Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 3561 ggr
[sanna70]
1/6/15, 10:36 PM

ja, vad säger man?

Svårt att få ett jämställt samhälle under dessa premisser.  

http://www.expressen.se/kvallsposten/vagrade-skaka-hand--blev-av-med-jobbet/

Annons:
vallhund
1/6/15, 10:40 PM
#1

God dag yxskaft.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Andorr
1/6/15, 10:43 PM
#2

Hm. Män som av vana är respektlösa mot kvinnor och män som är respektfulla mot kvinnor pga religion, är sak samma..

 Eller?

vallhund
1/6/15, 10:47 PM
#3

Man säger "god dag yxskaft"

Tvivlar på att mitt automatiskt bortröstade inlägg bröt mot några Skrivregler.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[sanna70]
1/6/15, 10:58 PM
#4

Om en man är respektlös mot mig på något sätt så finns alltid möjligheten att vända honom ryggen och gå. Detta kan jag inte göra om någon behandlar mig respektlöst pga sin religion  för då kallas det för diskriminering.  Dessutom  finns det inte en chans att jag kan anmäla honom och få 60 000 kr i skadestånd.

Andorr
1/6/15, 11:09 PM
#5

#4 Menar du att de kvinnor och män som pga religiösa orsaker inte tar andra människor i hand, bör betala 60 000 kr i skadestånd?

Det är möjligt att jag missuppfattade dig.

Andorr
1/6/15, 11:38 PM
#6

Så om man bjuder en vegan på middag och personen är så respektlös att han vägrar äta köttgrytan man bjuder på så… 60 000?

Annons:
[Emma--]
1/6/15, 11:45 PM
#7

Det är ju också ett svårt läge och jag kan inte föreställa mig hur det är att vara så troende eftersom jag aldrig trott på gud ens det minsta. Så därför har jag svårt att sätta mig in i hur det är om man skulle tvingas till att skaka hand när religionen säger att det är något man inte ska göra mot det motsatta könet (samma för kvinnor som män förresten)

Men här i Sverige skakar vi i hand när vi hälsar och det anses artigt osv. 

Så det blir ju en krock kan man säga. 

Blir lite en fråga om jämnställdhet mot religionsfrihet.

Silvestris
1/6/15, 11:55 PM
#8

#8

Men det gör ju inte direkt ont att inte skaka hand heller. Jag har hälsat på många människor utan att skaka hand. Det har inte handlat om en religiös fråga alla gånger utan det kan handla om att man hälsar på många samtidigt, man är förkyld, man är i en lite besvärlig situation (t.ex. ihoptryckt på konsertgolvet) osv.

Allt kan ses ur flera synvinklar. Jag som ateistisk kvinna kan se det som kränkande att någon inte vill röra mig för att jag är en kvinna (samtidigt känner man sig som kvinna ofta kränkt när man blir vidrörd också…), mannen som inte vill ta i hand vill det inte av respekt för kvinnan eller så ser någon det som att han inte vill det för att kvinnan är "smutsig". 

Varför göra en så stor grej av just den grejen? Är personen ifråga i övrigt en trevlig och hyvens person så gör det väl ingenting om han inte vill ta i hand?

vallhund
1/7/15, 12:20 AM
#9

Undras vika som ligger bakom att inlägg som inte bryter mot iFokus regler röstas bort?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Carpinus]
1/7/15, 9:37 AM
#10

Det finns ett liknande fall från förra året som väl också kan ses som en fingervisning av utgången vid en prövning.

http://www.expressen.se/gt/vagrade-skaka-hand--far-30-000-i-skadestand/

Silvestris
1/7/15, 9:40 AM
#11

Det är direkt så att inte vi har sedvänjor som är könsdiskriminerande heller. Sedvänjor som kanske försvinner allt mer men som man fortfarande ser rester av i vardagen och som man definitivt ser i mer formella sammanhang.

  • Kvinnor äter och dricker inte med handskar på.  
  • Män som hälsar ställer sig alltid upp.
  • Män tar av sig mössan inför kvinnor. 
  • Huvudbonader ska tas av inomhus och inför flaggan. Detta gäller dock inte för kvinnor.
  • Män hjälper kvinnan att sätta sig ner vid matbordet genom att dra ut stolen till henne.
  • Hålla upp dörren för kvinnor.

Det finns säkert fler etikettsregler som gör skillnad mellan kön. Skillnaderna görs just pga. kön. Kvinnor behöver inte ta av sig huvudbonaden eftersom den anses vara en del av hennes klädsel (kvinnor ska vara angenäma att se på). Hjälp att sätta sig vid bordet, det krävs väl ingen Einstein för att sätta sig ner eller? Varför anses kvinnor behöva hjälp att sätta sig ner?

Att hålla upp dörren för kvinnan kommer ifrån att hon används som skydd vid en eventuell attack. Trevligt. Respektfullt. Om någon lurpassar på dig där inne använder du kvinnan i sällskapet som sköld.

Vi använder oss av dessa sedvänjor än idag och de flesta av oss har ingen aning om ursprunget. Vi kör på automatik. Varför skulle det vara annorlunda för muslimer och hälsningar? Varför är de per automatik mer illvilliga för att de gör "som de alltid har gjort"?

Jag blir lite trött på denna diskussion som blossar upp minst en gång per år.

[Carpinus]
1/7/15, 10:12 AM
#12

#11 Det är skillnad på etikettsregler, sedvänjor och förnedrande behandling. På samma sätt som försök att dra sjalen av en muslimsk kvinna anses som hatbrott så borde en muslimsk mans vägran att handhälsa på en kristen kvinna ses som ett hatbrott - det senare är ju precis lika förnedrande och intolerant som det förra! Om en kristen man och kvinna i sällskap träffar en muslimsk man som handhälsar på mannen men vägrar hälsa på kvinnan på samma sätt så förringar han inte bara henne utan även mannen i hennes sällskap. Skulle något sådant inträffa för mig och mitt sällskap skulle jag omedelbart vända den respektlöse personen ryggen!

"Uppfattningen att en man inte bör beröra främmande kvinnor ens med handhälsning finns hos en liten grupp muslimer och den är omdiskuterad. Muslimer jag talat med anser att vägran till handhälsning strider mot Islams fredsbudskap och den generositet och respekt varje muslim ska visa. De säger att det inte finns något stöd för en sådan hållning i Koranen" skrev den nuvarande socialdemokratiska riksdagsledamoten Cecilia Dahlman Eek i GP 2010. Hon tillade: "Envar har självklart rätt till uppfattningen att kvinnor och män bör leva åtskilda, men det är inte okej att kräva att samhället ska ändras för att tillmötesgå den religiösa uppfattningen". Jag är böjd att instämma.  (Länk 1.)

Handskakningsproblematiken var inte minst aktuell för en del år sedan när tre kvinnor vägrade ta debattören Carl Hamilton i hand i samband med en TV-sändning. En hel del av den debatten känns fortfarande aktuell. (Länk 2.)

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.318878-cecilia-dalman-eek-ratt-att-vagra-skaka-hand-

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11556467.ab

[sanna70]
1/7/15, 10:15 AM
#13

#5 "Menar du att de kvinnor och män som pga religiösa orsaker inte tar andra människor i hand, bör betala 60 000 kr i skadestånd?"

Nej, det är precis tvärtom. Dessa människor vägrar skaka hand, vissa av dem ställer krav på arbetsplatsen tex att dem inte kan vistas i samma rum som män, att dem inte kan visa armar på sina arbetsplatser (trots hygieniska krav) mm mm mm 

Dessa religiösa krav ställer till det för det är inte alltid genomförbart och folk kan ta illa vid sig som när någon vägrar skaka hand eller springer ut ur rummet om någon man kommer in medans kvinnan inte har sin slöja på . .  

Det som sker i vissa fall är att dem som ställer krav pga sin religion känner sig diskriminerade och  anmäler till   DO som i sin tur delar ut skattepengar som tröst. Allt mellan 30 000 kr och uppåt.  

Det är onekligen  svårare att integreras i ett samhälle när man gör så stor skillnad på kvinnligt och manligt bla,

 Här ser vi kvinnor och män som våra likar och här kämpar vi för ett jämlikt samhälle där kvinnor och män kan arbeta / vistas sida vid sida öppet .  Vi har män som arbetar som kockar, som gynekologer, som lärare. . Vi har kvinnor som arbetar som poliser, bilmekaniker. .  Vi strävar efter ett jämställt och öppet samhälle och vi ska fortsätta på den vägen för allt annat är bara orättvist och förnedrande. 

Annons:
Silvestris
1/7/15, 10:37 AM
#14

#13

Fast som jag har skrivit så har även vi könsdiskriminerande sedvänjor, ska vi kunna sparka folk som inte håller upp dörren för damerna och som inte drar ut stolen för dem när det ska ätas lunch?

Det är inte ett praktiskt problem att en person (av vilken anledning som helst) inte vill ta i hand, man kan hälsa på andra sätt. Det är illvilligt av en arbetsgivare att avskeda någon enbart av det skälet, därför bör arbetsgivaren få böter i en sådan situation.

Det kan vara ett praktiskt problem om en kvinna måste springa ut från rummet om det kommer in en man, men då är frågan varför hon inte har slöjan på sig på arbetsplatsen? I den situationen är det ju bara för arbetsgivaren att be henne att inte ta av sig slöjan när hon jobbar, eller hur?

Vi strävar efter ett mer jämlikt samhälle ja (definitionsfråga kanske med tanke på att nästan 13% av väljarna röstade på ett parti som inte vill ha något aktivt jämställdhetsarbete och att ytterligare några % röstade på ett kristet parti som också bär på tveksam politik gällande jämställdhet och jämlikhet), men vi måste även acceptera att det tar (och inte ens vi svenskar är ju där än). Barnen till den slöjbärande kvinnan kommer växa upp i ett annat samhälle än hon gjorde, deras möjligheter till ett mer jämställt liv ökar i och med att familjen flyttar hit. Kvinnans möjlighet till ett mer jämställt (om än ej fullständigt jämställt) liv ökar när hon kommer hit.

Ett öppet samhälle innebär ju faktiskt också att man tolererar andra sedvänjor än sina egna så länge de inte inskränker på ens egna rättigheter.

[sanna70]
1/7/15, 11:02 AM
#15

Jag talade men en kollega häromkvällen, hon är muslim och det var faktiskt hon som tog upp frågan. .  Hon var väldigt förbannad och undrade vart är samhället på väg. Hon sa att det är skillnad på "Religion och Kultur" och hon tyckte att många muslimer blandar ihop dessa begrepp.  

Hon var mest ledsen över dem som går täckta för enligt henne så är det enbart kvinnoförtryck, männen kommer med en massa trams (enligt henne) om att kvinnan ska beskyddas, behandlas väl mm mm för att i stället göra henne till sin slav mer eller mindre.  Min kollega sa att det står ingenstans i Koranen att kvinnan ska gömma sig under massa kläder och hon sa även att kvinnor är självständiga och starka individer men dem hjärntvättas att tro att det manen säger är rätt och det är manen som är bossen. (Hennes ord)

Jag vet inte, jag har inte läst koranen och jag har inget intresse av det, men det verkar vara väldigt mycket kulturella skillnader och många olika tolkningar av det. 

Man ska inte heller vara så snabb att döma folk efter deras åsikter, personligen känner jag massvis med människor som röstar på Socialdemokraterna men som tycker att det har gått för långt med invandringen och deras sedvänjor. Dem tycker att man ska ta seden tid man kommer för annars blir det bara problem både för dem själva och alla andra som ska anpassa sig efter dem nykomna. Alla är inte rasister, det kan vara bra att komma ihåg det!

[Hayabusa]
1/7/15, 11:07 AM
#16

"Ett öppet samhälle innebär ju faktiskt också att man tolererar andra sedvänjor än sina egna så länge de inte inskränker på ens egna rättigheter."

Det är sant, men det gäller samtliga parter.

[Emma--]
1/7/15, 11:33 AM
#17

#8 Sant. Det behöver inte bli en stor grej av det. 
Men det kan säkert ta tid att vänja sig vid det. Både för oss som är vana att skaka hand, och de som inte vill skaka hand. 

#15 Det är nog väldigt vanligt med tolkningar osv. Men tänk då att man växt upp med att man inte skakar hand. Tror du att det är så lätt att bara börja göra det?

Det är nog långt ifrån ett lätt läge skulle jag tro. Som jag skrev tidigare så kan jag ju inte riktigt sätta mig in i det då jag aldrig varit troende och hela min familj är ateister.  Men jag försöker tänka på olikheterna mellan oss människor.

Sen verkar det ju finnas olika åsikter kring om personen på arbetsintervjun verkligen blev diskriminerad pga sin religion. Och där vissa anser att just den biten inte ska skyddas av religionsfrihet. 
Men att alla har rätt att inte skaka hand förstås, men att det kan ha sina konsekvenser. 
Men som fallet ovan där han förklarade att han inte gjorde det pga sin religion, och därefter ignorerades av sina arbetskamrater så låter det som ett ganska illa beteende från arbetskamraterna kan jag personligen tycka.

[sanna70]
1/7/15, 1:19 PM
#18

#17  Enligt min kollega (som är muslim) så har handskakningen absolut ingenting med religion att göra, det handlar enbart om kultur. Då kan man tycka att det är fel att dem får 30 000 eller 80 000 kr i skadestånd för att man känner sig diskriminerad när man vägrar skaka hand. .

Mysan59
1/7/15, 1:58 PM
#19

Innan talibanerna tog makten i Afghanistan (nångång 90-talet, har jag för mig) så gick kvinnorna utan burka, jobbade och levde ungefär som männen. 

(Läste det i boken Tusen strålande solar av Khaled Hosseini, för övrigt en riktigt bra bok.)

[sanna70]
1/7/15, 2:11 PM
#20

#19 Åter igen så är Religion det största boven och orsaken till krig och elände. .

http://www.globalis.se/Konflikter/Afghanistan

Annons:
[Carpinus]
1/7/15, 2:15 PM
#21

#18 Jag tycker att din muslimska kollega har rätt, och man kan fråga sig varför religion skall ha företräde framför kultur i ett sekulariserat samhälle som vårt? Någonstans måste det finnas en anständighetsgräns! Ponera att det hade funnits en religion någonstans i världen där det är sed att spotta kvinnor i ansiktet som hälsning (hoppas verkligen inte att det finns en sådan!) - skulle vi finna oss i det också? Knappast!

Vill tillägga att en del muslimer som jag träffat har med en bugning lagt sin ena hand på sitt hjärta istället för att handhälsa (både på män och kvinnor). Det tycker jag är en vacker hälsningssed, och dessutom betydligt mer hygienisk än handhälsandet.

[Emma--]
1/7/15, 2:36 PM
#22

#18 Jag har inte läst koranen så jag kan inte heller säga vad det står där, men det verkar ju finnas de som uppfattar det som att det hör till religionen. 
Sen kan jag tycka att om man verkligen blir diskriminerad så är det klart att man ska få skadestånd. Sen vet jag inte hur dom kom fram till att personen på intervjun exempelvis blev just diskriminerad och det verkar ju finnas väldigt blandade meningar kring om det faktiskt var det eller inte. 

Så frågan är hur situationen ska lösas? 
Det handlar nog knappast om att dom bara ska ta seden dit dom kommer för det är antagligen inte så lätt. Som jag läste på någon sida, så skulle jag inte ha så lätt att komma till ett ställe där man ska pussas på kinden när man hälsar. Skämtar

Jag har full förståelse av att det skulle kännas konstigt om någon inte vill skaka hand med mig enbart pga att jag är av motsatt kön. Om personen vänligt förklarar varför så tror jag dock inte jag skulle ta illa upp.

[sanna70]
1/7/15, 2:55 PM
#23

Jag skulle ta illa vid mig om en man vägrade skaka hand med mig  enbart pga att jag är en kvinna. 

Jag anser att jag är precis lika mycket värd som han och om han inte kan visa anständigheten att behandla mig på ett respektfullt sätt (för det är det som det hela handlar om i slutändan) då är han inte heller värd min respekt! 

Mysan59
1/7/15, 4:10 PM
#24

#23 Precis! (Din sista mening)

Silvestris
1/7/15, 4:11 PM
#25

#23

Men ligger problemet hos dig eller hos den andra parten då? Om han hälsar artigt genom att t.ex. buga och säga "hej" ser jag inte problemet. Tar du illa vid dig om en man drar fram stolen för dig på en restaurang också (han gör det bara för at du är kvinna och för att han anser att det är artigt)? Det är uttryck för samma sak bara på olika sätt.

Mysan59
1/7/15, 4:15 PM
#26

Jag kan också säga att på dom jobb jag hade förut (fackförbund/a-kassa) skriver även a-kassan eftersom den egentligen inte hör till förbunden.

I alla fall, så hände det att det kom män som var muslimer (antar jag iaf) och ville promt prata med en manlig a-kassehandläggare eller medlemshandläggare, vilket dom nu ville, ha pengar från a-kassan eller prata medlemskap, alltså.

Det som jag tyckte var lite roligt var att en man krävde att få prata med chefen, som han tog för givet var en man men som var en kvinna och hon i sin tur krävde att han skulle prata med henne, för hon var chef. 👍

Jag har nämligen lite svårt för att VI ska anpassa oss för att dom kommer hit, istället för tvärtom.

Nu vet jag att det är många som anpassar sig till Svenska samhället, så jag menar naturligtvis bara dom som inte vill det.

[Emma--]
1/7/15, 4:22 PM
#27

#23 Varför antar du att det handlar om att han i såna fall inte visar respekt?

Om han hälsar och förklarar artigt varför han inte skakar i hand,  respekterar du då honom genom att reagera sådär och anse att han inte är värd din respekt?

Så hur ska man lösa detta?

Annons:
[Emma--]
1/7/15, 4:24 PM
#28

#26 Då är frågan var man ska dra gränsen i övrigt också? T.ex jag personligen brukar välja kvinnliga läkare, eller som när jag skulle prata med kurator så ville jag även där prata med en kvinna.

Mysan59
1/7/15, 4:29 PM
#29

#28 Jo men när det gäller enbart av deras övertygelse att kvinnor är lägre stående (och det finns många som anser det, speciellt från dessa länder, Afghanistan, Iran, Irak och jag vet inte vilka mer) DÅ är det nåt som är fel och väldigt respektlöst!

Dom jag nämnde ville prata med män därför att dom sa rakt ut att dom lyssnar inte på kvinnor. 

Inget annat, dessutom var dom ganska aggressiva. Eller inte direkt trevliga iaf.

Silvestris
1/7/15, 4:33 PM
#30

#29 

Det finns gott om svenska män i 50-årsåldern som inte respekterar kvinnor också. Som inte accepterar att en kvinna (särskilt en ung) "krånglar" (dvs. inte gör som han vill). Det har jag gott om erfarenhet av efter år inom serviceyrket.

[VSK]
1/7/15, 4:41 PM
#31

#30

Jag tror aldrig att jag någonsin under alla mina år har stött på en sån människa som du som skyller ifrån dig så otroligt mkt och hittar på så mkt ursäkter. Det är faktiskt helt otroligt.

Silvestris
1/7/15, 4:52 PM
#32

#31

Jag skyller inte ifrån mig. Du får gärna tro att svenska mäns kvinnosyn är fantastisk, men mina erfarenheter är en helt annan. Från att jag fick bröst blev jag tydligen allmän egendom som män får tafsa på. Säger man ifrån är man "känslig".

Inom serviceyrket träffade jag flera män som gladeligen använde härskartekniker när de inte fick si vilja igenom. Jag hade dock alltid bra chefer som backade upp och stöttade sin personal så dessa gubbar fick inte ut något av att kräva att få prata med chefen.

Jag gissar att du är man och därför har svårt att sätta dig in i hur det är att vara kvinna. Precis som att jag kan ha svårt att sätta mig in i hur det är att vara man ibland. Jag kan tänka mig att det finns många fördomar att kämpa mot t.ex. när en man jobbar inom typiskt kvinnodominerade yrken som exempelvis barnomsorg. Jag har svårt att sätta mig in i hur det är att vara man i den situationen. Likaså kanske du kan erkänna att du inte alltid kan sätta dig in i hur det är att vara kvinna alla gånger.

[Emma--]
1/7/15, 4:57 PM
#33

#29 Det är svårt att diskutera utifrån en situation jag inte kan se. Men det finns säkert dom precis som det finns gott om svenska män som #30 skriver om. 

Men sen finns det kanske dom som inte gör det pga såna orsaker. Så igen, var ska man dra gränsen? Ska man vara redo att ange anledning varför man vill träffa en kvinnlig läkare och få bedömt om man har tillräckligt bra anledning?

Mysan59
1/7/15, 5:25 PM
#34

#31 VSK: Precis vad jag tänkte också. 

Silvertris: Du verkar försvara vilka handlingar som helst, bara man har invandrarbakgrund. Hela tiden vänder och vrider du på allt och det spelar ingen roll vad det handlar om, du försvarar och vänder allt åt att "det kan svenska män också", när det är STOR skillnad på våra länder.

SJÄLVKLART finns det 50-åriga "gubbar" (är själv 50+) 🙂som KAN bete sig så, men svenska män, överlag, är mer jämställda än dessa män. Vad är det som är så svårt att ta in?

Annons:
Silvestris
1/7/15, 6:13 PM
#35

#34

Jag försöker förstå vad det är som är så upprörande när just en muslim särbehandlar dig för att du är en kvinna. Du har fortfarande inte (vad jag har sett) svarat på om du skulle ta illa vid dig om en man drar ut stolen för dig när du ska sätta dig ner och äta. 

Om muslimen i övrigt är en trevlig karl, vad spelar det för roll att han inte vill ta dig i hand? Det är inte alls säkert att han anser att du är en lägre stående varelse. Han kan, precis som mannen som drar ut stolen för sig på restaurangen, vara lärd att det helt enkelt är artigt. Att det är så man gör. Väldigt mycket vi gör bottnar ju i att vi helt enkelt bara har lärt oss att man gör så. 

Och ja, svenska men är mer jämställda än många muslimer är men det är väl bra att barnen till de muslimer som inte kommer från en jämställd kultur får växa upp i Sverige då? I synnerhet deras döttrar eftersom de här slipper betraktas som lägre stående varelser av samhället i stort.

vallhund
1/7/15, 6:30 PM
#36

När jag i min ungdom luffade runt i världen på tummen så blev jag alltid mycket korrekt behandlad o ofta mötte jag beskyddande o väldigt hjälpsamma människor. Enda landet jag råkade ut för våldtäktsförsök var i Sverige, inte en gång, utan flera. O då har jag tagit mig genom Europa flera ggr samt även runt hela Medelhavet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mysan59
1/7/15, 6:33 PM
#37

#35: Aha, missade din fråga om hur jag skulle reagera om en man drar ut stolen för mig…. Jaa, jag vet inte riktigt, för det brukar inte hända och om det skulle göra det så… är det iaf artigt istället för oartigt att vägra ta i hand just för jag är kvinna.

Om mannen i övrigt är artig… kan jag inte heller svara på faktiskt, men skulle nog bli ganska sur/arg ändå. Kanske inte så att jag visar det, men skulle nog tänka att han var en mansgris :) Och det gäller SJÄLVKLART om det är en svensk kristen man också.

Jodå det är jättebra om döttrarna växer upp här i Sverige, men då hoppas jag ju också att det är hos en familj som inte ägnar sig åt hederskultur, så att hon får lov att leva västerländskt också. Och förmodligen får hon det, eftersom de flesta anpassar sig till svenska seder och kultur.

Silvestris
1/7/15, 7:16 PM
#38

#37

Ja, men en muslim kan ju vara uppvuxen med att det är just artigt att inte ta en kvinna i hand. Lika självklart som det är för dig att det är artigt när en man drar ut stolen för dig är det för en muslim att det är artigt att inte ta en kvinna i hand utan hälsa på ett annat sätt.

Olika traditioner helt enkelt. Därför ska man vara försiktig med att ta något man inte förstår som en förolämpning.

Gronstedt
1/7/15, 7:50 PM
#39

#38: Om en muslimsk man inte vill ta en kvinna i hand beror det kanske inte på att han anser henne "smutsig" eller "lägre stående", utan på att han  är uppfostrad att tro att det vore att visa missaktning att röra vid en kvinna som man inte är släkt med. Att röra vid henne vore att förutsätta en familjäritet som man bara har med nära släktingar, inte något man kan ta sig rätten att anta med en person man just träffat.

[Hayabusa]
1/7/15, 8:07 PM
#40

Det som jag, enligt min mening, skulle reagera på är om en person väljer att hälsa på några utvalda ur en grupp med ett handslag medan andra bemöts annorlunda. Exempelvis; Jag möter en grupp personer, 3 kvinnor och 1 man. Mannen hälsar jag på med ett handslag, kvinnor nickar jag endast åt. För mig skulle det inte kännas OK, det vore som att jag gjorde skillnad på män och kvinnor.  Fast vad vet jag - det är kanske jag som har en knepig uppfattning?

Jag släpper aldrig dörren i ansiktet på personer som kommer bakom mig, alldeles oavsett vem det är. Jag hjälper min ålderstigna granne med att bära matkassarna uppför trappan. Inte för att det har någon religiös innebörd utan för att det känns "rätt & rimligt". Fast, hon känner sig kanske förtryckt av min närvaro? Att jag utövar någon form av härskarteknik över henne? Jag tror bestämt att vi får ha en diskussion om detta. Eller så fortsätter jag helt enkelt bara göra det som känns rätt för mig.

Silvestris
1/7/15, 8:12 PM
#41

#40

Skulle det inte kännas om den personen är en man som drar ut stolarna till kvinnorna i sällskapet men inte till mannen?

Vi gör ju skillnad på hur vi behandlar män och kvinnor även vi med "svenska traditioner". Vi är vana vid dem och tar därför inte illa vid oss. Andras traditioner som vi inte förstår är det lättare att misstolka och ta illa vid sig av, men då bör man försöka backa lite och tänka efter. Det kanske inte är för att förolämpa som personen gör som hen gör?

Istället för att utgå från det värsta kan man försöka göra tvärtom, utgå ifrån att människor vill väl. De flesta vill trots allt väl.

Annons:
[Hayabusa]
1/7/15, 8:40 PM
#42

#41 Kanske, kanske inte. 

Jag har uppfattningen att "hälsa med ett handslag" är tämligen vanligt förekommande i vår del av världen. Mina närmaste vänner får en kram när vi träffas, oavsett kön. Rätt eller fel, det kan man diskutera. Vilka traditioner är "rätt" eller "fel"?  Hur länge och hur utbredd måste ett visst agerande vara för att anses vara vedertagen & accepterad? Människan som varelse är så pass ung att såväl traditioner som religioner kan ses som "hitte-på". Vad är 1.000 år? 10.000 år? Inget. I människans begynnelse fanns, sannolikt, vare sig religion eller traditioner. Frågar du mig, så är religion ett medel för att förtrycka folk genom "management by fear". Traditioner är ett sätt att skapa samhörighet & gruppkänsla, vilket jag anser vara en mänsklig känsla.

Det där med att dra ut stolen, det slutade jag med för länge sedan. Oavsett kön.

Mysan59
1/7/15, 10:15 PM
#43

Men tråden handlade inte om att vara artig eller inte, utan att han skyllde på sin religion (!) för att inte vilja skaka hand.

Sen förstår jag inte tjatet om stolen hela tiden, det var en artighet som män skulle visa kvinnor förr i tiden, det händer väl knappast nu, eller visst händer det, men hur ofta då? Och när det händer så vill väl mannen (förmodligen äldre herre) vara artig och inte på grund av nån religion.

[Hayabusa]
1/7/15, 10:23 PM
#44

#43 Precis. Var och en får uppföra sig som de vill, men för min del resonerar jag så här; Om jag befinner mig på en plats där det förväntas att jag ska bete mig & uppföra mig enligt ett visst mönster - då gör jag det. Av respekt för den kultur och de seder som råder. Visst finns det gränser på vad jag skulle göra respektive inte göra, men hälsningsförfarande känns rimligt. Varför göra folk upprörda när det enkelt kan undvikas? Att anpassa sig är inget fel, enligt min mening. Eller är det?

Silvestris
1/7/15, 10:35 PM
#45

#43

Det spelar stor roll eftersom han fick sparken. I Sverige råder religionsfrihet vilket innebär att man har rätt att leva efter och utöva sin religion så länge den inte kränker andras rättigheter. Det är ingen rättighet att få skaka hand med människor.

Ur denna mans synvinkel kanske det är just artigt att inte skaka hand med kvinnor eftersom det enligt hans religion/kultur/tradition är för intimt (jämför med att krama människor man inte känner, det tycker vi ofta är för intimt för att vi ska vara bekväma med det). Nu faller detta under lagstiftningen om religionsfrihet och då kan de anmälas till DO. Hur skulle du uppleva det om du fick sparken för att du inte vill krama alla dina kollegor när ni hälsar?

Och jo, dra ut stolen är en högst relevant jämförelse. Det är en sedvänja vi har i bl.a. Sverige (än idag även om frekvensen varierar efter kontext) som är strikt könsspecifik: mannen drar ut stolen för kvinnan, aldrig tvärtom. Det anses artigt.

Att män av respekt (artighet) inte vidrör kvinnor de inte är familjära med är en sedvänja i andra kulturer.

Jag förstår verkligen inte varför det ska vara en så stor sak att en man inte vill vidröra en kvinna han inte känner. Rätt befriande med tanke på hur pass många män som anser sig ha rätt att nypa eller klatcha främmande kvinnor på rumpan eller ta dem på brösten när de är på krogen…

[sanna70]
1/7/15, 11:43 PM
#46

#45 Kanske, bara kanske blir folket i Sverige irriterade/förbannade när dem får reda på att en man med en annan kultur skyller på sin religion (trots att det är lögn) och han drar en snyfthistoria att han känner sig diskriminerad (trots att han själv,frivilligt  satte sig i den situation ) och får dessutom 60 000kr som plåster på såret.  Fantastiskt. . 

Jag har inget emot att en man öppnar dörren åt mig eller drar ut stolen, det tyder mera på respekt för kvinnor. Hur kan man jämföra detta med när någon vägrar skaka hand med en kvinna (bara för att hon är en kvinna) Jag har dessutom själv träffat ex antal av dessa "överlägsna " män vid bilförsäljning. Otroligt nog så pratade dem med min son, 17 år i stället för att prata med mig trots att det var jag som sålde min bil till dem. .  Dem skakade hand med min son men ignorerade mig, dem pratade med min son som i sin tur fick upprepa frågan till mig för han visste ju inget om bilar. Till slut avbröt jag det hela och åkte hem med min son. Det var inte värt att utstå den förnedringen och jag kan mycket väl förstå att folk känner sig kränkta för vi lever inte på medeltiden längre och vi längtar inte tillbaka dit. .!

CLind
1/8/15, 12:03 AM
#47

Att säga man inte skakar hand med kvinnor för man är muslim och religös är rent bullshit. Efter många år i muslimskt land med muslimsk man har jag då aldrig bemötts av nån muslimsk man där som vägrat skaka min hand.

Fast som i alla religioner tar sig fanatikerna ( vissa länder mer fulla av religös fanatism än andra)  alltid plats och hävdar sin rätt till sitt beteende genom att luta sig på sin religion. Vilket den "vanlige" muslimske mannen skakar på huvudet åt. 

Be vilken som helst av dessa fanatiker att peka på var i koranen de finner sitt stöd och ni får höra massa svammel för att täcka över att de inte kan peka ut ett enda stödjande stycke.

Silvestris
1/8/15, 8:33 AM
#48

#46

Precis som en kvinna "skyller" på sitt kön när hon diskrimineras pga. sin könstillhörighet? Precis som homosexuella "skyller" på sin sexuella läggning när de diskriminera pga. sin sexuella läggning? Exakt vilken diskriminering är okej och inte? Varför är diskriminering pga. sin religion (islam) så himla känsligt?

Det var oerhört oförskämt av dessa bilförsäljare att inte prata med dig eftersom det var du som skulle köpa bil. Jag hoppas att du förklarade för dem varför du valde att gå därifrån och köpa bil någon annanstans. Jag hoppas även att du förklarade det för deras chefer. Det är ju ekonomiskt väldigt dåligt med personal som beter sig oförskämt mot kunderna. 

#47

Inom alla religioner finns det olika tolkningar. Ofta råder även en stor sammanblandning av religion, kultur och tradition och i vanliga fall är inte människor så insatta att de kan säga vad som är vad. Fråga en svensk varför vi firar jul så kommer säkert de flesta säga att det är pga. Kristi födelse. Det är det ju inte. Vi firade jul (yule) långt innan, men det gick finfint att peta in Kristi födelse under en högtid som redan firades här. Alla kristna är inte överens om när Jesus föddes heller, betyder det att någon ljuger? Att någon har mer rätt än den andra?

Annons:
[VSK]
1/8/15, 8:40 AM
#49

#48

Du verkar ha otroligt mkt att tycka till om. Varför tycker du inte till i den här tråden? Ju mer som fördömer detta ju bättre är det. Tillsammans är vi starka.

http://politik.ifokus.se/discussions/54ad2031ce12c45af6001090-terroratack-mot-charlie-hebdo?discussions-1

Silvestris
1/8/15, 8:51 AM
#50

#49

Jag har varken tid eller lust att sitta och läsa alla trådar eller kommentera allt jag läser.

[VSK]
1/8/15, 8:55 AM
#51

#50

Jag förstår….  

Det är betydligt viktigare att prata om stolar än att fördöma terrorister.

Silvestris
1/8/15, 9:05 AM
#52

#51

Vissa saker är självklara. Andra inte.

[sanna70]
1/8/15, 11:08 AM
#53

#48 "Precis som en kvinna "skyller" på sitt kön när hon diskrimineras pga. sin könstillhörighet? Precis som homosexuella "skyller" på sin sexuella läggning när de diskriminera pga. sin sexuella läggning? Exakt vilken diskriminering är okej och inte? Varför är diskriminering pga. sin religion (islam) så himla känsligt?"

Det är aldrig ok med diskriminering men i ärlighetens namn så får du leta bra länge innan du hittar någon som har fått 60 000 kr pga att hon/han kände sig diskriminerad bortsett från människor som ljuger och skyller p åsin religion förstås. . 

Om det kommer en man till min arbetsplats och vägrar skaka hand med mig eller annat som han tycker är "fel" enligt hans uppfostran så blir det väldigt svårt för mig att se honom som min jämlike och arbeta med honom på en rättvis basis när jag vet hans syn på kvinnor som jag finner nedvärderande. Då är det inte så konstigt att han kanske får sitta ensam vid fikabordet och att han känner sig utanför.  Det måste väl för guds skull vara bättre att anpassa sig så gott det går till det samhälle man lever i för att underlätta för sig själv och alla andra som man faktiskt kommer att träffa, arbeta med, umgås med. . Det är liksom oundvikligt om man bor i ett annat land. .  Det som gör mig personligen ganska arg är just det att dem kommer till Sverige tex pga av krig eller annat misär och sedan ställer dem krav här. Lite tacksamhet och ödmjukhet hade inte skadat! Jag har själv kommit från ett annat land och det finns inte på kartan att jag skulle behandla Svenskar mindre värda eller ställa krav att dem ska anpassa sig efter mina värderingar. Jag är enbart tacksam över att ha fått möjlighet till ett nytt, bättre liv. 

[VSK]
1/8/15, 11:11 AM
#54

#53

Jag har själv kommit från ett annat land och det finns inte på kartan att jag skulle behandla Svenskar mindre värda eller ställa krav att dem ska anpassa sig efter mina värderingar. Jag är enbart tacksam över att ha fått möjlighet till ett nytt, bättre liv. 

Du är ett föredöme. 🙂

Silvestris
1/8/15, 12:07 PM
#55

#53

Hur höga skadestånd som brukar betalas ut vid olika former av diskriminering är jag inte insatt i så den diskussionen lämnar jag därhän. Poängen är att diskriminering oavsett form inte är acceptabel.

Om en man vägrar ta i hand med dig rekommenderar jag att du pratar med mannen om bakgrunden till det istället för att omedelbart ta illa vid dig och känna dig kränkt för att han nedvärderar dig. Det är inte alls säkert.

Jag har nekat både pussar och kramar från människor (som jag inte känner väl) som är allt för intima när de hälsar. Jag har inte märkt att de tar illa vid sig och jag utgår ifrån att de säger ifrån om det är så. Då kan vi ju prata om det.

Det är bättre än att bara utgå från det värsta.

Annons:
[sanna70]
1/8/15, 4:02 PM
#56

#55 Jag tycker att det är i högsta grad relevant! Om vi jämför lite då. .  Hur många handikappade blir inte diskriminerade (dagligen) eller homosexuella eller våra äldre. . ? 

Ingen av dessa får dessa stora summor pengar när dem känner sig diskriminerade och faktum är att dem blir inte ens uppmärksammade på allvar. Om det däremot kommer en invandrare/flykting och klagar lite så vips trillar det ner allt från 60000kr och uppåt och det ska tyckas synd om honom/henne.  

Vad det gäller hälsningar med nya människor som ex arbetsledare, chef, arbetsförmedlingen eller annan myndighetsperson så ja - det är vanligt att man visar respekt och använder handskakning. (oavsett om det är Han eller hon)

Pussar och kramar är reserverade för mina nära och kära och möjligtvis mina närmaste vänner. Det har absolut ingenting men saken att göra. Manen i frågan behövde varken krama eller pussa  sina kvinnliga kollegor. Det handlade om helt vanlig sätt att hälsa och visa respekt - Handskakning. 

[Emma--]
1/8/15, 4:23 PM
#57

#56 Har du tänkt på att skaka hand kanske är samma sak för honom som att krama och pussa för dig?

Silvestris
1/8/15, 4:26 PM
#58

Tack för att du förtydligar Emma--. Poängen verkade inte gå fram från mig.

[sanna70]
1/8/15, 4:30 PM
#59

#57 Ja, jag har tänkt på detta och jag kom fram till att det kanske är bättre att anpassa sig till det nya kulturen (så mycket det går) i stället för att kräva att hela landet med alla dess värderingar ska anpassa sig efter dem! 

 Respekt = "give it to get it"  

[Emma--]
1/8/15, 4:37 PM
#60

#58 Nog för att jag tycker din poäng är klar och tydlig 🙂

#59 Påstår du alltså att det inte går att hälsa och visa respekt på andra sätt än att skaka hand?

Mysan59
1/8/15, 4:52 PM
#61

#60 Ingen har väl påstått att det inte går att hälsa på andra sätt, men här i Sverige så hör det till vanligt hyfs att man gör så. 

Flyttat du, jag eller nån annan, till ett annat land, få vi anpassa oss till deras sätt att hälsa och deras kultur. Det är väl inte så himla konstigt…

[sanna70]
1/8/15, 4:52 PM
#62

#60 

Jag ska försöka vara tydlig och förklara ännu en gång.

I västvärlden är handskakning en vanligt förekommande hälsningsfras. Det kan användas i olika situationer (jag bifogar länk) dock går det ut på att visa respekt och vänlighet mot dem man möter. 

Man använder handskakning främst med i möten med nya människor men det kan även användas i andra syften. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Handskakning

Annons:
Mysan59
1/8/15, 4:56 PM
#63

😃

[Emma--]
1/8/15, 4:58 PM
#64

#61 Var mest respektdelen jag funderade över. 

#62 Vi får nog helt enkelt vara överens om att inte vara överens i frågan. Tycker att om personen är artig och förklarar så gör ju personen allt för att ändå visa respekt. 
Medans du verkar vara säker på att det är lögn och skyll och respektlöst.

[sanna70]
1/8/15, 5:45 PM
#65

#64 Ja, vi har definitivt olika syn på saken.

Jag har svårt att se hur någon kan vara artig samtidigt som han ser ner på kvinnor. Det är som att säga till någon "Jag tycker inte om dig men jag står ut med din närvaro" 

Det finns absolut inget gulligt eller blygt bakom vägran att skaka hand, det är enbart kulturell sed att kvinnor ska behandlas annorlunda än män - detta är liksom något som vi i västvärlden bekämpar för både kvinnor och män har samma värde.

[Emma--]
1/8/15, 6:15 PM
#66

#65 Och jag antar inte att det handlar om att han ser ner på kvinnor. 

Läser man omdet så handlar det inte om att någon ser ner på det andra könet, eller att kvinnan eller mannen skulle ha mer värde.
Och det gäller ju båda att dom inte skakar hand med det motsatta könet.

Ser kvinnan då ner på mannen när hon inte skakar hand?

Mysan59
1/8/15, 7:07 PM
#67

Emma-- och silvertris: Hur skulle ni ta det om samma man (som tråden handlar om) kom in i ett rum där du/ni stod och t.ex. 6 andra män och han skakar hand enbart med männen men inte med dig/er?

[Emma--]
1/8/15, 7:11 PM
#68

#67 Du menar han som förklarade på sitt jobb varför? Som sagt, är han artig och förklarar varför behöver det inte vara ett problem.

[sanna70]
1/8/15, 7:12 PM
#69

#67 Tack!  Det är precis det jag ville få fram för det är ju så det är. .  Respektlöst. .

Annons:
Mysan59
1/8/15, 7:16 PM
#70

#69 Ja men Emma-- tycker det är ok, han är ju artig och förklarar, så då är det bra.

Själv skulle jag inte acceptera ett sånt uppförande, speciellt när man tänker på hur länge vi kämpat för att försöka få det jämlikt.

[Emma--]
1/8/15, 7:29 PM
#71

#69, #70 Jag är väldigt öppen för att vi människor fungerar olika. Oavsett om det är religion, kultur, en diagnos, en fobi osv. 
Jag sitter inte och antar att han inte skulle respektera mig, eller att han ser ner på mig. 

Och #70, vill du vara vänlig att vidareutveckla din första mening du skrev om mig till en annan? Det är så lätt att missförstå, men det känns inte riktigt ok.

Och #69 svara gärna på #66.

Mysan59
1/8/15, 7:40 PM
#72

#71 Självklart ska jag göra det och det låt nog värre än det var, även om min ton var lite ohyfsad, håller med.

Det var nämligen så att sanna70 skrev så här: "#67 Tack!  Det är precis det jag ville få fram för det är ju så det är. .  Respektlöst. . "

Och jag tror inte att hon hade sett din kommentar som kom en minut tidigare där du skrev: "#67 Du menar han som förklarade på sitt jobb varför? Som sagt, är han artig och förklarar varför behöver det inte vara ett problem."

Och det uppfattade jag då som att du inte anser det vara ett problem med att bli nonchalerad i ett rum med X antal män, varar en man kommer in i rummet och tar alla i hand utom dig, eftersom du tydligen anser att han iaf är artig och förklarar varför.

Själv skulle jag inte köpa en sån genomskinlig förklaring, utan skulle helt enkelt känna mig kränkt. Men det är jag det och du anser att han gjorde rätt, så då kommer vi nog inte längre.

[sanna70]
1/8/15, 7:47 PM
#73

#66 "Ser kvinnan då ner på mannen när hon inte skakar hand?"

Den enda gången jag har varit med om att en kvinna vägrar skaka hand var när hon kom heltäckt till jobbet och sa att hon är likadan som förut fast mycket bättre människa.

Efter detta så talade hon om att hon "kan inte" ta en man i hand, inte vistas i samma rum som män, att vi skulle finnas där som back upp om det kom en man när hon visade ansikte mm mm mm 

Det handlar inte om att hon ser ner på män, det handlar om att hon låter sig nedvärderas frivilligt och låter sig kuvas av  100 år gamla värderingar.  Det gick inte så bra för den stackars kvinnan. Varken med hennes förhållande eller hennes arbete. Hon förlorade bägge. .

Mysan59
1/8/15, 7:53 PM
#74

Nu togs till och med en skrattande smiley bort! Men snälla rara…

[Emma--]
1/8/15, 7:54 PM
#75

#72 Ok, ja som sagt så kändes det inte riktigt ok.
Fast hälsar han och är lika trevlig men utan att skaka i hand så blir man inte nonchalerad. 
Skakar personen i hand med alla män och inte ens tittar eller hälsar, då kan man prata om att bli nonchalerad.

#73 Jag kan bara utgå från det jag hört, och det jag kan läsa mig till. Och det jag läst mig till så ska det inte handla om att någon ser ner på någon.

[sanna70]
1/8/15, 8:00 PM
#76

#72 Jag utgår mer från det jag har sett och upplevt. .  Mer verklighetstroget känns det som. Inget illa ment, men media och även vissa författare  har ovana att förvrida sanningen ibland. .

Annons:
Andorr
1/8/15, 8:02 PM
#77

"100 år gamla värderingar" (?) 🤔

[Emma--]
1/8/15, 8:06 PM
#78

#76 Något som dock är väldigt svårt att diskutera på ett forum om. Utan källor kommer man inte långt.
Personliga upplevelser är inte alltid det som stämmer heller, även om det fort kan färga ens åsikter. 

Låt säga att man har träffat en person som faktiskt nonchalerar, är respektlös osv. Det är det man fått se, det man fått uppleva. Men det talar ju inte för alla andra.

[sanna70]
1/8/15, 8:08 PM
#79

#77 Enligt kvinnan i frågan så var det religionen som förbjöd henne detta. Jag vet inte exakt hur gamla koranen eller bibel eller andra religiösa böcker  är så jag skrev 100 år men gissar på att det handlar om 1000 år i stället. Minst. .

Mysan59
1/8/15, 8:13 PM
#80

#78 Där tycker jag du har fel, för personliga upplevelser är just - upplevelser. Och om jag upplever att någon är oartig, så är det så jag känner det.

Men däremot, om den jag upplever som oartig till exempel och jag diskuterar saken så kan det ju hända att jag hade missuppfattat personen och då kanske jag ändrar min upplevelse. Eller inte, det beror ju på.

Du har ju upplevt/ansett mig som otrevlig/oartig mot dig och då har DU din fulla rätt att anse det. Jag har ju till och med hållit med dig om det. Så då var din upplevelse (vad tjatig jag känner mig 🙂) helt riktig.

Och även om jag inte hade hållit med dig, så var det DIN upplevelse av mig. Eller hur?

[sanna70]
1/8/15, 8:15 PM
#81

#78 "Låt säga att man har träffat en person som faktiskt nonchalerar, är respektlös osv. Det är det man fått se, det man fått uppleva. Men det talar ju inte för alla andra."

Jag arbetar i invandrartät område Jag ser väldigt mycket , väldigt ofta. . Alla är inte likadana men väldigt många är faktiskt extremister och det går inte att bortse ifrån det. 

Jag hade kunnat ge dig väldigt många exempel på väldigt många vänner och kollegor  som bor i det område och går igenom ett mindre helvete i sina hem men jag låter bli. Verkligheten finns där ute och vill man veta sanningen så är det inte värre än att man lämnar datan och går ut och ser efter. .

[Emma--]
1/8/15, 8:25 PM
#82

#80 Ja det är upplevelser, men det jag menar att de som då är otrevliga talar ju faktiskt inte för alla andra. T.ex han i artikeln kanske är den trevligaste som finns, men här i tråden så pekas det ut som att det är lögner och skyll utan att någon träffat honom och då har han dömts utifrån personliga upplevelser av andra individer. 

#81 Och dom jag möter kan råka vara totala motsatsen av det du upplevt, eller hur?

[sanna70]
1/8/15, 8:31 PM
#83

#82 Jag hänvisar åter igen till mitt svar  i #81. Om du läser noga så ser du att jag har skrivit

"alla är inte likadana"

Annons:
spirit33
1/8/15, 8:33 PM
#84

#80

Ja, du har rätt tycker jag. Här nästan lynchar man en man med ord utan att veta ett skit… Men när man dömer en medlem här utefter vad de skriver, då blir det ett jäkla liv(överdrift). Märkligt men sant, har lite svårt att bedöma det hela p.g.a. jäv.🤐

[Emma--]
1/8/15, 8:37 PM
#85

#83 Vad är då egentligen sanningen du vill att man ska ut och hitta? 
Och finns det något i den här sanningen som gör det rätt till att döma mannen i artikeln som lögnare? 
Du skriver att alla är inte likadana, men ändå har du redan bestämt dig vad han är för en typ?

[sanna70]
1/8/15, 8:45 PM
#86

#85 "Arbetsförmedlingen sedan han under en anställningsintervju hade vägrat skaka hand med en kvinna på grund av sin religion."

Den mannen som detta handlar om har själv satt sig i denna situation genom att ljuga . Det har inget med religion att göra!

#73 "Jag kan bara utgå från det jag hört, och det jag kan läsa mig till. Och det jag läst mig till så ska det inte handla om att någon ser ner på någon."

Det var därför jag föreslog att du skulle gå ut och ta reda på hur verkligheten ser ut. 

Mysan59
1/8/15, 8:47 PM
#87

#85 Fast egentligen så skriver sanna70 i #0 att: "Svårt att få ett jämställt samhälle under dessa premisser."

Och utgår man från det, så är det ju faktiskt jämställdhet vi diskuterar också.

Och du och andra som håller med dig, kan väl ändå inte tycka att vi ska backa tillbaka i tiden? Där kvinnor är mindre värda. För jag tror att det är precis det han menar, men gömmer sig bakom sin religion.

[Emma--]
1/8/15, 8:49 PM
#88

#86 Det du länkade till handlade ju främst om en annan också. 
Men men, vi ser väldigt olika på situationen och vi kommer inte komma längre i diskussionen heller. 🙂
Min och din verklighet kan se väldigt olika ut även om jag möter ännu fler från andra kulturer.

Mysan59
1/8/15, 8:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Jag möter också folk från olika kulturer och en del gillar jag en del gillar jag inte alls.

Men detsamma gäller svenskar också, gillar absolut inte alla.

Den här bilden stämmer bra.

Mysan59
1/8/15, 8:53 PM
#90

Får se hur länge den bilden/kommentaren får stanna då…

Annons:
[Emma--]
1/8/15, 8:57 PM
#91

#87 Jo jag skrev i början att det blir ju en fråga om jämnställdhet mot religionsfrihet, och ställde även frågan hur man ska lösa den situationen men fick inget svar vad jag kunde se. 
Det är ett tufft läge minst sagt!

Jag tycker vi ska sträva efter jämnlikhet. Men vi har även religionsfrihet.

Och efter allt jag läst tror jag det kan vara en möjlighet att det faktiskt slutar med att det inte räknas som diskriminering som vid det där vid intervjun. Men dom kommer fortfarande ha rätt att inte skaka hand, och då får man försöka ha förståelse för att det finns dom som helt enkelt anser att det hör till sin religion.

[Emma--]
1/8/15, 8:57 PM
#92

#90 Nog bättre att du länkar om du inte har rättigheter till bilden.

Silvestris
1/8/15, 9:00 PM
#93

#67

Inte ett problem så länge han hälsar på något annat sätt. Att bli ignorerad skulle jag inte acceptera av någon.

[Jimmy.L]
1/9/15, 8:25 AM
#94

#89 Man kan inte bara ta en bild och ladda upp någon äger bilden.

Mysan59
1/9/15, 8:56 AM
#95

#94 Nej men denna bild cirkulerar hej vilt åtminstone på fb, så därför trodde jag det var ok.

[Carpinus]1
2/13/18, 7:47 AM
#96

Fackföreningen Unionen har drivit ett handhälsningsvägrarfall upp i DO. Det är en muslimsk kvinna som inte fått fortsatta sitt vikariat på en förskola för att hon vägrat handhälsa på en icke muslimsk kollega. Unionen hävdar, citat, att  "hon har blivit kränkt av Kunskapsskolans agerande, samt känner en stor oro inför sitt framtida yrkesliv".

Nalin Pekgul reagerar i Expressen med emfas mot fackets oreserverade ställningstagande till kvinnans fördel. Pekgul skriver bland annat:

"För mig som muslim har det aldrig varit ett problem att skaka hand med vare sig manliga eller kvinnliga patienter. För alla dem som kräver att slippa skaka hand med hänvisning till islam kan jag upplysa om att det inte finns något religiöst förbud i Koranen."---

 "Att en myndighet som DO och fackförbundet Unionen okritiskt accepterar islamisternas tolkning av islam visar på stor okunskap."---

 "Jag är trött på att ständigt tvingas se hur svenska beslutsfattare av missriktad välvilja, eller av rädsla att stämplas som islamofober, rättfärdigar islamisternas reaktionära och konservativa tolkning av min religion och får den att framstå som sanktionerad av även det svenska samhället. Vad värre är att det ställer till problem för alla oss andra muslimer som blir betraktade som potentiella krångelmakare på den svenska arbetsmarknaden."

https://www.expressen.se/debatt/har-i-sverige-skakar-vi-hand-punkt-slut/

[Hayabusa]
2/13/18, 8:04 AM
#97

#96 Man kanske borde börja varje möte med andra människor med att fastställa vilket hälsningsförfarande som gäller? Efter det kan var & en lista vem, vad & hur det ska hälsas. Eller inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: