Annons:
Etikettekonomi
Läst 13465 ggr
Emo
5/20/14, 2:06 PM

Kontantförbud - varför?

Äntligen en bra artikel om något vi (många av oss) inte visste:

http://www.expressen.se/kvallsposten/tryggve-77-strider-mot-kontantforbud/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
mwetterstrand
5/20/14, 2:15 PM
#1

Jag kan personligen inte så några nackdelar med ett kontantlöst samhälle.

Emo
5/20/14, 2:17 PM
#2

#1 Klart att det finns sådana som du. Det vet vi.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mwetterstrand
5/20/14, 2:30 PM
#3

#2

Sådana som jag? 🤔

Om jag oavsiktligt missat något så hade jag uppskattat att någon med större insikt upplyser mig. Jag är öppen för att ändra min ståndpunkt.

[Jimmy.L]
5/20/14, 2:59 PM
#4

#2 Vid en kris tex strömavbrott skulle dom som är beroende av kontokort inte klara sig. Folk är för beroende av betalkort i dagens samhälle tyvärr.

mwetterstrand
5/20/14, 3:06 PM
#5

#4

Bra argument, det tänkte jag inte på.

Finns det någon kontantlös teknik som skulle kunna fungera utan ström?

Men är man utan ström skulle knappast någon kunna göra affärer ändå. Det är ju inte bara själva transaktionen som är beroende av elektricitet.

Maria
5/20/14, 3:06 PM
#6

Jag använder väldigt sällan kontanter och kan förstå att man vill minska användandet.

#2 Varför så taggig?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Maria
5/20/14, 3:07 PM
#7

Dubbelpost.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Didnovarre]
5/20/14, 3:10 PM
#8

Det kontantlösa samhället kommer säkert, men knappast i morgon. År 2030 låter som ett bra tips från coachen! (Då har jag utnyttjat mitt betalkort hos Fonus för länge sedan och fått skriften "I rest my case" inknackat på stenen, om någon mot förmodan vill veta vad jag anser i frågan.)

http://www.kth.se/aktuellt/nyheter/sverige-ej-kontantlost-fore-2030-1.369300

Emo
5/20/14, 3:54 PM
#9

#8 Bra artikel. Läsvärd.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Humbugg
5/20/14, 3:58 PM
#10

Strävan mot det kontantlösa samhället är inte en strävan väckt av konsumenterna, det är inte heller någon ren politisk idé utan snarare en banklig-, företaglig-, polisiär- och statlig (byråkratisk) idé. Huvudsyftet är egentligen inte att du som kund och jag som affär skall bli tryggare, utan syftet är att förhindra penningtvätt samt göra alla transaktioner kontrollerbara. Samtidigt slår man ännu en fluga med samma smäll genom att få bort den "kostnadskrävande" kontanthanteringen, man strävar efter maximal vinst till minimal kostnad.

När det kontantlösa samhället slagit igenom kommer inte ens vi kunna betala precis vid själva köpet eller efter vi fått en tjänst eller en produkt vi vill ha utan vi kommer alltid få förskottsbetala (det ultimata sättet att förhindra folk som inte kan betala).

Sedan öppnar det även för byråkratiska mallar över vad du får och inte får köpa och sälja. Man skulle även kunna tvinga människor att alltid ha ett visst sparande för att ens kunna få köpa saker samtidigt som man skulle kunna straffa individer genom att frysa deras banktillgångar.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

mwetterstrand
5/20/14, 4:10 PM
#11

#10

När det kontantlösa samhället slagit igenom kommer inte ens vi kunna betala precis vid själva köpet eller efter vi fått en tjänst eller en produkt vi vill ha utan vi kommer alltid få förskottsbetala (det ultimata sättet att förhindra folk som inte kan betala).

Hur menar du? Jag förstår inte. Med ett modernt bankkort betalar man mer eller mindre direkt, och med ett kreditkort betalar man som regel i efterhand.

Maria
5/20/14, 4:35 PM
#12

Nu är det ju inte så att omställningen kommer ske över en natt utan jag tror att vi långsamt kommer att vänja oss.

Vi har ju redan kommit en bra bit på vägen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
5/20/14, 4:47 PM
#13

Även civilförsvaret rekommenderar att man har kontanter vid en kris. Sen funkar det inte med överföring på alla ställen finns mindre företag som säljer säsongsvaror som inte har kortbetalning.

Annons:
Halvdansken
5/20/14, 5:18 PM
#14

Jag har heller aldrig kontanter på mig.

Kontantlöst samhälle minskar rånen, och möjligheter för svartjobb. Sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt beroende på vad man sysselsätter sig med. Skämtar

Vet heller inte om man kan handla i en affär om det är strömavbrott och man kommer med cash. Kassorna scannar ju allting, det finns oftast inte priser på själva varorna, så nån form av penna-o-papper variant fungerar ju inte heller. Om det nu inte blir en riktigt långvarig kris, och då tror jag knapast att vårt största problem blir pengar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
5/20/14, 5:22 PM
#15

"– Det är ungefär som att jämföra en storstadsinvånares situation med en person som bor på landsbygden vid en krissituation. Den som har kvar mer primitiva rutiner står emot bättre än den som är helt beroende av sofistikerad teknik. Utifrån det perspektivet är kontantsamhället absolut mer robust."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/kontantlost-samhalle-kommer-vara-sarbart_7786122.svd

Halvdansken
5/20/14, 5:30 PM
#16

Det handlar ju inte bara om pengar.
Om strömmen försvinner så kan jag sitta på en hel bunke pengar, och möjligheten finns att det enda jag kan ha dem till är att elda upp dem i brasan.

Även folk på landet är beroende av el för tex vatten, värme, transport osv. Det kommer att plundras och vandaliseras i städerna, så kanske är det lugnare på landet, men grönsaker växer inte på vintern, och inte alla kan jaga. Och om bensinen i bilen är slut, så kan jag inte komma nånstans och använda mina pengar.

Så att dra linjen enbart vid kontanter eller kort fungerar inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
5/20/14, 5:42 PM
#17

Finns ju beredskaps planer för kriser som kan plockas fram. Upplopp är ju polisens sak att lösa möjligt att man kan använda hemvärnet/armén vid sådan kris. Pengar förlorar ju inte sitt värde för att elen försvinner den blir nog istället viktigare för att kunna handla.

Halvdansken
5/20/14, 5:47 PM
#18

#17. Beror på hur länge elen är borta. Polis och hemvärn kan inte kommunicera utan el. Efter ett par år är cigaretter och sprit förmodligen mer gångbart. Finns ju många filmer som bygger på nån variant av detta scenariet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Humbugg
5/20/14, 5:48 PM
#19

#11: Bara för att du idag kan betala med direkt- eller indirektverkande kort betyder inte att det kommer vara så i framtiden. 

Att betala med diverse kort sätter press på butiken då den måste tillhandahålla både utrustning som kan koppla upp sig för att se att du verkligen har den summan eller det förtroendet av att handla samt personal som tar hand om det. Detta hindrar företagen från att uppnå maximal vinst till minimal kostnad.

Risken finns även att du handlar med ett stulet eller spärrat kreditkort, här riskerar då både kreditkortsföretaget och affären att stå utan pengar.

Kreditkort överhuvudtaget är en stor risk så fort alltfler kunder inte kan betala tillbaka. Så fort detta händer får kreditkortsföretaget problem vilket i sin tur kan leda till att affärerna dessutom får problem.

Därför kommer man i och med steget mot det kontantlösa samhället i allt större grad kräva mer och mer förskottsbetalningar, exempelvis ser man just nu en omväxling inom internethandeln där alltfler företag kräver förskottsbetalning för att ens göra något. I fysiska affärer ser man även att det börjar bli vanligare att man måste betala en mindre summa för att beställa saker som de inte har för tillfället.

Ständiga förskottsbetalningar skulle eliminera risken att behöva stå utan betalning samtidigt som affärerna behöver då varken ha utrustning eller ens personal i butiken för att ta emot betalningen.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

mwetterstrand
5/20/14, 6:16 PM
#20

#19

Att betala med diverse kort sätter press på butiken då den måste tillhandahålla både utrustning som kan koppla upp sig för att se att du verkligen har den summan eller det förtroendet av att handla samt personal som tar hand om det. Detta hindrar företagen från att uppnå maximal vinst till minimal kostnad.

Men kontanthanteringen kostar också pengar.

Är det fel att vilja maximera sina vinster?

Eftersom vinst definieras som intäkter minus kostnader (alltså står i relation till varandra) så blir språket "maximal vinst till minimal kostnad" lite kryptiskt, men jag förstår vad du menar.

Därför kommer man i och med steget mot det kontantlösa samhället i allt större grad kräva mer och mer förskottsbetalningar, exempelvis ser man just nu en omväxling inom internethandeln där alltfler företag kräver förskottsbetalning för att ens göra något. I fysiska affärer ser man även att det börjar bli vanligare att man måste betala en mindre summa för att beställa saker som de inte har för tillfället.

Jag måste påpeka att jag inte sett några av de tecken du hänvisar till, tvärtom. Erbjudanden om avbetalning av kapitalvaror fullkomligen haglar emot oss. Jag tycker det vore bra om finansbolag vore mer restriktiva med utlåning till bl.a. kapitalvaror.

Är det här en teori du formulerat själv eller är det ett tänkbart scenario som är mer allmänt känt?

Jag har lite svårt att förstå den poäng du vill göra. Hjälp mig.

Annons:
Emo
5/20/14, 6:30 PM
#21

#20 Alla affärer är inte jättestora. Det finns små affärer också liksom det finns människor som gillar kontanter.

Det finns även affärsägare som tycker att varje kund ska bära sina kostnader. Det är inte rätt att kontantkunder ska betala mer för samma vara eftersom andra valt att undvika kontanter.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
5/20/14, 6:35 PM
#22

#18 Film är just film 🙂. Att elsystemet skulle försvinna i flera år har jag svårt att tro då vi importerar el vid kris. Där i mot kan elen slås ut i en större stad nån vecka eller månad vara mer tänkbart scenario.

Emo
5/20/14, 6:42 PM
#23

Efter sammanbrottet i Tyskland 1945 användes cigarettenwährung länge innan ett ekonomiskt system med mynt och sedlar kom igång igen. Givetvis var det inte bara cigaretter som bytte ägare utan mycket annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mwetterstrand
5/20/14, 6:53 PM
#24

#21

Det finns även affärsägare som tycker att varje kund ska bära sina kostnader. Det är inte rätt att kontantkunder ska betala mer för samma vara eftersom andra valt att undvika kontanter.

Vad menar du med att kunder som betalar kontant betalar mer för samma vara?

Halvdansken
5/20/14, 6:55 PM
#25

#22. Slå ut elen i nån månad i en större stad eller område och se vad som händer. Tror inte det blir så kul…. Sjukhus fungerar inte, kommunikationer fungerar inte, plundringar, ingen kan jobba, transporter fungerar inte, matleveranser fungerar inte…. och varför skulle elen bara slås ut i ett begränsat område? Elnätet är kopplat samman på olika sätt, det blir inte bara lokalt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Emo
5/20/14, 7:02 PM
#26

Om kostnader ska slås ut på alla varor, så kommer kontantkunder att betala mer till affärsägaren för samma vara än vad kortkunderna gör.

Det är villkoret för att "kunna" ta emot kortbetalning. Det strider mot mitt krav på rättvisa gentemot mina kunder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
5/20/14, 7:27 PM
#27

Det finns ju en kostnad med kontanthantering för företag också. Personalkostnad, tidskostnad m.m så jag är övertygad om att "summan av kardemumman" blir plus minus noll….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mwetterstrand
5/20/14, 7:31 PM
#28

#26

Om kostnader ska slås ut på alla varor, så kommer kontantkunder att betala mer till affärsägaren för samma vara än vad kortkunderna gör.

Men redan 2002 konstaterade Riksbanken att de samhällsekonomiska kostnaderna för att hantera kontanter är högre än de för elektroniska betalningar. Banker, Svensk Kassaservice, transporter etc. driver dessa kostnader. I takt med att teknologin förbättras är det rimligt att anta att elektroniska betalningar blivit och fortsätter bli allt mer kostnadseffektiva. Det kan inte sägas om kontanthanteringen som är svår att rationalisera och utveckla på samma sätt.

Att enskilda näringsidkare har en större kostnad för digitala betalningar beror på prissättning. Frågan är hur man ska sätta press på aktörer för att  prissättningen ska spegla de verkliga kostnaderna.

http://www.riksbank.se/sv/Press-och-publicerat/Tal/2008/Nyberg-Det-ar-dyrt-att-betala---anvander-vi-for-mycket-kontanter/

[Jimmy.L]
5/20/14, 7:46 PM
#29

#25 Alla sjukhus har reservaggregat som går på diesel. Det finns kylcontainer för att kunna förse en stad med mat och tankbilar kan köra vatten och bränsle. Elnätet består inte av en ledning det finns en massa elledningar och matarstationer runt om i landet som förser städer med el. Det har varit strömavbrott i delar av Stockholm men aldrig i hela tack vare att elen kommer från en massa olika stationer och förser olika stadsdelar med el. Kan tex bli strömavbrott på Södermalm men bara 1 km där ifrån lyser det tack vare att dom får el från en annan kraft station. I min stad har vissa fått strömavbrott andra inte samma sak här det finns olika matningsstationer.

Halvdansken
5/20/14, 7:54 PM
#30

#29. Generatorer och kylkontainrar och allmän ordning och reda fungerar inte i flera månader osv…  Det kommer att bli stopp i avlopp, det kommer att bli problem med hygien, folk kommer att dö av olika sjukdomar pga detta. Folk kommer att slåss om maten efter några dagar. Det kommer att stinka när avloppen inte fungerar, att det inte finns el till spisar, tv, nöjen, gatubelysning, jobb….

Vi kan hålla på att tjafsa om detta lång tid, men om du slår ut strömmen i en större stad (säg New York) i  en månad eller mer, så blir problemet annat än att man inte kan betala med kort.

Jag lägger ner just denna diskussionen nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[julatopp7018]
5/20/14, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#30 Sjukhusens generatorer ska kunna gå i 10-tals år utan problem dom är byggda för lång drift vid ett krig använder man dom. Det är enorma motorer som ger el till sjukhuset. Det finns lösningar på hygien som Sverige tagit fram som speciella toaletter som man sänder till krigsländer och katastrofområden och det finns en anledning till att vi har civilförsvaret i Sverige deras uppgift är att stödja städer vid en elavbrott. kylcontainer byter man ut och det tar inte år att få tillbaka strömmen utan max ett par veckor. Mat transporter sätter man upp och kallar in hemvärnet för att hjälpa till.

Bilden visar en elanläggning i ett bergrum där man kan klara sig under 30 dagar och det är bara en liten i jämförelse med sjukhusen.

Humbugg
5/21/14, 1:45 AM
#32

#20: Folk som förespråkar det kontantlösa samhället hänvisar alltid till att kontanthanteringen kostar och är riskabel. Jepp den kostar en slant och är riskabel, på samma sätt som kortutrustning kostar samt är även den riskabel. Inom kapitalismen strävar man efter maximal vinst till minimal kostnad vilket det kontantlösa samhället skulle uppnå till en större del än vad man har idag. Däremot skulle man ändå bara komma halvvägs då riskerna fortfarande existerar plus att affärerna fortfarande har kostnader i form av personal och kortutrustning. Så varför skulle man sluta där när man ändå lyckats anpassa samhället efter ens egna vinstbehov? givetvis slutar man inte och kommer sträva efter att eliminera riskerna helt, och det enda sättet att faktiskt få bort riskerna helt är via förskottsbetalning, på så sätt är man garanterad utlägget för varan samt även vinsten direkt.

Ibland ser man inte skogen för att träden står ivägen, så därför är det svårt att se förbi kapitalismen, speciellt när vi alla är fostrade i kapitalismens grundtankar (nepp bara för att jag nämner kapitalism som en faktor betyder inte att jag är kommunist, anarkist eller ens Miljöpartist så försök er inte på att stämpla mig som dessa).

Förskottsbetalningarna beror mycket på vad det är du handlar. De större företagen på internet har i regel inte förskottsbetalning ännu då kunderna inte skulle uppskatta det men de mindre har börjat med det. Både Tradera och Ebay bygger på tanken med förskottsbetalning och Blocket har precis lanserat en egen tjänst där man betalar i förskott för att få något skickat.

Vem säger att förskottsbetalning och avbetalningar inte får gå hand i hand? vi lever ju inte i framtiden ännu ;)

Givetvis kommer avbetalningar och krediter fortsätta ett bra tag framöver tills systemet kollapsar ännu en gång som det gjorde i USA 2008 fast i en mycket mer omfattande finanskris, detta kommer att förr eller senare tvinga bort avbetalningar och krediter, för även kapitalismen inser att det är farligt att leva på tillgångar som egentligen inte finns ;)

Däremot skulle företag fortfarande kunna få krediter, men vanliga konsumenter kommer få det svårt.

Men som sagt vi är inte där ännu, det är en del år kvar :)

Slutligen är min huvudpoäng: Att tro att det kontantlösa samhället är skapat för att den enskilda individen ska få det så bra som möjligt är felaktig, det kontantlösa samhället bryr sig inte om att du ska få det bättre, den vill snarare utöka sin kontroll över dig som enskild individ och göra så att de kapitalistiska intressena får det så bra som möjligt.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Emo
5/21/14, 7:43 AM
#33

#27 citat "… jag är övertygad om att "summan av kardemumman" blir plus minus noll…."

Jag är lika övertygad om att mina erfarenheter och kunskaper om detta väger tyngre än din "övertygelse".

Alla företag är inte stora. Även de mindre måste få finnas.

#28 Du tar upp samhällsekonomiska aspekter, men för många affärsidkare och kunder är de privatekonomiska faktorerna viktigare och de flesta människor är sig själva närmast och måste helt enkelt vara det av ekonomiska skäl.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
5/21/14, 8:05 AM
#34

Hur gör vi för att samla in pengar till olika organisationer visst fnkar det att betala in på konto men efter den stora tsunamin gick människor runt med bössor och fyllde dom på någon timme. Loppmarknader, garaget loppis, torghandel och tillfällig försäljning av olika produkter eller privat personer som säljer djur, bilar ja det mesta med kontanter. Eller hemlösa som ber om ett par kr.

Annons:
mwetterstrand
5/21/14, 8:55 AM
#35

#33

Du tar upp samhällsekonomiska aspekter, men för många affärsidkare och kunder är de privatekonomiska faktorerna viktigare och de flesta människor är sig själva närmast och måste helt enkelt vara det av ekonomiska skäl.

Det var just det jag menade. Enskilda näringsidkare har säkert, bl.a. beroende av hur omfattande verksamheten är, större eller lägre kostnader för elektroniska betalningar.

Men eftersom de samhällsekonomiska aspekterna ger vid handen att elektroniska betalningar är eftersträvansvärda så är det viktigt att prissättningen speglar detta, vilket möjligen inte är fallet idag. Möjligen är det också så att den verkliga kostnaden för kontanthantering idag subventioneras av andra avgifter i de finansiella systemen.

Läste du Riksbankens analys?

Och jag väntar fortfarande med spänning på vad du menade med uttrycket "sådana som du" i #2.

mwetterstrand
5/21/14, 9:05 AM
#36

#34

Jag tycker du belyser vettiga argument för att vi inte på många år har möjlighet att helt avstå kontanter. Frågan är om visionen 2030 det refererades till tidigare i tråden ens är realistiskt. Kanske vi aldrig helt kan, eller bör, eliminera kontanter?

Men i min vardag föredrar jag helt klart kontantlösa betalningar, bl.a. för att de samhällsekonomiska kostnaderna är lägre, men främst för att det är så smidigt för mig som konsument.

[Jimmy.L]
5/21/14, 9:11 AM
#37

#36 Jo Det finns ju många problem med att gå till kontantfri samhälle. Glömde en grupp till och det är turister inte alla har betalkort som kommer hit. Kan tyckas vara små problem men risken är att fler människor hamnar utanför vårat samhälle.

Emo
5/21/14, 9:31 AM
#38

#35 I ditt inlägg #1 visar du att du bara bryr dig om dina åsikter. Du är inte ensam om det synsättet. I #36 verkar det som om du även kan förstå andra människor och det är ett framsteg.

Vi får ett betydligt trevligare samhälle om vi visar förståelse för andra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JonasDuregard
5/21/14, 9:53 AM
#39

#10 "det är inte heller någon ren politisk idé utan snarare en banklig-, företaglig-, polisiär- och statlig (byråkratisk) idé"

Glöm inte facklig. Att inte behöva hantera kontanter är en arbetsmiljöfråga och säkerhetsfråga för många yrken.

mwetterstrand
5/21/14, 10:11 AM
#40

#38

Du drar alltså denna slutsats för att jag ger uttryck för min åsikt i ett diskussionsforum? Häpnadsväckande!

Vilka slutsatser ska jag dra om dig som person då du vill bortse från det samhällsekonomiska perspektivet i det aktuella ämnet?

Nej tack. Jag drar inga slutsatser alls utan förutsätter att du liksom jag är intresserad av ett öppet meningsutbyte utan fördomar.

Jag vill egentligen inte dra detta i långbänk, men.. i #1 ger jag uttryck för att jag inte ser några nackdelar. Det är inte samma sak som att påstå att det inte finns. Att sedan ge Jimmy.L bekräftelse för att han påtalar några jag förbisett har inte med personliga utveckling och framsteg att göra. Det hör till god ton i ett diskussionsforum.

mwetterstrand
5/21/14, 10:17 AM
#41

#37

Glömde en grupp till och det är turister inte alla har betalkort som kommer hit. Kan tyckas vara små problem men risken är att fler människor hamnar utanför vårat samhälle.

Jag håller inte med. Turistnäringen och turister tjänar på förenklade och enhetliga betalsystem. Jag minns med fasa de resor jag gjort med resecheckar eller stora buntar kontanter undanstoppat i underkläderna. Kontanter jag dessutom tvingats beställa av min bank ett antal dagar i förväg.

Annons:
[Jimmy.L]
5/21/14, 10:26 AM
#42

#41 Alla turister har väl inte betalkort? Hur vill du göra med barn och ungdomar ska vi rusta barn med betalkort för att köpa godis? Finns även synskadade att ta hänsyn till som inte kan se knapparna som man måste trycka på.

Emo
5/21/14, 10:47 AM
#43

citat från #40 "Vilka slutsatser ska jag dra om dig som person då du vill bortse från det samhällsekonomiska perspektivet i det aktuella ämnet?"

Alla som läser och förstår vad jag skrivit ser att du påstår något om mig som inte stämmer.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mwetterstrand
5/21/14, 10:49 AM
#44

#42

Alla turister har väl inte betalkort?

Naturligtvis inte. Tror ändå gruppen är marginell. Men är det inte positivt att som turist slippa bära stora mängder kontanter eller resecheckar?

Hur vill du göra med barn och ungdomar ska vi rusta barn med betalkort för att köpa godis?

Mina barn har haft s.k. Electronkort från 13 års ålder. Har inte kostat dem eller mig ett öre. Är man yngre än så tror jag också att kontanter är ett bra alternativ. Men hade det inte varit bättre om det funnits ett säkert alternativ som inneburit att man slipper skicka kontanter med sina barn?

Finns även synskadade att ta hänsyn till som inte kan se knapparna som man måste trycka på.

Sant. Alla betalterminaler borde ha stöd för blinda.

Det "digitala utanförskapet" är ett problem. Men jag tror inte lösningen är att retirera utan att utveckla moderna betalsystem så att det fungerar för alla.

mwetterstrand
5/21/14, 10:55 AM
#45

#43

Alla som läser och förstår vad jag skrivit ser att du påstår något om mig som inte stämmer.

Frågan jag skrev är retorisk, det förstår du väl? Jag påstår ingenting! Jag skulle aldrig påstå något om din personlighet baserat på en enkel åsiktsyttring i ett diskussionsforum. Men det är exakt det du gör i #2. Det är det som är min poäng!

Emo
5/21/14, 11:01 AM
#46

#45 Läs om! Läs rätt!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
5/21/14, 11:03 AM
#47

#44 Jag tror ändå att människor måste kunna få välja vad man vill betala med. Kontanter har ju värde och att gå mot kontantlös samhälle skapar bara problem för oss själva. Har varit i skärgården och andra platser där man inte har möjlighet att ha kortterminaler det skulle slå hårt mot många små företag.

mwetterstrand
5/21/14, 11:08 AM
#48

#46

Detsamma!

Du drar en slutsats om mig som person och min personlighet i #2.
Jag påpekar det felaktiga och närmast oförskämda i att göra det.

Sedan insinuerar du i #43 att jag påstått något om dig som person, vilket inte är sant. Vad har jag i det inlägget du refererar till påstått något om dig? Min retoriska fråga "Vilka slutsatser ska jag dra om dig som person då du vill bortse från det samhällsekonomiska perspektivet i det aktuella ämnet?" görs för att visa en poäng, inte för att tillskriva din person några ogrundade egenskaper.

Annons:
mwetterstrand
5/21/14, 11:15 AM
#49

#46

Kontanter har ju värde och att gå mot kontantlös samhälle skapar bara problem för oss själva.

Jag anser att det finns klara fördelar med att ha så lite kontanter i omlopp som möjligt i samhället. Sen är det möjligtvis en utopi att vi någonsin helt kommer att befinna oss i ett kontantlöst samhälle. Flera anledningar har du berört i dina invändningar.

Emo
5/21/14, 12:20 PM
#50

#48 Påståendet "då du vill bortse från det samhällsekonomiska perspektivet i det aktuella ämnet" är falskt!

Det inser de läskunniga i tråden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mwetterstrand
5/21/14, 12:52 PM
#51

#50

Du förstår konceptet retorisk fråga för att göra en poäng? Jag tillskriver alltså inte på allvar dig några åsikter eller egenskaper i det stycke du refererar till.

Och igen! Min ursprungliga invändning var att DU gör detta i #2. Ser du det? Att dessutom antyda att jag inte är läskunnig är osmakligt. Men det här börjar kännas som att piska en död häst, så varför inte?

JonasDuregard
5/21/14, 1:03 PM
#52

Emo, i #38 skrev du så här: "I ditt inlägg #1 visar du att du bara bryr dig om dina åsikter".

Vad menade du med det?

Det enda som står i #1 är "Jag kan personligen inte så några nackdelar med ett kontantlöst samhälle".

[ludden]
5/21/14, 2:13 PM
#53

Ser inte orsaken till varför vi skulle sluta med kontanter dom har alltid funkat förut så varför är det ett problem nu?

JonasDuregard
5/21/14, 2:21 PM
#54

#53 Det är ju så teknisk utveckling fungerar: Vi byter ut saker som fungerar mot saker som fungerar ännu bättre 🙂.

Problemen med kontanter är att det är dyrt och gynnar kriminalitet. Fördelarna är främst att det är behändigt.

[ludden]
5/21/14, 2:36 PM
#55

#54 Hur gör du när strömmen går och du behöver betala eller när det inte finns någon kontakt mellan kortläsaren och banken då glider jag förbi dig och betalar med kontanta medel.

Annons:
JonasDuregard
5/21/14, 2:38 PM
#56

#55 Det är som sagt en av fördelarna. Läste du itne att jag skrev att det är behändigt?

Frågan är ju inte "finns det någon fördel med kontanter", frågan är om nackdelarna väger över.

JonasDuregard
5/21/14, 2:40 PM
#57

#55 Man skulle också kunna fråga dig tillbaks hur du gör för att betala när kassaapparaten inte går att öppna och så vidare 🙂. Det är ju inte bara kortläsare som behöver elektricitet.

mwetterstrand
5/21/14, 2:43 PM
#58

#53

Självklara fördelar med mindre kontanter i omlopp är arbetsmiljö/rånrisk, transporter/miljö, tillverkning/tryckning, samhällsekonomiska kostnader, smidighet och kontroll över utgifter (i.m.h.o.).

Men det finns naturligtvis svårigheter att övervinna. Och frågan är om ett helt kontantlöst samhälle är att föredra. Intressanta invändningar har kommit upp i tråden, men fördelarna med elektroniska betalningar är omöjliga att bortse ifrån.

JonasDuregard
5/21/14, 2:50 PM
#59

#58 Rånrisken är en viktig faktor, men hela den svarta ekonomin skulle rasera om det inte fanns kontanter.

Eller så skulle de hitta något annat betalningsmedel.

mwetterstrand
5/21/14, 3:23 PM
#60

#59

Ja, det är en annan viktig aspekt, och fördel om du frågar mig. Tack.

Men hur ser du på integritetsfrågan när det gäller elektroniska betalningar? Vi lämnar ju digitala fotspår efter oss som man kan hävda är ett integritetsproblem.

Maria
5/21/14, 4:26 PM
#61

#33 Jag är lika övertygad om att mina erfarenheter och kunskaper om detta väger tyngre än din "övertygelse".

Jag frågar dig igen. Varför så taggig?????

Jag har inte ifrågasatt dina kunskaper och erfarenheter alls men du sågar mina med knäna fastän du inte överhuvudtaget har en aning om MINA erfarenheter.

Jag kommer från en familj med egenföretagare och kan mycket väl se problemen men samtidigt så är utvecklingen sådan att jag tror att detta kommer att ge mer fördelar än nackdelar i framtiden.

Både mwettwesstrand och JonasDuregard har kommit med intressanta funderingar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
5/21/14, 4:51 PM
#62

#59 Antal kortbedrägeri ökar varje år och att tvätta pengar via målvakter har ju blivit vanligare.

Annons:
JonasDuregard
5/21/14, 8:12 PM
#63

#60 "Men hur ser du på integritetsfrågan när det gäller elektroniska betalningar?"

Det är en fråga värd att ta på allvar. Det gäller som allra minst att informationen inte hamnar på villovägar, och inte ens det är helt enkelt alltid.

ElisabethB
5/21/14, 9:44 PM
#64

Om kontanterna försvinner så man inte kan handla kontant i affärerna, så handlar jag det jag ska ha utomlands istället… Då blir min mat billigare. Det gör att kkostnadsöningen inte blir så stor för att åka över gränsen och handla, så blir det en nöjestur på köpet…

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Halvdansken
5/22/14, 6:52 PM
#65

"Hur gör du när strömmen går och du behöver betala eller när det inte finns någon kontakt mellan kortläsaren och banken då glider jag förbi dig och betalar med kontanta medel."

Det är möjligt att du inte ens kommer in i butiken, då många har automatiska dörrar som öppnas med el. Det finns inga prislappar på varorna, allt scannas in osv. Så kan du stå där med dina kontanter. Du kan inte betala i alla fall.

Dessutom kommer dina kontanter att ta slut efter ett tag, och du kan inte få ut nya.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ludden]
5/22/14, 7:07 PM
#66

#65 Finns gott om mindre butiker som än idag har prislappar så det behöver du inte vara orolig över. Så du kan stå där med ditt kort.

Halvdansken
5/22/14, 7:37 PM
#67

Mindre butiker finns inte överallt. Möjligen i städerna har du ett val. Men hur lång tid tar det innan varorna där är slut? Eller dåliga, då ju kyl- och frysanläggningar också slutar fungerar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ludden]
5/22/14, 8:08 PM
#68

#67 Vid strömavbrott handlar man inte kylvaror och det finns faktiskt transporter som går på bränsle. Och vid en större strömavbrott finns det speciella regler som kommunen, länsstyrelsen och regeringen har tagit fram en så kallad beredskapsplan där mat, vatten och sjukvård ingår så du behöver inte vara orolig för det. Kommunerna håller krisövningar för detta tillsammans med andra myndigheter.

Halvdansken
5/22/14, 10:12 PM
#69

#68. Beror helt på hur lång tid det här tänkta avrottet är.

Om vi pratar två dagar eller nåt, så karar vi oss personligen fint utan att handla alls. Aningen problem med vatten kanske, men det kommer du också att ha (tänk avloppen, inte driks- och bruksvatten). Men om det nu går längre tid, och om det inte handlar om en stad, men kanske hela Sverige. Eller Europa… vad ska man då göra med sina konanter efter någon månad?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Emo
5/23/14, 7:05 AM
#70

#69 Se inlägg #23 Det var inte så längesedan det var en verklighet för många.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[ludden]
5/23/14, 7:33 AM
#71

#69 läs det jag skriver det finns utarbetad plan som kommuner samt länsstyrelsen och andra myndigheter har vid sådan kris. #31 har ju berättat att det finns toaletter vid kris som kan användas. Myndigheterna rekommenderar att man ska ha kontanter vid en kris. Alltså finns det en anledning till det.

Emo
5/23/14, 10:38 AM
#72

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

JonasDuregard
5/23/14, 11:40 AM
#73

#72 Du menar eftersom brottet inte skulle vara möjligt i ett kontantlöst samhälle? (Det bygger på att man kan ta ut kontanter, att föra över stulna pengar till sitt eget konto är ingen bra idé)

Ja, som sagt, en nackdel med kontanter är att det gynnar kriminalitet på olika sätt. Direkt stöld är bara ett av dem. Blir man bestulen på sitt kort finns det i alla fall möjlighet att spärra det.

[Jimmy.L]
9/16/14, 10:05 AM
#74

Myndigheterna rekommenderar att man bör ha kontanter hemma vid en kris.

Inkanyezi
9/16/14, 10:57 AM
#75

Lite märkligt att just sjukhusets betalningsrutiner tas upp här, men ett skäl kanske är att det faktiskt finns vårdinrättningar som tar emot kontanter. Det finns ju egentligen inte något skäl alls varför en vårdinrättning ska ha ekonomihanteringen i direkt anslutning till själva huvudverksamheten. Det handlar inte om något förbud, utan snarare om ett erbjudande: Har du betalkort, så kan du betala direkt, annars får du faktura.

Kontantbetalning har avskaffats helt inom lokaltrafiken i Stockholm, främst av arbetsmiljöskäl, och det är ett betydligt större problem, eftersom tjänsten vägras när biljetten inte tillhandahålls. Där kan man se att det finns orsak att klaga, eftersom det i många fall inte finns möjlighet att betala alls, och därmed inte heller att nyttja färdmedlet.

Sjukhuset skulle i princip också kunna sluta ta emot kort, men antagligen är det inte särskilt rationellt att göra det, eftersom en kortbetalning innebär att pengarna kommer in direkt, medan faktura till alla skulle ge en fördröjning och större osäkerhet om att pengarna alls kommer in. Att sjukhus skulle vägra vård är otänkbart. Vården kommer i första hand, och även om man inte kan betala får man vård. Ibland blir vårdgivaren blåst på betalning, men samma kund kan ändå komma igen och få vård utan att betala.

När pengar som betalningsmedel uppfanns var det ett ganska stort framsteg, och plastkortet uppvisar egentligen inte några stora fördelar, i synnerhet inte vid små transaktioner. En sak som ofta framhålls är kostnaderna med kontanthantering, och man glömmer då gärna att ta upp kostnaderna med korthantering, som för små transaktioner är mycket höga, medan de för större transaktioner är försumbara.

Och eftersom den största andelen av transaktionerna är de små, har kontanterna ett stort övertag och har inte spelat ut sin roll. Borta är den tid då korten orsakade irritation, för att det tog mycket längre tid att betala, men fortfarande upplevs det som krångligt att använda kort för att göra små inköp.

En allvarlig svaghet med kortet, jämfört med kontanter, är att det är svårt att få överblick över hur mycket man har. Visst, samtidigt är det, för vissa, väldigt lätt, och överblicken kan också bli bättre, mera tydlig, men en stor andel av befolkningen har inte lika lätt att hantera de apparater man behöver för att få överblick över sina elektroniskt hanterade tillgångar.

Att kontanterna skulle försvinna i brådrasket tror jag inte; det verkar mer avlägset, och i en konkurrenssituation kontanter mot annat, har ju kontanterna redan när de infördes visat sin styrka. Före kontanterna byggde affärer dels på direkta byten, dels på förtroende. Kontanterna tog över förtroendedelen, och det tog lång tid innan man kunde godta en valuta utan realvärde. Bankerna vill  nog gärna ha tillbaka den makt de hade innan banksedlarna förbjöds, men jag tror att kontanterna kommer att finnas kvar länge, främst därför att de är universella. Inget land har såvitt jag vet avskaffat dem ännu.

CelsiusT
9/16/14, 11:56 AM
#76

I det redan så kontantlösa samhälle vi har är det många äldre som har det mycket svårt. Kontanthanteringen på banker (iaf här ute på landet) är redan nästan helt avvecklad, jag måste åka in till stan för att kunna få kontanter i handen av banken, vårt kontor här ute på landsbygden har sedan länge slutat med det. Detta är något som försvårar för äldre, bara en sådan sak som att betala räkningar som nästan uteslutande sker via internet nu. Min farfar på 90 år blev tvungen att lära sig internet för att kunna sköta sin ekonomi eftersom han inte längre kunde gå in på banken och betala sina räkningar, ehm… Beundransvärt att han faktiskt lyckades med det. 

Själv tycker jag det är smidigt med internetbank och kontokort. För mig är det lättöverskådligt och smidigt och svinnet blir mindre då jag kan övervaka alla mina utgifter på ett annat sätt. Och oj vilken kontrast det blev när jag reste till Tyskland för 2 år sedan och traskade in på McDonalds och blev nekad att använda kort (trots att min bank i förväg sagt att jag inte skulle ta ut kontanter utan använda mitt kort på min resa). Detsamma hände när jag sate mig i taxi i tyskland, ingen kortbetalning där (jo, om man hade ringt i förväg och beställt en taxi och då sagt till att man ville betala med kort så hade det gått att lösa om inte betalapparaten redan var upptagen på annan körning). Likadant överallt, kändes som att hamna en sådär 15-20 år tillbaka i tiden ungefär.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[ludden]
9/16/14, 12:06 PM
#77

Folk är för beroende av betalkort i dagens samhälle man har blivit för bekväm med att det alltid finns ström. Det leder till att man ringer 112 vid minsta elfel och tror dom ska hjälpa en.

[JenniN]
9/16/14, 1:50 PM
#78

Klart att det måste finnas kontanter, hur ska det annars gå vid loppisar eller bilbingo. Eller när man ska över till grannen och köpa några hönsägg och lite potatis? Nej det är rentav larvigt att vilja ta bort kontanterna.

Inkanyezi
9/16/14, 2:01 PM
#79

Kontanter, liksom andra betalningsformer har sin plats. Större delen av världen är väldigt beroende av kontanter, och där jag tidvis vistas är det i stort sett bara kontanter som gäller vid transaktioner med personer man inte känner väl. Men det förekommer också direkt byteshandel och sådan handel som bygger på förtroende, och där man inte slutför transaktionen helt när varan byter händer. Man litar på varann, och man vet att den som man ger förtroendet kommer att betala - om det sedan blir med kontanter eller i natura.

Att kontanterna skulle kunna avskaffas i någon begränsad del av universum är alldeles klart, man har ju gjort det på bankkontoren och på lokalbussarna i Stockholm, på gott och ont. Däremot är det väldigt långt till ett universellt avskaffande av kontanter, och jag ville mest peka på att det inte är avgörande hur man hanterar betalningen på vårdcentralen eller sjukhuset. Där finns alltid andra sätt att betala än med kort, och att man inte tar emot kontanter har fler implikationer än rånrisken. Det är helt enkelt väldigt opraktiskt att alls behöva bekymra sig om betalningen i vården. Samma gäller sedan länge hos många tandläkare; de vägrar knappast att ta emot kontanter, men de brukar föredra att man betalar via banken.

Så i vissa verksamheter är det motiverat att slopa hantering av kontanter, medan det är betydligt mer tveksamt i andra. Att man har tagit bort all hantering av kontanter i kollektivtrafiken har vissa fördelar, men nackdelarna är också stora, och jag tycker att den verksamheten är en av dem som inte tjänar sin målgrupp väl när kontanterna avskaffas i deras hantering. Lösningen av samma problem, rånrisk framför allt, har varit en annan på andra håll. I USA finns flera olika system, där man använder kontanter, men där de inte behöver hanteras av den som sköter transporten.

Aniara14
9/16/14, 9:33 PM
#80

#76

"Detta är något som försvårar för äldre, bara en sådan sak som att betala räkningar som nästan uteslutande sker via internet nu. Min farfar på 90 år blev tvungen att lära sig internet för att kunna sköta sin ekonomi eftersom han inte längre kunde gå in på banken och betala sina räkningar, ehm… Beundransvärt att han faktiskt lyckades med det."

Det här stämmer faktiskt inte alls. Ingen är tvungen att betala räkningarna genom Internet, och man behöver heller inte ha besvär med att tvingas gå in på nån bank och betala dom över disk till mycket hög kostnad.

Istället kan man med fördel använda dom olika bankernas brevbaserade girotjänster. Det är ett mycket bekvämt och smidigt alternativ för alla som inte vill eller kan använda dator och Internet.

Dessa tjänster kostar en viss summa i årsavgift hos dom olika bankerna, utom hos Handelsbanken där det är helt gratis. Till skillnad från övriga banker så har Handelsbanken även fortsatt med kontanthantering, så att man kan ta ut och sätta in pengar på deras kontor.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

CelsiusT
9/17/14, 10:51 AM
#81

#80 Svårt att byta bank när man är så gammal, speciellt när det bara finns två banker på orten dessutom. Banken sa att han var tvungen att betala via internet. Kunde han inte göra det själv så skulle han söka hjälp för det. Det var alternativet dom gav honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
9/17/14, 10:51 AM
#82

#80 Svårt att byta bank när man är så gammal, speciellt när det bara finns två banker på orten dessutom. Banken sa att han var tvungen att betala via internet. Kunde han inte göra det själv så skulle han söka hjälp för det. Det var alternativet dom gav honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Joppo
9/17/14, 11:02 AM
#83

#78 "Klart att det måste finnas kontanter, hur ska det annars gå vid loppisar eller bilbingo. Eller när man ska över till grannen och köpa några hönsägg och lite potatis? Nej det är rentav larvigt att vilja ta bort kontanterna."

Alla dessa scenarion går enkelt att lösa via Swish, förutsatt att de båda parter har en mobiltelefon.

Jag tycker tanken att ta bort kontanterna är god eftersom den skulle minska rånrisken avsevärt samt försvåra vissa kriminella handlingar. Dock skulle det såklart innebära en sårbarhet med ett helt elektroniskt system i en del krissituationer, så som krig eller naturkatastrofer. Sett ur det perspektivet är det nog dumt att helt ta bort kontanterna.

Annons:
CelsiusT
9/17/14, 11:13 AM
#84

Jag tror att råneiskfn kommer att vara densamma. Bara att den inte drabbar lika ofta mot människan utan den sker mer elektroniskt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[VSK]
9/17/14, 2:05 PM
#85

Det finns två stora anledningar just nu varför staten vill ta bort kontanterna.

1. Kontroll

2. Försvåra för svartjobbare.

Emo
9/17/14, 2:09 PM
#86

#85

Skäl nr 2 kan jag förstå men skäl nr 1 gillar jag inte. Läs gärna på Illuminati där kontrollsamhället diskuteras.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
9/17/14, 2:15 PM
#87

#86

Det är nog inte många som gillar det, men så lär det nog bli. Jag behöver ej läsa i den sajten (eller vad du nu syftar på) utan det är bara att öppna ögonen så ser man hur samhället blir mer och mer kontrollerat.

Emo
9/17/14, 2:41 PM
#88

Är du medlem på Illuminati, kan du se att sådant diskuteras där:

http://illuminati.ifokus.se/discussions/new

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[VSK]
9/17/14, 2:51 PM
#89

Nej är ej medlem där. Men tackar för länk ändå.

Schnauzertik
9/17/14, 3:30 PM
#90

#88

Om du gillar konspirationsteorier kan jag föreslå denna bloggen. En hel del konspirationer men också en del guldkorn. Och ett eget sätt att se på världen.

http://carlnorberg.wordpress.com/

Värd för Pensionärer

Annons:
Aniara14
9/19/14, 12:12 AM
#91

#81 och #82 Då måste det nog vara en liten bank med allmänt dålig service som din farfar är kund hos.

Dom större bankerna verkar ju dessbättre ha brevgirotjänster i alla fall. Här kan man se en jämförelse mellan dom.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

nickiee
9/19/14, 9:52 AM
#92

nej till kontant löst samhälle

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Huygens
2/18/15, 7:28 AM
#93

Mycket konstigt att det inte anses vara en samhällsfunktion att banker ska ta emot kontanter. Hur gör stormarknader? Här är en som har problem.

http://www.dn.se/ekonomi/banker-nekar-pengar-fran-eu-migranter/

tlover
2/18/15, 11:03 AM
#94

Har inte läst hela tråden men jag hoppas att samhället aldrig blir kontantlöst, tex av anledningar som #4 nämner.

Även bland tex loppisar och marknader är kontanter viktigt.

l'm back

Maria
2/18/15, 4:02 PM
#95

Jag minns när jag åkte till Kroatien för flera år sedan och hade laddat med kontanter för jag har varit på många ställen där det varit besvärligt med kort.

Döm om min förvåning när t.om den lilla strandkiosken tog kort och t.om scannade varorna. Där stod jag som ett fån och väntade mig en "skokartong" till kassaapparat😃 Gjorde jämförelsen med små sommarorter i Bohuslän och vi låg lååångt efter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

72mm
2/18/15, 7:05 PM
#96

Problemet med att frångå kontanter är väl inte att vi kommer att sakna dem så mycket som att alternativet, kortbetalningar, är så ofantligt dåligt? Skulle man komma med den tekniken idag skulle man bli utskrattad.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Marr
2/23/15, 10:13 AM
#97

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Marr
2/23/15, 10:15 AM
#98

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Emo
3/18/15, 8:25 AM
#99

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
6/3/15, 7:57 AM
#100

Efter Swedbanks datahaveri i går så var det många som fick problem med att kunna handla. Detta borde göra att folk inser hur känslig man är i ett kontantfritt samhälle.

Intressant artikel hur företag ser på korthantering P4 Gotland

[sanna70]
6/3/15, 8:48 AM
#101

#100 Ja, efter igår kväll så inser jag att man är väldigt utsatt när tekniken strular. . Swedbank har 4 miljoner kunder och många av dessa kunde inte betala i affären, tanka bilen, betala räkningar mm mm

Emo
6/3/15, 8:59 AM
#102

Väckarklocka 😃 Några vaknade nog.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Gronstedt
6/3/15, 9:16 AM
#103

#83: Nej, båda dessa saker går att lösa med Swish, under förutsättning att båda parter har en smartphone och har Swisch aktiverat. Smartphones är som bekant oanvändbara för människor med dålig syn, nedsatt rörlighet/känslighet i händerna, nedsatt finmotorik eller kraftigt svullna fingrar, för att inte tala om alla som av olika skäl är oförmögna att lära sig att hantera dem, och alla som av olika skäl inte har möjlighet att skaffa sig lämpliga abonnemang.

tlover
6/3/15, 9:22 AM
#104

#103 Eller dom som helt enkelt inte ids skaffa en smartphone (eller dom som hör till gruppen att allt elektroniskt mirakulöst går sönder i närheten av dom).

Dessutom finns ju gruppen som har en smartphone men den är sönder.

l'm back

Annons:
72mm
6/3/15, 10:59 AM
#105

Se till att rikta kritiken åt rätt håll. Strulet hos Swedbank visar inte nödvändigtvis på hur sårbart ett "kontantlöst" system kan vara utan främst på farorna med befintligt kortsystem och framför allt tanken att man måste blanda in tredje (och fjärde) part i en enkel transaktion. Om man ser till de stora trenderna med den nya tekniken (framförallt internet-baserad sådan) så är nyckelorden decentralisering och eliminering av mellanhänder. Det finns inget som talar för att finansiella tjänster inte kommer att genomgå samma transformation.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Vårnatt]
6/3/15, 12:41 PM
#106

Jag tror att det skulle vara missgynnande för många att  ta bort kontanter. F.ö anser jag personligen att det känns obehagligt att man skulle bli tvungen att dokumentera ALLT man gör, ifrån resor till inköp. Om man på något sätt skulle bli av med sitt kort och bli tvungen att spärra det, hur ska man klara sig under tiden det tar att lösas? Hämta ut kontanter…? Alla är inte omgivna av släkt och vänner som rycker ut i nöden. 
   Mobiltelefoner klassar jag som smidiga men opålitliga, jag vill inte att min levnad ska vara helt beroende av att min telefon och dator ska fundera för att jag ska kunna föra över pengar för att köpa mat. Om min mobil laddat ur och kortet är tomt så vill jag kunna ha tryggheten att ändå kunna lösa situationen med kontanter :) Om min det skulle bli något strul med banken vill jag inte stå helt handlingsförlamad tills det är löst. Jag kan förstå att det finns många som inte tycker det är jobbigt att allt oundvikligen skulle kunna registreras och man skulle bli ännu mer beroende av att all teknik fungerar, men det är ju knappast så att de som vill ha kvar kontanter vill ta bort det ni föredrar? Varför inte ha både och om det är så olika vad man föredrar?

Gronstedt
6/3/15, 12:57 PM
#107

#105: "Det finns inget som talar för att finansiella tjänster inte kommer att genomgå samma transformation." Finns det något som talar för finansiella tjänster kommer att genomgå samma transformation? Var ser vi "decentralisering och eliminering av mellanhänder" i den "internet-baserade" tekniken?

[Jimmy.L]
6/3/15, 12:58 PM
#108

#105 Men är inte detta ett tecken på att dagens samhälle just är sårbart för en större strömavbrott eller datastrul hos en bank. Det gick att läsa på Swedbanks Facebook sida hur drabbade människor hade problem med att tanka eller handla, betala räkningar. Någon satt fast även på en bensinmack och kunde inte tanka. 

Främst på landsbyggden ser jag sällan möjligheter att betala med kort så som gårdsbutiker, loppis, torghandel, men även företag som hyr ut eller museum.

mwetterstrand
6/3/15, 1:26 PM
#109

Att helt göra sig av med kontanter som betalningsmedel är nog inte möjligt inom överskådlig framtid. Det är det väl heller ingen som egentligen föreslår? Men att modernare former av transaktioner, ex. ApplePay, är både bekvämare, säkrare och billigare (räknat som sammantagen kostnad för samhället) råder det väl inga tvivel om?

Och hur drabbade var människor egentligen av Swedbanks stora haveri? Att inte kunna handla eller tanka en dag är naturligtvis allvarligt, men knappast livshotande.

[Jimmy.L]
6/3/15, 1:34 PM
#110

#109 Nog inte alla i vårat samhälle som kan detta med kortbetalningar vilket jag sätt och hört om. Jag vet även om företag och museum som inte tar kort eller andra betalmedel än kontanter.

Att stå vid en mack med barn och tomt i tanken och inte kunna tanka är väl inte så himla roligt som en skrev på Swedbanks sida på Facebook.

72mm
6/3/15, 1:37 PM
#111

#107 därför att mellanhänder tillför kostnader och inskränker på frihet och kontroll. Människor tenderar att värdera båda ganska högt. Teknik som kan eliminera dessa kommer alltid att göra det. När saker digitaliseras så händer mycket. Mellanhänder försvinner (Vem säljer CD-skivor nu?), informations-flöden ändras (du diskuterar här) och nya marknadsplatser skapas (eBay, Silkroad). När pengar digitaliseras kommer decentraliserade lösningar vinna. Tror du finansmarknaden inte kommer beröras av saker såsom kryptovalutor?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
tlover
6/3/15, 1:42 PM
#112

#109 Att stå med en tom tank en kall vinterdag på en obemannad bensinstation kan visst vara livshotande. Nu tror jag inte att så var fallet den här gången då det inte ens är vinter här i Lappland längre men skulle det ske på vintern kan det vara det.

l'm back

72mm
6/3/15, 2:38 PM
#113

#105 Det som är sårbart är ju centraliserade inrättningar, och framför allt, vår vilja att helt förlita oss på tillgången till dessa. Det är inte tekniken i sig som är sårbar, snarare vår egen brist på risk-tänk runt vår användning av den. 

Jag skulle vilja påstå att hela debatten är lite skev. När man pratar om "kontanter" menar man fysiska kontanter.  Valuta. Det som sätts som motsatts mot det betalmedlet är diverse skuld-baserade betalmedel (dvs olika kredit- och betalkorts-system). Definitionen av "kontanter" är för snäv. Om kontanter är den fysiska (i den mån den finns) manifestationen av en valuta så kan t.ex. Bitcoin sägas vara "kontanter" , om än digitala sådana. De uppfyller de, för denna debatt, viktigaste krav vi ställer på våra fysiska valutor nämligen att man kontrollerar ägandet själv och att man kan överföra dem utan hjälp av tredje part (givetvis undantaget  nödvändig teknisk infrastruktur)

Jag skulle tro att i en (relativt snar) framtid kommer kontant-baserade (digitala sådana) betalmedel slå ut nuvarande skuld-baserade. Så jag hävdar att vi snarare är på väg från nuvarande kredit-baserade betalmedel till sådana som är baserad på valutors faktiska värde. Och en sådan skulle kunna sägas vara kontant-baserad, eller hur?  😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mwetterstrand
6/3/15, 2:46 PM
#114

#110

Nog inte alla i vårat samhälle som kan detta med kortbetalningar vilket jag sätt och hört om. Jag vet även om företag och museum som inte tar kort eller andra betalmedel än kontanter.

Säkert har en del människor svårare att hantera kort än kontanter, men även motsatsen förekommer. Det är inte så svårt att föreställa sig att det för en del människor kan vara lättare att komma ihåg en fyrsiffrig kod än att hantera kontanter. Dessutom verkar det lättare att utveckla digitala betaltjänster så att alla kan använda dom. Med riktigt moderna system behövs inte ens PIN-kod, fingeravtryck räcker.

Att vissa företag och museum inte tar kort beror väl inte på att möjligheten saknas? Jag blir alltid irriterad när detta händer eftersom jag av tidigare nämnda skäl föredrar den elektroniska transaktionen.

Att stå vid en mack med barn och tomt i tanken och inte kunna tanka är väl inte så himla roligt som en skrev på Swedbanks sida på Facebook.

Det är det naturligtvis inte. Men det är väl knappast skäl att sluta utveckla elektroniska betalningsmedel?

[Jimmy.L]
6/3/15, 2:53 PM
#115

"Vid ett längre strömavbrott, är man helt enkelt hänvisad till gamla hederliga sedlar och mynt. Den digitala pengahanteringen är också helt beroende av fungerande it-system och stabila telekommunikationer, poängterar Bo Gellerbring, som arbetar med skydd av samhällsviktig verksamhet på MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap."

SvD

Det har han helt rätt i och hade Swedbank haft felet under en hel dag hade många fler bankkunder och företag haft svårigheter att kunna handla.

Ria74
6/3/15, 4:48 PM
#116

Min far kan inte hantera ett kort, han minns helt enkelt inte koden. För han är det livsviktigt med kontanter annars kan han inte handla själv.

Jag ser själv alltid till att ha lite kontanter hemma så jag kan handla om det som nu blir strul med banken. Att det löste sig relativt fort denna gången är ju ingen garanti för att nästa haveri löser sig lika fort.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Gronstedt
6/3/15, 5:01 PM
#117

#111: "När saker digitaliseras så händer mycket. Mellanhänder försvinner (Vem säljer CD-skivor nu?), informations-flöden ändras (du diskuterar här) och nya marknadsplatser skapas (eBay, Silkroad). När pengar digitaliseras kommer decentraliserade lösningar vinna. " Inget av dina exempel handlar om att några mellanhänder försvunnit - de har bara bytt skepnad till serverägare och valutahanterare. Även om ingen bränner CD-skivor så ligger ljudfilerna i ett lagringsutrymme som ägs och administreras av någon och pengarna de köps för passerar genom system och anläggningar som ägs och administreras av någon. Mellanhänderna har inte försvunnit, bara blivit ömtåligare och mindre påtagliga. På samma sätt kommer inte "decentraliserade lösningar vinna", lösningarna kommer att bli än mer centraliserade tills de alla hänger i "molnet", som ägs och administreras av någon.

Det vill till att "någon" är både trevlig och stabil. …

72mm
6/3/15, 6:30 PM
#118

#117 Det enda exemplet på mellanhänder som jag gav på och som försvunnit var fysisk distribution av musik. Den tjänsten finns det inte längre någon efterfrågan på. Sedan om folk väljer att köpa musik via iTunes istället är det en annan sak. 

Internet och molntjänster är båda exempel på ganska decentraliserad teknik. Köper man molntjänster gör man det troligen mycket pga den ökade säkerheten som just decentraliseringen medför. Man kan antingen själv sätta upp (eller köpa) en serverhall för de saker du ska köra eller så kan du lägga det "i molnet", dvs outsourca hela driften. Just molntjänster är faktiskt ett bra exempel på vad som kan hända när man lyckas digitalisera något (i det här fallet tjänsten "köra IT-infrastruktur"). 

Du verkar se det faktum att hundratals mellanhänder i form av CD-försäljare försvann till förmån för iTunes & Co (streamat låter sig inte riktigt jämföras med fysiska köp) som någon typ av centralisering. Jag hade en teknisk synvinkel, så jag såg det nog på en annan nivå. 

Så här; Fiat-valuta & skuld-baserade betalmedel - centraliserat.  Kryptovalutor & internet - decentraliserat.  

Jag menade bara att mycket ställs på huvudet när man kan digitalisera något, jag tror inte vi riktigt har insett vad detta kommer innebära för hur vi ser på "pengar" i framtiden. Vad var din poäng? Att så inte är fallet?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
mwetterstrand
6/3/15, 7:16 PM
#119

#115

Jag håller med. Därför ska inte kontanter avskaffas och elektroniska betalningssystem ska utvecklas ännu mer.

Men snart vore det kanske dags för affärer att ta betalt för kontanthanteringen, som faktiskt kostar en hel del.

Zepp
6/6/15, 10:54 PM
#120

Eh.. har inte läst några inlägg.. men den främsta anledningen till kontantförbud är att det bara är kriminella som använder kontanter.. och pensionärer!

Ingen av grupperna som vi vill skall bli större!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Marinas Mix
7/9/15, 8:58 AM
#121

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Emo
7/9/15, 2:45 PM
#122

#121 Hoppas flera läser den för det är viktigt. Det visar intresset i denna tråd. Bra om några vill lära sig mer om ämnet.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MoaL
7/9/15, 8:26 PM
#123

#120 "[…] den främsta anledningen till kontantförbud är att det bara är kriminella som använder kontanter.. och pensionärer!"

Vad grundar du det på?

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zepp
7/9/15, 8:35 PM
#124

Hederliga personer som arbetar och uppbär lön har kreditvärdighet och kort!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

MoaL
7/9/15, 8:43 PM
#125

Jag anser att det ena inte borde utesluta det andra. Både kontanter och kort har sina för- och nackdelar. Själv har jag alltid kontanter i tillägg till betalkortet, vilket har inneburit att jag har fått köpa mat på både Max och Ica när kortapparaterna har strulat, medan alla som bara hade kort helt enkelt inte fick handla om de inte gick och tog ut kontanter.

Jag är inte heller ett dugg förtjust i att allt man handlar registreras. Jag är inte någon Konspirationsteoretiker, men till och med jag ställer mig i allra högsta grad skeptisk inför att allt man gör ska registreras och kunna spåras.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
MoaL
7/9/15, 9:08 PM
#126

#124 Så att ha jobb, lön, kreditvärdighet och kort, utesluter alltså att man samtidigt kan eller vill använda kontanter när man handlar?

Min sambo avskyr kort, han betalar aldrig med det även om han kan. Handlar han på Ica så går han och tar ut pengar först, för att han vill betala kontant. Han är den ärligaste man jag känner, men enligt ditt synsätt ska han alltså stämplas som ohederlig för att han föredrar kontanter? 🤔 

En annan sak är att man faktiskt har sämre koll på sina pengar om man enbart använder kort. Det är lättare att sprätta dem när man inte kan se dem, än om man har fysiska sedlar och mynt i händerna som man måste ge ifrån sig. Om man hela tiden kan se hur det minskar i plånboken blir man mindre rundhänt med pengarna.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Zepp
7/9/15, 9:54 PM
#127

Eh.. betvivlar inte hans hederlighet.. men varför krångla till allt?

Han kan lika gärna hämta ut kontanterna i kassan på ICA, samtidigt som han betala för varorna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emo
7/10/15, 5:43 AM
#128

Tack MoaL, du skriver så bra. Skulle vara fint om de som behöver dina fina kunskaper även har förmågan att lära sig.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pysseltigern
7/10/15, 8:38 AM
#129

#120 "Eh.. har inte läst några inlägg.. men den främsta anledningen till kontantförbud är att det bara är kriminella som använder kontanter.. och pensionärer! Ingen av grupperna som vi vill skall bli större!"

Tänk på alla dem som inte kan få krediter då? De som I god tro köpt en dyr bostad, när de hade jobb, men senare blev arbetslösa och inte kunde beta för sina lån? Vilken grupp räknar du dem till Zepp? Kriminella?

Att betala med kort kan ställa till det rejält. Köpte en present till en vän och betalade med kort. Visade sig att det var fel storlek och vi gick tillsammans för att byta. Nu hade de inte någon hemma i rätt storlek. De hade inte heller något annat som passade vännen och tillgodokvitto NEJ det fungerade inte. Jag fick lämna tillbaka presenten och fick pengarna återbetalda till mitt kort.
Numera betalar jag med kontanter när jag köper presenter om det skulle vara så att presenten inte passar mottagaren.

Joppo
7/11/15, 1:50 AM
#130

#129 Angående de som  inte kan få krediter: Visa Electron går att få även om man knasat till  sin ekonomi. Just det kortet går inte att övertrassera eftersom kontakten med banken sker i realtid. Man kan för övrigt få vanliga betalkort utfärdade också även fast man har betalningsanmärkningar. Det finns gått om sådana anekdoter  om man googlar lite. Rent krasst beror det nog hur knasad ens ekonomi är. 

Jag förstår inte riktigt ditt problem med presenten till din vän. Om det inte gick att få ett tillgodokvitto hade du väl bara kunnat ge henne pengarna(via exempelvis Swish eller kontant) eller köpt henne ett presentkort i den aktuella butiken? Att hävda att detta ställde till det rejält väl ändå en brutal överdrift? Krångelfaktorn är väl typ likvärdig med att ens skosnöre går upp, dvs försumbar?

pysseltigern
7/11/15, 7:47 AM
#131

Har inte swish, inte vännen heller och eftersom de ändå inte hade något i butiken som passade vännen, så fick vi göra så här att de satte tillbaka pengarna på mitt kort och sedan gick vi till annan butik och köpte det vännen ville ha.

Marinas Mix
7/11/15, 7:54 AM
#132

#130. Antar att det finns liknande kort, för andra banker.
Det har väl tagits upp tidigare i tråden om att vissa butiker inte låter en handla på kort OM man inte handlar för en viss summa. Exempelvis lilla närlivsbutiken i mitt bostadsområde, där MÅSTE man handla för 100 kronor, för att få betala med kort.
Så om man bara ska ha lite mjölk, så måste man ha kontanter.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Annons:
72mm
7/11/15, 9:44 AM
#133

#132 fast där bryter de nästan garanterat mot avtalet med kortinlösaren. Antingen tar man ett visst kort som betalmedel eller inte. Alla villkorade köp är hemmasnickrat humbug.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

tlover
7/11/15, 10:34 AM
#134

#132 Det är antagligen för att man både betalar en månadssumma + 3:- per transaktion. Köper man då godis för 5:- så får banken vilket innebär att säljaren frå mindre än 1:50:-  (jag har räknat bort momsen).

Men snart kommer den avgiften antagligen hamna på kortinnehavaren (du, jag, alla andra) och då försvinner nog såna gränser (och då kommer jag och min man ha gemensamt kort och i princip bara handla med pengar).

l'm back

pysseltigern
7/30/15, 8:36 AM
#135

Ja när det inte finns kontanter att tillgå kan man ju alltid göra så här:
http://www.svd.se/tvingades-swisha-pengar-till-ranare

Fast det underlättade ju polisens jobb väsentligt

Emo
8/28/15, 7:15 AM
#136

Inlägg i debatten:

http://www.nsk.se/2015/08/27/gammal-man-lurad-pa-pengar-och-kort/

Inte lätt att bli gammal - varför göra det svårare för oss än nödvändigt?

Ja, jag skrev oss. Vi blir alla äldre och en del av oss blir gamla. Det betyder att mycket går långsammare och blir svårare.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

VästkustFia
8/31/15, 2:38 PM
#137

Jag är varken pensionär eller kriminell men vill att det ska finnas både kort/smidiga digitala betalningssätt och kontanter, så att man kan välja själv.

Instämmer helt med #106 och MoaL.

vallhund
10/18/15, 10:37 PM
#138

Själv har jag använt kort i över 40 år o kan inte tänka mig att vara utan, praktiskt o smidigt!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sponny
10/19/15, 12:43 PM
#139

Mina tankar i ämnet: Jag använder mest kort och tycker att det är fantastiskt bra, supersmidigt. Vill jag gå över till ett kontantlöst samhälle? Aldrig i livet. Jag litar nämligen inte på att bankens system är till 100% idiotsäkert och alltid fungerar vilket det måste göra. Så jag har alltid ett par hundra i plånboken och en tusenlapp hemma.

För med ojämna mellanrum ligger bankernas transaktionssystem nere och då kan man gå in på deras facebooksidor och läsa om förbannade kunder som sitter ute i skogen bredvid macken men kan ändå inte tanka och ta sig hem. Min favorit var killen som satt på en restaurang i Paris och inte kunde betala notan.

Lätt löst med lite kontanter i fickan…

Annons:
starhawk
10/19/15, 12:59 PM
#140

Jag använder kontant utom när det är nåt speciellt dyrt och ovanligt som skall köpas då är det bekvämt med kortet, men när det gäller ex. vis matpengarna är det bra att enkelt konstatera hur mycket man har kvar, så det kontantlösa samhället får vara för mig.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Emo
10/19/15, 1:44 PM
#141

Ibland visar en politiker att han vill oss väl.

http://www.expressen.se/kvallsposten/tryggve-77-strider-mot-kontantforbud/

Han fick rätt:

"Domstol: Patienter måste få betala med kontanter"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=6252593

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
10/19/15, 5:31 PM
#142

Jag använder oftast kort men gillar också kontanter. Nu i helgen ska min bank(finsk) ha uppdatering så dom varnar redan nu för att det kan bli problem med att använda kortet. Vill inte stå utan pengar så jag kommer ta ut kontanter.

pysseltigern
10/24/15, 8:47 PM
#143

Konstigt att det ska vara kontantförbud och så trycker de upp en massa nya snygga sedalr🤔

Emo
10/25/15, 3:51 AM
#144

#143 Ibland segrar förnuftet. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]1
11/20/17, 4:37 PM
#145

Forskare på KTH har i en rapport nyligen förutspått att kontanterna kommer att försvinna i Sverige så snart som inom fem år.

Nu varnar IT-säkerhetskonsulten Mattias Skarec för den svenska viljan att göra sig till provnation för experimenterande kring det kontantlösa samhället. Sakrec avslutar sitt debattinlägg:

"Vi vill gärna vara moderna i Sverige. Vi är utvecklingsoptimister och det är i grunden positivt. Men vi har en stor naivitet när det gäller riskbedömning och vill gärna bara rusa på. Transportstyrelsen och nu senast själva Regeringskansliets hantering av sin it-miljö är tydliga exempel på detta.

När det gäller visionen om det kontantlösa samhället ifrågasätter jag starkt om vi verkligen vill vara i den absoluta framkanten och därmed ta alla initiala kostnader, risker och problem när det gäller en sådan samhällskritisk fråga som betalsystemen. Risken är att alla andra länder får anledning att säga: ”Titta vad som hände i Sverige”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/ORLkE/vi-ar-inte-redo-for-det-kontantlosa-samhallet

[Carpinus]1
12/1/17, 9:32 PM
#146

Äldre och funktionsnedsatta drabbas speciellt när allt fler grundläggande betaltjänster digitaliseras, konstateras Länsstyrelsen i Västra Götaland efter en inventering i Skaraborg.

"Det måste till mer omfattande åtgärder än de insatser som Länsstyrelsen har möjlighet att genomföra med nuvarande betaltjänstuppdrag för att ge alla tillgång till betaltjänster till rimliga priser" är bedömningen som görs. För många upplevs det otryggt dels att använda kort för att ta ut pengar, och dels att befinna sig på allmän plats för att hantera kontanter", citerar Skövde Nyheter rapporten.

Annons:
Hubert.prp
4/10/18, 3:04 PM
#148

Bra med valfrihet. Vi berömmer oss ju om att vara så toleranta
Vill ett företag inte ta emot giltiga pengar, så är det deras sak. De kan ju stänga dörren för alla kunder, så slipper de besvär med sådana (kunder).
Att en del av oss inte har kort eller smartfån betyder inget. Varför bry sig om oss?
Bättre då att vara utan den inkomsten.

kamera0710
4/10/18, 3:06 PM
#149

Kan i alla fall tänka mig att många som driver små verksamheter inte är intresserade av att upphöra med kontanter. Många har ju en lägsta gräns för kortbetalning. Träffade ägaren till en spelbutik, som berättade att för varje kortbetalning gick tre kronor till banken.

Farwuq
4/10/18, 5:07 PM
#150

Jag anser kontanter ska vara kvar, de är utmärkta när man betala individer emellan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria
4/10/18, 5:45 PM
#151

Swish är perfekt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
4/10/18, 6:06 PM
#152

Jag som besöker Sverige ganska flitigt använder helst kontanter. Det blir billigare för mig att ta ut en klumpsumma (antigne här i Finland och växla här eller i svensk bankomat) än att betala smått med kortet hela tiden. Och Swish har jag inte trots svenskt bankkonto

[[eskils_]]
4/10/18, 6:17 PM
#153

Kontanter är trevligt när man vill ge födelsedagspengar till barn. 🙂 Alla barn har inte bankkonto eller swish.

Annons:
Tjeja
4/12/18, 4:37 AM
#154

Eftersom inlägg av Emo upprepade gånger har blivit anmälda och bortmodererade på felaktiga grunder har vi nu gjort henne immun mot anmälningar tills vidare. /Tjeja - medarbetare

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
4/12/18, 7:08 AM
#155

👍🌺✨
Emo är en sann gyllene stjärna som inte låter sig tystas hur som helst; de som röstar bort henne av ren elakhet är…

🐖

Lyckligtvis finns Bitcoins som alternativ till kontanter, transaktioner privatpersoner emellan. Banker och myndigheter ska inte sticka in sin långa näsa överallt och jaga sin profit.
😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
4/19/18, 9:52 PM
#156

Ann-Charlotte Marteus på Expressens ledarsida läser om 81-årige Björn som blev plockad på alla sina besparingar genom ett telefonsamtal. Hon blir upprörd över att äldre personer som försöker anpassa sig till den digitala världen efter bästa förmåga (och många gör det bra!) kan ställas inför så obarmhärtiga konsekvenser om de råkar göra ett fel eller en missbedömning. Skall det verkligen kunna vara hur lätt som helst att tömma ett konto, undrar hon.

"Och när jag googlar på äldre och bankärenden ramlar jag snabbt över artiklar om härliga seniorer som går i studiecirklar för att lära sig att bemästra internet. Det är så en god svensk beter sig."---

(Men:)

"Sveriges modernitetsvurm och hastiga teknikskiften betingar kort sagt ett högt pris för de seniora. I Brås färska rapport "Brott mot äldre" nämns exempel på "vanliga åldringsbedrägerier". Där ingår "bedrägerier med stulna bankkort, olovliga överföringar och vissa internetbedrägerier där äldre kan ha svårare att identifiera ett brottsförsök."  Det är inte godtagbart att människor plötsligt blir för gamla för att sköta och skydda sin ekonomi effektivt - inte för att de har förlorat några förmågor utan för att samhället pinnar på utan konsekvensanalyser. #0 Och då handlar det inte bara om nätbanker utan om betalkortens svenska erövringståg och de utrotningshotade sedlarna och mynten."---

 "Och tar politikerna egentligen konsekvenserna av sin digitala vurm? Det finns viktiga frågor att ta tag i här. Det bör förslagsvis göras innan det plötsligt en dag har blivit omöjligt att sköta ekonomin på annat sätt än via kort och nät."

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/det-ar-for-latt-att-lura-pengarna-av-aldre/

kamera0710
4/20/18, 6:05 AM
#157

#156 Och de är ju inte "bara" de äldre som drabbas av detta kan man väl tillägga.

[Göstage]
5/10/18, 9:27 PM
#158

Det kontantlösa samhället rycker allt närmare:

"Det finns ingen statistik som visar hur många butiker, restauranger och andra verksamheter som slutat ta emot kontanter. Men trenden är tydlig, enligt Bengt Nilervall, Svensk handels expert på betalfrågor.

– Vi går mot ett kontantfritt samhälle, speciellt i Stockholm, säger han. I dag sker runt 80 procent av alla köp med kort, enligt Svensk Handel. Vilket är närmast omvänt om man jämför med hur det såg ut för ungefär tio år sedan. – Det är en enorm utveckling, säger Bengt Nilervall."---

"Och utvecklingen är bara på väg åt ett håll. År 2020 tror han att över 90 procent av alla betalningar sker digitalt. – Rätt många butiker i dag har redan 95-96-97 procent av kunderna som betalar med kort. Men det finns förstås även nackdelar med att cashen försvinner. Personer riskerar att hamna utanför, som nyanlända, turister, barn, personer med intellektuell funktionsnedsättning och äldre."---

"Men även om man gillar det eller ej. Utvecklingen går i en brant kurva mot att allt fler köp görs digitalt. Forskare på KTH har till och med satt ett datum för när vi blir helt kontantlösa: den 23 mars år 2024."---

https://mitti.se/nyheter/kontantlosa-samhallet-stockholm/?omrade=hela-stockholm

Gronstedt
5/11/18, 10:23 AM
#159

Ett väldigt tydligt exempel på system som inte kan hantera detta "kontantfria samhälle" utan mycket omfattande ombyggnad, är alla dementa personer på boenden. Personalen får inte hantera några konton eller kort för deras räkning, däremot kan de boende ha  ett mindre belopp i kontanter i ett skåp i sitt rum eller på ett särskilt kontor. Anhöriga eller gode män ser till att det finns kontanter där, i den mån den boende har pengar och vill ha tillgång till dem. 

Dessa pengar kan personalen använda för att köpa saker som hygienartiklar, mat, dryck, godis, tidningar och liknande, som den boende vill ha utöver det som erbjuds på boendet, betala färdtjänst och läkarbesök, betala deltagande i särskilda aktiviteter som musik- eller teaterföreställningar. Allt saker som gör de boendes liv så mycket trevligare och ger dem en känsla av att trots allt ha viss kontroll över sina liv.

Hur ska det fungera i det kontantlösa samhället? Ska personalen ha hand om de boendes betalkort/kreditkort? Med allt vad det kräver av fullmakter, intyg, kvitton, administration och långa listor över olika boendes koder? Eller ska gode män/anhöriga administrera särskilda konton och kort för de boende, där det bara finns mindre belopp, så att personal inte kan komma åt eventuella större tillgångar?

Visst går sådant att lösa, men det skulle kräva en omfattande ombyggnad av ett system som idag fungerar med ett minimum av tjafs och administration, och det skulle lämna utrymme för oändliga komplikationer och möjlighet för mindre kunniga personer att göra fel och för mindre samvetsgranna personer att sko sig. För att inte tala om att hela systemet upphör att existera den dag det blir strömavbrott på fel ställe. Fast det gör förstås alla andra system också …

[Göstage]
5/11/18, 1:10 PM
#160

"Sedeltryckeriet i Tumba lägger ned sin verksamhet och flyttar till Malta. Tryckeriet har varit en del av Tumba ända sedan 1755. 170 anställda är varslade efter flyttbeskedet."---

https://mitti.se/nyheter/sedeltryckeri-flyttar-malta/?omrade=hela-stockholm

Frågan är väl om de kommer att behöva trycka några svenska sedlar så länge till…

Annons:
Farwuq
5/14/18, 1:23 PM
#161

Nä… Om vi får ha kvar sedlar i cirkulation så lär det nog inte vara "våra egna".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
5/15/18, 6:25 AM
#162

I söndags besökte jag ett litet fik där man heller inte ville ha kortbetalning, även om möjligheten fanns. Orsaken var även där avgiften som banken tar ut.

72mm
5/15/18, 12:01 PM
#163

#162 "I söndags besökte jag ett litet fik där man heller inte ville ha kortbetalning, även om möjligheten fanns. Orsaken var även där avgiften som banken tar ut."

Jag fetade det viktiga. Genom att aktivt motverka kontanter gör man det svårare och svårare för verksamheter att komma undan systemet. Ditt fik hade möjligheten därför att det troligtvis skulle kosta dem mer i förlorade intäkter att inte ha det. Vi har skapat ett system där det kostar att inte blanda in tredje part i vad som skulle vara en frivillig, anonym transaktion mellan två parter.   

Incitamentet för kortutgivaren är givetvis att tjäna pengar på transaktionsavgifter. Även säljaren tjänar på kortsystemet eftersom det ökar likviditeten hos köparen och ger därmed merförsäljning. Inget konstigt eller farligt. 

Men det är statens incitament som bör oroa. Varför vill man försvåra fria direkta transaktioner (dvs kontanta) och maximera de med tredje parts inblandning? 

Kontroll.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kattöga
5/15/18, 3:24 PM
#164

Efter en halv dag med problem med en banks nättjänster, stora rubriker och lite av "kaos". Hur ska det då inte bli vid allvarligare störningar över lite längre tid… ?

Jag är för kontanter och digitala betalningssystem.

Gamla människor kan många gånger inte heller förstå att en siffra på ett papper (kontoutdrag e d) är pengar. De är uppväxta med "reda pengar", kontanter, och det är äkta pengar,

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kamera0710
5/15/18, 3:37 PM
#165

#164 Där ser man åter fördelen med att alltid ha lite kontanter i plånboken.

starhawk
5/16/18, 7:25 AM
#166

Idag skall jag besöka min naprapat, han tog tidigare kort men numera är det bara kontanter som gäller. För mig är det ingen direkt skillnad, jag betalar ibland med kort ibland med kontanter, företrädesvis det sistnämnda. Är det höga summor det gäller blir det uteslutande kortet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

kamera0710
5/16/18, 11:43 AM
#167

#163 Bankerna är ju väldigt pådrivande när det gäller det kontantlösa samhället. Håller med Stefan Ingves om att det bör lagstiftas att banker som vill omfattas av insättningsgarantin ska tvingas hantera kontanter.

https://www.svd.se/ingves-ryter-till-om-bankernas-kontanthantering

Annons:
72mm
5/16/18, 3:35 PM
#168

#167 Kanske det. Eller så inför man en fri marknad genom att avskaffa  insättningsgarantin och grundligt se över bankernas licens att skapa pengar. Men det lär inte hända på den här sidan den ekonomiska katastrofen :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
6/19/18, 3:29 PM
#169

#160 Riksbanken har sagt upp avtalet med det amerikanska företaget Crane, som flyttar sitt sedeltryckeri från Tumba till Malta. Bakgrunden är att det står i avtalet att sedlarna skall tryckas i Sverige. Riksbanken söker nu en annan leverantör.  

Källa.

[Thiah]
6/19/18, 3:31 PM
#170

#160 bra, finner det konstigt att ett lands valuta tryckts någon annanstans.

kamera0710
6/19/18, 3:56 PM
#171

Ja, det låter vettigast att trycka det egna landets sedlar inom landet. Främst av beredskapsskäl om de digitala systemen skulle kollapsa.

Tjeja
6/19/18, 4:36 PM
#172

Givetvis ska landets sedlar tryckas här och inte i något annat land!

Tjeja -Tycker!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Farwuq
6/20/18, 7:30 AM
#173

Det är inte ovanligt att sedlar trycks i andra länder.
Många afrikanska länder trycker upp sina sedlar i länder som har teknologin för det.
Jag var inte var eurosedlarna trycks, men det är nog inte i varje enskilt land.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kamera0710
7/6/18, 3:08 PM
Annons:
Carmarino
7/6/18, 3:21 PM
#175

#174 Desto konstigare då att de inte gör ett dugg för att bevara dem, utan snarare tvärtom.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
7/6/18, 5:17 PM
#176

Men politiker har alltid varit lögnare.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[GIKmio]
7/6/18, 11:54 PM
#177

#4 -Och om det blir strömavbrott eller andra tekniska fel så inga betalningar går in, och folk står och viftar med sina kort?

- Tänkte inte på det 😃

Det är flera gånger som jag har fått åka gratis med Värmlandsbuss på grund av att deras kortautomater krånglat och inte kunnat läsa av korten.

sponny
7/11/18, 2:23 PM
#178

#177 Värmlandstrafiken igen. Här var det en som inte fick följa med.

Rullstolsburen man fick inte betala färdtjänst kontant – lämnades

Mannen kunde bara betala med kontanter, vilket Värmlandstrafiken inte godkänner som betalmedel. Men mannen tilläts ändå att följa med den förste chauffören in till Ekshärad. När mannen åter skulle hem uppstod dock problem, då den andre föraren vägrade köra mannen om han inte kunde betala. Eftersom mannen endast hade kontanter, lämnade därför föraren honom ensam kvar på gatan, vilket Aftonbladet var först med att rapportera om.

– Jag blir galen när jag hör sådant där. För det första är det ynkligt rent allmänt. För det andra finns det en dom, från Växjö, att utför man offentliga tjänster är man tvungen att ta emot kontanter, punkt slut. Det gäller dock inte privata aktörer, säger Björn Eriksson.

Emo
7/11/18, 2:47 PM
#179

De kan lära av Skånetrafiken. Det går så bra att skicka räkning en gång i månaden om de inte vill ta emot det betalningsmedel som är kutym i Sverige.
Hur kan en färdtjänsttaxi räknas som privat? Hur sköts upphandlingen i Värmland?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[GIKmio]
7/14/18, 9:01 AM
#180

#178 Bedrövligt. Har en anhörig som är beroende av Värmlandstrafiks färdtjänst. Först sa dom att nu måste busskortet vara påladdat så det finns täckning vid varje resa. Sedan meddelade dom att korten är indragna och det skickas faktura istället. För en tid fick jag nytt meddelande att nu gäller kort igen men då fick jag genom att dom fortsatt skickar faktura. Jag tycker att man kunde ha kört hem den där mannen och sedan löst det efteråt..

[Göstage]
8/14/18, 10:00 AM
#181

"Cash" är inte längre "king" men får för den skull inte bli ett andra klassens betalningsmedel. Runt en miljon svenskar, varav cirka 400 000 äldre över 65 år, står utanför det digitala samhället och föredrar av olika skäl kontanthandel. Dessa medborgare får inte lämnas i sticket", skriver Jöran Rubensson, f.d. ordförande för  Sveriges pensionärers riksförbund, på debattplats i Expressen.

http://www.expressen.se/debatt/det-kontantlosa-samhallet-staller-till-stora-problem/

Annons:
Emo
8/14/18, 11:03 AM
#182

Den bank som håller fast vid kontanthanteringen får gott om nya kunder. Smart. Glad att vi är grannar. 🙂

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kamera0710
8/14/18, 11:30 AM
#183

Under juli hade flera av Turistföreningens fjällstationer problem med kortbetalningen, då var det än en gång tur att vi inte har ett kontantlöst samhälle…

koppargaller
8/14/18, 7:22 PM
#184

Häromdagen hade jag fått pengar i kontanter o tänkte sätta mig med ett glas vin i väntan på färdtjänsten, inte ett enda hak i Norrtälje tog emot kontanter.

kamera0710
8/20/18, 6:49 AM
#185

Swish låg nere för  Nordeas bankkunder under flera timmar på söndagen, enligt text-tv. Hur jag än vänder och vrider på det verkar det som vi inte klarar oss helt utan kontanter.

kamera0710
8/24/18, 3:04 PM
#186

I dag gick jag ut på stan och tog lunch, möttes av väldigt generade ursäkter över att restaurangens kortsystem var ur funktion. Jag frågade varför och tog fram en sedel, hur enkelt som helst.

[Jimmy.L]
8/24/18, 3:13 PM
#187

Flygdagen i Uppsala i morgon uppmanar Försvarsmakten folk att ta med kontanter, det går snabbare i köerna.

kamera0710
9/20/18, 6:13 AM
#188

Brittiska De La Rue får jobbet att trycka svenska sedlar.                                            

Riksbanken har skrivit ett treårigt kontrakt med företaget, med möjlighet att förlänga det i fyra år till.

Källa: Text-TV

Annons:
starhawk
9/20/18, 7:21 AM
#189

#188: Såg det i Svd i morse!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Tjeja
9/20/18, 10:37 AM
#190

😭 Men hallå Svenska pengar skall tryckas i Sverige tycker jag!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
10/3/18, 8:51 AM
#191

Bara för att man kanske har en dator eller en mobil med tillhörande digitala möjligheter är det inte säkert att man behärskar handhavande eller håller det levande, påpekar sakkunniga.

"I dag släpper Internetstiftelsen i Sverige den årliga rapporten "Svenskarna och Internet".--- 

"Årets rapport riktar extra fokus på digitalt utanförskap - de 1,1 miljoner svenskar som bara använder internet någon gång i veckan, mer sällan än så eller inte alls."---

"– Vi tror att det finns en risk att man glömmer bort att det finns 1,1 miljoner svenskar som inte är dagliga användare av internet och det finns en risk att resten av samhället rusar vidare, säger Måns Jonasson.

Bland de som använder internet sällan är de flesta äldre. Ola Nilsson, sakkunnig på Pensionärernas riksorganisation, PRO, delar bilden av att många äldre upplever ett digitalt utanförskap, han säger att det kan handla om att fysiska parkeringsautomater och kontanthantering försvinner och att Bank-ID och Swish tar över allt mer.

Han menar att även en del av dem som har möjlighet att koppla upp sig känner sig utanför och inte hänger med. - Många av våra medlemmar har ju faktiskt en dator eller kanske en smart mobil men använder det väldigt sällan, lär man sig något nytt behöver man öva på det annars glömmer man bort och tillslut har man bara datorn utan att använda den, säger han."---

SR

Emo
10/22/18, 6:09 AM
#192

Ska inte Kamprads vilja att IKEA ska vara till för alla respekteras?

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/7lvdR3/ikeas-sjal-foljde-med-kamprad-i-graven

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Draken
7/7/19, 5:54 PM
#193

Jag har ytterst sällan kontanter på mig. Men jag tycker alla skall ha möjlighet att använda kontanter i  vissa lägen.

Många av de äldre fixar inte detta med kort och swish ( mina föräldrar gör det inte)

Och när det gäller julhandeln och andra stora shoppingtider brukar ganska ofta bankerna inte klara av att koppla upp mot kassa terminalerna, när det blir mycket "trafik", och då kan det vara bra med kontanter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

LBB
7/7/19, 9:16 PM
#194

kontantlöst samhälle = lättkontrollerade medborgare.

Tro faan att staten är intresserad av det..en våt dröm för vissa.

Cash is king 😎

Farwuq
7/8/19, 6:33 AM
#195

Det nog fint, de vill veta precis hur vi nyttjar våra pengar, man får nog skaffa lite kryptovaluta. Jag vill kunna förflytta pengar till någon annan när jag vill, utan att någon myndighet ser det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
sponny
7/8/19, 8:35 AM
#196

#194 och #195 Ja, här i Sverige har vi varit lite bortskämda med "snälla" regeringar. Men allt det som görs idag, som att lobba för det kontantlösa samhället eller att skriva lagar som inskränker det fria ordet, kommer även att användas av alla regeringar som kommer att komma. Och vad hände om de inte är fullt så "snälla" som de varit historiskt?

LBB
7/8/19, 1:03 PM
#197

Grundregeln är att ha tillgång till lättrealiserade värden i form av valuta man tror på, Guldmynt eller smycken.  Åker man idag på en tur genom Europa på det sätt de flesta gör..Så har storebror koll på färdväg (färje, bro och vägtullar) Var man bott, vad man ätit och vad man handlat.  Föredrar därför att handla det mesta kontant.  Av princip så att säga   Och nu när bankräntan i praktiken är noll, kan man lika gärna spekulera semesterpengarna i valutainköp under året fram till semestern…lite åt gången ;)

[Stockholmare]
8/2/19, 8:56 PM
#198

Jag klev in i en butik igår som bara tog kontanter. 

Tummen upp för det.

starhawk
8/4/19, 1:30 PM
#199

#198: Jo! men jag går hellre till en butik som tar både kontanter och kort. Skall man ha nåt billigt så är det ju lätt att hala upp ett par sedlar, men om det är nåt riktigt dyrt så kanske man inte har tillräckligt med kontanter och då är det bra med kortet.

Min naprapat har övergått till enbart kontanter, men där vet man ju hur mycket det rör sig om så det är inget problem att förse sig med tillräckligt, men i en butik varierar  ju priset en hel del.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

LBB
8/4/19, 1:38 PM
#200

Ngt av det dummaste man kan göra är ju att utomlands gå fram till en automat, dra ut ngr hundra i Euro, för att handla med..Man får betydligt bättre kurs med kortet.

Däremot så kan man ju under året samla på sig valuta…och ha kontanter med sig

Har en fejkad plånbok med utgånget körkort, lite visitkort och skannade sedlar (står kart och tydligt att de är falska på dem) men för en rånare eller ficktjuv ser de på den första blicken korrekta ut. Har blivit rånad två ggr. Båda gångerna nöjde sig kräket med den preparerade plånboken. Idpapper, kort och pengar har jag i en påse fastsydd på insidan av brallorna + lite fickpengar i fickan.

Emo
11/5/19, 8:23 AM
#201

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
2/14/20, 9:07 AM
#202

Nu (i dag) önskar nog många att kontanter hade varit bra att ha - och att de gick att använda där de behövs.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Draken
2/14/20, 10:58 AM
#203

Föredrear att använda swish framför kortet. Men iböland så kan det vara bra att ha lösa kontanter. Det har vi märklt under julhandle, eller handel inför andra stora helger, rätt vad det är så blöir det strul och kortläsare blir överbelastade och då funkar inte korten. Dåp kan det vara bra att ha kontanter lösa. Vi har alltid några hundra i kontanter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

kamera0710
8/3/20, 7:29 PM
#204

Läs- och varningstips till alla swish-användare.

https://twitter.com/vpressfeldt/status/1289896279250739201

Carmarino
8/4/20, 11:19 AM
#205

#204 Det verkar mest vara Flixbus som bluffar folk på pengar, inte att Swish dragit dubbelt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/4/20, 8:43 PM
#206

#205 Nej det har sannolikt inte med Swish att göra. Det är en tjänst som jag aldrig haft strul med. Hela funktionen bygger på att det är smidigt & korrekt - i annat fall skulle det självdö. Så, de är nog oerhört måna om att systemet fungerar som det ska. 

Finns nog anledning att välja något annat än FlixBus. Företaget har inte visat svarta siffror vare sig 2017 eller 2018. Har en ansökan hos KFM också. Behöver inte betyda något, men "ingen rök utan eld".

Carmarino
8/5/20, 10:10 AM
#207

#206 Har inte heller haft några problem med Swish. Har till och med lyckats undgå att behöva använda det vid de tillfällen det har varit ur funktion. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
8/5/20, 10:15 AM
#208

#207 Swish är, enligt mig, en bra lösning för vissa specifika tillfälle. Kontanter är inte alltid att föredra och även då finns det risk för bedrägeri.

Carmarino
8/5/20, 10:31 AM
#209

#208 Tycker också det är smidigt med Swish. Varken kontanter, bankkort eller Swish är hundra procent säkert. Det går alltid att bli lurad eller utsatt för brott på annat sätt om man inte är försiktig. Bedragarna blir mer och mer förslagna och skickliga på att luras.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
72mm
8/5/20, 11:13 AM
#210

#204 Ja, det där har mer med bedrägligt beteende från Flixbus sida och inkompetens från kundens sida att göra än med betalsystemet som sådant. 

Det illustrerar dock skillnaden mot kontanter på ett tydligt sätt. När man betalar kontant är det tydligt var ansvaret ligger. Med kort/swish drar man in tredje och fjärde-part som man dessutom litar till att de på något magiskt vis ska skydda både köpare, säljare och själva transaktionen från bedrägerier.  

Köparen i exemplet betalade två gånger helt enkelt för att säljaren sade att han skulle göra det. Han kontrollerade inte om pengarna hade dragits och/eller antog att de magiskt skulle komma tillbaka, trots att swish-appen i hans telefon med all sannolikhet sade "Din betalning är skickad!" redan första gången. 

Han ska inte ha några pengar tillbaka. Han har antingen köpt två biljetter av Flixbus  (om han fått någon typ av kvitto/biljett för båda betalningarna) alternativt så har han först donerat priset av en biljett för att sedan köpa en biljett. Hur skulle man kunna lita på ett system som utger sig för att vara direktbetalande men där köparen i efterhand kan komma och ändra sig?

#206 Jo, att Flixbus inte återbetalar ändrar inte på swish-systemet, det gör dem bara till skitstövlar som man inte ska köpa resor av. I alla fall om man är naiv svensk som tror att någon annanTM (banken/staten/swish) ska ta ansvar och skydda en.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
8/5/20, 1:50 PM
#211

Swish är bra tycker jag.  Smidigt och enkelt :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
5/30/21, 1:04 PM
#212

#8 Inget fel på det tipset.

"– Förmodligen kommer de sista sedlarna att vara tillbaka hos Riksbanken i slutet av 2020-talet. Det säger vice riksbankschefen Cecilia Skingsley om det e-kronaprojekt som den svenska centralbanken har jobbat med sedan 2016. Om kronan ska bli en kryptovaluta är det politikerna som ska fatta beslutet."---

– Förmodligen kommer de sista sedlarna att vara tillbaka hos Riksbanken i slutet av 2020-talet. Det säger vice riksbankschefen Cecilia Skingsley om det e-kronaprojekt som den svenska centralbanken har jobbat med sedan 2016. Om kronan ska bli en kryptovaluta är det politikerna som ska fatta beslutet.
Upp till toppen
Annons: