Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 8115 ggr
[JenniN]
2015-01-17 15:51

Ge IS-krigare jobb?

http://na.se/nyheter/orebro/1.2801201-orebro-diskuterar-jobb-at-is-krigare

Detta gör mig extremt upprörd, jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det alls. 
Så om en extremist har svårt att få jobb så kan han alltså, åka ner för att kriga med IS, för då när han kommer hem så får han automagiskt jobb? 
Hur kan det ens vara en tanke som passerar någon? 

Jag KRÄKS.

Annons:
[Hayabusa]
2015-01-17 15:59
#1

Känns väldigt skruvat, det måste jag säga.

[JenniN]
2015-01-17 16:00
#2

1# Ja, de krigar inte för IS för att de lider av utanförskap, utan för att de är extremister.

Magi-cat
2015-01-17 16:02
#3

Det var ju inte heller tänkt som någon genväg till jobb utan som förebyggande mot terrorism! Man erbjuder något positivt att leva för och man ger trauma-hjälp - för att de inte ska åka tillbaka igen. Alltså inte som belöning..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-01-17 16:07
#4

3# Nej, men när de kommer tillbaka från kriget så är de terrorister och borde sitta i fängelset, inte få jobb. Det är det absolut mest dumma som någon någonsin kommit på så länge jag har varit lite insatt i detta. 

Så du menar att en soldat som kommer från kriget som har våldtagit, mördat och hållt en tioåring som slav ska få något att leva för? 
Vi ska alltså ge kräken ett drägligt liv? 
Varför ska dom ha ett jobb? När det faktiskt finns massvis med flyktingar i Sverige som vill ha ett jobb. Som INTE har dödat någon. Är inte dom mer värda det jobbet än terroristen som tycker att mord och våldtäckt är rätt åt dem som inte delar samma tro?

Magi-cat
2015-01-17 16:11
#5

#4 Hur tycker du man ska förebygga terrorism?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2015-01-17 16:12
#6

#3 Tanken är säkert god, men den avgörande saken i hela denna situation är att förhindra personer att åka ner till IS överhuvudtaget. När de kommer tillbaka till Sverige, då har vi troligtvis ett problem på halsen som inte löses med lägenhet & jobb. Som jag ser det, så har vi ett ansvar att förhindra hela "jag-vill-strida-med IS" grejen. Vi = Sverige i allmänhet men Islam i synnerhet.

Annons:
RobinEH
2015-01-17 16:13
#7

Att ge dem jobb kan förhindra att de fortsätter strida för IS. Tillsammans med psykiatrisk vård kan de förvärva våra moraliska värderingar och återintegreras i samhället.

Å andra sidan är de terrorister som inte borde få korsa den svenska gränsen. 

Jag föredrar det sistnämnda.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[JenniN]
2015-01-17 16:14
#8

5# Förebygga är en helt annan sak. Dessa som kommer tillbaka till Sverige är redan terrorister så där går det inte att förebygga. 

Däremot får man hitta en lösning så att människor inte åker dit från början. 

Men varför svarar jag på din fråga när du inte besvarade en enda av mina?

Magi-cat
2015-01-17 16:18
#9

#8 Men varför svarar jag på din fråga när du inte besvarade en enda av mina?

Enkelt uttryckt: Jag uppfattar dina "frågor" mer som retoriska där du för ut din egen åsikt mer än på allvar frågar efter min.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-01-17 16:22
#11

9# Du har alltså inga bra svar. 
Efter inlägg 8# Så borde du ha förstått att det var frågor till dig, annars hade jag inte frågat varför du svarar på dem. 
Men jag har en känsla av att vi inte kommer komma någonstans med de iallafall. Så du behöver inte känna pressen att svara på omöjliga frågor. :)

RobinEH
2015-01-17 16:32
#12

#8

Genom att återintegrera dem i samhället och ge psykiatrisk vård förebygger man att de återansluter sig till IS och därmed förebygger man att de utför terrroristattacker.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[JenniN]
2015-01-17 17:17
#13

12# men de är redan terrorister. Skadan är redan skedd.

Annons:
Magi-cat
2015-01-17 17:55
#14

#13 Terrorism är en fruktansvärd handling, inte en fruktansvärd människa.
Kan man förhindra att någon återansluter är det enormt bra för alla och en motivation som kan sprida sig som ringarna på vattnet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-01-17 19:16
#15

14# Ja fast nej. Mord och våldtäkt är också hemska handlingar, inte hemska personer. Kanske borde dem få jobb också, istället för fängelse, 
Samma med pedofiler som begår brott. 

Låter det som en bättre idé? 
Jag menar, det är inte bara terrorister som har hamnat snett isåfall.

Zyperior
2015-01-17 19:46
#16

Kunde inte hålla med JenniN mer. Det bästa sättet att förebygga detta är att åker man ner och krigar, då har man förverkat sitt uppehållstillstånd/medborgarskap i Sverige, det är det man sätter på spel. En som funderar på att åka ner ska tvingas resonera "Är det värt att åka ner, för jag kommer aldrig kunna komma tillbaks hit om jag gör det?"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[JenniN]
2015-01-17 20:27
#17

16# Precis

[sanna70]
2015-01-17 22:31
#18

#14 Terrorism är en fruktansvärd handling, inte en fruktansvärd människa.

Kan man förhindra att någon återansluter är det enormt bra för alla och en motivation som kan sprida sig som ringarna på vattnet.

Jag håller inte alls med om det. Om en person går och mördar, våldtar, misshandlar mm mm andra då är man ingen god människa och dem ska inte belönas utan förvisas. Om en människa lämnar sin familj, sin trygghet i Sverige, möjlighet till framtid bara för att döda då har man gjort valet själv och jag tvivlar på att det hjälper att få klapp på axel med lite samtal då och då. .  Dem personer kommer med högsta sannolikhet att locka ännu fler till att göra exakt samma sak .

Ps, Svensk psykiatri går på  knäna redan. Bra att känna till. .

[Majbot]
2015-01-17 22:42
#19

Har man tagit valet att åka och kriga för IS och därmed krigar mot den demokratiska modell vi har iallafall i Europa så borde man inte få en andra chans, den chansen är långt förbrukad. Att kriga för homofobi, straff i form av offentliga avrättningar, steningar och halshuggning så borde man fan ta mig låsas bakom lås och bom för att ruttna i all evighet.

[JenniN]
2015-01-18 00:33
#20

18 19#  Ja håller med er. 

Jag har svårt att ens se hur man kan komma på tanken att de ska få jobb. Helt obegripligt för mig.

Annons:
[Majbot]
2015-01-18 00:44
#21

#20 Förstår inte hur det ens är värt att lägga resurser på att försöka få vett i terrorister istället för att investera i skolan exempelvis.

Magi-cat
2015-01-18 07:44
#22

Guantanamo, någon? Hjälpte det mot terrorismen?

De som åker och krigar gör det för att bli någon, en "hjälte", möjligen död hjälte. Från anonymitet och hopplöshet till att vara någon, hur totalt sjukt och helt snedvridet det än är.
Därför hjälper inte repression och ännu mer hat, det triggar bara igång ännu fler "hjältar". Man måste satsa förebyggande på ett öppet och varmt samhälle där alla är någon med möjligheter och en framtid. Och man måste satsa på de som kommer tillbaka på ett sådant sätt att de inte tar med sig fler. 
Tanken med örebroförslaget är väl att ge något att leva för, inte bara emot,  och behandling av krigstrauman. Det låter i alla fall mänskligare än något Guantanamo. Säkert effektivare också, om det är mänsklig värdighet man vill sprida.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2015-01-18 10:28
#23

#22  Så du menar på fullaste allvar att vi ska bortse från alla dem arbetslösa som lever här och lämna företräde till fanatiska mördare för att det är synd om dem?  Dem har inte lämnat detta land under dödshot, dem har lämnat det för att någon eller några sa att det är hedervärt att döda. Om dem väljer den vägen frivilligt så bör dem inte få komma innanför Sveriges gränser för den rätten har dem förbrukat när dem mördade alla  dem oskyldiga människor.

[sanna70]
2015-01-18 12:23
#24

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/tvarsnytt/djupa-konflikter-och-dodshot-nu-lamnar-folk-vivalla Ett sätt att hjälpa dem som faller för frestelsen att döda är att komma åt källan och stoppa hjärntvätten. Till det krävs det både mod och ambition. .

Zyperior
2015-01-18 17:21
#25

#22 Om en nynazist (jihadist) mördar folk här i Sverige för att han vill ha en "arisk nation" (islamsk stat), ska han inte få fängelse då, utan terapi och hjälp att komma i jobb?

Om en terrorist dödar folk i Sverige, ska han inte få fängelse då. Är terrorism bara ok om man inte gör det mot svenskar?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-19 08:46
#26

Ni behagar missuppfatta. Förslaget gällde att om möjligt (tillsammans med andra förebyggande åtgärder) förhindra  att personer återfaller i terrorism och drar med sig andra, inte att underlåta att tillämpa lagen vid brott.

För varje person som lämnar en destruktiv väg är det en gigantisk vinst mänskligt och samhälleligt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-19 08:50
#27

Åsikterna går isär.

"Vad säger du till dem som tycker att det här är att dalta med terrorister?

– Då vet man inte hur det här med terrorbekämpning egentligen fungerar. Förebyggande och repressiva åtgärder går hand i hand, säger Magnus Ranstorp."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20172412.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sanna70]
2015-01-19 08:58
#28

#27 Om vi ska behandla IS anhängare på detta fina sätt så ska vi i rättvisans namn behandla alla som mördat på samma sätt och då kan vi riva våra fängelse för då visar vi att brott lönar sig. Tycker du verkligen att det är ok? Tycker du att det är ok att särbehandla människor? 

Om en man skjuter någon i Sverige får han fängelse men om någon skjuter genom IS då ska dem belönas?

Magi-cat
2015-01-19 09:02
#29

#28 Du missuppfattar fortfarande. Syftet är inte att gulla och underlåta att åtala för brott som faller under våra lagar, utan att förebygga att personerna återfaller och drar med sig andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2015-01-19 09:29
#30

#29 "att förebygga att personerna återfaller och drar med sig andra." 

Och vad är skillnaden på människor som bor i detta land och begår brott? Då ska samma rättighet ges till dem. Gör vi det så fallerar rättsväsandet. Det är det jag syftar på. Om vi utgår från att dem som begår grova brott, våldtar, misshandlar, dödar skulle bli hjälpta av att gå i terapi och få ett arbete för att förebygga nya brott då ska det gälla för alla, tycker du inte det?  

Ännu bättre vore det om våra politiker gick till källan för problemet vad det gäller terrorister och försökte förebygga i stället. Nog måste det vara bättre att sätta dem fanatiska predikanter bakom lås och bom innan dem lockar ännu fler till mord.

Magi-cat
2015-01-19 09:47
#31

#30 Just det, fler Guantanamo! Det gick ju så bra med det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
2015-01-19 12:13
#32

#31 Dessa som reser ner och som kommer tillbaka hur vet du att dom inte planerar dåd i Sverige eller andra länder? Att ge dom jobb löser ju inte deras syn på väst? Ingen som förespråkar att dessa ska behandlas som fångarna på Guantanamo men du kan ju inte släppa lös dom på gatorna. Det räcker med en självmordsbombare i Sverige.

Magi-cat
2015-01-19 12:41
#33

#32 Jo, jag vet en del om det där.

Det man diskuterade var inte att "ge dem jobb" som någon belöning. Man ville pröva att som ett led i terrorprevention tillverka ett verktyg för traumahantering, att komma in i samhället på ett konstruktivt sätt och därigenom förhindra fortsatt terrorism och att de tar med sig fler på den vägen. 

Ingenting man gjort hittills verkar ha fungerat särskilt bra och det är bra att tänka nytt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
2015-01-19 12:54
#34

#33 Men är att ge jobb rätt väg att gå när dom kommer tillbaka. Ska inte våra domstolar granska dom först för krigsbrott?

Annons:
Magi-cat
2015-01-19 13:03
#35

#34 Våra domstolar granskar naturligtvis för brott för vilka straff kan utdömas i Sverige. Något annat har säkert inte varit på fråga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-01-19 13:16
#36

Så Magi-cat, borde vi inte då förflytta Breivik ur sitt fängelse och ge honom jobb? 

För att förebygga att han inte gör om det ?

Magi-cat
2015-01-19 15:39
#37

#36 Detta är en extremt allvarlig fråga och ingenting blir bättre av du larvar dig och insinuerar på det där sättet! 

Jag är (också) upprörd och djupt beklämd över alla fruktansvärda grymheter av alla de slag som begås i världen. 

Jag är också orolig över det hat och den hämndlystnad jag tycker mig förmärka,  särskilt efter Parisdåden, som hotar att spinna loss och stänka över även på oskyldiga och bara förvärra allting.

En värld med åtstramade mänskliga rättigheter har, tro mig, ingen glädje av.

Därför tycker jag #0 var intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-01-19 16:03
#38

Vi får väl riva La mano o åtala ev överlevande svenskar. Undrar om det finns några överlevande kvar som stred i Finska vinterkriget, eller för den delen några som stred för Hitler?

Skall vi göra skillnad på krig o krig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zyperior
2015-01-19 16:04
#39

En annan faktor som spelar roll i det hela är de arbetsgivare och kollegor som ska tvingas att jobba med personen. Jag antar att de blir informerade om personens förfaranden inom terrorism innan han börjar jobbet? Det kommer nog va väldigt få arbetsplatser som skulle ta emot en terrorist frivilligt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2015-01-19 20:21
#40

Den som åker utomlands för att mörda, våldta mm ska inget annat göra än sitta på livstid utan en massa daltande. Bakom lås och bom, utan permissioner, så gör de ingen skada för den civiliserade delen av befolkningen.

Sköter de sig inte i finkan så bör tid adderas på straffet. Det skall löna sig att vara skötsam i det här landet, inte tvärsom. Det får vara slut med allt fjollrande. Vart tusan är det här landet på väg? 

Arbetslösa vanliga människor skall ha arbete före nånting annat.

Mysan59
2015-01-19 20:35
#41

Ja det där är nog bland det sjukaste jag läst! Varför i helsicke ska dom ens få komma tillbaka och dessutom få större chans till jobb? Och terapi? Tror nån på fullt allvar att dom är mottagliga för det?

#37 Varför tar du då inte #36 fråga på allvar? Varför inte hjälpa Breivik om vi hjälper andra terrorister?

Annons:
[VSK]
2015-01-19 20:39
#42

Man ska ALDRIG förhandla med terrorister. Svårare än så är det inte.

[Jimmy.L]
2015-01-19 21:10
#43

#38 I Finska vinterkriget  gick frivilliga svenskar med en armé det är ju skillnad från IS som är stämplad som en terrororganisation. 

Tydligen har man redan  gett praktikplatser till dom som kommer tillbaka.

http://www.metro.se/nyheter/slogs-for-is-fick-praktikjobb-nar-de-kom-hem-till-orebro/Hdzoas!rVe5ydFQvRRbhfRp8diDOQ/

[JenniN]
2015-01-19 23:01
#44

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article20185121.ab

Så där har ni svart på vitt vad jag har sagt hela tiden. En ung man ifrån Vivalla fick alltså jobb när han kom tillbaka efter att ha stridit för IS men åkte ändå ner några månader senare och krigade, han stupade också där nere. 

Men det är det jag har sagt hela tiden, de kommer inte att bli mindre troende eller mindre extrema för at de får arbete här. 

Och magicat, jag är allvarligt när jag frågar om vi ska ge breivik ett jobb. Han om någon är väl terrorist och du tycker du att terrorister ska få jobb för att på något sätt förebygga att de utför terrordåd igen. Borde inte då det förebygga att han skadar någon igen om vi ger honom jobb? 

Eller fungerar han kanske som andra terrorister? Krigar för det extrema som våran utveckling i Sverige har tagit sig ifrån, och de kommer inte att ändra sig. Vilket killen fråb Vivalla som stupade är bevis på. Ett jobb kommer inte göra någon skillnad, det kommer bara ge dem pengar och sysselsättning mellan varven nere i syrien där det dödas och våldtas VARJE dag.

Zyperior
2015-01-20 00:11
#45

Vad sänder detta för signaler till de som drabbas av terroristerna? Jävla hyckleri att man står för mänskliga rättigheter och människors lika värde när man belönar terrorister.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2015-01-20 00:22
#46

#45 Exakt.

Magi-cat
2015-01-20 08:36
#47

För sista gången: Förslaget som föranledde den här tråden handlar inte om någon benådning eller att se mellan fingrarna med brott och grymheter. Inte heller att "släppa ut terrorister och ge dem jobb och gulla med dem".

Det är ett förslag för att om möjligt och tillsammans med andra åtgärder förhindra återfall och att de tar med sig andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2015-01-20 09:16
#48

Känns som detta uppmuntrar till extremism. Kommer tänka på de socialt utsatta områdena i Stockholm där man ger arbete åt ungdomar eller upprorsmakare som bränner bilar, där ryktet på gatan bland barnen är att bränna bilar för att få arbete.

Varför göra terroristerna en gentjänst?

http://www.svt.se/dokument-inifran/brann-en-bil-fa-ett-jobb

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[sanna70]
2015-01-20 09:22
#49

Risken är att det får motsatt effekt och att brottsligheten och terror ökar för det verkar vara det enklaste sättet att faktiskt få både arbete och professionell hjälp i dagens läge.  Med andra ord det våra politiker säger är  "Brott lönar sig"

Magi-cat
2015-01-20 09:29
#50

Om vi vänder på det hela: Om behovet av jobb och professionell hjälp är så skriande att man bränner bilar för att få det (vilket låter överdrivet) visar det hur avgörande det är att satsa förebyggande, minska utanförskap och för ett omtänksamt samhälle.

#49 Nej, det är inte detsamma som brott lönar sig. Det är att stämma i bäcken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-20 09:37
#51

Öga för öga, hämnd och repression inte effektivt…

"– Metoderna – mycket brutalare än det sagts – var inte effektiva. Faktum är att det finns exempel på att man fick vilseledande uppgifter, sa Feinstein."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usas-tortyr-mer-brutal-an-vad-som-sagts_4175803.svd


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2015-01-20 09:38
#52

#50 Ärligt talat så är det ju det vi har gjort i Sverige hela tiden. Om någon begår brott tex sabotage, misshandel, våldtäkt, mord, hotangrepp, förföljelse mm mm så blir dem erbjudna hjälp. Det är snarare själva offret som blir nonchalerat för här finns ett tanke sätt "om man begår brott (oavsett vilket slag) så ska man ha hjälp" 

Som vi kan se har det bara lett till ännu mer våld och brotten har bara ökat, den enda och största skillnaden är att människor som blir utsatta avstår många gånger att anmäla pga fara för sitt och sin familjs liv. Så vi kan dra en enkel slutsats att bara för att det ser bra ut i statistiken så betyder det inte  att det är bra i verkligheten.

[JenniN]
2015-01-20 12:06
#53

Magicat, men det spelar väl ingen större rol hur det är TÄNKT att det ska fungera, det kommer ju inte fungera på det sättet. 

Killen från vivalla fick ju jobb men åkte tillbaka iallafall. Hur försvarar du det? 
Skulle inte det där jobbet få honom att inte vilja vara terrorist längre, eller kan det vara så att det faktiskt inte fungerar?

Magi-cat
2015-01-20 12:30
#54

#53 Hur fungerar Guantanamo?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-01-20 12:32
#55

54# Man herregud, varför kan inte svara på frågan? Varje gång jag stället en fråga till dig så svarar du med en fråga, Sluta upp med det och ge mig ett svar på frågan i 53# Istället! 
:)

Annons:
[Hayabusa]
2015-01-20 13:12
#56

#54 Guantanamo har, skulle jag tro, inte haft önskad effekt. Men ingenstans i diskussionen nämns det att Sverige ska skapa ett eget Guantanamo, vilket gör att jämförelsen haltar.

Tanken är säkert god, det är viktigt att ta hand om de IS-soldater som återvänder till Sverige så att de kommer på "rätt bana" (vad det nu är). Dock känns det orimligt att "belöna" dem med bostad & jobb om de lovar att göra avbön. 

Får jag jobb & bostad om jag lovar att inte åka till Syrien och strida för IS? Vad får jag om jag lovar att inte bränna upp grannens bil? Jag tänkte mig en nyrenoverad 3:a på Östermalm, det kan det väl vara värt?

Zyperior
2015-01-20 15:38
#57

#54 Njuter du av att se terroristernas offer lida medans de lever lyxliv i jämförelse?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2015-01-21 10:27
#60

Ta något citat ur artikeln eller skriv något till länken ser så mycket trevligare ut en bara en länk.

[Jimmy.L]
2015-01-21 10:30
#61

Tänkte på en sak. Våra veteraner får inte samma stöd som dessa IS-krigare får är inte det fel borde inte dom få jobb när dom kommer hem?

[JenniN]
2015-01-21 16:00
#62

59# "De kan vara livsfarliga, genom att hälpa den så hjälper vi oss själva. "

Så vi ska alltså agera i ren rädsla, lägga oss ner och visa oss besegrade? 
Har du inte läst länken om Vivalla. Folk FLYR redan från sina hem i SVERIGE. Muslimer och Svenskar. De flyr för att de är rädda för att grannen ska vara IS, sympatisör. De flyr för att de har fått MORDHOT. Från IS sympatisörer. 

Är det så vi vill ha det i alla städer då?

Annons:
vallhund
2015-01-21 18:47
#63

#62 Varför taggar du mitt inlägg? Att du är islamofob framgår tydligt av dina inlägg.

"Muslimer och Svenskar", menar du att muslimer inte kan vara svenskar, eller blev det fel när du tänker/skriver? 

Jag har för vana att läsa trådar inklusive postade länkar innan jag skriver.

Mera läsvärt:

http://www.expressen.se/kultur/bra-for-vad/

Mera läsvärt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6ran_Rosenberg Hoppsan han får tydligen inte ha en åsikt eftersom han är av judisk börd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

vallhund
2015-01-21 19:48
#64

#57

Källa?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[JenniN]
2015-01-21 20:48
#65

63# Nej det jag menade när jag skrev muslimer och svenskar var snarare att det drabbar muslimer lika mycket som alla andra. Det drabbar till och med dem VÄRST, I SVERIGE. Så vi ska alltså släppa in dem i andan att de kommer vara säkra här från kriget de flytt, 

För att de sedan ska behöva fly när de väl kommer hit? 

islamofob? Förutfattade meningar ser inte bra ut på någon, sluta med det är du snäll.

[Carpinus]
2015-01-25 23:19
#66

Yekbun Alp är kurd och aktivist för kurders rättigheter i Turkiet. Hon verkar inte  ha så mycket till övers för gräddfiler för hemvändande jihadister. Så här skriver hon bl.a. på Expressen debatt idag:  "För att motverka religiös radikalisering i förorterna vill Mona Sahlin införa ett skattefinansierat stöd till terrorister som krigat i våldtäkts- och terrororganisationen IS (ISIS/Daesh). Det lovade hon vid ett seminarium i Rinkeby november 2014. Ett centerpartistiskt kommunalråd i Örebro har vädrat liknande tankar, då han föreslagit att IS-krigare som återvänder bör få psykologsamtal och hjälp att få jobb." (---) "Vad är då nästa steg, att ge terroristerna ersättning för förlorad arbetsinkomst? Mona Sahlin vill alltså belöna terrorister som åkt ner till Kurdistan, Irak och Syrien för att våldta kvinnor och barn och sälja dem vidare som sexslavar. Dessutom halshuggit människor på löpande band, fördrivit hundratusentals på flykt, massmord som folkmord, tortyr och kidnappning är en del av allt det onda de fört med sig gentemot dessa länder och dess befolkning. Det är tur att inte någon som Sahlin bestämde och satt vid makten i Nürnberg när nazisterna ställdes inför rätta för krigsbrott och folkmord på flera miljoner judar, romer och homosexuella. Hon skulle säkert ha frikänt dem och gett dem ekonomiskt stöd." Ord och inga visor…

Läs mer här!

[VSK]
2015-01-26 09:42
#67

Mona är nog inte riktigt frisk nånstans… 🤔

Magi-cat
2015-01-26 10:14
#68

"De extrema krafterna ska inte få samhällets stöd", säger Mona.

"Det behövs ett avhoppar- och ett anhörigstöd"

Avhoppare är alltså någon som lämnar den destruktiva banan. Är det inte rätt att uppmärksamma dessa - som en av många åtgärder att motverka radikaliseringen? De enda som kan övertyga någon är säkert en som vet vad han snackar om och har kunskap om islam.

Sahlin säger också, självkritiskt, att man varit för sen att reagera och haft för dåliga kunskaper.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/sahlins-lofte-stod-till-avhoppare


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2015-01-26 16:29
#69

Fredrik Brandberg officer i Afganistan "Det vore underbart om undertecknad fick ett liknande bemötande vid hemkomst, där jag kan känna trygghet i att ha en anställning, en månadslön och en social förankring i samhället där jag slapp fundera på om jag är önskad eller inte." 

**http://nyheter24.se/debatt/787880-officer-i-afghanistan-om-is-krigare-ska-fa-jobb-vad-far-da-jag-nar-jag-kommer-hem
**

Annons:
kallepudas
2015-01-26 20:24
#70

Låt oss nu backa bandet……aftonbladet presenterade ett helt gäng med människor som åkt ner för att strida för IS eller ISIS eller vad skiten nu kallas……aftonbladet visade dessa med bild & namn för ett tag sedan och dessa hade blivit svenska medborgare mellan åren 2007-2010……antagligen flydde dessa från krig & elände för att sedan 2013-14 självmant åka ner dit för att begå sådana gärningar som dessa flytt ifrån……..man kan ju med gott samvete kalla dessa individer för "HYCKLARE" "LÖGNARE" ……finns ju fler ord men dom är inte rumsrena att ens skriva på ett forum så dom behåller jag för mig själv.

Gronstedt
2015-01-27 08:40
#71

#50: "Det är att stämma i bäcken." Knappast. För att "stämma i bäcken" skulle man ge dem terapi,  jobb etc. innan de gav sig av första gången, eller helst innan de kom på tanken att ge sig iväg. Det skulle det vara verklig nytta med.

#68: "Avhoppare är alltså någon som lämnar den destruktiva banan." Förvisso, men ingen ska gå straffri för sina brott bara för att hen väljer att avstå från att begå fler. Det gäller såväl IS-krigare som andra våldsverkare. "Är det inte rätt att uppmärksamma dessa …" Jo, det är rätt att låta dem sprida sin insikt att de burit sig extremt dumt åt till alla som funderar på att bära sig lika dumt åt. Det är till och med rätt att hjälpa till att sprida detta budskap. Men det är inte rätt att låta dem slippa straff och i stället ge dem förmåner som inte ges till människor som aldrig begått några liknande brott.

Generellt: Guantanamo kan knappast likställas med svenska lagstadgade brottspåföljder.

[Jimmy.L]
2015-01-27 08:45
#72

Fredrik Brandberg: "Det vore underbart om undertecknad fick ett liknande bemötande vid hemkomst, där jag kan känna trygghet i att ha en anställning, en månadslön och en social förankring i samhället där jag slapp fundera på om jag är önskad eller inte"

http://nyheter24.se/debatt/787880-officer-i-afghanistan-om-is-krigare-ska-fa-jobb-vad-far-da-jag-nar-jag-kommer-hem

[JenniN]
2015-01-27 23:08
#73

Min granne som är invandrare själv som har bott här i många år är mycket upprörd över detta, då de personer som krigar för IS är de personer han flydde ifrån från början. 

Inte bara släpper vi in de folket som mördade hans barn, vi ger dom också möjligheter för att de inte ska känna utanförskap. 

Det om något tycker jag är EXTREMT orättvist. De flyr ju hit för att de är rädda för sina liv, varför ska vi släppa in deras fiende också? De gör ju bara att de till slut kommer behöva fly Sverige också .

[Carpinus]
2015-01-28 07:52
#74

Ett av Mona Sahlins favorituttryck är "Det är inte okej". Nu lånar jag det och säger så skönt att så många nu tar avstånd från den svenska flatheten och gör klart att det "inte är okej" att stå handfallna inför folkhemsterroristerna och premiera dem med gräddfil till arbete och omsorg efter att de varit ute i världen och skurit halsen av försvarslösa och urskiljningslöst dödat för sin tros skull.

Senast i raden av avståndstagare till det svenska normbildandet  är Jennifer Wegerup på Aftonbladet, som skriver: _"…Där kan vi se videoklipp där IS skryter med att skära halsen av fiender, våldta och begå folkmord. Det är rätt att Sverige, i möjlig mån, ger människor på flykt chansen till ett nytt liv.
_

De som väljer att mörda och våldta för terrorister har vänt den chansen ryggen.Att belöna våldsverkare, dessutom med hjälp av skattemedel, är att svika alla laglydiga, hårt arbetande personer i vårt land. Det är också ett svek mot alla dem som kommer hit och jobbar häcken av sig, lär sig svenska och blir en berikande del av vårt samhälle.

Och, inte minst, det är att svika alla offer för IS grymheter, även dem som flytt hit från dess terror och etniska rensning. Som de kurdiska yazidierna, som riskerar att få se sina bödlar behandlas som offer.

Ingen missriktad välvilja i världen skulle kunna ursäkta ett sådant svek."

Magi-cat
2015-01-28 07:57
#75

Det finns ingen ursäkt för sådana brott och det finns ingen välvilja mot brotten. Vad frågan gäller är olika förslag för att förhindra hemska handlingar och att personerna i fråga tar med sig andra på den destruktiva banan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-28 11:07
#76

#75 Bakom lås & bom resten av livet så vore det problemet löst! 

Och skulle man sitta där så vore det vatten& bröd som borde gälla plus någon grönsak & frukt om dom varit snälla…inte som nu när dom får bättre mat en barnen i skolan……rena skämtet med straff i sverige. 

Undrar hur länder i mellanöstern straffar terrorbrottslingar…..med tanke på att otrohet slutar med stening i vissa länder där så tycker jag inte att mitt förslag är vidare hårt med vatten & bröd.

Annons:
Magi-cat
2015-01-28 11:15
#77

#76 Ja, tänk så bra det blir då….Ett litet Guantanamo i varje by blir så bra så. Då får inte hat, hämnd, misstro och vedergällning något fäste. Medmänsklighet och tolerans blir ledstjärna.

*ironi*


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-28 11:21
#78

#77 Och att bjuda människor som mördat & våldtagit på saft & kakor visar att dom gjort fel?  

Det är lite som att säga åt en krokodil att börja äta frukt & grönt!

Magi-cat
2015-01-28 11:28
#79

#78 Var inte löjlig!

Det går inte att diskutera märker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2015-01-28 11:32
#80

Vi får aldrig glömma IS illdåd.

vallhund
2015-01-29 13:44
#81

Självklart får vi aldrig glömma några illdåd som begåtts oavsett vem som begår dem. Vatten o bröd är ganska ointressant att komma o dragandes med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Hayabusa]
2015-01-30 08:42
#82

För att förhindra någon att att ansluta sig till IS så måste man, till att börja med, förstå argumenten som dessa personer har/får. Redan där, anser jag, finns det en stor meningsskillnad att överbrygga. Exempelvis ser de inte IS som "boven i dramat" utan tvärtom som en rörelse som skall befria folket från onda regeringars förtryck. Hur får du människor med en sådan stark övertygelse att totalt ändra uppfattning? Genom att lyssna på Mona Sahlin? Tveksamt.

Personligen anser jag inte att det handlar om att skapa ett "svensk Guantanamo" eller att sätta dem på "vatten & bröd", utan huruvida det är principiellt acceptabelt att delta i en militär rörelse som begår övergrepp.

Nej, jag tror inte att någon blir bättre av att sitta bakom galler. Å andra sidan känns det inte bättre om de kommer undan med samtalsterapi & avbön.

kallepudas
2015-01-30 09:01
#83

#81 Du vet vad det är för folk vi pratar om va?  

Den där sekten & deras allierade är minst lika hemska som nazisterna om inte värre……om "is-krigare"=tillåt mig skratta lite….. men kommer dom åter hemåt mot sverige så borde svenska militären egentligen se dom som en anfallande makt & försvara rikets gränser men tyvärr är det ju inte mycket kvar av forna sverige.

Annons:
Magi-cat
2015-01-30 09:08
#84

#83 Vad är det för "forna Sverige" du pratar om?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-30 09:19
#85

#84 Gamla sverige var lite tuffare mot lite allt möjligt……lite historia kanske vore bra för det blir lite långa inlägg om jag ska skriva hela sveriges historia. 

Men straffen var lite andra förr i tiden & lite mer i nivå med brottet så att säga. 

Forna sverige……ja vi hade en militär som satte sig i respekt överallt och hade några isis-mesar ramlat in över gränserna så hade dom minst sagt fått sitt rätt straff.

[sanna70]
2015-01-30 09:22
#86

Självklart så ska brottslingar (oavsett slag) straffas. Om vi börjar tänja på lagen och göra undantag så tyder det på både feghet och svek mot folket.

Vissa blir straffade medans andra går fria för att dem tillhör en annan etnisk grupp och var med i terror grupp. Jag tycker att dem politiker som delar dessa åsikter borde be om ursäkt för Svenska folket för sitt uttalande. Hur kan man göra sådan skillnad på mördare.  .?  Vissa får mörda andra får inte? Vad ger det för signaler?

Magi-cat
2015-01-30 09:38
#87

#85 Historia är bra att kunna, det är därför det heter att man ska lära av historien, inte upprepa misstagen.

Du verkar längta tillbaka till tiden för lite hårdare tag i straffen. Spöstraff och stegling, halshuggning och hängning och lite annat smått och "gott"? 

Borde det inte ha gått framåt sedan dess.? Varför inte vara ett mänskligt föredöme istället?

Din macho-retorik om isis-mesar är f.ö. väldigt obehaglig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-30 09:43
#88

#86 Du tycks ha hakat upp dig lite. Det handlar inte om åtalseftergifter för begångna brott där man kan åtalas enligt svensk lag. Du kan hålla på och dra den där valsen hur länge som helst, men den stämmer fortfarande inte och att du gör det i ett bestämt syfte är lätt att se.

Vad det gällde var inte  "göra skillnad på mördare", (du kan lägga av med det där nu), utan att stävja terrorism genom att förhindra återfall och att några drar med sig andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-30 09:50
#89

#87 Du vet att det är du & jag som står på is lista……i alla fall jag för jag är inte allierad med is så jag vet att får dom sin vilja igenom så lär det vara mig dom skär halsen av……..tyvärr tycker jag sådant beetende inte hör hemma i världen & sådant våld kan bara bemötas på ett sätt. 

Och skulle det någon gång hända att isis rullar in med sina fordon & beväpnade män på flaken så hoppas jag verkligen att svenska militären inte välkomnar dom så som många vill utan ser dessa som angripare vilket dom är och en angripare ska bara bemötas på ett enda sätt…….inte är det kaffe & kaka.

[sanna70]
2015-01-30 09:54
#90

#88 I mitt tycke så är ett brott alltid ett brott. Min personliga åsikt är att om man bryter mot lagen så ska man straffas för det. Om man har lämnat Sverige och begått mord, våldtäkter, misshandel mm mm så har man förbrukat rätten att återvända. Det finns inga ursäkter i världen till att man går och mördar män, kvinnor och barn. 

Annons:
[Jimmy.L]
2015-01-30 10:05
#91

#89 Detta är ju ingen uppgift för Försvarsmakten utan mer för SÄPO att avgöra om dom är ett hot mot rikets säkerhet. 

Frågan är vad för typ av straff man ska ge dom livstid borde ju vara ett lämpligt straff för mord, våldtäkt och terrorism.

Magi-cat
2015-01-30 10:07
#92

#90 Det finns inga ursäkter i världen till att man går och mördar män, kvinnor och barn. 

Det blir inte bättre av att du skriker. Det har aldrig varit frågan om några ursäkter för vidriga handlingar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-01-30 10:09
#93

#91 Straffet beror väl lite på huruvida de har svenskt medborgarskap eller inte att göra tycker jag också. Har dem inte det ska utvisning ingå. Kan tycka att vi ska utvisa dem direkt snarare än att låta skattebetalarna stå för en fängelsenota.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
2015-01-30 10:33
#94

Det känns som att politiker vill tänja på lagarna genom att låta terrorister slippa straff. I stället erbjöds dem terapi och arbete.

Vore bättre att utvisa dem för gott och om dem har Svensk medborgarskap ska den kunna omprövas och återkallas i sådana fall. 

Ska man töja på lagen så bör man åtminstone göra det på ett rättvist sätt och det gör man inte genom att bjuda mördare på saft och kakor, terapi och extra förmåner som arbete. 

Idag är arbetslösheten stor, det är ont om arbete och det finns dem som har sökt hundratals jobb, människor som kämpar hårt för att få sin vardag att gå ihop. Vad tror ni att dessa människor kommer att tänka när dem ser hur arbeten försvinner framför näsan på dem till några terrorister? Det om något skapar mera osämja i samhället och det är ju detta vi vill komma ifrån.

[Jimmy.L]
2015-01-30 10:55
#95

#93 Jag tror det är en av dessa som har åkt ner som sa upp sitt svenska medborgarskap men han har stupat. Och vissa av dessa som åker ner är ju födda här men med föräldrar som har utländsk bakgrund.

Magi-cat
2015-01-30 10:57
#96

#94 Det känns som att politiker vill tänja på lagarna genom att låta terrorister slippa straff.

Istället för att sitta och känna och upprepa samma saker kan du ta reda på hur det förhåller sig! Var har man gett åtalseftergift för brott där man enligt Svea rikes lag ska utdöma straff?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2015-01-30 11:00
#97

#94 Att ge terroristerna terapi och arbete ser jag inte som straff.

Våra politiker borde komma ihåg att dem finns för att tjäna folket och göra det så bra som möjligt för sitt folk annars kan folket vända sig mot dem. Det har redan börjat.

Annons:
Magi-cat
2015-01-30 11:24
#98

#97 Ska inga dömda ha terapi och återanpassning till samhället menar du? 

Igen: Vilka terrorister har sluppit åtal för brott där straff kan utdömas enligt lagen?

Eller du kanske vill gå förbi lagarna, som lämplig hämnd? Var hamnar vi då?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-01-30 11:34
#99

…….någon mer som hör stöveltramp?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2015-01-30 11:35
#100

#99 Ja. Tyvärr. 😕🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-30 11:43
#101

#91 Det bästa vore ju om dom aldrig kom tillbaka så behöver vi inte bry oss om dom. 

Att jag drar in försvaret är ju att is inte tänkt stanna vid att småbråka lite som dom gör nu……det där kommer att bli större.

kallepudas
2015-01-30 11:48
#102

#98 Den norske breivik sitter på ett straff & han kommer aldrig mer ut…….det är ett vettigt straff för hans gärningar och dom där is begår samma handlingar fast ännu värre där dom håller kvinnor som sexslavar,mördar & släpar kvarlevor av folk bakom bilar……..dom är värre monster en breivik & det finns ingen samtalsterapi som hjälper på honom utan skulle han släppas fri så lär han återfalla och kanske utföra ännu värre gärningar. Idioter behöver inte återanpassas utan hålls borta från vanligt folk.

[Jimmy.L]
2015-01-30 11:52
#103

#98 Våra veteraner då ska man inte ge dom bättre hjälp och stöd? 

#101 Försvarets uppgift är inte att bevaka dessa terrorister utan det har vi SÄPO till. Polisen kan kalla in försvaret vid behov men det är tveksamt så länge det inte finns sådan uppgift att lösa. Men skulle det finnas en hotbild mot samhällsviktiga byggnader då kan hemvärnet och Försvarsmakten kallas in för att bevaka sådant om regeringen vill det.

Zyperior
2015-01-30 11:54
#104

#99 & #100
Hellre ljud av stöveltramp än ljud av självmordsbomber. Men det är bara min åsikt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Magi-cat
2015-01-30 12:03
#105

#104 😮Men herregud, tänk dig för!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-01-30 12:09
#106

#103 Kan polisen verkligen kalla in försvarsmakten mot svenska medborgare, trodde det blev förbjudet efter skotten i Ådalen-31?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Jimmy.L]
2015-01-30 12:13
#107

#106 Ja lagen ändrades 2006 och man kan låna personal och utrustning vid terroristangrepp.

.http://www.dn.se/debatt/nu-maste-polisen-acceptera-terrorovning-med-forsvaret/

Zyperior
2015-01-30 12:15
#108

#105 Jag gjorde det och tvingas jag välja mellan de två så står jag fast vid mitt svar. Förhoppningsvis tvingas jag aldrig välja.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-30 12:17
#109

Det är den typen av "val" som gjorde att nazismen växte sig stark!

Det är ett konstlat val och man måste välja en helt annan väg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-01-30 12:22
#110

#109 Det är den typen av val som idag lett till IS och andra extrema muslimska inriktningar. De hörde hellre självmordsbomber. Det är den typen av val som dagligen görs idag av de individer som åker ner och krigar för IS. Det är den typen av val vi kanske står inför i Sverige en dag när terroristerna beslutar att Sverige är in- och övertagbart. Men jag håller med dig, det finns andra vägar att ta, än så länge. Så som jag skrev i 108, förhoppningsvis tvingas jag aldrig att välja.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-30 12:23
#111

#103 På vilket sätt skulle det vi diskuterar här utesluta någonting alls?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
2015-01-30 12:28
#112

#111 För att våra veteraner som tjänstgjort utomlands saknar stöd än idag och att många partier i riksdagen inte visar sitt fulla stöd till dom. Jag skulle vilja se samtliga partiledare på veterandagen och visa sitt stöd för våra veteraner.

Zyperior
2015-01-30 12:32
#113

#111 Det vi diskuterar här är det politikerna säger. Detta inkluderar det dem inte säger. Hade förslaget om att veteraner behöver detta stöd kommit först och varit etablerat ett par år hade man kunnat komma nu och säga "Vi önskar ge terrorister samma stöd som veteraner får" som ett medel för att motverka terrorism. "Detta under sin tid i fängelse". Då hade det varit ett mer förståeligt uttalande.
Men nu kommer uttalandet i dagens politiska klimat och därför låter det som ytterligare försök till att dalta med extrema islamister, allt för att undvika rasiststämpel och ta avstånd ifrån SD.
Man nämner inget om straff alls i sina förslag. Utan endast terapi och jobb.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-01-30 12:34
#114

#107 Är det inte också så att militären tar vid ett visst krisläge över makten helt över landet?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2015-01-30 12:39
#115

#114 Nej det är regeringen som styr landet även vid en kris. Där i mot kan dom bestämma själva hur dom vill använda resurserna och hur dessa ska sättas in på lämpligt sätt.

Magi-cat
2015-01-30 12:40
#116

Tänk bara efter, en del av er, så ni inte blir lika hatiska själva…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-01-30 12:46
#117

#115 Ok. Jag kan inte så mycket om hur den biten funkar. Det kändes dock logiskt att det borde vara så att det finns en punkt och när den är nådd så spelar politikers makt inte någon roll längre. Då är det våra högst utbildade och graderade militärer som avgör vad som är bäst för Sverige och i och med det får full tillgång till all Sveriges infrastruktur t.ex. Känns jäkligt dumt att politiker ska kunna säga till militärer vad som behövs och inte. Nu menar jag såklart i extrema lägen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-30 12:51
#118

#117 Eftersträvar du en militärdiktatur? 😮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zyperior
2015-01-30 12:52
#119

#118 Nej, när har jag påstått det?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-30 12:54
#120

#117  Känns jäkligt dumt att politiker ska kunna säga till militärer vad som behövs och inte. Nu menar jag såklart i extrema lägen.

 Aningslöst är väl det vänligaste man kan säga om det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-30 12:54
#121

#117 Det finns eller fanns i alla fall en gräns då svenska försvaret agerar helt på egen hand som till exempel vid ett anfall då sveriges regering helt enkelt inte kan fungera som normalt och då försvaret helt rämnat så skulle försvaret fortsätta med ren gerillakrigsföring mot den främmande makten…nått i den stilen förklarade ett befäl för oss att så skulle det kunna bli i värsta fall.

[Jimmy.L]
2015-01-30 12:55
#122

#117 Våra politiker är ju folkvalda och styr landet även vid en kris. Men ansvaret ligger ju på andra myndigheter som ska använda dom resurser som finns att tillgå. Det gäller ju att dom olika myndigheterna samarbetar så som polis och räddningstjänst, MSB, Länsstyrelser, kommuner och försvaret vid ett terrordåd.

Zyperior
2015-01-30 12:57
#123

Vad jag syftar till är att jag föreställer mig scenarion där militären borde ha mer makt än politiker.

Lek med tanken att Sverige invaderas av Danmark hux flux. De tar sig in och belägrar stora delar av södra Sverige. Då ska väl militären avgöra vad som ska göras. Jag litar inte på att politiker har den kunskapen som krävs för att militären skall kunna utföra sin uppgift på bästa möjliga sätt. De ska inte behöva fråga Stefan Löfven om det är ok att spränga visa tågbanor och broar till exempel och sjukhus ska kunna göras om till militärsjukhus vid en eventuell front.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2015-01-30 12:59
#124

#121 Nu är du inne på en ren konflikt vilket inte tråden handlar om vill du diskutera försvarsmakten är det bättre att starta ny tråd eller diskutera på militärhistoria i fokus.

[Jimmy.L]
2015-01-30 13:01
#125

#123 Det kan vi ju diskutera i en ny tråd men vi har ett försvar som håller max en vecka med nuvarande resurser i ett krig.

Annons:
Zyperior
2015-01-30 13:05
#126

Ja absolut, håller med att detta bäst diskuteras i en annan tråd. Ville bara förklara mig inför påståendet i 118 och 120.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kallepudas
2015-01-30 13:18
#127

#124 Absolut.

vallhund
2015-01-30 13:30
#128

Harkel 🥵😟Kom just på att alla problem i världen skulle försvinna om fler länder styrdes av militärdiktaturer.☝️

#117 det var ungefär det scenariot som låg bakom Hitlers maktövertagande en gång på världen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zyperior
2015-01-30 13:35
#129

#128 Det är sant, ungefär. Med tillägget att det va just en folkvald politiker som tog makten över militären istället för tvärt om.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kallepudas
2015-01-30 14:39
#130

#128 Kul att du drog in just Adolf men det finns ju likheter & det skrämmande många om man jämför terrorsekten is & just hitler.

kattöga
2015-01-30 17:11
#131

Jag tycker som någon annan skrivit här också att åtminstone dom som invandrar till vårt land redan då dom kommer, ska få information om att dom försitter sina chanser om dom allierar sig med terrorister (var som helst i världen), begår andra brott mot "Sveriges säkerhet" eller dom som bor i Sverige. Inom ett visst antal år…… ca 100 st kanske…… Om dom överträder dessa bestämmelser har dom försuttit sina chanser och förverkat sitt svenska uppehållstillstånd/medborgarskap samt åker ut/är inte välkomna tillbaks.

Då behövs inte såna åtgärder som i #0. Jag förstår intentionen i dom men är skeptisk till hur mycket det kan hjälpa. Eller rättare sagt, hur många det skulle hjälpa. Kanske någon enstaka, men räcker det?
Kanske kan förebyggande åtgärder och information, innan någon får för sig att ge sej ut och leva terrorister, ge något bättre resultat, det tror jag iaf. Det tycker jag man borde satsa mer på istället.

Lite svårare blir det förstås om det handlar om svenska medborgare (oavsett rötter) som får för sig att bli terroristhjältar……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zyperior
2015-01-30 18:05
#132

#131 Klokt sagt. Jag tror även mer insyn i de verksamheter där rekrytering kan förekomma och påtryckningar från politiskt håll att dessa verksamheter jobbar aktivt för att motverka den typ av extremism som kan uppstå. Jag tror att många muslimer vet mycket mer vad som pågår från de extrema krafterna som nu värvar medlemmar. En del vill säkert inte avslöja men jag tror de flesta skräms till tystnad eller uppmanas att inte gå till myndigheter med information. Man sätter nog både vänner och familj på spel om man "tjallar".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
tarantass
2015-01-30 20:07
#133

Här skriver fyra före detta högerextremister om vad som fick dem tillbaka mot konstruktiva värderingar. Jag undrar hur många av dem som förespråkar strängaste möjliga behandling av islamistiska extremister som förespråkar samma behandling av högerdito.

http://www.dn.se/debatt/hall-dorren-tillbaka-oppen-for-extremisterna/

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Jimmy.L]
2015-01-30 20:26
#134

#133 Dom högerextrema som begår brott straffas av våra domstolar. IS-krigare är beredda att dö för sin sak det är väl skillnad från nazisterna. Krigsbrott bör ju ge livstid efter som det är ett brott som är vidrig rapporterna från Syrien och Irak är ju ingen rolig läsning med våldtäkter, sexslavar, nackskott och massavrättningar av civila. Begår nazisterna mord ska dom ju självklart även dömas till livstid tycker jag.

[sanna70]
2015-01-30 22:59
#135

Man kan inte ens jämföra högerextrema och islamister, Det är två helt olika typer av brott, högerextrema kan bära sig illa åt och visst har misshandel förekommit i några få fall men islamister går medvetet in för att döda så många som möjligt och ändå pratas det om att dem ska slippa straff. Hur tänker man då? Hur kan man ens dra en sådan jämförelse?

Magi-cat
2015-01-31 07:11
#136

#135 Var pratas det om att någon ska slipp straff för begångna brott straffbara enligt svensk lag?

Så högerextrema är liksom av ädlare slag, inte lika fanatiska, lite småtaskiga men inget man behöver vara rädd för?

Så skönt att höra…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-01-31 08:53
#137

Lite intressant;
Förslag om att Svenska medborgare ska kunna straffas om de köper sex utomlands

Däremot kan man åka ner till Irak och våldta bäst fan man vill utan kostnad. Gör du det får du hjälp att hitta jobb när du kommer hem.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-31 09:00
#138

#137 Larva dig inte. Ämnet är för allvarligt för tramsretorik, tycker du inte det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-31 09:09
#139

Jag tycker det är väldigt underligt att det är människor som ändå flytt från krig & sådant elände som åker dit för att utföra det hela samt att det är barn till föräldrar som flytt hit…alltså barn till människor som flytt undan sådant elände……

Verkar väldigt underligt att livet inte lärt dom något och krig & sådant borde ju istället vara väldigt stötande men tydligen inte. 

Jag får inte ihop det där alls men det är väl religion eller något fanatiskt som jag inte  förstår.

Annons:
kallepudas
2015-01-31 09:16
#140

#138 Kommentaren #137 Verkar ju tramsig men det är ju på det viset som verkligheten är……..och att erbjuda folk arbete bara för att att minska återfall eller att dessa extremister inte ska dra med sig andra……..vi har erbjudit dessa människor en fristad redan en gång innan & belöningen frö det är att dom valt att åka på krig & våldtäktsturne……..

Magi-cat
2015-01-31 09:26
#141

"Ju mer muslimer i Europa känner sig fruktade, förskjutna och under belägring av den icke-muslimska majoriteten, desto sannolikare är det att de kommer att stödja extremisterna.

Om vi efter förra veckans mord drar slutsatsen att islam befinner sig i krig med väst, så kommer jihadisterna att ha vunnit en stor seger. Om vi välkomnar den fredliga majoriteten muslimer som våra allierade mot det revolutionära våldet, och möter dem som fullt ut jämlika medborgare, kommer våra demokratier att framstå som desto starkare."

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/pasta-inte-att-vast-ar-i-krig-med-islam/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-01-31 09:31
#142

#138 Frågar du mig är det ganska tramsigt att vi över huvud taget diskuterar huruvida mördande våldtäktsmän som kommit hit ska ha några rättigheter och kunna åtnjuta svensk välfärd. Varför? Man pratar hela tiden om människors lika värde i sin hetsjakt på SDare. Är det någon som har sjuk människosyn så är det ju dessa jihadister. Men dessa kan man förlåta och gulla med? Så länge man gör det, betyder era åsikter om människors lika värde inte ett skit för mig.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-01-31 09:46
#143

#142 Ingen vill gulla med vidrigheter, är det så svårt att fatta? 

Frågan gäller så mycket mer.

Se bara upp så du inte blir lika hatisk och hämndgirig som de du bekämpar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-01-31 09:49
#144

#141 Den haltar lite den artikeln eftersom dom "svenskar" som åkt ner för att strida för is var bedömda som svenskar,levde i det svenska samhället…har sina barn på svenska förskolor…jag vet visserligen att det finne sen klick skti i sverige som gör skillnad på folk & folk men det är ju en minoritet så i det stora hela är ju alla muslimer som bor i sverige en del av sverige och har exakt samma rättigheter som mig & dig………att sedan en del av dessa valt att åka & mörda och utföra annat kan man inte skylla på oss andra…….för varje individ är ansvarig för sina handlingar.

Vilket krig är det som står imellan väst & muslimer…har inte hört talas om något sådant?

Zyperior
2015-01-31 09:57
#145

#143 Då är det väl passande med ett mörkt hål för all evighet eller direkt utvisning för dessa individer istället? Det som diskuteras här i denna tråden, terapi och hjälp att få jobb är gullande med vidrigheter. Jag hoppas inte det undgått dig att Sveriges fängelser är inte vidare tuffa, inte heller de straffskalor vi har.

Nej, det bästa sättet att avstyra folk från att åka ner är att de blir medvetna att de aldrig mer får tillgång till den lyx som det innebär att vara invandrare i Sverige idag, om de gör det. I vetskapen att man får terapi och jobb om man åker ner uppmuntrar ju istället att ansluta sig till IS. Ansluter man sig till IS ska man ha ett helvete som väntar när man kommer tillbaks, inte ett paradis.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[JenniN]
2015-01-31 13:53
#146

Magi-cat Jag förstår att du vill väl med hur du tänker. Men föreställ dig så här istället. Du får en ny arbetskamrat på jobbet som förra året torterade kvinnor för att de inte har samma tro, våldtog dem och sedan lemlästade dem. Han höll också ett par nioåringar som sexslavar och mördade människor enbart baserat på att de inte delarsmsa tro som honom. Skulle du då känna dig trygg på ditt arbete? Skulle du verkligen känna att det är en bra idé om han skulle jobba med dina barn? Dina vänners barn eller liknande? Jag personligen skulle aldrig vilja släppa en sådan nära mina syskon. Varför ens riskera det?

Annons:
[JenniN]
2015-02-01 11:41
#147

Inget svar…. ändå tycker jag att det är en ytterst relevant fråga. Vilka människor skulle man känna dig otrygg med på jobbet? Vill man verkligen ha barnamördare som arbetskamrat? En människa utan medkänsla som iskallt kam våldta och halshugga människor. Visst vore det kul att arbeta med en sådan person?

Magi-cat
2015-02-01 12:34
#148

Vi tar det igen. Alltså:

Förslaget (det är väl det vi diskuterar? #0 alltså) kom till som en del av åtgärder för att minska risken för återfall åt extremistiskt våldsbenäget håll samt att dra med sig andra i en sådan utveckling. Om det skulle prövas och lyckas, skulle det vara en enorm fördel. Det är att skydda samhället. (vilket inte ett Guantanamo gör) Varje person som får en meningsfull tillvaro med allt vad det innebär drar med sig fler åt rätt håll, från fanatism. Och tvärtom.

Det har således inte varit tal om att "slippa straff" för gärningar för vilka man kan utdöma straff  i Sverige, om "gräddfil", om att "gulla" osv osv…Kan du/ni släppa det nu?

Huruvida samhället har tillräckliga mekanismer att skydda våra barn och andra utsatta? Jag hoppas det så att inte galningar, brottslingar, pedofiler och andra skevt skruvade av alla slag tar hand om dem. Men det är inte en fråga för den här tråden, utan handlar om ett samhälleligt regelverk som ska följas. Konstigare är det inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-02-01 16:22
#149

Vi tar det igen. Alltså:

Förslaget (det är väl det vi diskuterar? #0 alltså) handlar inte om något som helst straff för de våldsverkare, dvs återvändande terrorister. Vart i artikeln läser du det? Fantiserar du fram text som inte står där medans du läser?
Förslaget handlar om att ge jobb och terapi till terrorister. Inget annat. Inga straff. Inga som helst andra följder för sitt agerande.

**Förslaget sågas av terrorforskaren Magnus Norell.
- Vill man öka rekryteringen till IS så är det en fantastisk idé, säger han.
**http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20172412.ab

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kallepudas
2015-02-01 17:37
#150

#148 som #149 skriver blir det med andra ord saft & kaka för att ha våldtagit.mördat,lemlästat och släpat döda människor bakom en bil för att slänga dess kroppar i ett grävt hål……….

Blir det där förslaget en verklighet så tycker jag absolut att vi ska släppa ut majoriteten av dom som sitter i våra fängelser för de flesta av dom som sitter där har inte begått hälften så hemska brott.

Sedan förstår jag inte varför vi ska hindra människor för att åka dit & delta i strider men då behöver dom inte visa sig här igen om dom överlever…..borde vara enkelt för att inte gulla med dessa individer…..notera att jag skrev individer även om man bör använda annat ord för dom.

[JenniN]
2015-02-01 17:52
#151

Magi-cat

Vi tar det IGEN, kan du svara på dessa lätta frågor, oavsett VARFÖR man skulle införa metoden. Skulle du känns dig trygg? 

Jag förstår att du vill väl med hur du tänker. Men föreställ dig så här istället. 
Du får en ny arbetskamrat på jobbet som förra året torterade kvinnor för att de inte har samma tro, våldtog dem och sedan lemlästade dem. Han höll också ett par nioåringar som sexslavar och mördade människor enbart baserat på att de inte delarsmsa tro som honom. 
Skulle du då känna dig trygg på ditt arbete? 
Skulle du verkligen känna att det är en bra idé om han skulle jobba med dina barn? Dina vänners barn eller liknande?

Jag personligen skulle aldrig vilja släppa en sådan nära mina syskon. Varför ens riskera det?

Magi-cat
2015-02-01 19:14
#152

#151 Krig är ett vansinneshelvete och gör något med människor som man aldrig kan föreställa sig så länge man är i en normal värld.

Såg du bilderna från Abu Ghraib-fängelset? Den söta medelklasstjejen som poserade glatt leende där på förnedringens botten?

Ska hon få komma tillbaka till sitt hemland? Ska hon få rehabilitering för sitt krigstrauma? Ska integreras till ett normalt liv? Eller de som begick folkmord i Vietnam? Förstår du problemet? 

Vi kan inte börja kringgå lagar för att vi tycker ännu sämre om vissa fruktansvärda krigsbrott än om andra. 

Alla krig är åt helvete och alla krig måste få ett slut. Vi kommer inte dit med ett sämre och mindre demokratiskt samhälle än vi har nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-01 19:20
#153

152# Men varför svarar du inte på mina frågor? 

nej att jag inte vill ta in och hjälpa de som stridit för IS är inte för att jag vill på något sätt "stoppa invandringen" eller liknande. Jag vill att vi ska hjälpa de som flyr ifrån krig på ALLA sätt vi kan. För vi har pengar och vi har bostäder, så det borde vara våran skyldighet att hjälpa de bättre behövande. 

Men de som krigar för IS hör verkligen inte in i den kategorin, inte alls. De är raka motsatsen till de som jag vill hjälpa. De är DE som skapar krig, de är DOM som många av de flyktingar vi har här, har flytt IFRÅN.  Det är fruktansvärt orättvist.

Men snälla kan du svara på hur du skulle känna i det frågor som jag stallde i 151 :)

Annons:
Magi-cat
2015-02-01 19:44
#154

#153  Är det skillnad på krig och krig?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-01 19:45
#155

154# Varför kan du inte svara på mina frågor?

kallepudas
2015-02-01 21:09
#156

#154 Det är skillnad på krig & krig……..finns lite fina spelregler man ska hålla sig till i krig. 

Det finns en massa som man får göra i ett krig men att ta journalister till fånga & skära halsen av dessa då har man brutit mot en massa regler.  Krigsfångar brukar bestå i soldater från dom man krigar mot och man använder heller inte kvinnor och barn som gisslan. Ska jag fortsätta med saker som is bryter mot?

kallepudas
2015-02-01 21:50
#157

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20252330.ab 

Vad som borde göras åt is……hela världen borde förklara krig mot denna terrorsekt……exakt varenda land borde delta i att städa upp jordklotet lite mot just denna grupp. Usa har ett stort ansvar eftersom dom tog bort en person som upprätthöll balansen där nere….alltså saddam hussein som inte var min favorit men det här är ju konsekvensen så därför bör usa ta ett stort ansvar men hela världen borde gå samman & kriga ner dessa personer…….ge is-soldaterna två alternativ ge upp eller dö i strid. 

Är så jäkla trött på att dom skär halsen av helt oskyldiga personer för vad har en japansk journalist gjort dessa kryp?

vallhund
2015-02-01 23:05
#158

Ja du, kallepudas. Med den logiken implementerar du att judar, romer, homosexuella, förståndshandikappade etc.. hade gjort något eftersom de gasades ihjäl i ett krig, eller blir det bara fel när du tänker?

Tror du på allvar att det finns goda krig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarantass
2015-02-01 23:39
#159

Brottsling (vanlig "smutsig" underklassbrottsling; med manschettbrottslingar är det mer komplicerat) brukar man bli därför att man inte känner sig välkommen till något bättre – det vill säga i samhället. Islamist- eller högerextremist är inget undantag. Vill man skapa brottslingar är det bra med hårdare tag. Se så fint de lyckas i länder som USA och Ryssland.

Hårdare tag är ett populärt recept inte för att det brukar lyckas – det brukar det inte – utan för att det tilltalar folks hämndlystnad.

Så vill man rekrytera folk till IS tar man till det. Annars börjar man tänka utifrån det man egentligen redan vet om hur folk fungerar. Det är svårare. Precis som det är svårare att skapa ett öppet och demokratiskt samhälle än att skapa ett sådant som vi alltid har haft tidigare, med "enhetliga värderingar" under en "stark ledning". (Vilket för övrigt "bara" är samma sak som ISIS vill ha på sitt håll.)

Så är man beredd att anstränga sig litet för det man vill ha? Annars kanske man inte kan begära bättre än högerextremism och ISIS.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zyperior
2015-02-02 05:18
#160

#159 Så du tror inte att de som rekryterar till IS använder den mesiga Svenska förhållningen i sena rekryteringsmetoder? Det hade jag gjort om jag rekryterat.

"Åk ner och kriga, när ni kommer tillbaks får ni terapi för eventuella trauman ni upplevt, ni får även jobb. De kan inte röra ett hårstrå på er."

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
kallepudas
2015-02-02 06:40
#161

#158 Världen gjorde ju en insats eller har du missat att hitler förlorade slaget….egendomligt när det finns så mycket dokumentation……..blir det fel när du tänker?       ☝️

Magi-cat
2015-02-02 07:34
#162

#161, 157 Har du tänkt på att "de andra" tänker lika ädelt: "ge upp eller dö"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-02 09:10
#163

Men magicat varför svarar du inte på mina frågor? Om du känner att du inte vill att alla ska veta så kan då svara i pm. Jag undrar uppriktigt sagt hur man känner sig säker på sitt jobb om det jobbar en issoldat där. Om du har ett bra svar så vill jag gärna veta. Som sagt, pm är också okej!

Magi-cat
2015-02-02 09:16
#164

#163 Det finns ingen anledning att bli personlig.🙂

Jag har svarat principiellt och det är det enda som är intressant.

För att citera tarantass:

Hårdare tag är ett populärt recept inte för att det brukar lyckas – det brukar det inte – utan för att det tilltalar folks hämndlystnad.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-02 09:55
#165

164# Men för guds skull. Det jag skriver om har INGENTING med hårdare tag att göra, jag frågar dig hur du skulle känna om du hade en Is-soldat på ditt jobb. 

Men okej, helt principiellt, hur tror du att andra människor skulle känna sig på sina arbeten? 
Så du tycker alltså att rent principiellt ska IS-soldaterna få hjälp osv och sen spelar det ingen roll hur människorna som de kommer arbeta runt känner inför det? Det enda som spelar någon roll är just dessa soldater? För deras känslor ska ju tydligen respekteras, men känslorna från medmänniskor har runtomkring det spelar ingen roll? 

Kan du vara så snäll att iallafall svara på EN av mina frågor?

vallhund
2015-02-02 13:12
#166

#161 Redan i #38 frågade jag bl. a. om det är skillnad på krig o krig, ingen har svarat på den frågan. Det är den segrande parten som skriver historia, inte förlorarna.  Eller visst ja, det finns goda krig där soldaterna på de godas sida inte begår några krigsbrott.

Det är mer än lovligt naivt att tro att alla krig/krigande parter är oskyldiga o vita som snö.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Majbot]
2015-02-02 13:32
#167

#166 Finns ett svar i #156 dock, missat den?

Annons:
[Juel70]
2015-02-02 13:56
#168

Helt sjukt är det. Tycker också det är upprörande.

tarantass
2015-02-02 14:47
#169

#160: den "mesiga Svenska förhållningen" består ju först och främst i att vi inte bryr oss om ghettoungdomarna, "invandrarungdomarna". Det är det som skapar grogrund för propagandafilmerna. 

Det var ungefär likadant för hundra år sedan, på det gamla klassamhällets tid. Fast då var underklassen inte etnifierad, det internationella inflytandet var mindre och det fanns flera stora folkliga rörelser med konstruktiv inriktning (folkbildning, nykterhet, demokratiska arbetarrörelser).

Det var dessa rörelser tillsammans med socialliberaler som räddade oss och skapade det relativt jämlika samhälle vi hade i några årtionden. Som inte ens fascismen och nazismen kunde knäcka framväxten av – då. Vad händer nu när vi inte har något sådant?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

vallhund
2015-02-02 15:20
#170

#167 Knappast ett svar, mest svammel.

Precis som IS soldaterna inte borde få skära halsen av oskyldiga journalister så borde Tyskarna inte fått gasa ihjäl en massa oskyldiga civila.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Magi-cat
2015-02-02 19:51
#171

#165 Jag har upprepade gånger försökt förklara: Vad det gäller är inte att gulla och räcka snuttefiltar, eller inte ta avstånd från vidriga handlingar. Är det klart? Men man måste med olika demokratiska åtgärder förhindra att fler hamnar i det utanförskap som som göder extremism och våldsyttringar. Det gör vi genom ett demokratiskt, mänskligt samhälle.

I detta samhälle finns och har alltid funnits människor utanför lagens råmärken, soldater som lär sig döda "fiender", människor vi gillar och människor vi inte gillar något vidare och ett litet fåtal människor som begår vidriga handlingar i namn av olika potentater och ideologier. Allt detta måste hanteras. Brottslingar rehabiliteras redan nu efter avtjänat straff. Soldater i utlandstjänst återvänder, en del med PTSD, kan jag tänka mig. Du och jag möter dem på stan, i bussen eller på jobbet. Det är så det fungerar. 

Illgärningar är inte bättre och ädlare om de utförs i Abu Ghraib-fängelset än någon annanstans.

Vi vet inte om de här föreslagna åtgärderna kommer att fungera bra eller dåligt. Det enda jag vet är att vi måste fortsätta jobba för ett varmt och öppet samhälle, något positivt att leva för, inte emot.  Vi når kanske inte ända fram, men en inskränkning av demokratin och ett tilltagande hämndbegär (jag tror inte att du hyser det, men man tycker sig tyvärr se ett sådant hos många) skulle vara en kontraproduktiv tillbakagång som ger mer extremism, inte mindre. Och vi vill alla komma på bra lösningar.

Vad jag jobbar med och med vilka har du ingen aning om och det kommer jag inte att diskutera här, så det kan du släppa nu.

Se i övrigt #152

(P.S. Tittar igenom vad jag skrev . "Soldater i utlandstjänst." Det var de som mördade kvinnor och barn i Song My också. Var går gränsen till terror? Krigsbrott?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-02 20:10
#172

Jag ger upp, jag förstår att det måste vara svårt för dig att diskutera utifrån mina frågor eftersom du vet mycket väl att jag har poäng i det jag skriver. 
Jag skiter fullständigt fan i vad du jobbar med, det har aldrig varit och kommer aldrig vara poängen i det jag försöker föra ett samtal om. Men du har inga svar så du dansar runt ämnet och svarar inte på det jag frågor, utan hittar på eget och svarar på det istället. 
Jag ger som sagt upp. Det är omöjligt, du förstår verkligen inte vad jag menar.

Mysan59
2015-02-02 20:17
#173

#JenniN Jag håller med dig, man måste faktiskt försöka sätta sin in i situationen. VILL verkligen någon arbeta tillsammans med folk som har mördat, våldtagit och lemlästat andra? 

Att utsätta människor för detta är inte ok!

[JenniN]
2015-02-02 20:21
#174

173# Ja precis. är man beredd att diskutera huruvida de ska få jobb och psykologhjälp här så måste man vara beredd att arbeta själv med dem. Man måste tänka sig in i hur det känns att faktiskt stå två meter från någon som saknar respekt till liv och människor i helhet. 
Det är en viktig fråga som det känns som att människor inte har svar på. 

Jag skulle INTE vilja jobba brevid en sådan. Alls.

Annons:
Mysan59
2015-02-02 20:29
#175

#174 Och därför förstår jag att du vill ha svar. För om vissa tycker förslaget är bra, så ska dom också vara beredda att även dom kan komma att arbete ihop med dessa mördare.

Och som sagt, därför också försöka sätta sin in i situationen… Att veta att denna nya person som kommer till jobbet nu, har mördat, skändat, våldtagit X antal personer.

Så nej - jag håller med dig - skulle INTE vilja jobba med någon sådan heller.

[JenniN]
2015-02-02 20:35
#176

175# Precis, och det är klart att det måste finnas återfall ibland sådana personer som inte har något emot att mörda och våldta, är man beredd då att sätta dem i samma rum som sina barn eller sin granne ens? 

Är man verkligen beredd att riskera det? 

Om vi tar ett förslag med en ilsken hund, hunden har flera gånger bitit ihjäl  barn. 
Även om vi försöker rehabilitera hunden så kommer vi troligtvis aldrig släppa den nära barn igen, även om man testar ibland och det fungerar. Man släpper inte hunden fri, i närheten av barn då det är för riskabelt! 

Varför ska man då släppa våldtäktsmän och mördare vilt i samhället ibland våra barn?  Så att vi kan gå runt och vara oroliga och nervösa kanske. Helt ologiskt. 

Jag vill inte ha mördare och våldtäktsmän ens i närheten av mitt hem.

Mysan59
2015-02-02 20:59
#177

Och sen är det ju inte bara det, utan varför ska just dessa kallblodiga mördare få dessa möjligheter och inte andra som är kriminella?

Vad ger det för signaler? 

Ren idioti!

kallepudas
2015-02-02 21:00
#178

#170 ska man ta ditt "svammel" som att du försvarar dom där ädla "is-krigarna" ?   

Så tolkar jag i alla fall det mesta du skriver…..du kanske bör åka ner & gå med i den där sekten ?    

Du återkommer till tyskarna….så för att hitler begick illdåd så är det fritt fram för andra att göra så eller vart vill du komma? 

För mig är utgångspunkten att vi bör lära lite av historien men du verkar mest sitta & försvara folkmord…….egendomligt  men du får ju tycka vad du vill.

[Hayabusa]
2015-02-02 21:11
#179

Hett ämne, tydligen. Jag väljer att upprepa det jag skrev tidigare:

"Tanken är säkert god, men den avgörande saken i hela denna situation är att förhindra personer att åka ner till IS överhuvudtaget. När de kommer tillbaka till Sverige, då har vi troligtvis ett problem på halsen som inte löses med lägenhet & jobb. Som jag ser det, så har vi ett ansvar att förhindra hela "jag-vill-strida-med IS" grejen. Vi = Sverige i allmänhet men Islam i synnerhet. "

tarantass
2015-02-02 21:32
#180

Ni som inte vill bo bredvid våldtäktsmän och pedofiler kanske redan gör det. Det finns före detta våldtäktsmän och icke utövande pedofiler. Man kan inte heller veta om eller när man själv eller någon man litar på en dag får en knäpp. "Aldrig kunde man ha trott det om honom, han var alltid så snäll" är en rätt vanlig reaktion efter att en våldsverkare har avslöjats. 

Ju hårdare samhället blir, desto fler våldsverkare kan man nog räkna med kommer att bo inom räckhåll för en. Inte tvärtom.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-02-02 21:36
#181

#180 Tack! Det var precis det jag försökte förklara! Vi möter dem redan. Det finns liksom ingen liten diskret dekal på rockslaget - eller ärmen - som säger vilka som är det ena och det andra. Eller några garantier för vem som flippar ur. Det kan vara den man minst anar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[JenniN]
2015-02-02 21:38
#182

180# Skulle jag veta att det bodde en psykopat som våldtagit, mördat och lemlästat brevid mig hade jag flyttat. Hade inte du det?

kallepudas
2015-02-02 21:55
#183

#181 Det vi andra vill förklara att när vissa av dessa dåliga element valt att åka iväg & strida och mörda,lemlästa med mera så behöver vi ju inte importera dessa idioter ännu en gång……och vad ska dom hit & göra…..kan dom inte leva i sin islamiska stat ?

[Hayabusa]
2015-02-02 21:56
#184

#180 Så kan det vara, absolut. Själv hade jag vid ett tillfälle en granne som inte behandlade sin sambo särskilt väl. Jag försökte resonera med honom, att hans attityd & inställning var helt uppåt väggarna. Jag önskar att jag kunde berätta att det hjälpte, men det gjorde det inte. 

"Våld föder våld", det är ett uttryck som jag tror stämmer.  Den svåra frågan är dock vad man gör med de individer som överskrider lag & ordning? Tala dem till rätta? Få dem att förstå att det som de gjorde var fel? Det låter vettigt, men om de nu inte har samma uppfattning om vad som är "fel"? Ska man låsa in människor för att skydda samhällets övriga invånare? Eller är det inhumant? 

Jag tror inte att det är någon som eftersträvar "ett hårdare samhälle", men finns det något bra exempel på att ett "mjukt" samhälle ger färre våldsverkare? Inte vet jag.

Jag upprepar mig säkert, men jag tror att man måste försöka förstå varför personer väljer att ansluta sig till IS. Jag är säker på att det INTE beror på att det svenska samhället har blivit för hårt för dem. I deras ögon är IS "de goda" medan regeringar som i Syrien är "de onda". Den övergripande synen har jag svårt att tro ändras pga samtalsterapi i Sverige. Eller att man erbjuds jobb & bostad. Att man anslöt sig till IS beror inte på avsaknad av jobb & bostad, orsakerna är helt andra.

Ett grundläggande problem, som jag ser det, är det faktum att våra samhälle ser så fundamentalt olika ut. Det som är helt rimligt i mellanöstern ter sig fullkomligt uppåt väggarna i vår del av världen.

tarantass
2015-02-02 22:10
#185

#184: det finns andra slags utanförskap än ett snävt materiellt och det finns grader även av det materiella. Det finns slag av utanförskap – utanförhållning, underlåtenhetssynder från skola och andra som den "vita" medelklassen aldrig kommer i närheten av att drabbas av – som säkert kan kännas värre om man är inbäddad i litet bomull rent materiellt. På tal om att förstå varför.

Såvitt jag vet finns det många länder med mindre brottslighet än hårdföra stater som USA och Ryssland. Statistik får dock andra leta efter. Men leta då gärna också flera årtionden tillbaka i tiden så att vi får med världen före den globala högervågen. På den tiden hade åtminstone Sverige litet mindre låga ambitioner att göra skäl för ledet "-vård" i ordet "kriminalvård".

"Samtalsterapi"? Ja, det är en metod, men som avfärdande samlingsbeteckning har du ingen anledning att använda ordet. Det är, som Magi-cat har framhållit många gånger, ingen som har förespråkat "gullande" eller att man ska begränsa sig till metoder som, ensamma, har visat sig verkningslösa (om nu samtalsterapi skulle ha gjort det i det här fallet). 

Att förstöra en människa är en komplicerad process, att återuppbygga hen är inte mindre komplicerat. Men alternativet är en ännu hotfullare värld.

Som om inte en IS-krigare som vi inte ens kan hjälpa, därför att vi inte behandlar honom som den medborgare han är, skulle kunna åstadkomma större förstörelse än en före detta IS-krigare som får intelligent hjälp.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2015-02-02 22:30
#186

#185 Alla har rätt att ha en åsikt. Personligen tror jag inte att det är utanförskap som får människor att ansluta sig till IS. Efter att lyssnat på de argument som används för att ansluta sig till IS, så kan deras (IS) kamp faktiskt uppfattas som helt rimlig. Hur absurt det än låter.

"Att förstöra en människa är en komplicerad process…" Kanske det. Dock har jag personligen svårt att tro att det är ett samhälle likt vårt som har förstört densamme så till den grad att han eller hon väljer att ansluta sig till IS.

tarantass
2015-02-02 23:00
#187

Vore väldigt konstigt om de inte uppfattade det som rimligt att ansluta sig till IS. Även om jag skulle önska att alla andra också gjorde som du och satte sig in i det såpass att de såg hur. Men frågan är varför de uppfattar det som rimligare än att ansluta sig till det samhälle de växte upp i – eller strax utanför. I synnerhet i de fall deras föräldrar medvetet flydde just till ett sådant samhälle.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2015-02-02 23:19
#188

#187 

"Men frågan är varför de uppfattar det som rimligare än att ansluta sig till det samhälle de växte upp i – eller strax utanför." 

Jag tror att det är en frågeställning utan beröringspunkt. Någon som ansluter sig till IS kan mycket väl vara etablerad i ett samhälle likt vårt. Såg ett exempel på DR där en, ursäkta uttrycket, vit helylle dansk kille anslöt sig till IS. Intressant var det också att höra de argument som används för att rättfärdiga  IS. Hur får du en potentiell IS-anslutare att tänka om? Det är, anser jag, ingen lätt nöt att knäcka. Här menar jag att det som är så fundamentalt tokigt i vår del av världen är fullkomligt rimligt för IS. Vem lyssnar dessa personer mest på? 

Ett annat skäl att ansluta sig till IS är det är "häftigt". Unga män som poserar med vapen, patronbälte etc på diverse sociala media tror jag bidrar, faktiskt. Må verka en släng av "manlig" fåfänga men jag tror inte att man ska bortse från den effekt det har.

Annons:
tarantass
2015-02-03 00:02
#189

Vem har sagt att man ska bortse från sådana skäl? Vem har sagt att det är en lätt nöt att knäcka? Vem har sagt att alla har samma blandning av skäl? Självfallet finns det inte ett recept för alla, här lika litet som någonstans. Dessutom finns det alltid extremfall, det gäller vilken fråga som helst, som kan dras upp av den som vill låta påskina att de är representativa.

Oavsett vad man tycker om utanförskap i sammanhanget (och du får gärna förklara varför det inte skulle vara relevant när det är det för andra asociala och extremistiska beteenden; har du tänkt på hur många gestalter utanförskap kan ta?) kanske du, om du ser såpass mycket, kan hålla med om att enkla och hämndlystna lösningar som "hårda tag" knappast löser mer här än i fråga om annan brottslighet utan snarare skulle fungera som en brottshögskola?

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2015-02-03 08:20
#190

#189 Som sagt - alla har rätt att ha en åsikt.

[JenniN]
2015-02-03 12:12
#191
[Majbot]
2015-02-03 21:38
#192

Förstår inte hur någon skulle känna någon form av trygghet i att arbeta/studera jämsides med en som stödjer offentliga avrättningar i form av halshuggning, putta ut tillfångatagna(homosexuella i det fallet) från höghus, stena till döds eller också som senast skedde idag: bränna folk till döds: http://www.nydailynews.com/news/world/jordanian-pilot-reportedly-burned-death-new-isis-video-article-1.2101691?utm_content=bufferb2013&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=NYDN+Facebook

[JenniN]
2015-02-03 21:46
#193

192# Nej jag kan inte heller förstå det. Och eftersom de som förespråkar att de ska få komma hit och vara här inte har några svar, Bokstavligt talat. De har inga svar på hur man kan tycka att det är okej. 

Min teori är att de inte alls tycker att det är okej , de vill inte utsätta sina barn eller vänner för det. De vill inte riskera sina och andras liv. Men de är totalt livrädda för att få en stämpel. Så som rasist eller islamofob. De är också totalt livärdda för ISsympatisörer och därför vågar de inte säga ifrån. 

Jag tycker vi säger ifrån nu medan vi kan innan de blir flr många TERRORISTER i Sverige. Alltså, bara ordet terrorist borde man ju kanske backa för och kasta ut?

tarantass
2015-02-04 00:55
#194

#190: menar du att jag nekar dig rätten till din? Var då i så fall? Att komma med frågor och argument är inte att neka någon en annan åsikt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Zyperior
2015-02-04 01:00
#195

Finns bilder på dödsbränningen på xxxxxxxx nu. Kan inte rekommendera någon att gå in och titta på dem.
Det finns mycket sjukt här i världen men att varelser i vår samtid klarar av att göra något sådant tar nästan priset. 
Hur vi överhuvudtaget överväger att på något minsta lilla sätt ska ta hänsyn till individer som ställer sig bakom sådant är också extremt sjukt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
tarantass
2015-02-04 01:36
#196

Det sjuka är att allt fler gör sig allt mer lika dem de hatar. Skillnaden mellan er och dem är mindre än ni tror och den minskar hela tiden om ni fortsätter låta paniken styra. Deras panik och demonisering av väst och er panik och demonisering av dem är sammankopplade i en ond spiral. Om inte endera parten hoppar av den spiralen kan den bli stubinen till det tredje världskriget. Det är precis så här krigsupptrappning fungerar.

(Och nej, med "demonisering" syftar jag inte på att fördöma deras brott. Fördöma brott går faktiskt som allra bäst att göra utan att frånkänna folk deras mänsklighet och blockera varje möjlighet för dem att bättra sig. Läs en gång till min länk till de f.d. högerextremisterna.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2015-02-04 07:56
#197

#106

Det sjuka är att allt fler gör sig allt mer lika dem de hatar. Skillnaden mellan er och dem är mindre än ni tror och den minskar hela tiden om ni fortsätter låta paniken styra.

**Fördöma brott går faktiskt som allra bäst att göra utan att frånkänna folk deras mänsklighet och blockera varje möjlighet för dem att bättra sig
**

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2015-02-04 08:23
#198

#194 Ärligt talat så vet jag inte vilken hållning du har.

#197 Våld föder våld, det håller jag med om. Det finnas många exempel på det. Jag tror INTE att det går att omvända (eller vad man vill kalla det) någon genom kasta han/hon bakom lås & bom. För mig personligen är frågeställningen:

1: Varför ansluter sig personer till IS?

2: Hur kan man förhindra någon att ansluta sig till IS?

3: Hur göra med de som väljer att återvända till Sverige efter en "IS-tour"? 

Själv har jag intresserat mig för frågeställning 1: eftersom jag anser att det själva är grundfrågan.

[Carpinus]
2015-02-04 08:25
#199

Tycker att författaren och socionomen Soleyman Ghasemiani talar klarspråk om  Örebrosyndromet i en debattartikel på gp.se

"Man blir inte avhoppare bara för att man "hoppat av" det vältande tåget Syrien eller lämnat fronten i Irak, Somalia eller Nigeria. En avhoppare är någon som öppet tar avstånd från sina tidigare ogärningar och sitt tankegods. Det är någon som känner skuld och vill sona sina brott.

Det är inte praktikplatser som kan frammana denna ånger och skuldkänsla. Den måste komma inifrån. Erbjudandet av ett futtigt arbete för att omvända någon som tror sig ha ett paradis med 70 oskulder skänkta av gud, är inte ens i närheten av ett dåligt skämt."

[Jimmy.L]
2015-02-04 08:33
#200

Med anledningen av dödsbränningen av den jordanska piloten vill jag uppmana folk att inte länka till några sidor som visar detta. IS vill att så många som möjligt ska se detta för att skapa rädsla och propaganda. Det handlar även om att visa respekt för gisslan och hans familj.

kallepudas
2015-02-04 08:42
#201

#197 Så för att vi inte vill ge dessa mördare arbete & bostad utan istället som mildast spärra in dom resten av livet så blir vi hatiska……intressant teori.

Vet du vad mänsklighet är & i så fall kan du förklara för mig var dom där is-krigarna har sin mänsklighet & sin medmänsklighet….bränna ihjäl någon levande….då  har man inte något av det & finns inte en chans att du kan gräva fram det hos dessa individer……

Zyperior
2015-02-04 09:03
#202

#200 Klokt av dig att censurera mitt inlägg. Jag hade inte behövt skriva första meningen i det inlägget. Tack.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Majbot]
2015-02-04 11:11
#203

#196 Hur är hat mot terroristers agerande och hat som resulterar i de agerande IS har gjort… Hur är de snarlika? Hur pass mänskliga terroristerna är med sina offentliga avrättningar beror ju på ens definition av mänsklig, men jag tror att de inte stämmer överens med majoritetens definition av mänsklig uppenbarligen… Förstår inte hur man kan ha gjort sig förtjänt av hjälp(även om en blir dömd innan) om en har gjort allt som har nämnts ovan/stödjer det, skjuter ihjäl civila och krigat mot den demokratiska modellen.

tarantass
2015-02-04 15:07
#204

#198: jag menar att man måste börja inrikta sig på behandling och rehabilitering i kriminal-"vården", inklusive behandling av IS-återvändare. Jag avfärdar det inte som "samtalsterapi och avbön" och sedan "bostad och jobb som belöning" utan anser att saken behöver diskuteras, och jag anser det självklart att precis som vanlig medicinsk behandling behöver den vara intelligent ledd och resultatstyrd.

Jag anser det orealistiskt att tro att det utesluter förebyggande arbete eller tvärtom. Det är klart vi måste få folk att inte ens lockas till IS och liknande, men tills vi lyckas med det måste vi också göra något med dem som redan har gjort det.

Sedan kommer det väl inte att bli av utan politisk klimatändring, men det är en annan sak.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2015-02-04 15:33
#205

#203: "Hur pass mänskliga terroristerna är med sina offentliga avrättningar beror ju på ens definition av mänsklig, men jag tror att de inte stämmer överens med majoritetens definition av mänsklig uppenbarligen… Förstår inte hur man kan ha gjort sig förtjänt av hjälp(även om en blir dömd innan) om en har /…/"

Nej, just det. Det är just så vi har skapat en så ond värld som vi har. Genom att en av våra mest utmärkande – mest mänskliga – egenskaper är att vi tar av andra människor deras mänsklighet och genomför först passiva, därefter allt värre aktiva, övergrepp på dem. Vad ger det dem för anledning att betrakta oss som några man behöver behandla bättre? Och så vidare tills vi har tagit kål på oss, eller åtminstone på allt som hade kunnat vara njutbart i livet.

Det finns det bara en bot mot: att välja ett bättre jag än så.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

vallhund
2015-02-04 16:16
#206

#197 Människan är en intressant o mångfacetterad livsform.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Majbot]
2015-02-04 18:05
#207

#205 Är din poäng att ingen egentligen kan påstå vem som är mer eller mindre mänsklig?

tarantass
2015-02-04 18:25
#208

#207: nej. Min poäng är att den som inte är "the bigger guy" i en sådan här spiral är för liten för vad situationen kräver.

Och ens eget inre välbefinnande heller på litet sikt. Eller i varje fall ens efterkommandes både yttre och inre.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kallepudas
2015-02-04 20:26
#209

Alltså en sak jag inte riktigt förstår……folk går med is & slåss för den så kallade islamiska staten…ett påfund av någon dåre som fått med sig ett antal dårar till. 

Om jag nu skulle tycka det är så himla bra & vill leva i en islamisk stat så ska jag väl stanna där sedan….vad ska jag till sverige att göra igen???    

Ställer man den frågan & svarar på den själv efter man tänkt & funderat lite så inser man att enda anledningen till att dom där ska tillbaka till sverige är att när någon tröttnar på deras mördande & slår tillbaka så kommer dessa komma med svansen mellan benen…sverige kommer alltså vara en frizon för mördare. Rätt praktiskt men då bör ju sverige vara en frizon för alla brottslingar för vi har folk i våra fängelser som sitter där för mindre brott än mord,våldtäkt,bränning av levande människor osv……….

Annons:
kallepudas
2015-02-04 21:01
#210

Det brända pilotens far har en rejäl poäng:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20267889.ab

syftar då på bland annat: (Jag kräver att organisationen IS förintas, säger han till al-Jazira.)

Det löser ju även trådens problem…….det är som med ohyra i huset man ringer anticimex så utrotar dom problemet….FÄRDIGT.

[JenniN]
2015-02-04 21:03
#211

PtJa, Magi-cat. 

Vill du fortfarande ha in och arbeta med dessa människor? Som gör på detta sättet?

[Majbot]
2015-02-04 22:08
#212

#208 Förlåt men jag hänger inte riktigt med i dina formuleringar, menar du alltså att vi samtliga i slutändan(människan) inte ska föda existerande hat med nytt hat? Därmed försöka definiera det 'goda' hatet kontra det 'onda'?

tarantass
2015-02-04 22:26
#213

Nej, vi ska inte föda hat med nytt hat. Vi behöver tänka och prova ut sätt att få in bättre saker än hat istället. Och vi måste börja med oss själva och vårt eget hat, och annat som inte är hat men som är diskriminering, försummelser, kolonialt utnyttjande och vad det nu än kan vara. Eftersom de enda vi kan ändra direkt är oss själva. När vi har gjort det kan vi ta itu med andra. Om vi istället fortsätter att göda hatet med hat kan det inget annat än trappas upp tills det exploderar.

"Därmed försöka definiera det 'goda' hatet kontra det 'onda'?" förstår jag inte vad du menar med.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Majbot]
2015-02-04 22:32
#214

#213 Det var ju det jag skrev, om du menade att vi inte skulle skapa hat ur redan existerande hat. Men jag vill då påstå att det inte nödvändigtvis behöver innebära 'hat' av att ta ett skarpt avstånd från allt vad IS står för.

tarantass
2015-02-04 22:37
#215

Det finns väl ingen, ska vi för enkelhetens skull säga "vettig", människa som inte tar skarpt avstånd från det man får veta att IS står för. Det har jag inte sett någon i tråden anmäla avvikande mening om. Att demonisera dem som personer och vilja, så att säga, låsa in dem och kasta bort nyckeln är en helt annan sak.

Jag svarade ju "nej, vi ska inte föda hat med nytt hat". Alltså medhåll på "menar du alltså att vi samtliga i slutändan(människan) inte ska föda existerande hat med nytt hat? ".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Majbot]
2015-02-04 23:23
#216

#215 Tolkade 'nejet' som att du menade att jag fortfarande inte förstod.

Annons:
tarantass
2015-02-05 00:01
#217

Aha. Ursäkta om jag var otydlig.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kallepudas
2015-02-05 17:33
#218

Is korsfäster och begraver BARN levande…..tycker varenda en som en hyser sympati för is  har förbrukat sin chans. 

När någon militär eller motståndare till is får tag på dom så bör det vara fritt fram att göra exakt likadant med dom. 

Nu är ju inte jag vidare troende men finns det en himmel & ett helvete så hoppas jag verkligen satan torterar dom där is-krypen så mycket som man bara kan göra…….under ett par tusen år dessutom så dom verkligen plågas.

Magi-cat
2015-02-05 17:44
#220

#218 Får jag fråga bara för fullständighetens skull: Ger du platsbiljett till helvetet för enbart IS-krigare eller finns det plats också för de som kokade barn i napalm i Vietnam? Som släppte atombomberna över civila mål i Japan?

Eller är helvetet beroende på vilket lag man håller på och vem som skriver historia?

Edit: själv är jag naturligtvis inte för något helvete någonstans, om det nu har undgått någon.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-02-05 17:57
#221

#220 Jag är rätt konsekvent i att dela ut biljetter…..listan kan göras lång men denna tråd handlar ju just om is-mördarna rätt onödigt att dra upp alla som genom historien som ändå säkert fått sin biljett & brinner i elden varenda dag eller så blir dom gullade. 

Men vad tycker du straffet ska vara för att att begrava barn levanmde,bränna ihjäl fångar,mörda & våldta kvinnor…..vad tycker du skulle vara ett rimligt straff?

Magi-cat
2015-02-05 18:02
#222

#221 Om du läser i tråden så kanske du uppfattar att det inte handlar om att "gulla" med ogärningar. Gör det så slipper jag upprepa allting igen. Och läs särskilt #215.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-02-05 18:06
#223

#220 Du vet väl att is eller isis inte krigar mot väst än så länge….dom tar mer kål på sina egna men ditt agg mot usa lyser igenom men dom där modiga is-krigarna kanske ska förklara krig mot usa & britterna och övriga natoländer…..hur man nu ska göra det är ju då att bege sig till dessa länder & börja kriga där…..eller vad tror du…?   

Men det är nog ett problem för is för någon skulle skjuta tillbaka lite mer än vad försvarslösa barn kan göra.

Annons:
Magi-cat
2015-02-05 18:15
#224

#223 Jag tror inte du är den rätta att anklaga mig för agg. Men där framskymtar lite att du inte är lika mycket för att fördöma alla illdåd, trots allt.

Ditt krigssnack är ganska vämjeligt och jag lämnar diskussionen med dig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-02-05 18:53
#225

#224 så jag ska sitta & snacka om två atombomber & kasta skit på en död amerikanskt president som då var ansvarig……vet av erfarenhet att vi inte kan påverka det som hänt utan bara det som kommer att hända så förstår inte riktigt din poäng med napalm & atombomber och du drar in det där när vi andra klankar ner på is handlingar som sker i nutid……………jag är lite mer nutidsmänniska & vad hitler & pojkarna gjorde för 70 år sedan är överspelat men inte att glömma…tydligen har många glömt hur man stoppar sådana……….hitler stoppade man inte med en piggelin & inte heller is utan helt andra metoder………det är sanning vänta & se……kan för övrigt sätta en slant på att omvärldens våld tillbaka kommer att sätta punkt för den där organisationen.

[Hayabusa]
2015-02-05 19:29
#226

#204 Jag respekterar din åsikt men det får mig inte ändra på min.

[Carpinus]
2015-02-05 20:24
#227

Skulle inte kännas något vidare att riskera att få hantverkarbesök av en återvändare som belönats med omskolning till t.ex. snickare efter en dold tidigare karriär där han varit med och korsfäst barn…

http://www.svt.se/nyheter/varlden/fn-barn-korsfasts-och-begravs-levande

kallepudas
2015-02-05 20:47
#228

#227 Instämmer med dig.

tarantass
2015-02-05 21:03
#229

Tja, motsvarande kanske ni redan har haft. Inte alltför många som kommer tillbaka efter ett kriminellt liv med den primitiva kriminalförvaring vi har – kanske fler som bara blir farligare för andra, och är det bättre? – men några är det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[JenniN]
2015-02-05 21:07
#230

227# Den där artikeln är ibland det hemskaste jag har läst, någon måste göra något! 
Hur fasen ska man kunna få ett slut på det?

Annons:
kallepudas
2015-02-05 22:44
#231

#230 Fasansfullt!!! …..& jag tycker att människor som tycker att man ska vara "lite hyggliga" mot återvändande is-krigare borde sätta sig in i om det var deras barn som dom plågat ihjäl på det här viset……….hur vore det liksom om dom verkligen tänkte sig in i hur föräldrar som sett sina små barn bli mördade mitt framför deras ögon hur dom känner sig………..det enda som verkar viktig är att gärningsmännen blir behandlade på ett korrekt vis….jösses säger jag bara.

Det är så jag tänker och därför mina inlägg kan vara lite hårda för skulle det vara mina barn någon gjorde så emot…….ojoj…..då skulle genevekonventionen & krigsbrytartrabinalen få något att bita kan jag säga.

[JenniN]
2015-02-06 10:19
#232

231# Du har så helt rätt, de som vill ha in krigarna här och ge dem jobb, de måste ju vara livrädda för dem och inte vågar säga emot. Jag ser ingen annan anledning, folk kan väl inte på största allvar tycka synd om sådana här människor på den nivån att de vill hjälpa dem. 

Det enda som hjälper i denna situation är om Is-krigarna dör ut. Och de helt skrapas bort från jordens yta, INTE om vi tar in dem i Sverige och ger dem psykologhjälp.  
Det spelar för mig ingen roll hur hjärntvättade de är, det hjälper inte hur ledsna de är över vad de har gjort, det spelar INGEN ROLL. 
Man ska inte få förlåtelse för att begrava barn levande, man ska inte få hjälp. 
Man kan inte begrava barn levande och använda utvecklingsstörda barn som sköld utan straff, UTAN STRAFF. För det är det somliga i Sverige vill, att de ska få komma hit och få hjälp istället för att straffas. 

Det här kan låta hårt, men dödsstraff för dessa människor vore, i mina ögon, idealet.

Magi-cat
2015-02-06 10:21
#233

OMG! 😮 Och ni tror på fullt allvar att det hjälper? Att man utrotar ondskan genom att döda?🤮


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-06 10:27
#234

233# Men du behöver faktiskt komma med inflikande kommentarer eftersom du inte kan svara på frågor . Men jag ska ge en sista chans att visa att du har kompetens nog att svara på frågor. 

Vad tycker du att vi ska göra? Hur är det rättvist att ge dem hjälp? 
Tänk om det var dina barn? hade du fortfarande tagit emot dem med öppna armar? 

Tänk på i dina svar att för de som redan dödat barn finns inget förebyggande arbete för att få dem att inte göra om det. De är redan psykopater. De är dom jag talar om, de som tar tag i spaden och öser jord över barnet som lever. 
Varför tycker du att dom ska få hjälp? Hade du tyckt samma om det var ditt barn de öste jord över?

[sanna70]
2015-02-06 10:34
#235

#232 Jag håller fullständigt med dig, det är svårt att förstå hur någon kan försvara dessa sjuka individer. Läste om hur dem korsfäste barn, begravde barn levande. .  Hur någon kan försvara dessa människor som utför dessa fruktansvärda handlingar överstiger mitt förstånd. Det som gör mig ännu mer förvirrad är att samma personer skriver att man får aldrig glömma vad Hitler gjorde under andra världskriget. . ? Så Hitler är ok att hata men ISIS medlemmar ska vi tycka synd om och erbjuda jobb och terapi?  Hur kan man gå och döda hundratusentals barn, kvinnor, män pga Religion och hur kan någon komma på tanken att försvara dessa fruktansvärda gärningsmän?

[JenniN]
2015-02-06 10:36
#236

235# Ja, det är för mig också helt förunderligt

IS går att jämföra med hitlers styrka, de är barbarer. 
men ändå är det JAG, jag som bryr mig om dessa barn kvinnor alla män som tvingar se sina barn dö, det är JAG som blir kallad rasist. 
Det är så snedvridet att det inte går att beskriva.

[sanna70]
2015-02-06 10:44
#237

#236 Jag förstår precis hur du menar.  Vissa får man prata illa om medans man blir kallad rasist om det är några andra (trots att det är exakt samma grymheter dem bägge utfört) Dem dödar pga religion

Annons:
[Carpinus]
2015-02-06 10:50
#238

Historikern Kenth Olsson har beräknat att c:a 1000 tyska krigsförbrytare fick en fristad i Sverige efter andra världskriget utan att straffas. Och det fanns svenskar som deltagit i SS  som t.ex. blev domare och journalister när de återvände till Sverige. "Detta material ligger öppet i Potzdam-arkivet i Tyskland, men ingen har tittat på det. Och ingen har någonsin straffats, trots att det enligt svensk lag var straffbart att ta värvning inom SS", har Olsson sagt.

Skall vi nu göra om misstaget med straffrihet för hemvändande IS-soldater, som gjort sig skyldig till lika vidriga brott mot mänskligheten? Och varför skall det vara så besvärligt att lagstifta om förbud mot att ansluta sig till IS när det funnits (en visserligen dåligt tillämpad) lag om förbud att låta värva sig till SS?

Magi-cat
2015-02-06 10:56
#239

#238 Det verkar vara svårt att få vissa saker att gå in! Vem har talat om straffrihet för brott vilka kan bestraffas enligt svensk lag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2015-02-06 11:01
#240

#239 Du kan ju gå tillbaka dit de hela började, med länken i trådstarten. Citat:  "Örebro kommun överväger hur man ska hjälpa unga män som kommer tillbaka efter att ha stridit för Islamiska staten (IS) i Syrien eller Irak. - Vi har diskuterat hur vi ska arbeta för att de här killarna som har kommit tillbaka inte åker igen, och att de bör få hjälp att bearbeta de traumatiska upplevelser som de har varit med om, säger kommunalrådet Rasmus Persson, Centerpartiet, till SVT:s Tvärsnytt. Kommunledningen har resonerat om att erbjuda männen jobb, för att minska utanförskapet, samt psykologhjälp." Hittar du något om straff där?

Vem är det som "har svårt att få vissa saker att gå in" egentligen?

Zyperior
2015-02-06 11:01
#241

#233  "Och ni tror på fullt allvar att det hjälper? Att man utrotar ondskan genom att döda?"

Det funkade bra mot Nazisterna. Som någon skrev tidigare så va det inte direkt så att de allierade delade ut piggelin till nazisterna.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
2015-02-06 11:20
#242

Hur kan man ens komma på tanken att ta dessa barbariska mördare under sitt beskydd. Dem har brutit mot alla lagar som finns inklusive mänskliga rättigheter, att ta dem hit och ta hand om dessa är samma sak som att släta över deras brott.

Cragan
2015-02-06 11:32
#243

#241 hade det funkat så hade det inte funnits nå nazister i dagens läge men det finns ju fortfarande dom som hyllar adolf och hävdar att koncentrationslägrena inte fanns.  

fast hur man utrotar ondskan det är en intressant filosofisk fråga som inte jag har något svar på

[JenniN]
2015-02-06 11:35
#244

243# ja men det är skillnad, det är klart att de fortfarnade finns nazister, men de slaktar inte judar, de tränger inte in flera tusen människor i en gaskammare och tar död på dom. 

Så att nazisterna finns är en betydligt MINDRE fråga än hur vi ska bli av med IS som helt totalt är psykopater.

Annons:
Cragan
2015-02-06 12:05
#245

#244 ja du hur man ska bli av med dem det är en svår fråga som jag tyvärr inte tror har nått riktigt svar eller iaf inte nått som är acceptabelt.

[sanna70]
2015-02-06 12:17
#246

#243 Det finns en handfull nazister, det finns en handfull högerextremister, det finns hundratusentals Extrema Islamister som begår brott mot mänskliga rättigheter dagligen.  Vilka kräver mest insatser, en handfull som går och pratar goja eller några hundra tusen som dödar, våldtar, människor dagligen. Är det verkligen så att det är viktigare att diskutera en handfull högerextrema än att prata om hur vi ska kunna stoppa Islamistiska terrorister att sluta spika fast händer och fötter på små barn, att sluta begrava små barn levande, att sluta våldta kvinnor och barn, att sluta halshugga männen mm mm mm

Cragan
2015-02-06 12:59
#247

#246 konstatera bara att trots att ledarna för nazismen dödades så dog inte rörelsen, så varför skulle isis dö om man tog bort ledningen.  en ide hur absurd den än må vara så går den ej att döda när den väl spridit sig.

Zyperior
2015-02-06 13:09
#248

#247 Kan vi få ner IS till den nivån dagens Nazism verkar är väl det en jäkligt stor fördel?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Cragan
2015-02-06 13:18
#249

#248 med i nivå med hur nazismen är i detta land så ja i nivå med hur dom är i vissa andra länder så inte fullt så optimalt.

Zyperior
2015-02-06 13:20
#250

#249 Vilka länder syftar du på?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Cragan
2015-02-06 13:33
#251

#250 ryssland är nog det första som blev o hoppa upp i hövvet finns ett par till i den klassen men börjar bli lite för segt i kolan just nu efter ett par timmar för mycket utan sömn

Annons:
[sanna70]
2015-02-06 14:32
#252

#247 Det finns muslimer här i Sverige som hotar Judar (enligt UG) det finns nazister som tjattrar om Hitler osv sedan finns det (åter igen) några hundra tusen som dödar enbart för religions skull dagligen och dem ger sig även på små barn. Det känns mera väsentligt  i nuläget att leta lösningar och försöka sätta stopp för dessa Islamistiska extremister.

vallhund
2015-02-06 17:55
#253

#252

Finns det några hundratusen jihadister i Sverige?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zyperior
2015-02-06 19:19
#254

#253 Tror inte hon syftade till att det skulle finnas det. Tidigare inlägg har jämfört IS med nazismen. Det hon menar på är att det är en orealistisk jämförelse och inte på långa vägar lika aktuell som IS-extremisterna. Terrorberedskapen i Europa har inte höjts för att vi har ökad Nazism här om man säger så.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
2015-02-06 23:16
#255

#254  Ja, det var så jag menade. Kom precis hem från jobbet så jag hade inte möjlighet att svara. .

kallepudas
2015-02-06 23:25
#256

Man undra ju varför många drar in nazisterna…hallå…adolf hitler begick självmord & nazismen föll som ett korthus det var 30 april 1945…..om någon missat detta alltså….

IS dom lever i högsta grad och ska bemötas och kommer att bemötas frågan är bara när…….sedan bör ju sverige se över hur vi kan mota bort skiten från våra gränser.

[sanna70]
2015-02-06 23:49
#257

Jag har också funderat lite på det fenomenet varför det pratas så mycket om Hitler. En förklaring kan ju vara att 7 klöver ger ekonomisk stöd till Media som i sin tur gynnar 7 klöver. I samma takt som SD började att växa så blev även media och 7 klöver mera aggressiva i sina uttalanden. Det började med smutskastning sedan blev det populärt med hets och nu har det gått så långt att SD jämförs med Nazister. Naturligtvis är det hela sammankopplat med 7 klöver och ett viss parti utmärker sig mera i sina aggressiva påhopp och smutskastning mot SD. I slutändan så tror jag att det handlar om makt, 7 klöver är rädda att förlora sin makt och trots att dem har skapat lagar som sätter munkavle på människor och trots all smutskastning och felaktiga påståenden mm mm mm så växer SD.  Hittills har det ändå gått att vända bort uppmärksamheten från folk och mala om annat men nu har ISIS blivit så stora och terroristerna pockar på sin uppmärksamhet dagligen pga av alla hemskheter dem gör dagligen så Svensk media hade inte så stor val än att skriva om detta. Nu förändras bilden och i brist på annat så pratas det om Nazismen som aldrig förr. Kan det vara för att försöka kompensera alla vidrigheter som ISIS gör? Känns nästan så. . Mona Sahlin vill ju ge dessa både terapi och arbete.

kallepudas
2015-02-06 23:55
#258

#257 Ja det känns så……..som man ser i var & vart annat inlägg så dyker hitler upp & vi har några stycken förklarat att hitler tog man hand om på det enda sätt man kunde………vore kul att spola tillbaka så kunde vissa här ge hitler lite terapi eller be han snällt sluta med sitt projekt tredje riket…….tror det hade gått sådär för dom men synddom inte kan överbevisa mig.

Annons:
Cragan
2015-02-06 23:56
#259

#252 o om du läst så har jag berättat varför jag skrev som jag skrev o om svars ordningen följs så ser man även att mina svar är primärt på dödsstraffet som nått heligt mirakel medel som fixar alla fel i världen.

vallhund
2015-02-07 01:45
#260

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[JenniN]
2015-02-07 08:11
#261

260# allvarligt? En länk till Wikipedia?

kallepudas
2015-02-07 09:16
#262

Här kommer en länk till…..i samma humornivå som wikipedia:

http://www.kalleanka.se/

Magi-cat
2015-02-07 09:40
#263

Vad mer exakt var det som var så humoristiskt i Wikipedia-länken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-02-07 09:50
#264

Att det finns ett sätt att döma psykopater men det är ju bevisat att det inte avskräcker från brott så att sitta & läsa den där wikipedialänken är slöseri med tid.

[JenniN]
2015-02-07 16:54
#265

263# Wikipedia är inte en tillförlitlig källa då vem som helst kan gå in och ändra fakta på wikipedia.

Annons:
Magi-cat
2015-02-07 18:12
#266

Tala då gärna om vad som är fel i den aktuella länken.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

vallhund
2015-02-07 22:22
#267

#262

Intressant självporträtt, eller inte…….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tarantass
2015-02-07 22:40
#268

Det är bra att man är medveten om att det finns problem med att lita på nätkällor och vad som är ett av problemen med Wikipedia. Hoppas era insikter om problemen med nätkällor gäller också sådana som stöder era egna åsikter.

Men sedan är det också så att olika ämnen och olika språkversioner av Wikipedia har olika många och olika vettiga Medarbetare som håller koll på dem. Så kvaliteten är ojämn. Vissa artiklar kan vara riktigt bra. Ett sätt att avgöra det är att kolla vad som är källbelagt och inte, kolla på noterna och källorna, jämföra med vad som står i dem och själv söka källor i ämnet på bibliotek och universitetsinstitutioner (framförallt) och i viss mån i faktamässigt ambitiösa källor på nätet. Eller så kan man försöka själv göra en bedömning av hur artikeln skulle klara en sådan granskning.

Jag tror att just den här artikeln, som den stod alldeles nyss, skulle klara en sådan granskning rätt bra. Det är också den sortens torra hårdfaktaämne som är svårt att vara tendentiös i utan att andra intresserade märker det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2015-02-07 22:44
#269

Sedan undrar jag om ni har övervägt vart ert förakt för internationella rättsinstanser leder. Fungerar dåligt? Visst, säg det som fungerar bra. Bättre med uppvigling och lynchjustis? Klart att det är ju en av de saker man har försökt undvika, så om ni står på den sidan kanske ni inte gillar internationella domstolar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[JenniN]
2015-02-08 09:12
#270

266# Ta en lektion i källkritik så förstår du vad jag menar :)

Magi-cat
2015-02-08 09:15
#271

Tack för omtanken, men det behövs inte. :)

Säger som tarantass:

 Hoppas era insikter om problemen med nätkällor gäller också sådana som stöder era egna åsikter.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JenniN]
2015-02-08 09:17
#272

271# Jag har aldrig haft problem med vilka källor jag ska lita på , jag är otroligt insatt i sådant.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2015-02-08 09:30
#274

#273 Jag anmälde ditt inlägg som klart går gått över gränsen till smaklösa personangrepp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-02-08 09:33
#275

Inget svar på vad is-krigare ska till Sverige att göra?

Magi-cat
2015-02-08 09:40
#276

#275 Läs tråden igen och försök åtminstone uppmärksamma alla uppriktiga försök att resonera runt sakfrågan, alla försök till en alternativ och mer varaktig lösning än samma hat och hämnd som sänker till samma nivå som det man säger sig bekämpa. 

Jag ser ingen mening med att fortsätta en diskussion där vissa inlägg, som ditt ovanför, ter sig allt mer barbariska.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kallepudas
2015-02-08 09:47
#277

Som  inget svar på VARFÖR dom där ska hit?

Du verkar ha missat s poäng till islamiska staten……dom har ju skapat skiten för att dom ska ha sina lagar och å ha dom väl tänkt att delar av länderna Irak & syrien ska bli eras land.

Så ännu en gång varför tror du dom kommer vilja åka till Sverige?

Jag ka ge mitt svar på den frågan och det är när några länder tröttnar denna organisation så kommer det bli väldigt jobbigt för islamiska staten & då kommer dom fly och till ett Sverige där vi tydligen ska ta emot dom med öppna armar.

[sanna70]
2015-02-08 09:48
#278

Trots delade åsikter om straffskala så verkar dem allra flesta vilja ha en rättslig prövning  eller utvisning för dem som återvänder från ISIS.  Faktum är att det enda som stoppar är våra politiker som vill hellre erbjuda terapi och arbete och i slutändan så är det dem som har makten.

tarantass
2015-02-27 23:41
#279

"Den onda cirkeln", SVT:s "Dokument utifrån" från i söndags. Kan ses på nätet till 24 mars.

Kommer inte från "PK-Sverige" utan från Frankrike.

Tar upp några verkliga människor som man får följa. Verkliga före detta IS-anhängare och ungdomar som höll på att bli det. 

Visar det vi på "terapilinjen" har försökt säga hela tiden: att man måste betrakta folk som människor (hur svårt kan det vara att inse?), vilket innebär både att fråga efter motiv och att ta itu med följderna, både att våga se hur en psykologisk process gick till och att kräva ansvar, både "straff" och "dalt", "terapi", avindoktrinering och att erbjuda positiva alternativ.

En av nyckelreplikerna fritt ur minnet: "Extrema åsikter har kunnat spridas fritt i Frankrike eftersom myndigheter och media inte har gjort någon skillnad mellan vanlig islam och extrem, sekteristisk."

http://www.svtplay.se/video/2686439/den-onda-cirkeln/dokument-utifran-den-onda-cirkeln-avsnitt-1

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
kallepudas
2015-02-28 09:16
#280

#279 "Positiva alternativ" hahahaha

Vad får människor i sverige för "positiva alternativ" om man går ut & släpar någon bakom en bil,kör över någon,skjuter ihjäl ett par stycken,mördar & våldtar….knappast positiva alternativ för det som brukar erbjudas i sådana fall är fängelse ett par bast om man säger så & allt annat är dalt eller är det skillnad på mord & mord eller är beror det på vilken tro eller bakgrund man har?     

Vi har ju några godingar som sitter bakom lås & bom men vi kanske kan släppa ut dom & ge lite av det där positiva alternativen så slipper dom sitta inne och istället bidra till välfärden eller så är det precis där dom ska sitta(hur svårt kan det vara att inse?)

vallhund
2015-02-28 13:20
#281

#280

Hade du skrivit samma text på något forum som jag administrerar hade du åkt ut med röven före.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2015-02-28 15:12
#283

Tjafs får ni diskutera med varandra i PM inte i tråden.

tarantass
2015-02-28 15:39
#284

#280: vill du kommentera ett inlägg som utgår från en film kanske du ska se filmen först. Den är nästan en timme, men det är en riktig dokumentärfilm, inget youtubeklipp.

Annars har jag (och andra, vill jag minnas) kommenterat också annan kriminal"vård" tidigare i tråden. Du kanske själv skulle sitta i finkan några år i våld och brutalitet och utan något att komma ut till, oavsett hur många du har mördat och torterat. Inte sagt för att vara taskig, men något i den stilen kanske behövs innan man kan bedöma vad det gör med folk. Efter att man kan bedöma det kan man sedan börja tänka på hurdant samhälle man vill ha: ett som måste hämnas till varje pris, som man gjorde för tretusen år sedan utan att det hjälpte då heller och hur mycket svårare brottslingar det än skapar, eller ett som försöker få bort brottsligheten och få brottslingar samhällsnyttiga.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kallepudas
2015-03-01 15:09
#285

#284 Kommenterar utifrån trådens start…"ge is-krigare jobb" men tydligen kan man inte skriva inlägg för det finns tyvärr risk att man går över någons gräns……tyvärr så är mina inlägg inte i närheten av is-krigarnas handlingar som en del försvarar när man läser mellan raderna.

Jag tänker på offren det vill säga barnen som dom där korsfäst & det är att gå över gränsen……..jag kan inte ens få ner ett inlägg lika rått som deras handlingar om jag så får ordet fritt på lika många sidor som bibeln………….säger bara lycka till när vi ska ha folk som korsfäst barn ute i samhället bland oss andra……….eftersom man inte vet vilka det är så lär ju grupper som är fientliga mot lite allt möjligt se sin chans till att begå illgärningar.

Som sagt skulle en person som korsfäst barn hamna i ett svenskt fängelse så vet vi ju alla vad som skulle hända med personen utan att gå in på detaljer så är ju det fortfarande långt från gränsen att korsfästa någon.

Säkert gått över någons stackares gräns….nä men oj vad hemskt fångarna på fängelserna kommer vara elaka mot den stackars is-krigaren om han hamnar där…….må så vara men det är väl ändå is-idioten som begår handlingarna först som borde tänkt på vad det kan medföra om man med gör som på romarnas tid.

[Jimmy.L]
2015-03-04 17:14
#286

”Genom uttalanden visar regeringen att staten bistått IS-avhoppare som begått folkrättsvidriga brott medan lokaltolkarna i Afghanistan – individer som stridit med svensk trupp och deltagit i förverkligandet av svensk utrikespolitik - lämnas därhän”, skriver Callis Amid.

http://www.svt.se/opinion/article2721370.svt

Annons:
tarantass
2015-03-04 17:29
#287

#285: "is-krigarnas handlingar som en del försvarar när man läser mellan raderna."

Snacka om ojuste angrepp!

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kallepudas
2015-03-04 21:10
#288

#287 Antingen är man FÖR eller EMOT någonting…..jag är emot att ge vissa som begått fruktansvärda handlingar en massa förmåner och dom som tycker jag har fel i sak om det är ju som sagt FÖR.

Tydligen väldigt avancerat!!!

Vanja
2015-03-04 21:13
#289

288# Kan man inte vara neutral eller likgiltig i frågan?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

tarantass
2015-03-04 21:14
#290

#287: du kanske skulle läsa motsidans inlägg en gång till. Allt som står i dem. Svårt att diskutera med folk som inte läser vad man skriver utan gör egna tolkningar litet hur som helst.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

kallepudas
2015-03-04 21:22
#291

#289 Visst kan man vara neutral men om jag är neutral så diskuterar jag varken för eller emot & då blir det som att rösta blankt….så ser jag på det hela sedan är det ju upp till var & en att ställa sig…..ok För eller EMOT eller Neutral.

[Jimmy.L]
2015-03-26 08:23
#292

På några minuter förvandlades på onsdagen Roxtuna från en sömning villaidyll till en veritabel krigszon. Nationella insatsstyrkan, Östgötapolisen och helikopterflottiljen genomförde en större övning.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/har-ovar-insatsstyrkan-7887339.aspx

Vanja
2015-03-26 08:33
#293

Undra varför de har övningar mot detta när de som redan finns i Sverige får jobb?.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Jimmy.L]
2015-03-26 08:42
#294

Man behöver öva ofta för att vara redo vid en skarp händelse så man inte stannar upp och tänker vad man ska göra.

[Nomen Nescio]
2016-10-18 08:47
#295

Bara fem kommentarsmöjligheter kvar i den här tråden, så jag tar mig friheten att fortsätta den i en andra tråd här.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: