Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1174 ggr
[Carpinus]
2014-11-30 23:05

"SÄPO-chefen: nära 300 svenskar strider för IS"

"Säpochef Anders Thornberg tror att nära 300 svenskar strider för terrororganisationen IS. I söndagens Agenda i SVT uttryckte han stark oro för krigsresorna och risken för framtida attentat i Sverige.

– Det är en explosionsartad utveckling, säger han till Agenda."

---

"Från början pratade vi om att det kunde vara utanförskap som orsakade det, men vår uppfattning är att huvuddelen av de som åker vet vad de gör när de åker och det är viktigt att få stopp på det."

http://www.expressen.se/nyheter/sapo-chefen-nara-300-svenskar-strider-for-is/

Annons:
JonasDuregard
2014-12-01 07:06
#1

Det var många det.

Huygens
2014-12-01 07:07
#2

Det låter som tveksamma uppgifter av SÄPO-chefen.

Vi kan räkna lite på det. Europa har ungefär 600 miljoner invånare. Om vi antar att hos nästan hälften av dessa (270 miljoner) är tätheten av fanatiska muslimer lika hög eller högre än i Sverige, har vi ett befolkningsurval om 270 miljoner invånare.

Sverige har 9 miljoner invånare och SÄPO-chefen "tror" att 300 svenskar finns bland den NATO uppbyggda ISIS-organisationen (länkar bl a här1 och här2).

Det innebär att bland ovan nämnda 270 miljoner europeer (vissa länder har stora delar muslimsk befolkning) borde motsvarande utströmning bli:

(300/9) * 270 = 9000

Dvs 9000 man till IS!

Det skulle i så fall innebära att större delen av IS soldater består av europeer!? Hallå? Givetvis kan Sverige vara lite snett fördelat i deltagarantal, men jag ställer mej ändå tveksam till det höga talet 300 från SÄPO.

Jag anar även att SÄPO likt Svenska Försvaret vill få utökade resurser (tänk miniubåt). Om SÄPO då hävdar att det finns många svenska IS-soldater i Syrien, så kan man dra slutsatsen att Sverige har 300 terrorister på plats.

Om varje svensk terrorist i Syrien, har 3-4 likadana kompisar som stannat i Sverige, men som annars gärna deltar i IS-kampen, då har Sverige ca 1000 terrorister inom landet.

Och terrorister måste ju bekämpas.

Så SÄPO måste ges mer pengar.

terroristerna

JonasDuregard
2014-12-01 07:18
#3

Tja, det är ju svårt att veta kvalitén på siffran eftersom han inte redovisat underlaget för den (och antagligen inte kommer göra det).

Huygens
2014-12-01 08:04
#4

Det känns ju lite konstigt att SÄPO-chefen uttalt sej i en kvällstidning.

Om SÄPO-chefen sagt samma sak i en morgontidning eller P1, hade han nog blivit mer ifrågasatt. Jag tror att SÄPO tänker taktiskt.

Ett SÄPO-uttalande i en kvällstidning som gärna söker sensationella uppgifter blir mer tacksamt. Jag har försökt hitta något nu på morgonen i DN, men ser inget.

Vad jag kan konstatera är att Danmarks militär utfört 74 "uppdrag" med F-16 flyg mot IS. USA har dessutom bombat den kurdiska staden Kobane som bara helvete. Jag antar att stora delar av Kobane bombats tillbaka till stenåldern. Enligt DN har 50 IS-soldater dödats, men om det är pga bombningarna verkar oklart.

"Samtidigt säger nu Danmarks försvarsminister att landets stridsflyg ligger bakom flera dödsattacker mot IS."

.

Kanske känner sej även Svenska Försvaret sugna på lite dödsattacker?

Jag kan tänka mej att det finns ett samarbete mellan SÄPO och Svenska Försvaret, som kanske vill följa i Danmarks fotspår, med luft eller markuppdrag i Syrien? Nyligen sändes ju 250 svenska soldater till Mali på FN-uppdrag.

Så, tja, varför inte Syrien, och börja hela den svenska insatsen med lite draghjälp från SÄPO-chefen som får göra ett uttalande i en kvällstidning?

300 svenska terrorister

bomba dom

[Carpinus]
2014-12-01 08:14
#5

#4 I och för sig ser jag väl inga problem i att SÄPO-chefen uttalar sig i en kvällstidning, men just i det här fallet hade han intervjuats i Sveriges Televisions Agenda,vilket sedan har citerats av tidningen. Det framgår av länken.

Sedan kanske man inte kan omvandla antalet rekryterade eller frivilligt anslutna rekryter till IS till ett matematiskt räkneproblem. Mycket hänger ju på grogrunden för rörelsen i olika länder, och det är ju t.ex. tänkbart att värvningskampanjer varit mer lyckosamma i Sverige än på annat håll.

Huygens
2014-12-01 09:03
#6

#5 Du har rätt, det är från SVT Agenda. Jag skulle läst noggrannare. Ursprunget är inte Expressen, där hade jag fel.

Kollar Agenda på Play och blir lite förbryllad. Jag hade trott att SVT skulle vara mer kritisk, men hela programmet utformas som om det är IS ungdomarna åker till. Orden "flickor", "killar och tjejer", "oroliga föräldrar" används, som om det genomgående rör sej om tonåringar eller skolelever.

Hela Agendas upplägg gör mej förbryllad. Det nämns väldigt lite i sammanhanget att det kanske är så att svenskar åker till andra organisationer för att bekämpa IS. T ex Mona Sahlin pratar istället om "extremister". Programmet nämner nyckelord som "radikalisering". Agenda börjar programmet med att visa några svartklädda figurer och en "terrorist" som håller upp en dolk. Det känns som Agenda är mera vinklat än vad som är riktigt bra.

Dessutom använder SÄPO-chefen ett underligt uttryck, han säger ISIL och inte IS, runt 7:25. Dock säger han inte killar eller pojkar utan använder uttrycket "unga män".

Jag är lite undrande till förkortningen ISIL, varför använder SÄPO-chefen förkortningen ISIL och inte IS eller ISIS?

Annons:
[Carpinus]
2014-12-01 09:27
#7

#6 Enligt språkvetarna är närmast en smaksak vilken benämning man använder. Som någon konstaterar lite lakoniskt,  "man får nog hålla det för troligt att IS snart byter namn igen. Det är i sig ett skäl till att inte ta rörelsens namn på alltför stort allvar".

http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/sprakradgivning/aktuellt-sprakrad/granskade-rad/2014-09-29-is-isis-isil-eller-daesh.html

JonasDuregard
2014-12-01 10:16
#8

#6 Vilken förkortning som används är nog helt oviktigt i sammanhanget. 

Har inte sett programmet än så kan inte uttala mig om resten, men det låter minst sagt spekulativt. 

"Det nämns väldigt lite i sammanhanget att det kanske är så att svenskar åker till andra organisationer för att bekämpa IS."

Jag skulle gissa att antalet som uppgivits är de som slåss på IS sida. Om det finns ett avsevärt antal som slåss för andra grupperingar så är det nog utöver nämnda 300. 

#4 Andra halvan av ditt inlägg är ogrundad paranoia och dina argument saknar helt rationell tyngd. Det är bara en hög av slumpmässiga antaganden och gissningar travade på varandra. 

Och som vanligt drar du inte bara för långtgående utan även förhastade slutsatser. Vid det här laget trodde man att du borde lärt dig att ägna åtminstone ett par minuter åt att bekräfta själva grunden för dina hejdlösa konspirationsteorier innan du börjar spinna. Det har varit så många gånger nu som du dragit extremt stora växlar på trivialiteter, och sedan har det visat sig att själva trivialiteten också var ett missförstånd från din sida 🤦‍♂️. (Till exempel hela historien med de spanska ambulanserna och innan dess dateringen av rapporten om morgellons, och nu då att du fått för dig att SÄPO-chefen hört av sig till expressen)

[Söderort]
2014-12-01 10:57
#9

#6 

"Dessutom använder SÄPO-chefen ett underligt uttryck, han säger ISIL och inte IS, runt 7:25. Dock säger han inte killar eller pojkar utan använder uttrycket "unga män"."

Ja efter som man måste ha föräldrars tillstånd för att flyga blir det svårt att kalla dom för pojkar. Dom som flyger ner är ofta mellan 18-30 år. Dom som har stupat har varit över 18 år. Klassar du 18 år som pojkar?

http://www.expressen.se/nyheter/de-har-lamnat-sverige-for-att-kriga-for-is/

Huygens
2014-12-01 11:34
#10

Ett fenomen som finns i hela historien om IS är inte bara att dom på extremt kort tid blivit så betydelsefulla med väldigt lite resurser. Det är även den massmediala bilden att IS har något slags superkrafter och verkar tursamma och uppfinningsrika bortom vanlig rimlighet. SÄPO-chefen och Agendas upplägg spär faktiskt på den bilden.

Själva inslaget med SÄPO-chefen och Mona Sahlin i Agenda är bara 15 minuterna, men det är påfallande suggestivt upplagt och aningen oklart. Hur exakt vet man vem som försvunnit? Har SÄPO kontaktat skolor och tagit reda på vem som åkt till Syrien? Har SÄPO kollat loggar från flygplansavfärder osv? Hur vet man att ungdomarna nått IS?

T ex när IS med några tusen man (mestadels handeledvapen) tog Mosul, så ska IS förutom 430 miljoner dollar i värde av guld och valuta, kommit över 40 kg uran.

Ja, det är påståendet. IS kan nu göra en smutsig radioaktiv bomb från 40 kg radioaktivt material. Jag trodde invasionen av Irak syftade till att ta ifrån regimen sådana tillgångar, 40 kg radioaktivt uran?

I skenet av rädslopropagandan tycker jag att SÄPO-chefens uttalande kan tolkas som ledande, ett försök att få oss att tänka i en viss riktning.

JonasDuregard
2014-12-01 13:10
#11

#10 "Jag trodde invasionen av Irak syftade till att ta ifrån regimen sådana tillgångar, 40 kg radioaktivt uran?"

Läser du aldrig artiklarna du länkar till? Det står ju klart och tydligt där hur de (påstår att de) kommit över uranet.

Zyperior
2014-12-01 15:00
#12

#10 "Ett fenomen som finns i hela historien om IS är inte bara att dom på extremt kort tid blivit så betydelsefulla med väldigt lite resurser."

Det där är väl relativt till hur mycket resurser dina närmsta fiender har för närvarande i regionen. Mänskliga sköldar kommer man ganska långt med när man har världens blickar riktade mot sig.
 
En annan aspekt på det hela är det muslimska samfundets ledares totala likgiltighet inför IS offentligt. Inga större demonstrationer någon stans. De demonstrationer som hållits har varit initiativ från andra religioner/organisationer. När man avbildar deras profet så bränns flaggor och man anfaller ambassader, men när det gäller IS är det knäpptyst. Detta får mig att tro att större delen av världens muslimer faktiskt uppskattar vad IS gör och att 300 i förhållande till det är ganska lågt antal med tanke på hur många muslimer det finns i Sverige. När media sen letar efter uttalanden hittar man en brödsmula här och var som kan säga på ett neutralt sätt att det inte är vad islam står för. Detta betyder ingenting så länge inte de större förespråkarna för religionen uttalar sig likadant och tydligt tar avstånd från IS. PÅVEN av alla människor har nu uppmanat muslimer till demonstration. Får väl se om det händer något eller om mina teorier bara bekräftas ytterligare. Jag har gärna fel.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
2014-12-02 00:23
#13

#12 "Mänskliga sköldar kommer man ganska långt med när man har världens blickar riktade mot sig."

Kanke det. 

Annars har de enligt uppgift sålt olja för runt 1 miljon dollar per dag sedan i Juni. Vem vet, de kanske använder en del av de pengarna till att skaffa vapen…

Det får mig lite att undra vad Huygens menar med "väldigt lite resurser" 🤔. 

"De demonstrationer som hållits har varit initiativ från andra religioner/organisationer."

Var har du fått den uppfattningen från?

Hezbollah till exempel har ju tagit vissa initiativ mot ISIS. Och med initiativ tänker jag mer öppet krig än på demonstrationer (möjligt att de gjort det med).

"Detta får mig att tro att större delen av världens muslimer faktiskt uppskattar vad IS gör"

Vilket säger mer om hur lätt du lurar dig själv än om IS. 

Det verkar knappt som att ens en majoritet av extrema islamister uppskattar IS och ganska många av dem verkar beredda att dö för att bekämpa dem. 

Istället för att bara gissa om sådana här saker, varför läser du inte lite om det?

Annons:
Zyperior
2014-12-02 02:39
#14

#13 En del saker går inte att läsa sig till. Man kan heller inte fråga sig till det, som i många fall görs och tas som argument. ""En Muslim" sa att detta inte är riktig islam, så därför stämmer det." Islam är som vilken annan religion som helst ur det hänseendet. Det är bara de högsta hönsen som faktiskt kan yttra sig om vad Islam är. Likt påven och vatikanen för den katolska kyrkan. Det enda man kan förhålla sig till är hur de muslimska talesmännen och förespråkarna ser på IS. 

Låt säga att en Ikea-butik nånstans i världen gör uppror och tar gisslan och avrättar dem, i Ikeas namn för att förändra världens syn på inredning. Hade man inte förväntat sig att Ikeas högsta höns gick ut i massmedia och fördömde detta? Om inte dem så hade man nog garanterat sett demonstrationer vid alla möjliga Ikea-varuhus världen över. Om inget av detta görs utan det bara är total tystnad, hade man väl mycket väl kunna anta att Ikea står bakom det istället för emot det. 

Eller på mindre skala för den delen, en familj på 5 sitter och tittar på Big Brother. En av dessa, "P", är helt insatt och ringer och röstar på deltagare och kan allt om alla, även det som inte visas på TV. En till person kommer på besök som inte gillar Big Brother och frågar hur de kan se på sån smörja varpå "P" svarar att "det är ju skitbra". Minsta barnet på 2 år som pratar knapphändigt utbrister "Nej detta är jättedåligt". De övriga 3 skrattar lite åt minstingens ord men är i för övrigt tysta. Är det fel av denna personen då att anta att alla utom den lilla tycker Big Brother är ett bra program? En kanske lite väl mycket, men de andra tycker iaf inte att det är dåligt.

Helt rimliga slutsatser i båda exemplen om du frågar mig och principen gäller även för Islam och alla andra religioner/företag/sammanhållningar av olika slag.

Hizbollah i detta fallet har inte mycket att komma med då de strävar efter liknande mål som IS. De är bara andra sidan av samma mynt. De vill inte bara ha ett miltant sunni-muslimskt kalifat brevid deras egna militanta shia-muslimska kalifat. Hoppas du kan hitta andra exempel för som sagt, jag har gärna fel.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
2014-12-02 07:45
#15

"Det enda man kan förhålla sig till är hur de muslimska talesmännen och förespråkarna ser på IS."

OK, du flyttar målstolparna rejält (och det är lite pinsamt att du inte erkänner att du inte kände till att IS ligger i krig med andra muslimska organisationer). Nyss ville du ha demonstrationer, nu vill du ha ledarnas åsikter. 

Kan du ge någon konkret person vars åsikt du är intresserad av så blir det lättare att ta reda på hur det ligger till? 

Om du inte är nöjd med Hassan Nasrallah (ledaren för Hizbollah) så finns till exempel Iyad Ameen Madani (som kanske är det högsta hönset som finns i islam?) som tydligt fördömt IS. 

"Hizbollah i detta fallet har inte mycket att komma med då de strävar efter liknande mål som IS."

Vad har det med saken att göra? Jag valde dem av just den anledningen, till och med extremister gör våldsamt motstånd mot IS. Att hitta moderata muslimer som gör det är ju enkelt och jag uppfattade det som att du inte betraktade sådana som representativa.

Zyperior
2014-12-02 09:08
#16

#15 Det som är pinsamt är väl att du tror dig veta att jag inte vet någonting, vilket du uppenbart inte vet någonting om. Att muslimer krigar mot muslimer är inte direkt nyhetsstoff.

"Vad har det med saken att göra? Jag valde dem av just den anledningen"
Såklart det har med saken att göra. Hizbollah krigar sannolikt mer av territoriella skäl. Som jag skrev om du hade läst färdigt så vill de knappast ha ett militant sunni-muslimskt kalifat bredvid deras egna militanta shia-muslimska kalifat. Krig betyder inte per automatik ideologiska motsättningar. 

Har aldrig flyttat mina målstolpar sen mitt första inlägg där jag skrev "Detta betyder ingenting så länge inte de större förespråkarna för religionen uttalar sig likadant och tydligt tar avstånd från IS." Sen om du har lässvårigheter kan jag inte göra annat än beklaga.

Tacksam för dina tips dock. Ska googla lite på det. Tro mig, jag har innerligt försökt hitta motbevis för mina teorier tidigare och misslyckats totalt (2-3 månader sedan, sen gav jag upp. När jag nyligen läste om påvens uppmanande trodde jag att det fortfarande inte gjorts några fördömanden)  men som sagt, jag har gärna fel. Dock är det fortfarande som ett sandkorn i ögat som vägrar försvinna att när profeten tecknas bränns det flaggor, när IS gör det dem gör, sitter gemene muslim hemma och glor på fotboll.
I ett samhällsklimat som det svenska borde det vara ganska aktuellt att tydliggöra ett sådant ställningstagande så att "rasisterna" inte får mer vatten på sin kvarn för varje ny avrättningsvideo IS släpper. Det finns ett uttalande från islamska förbundet om IS, det är dock mycket minimalt och inbakat i ett större pressmeddelande så det verkar inte va någonting man vill skylta med även om det är det som faktiskt behövs. Jag hade förväntat mig en banner på deras välkomstsida där det står "Stoppa IS slakt av våra bröder och systrar". Men icke. Vill man ha den typen av reaktion så ska man måla av en magisk farbror från medeltiden.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-02-02 22:00
#17

#0 SÄPO-chefen kallar det "en explosionsartad ökning" av antalet Jihadister i Sverige.

År 2009 skrev Jimmy Åkesson en debattartikel för vilken han i stort sett blev tagen heder och är av. Han förutsåg där bl.a. den utveckling som uppenbarligen nu tagit SÄPO på sängen när han skrev: "Rotlösheten, som den mångkulturella samhällsordningen underblåst hos många andra och tredje generationens invandrare, har fått många att söka sig till islam som en identitetsskapande och samlande kraft och vi upplever nu en radikaliseringsprocess bland muslimska ungdomar i Europa." Hur kom det sig att inte SÄPO också insåg då vad som var på väg att växa fram? Även om  givetvis ingen då kunde se vad som skulle ske i Syrien så fanns det redan då en gnista som sökte sitt bål. En stor del av de jihadistkrigare som nu rest iväg är sannolikt födda eller uppväxta i Sverige, och fanns alltså redan här 2009 och dessförinnan.

[Carpinus]
2015-02-04 08:33
#18

#17 Socionomen och författaren Soleyman Ghasemiani berör i ett debattinlägg på gp.se också det faktum att Sverige sett dessa jihadister och IS-aktivister födas och växa upp här utan att vi ställer oss frågan hur det kunde ske. Var gick det snett, vem är ansvarig för utvecklingen och hur kan man sätta stopp för den?  Ghasemieani skriver så här:

"Den andra viktiga punkten i ett förebyggande arbete mot jihadister är att samhället rakryggat och tydligt tar avstånd från deras värdegrunder och normer. Svenska IS- krigare har inte fötts ur tomma intet. De har fötts här, i ett av världens mest välmående och jämställda samhällen. Hur kan det komma sig?"

[Carpinus]
2016-02-10 07:58
#19

"Säpo vet om 286 svenskar som åkt till Syrien eller Irak för att ansluta sig till väpnade grupper som IS.

Mörkertalet antas vara stort.

– Det har varit 300 i tre år snart. Det är ingen som tror det längre, säger terrorforskaren Magnus Norell."---

Expressen

[Carpinus]
2016-03-30 19:51
#20

"Fyra män med kopplingar till Sverige har gripits i Turkiet, bekräftar UD för Ekot. Enligt uppgifter till SVT Nyheter ska de ha varit på väg till Syrien för att ansluta sig till terrorgruppen IS.

_Enligt UD är tre av männen svenska medborgare, en har uppehållstillstånd. Männen har suttit frihetsberövade i Turkiet sedan i början av mars. 
_

– De är hemmahörande i Västsverige och Mellansverige, säger Katarina Byrenius Roslund på UD:s pressjour till Ekot"---

SR/TT

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-14 15:40
#21

 Försvarshögskolan har gjort en undersökning på 267 av 300 som under åren 2012-2016 rest från Sverige till Irak och Syrien för att strida. Här är några av uppgifterna:

* Sverige toppar tillsammans med Belgien statistiken över antalet terrorresenärer per capita i Europa.

* 80% av de resande har anslutit sig till IS. Många av de övriga har knutits till Jabhat al-Nusra.

* De flesta, 98 stycken, åkte 2013. Därefter har det minskat.

* En del av de undersökta personerna har åkt fram och tillbaka mellan Sverige och konflikthärdarna.

* Tre av fyra kommer från socialt utsatta områden, var femte är 19 år eller yngre.

* Åttio procent av resenärerna kommer från Västra Götaland, Stockholm, Malmö och Örebro. Västra Götaland svarar ensamt för en tredjedel av resenärerna.

*Tre fjärdedelar av de som åkt är svenska medborgare.

* En tredjedel är födda i Sverige. Bland de födda utanför Sverige finns 38 nationer som födelseland, främst i Nordafrika, Afrikas horn och Mellanöstern, men även Jugoslavien och Ryssland.

* En fjärdedel av de som åkt är kvinnor, vilket är högre procenttal än från andra länder.

*  106 personer har återvänt, medan 112 fortfarande tros vara kvar i Syrien eller Irak. Totalt tros 49 ha dött i strid. (Dessa siffror t.o.m. september 2016.)

Källa.

Upp till toppen
Annons: