Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4056 ggr
[Carpinus]
2015-01-04 09:56

Hur toleranta är "de toleranta"?

Oavsett om man hör till de  "föregivet toleranta" eller etiketteras som  "inskränkt" finns det en del att fundera över och kanske ta åt sig i en ledare i DN idag. Jag själv fastnade bl.a. för det här: "Vi ser i den samtida politiska debatten en ström av intolerans från de föregivet toleranta. Den kontroversielle genusdebattören Pär Ström mobbades bort ur offentligheten, Marcus Birro utsattes för en flod av näthat sedan han uttalat sig grovt generaliserande och okänsligt om muslimer. Politiker till höger på olika nivåer, för att inte tala om sverigedemokrater, utsätts för trakasserier och våld, vilket under fjolåret bland annat belystes i en artikel i tidskriften Neo."

Men även: "När människor bara säger det som deras ingrupp vill höra är det svårt att kalla det tolerans, politiskt mod eller civilkurage. Riktigt modiga är de liberaler som försvarar den hånade socialdemokraten, de vänsterdebattörer som tar avstånd från ständiga Twitterdrev mot moderater och kristdemokrater. Och inte minst de, kanske hypotetiska, sverigedemokrater som står upp på mötet och säger ifrån när kollegerna på mer eller mindre subtila sätt ger uttryck för den rasism som partiet säger sig ha övergett."

Läs mer!

Annons:
[Carpinus]
2015-02-05 08:27
#1

"Det handlar också om de stora tidningarnas hyckleri i frågan om att älska olika, det handlar om hur annars anständiga människor väljer att mobba, trakassera, förfölja och förlöjliga en person som uppenbart har förlorat rätt mycket. Det är en protest mot den pöbel som, egentligen utan att veta riktigt varför, fortsätter att sparka på en som redan ligger ner.

Människor som slåss mot rasism och för jämställdhet men inte har några problem att håna och hata dem som inte tycker som de själva gör.

Det hyckleriet är verkligen ohederligt."

Det här är ett citat från Aftonbladet debatt som visserligen redan finns i en annan tråd, men det passar även här. Det kommer från Marcus Birro, som omnämns i trådstarten. Han är förvisso en kontroversiell person, som gått från att vara hyllad i radikala kretsar till att bli ett hatobjekt för dem. Men låt oss bortse från honom som person ett ögonblick  och i stället ta fasta på vad det är han han säger. För visst är det märkligt med detta aggressiva tonläge som ideligen hörs från de "toleranta"?  Det "järnrör" som en SD-medlem viftat med och som blivit ett slagträ (ursäkta liknelsen!) från de radikala har sin motsvarighet i de verbala "järnrör" som de själva lagt sig till med, där samma mantra upprepas om hur o(ut)bildade och IQ-befriade alla är som tar sig friheten att ifrågasätta massinvandring och svensk asylpolitik. Ett typexempel är den ständigt provocerande debattör som nyligen tjatade till sig en permanent avstängning på forumet. 

För att återknyta till trådstarten och påståendet: "Vi ser i den samtida politiska debatten en ström av intolerans från de föregivet toleranta." Frågan är då: kan man kalla sig "tolerant" om man är intolerant mot sådana som har en annan åsikt än en själv?

På sajten tolerera.se finns en liten gratis självtest där man kan mäta sina egen tolerans, rätt intressant att genomgå faktiskt! Jag fick 8.12 poäng - hur många får du?

(Analysen av mina poäng: "Dina poäng för ideal (hur tolerant du vill vara och hur tolerant du vill att samhället och din omvärld skall vara) stämmer ganska bra överens med de poäng som handlar om hur du uppfattar din egen tolerans. Du verkar vara ungefär så tolerant (eller intolerant) som du vill vara.")

http://tolerera.se/se/

[sanna70]
2015-02-05 09:01
#2

Kul test, här fick man samtidigt lära känna sig själv lite bättre 🙂

Jag fick 9,85 i poäng

[Carpinus]
2015-02-05 09:07
#3

#2 Grattis - det var ju en toppsiffra! Fast, som du säger, det är ju (mest) en möjlighet att testa sig själv, och om resultatet överensstämmer med hur tolerant man tror att man är. Mitt resultat motsvarade nog mina förväntningar. På sidan kan man också läsa olika förklaringar till det uppmätta resultatet.

[Carpinus]
2015-03-25 15:32
#4

"Tolerans av intolerans", GP-ledare 150325:

"Sverige är ett tolerant land. Där vi gillar olika, värnar annorlunda uttryck och åsikter. Det är åtminstone vad vi gillar att inbilla oss själva med jämna mellanrum. Det finns förvisso ett stort mått av tolerans i Sverige. Inte nödvändigtvis gällande olikheter men när det kommer till kommunister och antisemiter. I Sverige finns det inget som hindrar kommunismens och antisemitismens apologeter från att bli folkkära, mysa i tv-soffor i public service, medverka i tv-program i bästa sändningstid och hyllas för sina kulturgärningar."---

"Det tycks än, trots allt vi vet i dag om kommunismens illdåd, finnas en uppfattning om att kommunismen inte var så illa ändå. Det är typiskt för den acceptans som finns gentemot extremvänstern. Den är ju avsevärt godare och finare än extremhögern. Och antisemitismen accepteras i allt för stor utsträckning då den uppfattas som legitim Israelkritik. Det är ett underbetyg till det så kallade toleranta Sverige att det är just sådant här som tolereras."

[Carpinus]
2015-06-18 12:33
#5

"Det är intressant att fokus under senare tid förflyttats från hur vi beter oss till hur vi tänker, känner och värderar. Allt tal om värdegrund handlar om den förflyttningen och den innebär att individer och Medarbetare blir ansvariga för sitt inre liv. Ett olämpligt uttalande om romer, socialbidragstagare, kvinnor, invandrare, muslimer, afrikaner eller någon annan grupp som utsätts för strukturellt förtryck uppfattas dels som en fördom (vilket det mycket väl kan vara) dels som ett uttryck för en person som förfallit till extremism, rasism, hat, fientlighet och fascism. Det välfärdsindustriella komplexets försvarare håller sig med en ”värdegrund” där man hellre fördömer personen än handlingen och inte sällan med en intolerans som balanserar mellan fientlighet och hat.

Begreppet ”värdegrund” handlar inte om vare sig värden eller värderingar utan om vilka värderingar som ska upphöjas till absoluta normer i det svenska samhället. Det finns ett totalitärt stråk i det här tänkandet."

Lorentz Lyttkens funderar över ordet/begreppet "värdegrund" på Det Goda Samhället.

kamera0710
2015-06-18 12:42
#6

Ja, denne Birro. Alltid med glimten i ögat och en stor dos självironi.

Som en SvD-skribent uttryckte det:

"Nu är det bevisat: hela samhället är en enda stor konspiration mot Marcus Birro. Denna tes, som längre förfäktats av Birro själv, verifierades empiriskt av forskare i veckan, sedan samtliga författarens uppdragsgivare och vänner brutit med honom. "Skönt att äntligen få upprättelse", säger Marcus Birro i en kommentar. Han kommer nu att få tillbaka sina uppdrag, hans åsikter kommer att skrivas in i lagen som sanningar och alla som innehaft någon som helst maktposition i Sverige kommer att brinna i helvetet. (Källa: Marcus Birro.)"

http://www.svd.se/kultur/adam-svanell-om-veckan-som-gatt_4184001.svd?sidan=2

Annons:
[Carpinus]
2015-06-18 13:21
#7

#6 Nu är det ju här förstås ingen Birrodebatt i sig även om han förvisso omnämndes tidigt i debatten.

Vill du diskutera Marcus Birro specifikt så tillägnas han faktiskt  en egen diskussion som påbörjades i januari, ungefär samtidigt som denna. Där deltog du med det citat du gör här ovan redan den 3 februari, då med överskriften "kommer återigen att tänka på denna kommentar". Tydligen bär du med dig Svanells kommentar nära hjärtat, eftersom du ännu en gång återkommer till den, denna gång i ett inte helt aktuellt sammanhang.

kamera0710
2015-06-18 13:33
#8

Kollade datumen slarvigt, medges.

kamera0710
2015-06-18 14:43
#9

Den moderate riksdagsmannen Hugo Hegeland mötte heller ingen tolerans, när han på 90-talet ville att kronan skulle få flyta fritt. Han blev åthutad av sin partiledning och dåvarande statssekreteraren Urban Bäckström gick ned på knä och låtsades meja ned honom med kulspruta.

http://archive.is/kZunT

[Carpinus]
2015-07-03 09:15
#10

_"Nina Björk uppmärksammar i DN den 30/6 min krönika om tiggeri på detgodasamhället.com. Hon gillar inte mitt synsätt, det framgår, men jag tror inte riktigt hon förstår vad jag säger."---

"Kort sagt blir hon provocerad av att jag inte skäms och tillhåller mig därför att skämmas. Vad handlar det om? Så här tror jag. De politiskt korrekta skapar respekt för sin sak genom att ingjuta skam i dem som inte håller med. Den som har en avvikande åsikt intalas att han är en ond människa till skillnad från dessa goda. När budskapet inpräntats tillräckligt länge börjar vi vanliga människor tro att vi faktiskt är onda och bör skämmas. Därför törs vi inte öppet protestera mot de korrektas förment goda tankar.
Om det då kommer någon inkorrekt person som jag och påstår att han inte skäms är detta en fullständigt obegripligt fräck, farlig och upprorisk utmaning. Det är därför de korrekta blir upprörda. De vill att jag ska skämmas för att jag inte skäms. Men jag skäms inte i alla fall."---_

Patrik Engellau på DN Kultur

kamera0710
2015-07-03 10:41
#11

Denne Engellau har visst hamnat i dust med fler.

"Jag gick, i en bloggpost för en vecka sedan, ganska hårt åt den avdankade Timbro-ideologen Patrik Engellau och hans empatilösa syn på tiggare. Att han blir upprörd och vill gå i svaromål är fullt förståeligt, men jag finner det helt oacceptabelt att han, i syfte att smutskasta mig och att tillskriva mig rasistiska tankebanor, blåljuger om vad jag skrev i min bloggpost. Det är emellertid exakt vad Engellau gör i sin dagsfärska bloggpost Singoalla och feministerna [WebCite]. Han kommer i sin bloggpost in på ämnet prostitution, vilket får honom (och nu citerar jag honom ordagrant)

'att tänka på matematikprofessor Olle Häggström vid Chalmers som i ett vildsint angrepp på mig hävdade att romer inte kan arbeta eftersom deras enda möjligheter är tjuveri, tiggeri och just prostitution.'

Detta, menar Engellau, utgör grund för att anklaga mig "för att kolportera antiromska fördomar eller till och med för rasism", även om han bisarrt nog i samma andetag säger sig vara för belevad och finkänslig för att faktiskt uttala sådana anklagelser. Det största problemet med hans påhopp är emellertid att jag inte (vilket var och en kan konstatera som tar del av min bloggpost) gjort det påstående som han tillskriver mig, eller ens något som kommer i närheten."

http://haggstrom.blogspot.se/2015/06/patrik-engellau-ar-en-skamlos-logntrut.html

[Carpinus]
2015-07-03 10:52
#12

Häggström har synpunkter på Engellau, och Engellau har synpunkter på Häggström. Den debatten är deras, och kan väl tas som ännu ett exempel på vad som sker när vägarna korsas mellan "den föregivet toleranta" och "den utpekat inskränkta".

kamera0710
2015-07-03 11:01
#13

#10 Än en gång klyschan om "politiskt korrekta". Intressant också med dravlet om "därför törs vi inte öppet protestera mot de korrektas förment goda tankar". Herre gud, han har utrymme i Sveriges största morgontidning. Har någon hotat honom eller så hoppas jag han kontaktar polisen. Eller är hotet att man kan bli bemött?

Annons:
kamera0710
2015-07-03 11:05
#14

I toleransens högborg (SvD:s moderata ledarsida) kunde vi läsa följande nyanserade och toleranta uttalande efter EU-valet:

"De poppiga erbjuder en bekväm genväg för dem med slött förhållningssätt till politiken. Genom att ansluta sig till enfrågerörelserna och dess företrädare köper man sig fri från tråket; man behöver inte ens behöva ta reda på skillnaderna mellan alliansens och socialdemokraternas budgetförslag.

Man kan i stället lägga sig på en bekväm nivå av moralisk överlägsenhet och sucka lite nedlåtande åt dem som inte fattar betydelsen av varför feminism, svenska koldioxidutsläpp eller invandringsmängd ska vara det övergripande samhällsperspektivet på alla frågor.

Men vådan av att låta sig frälsas av politiker som talar med varm luft om ”dimensioner som inte finns”, ”bortom höger och vänster” och ”rättvisa system”, och lägga sin röst på partier som man i grunden inte tar på allvar, är att de kanske faktiskt får reell makt."

http://www.svd.se/det-ska-vara-en-rockartist-i-ar

[Carpinus]
2015-07-03 11:08
#15

Förakt och hånfullt raljerande är de brännjärn som de självupplevt toleranta använder sig av. Tror inte att det i det här sammanhanget talas om våld i fysisk bemärkelse.

kamera0710
2015-07-03 11:11
#16

Lite mer från den toleranta SvD-högern:

"Frågeställningar som förr endast återfanns hos haschtomtarna i alternativrörelsen dominerar nu debatten i Almedalen. Om opinionsmätningarna får rätt kommer Stefan Löfven i höst få förhandla med inte mindre än tre partier som alla vill införa sex timmars arbetsdag. Ett av partierna vill dessutom betala fullt arbetsföra människor för att ta ledigt från jobbet och vara hemma under ett så kallat friår."

Jag kanske är intolerant om jag påpekar att allt färre händer producerar allt mer. Och att vi sänkt arbetstiden förut.

http://www.svd.se/aret-da-det-alternativa-blev-politisk-norm

kamera0710
2015-07-03 11:17
#17

#15 Hur ser du på citaten i #14 och #16, apropå hånfullt raljerande? De har dessutom utrymme i Sveriges näst största morgontidning.

[Carpinus]
2015-07-03 11:20
#18

Gudmundson gör en bra analys av Almedalen 2014 i den artikeln. "Tunga politiska förslag, som alliansens 400-miljarderssatsning på infrastruktur eller Kristdemokraternas trevare om Natomedlemskap, går knappt att höra i det alternativa bruset av postkoloniala teorier om rasifiering, vithetskritik och identitetspolitik. Det finns inte längre något behov för en alternativ politikervecka, när hela vänstern har förvandlats till en politisk freakshow." 

Det var ju just det året vi fick uppleva en miljöpartist som såg sina bröst som politiska bomber och som vi utsattes för Åsa Romsons klassiska Almedalstal.

https://www.youtube.com/watch?v=72d4E3Qencs

kamera0710
2015-07-03 11:28
#19

#18 Vad gäller Gudmundssons kritik: Har någon gjort en samlad medieanalys som visar att vänsterns "freakshow" fått mer uppmärksamhet än infrastruktursatsningar och trevare om Nato-medlemsskap? Länka i så fall gärna dit.

kamera0710
2015-07-03 11:55
#20

Vad gäller Engellau tycker jag Nina Björk sammanfattar det hela bra i sista stycket:

"Tror vi verkligen att de 85 rikaste människorna på jorden som nu äger mer än dess fattigaste hälft är de som har arbetat hårdast? Tror vi det fast vi känner till arbetsförhållandena för de som sätter ihop våra mobiltelefoner eller syr våra kläder? I så fall skulle legitimering av ojämlikhet också kunna kallas ren dumhet."

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/hyckleri-om-manniskors-lika-varde/

Annons:
[Carpinus]
2016-04-22 16:30
#21

"Den grupp som tror sig slå rekord i godhet är inte nödvändigtvis de som gör mest gott."

Adam Cwejman i GP

[Carpinus]
2016-04-23 18:17
#22

"Den som är tolerant är inte per definition undergiven. Vi behöver varken förbjuda eller acceptera det avvikande förbehållslöst. Däremot behöver vi börja bedöma alla utifrån samma måttstock och inte göra undantag av rädsla för att uppfattas som intoleranta. Det är rasism om något."

Alice Teodorescu i GP

Tjeja
2016-04-23 20:16
#23

#2 och #3

undrar hur den där undersökningen räknar egentligen.. jag själv ser mig inte som speciellt tolerant alls. För mig går gränsen vid sådant som skadar andra och där har jag ingen "tolerans" alls.

Men jag fick 9.99 poäng av 10 möjliga i testet..? 🤔😂

EDIT:

Nu har jag läst lite mer om vad testet svarar på egentligen. Och det är inte hur "tolerant" man är utan handlar om hur väl ens åsikter stämmer överens med ens gena ideal. Och tja.. där borde väl de flesta ha ganska höga poäng annars måste man vara lite verklighetsfrånvänd eller något tänker jag.

Citat från testets förklaring:

"Resultatet visar hur bra din tolerans stämmer överens med ditt ideal (hur tolerant du tycker att du själv och omvärlden borde vara). Detta kallas Tolerans/ideal-balans index (TIBI). Exempel: om du uppfattar dig själv som tolerant och tycker att andra skall vara toleranta så får du ett högt värde. Ju högre värde från 1-10, desto bättre överensstämmelse."

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2016-05-18 07:18
#24

#5 Apropå värdegrunder, här är ett färskt inlägg på Aftonbladet debatt, skrivet av den moderate ordföranden i riksdagens konstitutionsutskott. Den som hängt med i debatten i några år har inga problem att konstatera att åsikter som SD bespottades för tidigare nu uttalas öppet av företrädare för andra riksdagspartier.

Sannolikt innebär det att sjuklövern nu har vissnat för gott, för vilka andra partier än S och V är beredda att samverka med MP, med tanke på de värderingar i det fördolda de senare visat sig stå för?

"Den senaste tidens debatt om värderingar inom Miljöpartiet har fått stora konsekvenser för partiet. Men det får inte stanna där, för debatten är också ett tecken på ett bredare samhällsproblem: Sverige har länge haft svårt att hantera diskussionen om värdegrundsfrågor, att klart ta ställning mellan rätt och fel. Där behöver hela vårt samhälle en nystart."---

"Sammantaget är allt detta ett utslag av att det länge funnits en rädsla för att uppfattas som intolerant, om man tydligt markerar mot beteenden och åsikter som är oförenliga med svenska värderingar. Det är dags att slutgiltigt göra upp med den hållningen. Oviljan att stå upp för vårt samhälles värdegrund har bidragit till en rad skadliga effekter. Polisen har identifierat tiotals särskilt utsatta områden där kriminella element dominerar, men står staten svag får inte bara kriminella spelrum. Alltför många vittnar om försök att få bort kvinnor från det offentliga rummet och styra kvinnors klädsel. Ungdomar får sina livsval begränsade av hedersrelaterat förtryck. Röster höjs för att hålla könen åtskilda av religiösa och kulturella skäl i badhus eller på sfi-kurser."---

"Att stå upp för våra värderingar är också viktigt i kampen mot terrorismen. Om vi inte förankrar våra normer i alla delar av Sverige ger vi dem som vill bekämpa vår frihet med våld mer plats. För att värna våra värderingar krävs både ord och handling. Alla nyanlända måste genomgå en ordentlig samhällsorientering. Nyanlända kvinnor måste få hjälp till jobb. Polis och andra myndigheter måste vara närvarande i utsatta områden och det även efter kontorstid."---

"Vi måste ofta och överallt utmana dem som vill värna de parallella samhällen som har vuxit fram, dem som vill se olika normsystem för infödda och för invandrare, dem som inte vill se sina landsmän på riktigt bli en del av Sverige."---

Ur inlägg på Aftonbladet debatt av Andreas Norlén (M), ordförande i riksdagens konstitutionsutskott

[Carpinus]1
2017-05-29 09:35
#25

Debatten om Nya tiders närvaro på bokmässan rasar vidare, och Åsa Linderborgs försvar för att tillåta NT:s närvaro i yttrandefrihetens namn har kritiserats hårt även på Aftonbladets kultursida, som hon är ansvarig för. Nu försvarar Linderborg sitt ställningstagande, och kritiserar bland annat den intoleranta tonen hos dem som säger sig vara förespråkare för toleransen: 

"De som helt vill slippa snacka om Nya Tider säger att det här överhuvud taget inte är en fråga om yttrandefrihet. Oh yes, det är det visst. 

Diskussionen om Nya Tider är ett exempel på hur obekväm dagens vänsterliberaler börjar bli med yttrandefriheten eftersom alla inte använder den på ”rätt sätt”. ”Trollen” hatar och kränker och sprider lögner – ska de verkligen få göra det? ”Vi kan aldrig tolerera intoleransen” är den orwellska maximen med vilken de försöker bli av med dem som tycker dumma och dåliga saker."---

"Frågan om Nya Tiders närvaro på Bokmässan handlar om vilka strategier vi ska ha som hävdar alla människors lika värde. Att regelmässigt kalla meningsmotståndarna för ”troll”, vilket jag själv gjort i hundra texter, är avhumaniserande. Det är även tillhygget att den obehagliga åsikten tyder på någon mental störning eller rentav ointelligens."---

lordgortor
2017-05-31 19:33
#26

Det beror på hur mycket uppmärksamhet vederbörande kan få i media. Allt för att framstå som en såååå fin människa. Fullt av hycklare i branschen.

[Carpinus]1
2018-02-19 16:10
#27

#0 "När människor bara säger det som deras ingrupp vill höra är det svårt att kalla det tolerans, politiskt mod eller civilkurage". För som Eli Göndör uttrycker det:

"Att vara tolerant mot något som anses vara bra eller lämpligt är ju inte att vara tolerant. Tolerans kan endast visas mot just sådant som anses vara förkastligt eller olämpligt men ändå bör tolereras. Att bekämpa intolerans när inga avvikelser förekommer är som att smörja in sig i sololja där solen inte skiner."---

Eli Göndör

Annons:
[Göstage]
2018-06-02 08:27
#28

"Spegel, spegel på väggen där - säg vem som godast i landet är!" Självgodhet eller självförvillelse - medan politiken förändras består De Anständigas självbild. Alice Teodorescu funderar i GP: 

"När frågan om koppling mellan migration och integration var på tapeten i valrörelsen år 2014 skulle man, för att framstå som anständig, använda ord som ”humanism”, ”öppenhet” och ”tolerans” så många gånger som möjligt. Vad dessa ord egentligen innebar, givet det faktum att samtliga partier samtidigt ville bevara den reglerade invandringen, besvarades emellertid aldrig. Det är inte solklart vad dessa ord betyder i dag när i princip samtliga partier lagt om sin migrationspolitik. Har de slutat vara humanistiska, toleranta och värna öppenhet? Sannolikt inte.

Denna kommersialisering och ytlighet, som inte minst Moderaterna etablerade och Socialdemokraterna utvecklade, är en viktig förklaring till varför en betydande del av svensk politisk debatt illustreras som en kamp - mellan vi och de, det goda och det onda - värdig vilken bröderna Grimmsaga som helst. Det är också denna ytlighet som skapar en infantil och fördummande debatt där avsändaren är viktigare än budskapet, liksom verkligheten gjorts sekundär i förhållande till bilden av verkligheten.

Men verkligheten är mer komplex än att den låter sig fångas i retoriska figurer och epitet. Om man som statsminister Stefan Löfven i september år 2015 står och säger att Sverige kan ta emot människor på flykt utan minsta tillstymmelse till analys om landets begränsningar, bara för att i november samma år deklarera att Sverige nu måste lägga sig på EU:s miniminivå och välja välfärden framför flyktingarna, har det ganska lite betydelse hur många gånger man tidigare lyckades klämma ur sig att man är ”humanist” som värnar ”öppenhet”. Eller?"---

http://www.gp.se/ledare/teodorescu-verkligheten-viktigare-än-orden-1.6326576

[Göstage]
2021-06-30 10:55
#29

"Gåtan som icke låter gissa sig kom så åter.

"Det har tyvärr funnits en hög tolerans mot olika gruppers sätt att leva, nästan en känsla av att vi ska respektera olikheter – hur dessa än ser ut. Vad gäller högtider och mat kan jag ha full förståelse för det. Men mitt liberala hjärta bultar även för ofria människor från andra kulturer, så jag har enormt svårt att förstå Sveriges tafatthet kring negativa inslag."---

"Makthavare har vänligt makat på sig för att göra plats för sunkiga värderingar och ofrihet. Jag tror att man har menat väl. Men resultatet har blivit att människor har kommit i kläm när man har försvarat ofrihet i frihetens namn och tolererat intolerans."---

Det var sannolikt två somaliska klaner som satte skräck i Norrby i Borås häromveckan. Sveriges infantila öppenhet för mångkultur bär skuld till det inträffade. Det har larmats, men problem har ignorerats. Konsekvensen har blivit destruktiva monokulturer och ofrihet för oskyldiga.
Pyttelite
2021-06-30 11:00
#30

#29: Vad menar Dahlman?

Är hedersvåld tillåtet i Sverige och är det Klaner som dömer i tinget?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-06-30 11:06
#31

#29 Det är nog ungefär så en väldigt stor del av befolkningen positionerar sig.

Pyttelite
2021-06-30 12:09
#32

#31: Så makthavarna har andra regler än de som står i lagboken?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2021-06-30 12:17
#33

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Hedersrelaterad brottslighet är brott som helt eller delvis begåtts för att bevara eller återupprätta en persons eller familjs, släkts eller annan liknande grupps anseende utifrån en föreställning om heder.
[Hayabusa]
2021-06-30 12:23
#34

#32 Utveckla gärna din fråga.

Annons:
Pyttelite
2021-06-30 12:26
#35

#34: Det stämmer inte det som står i artikeln. Det finns väl ingen acceptans för hedersvåld det finns ju till och med lagar för det.

När det gäller Klanstyre så går det inte förbjuda men det går att lagföra konsekvenserna av det precis som man gjorde i Knutby.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-06-30 12:30
#36

#35 Det var alltså inte en fråga utan ett påstående från din sida.
Du anser att Carolin Dahlmans artikel far med osanning. Ok, då vet vi din åsikt.

Pyttelite
2021-06-30 12:49
#37

#36: Gör hon inte det då? Det finns väl inga makthavare som sanktionerar hedersvåld.

Kan du nämna några?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-06-30 13:55
#38

#37 Jag är övertygad om att du läser Dahlmans artikel med "helt andra ögon" än vad exempelvis jag gör. Vad du läser in och vilka slutsatser och betydelser du drar av det. Av din reaktion att döma så utgår jag ifrån att det på många, och väsentliga, sätt skiljer sig ifrån min bild av dilemmat.

Pyttelite
2021-06-30 18:55
#39

#38: Nej jag läste inte bara artikeln jag läste de upplyfta referatet.

Ja du vill tydligen bo i en kommuniststat där man reglerar och förbjuder allt som har med invandring att göra.

Att det sedan finns exakt samma problem med ursvenska eller urnordiska företeelser spelar ingen roll.

Marknadskrafterna ska oxå skrotas.

Om det finns behov av något som kan kopplas till särskild utländsk kultur ska det förbjudas - punkt!

Sedan att vi har Mc Donalds och pommes frites som svensk husmanskost har inte med saken att göra.

Det handlar tydligen inte om lagar längre.

Att någon kommunal tjänsteman kom med ett förslag 2010 som inte gillas leder inte till att Sverige eller svenskar inte tar avstånd från hedersvåld.

Tala om att blanda konfekten - under samma år har det både skett lagändringar och förändringar som inte tas upp i artikel som bara är ett skurvis tyckande mot en grupp.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-06-30 18:58 av Pyttelite
[Hayabusa]
2021-07-01 09:12
#40

#39 Jag är inte samstämmig i dina synpunkter. Som sagt:

"Av din reaktion att döma så utgår jag ifrån att det på många, och väsentliga, sätt skiljer sig ifrån min bild av dilemmat."

Att du har en annan hållning är, i sig, inget problem för mig men omvänt måste du acceptera att jag ser annorlunda på saken. Alla har rätt till en åsikt och det finns inget som säger att vi måste tycka lika.

Pyttelite
2021-07-01 09:20
#41

#40: Jag har inga problem med att att du har en annan inställning än vad jag har om det så skulle vara.

Jag vet att detta inte är en diskussionssajt och att det är känsligt om man inte är ense i sakfrågor eftersom det tolkas som personlig kritik.

Mitt inlägg handlar ytterst om det inlägg som skrivit i bulletin som bara är skitsnack och återupprepning av mantran.

Vill man ha en förändring sker den inte pga den typen av retorik.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Hayabusa]
2021-07-01 09:32
#42

#41 Är detta inte en "diskussionssajt"? Enligt min mening så är det ett forum där saker & ting som berör politik kan diskuteras. Dock saknas det en moderator/sajtvärd som aktivt "styr skeppet" så att säga. Det är en funktion som är väsentlig och avsaknaden gör att detta forum blir som det blir. Inte så bra, med andra ord.

Jag är inte känslig och har inga problem med kritik eller mothugg.
Att du har synpunkter på Dahlmans text, att "den är skit", står dig fritt att tycka men i samma stund måste du acceptera att andra är av en annan åsikt.

Argumentera gärna med konstruktiv kritik mot Dahlmans text, men samtidigt är det rimligt att du presenterar något som är ett alternativ till Dahlmans hållning.
Att i vredesmod kasta glåpord efter mig blir ju bara trams och gör att jag inte kan ta dig på allvar.

Pyttelite
2021-07-01 11:43
#43

#42: Vad är det för glåpord jag kastar på dig?

Min erfarenhet är att om man inte håller med så blir man antingen utesluten eller också haglar personangrepp.

Vad jag förstår när det gäller moderering så finns det ingen som aktivt modererar bort mina inlägg - var det inte så jag skulle tolka det?

Övrigt : Jag behöver inte skriva alternativ till artikeln det räcker med att jag redan påpekat att om man tar fram saker som hänt för 20 år sedan medans den nuvarande lagstiftning tydligt pekar på vad som är rätt och fel kan man inte hävda att saker och ting är accepterade av makthavare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-07-01 13:38
#44

#43 Läser man ditt inlägg #39 så håller det en tämlig hätsk ton riktad mot mig.
Som exempel vräker du ur dig att jag vill "…bo i en kommuniststat…"
Det tar jag som ett glåpord/påhopp. Inte heller är jag per se emot invandrare eller invandring. Samma gäller utländsk kultur eller marknadskrafter. Att McDonalds och pommes frites skulle utgöra en slags husmanskost i min tillvara stämmer inte heller. Vet inte när jag åt på McD senast, det är väldigt länge sedan.
Det blir inte seriöst när du skriver så, det förefaller vara något du skriver i vredesmod.

Denna sajt har ingen värd eller Medarbetare. Ingen som modererar överhuvudtaget eller "styr skeppet" (som sagt). Det blir som ett klotterplank utan styrning.

Nej, du behöver inte skriva något efter eget huvud, men för ett konstruktivt meningsutbyte vore det intressant.

  • Redigerat 2021-07-01 13:42 av [Hayabusa]
Pyttelite
2021-07-01 15:01
#45

Min uppfattning är att för att t ex kontrollera klaner, sekter eller andra sammanslutningar utan att använda befintliga lagar är en kommunistisk taktik.

Hur skulle en sådan lag se ut?

Nej jag agerar inte i vredesmod eller angriper dig med påhopp - jag undrar vad det är ni verkligen vill förutom att alla med invandrarbakgrund ska väck från Sveriges yta om de inte är från godkända länder.

Hur kan du ta illa vid dig för detta - i såfall ligger jag nog i lä med tanke på de rejäla personangrepp som ni utsätter mig för.

Du pratar om konstruktiva lösningar - först måste man vara överens om problemet.

Om man bygger sin retorik som inslaget i bulletin kommer det alltid finnas problem.

Man kan alltid finna någon liten detalj som stödjer fanatiska idéer.

Vad är det för konstruktiva lösningar du kan hitta för det?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-07-01 16:22
#46

#45 Skriver du ”ni” i betydelse plural form?
Jag är inga ”ni” utan en individ. Jag är inte en grupp eller ett kollektiv.

Nej, jag tog inte illa vid mig utan såg det som ovidkommande trams.

Ämnet som tråden berör har det skrivits och talats om vid ett flertal tillfälle av ett antal personer som är insatta i ämnet.
Någon konkret lösning förefaller svår att finna, åtminstone som en ”quick fix” på kort sikt.
När Per Brinkemos bok ”Mellan klan och stat” kom ut 2014 så bemöttes den med anklagelser om kulturrasism.
Idag låter det lite annorlunda, det är ett steg framåt anser jag.

[Hayabusa]
2021-07-01 16:24
#47

Och nej, jag pratade inte om konstruktiva lösningar utan konstruktiv kritik och konstruktivt meningsutbyte.

Pyttelite
2021-07-01 16:52
#48

#46: Ja du - märka ord kan vi göra. När jag skriver ni menar jag dig och andra.

Du skriver att jag kommer med ovidkommande trams men kan inte förklara vad det är ni vill.

När det gäller Brinkemos bok är det ett inspel och inte hela sanningen.

”Klaner” med egna lagar har alltid funnits och är inget nytt - det finns även helsvenska varianter.

Hur ska lagen se ut? Alla klaner ska förbjudas och ”familjer” får inte ha egna regler för det ska förbjudas.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2021-07-01 17:04
#49

#47: Det är konstruktivt att konstatera att debattinlägget som refererad till inte innehåller korrekt information.

Efter den slutledningen behöver man inte ta fram mer konstruktivitet eftersom första steget är att respondera på något som är dålig retorik och det har jag redan förklarat.

  1. Det finns alltid tjänstemän som agerar utefter eget huvud och de representerar inte allmänna myndighetspersoner.

  2. Det finns alltid särarter att peka på om man tillåts att gå hur långt bak i tiden som helst.

  3. Lagarna är förstärkta avseende hedersvåld och senast idag kom stärkta lagändringar för andra delar som berör familjer.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-07-01 17:05 av Pyttelite
[Hayabusa]
2021-07-01 18:43
#50

#48 Jag agerar som enskild individ, inte som ”jag och andra”. Det finns, med andra ord, inte någon form kollektivt agerande.
Eller konspiration, om man så vill.

Vad det gäller ditt ställningstagande i samhällsfrågor så står det dig fritt att tycka vad du vill.

Pyttelite
2021-07-01 18:49
#51

#50: Absolut och så svara du för dig och jag bemöter dig och andras synpunkter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
2021-07-01 19:04
#52

#51 Jag står för mina åsikter.
Är du tolerant nog att acceptera mina åsikter, utan förbehåll?
Du behöver alltså inte acceptera åsikten i sig men däremot att den är min. Och att det är OK.

  • Redigerat 2021-07-01 19:07 av [Hayabusa]
[Göstage]
2021-10-17 22:16
#53

"Svensk offentlighet är splittrad, polariserad, i all sin strävan efter tolerans närmast hopplöst intolerant."

Alice Teodorescu

Att medge att man känner rädsla kräver också en portion mod. Kanske är det därför som så många förväxlar rädsla med respekt och tolerans i Sverige.
[Göstage]
2022-03-08 13:29
#54

Karin Pihl på GP:s ledarsida funderar över det där med tolerans.

"Sociala medier har gjort att det inte finns någon ände på möjligheterna att upprätthålla sociala relationer, även med personer man aldrig träffat. Dessa arenor på nätet har blivit som ett enda stort mingelevent. Det har sina fördelar i tillgänglighet. Men det blir lätt destruktivt i en tid då åsikter har blivit en social identitetsmarkör. Den som tycker ”fel” blir därmed också socialt ”fel”. Något som är helt rimligt när det gäller extrema åsikter, men som lätt kan gå för långt. Särskilt i ett polariserat debattklimat med högt tonläge. Toleransen för avvikande åsikter blir lägre, och av det följer krav på social exkludering. Fokus flyttas från sak till person."---

"Att sociala medier på många sätt blivit den främsta kommunikationsarenan för politik tar på många sätt ut det sämsta ur både manligt och kvinnligt kodade sociala beteenden. Den manliga statusfixeringen leder till jakt på ”likes” och dominansbeteende. Den kvinnliga sociala gruppkänslan kan skapa social exkludering."---

En god förmåga att skapa social gemenskap kan ibland mynna ut i bristande tolerans för den som avviker. Den feministiska debatten kretsar mycket kring män. Deras
[Hayabusa]
2022-03-08 13:34
#55

#54 Precis så är det.

Annons:
Pyttelite
2022-03-08 13:46
#56

#54: Kanske tid för navelskådning - självrannsakan på iFokus oxå?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2022-03-08 14:09
#57

#56 Jag räknas nog inte till "de toleranta", a.k.a. "de goda".😉

Pyttelite
2022-03-08 14:23
#58

#57: Jag läste bara dina citat men hittar inte igen dom i ledaren - vilket inte behöver innebära att de inte finns där.

Har bara en liten TV idag - telefon. 😑

Men citaten var genuslösa men inte ledaren och det var det du flaggade upp, det genuslösa som jag kommenterade.

Själv tror jag att en hel del av de genuskampanjer som varit glöms medvetet bort i framtiden för de har i mitt tycke lite för stora likheter med forna tiders häxkampanjer.

Ville bara säga att det är bra att skilja på sak och person.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2022-03-08 14:37
#59

#58 Ja, texten finns där, det är bara att klicka på länken. Stycket handlar om det som är ämnet för denna tråd, och genusperspektivet är bara en del av den helheten, därav det valda stycket.

Navelskåderianmärkningen uppfattade jag som en personligt riktad, inte som någon sakkommentar.

Pyttelite
2022-03-08 14:43
#60

#59: Du får hemskt gärna ta åt dig om du tillhör gruppen som bedömer person efter åsikt på iFokus.

Du bestämmer själv och vet din egna inställning.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
2022-03-08 15:14
#61

Verkar som den gamla ämnessönderhackningstaktiken är åter på Politik iFokus. Strunt samma, det ekar ju tomt här inne numera- inte utan orsak.

Pyttelite
2022-03-08 15:50
#62

#61: Jag tycker att du ska sluta att vara oförskämd - jag har inte gjort dig något eller anklagar dig för något.

Sen är det ju så att det finns gammalt tugg här bara för att jag vanligtvis inte skriver på andra sajter som jag inte har koppling till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Fornöga
2023-01-20 10:02
#63

#25 2023 Åsa Linderborg i Aftonbladet påminner i en ny debatt kring yttrandefriheten om hur det lät från vänsterhåll 2017.


Re:tired.

Erdogan har rätt att reagera på den osmakliga dockan, säger Tobias Billström och Ulf Kristersson.
  • Redigerat 2023-01-20 10:02 av Fornöga
H
2023-01-20 12:57
#64
Den högerextreme politikern Rasmus Paludan får tillstånd att bränna en koran utanför Turkiets ambassad i Stockholm i morgon. Det rapporterar TT.Paludan ...
Fornöga
2023-03-04 09:34
#65

#0 "När människor bara säger det som deras ingrupp vill höra är det svårt att kalla det tolerans, politiskt mod eller civilkurage"- några rader i ingresstexten kommer för mig när jag läser Peter Esaiassons tänkvärda gästkolumn på ledarplats i GP idag om hur provocerande frågeställningar kan tvinga fram självrannsakan kring politiska ställningstaganden. Platsar i denna tråd, tror jag.


Re:tired.

Att tvinga människor att tänka igenom grunderna för sina politiska ställningstaganden är svårt. Ofta kan ett provocerande konstaterande av fakta hjälpa till
Pyttelite
2023-03-04 09:43
#66

#65: Förstår inte din koppling och vad det är som skulle vara provocerande och självrannsakande?

Nu handlar det snarare om ”förbjudna”.

Vi har kommit till lagrummet där det finns både skrivningar och benämningar som är otidsenliga och det är det som skribenten försöker att provocera med.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-03-04 09:46
#67

#65 ”Åtskillnaden mellan medborgare och utlänningar är jobbig för att den tvingar oss att ta ställning i en fråga där ideal och verklighet krockar: Alla människor är lika mycket värda och ändå har bara vissa ovillkorlig rätt att vistas i landet.”

Pyttelite
2023-03-04 09:55
#68

#67: Fast handlar invandringen verkligen om vem som är medborgare eller utlänning?

Handlar det inte om vem som har godkända asylskäl eller om man har rätt att arbetskraftsinvandra eller om man är EU-medborgare?

Vad består provokationen i?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-03-04 10:02
#69

#68 För dig är det möjligen inte en provokation.

Annons:
Pyttelite
2023-03-04 10:03
#70

Man kan ju undra varför denna gästtyckare börjar prata om utlänningslagen.

Men det är så att den 7:e Mars 2023 så sker det ändringar i den.

Varför inte kåserat kring dessa ändringar istället eller måste man läsa lagen då?

Utlänningslag (2005:716)

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/utlanningslag-2005716_sfs-2005-716

SFS 2023:56

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2023-02/SFS2023-56.pdf

(2021:1189)

https://www.lagboken.se/views/pages/getfile.ashx?portalId=56&docId=4496686&propId=5&download=1


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Riksdagen är den högsta beslutande församlingen i Sverige. Till riksdagens uppgifter hör att besluta om lagar och om statsbudgeten.
Pyttelite
2023-03-04 10:09
#71

#69: Tycker du att det är en provokation?

Varför inte ta ställning till och kåsera kring den stundande lagändringen istället för att ordbajsa!

Det som är möjligen provocerande är förbudet av vissa ord eller redigering i sedan länge utgivet material som skildrar dåtidens syn.

Visst kan man likt en kinesisk kejsare eller goa kommunistregimer sudda ut historien genom bokbål och radergummi men är det inte en förlegad metod?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-03-04 10:16
#72

#71 ”Tycker du att det är en provokation?”

Svar: Nej.

Pyttelite
2023-03-04 10:18
#73

#72: Då tycker vi iallafall lika 😄

… bara det måste vara fel …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-03-04 10:19
#74

#73 …eller rätt 😉

H
2023-03-04 10:21
#75

”Bara svenska medborgare har ovillkorlig rätt att vistas i landet.”

…är inget som provocerar mig.

Pyttelite
2023-03-04 10:26
#76

#75: Nej och det gäller väl även svenska medborgare med en brokig släkthistoria?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
H
2023-03-04 10:28
#77

#76 Absolut.

Fornöga
2023-07-05 06:51
#78

Vissa debattörers försvar av och förståelse inför våldsamma kravaller är att "okritiskt köpa våldsverkarnas och kravallmakarnas verklighetsbeskrivning", skriver GP:s ledarsida. 1

"Demokrati vilar på tolerans, där konflikter mellan medborgare hanteras av rättssystemet och där individuellt våldsutövande är brottsligt. Oavsett hur starka känslor någon än må ha rörande polisvåld, religiösa provokationer eller klimatkrisen så måste dessa kanaliseras i fredliga uttryck så att de kan granskas, debatteras och i demokratisk ordning påverka hur vi tillsammans organiserar vårt samhälle."---

1/Både Adam Cwejman och Henrik Jönsson uppges som ledarförfattaren, oklart vem av dem det är som skrivit. Rättas väl till senare.


Re:tired.

Det är problematiskt att både myndigheter och debattörer väljer att köpa våldsverkarnas och kravallmakarnas verklighetsbeskrivning.
  • Redigerat 2023-07-05 06:59 av Fornöga
Carmarino
2023-07-05 08:36
#79

#78: De har tydligen bestämt sig för Henrik Jönsson nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

kamera0710
2023-07-05 08:44
#80

Vad gäller Jönssons ord om "stillsamma konservativa synpunkter på icke-binära lucior och biblioteks-dragshower" kan man påminna om att i exempelvis Malmö tog man in väktare i höstas, efter att ha fått flera mejl där hot framfördes.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sagostund-pa-biblioteket-fick-overvakas-av-vaktare

Malmö stadsbibliotek valde att kalla in väktare som en säkerhetsåtgärd inför lördagens sagostund med dragshowartisterna Lady Busty och Miss Shameless. Anledningen är att sagostunden på Olofströms bibliotek fick ställas in tidigare i veckan efter att biblioteket fått ta emot flera hotmejl.
H
2023-07-05 08:52
#81

#80 Hat och hot är aldrig rätt, men låt aldrig det ena berättiga det andra.
Det är den frågan som Jönsson tar upp.

Pyttelite
2023-07-05 08:55
#82

#80: Det är väl pedagogiskt för barnen att sagostunden bevakas av väktare - vart är mänskligheten påväg?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-07-05 08:58
#83

”Glåpord, rop och skrik mötte några av årets pride-deltagare på väg till tåget. Arrangörerna vittnar om att de nu får höra liknande tillmälen från barn så unga som nio år gamla.
– Det har jag aldrig upplevt innan.”

Saxat från HD 04.07.2023
Angående Hx-festivalen.

Annons:
kamera0710
2023-07-05 09:19
#84

#81 Jag skulle snarare säga att Jönsson bagatelliserar hoten mot dragshowartisterna, när han snackar om stillsam konservativ kritik.

H
2023-07-05 10:13
#85

#84 De som framfört hot, vilka är de?
Det vet vi inte, vad jag vet, men kan ju vara intressant i sammanhanget.

Däremot är det, väl, så att de som framfört stillsam konservativ kritik bemöts tämligen illa. Är det samma personer som hotat bibliotek? Troligen inte.

En stresstest vore att låta dragqueens läsa högt ur koranen.

H
2023-07-05 10:20
#86

”I södra Paris attackerades borgmästarens hus och hans familj skadades. Samma dag inkom även rapporter om att förintelsemonument skändats med antisemitiska budskap, och att utryckningsfordon satts i brand.

Detta våld beskrev skribenten och författaren Alexandra Pascalidou som ett resultat av “polarisering och förtroendekris gentemot systemet”, Aftonbladets politiske chefredaktör Anders Lindberg liknade koranbränningar vid nazism och att de därför borde förbjudas – och under helgen gjorde även svenska UD ett officiellt fördömande av dådet.”

Saxat från den länkade artikeln i #78

Pyttelite
2023-07-05 12:02
#87

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Johannes Klenell om den senaste debatten där SD rasar över att drag queens läser sagor för barn på bibliotek.
H
2023-07-05 12:29
#88

#87 Säkert, men det ena utesluter inte det andra.
Men ve den som har något kritiskt att säga om dragqueens…

Pyttelite
2023-07-05 13:44
#89

#88: Så är det inte och det vet du.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-07-05 13:55
#90

#89 Det håller jag inte med om.

Annons:
Pyttelite
2023-07-05 13:58
#91

#90: Självklart får man diskutera dragqueens men inte om det handlar om homofobi.

Det har vi ju faktiskt lagar för.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-07-05 14:05
#92

#91 Personligen anser jag att Ilan Sadé hade en bra och vettig poäng i frågan.

  • Redigerat 2023-07-05 14:05 av Hayabusa
Pyttelite
2023-07-05 14:23
#93

#92: Ja visst ska vi rädda barnen från gay-kulturen - de kan ju bli smittade.

En amerikansk inställning och tämligen inskränkt men det får stå för dig att ha sådana hjältar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-07-05 14:41
#94

#93 Det tycker du, ja…

H
2023-07-05 14:42
#95

För övrigt: Ilan är inte min hjälte, men jag anser att han har en hel del goda synpunkter.

Pyttelite
2023-07-05 14:59
#96

#95: Du får ha vilka hjältar du vill.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-07-05 15:11
#97

#96 Jag har inga hjältar eller hjältinnor, för den delen.
Men Ilan bra 👍🏼

Annons:
Upp till toppen
Annons: