Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 2844 ggr
Schnauzertik
2014-08-25 11:24

Ordningsbetyg

Björklund får stöd för införande av ordningsbetyg

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5945975

Vad tycker vi om det? 

Jag tror mer på att öka motivationen

Och här kommer en lättsam video om vådan av att använda mobilen i skolan

http://www.youtube.com/watch?v=R9rymEWJX38

Värd för Pensionärer

Annons:
Geru
2014-08-25 11:34
#1

Det är inte en bra idé. Allting en dålig människa behöver göra är att säga "Gör du inte som jag vill får du sämre ordningsbetyg". Det är liksom att rakt av förbjuda att säga emot i skolan. I en värld där alla är snälla och scyssta ska det inte spela någon roll, och i den värld vi har kommer det bara utnyttjas på fel vis.

Det sagt så är ju disciplinen skit i skolan på många platser, men det fixas inte genom ett ordningsbetyg utan mer lärarmakt. Man ska kunna skicka ut personer som inte beter sig ordentligt och förstör plugg-miljön.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Svarttusch
2014-08-25 11:39
#2

Betyg ska enbart ges i ämnen som man kan mäta. Hur mäter man ordning? Det går ju inte. Inte på en "skala" i alla fall. Sen kan ju ifrågasättas hur det idag bedöms efter skalor i t. ex matte, idrott osv, men inget löses av att vi inför ordningsbetyg.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

olaka
2014-08-25 11:43
#3

Det är ett uruselt förslag! Förslår man det kan man inte satt sin fot i en skola. 

Ordningsbetyg skulle vara en dubbelbestraffning, dels mot barn som bor i stökig hemmamiljö, dels mot odiagnostiserade bokstavsbarn.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2014-08-25 11:59
#4

Ett mycket dåligt förslag.

Schnauzertik
2014-08-25 14:58
#5

En total enighet så här långt.

Värd för Pensionärer

Maria
2014-08-26 09:02
#6

Ett fruktansvärt dåligt förslag.

Hade vi haft ordningsbetyg när jag gick i skolan så hade jag fått underkänt direkt.

Vi hade kvarsittning som "straff" och jag satt kvar varje gång och fick skriva skolans ordningsregler i en timme. Vet inte hur många hundratals gånger jag skrivit dessa regler och det var på högstadiet.

Det blev "folk" av mig ändå😉

Det måste finnas andra vägar att gå.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
mwetterstrand
2014-08-26 09:09
#7

Ett bra förslag! Ordning och reda är viktigt för en bra miljö och det är dessutom en av de saker som försämrats mest i skolan.

Referenser i tråden till att det skulle vara orättvist mot barn med "särskilda behov" är flum. Dessa kan fortfarande få hjälp och möjligtvis bedömas utifrån sin situation.

mwetterstrand
2014-08-26 09:11
#8

#6

Det blev "folk" av mig ändå.

Eller tack vare det.

Maria
2014-08-26 09:13
#9

#7 Jag tror ingen motsäger att ordning och reda är en bra skolmiljö men att tro att man ska kunna fixa till det med betyg tror jag är helt fel väg att gå.

Så som det verkar vara nu så har barn med särskilda behov svårt att få hjälp på många håll och då skulle det i förlängningen drabba dem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2014-08-26 09:15
#10

#8 Tror du att det hjälpte att sitta kvar varje tillfälle??

Det gjorde mig snarare mer obstinat och för att vända nederlaget blev jag stolt över alla mina kvarsittningstimmar.

Det var åtminstone något jag var bra på.

Alltså fick det helt omvänd effekt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mwetterstrand
2014-08-26 09:20
#11

#9

Jag tror ingen motsäger att ordning och reda är en bra skolmiljö men att tro att man ska kunna fixa till det med betyg tror jag är helt fel väg att gå.

Betyg är ett bra incitament för de som eftersträvar bra betyg.

Så som det verkar vara nu så har barn med särskilda behov svårt att få hjälp på många håll och då skulle det i förlängningen drabba dem.

Jag är också oroad för hur oordning drabbar dem som är i skolan för att lära.

Maria
2014-08-26 09:30
#12

#11 Du pratar om de "ordentliga" barnen som strävar efter bra betyg och ser en framtid i utbildning och jag pratar om de andra som ser skolan som ett nödvändigt ont.

Nu är det ju så att alla måste lära sig att samsas och man måste försöka nå fram till alla elever. Både de som är motiverade och de som är omotiverade. Att tro att ett betyg i ordning kan lösa ett såpass stort problem är bara att bita sig i svansen tror jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Geru
2014-08-26 10:00
#13

#11 Och sedan när bryr sig bråkstakar om bra betyg? 

Och sedan när har dom med bra betyg svårt att uppföra sig så dom behöver betyg för det?

 Och, i vilket värld lever du i, där det inte skulle utnyttjas något enormt att bara kunna säga "Antingen så håller du med mig eller så sänker vi ditt ordningsbetyg". 

Det finns inga positiva aspekter av det. Det kommer inte att göra att skolan har mer ordning. Det enda som kommer hända är att den blir mycket, mycket mer stel.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Svarttusch
2014-08-26 10:07
#14

#11 Hur betygsätter man ordning? 

Det kanske finns problem idag, med oordning i klassrummen. Men det beror på för stora klasser, för få lärare och även en otrolig mängd föräldrar som ser det som skolans jobb att uppfostra barnen. Minska klasserna, det ska inte kunna vara upp till 30 elever i en klass i grundskolan. Med mindre klasser kommer bättre ordning. 

Men ja, det är bättre att bota symtomen än sjukdomen kanske?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

JonasDuregard
2014-08-26 11:20
#15

#7 "Ordning och reda är viktigt för en bra miljö och det är dessutom en av de saker som försämrats mest i skolan."

Men det betyder ju inte att ordningsbetyg är bra. 

I så fall måste du ju dels påvisa att ordningsbetyg leder till ordning, och att priset man betalar för det inte överstiger fördelarna.

Jag själv är väldigt kritisk dels till godtyckligheten (att betyget man får delas ut på känn) dels till att frångå betyg som ett mått på kunskap och övergå till något mer flummigt. 

Ur ett praktiskt perspektiv tycker jag också det är tveksamt att framtida arbetsgivare kommer kunna kolla upp hur arbetssökande skötte sig i högstadiet, att journalister gör det på politiker och kändisar och så vidare. Speciellt eftersom att ett lågt betyg kanske bara innebär att man hade en kass lärare.

"Referenser i tråden till att det skulle vara orättvist mot barn med "särskilda behov" är flum."

Ordningsbetyg är flum. Dagens skola ser till största delen pedagogik som en vetenskap, ett mycket nyktrare synsätt än den borgerliga flumskolan som allt för ofta ser skolan som en utpost i kampen mot ungdomens moraliska förfall. 

Kort sagt, metodisk forskning trumfar bittra människors magkänsla när det gäller hur man bäst undervisar barn. 

#11 "Betyg är ett bra incitament för de som eftersträvar bra betyg."

Men det är inte (särskilt ofta) de som eftersträvar bra betyg som misssköter sig, eller hur?

Jag tror också värdet i betyg kommer urholkas ifall man börjar sätta betyg på ovidkomligheter som uppfattat uppförande.

mwetterstrand
2014-08-26 11:40
#16

#15

Jag vidhåller att betyg i ordning kan fungera som incitament för att vara ordningsam. Det betyder inte att stödet till elever med "särskilda behov" behöver minska.

…ett mycket nyktrare synsätt än den borgerliga flumskolan som allt för ofta ser skolan som en utpost i kampen mot ungdomens moraliska förfall. 

Trams! Hippievänstern förstörde skolan, bl.a.  genom att låta elever klippa luciatåg ur äggkartonger istället för att lära sig matematik.

Men det är inte (särskilt ofta) de som eftersträvar bra betyg som misssköter sig, eller hur?

Skolan är en plats för lärande. Är du inte där av den anledningen kan man ifrågasätta hur stora resurser man skall lägga på att övertyga dig om motsatsen. Här har föräldrarna det största ansvaret, inte skolan.

tlover
2014-08-26 12:10
#17

Jag tycker inte det är en bra idé

Det är bevisat att tråkighet sänker ens IQ och försvårar inlärning.

Eftersom skolan är en tråkighetsindustri i princip så är det inte en bra plats för lärande att tvinga mer rörliga barn att sitta och vara uttråkade ger alltså sämre inlärning.

Det är också bevisat att alla (de flesta faktiskt) inte lär sig genom katederundervisning utan kanske lär sig genom att röra sig eller liknande.

Nu säger jag inte att dom som inte kan sitta still ska förstöra för andra utan att hela skolsystemet måste ändras och inte genom betyg i uppförande.

Mer lärare och mindre klasser skulle däremot hjälpa.

l'm back

olaka
2014-08-26 12:27
#18

mwetterstrand:

Har du källa på det du säger, eller är det som med kritmajoren att du föraktar alla former av pedagogisk forskning och går lite på magkänslan?

När det gäller att få diagnos så underskattar du GROVT hur svårt det kan vara och hur lång tid det tar.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
2014-08-26 13:36
#19

#16 Skolan är en plats för lärande. Är du inte där av den anledningen kan man ifrågasätta hur stora resurser man skall lägga på att övertyga dig om motsatsen. Här har föräldrarna det största ansvaret, inte skolan.

Jag så vore det i den bästa av världar men så är det inte i verkligheten. Vi har dessutom skolplikt och skolan har ett stort ansvar vad det gäller lärande medans föräldrar givetvis har det största ansvaret vad det gäller uppfostran.

Nu är det ju så att många har inte det stödet som borde vara naturligt hemifrån och där har då skolan ett ännu större ansvar att fånga upp dessa utsatta.

Det verkar som du enbart bryr dig om de som är "ordentliga" vetgiriga och målinriktade.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mwetterstrand
2014-08-26 13:38
#20

#18

Har du källa på det du säger, eller är det som med kritmajoren att du föraktar alla former av pedagogisk forskning och går lite på magkänslan?

Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något - det är kunskap. Konfucius

När det gäller att få diagnos så underskattar du GROVT hur svårt det kan vara och hur lång tid det tar.

Vad menar du?

Annons:
JonasDuregard
2014-08-26 14:15
#21

#16 "Är du inte där av den anledningen kan man ifrågasätta hur stora resurser man skall lägga på att övertyga dig om motsatsen."

Du vet att båda lärarfacken är emot ordningsbetyg just för att all den extra administrationen är ett så tokigt slöseri med resurser? 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19417463.ab

"Hippievänstern förstörde skolan, bl.a.  genom att låta elever klippa luciatåg ur äggkartonger istället för att lära sig matematik."

😴

Och du vill att de ska lära sig veta hut istället för hur man räknar?

olaka
2014-08-26 14:19
#22

#20

Vad menar du?

Att många kommuner försvårar eller försenar utredningar av ekonomiska skäl och även annars så kan det ta många år att ens påbörja en.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Schnauzertik
2014-08-26 14:22
#23

Förr hade jag kanske sagt att ordningsbetyg  är bra men numera har jag helt ändrat uppfattning.

Trots alla omändringar hit och dit i skolan har vi  en skola gjord för 1900-talet men det är nu 2000-talet.

Piskor och morötter fungerar bäst på hästar. Belöningar  fungerar om de ges på rätt sätt och av rätt anledning annars kan de förvärra situationen.(blir för långt att beskriva detta utförligt). 

För att lyckas krävs motivation.

Den bästa motivationen har vid forskning och praktiska prov visat sig vara  självstyrning under handledning  ( det finns fler saker som höjer motivationen).  Nu är det inte alla barn som klarar detta lika bra utan behöver mera stöd. Men om nu en större andel av eleverna klarar att självstyra får lärarna mer tid över till de som behöver.

Givetvis krävs det att också lärarna är motiverade och engagerade för att klara detta.

Med motiverade elever försvinner ordningsproblemet.

Ordningsbetyg kommer inte att öka motivationen, men det kan bli så att det ökar fogligheten men minskar engagemanget.

Värd för Pensionärer

mwetterstrand
2014-08-26 15:03
#24

#21

Du vet att båda lärarfacken är emot ordningsbetyg just för att all den extra administrationen är ett så tokigt slöseri med resurser? 

Trams! Ordningsbetyg och återställd maktbalans i klassrummen ger en nettovinst eftersom mindre resurser kommer att krävas för att hålla ordning. Inställningen från facken kan bero på att fel personer är lärare. Upp med lönerna och höj kraven så att yrket blir eftertraktat och välavlönat.

Och du vill att de ska lära sig veta hut istället för hur man räknar?

Nix. Och "veta hut" är ditt ordval, inte mitt.

mwetterstrand
2014-08-26 15:11
#25

#22

Att många kommuner försvårar eller försenar utredningar av ekonomiska skäl och även annars så kan det ta många år att ens påbörja en.

Menar du utredning för att avgöra om man är berättigad till hjälp med hänvisning till "särskilda behov"? Om det är så som du säger är det tragiskt och den situationen måste naturligtvis förbättras.

JonasDuregard
2014-08-26 15:36
#26

#24 "Trams! Ordningsbetyg och återställd maktbalans i klassrummen ger en nettovinst eftersom mindre resurser kommer att krävas för att hålla ordning."

Visst, och manna kommer regna från himlen och vattnet blir till vin och så vidare. Har du några belägg för den här optimismen eller är det bara att du får en varm känsla i magen av att prata om "återställd maktbalans" och så vidare? 

Tror du (båda) lärarnas fackförbund är helt oinsatta i vad som kommer att leda till ökad arbetsbelastning för lärarna? Du kanske ska förklara för dem att himmelriket står bakom dörren - om de bara slutar tvivla och vågar tro 🙂.

"Och "veta hut" är ditt ordval, inte mitt."

Ja, liksom att byta matematik mot äggkartongskonst är ditt påhitt, eller kan du visa någon som förespråkat ett sådant byte?

mwetterstrand
2014-08-26 15:47
#27

#26

Visst, och manna kommer regna från himlen och vattnet blir till vin och så vidare. Har du några belägg för den här optimismen eller är det bara att du får en varm känsla i magen av att prata om "återställd maktbalans" och så vidare?

Skojigt.

Tror du (båda) lärarnas fackförbund är helt oinsatta i vad som kommer att leda till ökad arbetsbelastning för lärarna? Du kanske ska förklara för dem att himmelriket står bakom dörren - om de bara slutar tvivla och vågar tro.

Ja, det är fullt möjligt att dom är. Jag tror att hårt arbete, inte tro, ger resultat.

Ja, liksom att byta matematik mot äggkartongskonst är ditt påhitt, eller kan du visa någon som förespråkat ett sådant byte?

Det är svårare idag, med möjligt undantag för en förvirrad vänster. Min kommentar avsåg det historiska förflummande som jag var en del av.

Annons:
JonasDuregard
2014-08-26 15:47
#28

Ni (eller du) som är positiva, vad tycker ni om att det i förslaget innefattar att varje skola får välja att inte ge ordningsbetyg? Kommer inte det urholka hela systemet? Betyder det att det kommer vara helt irrelevant för att söka till högskola? Vad finns det i så fall för motivation att få bra ordningsbetyg? 

.

I förslaget ingår också att man ska ha ordningsbetyg i gymnasiet, vad tycker ni om det? Är det aldrig dags för eget ansvar över ens de mest basala sakerna? Ska den borgerliga flumskolan slösa resurser på att hålla elever i handen ända upp i vuxen ålder? Försöka lära 17-18 åringar att sitta fint och räcka upp handen? Ska vi ha en skola där man aldrig går ur lågstadiet? 🤔

Och vilken lärare på gymnasiet ska sätta betyget? Ska man ha en särskild ordningslärare som smyger runt på alla lektioner eller ska man få ett betyg från varje lärare man har?  🤔 Båda alternativen låter vansinnigt kostsamma.

kamera0710
2014-08-26 15:48
#29

Kan rekommendera Sverker Sörlins artikel om Björklund i senaste Arena. Ett utdrag:

"Man kan förstås undra: vad finns att tillägga? Ligger inte allt redan i öppen dag? Ungliberalen från Skene som blev major på Svea livgarde och utmärkte sig för sitt flitiga bruk av könsordsjargong i myndighetsutövningen på regementet (för detta har han bett om ursäkt) och som sedan steg snabbt som en torr halmhatt på den våg av intresse för svensk skola som växte under nittiotalet. Reformraseriet, ryckigheten, rusningar framåt omväxlade av hastiga och oordnade reträtter. Tillrättalägganden, bortförklaringar.

Även facit ligger i öppen dag. Det har inte gått så bra. Även den som intar en väldigt förstående och tålmodig inställning till Björklunds politik måste innerst inne tvivla. Kommer detta att någonsin fungera? Var det inte något av Bagdad Bob över Björklund? Vi såg svensk skola störta samman i bakgrunden, men vid mikrofonen denne ropande entusiast.

(…)

Det fanns emellertid en grupp som redan nu skruvade sig på stolarna: forskarna. De som hade fördjupat sig grundligt i skolans komplicerade värld. De undrade hur de kunde ha missat allt som nu stod uppenbarat.

Många forskare visste redan att det inte fanns några entydiga belägg för att tidigare betyg gav bättre studieresultat, för att hårdare disciplin främjade inlärning eller ens för att mer läxor gjorde det. Någon forskning om håltimmar fanns givetvis inte. Björklund ville en massa, men kunskap som kunde backa upp förslagen brydde han sig sällan om att söka reda på.

Det var kanske det märkligaste: han visste allt. Också komplicerade frågor hade hos Björklund enkla svar. Generande enkla."

mwetterstrand
2014-08-26 16:04
#30

#28

Ni (eller du) som är positiva, vad tycker ni om att det i förslaget innefattar att varje skola får välja att inte ge ordningsbetyg? Kommer inte det urholka hela systemet?

Det är möjligt. Förmodligen bättre att göra det obligatoriskt.

I förslaget ingår också att man ska ha ordningsbetyg i gymnasiet, vad tycker ni om det?

Tveksamt. Eftersom utbildningen inte ingår i skolplikten kan en bättre metod vara att kasta ut studenter som inte sköter sig.

Är det aldrig dags för eget ansvar över ens de mest basala sakerna? Ska den borgerliga flumskolan slösa resurser på att hålla elever i handen ända upp i vuxen ålder? Försöka lära 17-18 åringar att sitta fint och räcka upp handen? Ska vi ha en skola där man aldrig går ur lågstadiet?

Bra poäng men fel orsakssamband. Dagens flumskola har sina rötter långt tillbaka i den röda myllan.

JonasDuregard
2014-08-26 16:13
#31

#30 "Bra poäng men fel orsakssamband. Dagens flumskola har sina rötter långt tillbaka i den röda myllan."

Så Björklund har totalt misslyckats med att påverka den svenska skolan mer än på ytan under sina år som ansvarig minister? Och ska han i så fall verkligten få fyra år till att sitta på häcken och skylla på sossarna?

Alla löften han gjort om att förbättra skolan då? Det stod väl inget där om att det skulle ta årtionden att genomföra dem? "Välj mig så blir skolan stadigt sämre i åtta år sedan kommer den bli den bättre", var det hans löfte? Vad är i så fall tidsramarna på löftena han gör nu? När han säger "bättre skola", menar han idag eller om 40 år när de sista sosse-indoktrinerade lärarna tar pension eller vad?

Endera är han handlingsförlamad eller inkompetent, annars borde han haft något att visa upp vid det här laget.

JonasDuregard
2014-08-26 16:17
#32

#30 "Tveksamt."

Hur kan du kalla det ett "bra förslag" om en så avgörande del av det är "tveksamt"? 

Och hur kan ordningsbetyg på gymnasiet bara vara "tveksamt? Det är väl helt ogenomförbart, eller?

kamera0710
2014-08-26 16:21
#33

Inom alliansen talas ständigt om kunskap, kunskap, kunskap. Kommer i sammanhanget att tänka på Uppdrag granskning om Förbifartsprojektet, där de intervjuade trafikforskare. Dessa hävdade att enligt gjorda studier kommer satsningar på ökad framkomlighet för bilar att ge ökad total trafik och ökade totala utsläpp. Alliansens företrädare ville inte kännas vid detta, men ingen kunde påvisa några brister i gjorda studier. Per Unckel hävdade till och med att han är kunnigare än trafikforskarna…

Detta kan jag inte se som något annat än kunskapsförakt.

mwetterstrand
2014-08-26 16:30
#34

#31

Så Björklund har totalt misslyckats med att påverka den svenska skolan mer än på ytan under sina år som ansvarig minister?

Han har misslyckats i delar, men effekten från genomförda reformer tar också tid.

Och ska han i så fall verkligten få fyra år till att sitta på häcken och skylla på sossarna?

Ja.

Hur kan du kalla det ett "bra förslag" om en så avgörande del av det är "tveksamt"?

Det är ett bra förslag att införa ordningsbetyg i grundskolan. Det är mer tveksamt om det bör göras i gymnasiet. Kan man inte "sköta sig" då ska man kastas ut.

Annons:
Schnauzertik
2014-08-26 16:46
#35

Ordningsbetyg är som att köpa en länspump i stället för att laga skrovet.

Värd för Pensionärer

mwetterstrand
2014-08-26 16:48
#36

#35

Ordningsbetyg är som att köpa en länspump i stället för att laga skrovet.

I min båt har jag länspump trots att skrovet är helt.

Schnauzertik
2014-08-26 16:52
#37

Så bra, men skolans skrov läcker ju som ett såll och så väljer man att lösa det med en länspump

Värd för Pensionärer

mwetterstrand
2014-08-26 16:58
#38

#37

Så bra, men skolans skrov läcker ju som ett såll och så väljer man att lösa det med en länspump.

Jag håller med om att det läcker. Men när en båt springer läck kan man inte utesluta vare sig pumpande eller åtgärder för att laga skadan. Det minns jag väl från övningarna på Berga.

Ledsen för ordbajseriet, men lite kul är det allt.

Schnauzertik
2014-08-26 17:02
#39

Jo kul stämmer  men kanske bäst att stanna här så vi inte spårar ur.

Jag skriver i klartext i stället

Oordningen i skolan är tecken på att något är fel, då vore det bättre att laga felet i stället att försöka dölja det med ordningsbetyg.

Enligt mig är det största felet brist på motivation

Värd för Pensionärer

JonasDuregard
2014-08-26 17:07
#40

Jag brukar vara emot Björklunds ideér eftersom han ställer ideologi och magkänsla framför vetenskap och så vidare, men det konstiga med det här förslaget är att även om jag anstränger mig för att tänka som en reaktionär gammal stofil så framstår förslaget som dåligt. Även de som köper snacket om flumskolan borde hata det här förslaget eftersom skolan blir mer flummig. 

mwetterstrand, du talade förut med förfäran om att barn får klippa luciatåg ur äggkartonger istället för att lära sig matte, men samtidigt är du för ett förslag om att ge ordningsbetyg på gymnasiet. Äggkartongerna handlade väl ändå om lågstadiet, men kan du på allvar vara nöjd när du tänker på framtida utvecklingssamtal på temat "ja det gick ju inte så bra med din trigonometri, men du har varit väldigt duktig på att räcka upp handen så det jämnar nog ut sig"? 😃

mwetterstrand
2014-08-26 18:57
#41

#40

mwetterstrand, du talade förut med förfäran om att barn får klippa luciatåg ur äggkartonger istället för att lära sig matte, men samtidigt är du för ett förslag om att ge ordningsbetyg på gymnasiet.

Jag skrev att jag var tveksam till ordningsbetyg på gymnasiet eftersom den inte omfattas av skolplikten. På gymnasiet hoppas jag man avvisar elever som inte klarar av basala krav på ordning och uppförande.

Äggkartongerna handlade väl ändå om lågstadiet, men kan du på allvar vara nöjd när du tänker på framtida utvecklingssamtal på temat "ja det gick ju inte så bra med din trigonometri, men du har varit väldigt duktig på att räcka upp handen så det jämnar nog ut sig"?

Fjantig anekdot eftersom uppförande inte måste ställas mot goda kunskaper i ett annat ämne.

Annons:
mwetterstrand
2014-08-26 19:11
#42

#39

Oordningen i skolan är tecken på att något är fel, då vore det bättre att laga felet i stället att försöka dölja det med ordningsbetyg.

Jag anser i motsats till dig att ordningsbetyg kan hjälpa till att belysa ett problem. Både för den enskilda eleven, men kanske framförallt för dennes föräldrar.

Enligt mig är det största felet brist på motivation.

Det är säkert en starkt bidragande orsak.

Är bristen på motivation ett tecken på att skolan blivit tråkigare eller har andra faktorer i samhället påverkat studiemotivationen?

Ska man acceptera att omotiverade elever förstör för andra elever?

Är det bara skolans ansvar att motivera elever?

JonasDuregard
2014-08-26 20:25
#43

#41 "Jag skrev att jag var tveksam till ordningsbetyg på gymnasiet eftersom den inte omfattas av skolplikten."

Och jag skrev att du ändå är för förslaget. Eller har du ändrat dig?

"Fjantig anekdot […]"

Till skillnad från din äggkartongsanekdot då som var djuplodande och intressant 😃.

Men ja, det är ett fjantigt exempel, eftersom det är ett fjantigt förslag.

"[…] eftersom uppförande inte måste ställas mot goda kunskaper i ett annat ämne."

Vad menar du? Varför ställs äggkartongslucior mot goda kunskaper i så fall 😂.

Om man får riktiga betyg i ämnet uppförande, så kan det betyget givetvis användas för att kompensera för undermåliga kunskaper i ett annat ämne. Eller?

En person som är grym på att räcka upp handen (vad sjutton kommer betygskriterierna vara för högsta betyg i uppförande egentligen 😃) men halvkass på matte får ju samma genomsnittsbetyg som en som är grym på matte men har mössa på sig inomhus.

Men nu verkar förslaget bara handla om ett låtsasbetyg som inte går att använda, och då har det ju ingen effekt alls förutom att belasta lärare med onödig formalia.

mwetterstrand
2014-08-26 21:15
#44

#43

Och jag skrev att du ändå är för förslaget. Eller har du ändrat dig?

Jag är för förslaget att införa ordningsbetyg i skolan. Även om förslaget omfattar gymnasieskolan är jag tveksam till nyttan utanför det som omfattas av skolplikten. Så, är det glasklart nu?

**Till skillnad från din äggkartongsanekdot då som var djuplodande och intressant?
**

Ja, eftersom min är på riktigt och din är uppdiktad.

**Vad menar du? Varför ställs äggkartongslucior mot goda kunskaper i så fall ?
**

Det gjorde det inte. Äggkartonger klippte vi i istället för god matematikundervisning. Betyg i ordning och uppförande är inte tänkt att ersätta något annat ämne, inte vad jag vet i alla fall.

mwetterstrand
2014-08-26 21:23
#45

#43

Om jag får vända på resonemanget.

Du tycks ändå vara av uppfattningen att ordningen i skolan är ett problem. Varför är det så och vilken är lösningen?

JonasDuregard
2014-08-26 22:21
#46

#44 "Jag är för förslaget att införa ordningsbetyg i skolan. Även om förslaget omfattar gymnasieskolan är jag tveksam till nyttan utanför det som omfattas av skolplikten. Så, är det glasklart nu?"

Det var så jag förstod det från början. Du är alltså beredd att göra gymnasiet lite mer flummig för att åstadkomma … jag vet inte vad riktigt 🤔.

"Betyg i ordning och uppförande är inte tänkt att ersätta något annat ämne, inte vad jag vet i alla fall."

Men du förstår att man fortfarande kan använda gott uppförande för att kompensera för dåliga kunskaper i valfritt annat ämne om man får äkta betyg i uppförande?

#45 "Du tycks ändå vara av uppfattningen att ordningen i skolan är ett problem. Varför är det så och vilken är lösningen?"

Nej, jag är en sådan där hippievänster. Jag betonade bara att förslaget är tokigt även om man ser det ur ett typiskt borgerligt perspektiv.

[SisselaJ]
2014-08-26 23:48
#47

Nej, tror det delvis bara skulle bli "ännu ett betyg att få underkänt i". Det som skulle hjälpa är möjligtvis mer "straff" vid dåligt beteende. Under hela min skolgång vet jag inte någon som fått kvarsittning eller liknande. Och vem blir rädd för lärarens ryt? (… med deras idag låga status.) Sen vet jag inte hur väl föräldrar blir underrättade om deras barns uppförande. Den länken kanske kan stärkas? men betyg, nej det skulle nog missbrukas som tidigare nämnts.

Schnauzertik
2014-08-27 08:15
#48

#42  mwetterstrand

Jag anser i motsats till dig att ordningsbetyg kan hjälpa till att belysa ett problem. Både för den enskilda eleven, men kanske framförallt för dennes föräldrar.

Om du vill dissa forskare och beteendevetares kunskaper och lärarna som dagligen lever med oordningen så får du självklart göra det.

Är bristen på motivation ett tecken på att skolan blivit tråkigare eller har andra faktorer i samhället påverkat studiemotivationen?

1. Skolan och samhället går i otakt.

2. Många faktorer i samhället påverkar. Livsstilar, snuttifiering, skenbar kravlöshet som i verkligheten är hårdare krav och säkert många, många fler

Ska man acceptera att omotiverade elever förstör för andra elever?

Nej.

Är det bara skolans ansvar att motivera elever?

Nej.

Värd för Pensionärer

Annons:
mwetterstrand
2014-08-27 08:28
#49

#46

Det var så jag förstod det från början. Du är alltså beredd att göra gymnasiet lite mer flummig för att åstadkomma … jag vet inte vad riktigt.

Så du menar att ett ställningstagande där man tycker om delar av ett förslag är orimlig?

Nej, jag är en sådan där hippievänster.

Ska jag tolka det som om du anser ordning och uppförande i grundskolan tillfredsställande?

mwetterstrand
2014-08-27 08:33
#50

#47

Det som skulle hjälpa är möjligtvis mer "straff" vid dåligt beteende.

Det tror jag också kan vara en möjlig väg.

Sen vet jag inte hur väl föräldrar blir underrättade om deras barns uppförande. Den länken kanske kan stärkas?

Absolut! Ställ krav på föräldrar eller förmyndare.

mwetterstrand
2014-08-27 08:39
#51

#48

Om du vill dissa forskare och beteendevetares kunskaper och lärarna som dagligen lever med oordningen så får du självklart göra det.

Jag har en f.d. gymnasielärare i familjen som vill återinföra ordningsbetyg och jag sitter just nu mittemot en annan f.n. vikarierande lärare med samma åsikt.

Skolan och samhället går i otakt.

Vad betyder det?

Många faktorer i samhället påverkar. Livsstilar, snuttifiering, skenbar kravlöshet som i verkligheten är hårdare krav och säkert många, många fler.

Kan du exemplifiera?

Schnauzertik
2014-08-27 09:13
#52

Jag har en f.d. gymnasielärare i familjen som vill återinföra ordningsbetyg och jag sitter just nu mittemot en annan f.n. vikarierande lärare med samma åsikt.

Visst finns det fortfarande några som inte har sett ljuset, har aldrig påstått något annat.

Skolan och samhället går i otakt.

Vad betyder det?

Ett exempel, orkar bara med ett

Reinfeldt sa på World Economic Forum i Davos.

”Vi brukade ha människor i industrin, men de har i princip försvunnit”
Nu hade han fel, vi har och ska även i fortsättningen ha industri och tillverkning i Sverige.

Men jag kan ändå delvis hålla med honom.

Framtiden ligger hos innovativa, kreativa företag som ger stor frihet till individen att självstyra och utvecklas.

Skolan utbildar fortfarande nästan bara för 1900-talets industrisamhälle istället för de krav på kompetens som dessa framtidsföretag ställer.

Många faktorer i samhället påverkar. Livsstilar, snuttifiering, skenbar kravlöshet som i verkligheten är hårdare krav och säkert många, många fler.

Kan du exemplifiera?

Livsstilar är ett så stort ämne så de hoppar jag över.

Snuttifiering. Tänk t.ex twitter något ska uttryckas i en mening fast det är så komplext att det borde kräva en bok.

Många googlar och hittar några rader letar inte vidare utan tar det för sanning och bygger sin värld på detta.

Koppla detta till skolans krav på djup och analysförmåga så blir det en stor krock

Kravlöshet – Krav Det finns en förväntan hos många, ”jag behöver inte göra något jag ska bli stjärna i Robinsson” eller liknande. Flera tror att inget krävs av mig jag får alltid hjälp av någon annan. Livet är att spela dataspel jag skiter i allt annat. Med andra ord de är omotiverade, Men i verkligheten har kraven blivit större det krävs MER av oss för att lyckas. Utvecklingen måste brytas och skolan måste göras intressantare för att kunna konkurrera med detta.

Värd för Pensionärer

JonasDuregard
2014-08-27 13:20
#53

#49 "Så du menar att ett ställningstagande där man tycker om delar av ett förslag är orimlig?"

I det här fallet har du också sagt att även med de sämre delarna inkluderade så är det ett bra förslag. Eller har jag missförstått?

"Ska jag tolka det som om du anser ordning och uppförande i grundskolan tillfredsställande?"

Tolka det hellre som att jag inte vet så mycket om graden av ordning och uppförande i grundskolan.

Det beror också på vad man menar med tillfredsställande, om frågan är "tillfredsställande på varje enskild skola" är svaret givetvis nej, om det är över lag i Svenska skolor är det svårare att ge ett svar.

Att fråga grundsskolelärarna verkar smartare än att fråga mig.

kamera0710
2019-04-03 11:42
#54

"En majoritet i riksdagen vill göra det möjligt att ge skriftliga ordningsomdömen till elever i högstadiet och gymnasiet. I dag väntas utbildningsutskottet kräva att regeringen agerar, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Liberalernas partiledare, Jan Björklund, säger till Ekot att svensk skola har stora ordningsproblem i form av skolk, klotter och skadegörelse samt kränkande språkbruk, vilket han nu vill komma till rätta med."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GpgJv/riksdagsmajoritet-vill-infora-ordningsomdomen

kamera0710
2019-04-03 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Twitterfunderingar i ämnet.

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-03 12:27
#56

Med tanke på den brist på lärare som det finns i dagens Sverige…lärare byter helt enkelt till en skola med mindre stök. Och bättre betalt.

kamera0710
2019-04-03 12:28
#57

"På lärarnas fackförbund vill man gärna se åtgärder för lugn och studiero, men sågar förslaget om ett ordningsomdöme. -Ärligt talat känns det som ett aprilskämt, säger Johanna Jaara Åstrand på Lärarförbundet.

Det finns fortfarande mycket osäkerhet om exakt hur ett ordningsomdöme i skolan ska utformas. På Lärarnas Riksförbund ställer man sig frågande till vem som ska administrera det och hur man ska utforma en gemensam tolkning av vad som är gott uppförande.

– På högstadiet och gymnasiet träffar lärarna kanske sina elever en dag i veckan. Vem är det som ska hålla i det här? säger ordförande Åsa Fahlen. 

Hon tycker att det redan finns strukturer för att ta kontakt med elever och lärare om det är stökigt i skolan. 

– Det finns många olika sätt att återkoppla på. Ibland kan det vara svårt att nå och kommunicera med föräldrarna men då vet jag inte vad det här ska tillföra, säger hon." 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lararna-inte-de-atgarder-som-vi-vill-ha

[Hayabusa]
2019-04-03 12:33
#58

Bättre att ta till sång & dans som förenar…

LBB
2019-04-03 16:22
#59

Vilka förlorar mest på en stökig skolmiljö? De svagaste eleverna. För  just deras skull , skulle en betydligt tuffare disciplin vara bra. Verbala och fysiska angrep mot skolpersonal måste beivras och så hårt att man inte gör om det.

kamera0710
2019-04-04 05:56
#60

#59 De lärare som inte vill ha ordningsbetyg kanske inte fattat detta?

[Hayabusa]
2019-04-04 07:57
#61

Här är en som fattat:

"Detta har sammantaget skapat ett skolklimat där läraren inte naturligt förväntas vara en auktoritet utan måste förtjäna den. Där skolan är ålagd nästan alla skyldigheter och eleven och dess vårdnadshavare nästan bara skänks rättigheter. Det skapar en skola där det inte är självklart att elever kommer i tid och förstör undervisningen för sina klasskamrater." 

Hamid Zafar

https://www.gp.se/ledare/zafar-elever-m%C3%A5ste-passa-tider-%C3%A4ven-i-sverige-1.9730114

kamera0710
2019-04-04 11:39
#62

”I den fria konkurrensens Sverige säger skoleleven: Om inte fröken är snäll så tar jag min skolpeng och går.”

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-04 11:44
#63

"I den fria konkurrensens Sverige säger läraren: Om eleven inte slutar stöka så byter jag jag skola."

kamera0710
2019-04-04 12:00
#64

#63 Vad det nu hjälper om eleverna/kunderna, var läraren än väljer att tjänstgöra, tar sin skolpeng och går vidare på den fria skolmarknaden.

kamera0710
2019-04-04 12:04
#65

#58 Och med Livets Ord-Ebba i den nya uppgörelsen kanske det blir den här varianten.

[Hayabusa]
2019-04-04 13:08
#66

#64 Det blir en separation, där bra lärare väljer skolor med mindre stök & stoj. I samma skola återfinner du elever som inte uppskattar stök & stoj. Ett tämligen naturligt utfall.  Är du lärare idag så har du väldigt bra möjligheter att byta skola, faktiskt välja skola, och dessutom förhandla din lön på ett gynnsamt sätt. Det har väldigt lite med skolpeng att göra. 

Det finns en relation mellan anställd och arbetsgivare dvs lärare och skola i detta fall. Vill skolan behålla lärare, då måste de också möta lärarnas behov/krav - om inte, så lämnar lärarna. Där finns också ett "kund/leverantörs-förhållande", särskilt med tanke på hur marknaden ser ut för lärare. Icke att förglömma.

Är stök, stoj & oordning något som bör/ska accepteras i dagens skola? Eller vore det av godo att det lite mer "ordning & reda"? Går det att förändra och är det i så fall önskvärt? Med tanke på det som Hamid Zafar lyckats åstadkomma, så finns det mycket som pekar på att det finns tydliga vinster med "ordning & reda".

LBB
2019-04-04 13:29
#67

#62 det är väl bara i riktiga flumfamiljer barnet bestämmer vilken skola den ska gå i, vad den ska äta och om den ska få skjuts till skolan av föräldrarna…

kamera0710
2019-04-05 06:11
#68

#66 Frågan är väl främst om ordningsbetyg är rätt väg att gå, för att motverka stök, stoj & oordning. Där tycker jag lärarnas röst ska väga tungt och är många av dem emot borde det vägas in.

LBB
2019-04-05 07:33
#69

Ordningsregler i skolan är väl ungefär som ordningsregler i verkliga livet. De som är laglydiga anpassar sig, de som inte är det, skiter i reglerna. Därför har vi straffsatser i form av tid o pengar ute i verkligheten. Det borde skolan få ta efter..

Hur?

Ja det är väl ngt man får diskutera fram.

Annons:
[Hayabusa]
2019-04-05 08:02
#70

#69 Tidigare nämnde Hamid Zafar tog tag i problematiken och fick ordning på den skola han är verksam i. Handling istället för ord.

kamera0710
2019-04-05 11:36
#71

#70 Och tydligen utan ordningsbetyg?

[Hayabusa]
2019-04-05 12:37
#72

#71 En elev som får med sig en faktura hem, på en sönderskuren möbel - det är en betygsättning som bringar ordning.

[Hayabusa]
2019-04-05 12:37
#73

Edit: Kommentar dubblerad - borttagen.

LBB
2019-04-05 19:11
#74

#72  vore väl bättre om skolan kunde skicka fakturan till den myndighet som betalar ut barn eller bostadsbidrag. Och att beloppet drogs från den summa som ska betalas ut.  då kommer pengarna till skolan no matter waht.😉

Upp till toppen
Annons: