Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 6546 ggr
vallhund
8/8/14, 8:41 AM

Obama ger klartecken för militärt ingripande i Ira

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Magi-cat
8/8/14, 8:42 AM
#1

Fredspristagaren, Obama….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/8/14, 8:49 AM
#2

Ja, hm … 😕

[krysopras]
8/8/14, 9:02 AM
#3

Men ni förstår att de kristna i området utsätts för folkmord, väl? Det är inte Obama (fredspristagare) som startar konflikten. Han försöker sätta stopp för vidrigheterna.

vallhund
8/8/14, 9:02 AM
#4

I TV nyheterna så sas det inte ett ord om att skydda amerikaner, däremot att förhindra  folkmord på yazider  o kristna kurder som har att välja på svält om de är kvar i bergen o att bli avlivade om de går ner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Yllhilda]
8/8/14, 9:06 AM
#5

#1 Han är inte den första av sitt slag att få det. Nobelpris verkar ha ett sådär lagomt politiskt syfte, och har haft det ett tag nu.

Men varför gå in med våld igen. Hmm.. Med Bush var det inget snack om saken; Olja. Med Obama ser det inte så ut. Jag vet inte vad, men det verkar inte vara för oljan den här gången.

[NeferNefer]
8/8/14, 9:08 AM
#6

Självklart måste IS stoppas, men jag är hittills inte ett dugg imponerad av USA:s "humanitära" bombningar eller drönare. Jag tror inte det är en lösning. Det måste gå att hitta bättre sätt. Och fråga inte mig vilka sätt, jag är ingen makthavare eller expert på svåra konflikter, men Obama är makthavare, och han har mängder av experter till sitt förfogande. Han borde kunna finna en bättre lösning om han nu måste ge sig in i ännu ett land, i stället för att bomba och döda civila (för det är väl ingen av er som tror att just denna gång kommer inga barn och kvinnor att stryka med?).

Annons:
Magi-cat
8/8/14, 9:11 AM
#7

#3 De som åtnjuter Obamas fredsskapande bomber håller antagligen inte med om att de sätter stopp för några vidrigheter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/8/14, 9:12 AM
#8

"Ett kriterium som gäller för samtliga nobelpris är att de ska gå till dem som ”hafva gjort menskligheten den största nytta”. Det är så det står i Nobels testamente, och det är detta som förespråkarna av ett vidgat fredsbegrepp lutar sig mot"

http://www.ne.se/rep/vad-ville-alfred-nobel

Man bävar varje gång Nobelpriset i fredsskapande arbete delas ut och undrar vilken krigshök som får det den här gången. Obama såg först ut som ett hyfsat val den gången, vid betänkande av alternativen.
Sedan dess….
Bomber är aldrig fred. Bomber dödar och skadar. Bomber göder hat. 
Elementärt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/8/14, 9:35 AM
#9

IS går bara att stoppa med militära medel. IS lägger dagligen upp bilder på avrättade människor civila som krigsfångar, dom följer inga lagar eller förhandlar så  vad gör man? IS har ett mål det är att ta över hela Mellanöstern och delar av Afrika och Europa med våld. Dom kräver att kristna irakier blir troende eller så får dom betala böter eller avrättas. Is "soldater" gick till hus till hus för att se om det fanns unga flickor att gifta sig med. 

Ja bomber dödar barn och oskyldiga men det är enda sättet att stoppa IS.

Magi-cat
8/8/14, 9:39 AM
#10

#9 Det är fruktansvärt och givetvis måste man ta kraftfullt avstånd mot sådant.

Men jag kan inte se det fredsskapande i att döda barn och oskyldiga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/8/14, 9:45 AM
#11

#10 Hur skapar du fred med någon som ser dig som fiende och vill döda dig?

Magi-cat
8/8/14, 9:50 AM
#12

#11 Genom bomber? 🤔

Och få fredspris?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/8/14, 9:51 AM
#13

#12: Genom att  bomba oskyldiga kvinnor och barn? 🤔

Annons:
[Jimmy.L]
8/8/14, 9:55 AM
#14

#12 #13 I Syrien halshögg IS 18 syriska soldater och satte dom på pålar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19308128.ab

Ni kan ju prova att förhandla med dom. FN har försökt utan resultat dom vägrar förhandla.

Det pågår en utrotning av kristna i Irak

http://www.expressen.se/kronikorer/bilan-osman/vara-vanner-tillhor-samma-folkgrupp-som-den-is-i-detta-nu-attackerar/

Irak vädjar om militärt hjälp. även dom som flyr vill att man ska bomba IS.

olaka
8/8/14, 10:37 AM
#15

Är verkligen bomber den bästa militära insatsen ur civilbefolkningsperspektiv då?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
8/8/14, 11:08 AM
#16

#15 har du bättre förslag? Ni som inte vill se bomber måste ju kunna ha en lösning istället för att sitta och klaga på att det ska bombas!

[Jimmy.L]
8/8/14, 11:19 AM
#18

#17 Ja där ser man hur IS behandlar befolkningen.

Huygens
8/8/14, 11:38 AM
#19

Varifrån får IS alla sina vapen? Det är ju tunga pansarfordon, stora raketer och andra oerhört kraftfulla vapen. Varifrån kommer dess? Varifrån kommer ammunitionen, handeledvapnen, maten osv som soldaterna behöver?

[Jimmy.L]
8/8/14, 12:20 PM
#20

#19 Dom har erövrat vapen dels från den syriska armén men sen även av den irakiska som lämnade kvar mycket när dom flydde i panik. Dom har även kontroll över vatten och oljekällor i Syrien.

Annons:
Huygens
8/8/14, 12:53 PM
#21

#20 Hur i hela friden har dom lyckats erövra det? Verkar osannolikt tycker jag. Militären gillar inte att någon snor en stor mängd av deras prylar utan brukar slå tillbaka rätt brutlt. Finns inga generaler som accepterar sånt. Att stridande terroristmarktrupper tar så stora mängder rätt rejäla pjäser och tunga panasarfordon är otroligt.

Varifrån kommer t ex bränslet? en del av dom där apparaterna slukar massor med bränsle. Dessutom syns dom från luften och kan lätt slås ut av flyg.

Rakterna kräver kunskap och koder för att kunna användas. Hur lyckas dom med det?

olaka
8/8/14, 1:56 PM
#22

#16

Klaga? Var då? Jag undrar mest. IS verkar ju inte vara en reguljär armé så det kan ju vara svårt att hitta strategiskt vettiga mål för bombningar. Nu vet jag ju inte hur brett man definierar bombningar, menar man att man ska lägga mattor över IS-kontrollerade områden låter det ju som ganska så kontraproduktivt. Om man i samarbete med kurdiska beväpnade styrkor tänker använda ATG-missiler så kanske det är en bättre lösning…

IS har ju (iaf tidigare) stötts av USAs viktigaste samarbetsparters i området(Israel undantaget), nämligen Turkiet och Saudiarabien, man skulle ju vilja vara en fluga på väggen och lyssna på samtalen mellan Pentagon och de länderna nu.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

vallhund
8/8/14, 2:14 PM
#23

Tidigare fick dom stöd av al Qaida, Tom dom har brutit kontakten. Kurdiska rebeller samarbetar redan med regeringssidan. Ryssarna har sålt flera stridsflygplan till regeringssidan, De fördöms av såväl Iran som FN. Netanyahu passar på att uttrycka sitt stöd för ett självständigt Kurdistan, o syrierna bombar dom redan.

Rena krutdurken mao.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jimmy.L]
8/8/14, 2:20 PM
#24

#21 I ett inbördes krig är det lättare att erövra armébaser, och på så sett få tag på vapen och ammunition. Det finns gott om automatvapen i Mellanöstern och kostar inte mycket.  Har inte sätt IS med några stridsvagnar dom är troligen utslagna sen länge men kan ha fel. Raketer som tex RPG behöver du bara sikta och trycka på avtryckaren och används ofta där nere. Har sätt rebeller i Syrien avfyra tyngre robotar mot olika mål hur väl utbildade dom är vet jag inte men IS har många erfarna ledare och legosoldater. Och kod för robotar finns inte det är olika moment man gör innan avfyrning i alla fall för dom man bär.

Irak har moderna stridsvagnar som M1 Abrams och IS har fått tag på humvee, robotar, pansarskott och pansarfordon när dom intog Mosul även attackhelikoptrar sägs dom ha erövrat men jag har inte kollat upp om det stämmer. Ca en kvarts miljon vapen som Irak fick av USA saknas vad dom finns vet ingen.

#16 Att IS skulle vara ett gäng bönder som slås är helt fel dom är väl organiserade och väl utbildade terrorister. USA vill anfalla mål med hjälp av den irakiska armen. Utan armén är det meningslöst att bomba när man inte framrycker på marken.

olaka
8/8/14, 2:28 PM
#25

#24

Jag antar att du menade #22 när du skrev #16. Jag tror inte att de är bönder, bara att man är en liten mobil grupp som agerar på ockuperad mark och nästan utan befästningar i vanlig bemärkelse, det var det jag menade, och det är det som gör det svårt att använda bombmattor. Men det låter som om man mer menar luftburet eldunderstöd och då låter det ju bra.

Det kan ju verka dubbelt bra om man nu hjälper iraks armé att gå till motangrepp snabbt, dels så har man en chans att återta mark, dels så kan de väl inte både syssla med försvar och eldstrider samtidigt som folkmord kan man ju tycka…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Joppo
8/8/14, 2:29 PM
#26

#21 Jag skulle säga att det är rätt vanligt förekommande i väpnade konflikter att man lyckas erövra diverse utrustning och fordon. Sen handlar det väl direkt inte om att "sno" dem, utan mer att man tar hand om sådant som lämnats kvar vid reträtter alternativt hamnar i motståndarens händer vid kapitulation.

Jag kan dock hålla med dig om att det är anmärkningsvärt om de lyckats få tag i långdistansrobotar om det nu är det som du syftar på när du skriver raketer.

Huygens
8/8/14, 2:29 PM
#27

#24 Du…

Jag har aldrig sett en grupp så välrustade terrorister.

Det är inte RPG jag tänker på. Och stridsvagnar har dom. Titta på denna artikel och andra bilden. Kolla sedan på raketen på tredje bilden. Ser ut som en medelstor Apolloraket. Texten under bilden är

"Armed and dangerous: The well-financed militants of ISIS are the world's most powerful jihadist force"

RPG?

Annons:
[Jimmy.L]
8/8/14, 2:41 PM
#28

#27 Du behöver ingen kod för den, det du behöver är koordinater som du matar in och sedan avfyrar roboten. Det materialet är från irakiska armén som flydde.

#25 Dagens drönare kan du zooma in väldigt bra och jag gissar att man kommer använda drönare som understöd främst åt kurderna.

Huygens
8/8/14, 2:49 PM
#29

#28 Visst.

Precis så måste det vara.

Ingen kod och ingen nyckel för att avfyra den där doning. En klåfingrig unge kan mata in godtyckliga koordinater och sedan trycka på den stora röda knappen. Eller bara trycka på knappen rakt av och se vad som händer.

Ska jag tro på dej?

[Jimmy.L]
8/8/14, 2:58 PM
#30

#29 Det är inte som på film där man måste ha massa nycklar eller koder. Utan det är en vanlig kortkortdistansrobot som du styr från hytten genom att skriva in måldata och sedan lyfta upp roboten och avfyra. Och bilden visar ingen stridsvagn det är en BMP.

Huygens
8/8/14, 3:03 PM
#31

#30 Vilken bild? Kan du länka?

Berätta mer.

[Jimmy.L]
8/8/14, 3:10 PM
#32

#31 i den du länkar till http://www.dailymail.co.uk/news/article-2689776/Now-Taliban-warns-ISIS-Islamist-rebels-Iraq-avoid-extremism-calls-new-council-jihadi-factions-page.html

Bild ett visar en humvee strax bakom en lastbil med monterad luftvärnskanon.

Bild två BMP.

Bild tre är mest troligen en Scud.

sis paraded a ballistic missile, believed to be a Scud, through the streets of Raqaa in eastern Syria on Monday. The missile had not been seen since it was reportedly seized after Isis overran the site of a former nuclear reactor in the nearby city of Deir Azzor. The missile is not thought to be working order.

http://www.theguardian.com/world/2014/jul/01/iraqi-parliament-session-collapses-death-toll-isis

Huygens
8/8/14, 3:43 PM
#33

Nåja, USA har precis sålt 5000 Hellfiremissiler till Irak. Det betyder att IS snart kommer att få fungerande raketer istället för skruttiga SCUD-raketer.

Obama är mycket nöjd med beslutet.

[Jimmy.L]
8/8/14, 3:48 PM
#34

Det är pansarvärnsrobotar för helikopter bruk. Dom är inte brukbara om man inte har helikopter.

Annons:
Huygens
8/8/14, 3:57 PM
#35

…eller tillgång till taket på ett trevåningshus.

[Carpinus]
8/8/14, 4:16 PM
#36

"Intelligence reports say that the Islamic State organization, also known as ISIS, has likely captured U.S.-made Stingers. In seizing major cities such as Mosul and Tikrit, and overrunning four Iraqi army divisions, Islamic State fighters have reportedly taken control of two major weapons depots, where Stingers were likely stored along with other sophisticated U.S.-manufactured armaments."

http://www.washingtonpost.com/posteverything/wp/2014/07/18/missiles-are-now-so-advanced-that-its-amazing-more-planes-havent-been-shot-down/

(Anm. "FIM-92 Stinger är en bärbar luftvärnsrobot med infraröd målsökare. Vapnet används främst för att skjuta ner flygplan och andra farkoster i luften och kan användas mot mål upp till 4 kilometers höjd." Citat Wikipedia.)

[ludden]
8/8/14, 4:19 PM
#37

#35 Dom laddas på en vapenbalk på helikopter. går inte avfyra den på annat sätt. Målet belys med en laser utan den lasern är roboten värdlös.

Jimmy.l IS har nu mer stridsvagnar. Dom erövrade syriska vagnar.

Huygens
8/8/14, 4:32 PM
#38

#37 Så om IS börjar avfyra Hellfiremissiler, innebär det att dom fått hjälp av USA?

Eller att dom svarvat till en vapenbalk i en verkstad och pekar på målet med en laserpenna?

[ludden]
8/8/14, 4:45 PM
#39

#38 Så enkelt är det inte. Belysningslaser är inget man sätter ihop hemma det är en signal som roboten känner igen. Och roboten måste sitta i en lavett en sorts ställning dessa robotar i din länk är anpassade att passa enbart helikopter.

[Jimmy.L]
8/8/14, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Tack ludden har inte stenkoll på vilka vapen dom har tagit stridsvagnar låter inte bra.

Har en bild på roboten och lavett som används av svenska försvaret.

Huygens
8/8/14, 5:19 PM
#41

Dom bombar Irak. Om jag tittar på kartorna har jag svårt att se att det blir annat än en total massaker.

Annons:
[Jimmy.L]
8/8/14, 5:36 PM
#42

#41 Enligt uppgifter har amerikansk stridsflyg slagit ut två artilleripjäser hur får du det till massaker? Det står även i texten du länkar till.

[Göteborgaren]
8/8/14, 7:41 PM
#43

#1 #6 Medans ni fördömer USA hyllas dom av kvinnor och barn som lider på plats.  Att ni inte skäms!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19334785.ab

Huygens
8/8/14, 7:51 PM
#44

#43 Det är någonting som inte stämmer här.

[Göteborgaren]
8/8/14, 7:54 PM
#45

Viket då?

Huygens
8/8/14, 8:52 PM
#46

#45 Hur ska jag uttryckad det?

Irak har haft krig under större delen av tiden som USA ockuperat landet. Beroende på vilken forskare/utredare man pratar med bedöms mellan 0,5 - 2 miljoner människor ha dött i Irak under tiden USAs trupper varit där.

USAs trupper har rekryterat, tränat, utbildat och utrustat Iraks nya armé, samt försett dom med teknik av hög kvalitet som borde göra det svårt för rena rövarband att ta över landet.

.

Ändå…

På några månader kan en relativt liten grupp, IS, göra sej till ovän med i stort sett alla grupper i Irak, i Syrien och möjligt på annat håll. Denna lilla grupp, IS, kan alltså ta över större delen av Irak, dom agerar på ett sånt sätt att:

1. Iraks soldater skriker av skräck, flyr i panik och lämnar sin utrustning.
2. Syrien soldater skriker av skräck, flyr i panik och lämnar sin utrustning.
3. Kurdisska soldater skriker av skräck, flyr i panik och lämnar sin utrustning.

Dessutom lyckas IS göra sej till fiende med alla andra milisförband, kommer i väpnad konflikt med lokalt beväpnade civila i småsamhällen, samt lyckas erövra städer, oljefält, raffinaderier (?) samt lyckas sälja oljan. Dessutom lyckas dom utrusta sej med stridsvagnar, som jag inte få kalla stridsvagnar utan något annat. Dom får tag på raketer. Dom för tag på bränsle, fordon, dom får tag på mat. Dom håller större delen av Irak och en stor del av Syrien. Dom lyckas omringa Bagdad. Och dom är enligt DN 5000 personer.

T o m Al-Qaida har vänt IS ryggen!

Dessutom, enligt Aftonbölden, är IS totalt psykotiska, säljer kvinnor över 9 år för 400 spänn och mördar alla barn dom ser, skär halsen av folk, men IS är så snälla att dom bara skjuter ihjäl civilbefolkningen ifall offren går med på att konvertera till islam.

Det här kan inte stämma.

Det är omöjligt.

Går inte.

Tänk.

[Jimmy.L]
8/8/14, 9:31 PM
#47

#46 Den irakiska armén är ingen robotarmé. Att dom flydde var för att alla befäl lämnade dom. 1700 irakiska soldater blev kvar och avrättades av IS och slängda i massgrav. Spelar ingen roll om du så har elitförband i en stad för att strid i bebyggelse är en mardröm och har man ingen erfarenhet av det är man illa ute inte ens USA lyckades alltid med strider i bebyggelse.

Den syriska soldaten har inte flytt utan stupat eller tvingas till reträtt på grund av förluster. Det är inte film där kulor inte träffar hjälten utan kulorna dödar.

Dom kurdiska soldaterna strider med stort mod och har stoppat IS flera gånger och lyckas trycka tillbaka dom med få medel men inte ens dom kan hålla tillbaka IS med enbart automatvapen.

Du har inte tänkt på att Irak består av väldigt många städer och IS har säkert flera "ledare" som ger olika order. I en stad gav man dom kristna en chans men det är inte säkert att man ger dom samma chans i nästa stad. Och nu kommer rapporter om att IS har begravt människor levande i massgravar.

IS har tillgång till stridsvagnar, artilleri, granatkastare, luftvärnskanoner granatgevär och mycket annat. 

Inget är omöjligt och i krig finns det inget som är logiskt.

Huygens
8/8/14, 10:49 PM
#48

#47 Varför lämnade alla irakiska befälen soldaterna?

Annons:
vallhund
8/9/14, 4:13 AM
#49

#48 Jag har funderat på ditt märkliga beteende att plötsligt vara så skeptisk o ifrågasätta alla fakta samt väldigt selektivt ta åt dig ens av info  i de länkar som du presenterar.

Så vilka ligger bakom illuminati, rymdödlor eller vad har du tänkt komma fram till eller nån annan av de världsomspännande konspirationsteorier som du spammar skepticism iFokus med?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mwetterstrand
8/11/14, 10:43 AM
#50

Beklämmande att läsa ensidigt kritiska kommentarer mot USAs ingripande. Varför riktas inte fördömanden och kritiska kommentarer mot IS vars terrorstrategi faktiskt omfattar utnyttjandet och dödandet av civila?

mwetterstrand
8/11/14, 10:44 AM
#51

F.ö. Huygens. Jag har från säker källa att det är amerikanska rymdödlor utklädda till David Icke som förser IS med vapen.

[ludden]
8/11/14, 10:54 AM
#52

#50 Lättare att skylla på USA. Folk tror att man kan prata extremister till rätta. Kan vi inte sända Miljöpartiet, Vänsterpartiet och F ner och förhandla med dom..

Huygens
8/12/14, 12:46 PM
#53

Ja-a…

Nästan som parafras på #46 skriver Aftonbladet att IS kanske uppstått på ett sätt som indikerar fult spel. Hillary Clintons memoarer antyder att USA hjälpt IS att utvecklas militärt.

Brittiska BBC nämner att USA kan stå bakom skapandet av IS.

"…the United States is behind the creation of the Islamic State group (formerly known as Isis, the Islamic State of Iraq and Syria) and Hillary Clinton admitted it in her book "Hard Choices".

Horrific videos of IS atrocities against Lebanese Armed Forces circulated on the internet. So did the theory that America is behind the existence and emboldening of the group.

. . . …

Furthermore, to try and quash the gossip, the US embassy in Beirut issued a statement on Facebook:

"Any suggestion that the United States ever considered recognising the Islamic State of Iraq and the Levant as anything other than a terrorist organization, or had any role in its creation, is patently false. Allegations circulating in Lebanon to the contrary are a fabrication.""

.

Det rör sej alltså om falska anklagelser att USA skulle ha skapat IS.

Enligt olika källor har IS tränat i Jordanien med hjälp från väst. The Examiner skriver att USAs militär tränade dåvarande ISIS i Jordanien år 2012, i syfte att bekämpa den syriska regimen under Assad.

I februari 2014 raporterade DM att ISIS hade vuxit och då troligen bestod av 2500 man (även nämnt här). Och idag är det inte bara Syrien och Irak som till stor delen är under IS kontroll. IS har även invaderat områden i Libanon och bränt ner flyktingläger. Otroligt vad 5000 man med AK47:or och eventuellt med lite träning från USAs militär kan åstadkomma.

Och fortfarande ekar frågan.

Varför lämnade alla irakiska befälen soldaterna?

[Jimmy.L]
8/12/14, 1:08 PM
#54

#53 Mycket märkligt att USA alltid står bakom extrema grupper. Kommer säkert uppgifter snart att dom styrs via CIA och rymdvarelser 🤫 men det är hemligt . 

5.000 man är många och räknar man är det drygt en brigad.

 "IS har även invaderat områden i Libanon och bränt ner flyktingläger."

Dom blev stoppade av lokala bybor och senare utkastade av Regeringssoldater som slog tillbaka dom, hur får du det till en invasion när man säger det var en mindre attack?

Otroligt hur man inte kan förstå att det behövs inte mycket för att sprida skräck, terror är effektiv sätt att skapa panik. Då behöver man inte vara flera tusen.

Varför irakiska befäl flydde har jag ingen aning om det nämndes i TV för mer än en månad sen i SVT.

[ludden]
8/12/14, 1:46 PM
#55

Varför befälen flyr och armen måste man sätta sig in i vad som händer i Irak. Innan IS har sunnimuslimer och shiamuslimer utfört bombdåd mot varandra. Och arbetslösheten är stor det gör att många utan arbete söker sig till armen men inte för att strida. Även moralen i den irakiska armen är mycket låg sen finns det uppgifter att det skulle vara sunniextremister i IS.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/rebellarmen-i-irak-mer-an-bara-isis

Annons:
Huygens
8/12/14, 1:55 PM
#56

#55 Intressant länk. UK-media har inte alls nämnt Naqshbandi,. Det är konstigt, som om någon vill sätta all skuld på IS.

[ludden]
8/12/14, 2:02 PM
#57

#56 IS är ju ansvarig för offensiven in i Irak eller har du annan information? Media styrs inte från UK utan man hämtar egna uppgifter.

Joppo
8/12/14, 3:59 PM
#59

#58 Huygens kommer antagligen att tolka din länk som ytterligare belägg för sin konspirationsteori. Om USA hade haft nåt finger med i spelet så skulle de såklart förneka detta, vilket med skruvad konspirationsteoretisk logik blir ett belägg för att konspirationen är sann 😃

[Göteborgaren]
8/12/14, 4:30 PM
#60

#59 Troligen.

Halvdansken
8/12/14, 5:28 PM
#61

Detta är också ett intressant blog-inlägg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
8/12/14, 5:33 PM
#62

Ok, Huygens. Vad ska världen göra då, nu när IS mördar, kidnappar och slaktar som de vill? Titta på, ta en kaffe?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
mwetterstrand
8/12/14, 6:15 PM
#63

#61

Tack. Nima Dervish tar verkligen bladet från munnen. Klockrent!

[krysopras]
8/13/14, 10:32 AM
#64

#61

Jag tackar också för länken till Nima Dervish blogginlägg.

Huygens
8/13/14, 12:26 PM
#65

Notera i intervjuerna nedan hur tydligt TV-reportern påpekar att det rör sej om terrorister och terrororganisationer.

Det verkar som om det är glasklart vad det är för organisationer USA stöder. Och…

Det går ganska lätt att leta upp info kring USAs uppbyggnad, utbildning, resursförstärkning och skapande av IS. Två amerikanska Kongressledamöter med snarlika namn, Ron Paul och Rand Paul (son till Ron) tar bladet från mun när dom hamnar framför TV-kamera.

Ron Paul tycker att USAs finansiering av ISIS har varit vanvettig. En intervju från ett tag sedan, Fox-reportern frågar Ron Paul varför det är ett misstag av Vita Huset att utrusta syriska rebeller? Ron Paul svarar: "They don't know where the money goes, they don't know where the weapons go."

Kan det bli tydligare?

.

Och så finns flera intervjuer och uttalanden av den yngre kongressledamoten Rand Paul (inte Ron Paul). Rand Paul säger i TV-studio att USAs långa krig i Irak har förvandlat Irak till ett "Jihadist Wonderland".

Även här (dålig bild dock), säger Rand Paul att USA har beväpnat ISIS allierade (vilket borde vara samma sak som ISIS, då dom inte har särskilt många vänner). "We armed ISIS allied."

Här finns den längre intervjun med Rand Paul, men tyvärr i ännu sämre bildkvalitet, där han pratar om att USA beväpnat al-Qaida i Syrien. Han nämner även att USA beväpnar ISIS i Syrien samtidigt som USA är emot ISIS i Irak. Intervjun är lite gammal, och troligen från tiden innan IS blev riktigt impopulära. Men skriften är på väggen.

Ganska tydligt tycker jag, vem det är som skapat och byggt upp IS.

[ludden]
8/13/14, 12:34 PM
#66

#65 Vilken typ av internettroll är du? USA har inget med uppbyggnaden med IS att göra vilket har postat i tråden är du inte läskunnig. Ta av dig foliehatten människa!

Huygens
8/13/14, 12:40 PM
#67

Rand Paul är senator i USAs Kongress och borde därför veta vad han talar om när det gäller USAs politik.

[ludden]
8/13/14, 12:49 PM
#68

#67 Och du menar att alla andra länkar som har postats där man skriver att USA inblandning i IS är ett rykte och enbart konspirationsteorier? Senast i går sa USA att man inte hade något med IS att göra så varför posta något som inte stämmer?

[NeferNefer]
8/13/14, 1:40 PM
#69

Utan att vara direkt insatt i just de här hemskheterna vill jag ändå påpeka att det inte alltid går att lita på vad USA:s myndigheter och politiker säger … "I did not have sex with that woman". Watergate. Så jag skulle nog vilja ha mer bevis än ord från just dem.

Annons:
Magi-cat
8/13/14, 1:45 PM
#70

Precis,..

(Finns mycket i och omkring Vietnam-kriget som visade vad de går för…)

För att man inte litar på deras utsagor är man ingen Konspirationsteoretiker eller foliehatt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/13/14, 1:49 PM
#71

Nä, precis. Ska vi lita på vad alla människor säger kan vi bland annat lägga ner domstolarna. "Rånade du banken? Inte? Okej, varsågod, åk hem igen."

[ludden]
8/13/14, 1:54 PM
#72

#69 och #70 Så i stället är det bättre att dra en rövare och berätta sagor som inte stämmer. Så bra hörde USA är efter er och vill fängsla er 😂. Akta er för CIA.

[NeferNefer]
8/13/14, 1:57 PM
#73

#72: Ja, trodde jag på allt folk säger, då skulle jag förmodligen tro dig också nu. Men nu gör jag inte det. Jag är sunt skeptisk till folks utsagor. 🤓Det inkluderar då tidigare nämnda myndigheter och politiker i USA (och annorstädes). Jag vill nog gärna ha lite mer substans än "vi har inte gjort något".

Magi-cat
8/13/14, 2:04 PM
#74

#72 Vi är inte överens om särskilt mycket verkar det som och så kommer det väl att förbli. Men "foliehatt" så fort någon ifrågasätter USA:s helgongloria är faktiskt bara löjeväckande…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/13/14, 2:10 PM
#75

Nej nu får det räcka! Konspirationsteorier hör inte hemma här det finns andra sajter på iFokus där ni kan diskutera det så mycket ni vill här håller vi oss till fakta gillar man inte det behöver man inte skriva. /Sajtvärden

Huygens
8/13/14, 2:44 PM
#76

Låt oss ta en titt på vad CNN skriver om IS invasion av Mosul. Om vi litar på vad CNN skriver kan det ju inte vara fel.

Jag har nu läst CNN-artikeln (länk ovan) två gånger och blir inte klok på innehållet.

Mosul är Iraks näst största stad (Bagdad är större). När IS invaderade Mosul lämnade Iraks officerare dom irakiska soldaterna i sticket.

Dom irakiska soldaterna övergav då sina kanoner, stridsvagnar (eller vad det kallas, bilar med plåt? och liten kanon?), samt övriga pansarfordon + en hysterisk mängd ammunition.

.

Jag funderar lite på varför dom irakiska officerarna lämnade sina soldater i sticket? Var det för att fortifieringen var för dålig? Jag föreställer mej - för att officerarna ska lämna sina soldater, måste officerarna åtminstone kliva in i ett fordon (jeep, bil) och köra från sina militärbaser runt Mosul?

Elelr gick officerarna från Mosul till fots?

Hur kan det komma sej att dom irakiska officerarna inte kunnat ge order till sina irakiska soldater via radiokommunikation, mobiltelefon eller annan utrustning? Dom irakiska soldaterna var numerärt överlägsna och hade bättre utrustning, mer pansar. Dessutom var dom posterade så att dom kunde överblicka IS angrepp.

Jag citerar CNN, som citerar Osama al-Nujaifi, en talesperson från den irakiska provinsen:

"Al-Nujaifi said security forces "abandoned their weapons, their tanks and their bases and left them to terrorist groups, even Mosul airport.""

.

Jag försöker förstå det här.

Anta att du är en irakisk soldat i Mosul, du vet att ett blodtörstigt rövarband tänker storma din militärbas och du sitter inne i ett pansarfordon.

Vad gör du?

Överger du ditt fullt fungerande pansarfordon och flyr till fots?

Hur långt hinner du springa innan en IS-rebell hinner ikapp dej med ditt nyss övergivna pansarfordon?

Går det här att förstå?

.

Dessutom, ifall man ska tro CNN-artikeln, hade IS tillåtits samla trupper utanför Mosul under några veckor, utan att Iraks militär gjort något.

"The speaker, whose brother Atheel al-Nujaifi is the governor of Nineveh province, said the central government had been warned over the past few weeks that militant groups were gathering but had taken no preventive action."

Jag försöker förstå.

.

Hela CNN-artikeln är förbryllande.

Annons:
[Jimmy.L]
8/13/14, 3:00 PM
#77

#76 Läs #55 där har du svaret på din fråga!

Halvdansken
8/13/14, 3:20 PM
#78

Hur ska vi kunna veta varför de irakiska officerana lämnade?  De har kanske annan kunskap till IS mm än vad vi har. Varför tjatar du om det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Göteborgaren]
8/13/14, 4:40 PM
#79

Inget svar av #1 och #6 om att människor i Irak välkomnar USA framförallt kurder. Eller stöder ni IS skulle inte bli förvånad i så fall.

Magi-cat
8/13/14, 5:12 PM
#80

#79 Eller stöder ni IS skulle inte bli förvånad i så fall

Ditt lustiga lilla angrepp i ett så oerhört allvarsamt ämne är egentligen inte ens värt ett bemötande.

Alla de människor som ifrågasätter USA:s bombrättigheter och bevekelsegrunder är inte krigsgalningar från andra hållet. Tänk på det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Göteborgaren]
8/13/14, 5:20 PM
#81

#80 Se där du kan ju svara trevligt så vad är lösningen på att stoppa IS då?

[Göteborgaren]
8/13/14, 5:28 PM
#82

På radion igår berättade en kvinna att hennes släkting i Irak såg hur IS skar upp magen på en gravid kvinna. Och barn, kvinnor och män begravs levande i massgravar. Men #80 tycker det är värre med att USA bombar IS.

Magi-cat
8/13/14, 5:54 PM
#83

#81, 82

Kortaste svaret: Jag vet inte! Jag är för dåligt insatt i det här konkreta fallet för att kunna leverera något magiskt Sesam, öppna dig.

Allt det där är obeskrivligt och fruktansvärt så man saknar ord.
Men jag tror inte bomber gör människor vänliga och fredliga och mår illa av jämförelser i grova grymheter där utfallet är givet, att USA på något märkligt sätt är räddaren,  oavsett vad. (Som när man skulle bomba Vietnam tillbaka till stenåldern. Eller släppte två atombomber mot civila mål.)

Min invändning gällde från början att Obama fick något så fint som Fredspris. Sedan dess har det inte varit direkt krigsfritt.

Det blir bara mer hat, mer vedergällning, mer civila dödsoffer- kvinnor och barn, mer hat osv….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Halvdansken
8/13/14, 6:38 PM
#84

Hur illa det än låter så tror jag att det bästa är att väst inte blandar sig. Möjligen med läkare utan gränser och annat humanitärt (om möjligt), men att USA går in och bombar kan skapa mer hat och fler rekryter till IS. Man kan inte bomba fram demokrati. Den kommer från utbildning, från folkets eget uppror, "underifrån". Det gjorde den i väst för sådär 250 -300 år sen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Göteborgaren]
8/13/14, 6:52 PM
#85

#83 Lite konstigt att svaret hos många som är i mot bomber "jag vet inte" IS stannar inte för att man pratar eller att FN ska fördöma. IS gör halt just nu för det finns beväpnade som kurder som har gett många civila chansen att komma undan. Flickor och kvinnor rövas bort vad som händer med dom vågar jag inte gissa troligen kommer dom våldtas.

Förvånad hur man kan använda andra konflikter som Vietnam och atombomberna mot Japan som argument mot att man bombar IS 

Kan du komma med rakt svar vad man bör göra för IS ger sig inte förs man har kontroll över hela Mellanöstern, delar av Afrika och Europa och har utrotat alla andra som inte är starkt troende muslim. Glöm att FN ska göra något i Irak allt man gör är att talar medans kvinnor och barn dör i Irak.

Hur många bilder vill du se på våldtagna kvinnor och barn, lik på avhuggna huvuden och kroppar på barn, kvinnor och män?  När får man bomba IS då när dom har avrättat miljoner är det okej då?

Huygens
8/13/14, 10:08 PM
#86

Ja-ja…

Vad skriver NBC? Jo, tydligen hade dom en del pengar i Mosul. Närmare bestämt 450 000 000 $.

I rediga kontanter!

450 miljoner dollar som nu är i IS ägo.

Varför i hela friden har USA flugit in så mycket pengar?

Det krävs en lastbil med SJ-pallar för att flytta runt så många sedlar. Hur i hela friden kom USA på den korkade idén att ge kontanter till Iraks myndigheter? Hade USA inte kunnat sätta in pengarna på ett bankkonto på säker mark och sedan låtit Iraks myndigheter köpa humanitär hjälp för slantarna via penningtransaktioner.

Nähä.

Tydligen lades alla 450 miljoner dollar i en stor hög inne i ett valv i Mosul.

Jag fattar det lika lite som förklaringen i #77. Kommentaren i NBCs artikel är att nu har IS blivit världens mest ekonomiskt starka terrorgrupp tack vare en sändning feta USA-dollar.

Ofattbart.

Joppo
8/14/14, 2:34 AM
#87

Hur vet du att pengarna i fråga är skänkta av USA till Iraks regering? Det framgår inte av texten i din länk.

[Jimmy.L]
8/14/14, 7:46 AM
#88

#83 Satt och tittade på aktuellt igår och dom får in pengar genom skatter och försäljning av olja samt bidrag från människor i andra länder. Åter igen #83 varför följer du inte nyheter som dessa klipp där man berättar hur man får in pengar. Skulle vilja se dom bankomater i Irak för det finns inga. Låna pengar gör man på gatorna det är vanligt i fattiga länder. Inga irakier har bankkort iallafall fattiga människor. Möjligt dom få rika.

http://militarhistoria.ifokus.se/discussions/53e770498e0e7455a6004e31-dokumentar-om-is-varning-starka-bilder?discussions-2

Från 08:12 in i klippet och framåt.

http://www.svt.se/aktuellt/se-program/aktuellt-346?autostart=true

Ni som inte tror på militärt våld kan sluta drömma om det. Experten som var med i studion har den uppfattningen att IS kan bara bekämpas med en militärinsats.

[krysopras]
8/14/14, 9:11 AM
#89

I viss mån kanske man ska tänka på att innan USA gick in i Irak efter 911 så var förvisso Irak en diktatur, men en SEKULÄR diktatur. Det verkar inte precis vara bättre nu. 

Jag tror visst man kan skapa demokratier med våld. Det funkade med  Västtyskland 1945 och även med Japan.

Magi-cat
8/14/14, 9:16 AM
#90

OMG! "rätta dig efter oss eller vi bombar dig"….

Hur föll muren? Med krig, med våld, med atombomber? Nej, tiden var helt enkelt inne…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
8/14/14, 9:23 AM
#91

#90 Du har ju inte kommit med förslag hur man stoppar IS. Folk dör just nu i Irak och det funkar inte vänta på att tiden är inne tycker du skall se klippet från Aktuellt. Om inte IS stoppas har vi ett nytt folkmord att vänta! 

Hur många människor vill du offra?

[Jimmy.L]
8/14/14, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

Detta vill IS skapa det betyder att tex Israel utplånas lika så Spanien, Österrike.  Miljoner kommer att dö och miljoner på flykt ja det är en trevlig utveckling att se fram i mot om dom inte får bekämpas med militära medel.

Huygens
8/14/14, 9:51 AM
#93

#92 Och om det är (se #65), som dom amerikanska politikerna Ron Paul och Rand Paul säger, att IS planerats, skapats, utrustats, organiserats, finansierats och tränats av USA.

Hur får du stopp på IS då?

Kom ihåg Iran-Contras.

Magi-cat
8/14/14, 10:06 AM
#94

#91 Jag har svarat uppriktigt som jag ser det. Det känns inte bra att du vill ha det till att jag vill "offra" människor, som om jag inte skulle bry mig. Det är det jag gör, bryr mig så mycket så det fattar du/ni inte.
Men det är för det första inte bara en sida som är vit som snö och den andra svart som natten och that's it.
Krig gör något med människor. Vem minns inte bilderna från Abu Ghraib-fängelset? Den rara amerikanska flickan i det helt absurda sammanhanget! Krig sätter ur spel de utvecklade delarna av hjärnan, med omdöme och empati. Det gäller alla.

Krig skapar inte fred och lyckliga människor. Man måste hjälpa människorna ur den misär, den tragik som gör att de inte tycker sig ha annat att leva för än terror, hämnd och mer våld. Genom att möta med bomber skapar man samma hat, samma hämndbegär och nya "hjältar". Det tar aldrig, aldrig slut…

Vi vill ha slut på det, eller hur? Hur?

Det finns inget "enkelt" svar….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/14/14, 10:15 AM
#95

#92 Du är rolig. IS hatar USA tror du på allvar att dom skulle tränas av amerikaner? Deras utbildning kommer från jihadkrigare som har deltagit i andra konflikter. Pengarna kommer från olja, folk som skänker pengar och utpressning. Är det så svårt för dig att se länkarna?

[Jimmy.L]
8/14/14, 10:18 AM
#96

#94 Sluta då med att säga att bomber inte är lösningen när experter säger att militärt våld är det enda sättet dom kommer inte sluta kriga för att du eller andra andra ber dom att sluta kriga. Se klippen

http://militarhistoria.ifokus.se/discussions/53e770498e0e7455a6004e31-dokumentar-om-is-varning-starka-bilder?discussions-2

Efter du sätt dom kan du svara om du tror dom stoppar med tomt prat.

[Carpinus]
8/14/14, 10:36 AM
#97

Aftonbladet vet hur man tacklar IS-problemet - man låtsas som om det inte existerar…

Annons:
[Carpinus]
8/14/14, 10:41 AM
#98

#97 Rättelse: skall stå "Aftonbladet Kultur". Redigeringsfunktionen strular.

Joppo
8/14/14, 10:41 AM
#99

@Huygens,

Du glömde svara på min fråga som jag ställde tidigare. Varför hävdar du att pengarna som nämns i #86 är skänkta av USA till Irak? Det framgår som sagt inte av texten.

olaka
8/14/14, 10:43 AM
#100

#97

Hur menar du? "Krisen i Irak" är ju nästan överst med ett flertal artiklar och man har två reportrar på plats…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Söderort]
8/14/14, 10:50 AM
#101

Att vissa människor här pratar om fred när människor dör där ner ja dom dör av att bli halshuggna, levande begravda, eller får nackskott.

Vet folk vad en jihadkrigare är för något? Han är starkt troende och kommer strida för sin tro tills han stupar. Det går inte prata med en jihadkrigare allt han ser är sin tro och att otrogna skall dö.

Lycka till ni som tror det går att förhandla med galningar ni är lika tokiga.

[Jimmy.L]
8/14/14, 10:53 AM
#102

#101 Ja tyvärr tror sig folk att man kan prata med galningar. Folk försökte prata med Anders Breivik om att skona deras liv han lyssnade inte och hatet lyste ur hans ögon på samma sätt IS gör.

[Söderort]
8/14/14, 10:56 AM
#103

#102 Ja det är en bra jämförelse eller jämföra med dom som tror på UFO det går inte övertala dom att det inte finns marsmänniskr.

olaka
8/14/14, 11:03 AM
#104

Diskussionen blir ju lite meningslös när man begränsar diskussionen till att bara handla om vad man bör göra här och nu. Även om USAs beteende är oundvikligt och till och med önskvärt så måste man väl ändå konstatera att våldsanvändningen är ett misslyckande?

USAs invasion och "införande av demokrati" i Irak måste ju ur de flesta avseenden ses som ett komplett misslyckande. Jag är överraskad hur världens skarpaste säkerhetstjänst på något som helst sätt trodde att införa demokrati bara handlade om en konstitution och val vart fjärde år?! Det måste ju finns nån i närheten av Pentagon som har läst åtminstone A-kursen i statsvetenskap.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[Söderort]
8/14/14, 11:10 AM
#105

#104 Klart att USA misslyckades och det skall dom ha kritik för. Denna tråd handlar ju om IS och vissa här tycks tro att man kan förhandla med galningar. Läst trådar på Skepticism och ni tycks ha problem med folk som stänger av folk på andra sajter som spiritualism. Kopplingen är att det går inte övertala stark troende människor som har en tro som resten av samhället inte delar.

Magi-cat
8/14/14, 11:15 AM
#106

#105 "Kopplingen är…" Vad gör du för koppling där? Från IS till spiritualism? Tänk dig lite för nu!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
8/14/14, 11:21 AM
#107

#106 Ja tänk! Kopplingen är att dom är troende och om andra kommer in och säger dom har fel så är dom dumma och stängs av. Samma sak med IS dom har sin tro och alla andra är dumma istället för att stänga av så använder dom vapen. Fattar du?

Magi-cat
8/14/14, 11:25 AM
#108

#107 Så du har fräckheten att dra paralleller mellan IS och spiritualism?

Ja, jag fattar, men hoppades att det inte var fullt så illa ställt.

Obehagligt så det förslår och försvårar all vidare diskussion.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
8/14/14, 11:28 AM
#109

#108 Om vi säger så här då du tror väl på övernaturligt, andar och sådant? Om jag säger dom inte finns kommer du sluta tro på det ja eller nej?

[Söderort]
8/14/14, 11:39 AM
#110

#108 Förmodar att ditt svar skulle vara nej på den frågan.

Samma sak med en soldat ur IS hur mycket än du försöker övertyga han om att han gör fel som krigar och skärhuvuden av folk kommer denna inte att ändra sig för han har en stark tro som han inte kommer ändra sig samma sak som för dig du kommer inte ändra dig det är kopplingen att tron är stark och inte går att ändra så lätt.

Magi-cat
8/14/14, 11:39 AM
#111

#109 Vad? Ska vi prata "andar och sådant" nu? Vad i hela /…/ har det med saken att göra?

Jag har delgett delar av min syn på (och farhågor) om frågeställningen i tråden. Eftersom du tar upp detta irrelevanta sidospår i samband med IS: vill du få mig att framstå som en krigsgalning, insnöad vettvilling eller fanatiskt troende?

Jag trodde det skulle gå att resonera här, men, men…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Söderort]
8/14/14, 11:41 AM
#112

#111 För att du ska fatta hur en soldat i IS tänker. Fattar du!!!

Magi-cat
8/14/14, 11:45 AM
#113

#112 Det här har jag ingen anledning att tolerera längre. Fattar du! 😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
8/14/14, 11:48 AM
#114

#110 Ingen mening att du försöker förklara hur en jihadkrigare tänker. Denna kommer inte ändra sig att allt är USA:s fel o avsätt om IS begår folkmord USA:s bomber dödar fler civila ändå trots dom bombningar som man genomfört nu har dödat 0 civila

[Söderort]
8/14/14, 11:50 AM
#115

#113 nej vill man inte förstå stoppar man huvudet i sanden och låssas det regnar vilket du gör.

[Söderort]
8/14/14, 11:51 AM
#116

#114 Ja tyvärr verkar vissa vara helt okunniga eller inte vill förstå. Då är det lättare att bo i en bubbla.

Huygens
8/14/14, 1:12 PM
#117

USA har torterat irakier och bedrivit krig i Irak, vilket vissa internationella bedömare anser har kostat hundratusentals irakier livet.

Letar man lite i nyheterna, började USA ca 2007 att planera för att träna syriska rebeller och utföra operationer mot Iran, finns flera artiklar, The New Yorker 2007, 5 mars.

"Fourth, the Saudi government, with Washington’s approval, would provide funds and logistical aid to weaken the government of President Bashir Assad, of Syria."

Frågan är vad detta diffusa "logistical aid" avser att flytta runt?

Så långt 2007.

.

Självklart har en del hänt under åren, låt oss hoppa fram i tiden.

Reuters / Der Speigel rapporterar mars 2013 att USA tränar syriska rebeller i Jordanien och på militärbaser i Turkiet.

Tränar, tränar, tränar…

"Some 200 men have already received such training over the past three months and there are plans in the future to provide training for a total 1,200 members of the "Free Syrian Army" in two camps in the south and the east of the country."

Fria Syriska Armén.

Det låter väl bra.

Dom är Fria.

Fria Syriska Armén.

Även brittiska och franska trupper bidrar med instruktörer och välbehövlig träning till dessa Fria Syriska Armésoldater.

Joint venture.
Hurra.

"British and French instructors were also participating in the U.S.-led effort, the Guardian said on Saturday, citing Jordanian security sources."

Det är som en enda stor familj.

Fransmän och Britter!

.

Ännu bättre, dessutom.

USA, Frankrike och Storbritannien var på väg att träna 10 000 snälla krigare som skulle bekämpa radikala islamister.

"Jordanian intelligence services are involved in the program, which aims to build around a dozen units totaling some 10,000 fighters to the exclusion of radical Islamists, Spiegel reported."

.

Tränar, tränar, tränar…

I januari 2014 (i år) berättar brittiska The Telegraph att nu har man riktigt varit igång med träningen. Dom snälla rebellkrigarna tränar för fullt och ska bekämpa al-Qaida och elaka ISIS.

Och vapen får dom också, snällisarna.

Förråden är fulla!

Dollar!

"One source said the US was itself handing out millions of dollars to rebel groups best equipped to take on the extremists while another confirmed America was providing non-lethal aid

"We used to have no weapons with which to fight the regime, but now the stocks are full.""

Saudiarabien förmedlade 80 ton vapen till dom syriska snällisarna, tunga maskingevär.

.

Så…

Med så mycket förberedelser, planering, finansiering, vapen och träning samt fyra NATO-länder inblandade.

Hur kunde det gå så snett?

[Jimmy.L]
8/14/14, 1:47 PM
#118

#117 Vet du vilka Fria Syriska armén är för några? Om inte är det inga som ingår i IS.

 http://sv.wikipedia.org/wiki/Syriska_inb%C3%B6rdeskriget

Annons:
Huygens
8/14/14, 1:55 PM
#119

det är tänkvärt, det du skriver

[Carpinus]
8/14/14, 2:57 PM
#120

#100 Olaka, du läste uppenbarligen inte #98. Eller också gjorde du det…

olaka
8/14/14, 3:30 PM
#121

#120

Inte. 

Varför singlar du specifikt ut Aftonbladet Kultur? Vad menar du?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Carpinus]
8/14/14, 3:38 PM
#122

#121 Gå in och titta på deras kultursida och sök efter minsta rad om det som händer i Irak! De har stor uppmärksamhet på Gaza (vilket känns motiverat), men Irak och IS tycks vara en blind fläck på den strängt politiserade sidan.

http://www.aftonbladet.se/kultur/

olaka
8/14/14, 3:42 PM
#123

#122

Jag tvivlade inte på ditt uttalande, det var inte min fråga:

Varför singlar du specifikt ut Aftonbladet Kultur? Vad menar du?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
8/14/14, 4:40 PM
#124

IS har länge varit något oundvikligt..  Vi ser resultatet utav USA:s krigståg mot Irak och Afghanistan. Människor söker trygghet, en starkare stat (vilket religionens överhuvuden erbjuder). Extremismen har idag fotfäste i många delar av Mellanöstern. Islams terroroganisation IS är snart större och mäktigare än vi någonsin föreställt oss.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[ludden]
8/14/14, 4:49 PM
#125

#113 Varför alla taggar utåt? Du fräser värre än en orm. Dom islamska krigarna har en stark tro som inte går att prata eller förhandla med.

#124 IS handlar inte om trygghet utan om att det bara ska finnas en islamsk stat. Skulle det handla om trygghet skulle man inte avrätta kristna.

Annons:
fatcat
8/14/14, 4:57 PM
#126

Problemet när det inte finns något fungerande statsväsen är att religiösa extremistgrupper vinner inflytande. Människor (muslimer) har länge blivit utsatta i Mellanöstern av både diktatorer och västvärlden. Självklart vänder de sig till krigsherrar som lovar guld och gröna skogar. Vad har amerikanarna bistått med förutom bomber och vapen?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
8/14/14, 5:00 PM
#127

#125

Det blir ju lite naivt att inte försöka förstå IS framgångar lite djupare än "de är dumma", det relativa stödet från sunnimuslimsk civilbefolkning har ju en bakgrund i en upplevd otrygghet i närområdet, både i Irak under al-Maliki och i Syrien under al-Assad

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
8/14/14, 5:13 PM
#128

#126 IS tar ju i mot alla typer av människor som konverterar till islam mängd människor åker till Syrien från Europa.

#127 Is framgångar bygger på att alla utom islam är den rätta vägen och att kristna har två val konvertera eller dö.  Vissa i tråden har ju svårt att ta in det att förhandling finns inte.

[Carpinus]
8/14/14, 5:25 PM
#129

#123 123 Jag menar det jag skrev - att Irak och IS tycks vara en blind fläck på den strängt politiserade kultursidan. Det kan inte vara en tillfällighet att ingen av de annars så omvärldsmedvetna medarbetarna på sidan ignorerar att folkstammar splittras, kvinnor rövas bort från sina barn, människor begravs levande i massgravar och tusenåriga kulturskatter utplånas. Om detta inte ett ord på Aftonbladet Kultur - det är väl tabu att beröra sådant i de fisförnämna vänsterkretsarna…

http://www.svt.se/nyheter/varlden/darfor-sprangde-islamiska-staten-helgendomar

fatcat
8/14/14, 5:34 PM
#130

#129 Tror knappast Aftonbladets kultursida börjar skriva snyfthistorier om kristna minoritetsgrupper i Mellanöstern som blir slaktade av Isis. Enligt samtida normer som idag sprids i samhället så är västerländska, kristna medborgare de enda som förtrycker och förstör.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Carpinus]
8/14/14, 11:34 PM
#131

"Flyktingar tackar USA för att de har livet i behåll."

http://www.dn.se/nyheter/varlden/flyktingar-tackar-usa-for-att-de-har-livet-i-behall/

[Jimmy.L]
8/15/14, 7:52 AM
#132

#131 Kan inte stämma alla vet ju att USA:s bomber i denna konflikt har dödat massa civila enligt vissa i tråden. 🤫

Annons:
Huygens
8/15/14, 10:51 AM
#133

När Iraks armé fick möta den tekniskt överlägsna armékoalitionen som USA hade ställt upp, förlorade Iraks soldater striderna ganska fort. Men det var en tekniskt överlägsen armé dom irakiska soldaterna mötte.

450 000 soldater under USA, med flygbombningar, missiler, raketer, supermoderna stridsvagnar, helikoptrar, militära kamerametoder osv, slog till med full kraft mot en omodern irakisk armé som led utav åratal av sanktioner.

Men idag är den Irakiska armé planerad, tränad, organiserad, toppmodern, utbildad, utrustad, och finansierad av USA.

Enligt DN har IS 5000 soldater, enligt Wikipedia har IS 6000-7000 soldater, som måste hålla områden i både Syrien, bedriva krig i Libanon och upprätthålla sharia i erövrade områden.

Irak har en kvarts miljon soldater och kan kalla in extra milis vid behov.

Hur kan Irak förlora större delen av sitt land till en så liten armé som borde vara tekniskt underlägsen och bara består av ett fåtal tusen krigare?

Hur är det omöjliga möjligt?

Går ej.

.

Irak var i krig i 8 år mot Iran, en dubbelt så stor fiende. Dom irakiska soldaterna höll stånd i 8 år mot en iransk armé som på slutet bestod av ett par miljoner soldater.

Hur kan några få krigare i ett rövarband, få den specialtränade (USA), fortifierade, topputbildade, välutrustade irakiska armén att:

Skrika av skräck.
Fly i panik.
Överge sin utrustning.

Och dessutom lämna kvar 450 miljoner dollar till världens nu rikaste terrororganisation IS.

Hur är detta möjligt utan planering, organisering, träning (miltärbaserna i Jordanien och Turkiet), utrustning och finansiering av dom fyra inblandade NATO-länderna USA, Frankrike, Storbritannien och Turkiet, samt även mha Saudiarabien och Jordanien.

Hur är detta möjligt utan att dom 4 NATO-länderna omsorgsfullt, mödosamt skapat och byggt upp IS mellan 2007 - 2014 (se nyhetsartiklarna i #117)?

.

IS har inte uppstått ur ingenting.

IS har skapats.

Planerats.

[ludden]
8/15/14, 12:20 PM
#134

#133 Det jag jag och några till förklarat för dig. Antingen läser du inte eller så förstår du inte vilket är det?

vallhund
8/15/14, 12:40 PM
#135

#134 Skribenten har väldigt selektiv läsförståelse. Hen tar bara in sådant som stödjer sina konspirationsteorier.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

olaka
8/15/14, 1:14 PM
#136

#129, #130

Aha, det var det jag tänkte. Den gamla "PK-vänstern <3 islamister"-konspirationsteorin. Straight from Avpixlat…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Carpinus]
8/15/14, 1:19 PM
#137

#136 Vad gäller Avpixlat så har jag nog besökt den sidan betydligt färre gånger än du, det kan väl ha varit 2-3 gånger under årens lopp. Men visst har du rätt i att jag gör kopplingen PK-vänstern <3 islamister - du har väl själv en sittplatsbiljett på den sällskapsresan?

Nu har du en jättechans att visa att jag har fel genom att  oreserverat ta avstånd från Islamska Statens folkmord. Gör du det?

Huygens
8/15/14, 1:51 PM
#138

Det är iögonfallande att det saknas förklaringar till IS oerhörda framgångar med så lite manskap och så enkla medel.

Fullkomligt oproportionerliga framgångar.

Beroende på källa ska IS ha 4000 - 7000 krigare. Övriga rebeller i Syrien har tillsammans 130 000 stridande. Själva den syriska regeringsarmén har upp mot 250 000 soldater. Iraks armé har ungefär lika många man som den syriska regringsarmén. Dessutom finns det stridande kurder, olika lokala milisgrupper och beväpnade civila som kämpar mot IS.

IS framgångsrika bekämpande av Syrien/Irak med knappa resurser, mot dom många, stora och fientliga stridande grupperna saknar motstycke i modern historia.

Hela området Syrien-Irak omfattar 60 miljoner invånare.

Mosul är ungefär lika stort som Stockholm.

IS verkar ha kontrollen över läget.

Med ungefär 6000 man.

Omöjligt.

.

Låt oss titta på en artikel av CNN från 23 juni 2014. Kerry lovar att skicka hjälp till Irak. Lägg märke till hur Kerry formulerar sej, som om Irak är helt utan styrande, demokratiskt vald regering. Hur är det möjligt efter åratal av att USAs trupper bringat stabilitet till landet?

Eller?

""Our support will be intense, sustained," and will be effective if Iraqi leaders unite to face the militant threat, he said."

Vidare:

"Militant fighters believed to be ISIS have seized the Baiji oil refinery, the largest in Iraq, three Iraqi security sources told CNN Monday.

The Baiji refinery is a key strategic resource because it refines much of the fuel needed for internal consumption."

Läser man vidare i CNNartikeln verkar det som om IS utan större problem kan sätta eld på irakiska polisstationer och jaga bort Iraks regeringssoldater genom att IS visar sin blotta uppenbarelse.

Total kollaps.

Enligt en artikel i Global Research anses ISIS ha tränat sina krigare i en Jordansk militärbas med instruktörer från USA.

"JERUSALEM – Members of the Islamic State of Iraq and the Levant, or ISIS, were trained in 2012 by U.S. instructors working at a secret base in Jordan, according to informed Jordanian officials.

The Jordanian officials said all ISIS members who received U.S. training to fight in Syria were first vetted for any links to extremist groups like al-Qaida."

Det finns dom som anar att något är fel i den falska kråksången.

Sakta kommer sanning fram på olika håll. Det finns artiklar på nätet som nämner att USA avsåg att krigsträna "moderate islamists" i Syrien, som därför kunde anses var vänligt inställda till väst, sk "USA friendly" och dessutom skulle bekämpa radikaliserade muslimer.

Och olika nätskribenter, bloggare ursäktar den nuvarande situationen med att någonting gick snett på vägen. Dom moderata, USA-vänliga islamisterna som skulle bekämpa dom radikala extremisterna, kanske aldrig fanns?

Kanske fanns det inga "moderate islamists" att utbilda i krigföring?

Kanske utbildade USA, Frankrike, Storbritannien och Turkiet bara radikala extremister i modern gerillakrigföring, avancerad stridsteknik, militära specialmetoder och vi ser resultatet idag, i skepnad av IS. Och kanske gjordes det avsiktligt.

Siffran 10 000 (tränade rebeller), nämns ibland.

Lyckat.

olaka
8/15/14, 2:12 PM
#139

#137

Härligt med förolämpningar från ett internettroll, mera tack!

 ta avstånd 

Absolut, passar också på att ta avstånd från Hitler, Cromwell samt mot Palpatine om det från din sida råder frågetecken där också.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Joppo
8/15/14, 2:14 PM
#140

#134,#135 Skribenten tror även att Illuminati kommunicerar med sina undersåtar genom dolda budskap i Family Guy-avsnitt, vilken jag antar kvalificerar honom som ett internettroll. Jag kan inte tänka mig att en seriös debattör skulle lansera en sådan teori. Med andra ord det antagligen inte någon större poäng med att försöka föra en konstruktiv debatt med honom.

http://utomjordiskt.ifokus.se/discussions/521dd99bce12c47acc0003a1-illuminati-mord#24

[Carpinus]
8/15/14, 2:19 PM
#141

#139 Det var väl ungefär det svaret jag förväntade mig från dig. Finfernissan flagnar snabbt på sina håll…

[Jimmy.L]
8/15/14, 2:41 PM
#142

Nu lugnar vi ner oss i tråden jag vet att detta är väldigt hett ämne och vi alla har starka åsikter. Ta en paus från tråden om ni känner att ni är på väg att skriva dumt. /Sajtvärden

[Carpinus]
8/15/14, 2:44 PM
#143

#142 Självklart! Jag har på sistone ändå  haft lite svårt att förstå den oheliga alliansen här mellan skeptiker å ena sidan och spiritister och andra  som tidigare fotat ut de skeptiska från sina sajter å den andra, så jag tar en paus från Politik i Fokus. Återkommer (om jag får?) efter valet.

Joppo
8/15/14, 3:08 PM
#144

#143 Nu skriver du förvisso att du inte vill diskutera mera härinne, men jag förstår inte riktigt av vad du avser med den påstått oheliga alliansen mellan skeptiker och övernaturligt troende. Skulle du kunna utveckla vad du menar i en separat tråd? Jag brukar läsa härinne, men jag har inte märkt av denna allians.

[Jimmy.L]
8/15/14, 4:16 PM
#145

#143 Inte är det lätt att vara Sajtvärd här inne, jag får kritik hur jag än gör och det är från alla typer av människor och olika typer av människor som gillar andar, skeptiker, sd sympatisörer ja listan kan göras lång även andra sajtvärdar. Även PM där folk ifrågasätter allt jag gör. Sajten har haft stora problem med sajtvärdar som inte orkat med eller Medarbetare som bråkar. Nu är jag så gott som ensam som försöker styra upp sajten.

[krysopras]
8/15/14, 10:13 PM
#146

Jag tycker du är duktig, Jimmy L.

Vad beträffar den som skrev att våld inte löser något med exemplet att järnridån föll när "tiden var mogen" så vill jag bara säga att yaziderna inte kan vänta i 28 år på att tiden ska mogna till.

Den huvudsakliga  orsaken till att järnridån föll var dels kriget i Afghanistan och "Star Wars" som utarmade den sovjetiska ekonomin - tiden mognade alltså när Sovjets ekonomi rasade ihop pga dess krigsinsatser och förberedelser för krig.

Annons:
[Jimmy.L]
8/16/14, 7:26 AM
#147

#146 Tack. Håller med dig dom kan inte vänta så länge igår massakerade IS 80 yazidier och rövade bort ett antal kvinnor igen.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-uppgifter-om-massaker/

Huygens
10/8/14, 5:21 PM
#148

Någonting händer i Turkiet som inte är så bra. Demonstranter blir ihjälslagna. Demonstranter som vill att myndigheterna ska hjälp dom som försvarar sej mot IS, råkar väldigt illa ut.

"…at least nine Kurdish demonstrators were killed by police in Turkey as demonstrations against the government's failure to help Syrian Kurds fighting Isis just across the border…"

[ludden]
10/8/14, 6:03 PM
#149

#148 Turkiet kommer gå in i Syrien dom håller på att samla sina styrkor läns gränsen.

Huygens
10/21/14, 5:39 PM
#150

En TV-journalist som rapporterat att Turkiet ger IS militärt stöd har troligen mördats.

Det är Serena Shim som dog sedan ett "tungt fordon" kört på hennes bil. Gissningsvis är det en pansarbil eller en turkisk stridsvagn som dödat henne.

"_An American journalist has been killed in a car crash in Turkey just days after she claimed the Turkish intelligence services had threatened her over her reporting of the siege of Kobane.

Serena Shim, who worked for Iran's state-owned Press TV as Turkey correspondent, died in the city of Suruc after the car in which she was travelling reportedly collided with a 'heavy vehicle'.

Shim's death came just days after she spoke on camera of her fears of being arrested, claiming Turkish intelligence agents had accused her of spying after one of her reports suggested ISIS militants were being smuggled back and forth over the Syrian border in the back of aid vehicles._"

.

Mördaren som dödade Serana kan tydligen inte hittas.

"Neither the 'heavy vehicle' nor the driver involved in the crash have been located after the incident, Press TV claimed, adding that her parents 'refused to believe' the crash had been an accident and are planning to pursue the matter legally."

Turkiet är ett av dom fyra NATO-länder som under 2011-2013 byggde upp dåvarande ISIS (Senare IS), tillsammans med militärträningsläger i Jordanien/Turkiet och USA-dollar/vapen slussade genom Saudiarabien och Qatar.

Huygens
10/29/14, 2:06 PM
#151

Tätt inpå varandra.

Här vandrar två vinkande IS-terrorister fram och står nära turkiska gränsvakter.

JonasDuregard
10/29/14, 4:47 PM
#152

Du läser och citerar bara de bitarna som passar din vinkel, och ett svagt "möjligen mördad" förvandlar du omedelbart till "troligen mördats". Bara en tidsfråga innan du höjer det till "definitivt mördats" antar jag…

[Jimmy.L]
10/29/14, 5:39 PM
#153

#151 Vad tycker du gränsvakterna ska göra öppna eld? Dom har sina order att följa.

Annons:
Huygens
10/29/14, 5:48 PM
#154

Frågan är vad vakterna gör. Jag kan se en vakt som kliver ur pansarfordonet utan skottsäker väst. Han tar på den utanför fordonet.

JonasDuregard
10/29/14, 7:07 PM
#155

#154 "Frågan är vad vakterna gör."

Jaså det är det som är frågan 😃.

Varför en turkisk gränsvakt tar på sig sin utrustning i en viss ordning. Kan man ens tänka sig något mer centralt för trådens ämne undrar jag?

[Jimmy.L]
10/29/14, 7:31 PM
#156

#154 Jaha, och vad är det med det? Han ska säkert på patrull och bär skyddsväst enligt dom regler dom har. Turkiet har släppt fram kuriska soldater som kommer från Irak och strider i Syrien. Tyskland har utbildat kurder med att skjuta pansarvärnsroboten Milan och AK4

Upp till toppen
Annons: