Annons:
Etikettpolitiker
Läst 2682 ggr
KAMRAT4%
2015-01-10 20:04

Kinberg Batra

I dag valdes officiellt Anna Kinberg Batra till ny moderatledare på den extrainsatta partistämman. En historisk händelse, då hon är den första kvinna som tagit över ordförandeposten för Moderaterna. Och dessutom - kanske - kanske inte - Sveriges första kvinnliga statsminister. Det finns stor uppslutning kring henne i partiet, men hon har också en del emot sig. Den f. d. partiledaren Ulf Adelsohn framförde i ett uttalande att Decemberöverenskommelsen var "en villkorslös kapitulation" från Alliansens sida, och den nyblivna partiledaren har tidigare fått kritik från en rad stora namn inom det egna partiet. Det kan vara svårt att efterträda en person som Fredrik Reinfeldt. Samtidigt verkade hon glad och självsäker i dagens tal till partiets representanter, och sa att Alliansen var starkare och mer sammansvetsad än någonsin. Kommer ledarskapet bli en total katastrof så hon sänker sitt parti till "Bo Lundgren-siffror", eller kommer hon bli en succé och segra över Löfven i nästa val? Eller varken eller? Hur ser framtiden egentligen ut för nykomlingen Anna Kinberg Batra? Vad tror ni?

Annons:
[Carpinus]
2015-01-11 08:06
#1

#0 Det är väldigt svårt att sia om hennes framtid som partiledare och statsministerkandidat - vi såg ju på fallet Juholt hur utvecklingen snabbt kan förändras! Nu tror jag väl inte att AKB har några "skelett i garderoben" på samma sätt, men ett annat exempel på att det är vanskligt att fälla tidiga omdömen är Annie Lööf, som väl närmast var utdömd för valåret 2014 för att nu åtnjuta störst förtroende bland alliansledarna. (Kanske ligger det en "cat fight" och väntar där?) Tror varken på "Lundgrenras" eller "Westerbergeffekt" för AKB, men jag är tveksam till om Moderaterna före nästa val hinner att uppnå samma dominerande ställning i Alliansen som de hade under Reinfeldt.  

Sedan är jag inte helt säker på att AKB har ett solitt förtroende bland alla moderater - gammelmoderaterna är nog inte helt lätta att stöpa om t.ex. En fråga som kan vara avgörande för AKB:s och partiets framtid är hur hon tacklar integrationspolitiken - det verkar vara partiets ömma tå för närvarande.

Med detta sagt tycker jag till sist att Anna Kinberg Batra skötte sig bra vid Fredrik Reinfeldts fanflykt. Det knorras om Decemberöverenskommelsen, men jag tror att den ur Moderaternas perspektiv var föredra framför nyval med en nytillträdd partiledare.

[Jimmy.L]
2015-01-11 10:48
#2

Moderaterna har nog mycket att bevisa för sina väljare inte minst efter man valde att samarbeta med socialdemokraterna istället för nyval som gjorde att dom säkert tappade många väljare.

Zyperior
2017-04-09 21:44
#3

"Det stämmer det som Jimmie Åkesson säger…" - AKB idag i Agenda. Gissar att Reinfeldt satte sitt öppna hjärta i halsgropen när han hörde det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[[eskils_]]
2017-04-10 11:10
#4

#3 Ja, det var bra att hon sade så. Hoppas fler politiker äntligen vågar börja diskutera viktiga sakfrågor i sig, utan att snegla på vem som tycker vad.

En sakfråga är en sakfråga.

I det här fallet handlade det, mycket tydligt sagt från både Jimmie Å. och Anna K.B., om att polisens arbete med inre utlänningskontroller inte fungerar, och att den frågan bör prioriteras. Här slog polisen larm i oktober 2015 om att bara 4% av dessa kontroller leder till att man faktiskt hittar personer som har utvisnings- eller avvisningsbeslut.

JonasDuregard
2017-04-10 11:28
#5

#3-4 I själva inslaget var ju meningen inte avklippt så finurligt som den är här (det handlade om något enskilt påstående och ska nog inte tolkas som någon bredare förtroendedeklaration…)

Zyperior
2017-04-11 01:18
#6

#5 Det har funnits många tillfällen där det Jimmie sagt stämmer. Har du någonsin tidigare hört en annan partiledare bekräfta det, oavsett sammanhang?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-02 13:53
#7

Moderaterna och Kinberg Batra krisar, och gör som fotbollslag som det går dåligt för - man sparkar coachen. I det här fallet partisekreteraren Tomas Tobé, som flyttas till att ta hand om rättsfrågorna efter Beatrice Ask. Vem som ersätter Tobé som partisekreterare är oklart - kanske blir det Ask, som ju har en del erfarenhet i bagaget.

http://www.expressen.se/nyheter/kinberg-batras-krisplan-upprensning/

kamera0710
2017-06-02 13:57
#8

Ja, Ask låg ju bland annat bakom friskolereformen på 90-talet. Många sköna skolkonkurser och kaos följde som bekant.

Sedan kan man väl ibland önska att partier står för sin politik, även om opinionsstödet växlar. Att bara sticka upp ett vått finger och känna vartåt det blåser tilltalar inte mig. (Sedan kommer väl jag aldrig att rösta på m.)

[Carpinus]1
2017-06-02 14:27
#9

#8 Partisekreterare har väl inte världens fläckfriaste CV, och om vi nu återigen skall se tillbaka (som i exemplet Asks nittiotal) så var väl inte partisekreterarna Sten Andersson, Mona Sahlin eller Marita Ulvskog direkt några ljusets änglar heller? (För övrigt är det nog tveksamt om Ask faktiskt blir partisekreterare.) 

Nej, jag har heller aldrig röstat på Moderaterna. Däremot har jag röstat på socialdemokraterna - på den tiden det fanns någon anledning att göra det.

Upp till toppen
Annons: