Annons:
Etikettvalfrågor-riksdagsval
Läst 3357 ggr
[Carpinus]
9/1/14, 10:23 AM

Förtids- eller valdagsröstning?

Förtidsröstningen har blivit ett gångbart alternativt till vallokalsröstningen, i förra riksdagsvalet var 39,4% av rösterna avlagda i förtid.  Vilket alternativ föredrar du till årets val? Utfallet summeras den 15 september. (Jag gör inget alternativ för "avstår", eftersom det tenderar blir väl många sådana svar på få svaranden.)

Annons:
starhawk
9/1/14, 10:45 AM
#1

I mitt fall är i princip förtidsrösta enda alternativet. Vid förra valet gick vi som vanligt till den vallokal vi alltid haft, den ligger på bekvämt gångavstånd. Men av okänd anledning hade vår vallokal flyttats till en lokal "på andra sidan bygden", enda rimliga viset att ta sig dit var billedes. Förtidsrösta gör man däremot på biblioteket som ligger precis ovanför en tunnelbanestation som jag frekventerar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Carpinus]
9/1/14, 10:49 AM
#2

Eftersom jag bestämt mig tidigt på vad jag tänkte rösta på tycker jag att det var bekvämt och enkelt att förtidsrösta. Verkar som om de politiska partierna och media inte riktigt hängt med i utvecklingen ; när valdebatterna väl  kommit igång har många redan röstat (även om man kan ändra sig på valdagen det nog inte så många som gör det).

Åsa S
9/1/14, 11:07 AM
#3

Är inte i sverge på valdagen så jag har redan förtidsröstat, annars brukar jag ofta rösta på valdagen och då ofta direkt då de öppnar då är det ofta inga köer.

olaka
9/1/14, 12:43 PM
#4

Röstar på valdagen, tycker det är lite kul att ta med min dotter så hon får se hur man gör och så kan man prata lite om det…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[NeferNefer]
9/1/14, 2:08 PM
#5

Jag tänker förtidsrösta, jag går någon dag nu i veckan och gör det.

Svarttusch
9/1/14, 2:10 PM
#6

Som politiskt aktiv har jag fullt upp på valdagen så förtidsröstar :) Gjorde det första dagen :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
[Emma--]
9/1/14, 6:36 PM
#7

Kommer nog förtidsrösta i år.

Farwuq
9/1/14, 6:44 PM
#8

Jag röstade i dag.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Jimmy.L]
9/1/14, 7:41 PM
#9

Förtidsrösta kommer jag göra.

[Carpinus]
9/3/14, 7:13 PM
#10

valmyndighetens hemsida kan man följa tillströmningen av förtidsröster. Tendensen pekar så här långt  på högt valdeltagande.

[Carpinus]
9/13/14, 7:23 AM
#11

Förtidsröstningen verkar att ha tagit fart de sista dagarna före valet, igår var det timslånga köer i Göteborg av förtidsröstande. Här på Politik i Fokus är förtidsröstningen populärast bland de tjugofem som varit med och svarat - 15 röstar i förtid mot 8 traditionalister (två röstar inte alls).

[Göstage]
3/22/18, 5:27 PM
#12

Nytt valår! Valdagen är den 9 september, men man kan förtidsrösta från den 22 augusti.

https://www.metro.se/artikel/stor-guide-här-är-allt-du-behöver-veta-inför-valet-2018

Carmarino
3/23/18, 4:44 PM
#13

Brukar rösta på valdagen, men det har hänt att jag har förtidsröstat också. Eftersom jag har vallokalen på gångavstånd är det enklare att rösta där.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
3/23/18, 5:45 PM
#14

Förra valet var jag röstmottagare så då var det naturligt att förtidsrösta, men jag föredrar det oavsett. (Och skulle man, mot alla odds, ångra sig så kan man rösta på valdagen, det är då den rösten som gäller.)

kamera0710
3/27/18, 6:40 AM
#15

Kommer att förtidsrösta även denna gång. (Tror inte att jag gjort annat vid något enda val.)

[Hayabusa]
3/27/18, 8:27 AM
#16

Valfrihet är inte så dumt 🙂 Tror att jag ska förtidsrösta, skönt att slippa allt ståhej på valdagen.

[VSK]
3/27/18, 9:30 AM
#17

Kommer så klart gå och rösta. Kan va rätt intressant att se fördelningen utanför dörren till vallokalen.

[Göstage]
7/11/18, 3:49 PM
#18

Om 42 dagar, den 22 augusti, börjar förtidsröstningen. 🙂

https://www.val.se/svenska-valsystemet/satt-att-rosta/rosta-i-fortid.html

Carmarino
7/11/18, 5:31 PM
#19

#18 Läste i en tidning där de hade frågat olika personer om de hade röstat i förra valet. Då var det en som sa att han hade velat göra det, men han jobbade den dagen så han hann inte. Han hade tydligen inte fått någon information om att det gick att rösta i förtid. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/23/18, 2:40 PM
#20

Röstkorten delas enligt valmyndigheten ut med början 16 augusti och senast 22 augusti för röstberättigade boende i Sverige . Den 22 börjar alltså även förtidsröstningen.

Annons:
Lona
7/23/18, 6:00 PM
#21

Blir nog på valdagen i år med, ATT jag ska rösta är självklart men när och ffa HUR vete sjutton…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[VSK]
7/23/18, 7:06 PM
#22

#21

Hur menar du nu? Du har väl en vallokal att vända dig till sen om du vill rösta "på plats".

Emo
7/23/18, 7:21 PM
#23

Jag tittar just nu på ingången till vallokalen, så det enklaste är att ta de få steg som behövs för att gå dit och se vilka som står i kö inne i lokalen. Vad de flesta röstar på, tror jag att jag vet redan. Spännande att få se hur det gått, sedan.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
7/23/18, 9:54 PM
#24

#22, Jag har visst foten i munnen när jag skriver idag, med "hur" menade jag "på vad". Jag vet alltså ATT jag ska rösta och det blir förmodligen på valdagen, men vilket parti vete tusan.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[VSK]
7/23/18, 10:01 PM
#25

#24

Aha, då är jag med 🙂

[Göstage]
8/1/18, 1:58 PM
#26

Tre veckor idag till dess man kan förtidsrösta i Sverige.

Carmarino
8/1/18, 2:06 PM
#27

Har inte fått röstkortet än, men det bör väl vara på gång om man ska kunna börja rösta om några veckor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
8/1/18, 2:21 PM
#28

#27 Man börjar dela ut röstkorten den 16 augusti (#20). För fyra år sedan vill jag minnas att jag fick röstkortet samma dag som förtidsröstningen började.

Carmarino
8/1/18, 3:18 PM
#29

#28 Då vill det till att Postnord inte slarvar bort dem. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/1/18, 3:23 PM
#30

Och att brevbärarna behagar dela ut valsedlarna det här året till skillnad från en del arbetsplatsaktivister tidigare år. Ett exempel: 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jPwK1A/tvinga-inte-brevbarare-att-dela-ut-sd-reklamen

[VSK]
8/1/18, 3:28 PM
#31

Tips till allmänheten.

Om det av nån märklig orsak skulle fattas röstsedel för "ditt" parti så ta en lapp och skriv partiets hela namn, inte förkortningen. Tex Kristdemokraterna och inte KD. Skriver du förkortning så räknas inte din röst. Gäller även om man tar sig till vallokalen för att rösta.

Är info som finns ute på nätet.

Niklas
8/1/18, 3:32 PM
#32

#32: Funkar vilken lapp som helst eller måste det vara en tom röstsedel?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[VSK]
8/1/18, 3:40 PM
#33

#32

När jag röstade 2014 så fanns inte ens det partiet med som jag valde att rösta på kommunalt och jag skrev på en en tom röstsedel har jag för mig. Är ju maskiner som matar papprena för räkning som man får anta att måtten måste stämma. 

Bra du ställde den frågan.

[VSK]
8/1/18, 3:54 PM
#34

Förvisso kyrkovalet men det är samma sak.

"Även om inte rätt valsedlar fanns på plats kunde väljare skriva parti och kandidatnamn på de blanka röstsedlarna, om de så önskade."

https://www.sn.se/nykoping/kyrkovalet-ar-i-gang-men-rostsedlar-fattades/

Annons:
[Göstage]
8/1/18, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Ja, det måste vara en blank valsedel som man skriver på, annars räknas rösten som ogiltig.

https://www.val.se/svenska-valsystemet/valsedlar-och-personrosta/blanka-valsedlar.html

[GIKmio]
8/1/18, 8:08 PM
#36

Det är något speciellt med valdagen och att gå till vallokalen. Dessutom brukar det frampå dagen ansluta fler och fler bekanta så man får en stunds mingel. Jag röstar på valdagen.

Lona
8/1/18, 10:16 PM
#37

Nähä, det får bli förtidsröstning trots allt, jag är upptagen på valdagen. Bra att den här tråden fick mig att tänka till! Lite OT; när gick vi över från att rösta den tredje söndagen i september till den andra?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
8/1/18, 10:21 PM
#38

#37 Vad jag förstår av nedanstående källa skedde valdagsförändringen formellt den 1 januari 2012 och tillämpades första gången vid valet 2014. Så sent som vid förra valet uppenbarligen.

https://www.sydsvenskan.se/2011-01-08/valdagen-flyttas

Lona
8/1/18, 10:59 PM
#39

#38, Tack! Ja, det kan nog stämma.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tjeja
8/2/18, 12:38 AM
#40

Har alltid valdagsröstat i min närmaste röstlokal tidigare. I år har jag inte bestämt mig än. Mycket beroende på förtvivlan över att inte veta än hur jag ska rösta.

Vill vara med och påverka, men inget alternativ känns bra alls och inget är tillräckligt mindre dåligt för att få min uteslutningsröst.

Det minst dåliga som jag brukar rösta på har tyvärr vissa saker som jag inte kan acceptera för att ge min röst heller. Så vad gör man?  Rösta blankt är inte heller till någon hjälp känns det som. Bara som minst skadligt för landet kanske. som det verkar just nu.

Tror emellanåt nästan att kungen vore bättre regent än något riksdagsalternativ just nu. (Då brukar jag rösta åt vänster. 😭)

Att lägga sin röst på något nästan obefintligt parti som ändå inte har chansen att ta sig in i riksdagen känns inte heller som något alternativ. Åtminstone inte så länge de ändå inte representerar mina åsikter i alla fall..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[GIKmio]
8/2/18, 6:08 PM
#41

#37 Datum för alla valdagar sedan 1982. För dom riktiga kalenderbitarna 😃

1982: 19 september 1985: 15 september 1988: 18 september 1991: 15 september, 1994: 18 september 1998: 20 september 2002: 15 september 2006: 17 september 2010: 19 september 2014: 14 september 2018: Valet äger rum 9 september

Annons:
Martin
8/2/18, 10:07 PM
#42

Planen är väl valdagsrösta men min arbetsgivare kan ju ha en synpunkt på att jag kanske skall jobba, så då får det i så fall bli en förtidsröst. Det ger sig. Rösta det skall jag.

mvh Martin

[GIKmio]
8/2/18, 10:20 PM
#43

#42 Meningen med förtidsröstningen var från början till för personer som var sjuka och inte orkade besöka vallokalen, eller som var bortresta , eller som jobbade hela valdagen.

[Göstage]
8/2/18, 11:09 PM
#44

Förtidsröstningen ökar, i förra valet var det 42% av alla röster i Riksdagsvalet som lämnades i förtid, en ökning med 3% från 2010,  och statsvetare menar att förtidsröstningen är en klart bidragande orsak till det höga valdeltagandet i Sverige.

Förtidsröstningen började skjuta i höjden 2002-2006, då ansvaret för mottagningen övergick från Posten till kommunerna.

Källa.

[Göstage]
8/8/18, 6:08 AM
#45

Om 14 dagar öppnar förtidsvallokalerna.

Martin
8/9/18, 7:05 AM
#46

#43 Ja, och det är därför det blir förtidsröstning om min arbetsgivare plötsligt får för sig att jag skall jobba, annars blir det som sagt valdagsröstning :)

mvh Martin

Carmarino
8/10/18, 1:42 PM
#47

I Kullabygden i nordvästra Skåne blir bibliotekets bokbuss ambulerande röstlokal.

Den kommer att finnas på ställen som inte ligger så nära de vanliga lokalerna man kan förtidsrösta i. Den kommer även att finnas på ställen där inte så många brukar rösta, och där folk i området är "språkosäkra". (Ett nytt ord för mig, men jag förstår av sammanhanget vad det betyder.)

Tydligen gäller röstningen enbart dem som inte jobbar, eller som har ett fritt jobb, för bussen kommer bara att ha öppet mellan 10 och 12.

https://www.hd.se/2018-08-09/valbuss-ska-fa-fler-kullabor-att-rosta


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/15/18, 4:15 PM
#48

Om en vecka så…👍

Annons:
[Göstage]
8/16/18, 8:58 AM
#49

 Idag börjar valet!

"Svenska medborgare utomlands får börja förtidsrösta redan i dag. Över en halv miljon svenskar bor utomlands och av dessa får cirka 165 000 rösta – motsvarande 2,2 procent av samtliga som är röstberättigade i valet i Sverige."---

"Av de utlandssvenskar som är röstberättigade röstar endast omkring 32 procent, enligt Statistiska centralbyrån. I valet 1979 avgjorde utlandsrösterna dock utgången till de borgerligas fördel."---

"Även i Sverige kan röster börja komma in i dag, men här handlar det om budröstningen. Till exempel personer som är äldre, funktionsnedsatta eller sitter i fängelse kan börja rösta genom bud."

TT

[VSK]
8/16/18, 10:03 AM
#50

#49

Den bild man fått av att studera social media, så kommer utlandsrösterna öka detta val. Hoppas jag gjort en korrekt tolkning.

[Göstage]
8/16/18, 10:25 AM
#51

#50 Kan tänka mig att utlandssvenskar i USA och Medelhavsområdet kommer att öka sitt valdeltagande.

Sedan har vi en annan kategori i till vissa länder återflyttade invandrare med svenskt medborgarskap, de är kanske inte mer röstbenägna nu än när de bodde i förorten. Det kan ju dessutom vara omständligt att ta sig till röstmottagande ambassader och konsulat i de länderna.

Record
8/16/18, 11:03 AM
#52

ja tror jag ringer till kommunen och ber dem att komma hit med valurnan, de kan ju regna på valdagen. 🤔 

Men glöm inte att ringa o beställa hos din kommun.

[Göstage]
8/16/18, 11:07 AM
#53

#52 Förr eller senare kommer nog väljarna att kunna rösta hemifrån, även om det tycks dröja längre än vad man först trodde.

https://fof.se/tidning/2018/2/artikel/vagar-vi-rosta-pa-internet

[VSK]
8/16/18, 11:29 AM
#54

#51

Vi får ser hur det går sen när fakta kommer.

Niklas
8/16/18, 4:08 PM
#55

Jag hade ingen aning om att så mycket som en halv miljon svenskar bor utomlands.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[Göstage]
8/16/18, 5:13 PM
[[eskils_]]
8/16/18, 6:15 PM
#57

(#56 Undrar om de 90.000 svenskarna som bor i Spanien kräver och får fri försörjning, fri sjukvård, gratis tolkhjälp, fri spanskundervisning, undervisning i svenska för deras barn i skolan osv… Allt bekostat av spanska skattebetalare. 🤔 För så är det ju här när folk flyttar hit.)

[Göstage]
8/19/18, 7:53 AM
#58

Aftonbladet uppmärksammar trenden  ökat poströstande. 

"Från om med på onsdag kan du förtidsrösta – något som allt fler väljer att göra. – Vi uppfattar att det är fler och fler som passar på att rösta när man har tillfälle. Valdagen är inte en lika viktig symboldag för alla väljare, säger Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten, och fortsätter: – Många har inte möjlighet att rösta på valdagen, och då väljer man att rösta när man har möjlighet, och också där man har möjlighet. Man kan till exempel förtidsrösta i en lokal nära sin arbetsplats."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPjjJw/allt-fler-valjer-att-fortidsrosta

Tjeja
8/20/18, 1:42 PM
#59

Men vänta lite… skall man förtidsrösta/poströsta behöver man väl ändå ha fått sitt röstkort först eller?

Jag har inte fått något röstkort än i alla fall..🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/20/18, 1:57 PM
#60

#59 Nej, jag har inte heller fått röstkortet. Vill minnas att jag fick det på första valdag för poströstning förra året, vilket samtidigt var sista datum för posten att dela ut det. Antar att det blir samma visa i år - de skall vara utdelade senast onsdag.

[VSK]
8/20/18, 2:06 PM
#61

Vi har inte heller fått röstkorten än bortsett från två men de är källsorterade samma dag de kom. 

Inför nästa val ska jag undersöka saken om det går att kontakta alla ointressanta partier och be de att inte skicka deras röstkort.

Niklas
8/20/18, 2:10 PM
#62

#61: Menar du röstkort eller röstsedlar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[VSK]
8/20/18, 2:13 PM
#63

#62

Menade så klart valsedel. Skrev fel. 

Men har inte fått röstkortet heller för den delen.

Tjeja
8/20/18, 2:14 PM
#64

VSK jag pratar inte om röstseldar, utan röstkortet som behövs för att få sin röst registrerad. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
8/20/18, 2:18 PM
#65

#64

Jag förstod det då Niklas frågade. Har många järn i elden nu, så my bad.

Är inte så vanligt att alla partier skickar röstkort.

☺️

[VSK]
8/20/18, 2:44 PM
#66

Snacka om knepig brevbärare.

Va ute en sväng nyss och när jag skulle gå upp så stod brevbäraren vid postfacken och la in post, Frågade han om han lagt i post i vårt fack än och det enda han sa att det bara var reklam.

Ok sa jag, då får frun ta reklamen när hon kommer, då brevbäraren höll på och fippla och jag orkade inte vänta på att han var klar. 

När frun tömmer postfacket så är det mkt riktigt reklam, och våra röstkort.

[Thiah]
8/20/18, 5:45 PM
#67

Bor i utlandet, på andra sidan pölen. Fick mitt röstkort för flera veckor sedan. Men glömde det ändå när jag röstade idag.. Nå det löste sig :)

[[eskils_]]
8/20/18, 5:51 PM
#68

Jag kommer att rösta i vallokalen på valdagen, som vanligt. Känns mer högtidligt och "riktigt".

Fick röstkort idag. Duktigt Postnord! 🏆

Tjeja
8/20/18, 6:26 PM
#69

Fick en hel hög med reklam, tidningar och gud vet vad i posten idag.. lät som nån försökte göra inbrott när posten kom. Men inget röstkort med ändå! Bäääd Postnord!🤓

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
8/20/18, 6:40 PM
#70

Om man nu inte får något röstkort, vad gör man då? Så här står det på valmyndighetens hemsida:

"Har du inte fått eller tappat ditt bort röstkort kan du beställa ett nytt hos kommunen, länsstyrelsen eller Valmyndigheten. Det kan också skrivas ut av röstmottagarna i de flesta röstningslokaler. Ska du förtidsrösta måste du ha med dig röstkortet."

Tjeja
8/20/18, 7:12 PM
#71

🤔Undrar om det spelar någon roll vilken vallokal man går till då för att få det utskrivet eller om man kan det i vilken vallokal som helst? 

Hoppas mitt dyker upp nu imorgon eller på onsdag annars blir man väl tvungen att beställa ett.. vill ju ha mitt kort!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/20/18, 7:15 PM
#72

#71 Jag har heller inte fått något, men jag litar på Post Nord. De har väl aldrig slarvat bort något? 😂

Tjeja
8/20/18, 7:18 PM
#73

#72  Postnord är väl lika pålitligt som vallöften brukar vara ungefär..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
8/21/18, 4:56 AM
#74

Fick mitt röstkort i går.

JMW
8/21/18, 8:23 AM
#75

Vi, maken och jag, fick våra röstkort igår.

Carmarino
8/21/18, 10:50 AM
#76

Fick också mitt röstkort igår.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
VeilofElysium
8/21/18, 1:01 PM
#77

Jag förtidsröstar jobbar hela dagen under själva valdagen vilket jag också gjorde förra gången (sossarnas valvaka, som för i övrigt är det värsta passet jag kört i mitt liv fick knappt sitta ner en minut på över 12 timmar)

[Göstage]
8/21/18, 4:31 PM
#78

#72 Idag kom äntligen röstkortet - med Bring, så det var aldrig någon fara.😉

Tjeja
8/21/18, 9:39 PM
#79

Inget röstkort här idag heller! 😡😞

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/22/18, 11:12 AM
#80

Har så gjort min medborgerliga plikt och avlagt mina röster. Det blev tre olika, varav en blank.

Lugnt och stilla i röstningslokalen i vårt stadsbibliotek 10.15. Vi var ungefär sex stycken som var ivriga att få göra vår röst hörd, plus två valfunktionärer.

Löfven hade visst också brått att rösta. Skulle inte tro att vi röstat på samma parti. 

#70 Det framgick av en skylt utanför att om man glömt sitt röstkort hemma kunde de printa ut ett nytt på plats. Tydligen behöver man alltså inte ha röstkortet med sig heller på förtidsröstning, åtminstone inte överallt.

kamera0710
8/22/18, 11:38 AM
#81

Innan jag flyttat från mina föräldrar råkade farsan ta mitt röstkort. (Vi har ett förnamn gemensamt.) Ingen märkte det, så om han velat hade han kunnat rösta två gånger.

[Göstage]
8/22/18, 11:46 AM
#82

#81 Vilken slarvig valfunktionär! Den röstande skall ju legitimera sig dessutom, så nog borde funktionären upptäcka att det inte stämmer…

På förhandsröstningen behåller de valkortet och bifogar det till röstsedlarna, så i det fallet bör det vara svårare att göra samma fel.

kamera0710
8/22/18, 11:49 AM
#83

#82 Ja, jag blev också överraskad.

Annons:
[VSK]
8/22/18, 11:55 AM
#84

Vet inte om jag är gammalmodig men är inte det en viss tjusning av att rösta på plats samma dag som det skall avgöras.

kamera0710
8/22/18, 12:04 PM
#85

#84 För mig är det till viss del ren bekvämlighet, när jag jobbar i samma hus och går förbi vallokalen varje arbetsdag.

[Göstage]
8/22/18, 12:08 PM
#86

#84 Men tänk om man får en komet i skallen dagen före valdagen - då går ju partiet man tänkt rösta på miste om en röst! 😮😉

[VSK]
8/22/18, 12:11 PM
#87

Fördelen med att förtidsrösta är ju att man kan rösta på annat parti på valdagen om man skulle ha ändrat sig. 

Själv så tycker jag det verkar vara oerhört slöseri med resurser. 

#86

Komet i skallen fick jag för många år sen. Tror kometen hette Halleys 😃

[Göstage]
8/22/18, 2:06 PM
#88

Jag är inte säker på att förtidsröstningen är så kostsam om man väger det mot fördelarna som det innebär i form av förbättrad tillgänglighet och ökat röstdeltagande. Ett exempel ur verkligheten från en kommun med cirka 65.000 innevånare.

Förtidsröstning sker på tre ställen, ett huvudbibliotek plus två stadsdelsbibliotek. Till dessa kör man ut material (röstbås, bord, stolar, rösturnor plus en box med allt kontorsmaterial). Detta hinner en vaktmästare packa och köra ut på en dag. Ordinarie postbud i kommunen hämtar in rösterna varje dag, och röstmottagare på förtidsröstningen är i regel redan befintlig personal.

Valdagsröstningen sker i 44 distrikt (vissa vallokaler ligger i olika salar i gemensam byggnad, i regel skolor), alla skall ha samma material som förtidslokalerna. Packning och utkörning tar i det fallet tar några dagar för två personer, en extern chaufför plus inhyrd bisittare.)

Under valdagen arbetar sju personer i varje vallokal (varav en är ordförande och en är vice ordförande).

Arvoden
Ordförande 3800 kr
Viceordförande 3100 kr
Röstmottagare 2400 kr
Det blir 831.000 i arvoden, exkl. sociala avgifter.

Tillkommer ett okänt antal sluträknare i kommunhuset, extra röstmottagare som reserv, kommunens valövervakare (två stycken), vaktmästare i tjänst vid samtliga vallokaler,  distributörer som hämtar röstlådor och kör ut mat till samtliga valfunktionärer etc. Det blir också en slant, om man slår ut liknande rutiner över hela riket…

Tjeja
8/22/18, 4:43 PM
#89

Tjoho… Nu kom i alla fall röstkortet till mig med till sist!😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/22/18, 4:48 PM
#90

#89 Det var i sista minuten - grattis!

Annons:
Tjeja
8/22/18, 4:52 PM
#91

Tack! ja det var på morrhåren… (Fräser och muttrar) 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
8/22/18, 7:39 PM
#92

"I dag, 22 augusti, börjar förtidsröstningen inför valet den 9 september. För de väljare som söker information om ”förtidsröstning” blir den första träffen en sajt som heter vallokaler.se, som till en början ser ut att vara en opolitisk kartsajt, men visar sig tillhöra Centerpartiet."---

https://www.svt.se/kultur/centerpartiet-har-kopt-ordet-fortidsrosta-pa-google

Undrar hur många röster de räknar med att få genom det?

[Göstage]
8/23/18, 7:06 PM
#93

Johan Westerholm på ledarsidorna har förtidsröstat och är kritisk till upprätthållandet av valhemligheten i den lokal han besökte.

https://ledarsidorna.se/2018/08/uppenbara-brister-vid-fortidsrostningen/

[VSK]
8/23/18, 7:15 PM
#94

#93

Man kan inte tro han är sosse, men han är grym skribent.

[[eskils_]]
8/23/18, 8:50 PM
#95

#93 Ett citat:
"Det svenska valet 2018 innebär ett ödesval på ett helt annat sätt än tidigare val. Debattklimatet är allt annat än sunt, ett resultat av snart 12 års stigmatisering och där såväl Aftonbladet som den samlade vänstern och miljörörelsen bär ett särskilt ansvar. I botten ligger den systemkritik mot migrationspolitiken som förts av nu tre regeringar."

#94 Ja, han skriver bra.

[Thiah]
8/24/18, 5:41 AM
#96

Har röstat på svenska ambassaden i Helsingfors och där kunde alla i hela lokalen se valsedlarna. Dom gjorde nog sitt bästa utefter möjligheterna men ändå…

Upp till toppen
Annons: