Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 1803 ggr
[Carpinus]
2/2/15, 8:18 AM

Skolavslutning i kyrkan åter möjlig

"I dag får det inte förekomma några religiösa, eller konfessionella inslag under skoltiden förutom i religionsundervisningen", skriver DN. Detta har lett till osäkerhet om det är tillåtet att kunna hålla skolavslutning i kyrkan. Men nu har Alliansen beslutat ,med stöd av SD,  att lägga fram förslag om ändring i skollagen så att det redan från i sommar skall vara tillåtet att hålla skolavslutning i kyrkorna. "Vissa konfessionella inslag" kommer att vara tillåtna, som att det skall få förekomma bön eller någon psalmsång, som det givetvis står var och fritt att stämma in i eller avstå från. 

"Vi ser inget konstigt med att ändra skollagen. Sverige har varit ett kristet land i tusen år och vi känner att vi försöker bevara de traditioner som finns. Är det så att en skola vill fira skolavslutningen i en kyrka så ska man få göra det", säger Stefan Jakobsson, sverigedemokrat i utbildningsutskottet om partiets stöd för förslaget  enligt DN.

Annons:
[Carpinus]
2/9/15, 8:51 AM
#1

Greiderbladet…förlåt, Dalademokraten likställer i en ledare "i princip" beslutet att tillåta skolavslutning i kyrkan med hur islamska fundamentalister tvingar kristna att konvertera till kristendomen. Erik Helmersson på DN:s ledarsida kallar detta "årsrekord i osmaklighet". Han skriver bl.a.: ”I princip”. Visserligen är det inte exakt samma sak att sjunga ”Den blomstertid” med barnen i kapellet i Härnösand som att döma en höggravid kvinna till hängning för att hon lämnar en religion. Men i princip, ändå.

Texten är unik i sin sorglösa obetänksamhet, men det är sannerligen inte första gången som de grymheter som begås av i första hand IS relativiseras av svenska debattörer: ”men kristen­domen då!”

Längre ner i ledaren konstaterar Helmersson: "Det går lätt att hitta exempel på kristna nidingsdåd i världshistorien. Men de grymheter som begås av rörelser som IS, Boko Haram och al-Qaida saknar i dag motstycke. Ingenstans finns grupper som med religiösa förtecken och i tillnärmelsevis samma skala plågar sin omvärld."

[sanna70]
2/9/15, 9:06 AM
#2

Dem skulle inte tagit bort skolavslutning i kyrkan från första början. Det har länge  varit tradition i Sverige och Sverige är ett kristet land. Om det finns någon som motsäger sig detta pga sin religion så kan man göra undantag och dem behöver inte närvara.

[Thiah]
2/9/15, 9:19 AM
#3

Nu har ju inte alla svenska skolor avslutning i kyrkan från början. Spenderat en del avslutningar i skol aulan själv. Jag tycker att skolavslutningen inte behöver vara i kyrkan. Skolan ska hålla sig neutral då vi är många svenskar som varken är kristna, muslimer, judar, katoliker osv… Jag anser i och för sig att enda gången religion har i skolan att göra är på religions timmarna.

[Carpinus]
2/9/15, 9:26 AM
#4

#3 Finns knappast något i lagförslaget som säger att skolavslutningen "behöver" vara i skolan, det bara undanröjer tvivel om att det skall vara tillåtet. Det finns många mindre orter i landet som inte har samlingspunkter med plats för alla skolklasser och deras anhöriga i form av aulor eller liknande, allra minst sedan lokala Folkets Hus och biografer bommat igen på många håll. Då kan kyrkorummet vara ett alternativ, och det här förslaget klargör ju för skolledarna att det inte är otillåtet. (Se gärna trådens rubrik!)

tarantass
2/9/15, 7:36 PM
#5

Jag noterar att det inte har länkats till den förhatliga ledaren (som för övrigt inte är av Greider) så att folk kan läsa själva.

http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/hall-religionerna-utanfor-skolans-varld

"Sverige är ett kristet land"? Nej. Sverige är ett land med en massa olika livsåskådningar. Det har en historia som kristet land, men landets historia är inte i något land på jorden samma sak som vad är relevant för enskilda invånare.

Så elever som inte är kristna ska "inte behöva närvara" om avslutningarna blir konfessionella? Ja, det kommer verkligen att leda till ökad "integration", eller hur. Och till att fler känner sig lojala med Sverige. Jätteroligt att medvetet utestänga vissa elever från sådana symbolögonblick.

(Observera att det jag kritiserar är konfessionella skolavslutningar – inte skolavslutningar i kyrka.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2/9/15, 7:58 PM
#6

#5 Jag har heller inte påstått att det var Greider som skrivit ledaren. (Däremot känner han sig nu tydligen förorättad på den andre skribentens vägnar och utropar "Konservativa tidningar angriper Dalademokraten".)

Jag länkade till DN, eftersom det var den ledaren jag citerade.

Annons:
Zyperior
2/9/15, 8:00 PM
#7

Jag håller med dem som tycker att skolavslutningen kan vara i en kyrka om så önskas, men som Tarantass skriver tycker jag inte man ska ha några andra religiösa inslag. Skulle bli asförbannad om jag fick reda på att min dotters skola försöker tuta i henne massa lögner.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2/10/15, 9:41 AM
#8

En skribent på Aftonbladet debatt föreslår en moské som alternativ till kyrkorummet för skolavslutningar. Och det är klart att om man verkligen vill ha en religiös påverkan av eleverna så är det en perfekt lösning! Sjalklädda flickor i bakgrunden på sin sida, och pojkarna på mer framträdande plats. Och istället för en präst som försöker neutralisera sig själv intill självutplåning möts man av en imam. Som skribenten upplyser det, utan omskrivningar: "Imamen leder inte bara bönen, utan agerar även som ”ansvarig utgivare” för det tankematerial som moskén producerar." Amen…

Maria
2/10/15, 10:25 AM
#9

Jag gissar att skolavslutningar i skolan har att göra med lokalbrist snarare än religion.

Jag är född 1962 och har bara en gång under min skoltid firat avslutning i en kyrka. De andra gångerna har vi varit på skolgården eller aulan om så funnits.

Det känns som om denna frågan har blivit mer och mer laddad och att många har föreställningen att skolavslutningar alltid firats i en kyrka.

Det kan säkert variera lokalt i landet men frågan har fått löjliga proportioner tycker jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2/10/15, 11:40 AM
#10

Jag är född i slutet av fyrtiotalet och hade aldrig firat examen i kyrkan när jag gick i grundskolan, kanske beroende på att den låg fem kilometer bort från samhället jag växte upp i. När jag som tonåring flyttade till en stad och började realen firades skolavslutningen alltid i kyrkan, men jag minns inte att det gjorde något intryck på mig. Jag var lika mycket hedning då som jag är idag…

kamera0710
2/10/15, 2:42 PM
#11

Själv tycker jag det ska dras en skarp gräns, där religionsutövande skippas helt på skoltid. Man kan i sammanhanget påminna om KD, vars fundamentalister poppar upp med jämna mellanrum och vill jämställa religiösa sagor med vetenskap i svenska skolor (se länkarna).

http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2005/

http://claphaminstitutet.se/2012/07/03/debatt-om-intelligent-design-i-almedalsveckan/

kamera0710
2/10/15, 2:44 PM
#12

#2 Vi kanske också borde uppmärksamma asagudarna varannan avslutning eller så, det var ju länge vår svenska tradition?

[Carpinus]1
5/27/17, 9:34 AM
#13

Snart dags för skolavslutning igen, och debatten har väl numera avtagit sedan det blivit fastslaget att man faktiskt får ha skolavslutningen i kyrkan, dock utan präster och religiösa budskap.

Men en och annan eftersläntrare dyker ändå upp - fast det där med att nationalsången har sjungits på skolavslutningen, det har åtminstone inte jag upplevt. Och då var ändå den skola jag gick i betydligt mer auktoritär än dagens. Vi sjöng "Den blomstertid nu kommer", och så fick det vara bra med det. (Fast idag får man väl hoppa över verserna 2, 3 och 4?)

Annons:
Carmarino
5/27/17, 12:52 PM
#14

#13 Sedan när blev nationalsången ett religiöst budskap? Tycker det är helt åt skogen att vi inte ska kunna få sjunga nationalsången - de som nu kan den - när vi så vill, och inte bara på sportevenemang.

Säg till en amerikan att h*n inte får sjunga "The Star-Spangled Banner", så hade du nog fått dig dina fiskar varma.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[memoirsofaclone]
5/27/17, 8:31 PM
#15

Jag förstår inte, hur länge var religiösa inslag otillåtet? I min låg/mellanstadieskola som jag gick på 2005-2009 , som var en vanlig kommunal skola, hade vi alltid avslutning i kyrkan, vi besökte kyrkan och hade t ex adventssamlingar i skolan där vi sjöng psalmer om jesus och gud. Inte för att det riktigt har med saken att göra men vi sjöng också nationalsången och hissade flaggan på skolgården nån dag efter nationaldagen.  Inget konstigt, det var inte heller nån som direkt var kristen, det var bara fina traditioner och nu fina minnen. När jag ser tillbaka på min skolgång nu så är det just de här stunderna jag saknar.

Upp till toppen
Annons: