undvika kollaps och diktatur.

Annons:
[Göstage]
2018-09-14 23:46
#56

Tydligen inte den enda gången S. har talat om revolution, åtminstone inte enligt utsago på denna länk.

kamera0710
2018-09-15 04:59
#57

Artikeln som länkas i #42 är tydligen skriven av en Alexander Fridback på SD:s riksdagskansli. Detta enligt ett tillägg som kan läsas ovanför artikeln. Via artikeln kan man klicka sig vidare till ett par andra intressanta artiklar om hur han uppträtt under diverse pseudonymer och skickligt lurat många medier. (Kan inte direktlänka från telefonen.) Hoppsan! Men det kanske finns andra källor?

[VSK]
2018-09-15 05:55
#58

#55

Det är väl rätt ointressant vad Suhonen som person menar där, utan det viktiga är det budskap Suhonen delar med sig av. Det är exakt så svensk media fungerar, har du missat det? Som ett exempel hur man klipper och klistrar så räcker det kolla på den omtalade TV-debatten som Annie Lööf avbröt Åkesson (så att Åkesson inte ens han prata klart) hur SVT samt slaskmedia valde att citera Åkesson. 

Kontext var det ja.

Så med andra ord ett fruktansvärt uttalande av Daniel Suhonen och jag tar starkt avstånd från det. 

#56

Det finns en alldeles för stor väljarskara som har slogan "Hellre röd än död". Lustigt nog så finns det de som säger precis tvärsom 😉

[Jimmy.L]
2018-09-15 07:05
#59

#49 Du verkar ta lätt på kopplingar till terrorism och våldsamma vänstergrupper.

Är det Vänsterns hållning att stödja terrorism och våldsamma grupperingar i Sverige?

[Jimmy.L]
2018-09-15 07:27
#61

Kuba har man heller inte klippt banden med.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/9mdaVp/ar-kubas-diktatur-okej-igen-jonas-sjostedt

Sen finns detta.

Vänsterpartiets ungdomsförbund heter Ung Vänster. Med anledning av min nya bok gjorde jag en intervju med Ung Vänsters ordförande Henrik Malmrot. Han kämpar för en socialistisk revolution i Sverige. Dessutom tror han inte att alla uppgifter om det sovjetiska koncentrationslägersystemet Gulag som presenteras i Anne Applebaums Pulitzerprisade bok "Gulag", är sanna.

https://www.expressen.se/debatt/vansterpartisterna-har-inte-rent-mjol-i-pasen/

Ska bli intressant och höra om det går att bortförklara koncentrationslägersystemet Gulag?

[[eskils_]]
2018-09-15 10:35
#62

#56 Mycket intressant läsning! Ett par citat:

"Såväl i Sovjetunionen som i Kina och Kambodja begick kommunisterna brott mot mänskligheten, något som den internationella rätten definierar som ”ett vidsträckt och systematiskt angrepp riktat mot civilbefolkning med insikt om angreppet”. Alla kommunistiska stater som någonsin har existerat har varit diktaturer som har begått systematiska brott mot de mänskliga rättigheterna."

"Den inställning som Tidholm ger uttryck för har en lång nutidshistoria, som började med Per Ahlmark. 1994 utkom den före detta FP-ledaren med boken Vänstern och tyranniet i vilken han med citat belade hur ledande svenska debattörer på olika sätt uttryckt stöd för några av det förra seklets mest blodtörstiga förtryckarregimer. Både politiker som Olof Palme, Pierre Schori och Birgitta Dahl och intellektuella som Jan Guillou, Sven Lindqvist, Olof Lagercrantz och PO Enquist blev påkomna med handen i syltburken."

"Segerfeldt: Hur ser du på dem som i dag kallar sig kommunister?

Better: ”Första generationen kommunister (som mina föräldrar) hade ingen aning vad kommunismen är. Folk som i dag kallar sig kommunister är mycket värre än deras föregångare på 20- och 30-talet. De saknar all moral, allt medlidande med miljoner offer.”"

Annons:
[Göstage]
2018-09-15 10:48
#63

#62 Ja, det är tankeväckande läsning! Det finns tre kapitel till, se länkar nedan (inlägg 1 i den tråden).

https://politik.ifokus.se/discussions/5a9592138e0e74470200363e-lenin-on-tour#1

Carmarino
2018-09-15 10:51
#64

#62 Det är förmodligen därför som Vänsterpartiet Kommunisterna (VPK) tog bort Kommunisterna ur namnet. Fast politiken är väl ungefär samma ändå; de vill bara inte kalla sig kommunister.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2018-09-15 11:00
#65

#64 Ungefär så, ja…

Dock, det är aldrig för sent att komma på bättre tankar. Björn Afzelius vände tämligen tvärt efter sin erfarenheter av Kuba. Ja. ok…lite sent var det väl ändå :)

[[eskils_]]
2018-09-15 11:44
#66

#62 m fl Angående sossarnas ovilja att diskutera kommunismens vidrigheter:

När de fina mål om allmän rösträtt, kortare arbetsvecka, strejkrätt m.m. var uppnådda i mitten av förra seklet behövdes inte (s) längre på samma sätt. Andra partier var, och är, ju också för den nya ordningen. Sossarna var inte längre det självklara regeringspartiet med ca 50% av rösterna i val efter val. För att klamra sig fast vid makten behövde de kommunisternas stöd, "Kamrat 4%". Och de fick det, i några decennier.

Nu har (s) haft sitt sämsta riksdagsval någonsin med bara drygt 28% av rösterna. Det räcker inte längre med stödet från V, utan man börjar snegla på de borgerliga mittenpartierna. Allt för att få behålla makten!

Vilhelm Moberg lär ha sagt: "Socialdemokratin har bara två idéer: Att ta makten och att behålla makten."

En vacker dag kommer förhoppningsvis även sossarna och "etablissemanget" erkänna kommunisternas brott mot mänskligheten, och vägra ha något med dem att göra. Dvs den dagen då de inte längre behöver V för att uppnå sina egna egoistiska syften… Alternativt så nyktrar de till helt enkelt.

Gen
2018-09-15 12:39
#67

#56 Bara så jag hänger med - bevis nummer 2 för att Suhonen förespråkar en våldsam revolution  är att han suttit i en taxi med Segerfeldt och (enligt Segerfeldt) svarat "Då gör vi revolution" på frågan "Vad ska ni säga när vi inför nattväktarstaten"?

Bevisvärdet på detta får anses lågt.

Gen
2018-09-15 12:42
#68

#58 Har du hört Suhonens citat i sin kontext?

[VSK]
2018-09-15 15:15
#69

#68

Har alla hört Åkessons tal i sin kontext? Tänkte på när de tänder facklorna,  vässar stämbanden och slipar högreparna. 

På tal om Parti och person. Tänk om det här hade varit Mattias Karlsson (SD) istället, vilket liv det hade blivit. Nu är det knäpptyst i media. 

https://twitter.com/Ungraren/status/1039941180111417344

👋

Annons:
Gen
2018-09-15 15:17
#70

#69 Jag tolkar det som ett nej 🙂

[VSK]
2018-09-15 15:19
#71

#70

Du får tolka exakt som det behagar dig. Mig bekommer det inte vettu.

Vad tycker du om länkens innehåll? 😉

[Göstage]
2018-09-15 15:49
#72

En filmad upptagning av Suhonens Kalsjnikovtal inledde nedanstående tråd och har nog setts i sin kontext av många debattörer innan den togs bort från YouTube.

https://politik.ifokus.se/discussions/564060218e0e74721b0031e9-vill-ha-vapnad-revolution-i-sverige

Gen
2018-09-15 16:27
#73

#71 Jag har lite svårt att hänga med i precis vad du vill jag ska kommentera på. 

Menar du kanske att Vänsterpartiet hyllar mordet på 100 miljoner människor eftersom deras 6a i kommunvalet i Partille (kanske*) har en bild på Instagram med kommunistiska symboler? Det håller jag inte med om. 

Eller menar du att hammaren och skäran som symbol är helt verklighetsfrånvänt att associera sig med när man söker förtroende som svensk politiker. Så håller jag med fullt ut. 

(*rätt svag källa, men antar för diskussionen att det stämmer)

Gen
2018-09-15 16:33
#74

#72 Samtalet i sin helhet finns här för den som är intresserad: https://www.youtube.com/watch?v=_hUQYc5n67Y

[Göstage]
2018-09-15 17:28
#75

#74 Du talar upprepat om "bevis",  och när det gäller Segerfeldt så skall man väl då kanske ringa upp honom och fråga om han möjligen har någon ljudupptagning av  Suhonens yttrande i taxin och kan skriva ett intyg, gärna med styrkande från Suhonen själv.

Vad gäller Suhonens konferenstal om Kalsjnikov  så säger han precis vad som har citerats (varvid ett lyckligt leende sprider sig över Ylva Winbergs ansikte). Får Suhonen bara lite reformism först så är han beredd att låta kalsjnikoven i spela i den påföljande revolutionen. Det är ju det han säger: "Jag vill ha en politik som bidrar till ett socialistiskt samhällsbygge. Och blir det att ta upp Kalashnikoven och skjuta, då gör vi det. Men innan dess kan vi ju inte vänta i studiecirklar. Utan vi kan väl bygga lite järnvägar, lite bostäder och försvara dom offentliganställda. Och låt oss göra det tillsammans. Jag är med i revolutionen om vi gör lite reformism först."

Edit_.
_

Gen
2018-09-16 11:02
#76

#75 Jag har aldrig sagt att citatet inte stämde, bara att poängen var det motsatta till hur det framställs i den här tråden. Hans position i samtalet är reformism, och står upp för det demokratiska samhällsbygget, med järnvägar, bostäder och offentlig sektor - tillsammans. Det är tydligt att det är hans position. Ordvalen "kalashnikov" och "skjuta" är för att raljera över motpartens position. 

Poängen var inte att Segerfeldt ljuger eller minns fel, poängen var att även om det stämmer så säger det inte något om Suhonen, och ännu mindre något om Socialdemokraterna eller den svenska politiska vänstern som tråden handlar om. För övrigt tror jag att om Timbro lyckades lobba in nattväktarstaten i Sverige, så är nog revolution en lågoddsare - alldeles för långt ifrån "vård, skola, omsorg" 🙂

Annons:
[Göstage]
2018-09-16 11:12
#77

#76 Poängen är att Suhonen faktiskt yttrat det som du försökt lägga rökridåer kring i form av kontextdribblerier. Och nästa poäng är att hans yttrande i taxin förstärker bilden av honom som revolutionsromantiker. Uppenbarligen är han inte ensam om dylika böjelser här.

Gen
2018-09-16 13:55
#78

#77 Jag tror diskussionsklimatet skulle gynnas av att inte medvetet missförstå.

[Göstage]
2018-09-16 14:25
#79

#78 "Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta", som Tegnér uttryckte det, och då blir resultatet därefter. Det behövs ingen medveten missförståelse,  det är bara att konstatera att Suhonen faktiskt har gjort uttalandet som VSK citerade i #54.

Upp till toppen
Annons: