Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1023 ggr
[sanna70]
2/11/15, 9:46 AM

Dubbelmoral är inte enkelt

"men det här är en arena av gråzoner. Hat, hot och åsikter – var drar vi gränsen? Om vi accepterar att Aftonbladet i dag kartlägger rasister med hjälp av vänsterextrema – tycker vi då att det är lika okej om tidningen i morgon tar hjälp av högerextremister för att avslöja antidemokratisk vänster?"

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-dubbelmoral-ar-inte-enkelt/

Annons:
[Hayabusa]
2/11/15, 10:08 AM
#1

Tycker att Helmerson har en poäng, absolut.

[Carpinus]
2/11/15, 10:36 AM
#2

Redan i höstas klargjorde Researchgruppen att de "fått tillgång" till Flashbacks servrar. Flera initierade debattörer gick då på bl.a. journalisten.se ut och förklarade att det nu var viktigt för Researchgruppen att säkerställa så att inget av det material man kommit över läckte ut. Svaret har väl kommit nu, när Aftonbladet inte kunde motstå frestelsen att disponera det material som Researchbladet hade att kränga.

IT-experten Christopher Kullenberg sade i höstas till TT att "om de hackat sig in för att komma över uppgifterna är det ett solklart dataintrång". Det är väl att förmoda att Researchgruppen och Aftonbladet redan är polisanmälda för en granskning över hur man kommit över materialet.

(Att det är i mångt och mycket avskyvärda texter som har förmedlats på Flashback ursäktar inte att Aftonbladet låter ändamålen helga medlen. Som Helmerson påpekar förekommer hatet på andra håll på nätet. Researchgruppen och Aftonbladet lär inte lägga ner någon möda på att avslöja det… )

http://www.journalisten.se/nyheter/researchgruppen-har-nu-ett-stort-ansvar

[sanna70]
2/11/15, 10:45 AM
#3

"Sus Andersson, expert på källskydd och chefredaktör för nättidningen Farad.se, tycker händelsen uppmärksammar ett återkommande problem på nätet; nämligen att allt för många lovar anonymitet utan att kunna hålla det. Flashback är förvisso ett forum och saknar utgivarbevis, vilket gör att användarna inte kan betraktas som källor som ska skyddas. Men i Flashbacks regler står det att anonymiteten är en grundpelare. Det ger dem ett moraliskt ansvar enligt Sus Andersson.

– Om man inte kan garantera anonymitet ska det tydligt framgå."

Jag misstänker att frestelsen blev för stor för Aftonbladet, ännu en gång. .

[Hayabusa]
2/11/15, 10:53 AM
#4

Får otäcka vibbar av Stasi. Dröjer kanske inte på förrän Researchgruppen hackat sig in på denna sida?

[sanna70]
2/11/15, 11:01 AM
#5

#4 Passande liknelse. .   Tanken har slagit mig, om dem kan ta sig in på Flashback och komma åt 40 000 namn så borde dem kunna ta sig in på andra Forum också. Den som inte har uttryckt sig rasistiskt har inget att oroa sig över. I nuläget är det bara dessa som är i riskzonen men man vet aldrig i framtiden. Skrämmande tanke faktiskt. .  Kanske tröttnar dem att skriva om felaktiga åsikter en dag när intresset svalnar för deras blaska och då kanske dem ger sig på andra individer. Dem verkar inte dra sig för att ödelägga människors liv så länge det höjer försäljningen av Aftonbladet.

[Hayabusa]
2/11/15, 11:08 AM
#6

#5 "Den som inte har uttryckt sig rasistiskt har inget att oroa sig över." Jo, men var det inte precis vad Stasi också påstod? Typ; "Är du oskyldig så har du inget att vara rädd för…".

Annons:
[sanna70]
2/11/15, 11:13 AM
#7

Jo och jag tycker att det finns all anledning att ifrågasätta både Researchgruppen och Aftonbladets handlingar.

Zyperior
2/11/15, 11:42 AM
#8

Precis. Jag har ärligt börjat ifrågasätta mitt medlemskap här lite smått. Är det värt risken? Även om jag inte skriver något i närheten av det som skrivs på flashback så om det ska vara fritt för media att bete sig på detta sätt kan de säkert hitta vinklingar och incitament för att knacka på min dörr en vacker dag. Yttrandefrihetens öde har hamnat i händerna på en reklamfinansierad skvallerblaska som nu tar sig friheten att tolka den som dem vill. Hur kan någon som Jan Helin få så mycket makt?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2/11/15, 12:08 PM
#9

#8 Håller med. Jag har vare sig FB eller Twitter, vilket jag är glad för. Jag anser inte att jag har några extrema åsikter, utsätter någon för hatbrott eller liknande men den uppfattningen delas kanske inte av andra?

[sanna70]
2/11/15, 12:17 PM
#10

Om människor tystnar pga rädsla då har yttrandefriheten försvunnit för gott, det är exakt vad dem är ute efter. Vill vi ha ett sådant samhälle?

[Hayabusa]
2/11/15, 12:24 PM
#11

#10 Nej, det vill vi inte men samtidigt finns det ett visst mått av självbevarelsedrift. Åtminstone i min värld.

[sanna70]
2/11/15, 2:24 PM
#12

"Alexander Bard, liberal debattör, föreläsare och känd programledare. Han tycker att tidningens granskning är förkastlig. 

– Deras jakt på Flashback-skribenter är helt hejdlös. De har gått över styr. Man ska inte jaga människor som är anonyma – det är lika jävligt som när muslimer attackerar Charlie Hebdo för att de har publicerat nidbilder av Mohammed. Yttrandefriheten måste få vara anonym och Flashback fyller den funktionen, säger Alexander Bard. 

Efter terrordådet mot den franska satirtidningen valde Aftonbladet att byta ut sin logotyp mot sloganen "Je suis Charlie" för att visa sitt stöd. Publisher Jan Helin har också vid flera tillfället försvarat det fria ordet som indirekt var gärningsmännens måltavla. Just detta tycker Alexander Bard blir parodiskt. 

– Det är skamligt av Aftonbladet att först försvara och göra heder av Charlie Hebdo, och sen kör Jan Helin igång en jävla klappjakt på människor."

http://www.resume.se/nyheter/media/2015/02/10/det-ar-ren-javla-populism/

[Carpinus]
2/11/15, 2:53 PM
#13

#10 Precis, viker vi undan för åsiktspoliserna så tar vi ytterligare ett steg mot det PK-totalitära samhället! 

Brännmärkning och rasiststämpeln ingår i det "goda våldets" arsenal för att tysta de som inte samtycker. För att citera en ledare i Mariestads-Tidningen för en månad sedan:  "När för få i den stora massan inte står upp för yttrandefriheten även när den är besvärlig, jobbig eller stötande blir samhällsklimatet trängre. Och då uppkommer det mikroklimat där vissa grupper förmår att tysta andra med hot och våld. Förlorare blir vi alla, för när det som får sägas blir allt snävare avgränsat väntar åsiktsförbud och censur runt hörnet."

Annons:
[Carpinus]1
7/17/17, 7:27 AM
#14

Gästskribenten Björn Werner i GP har en nollvision mot extremism. Han avslutar en krönika:

"Högern anklagar vänstern för att inte ta tillräckligt mycket avstånd från vänsterextremism. Vänstern anklagar högern för att vara alldeles för slapphänt mot högerradikala i och utanför riksdagen. Och istället för att gemensamt försöka tackla problemet med att radikala former av islam sprids i Sverige hördes flera vänsterröster varna för att avslöjanden av den här typen kan leda till rasism.

Jag oroar mig för att den verkliga konfliktlinjen i de här frågorna blivit till en blind fläck. För den går inte vid höger mot vänster eller rasism mot antirasism utan vid vilket politiskt system vi alls vill leva under. De som hellre fördömer vänstern än nazister, hellre ger sig på högern än Hamburgdemonstranter och föredrar att angripa DN och Niklas Orrenius framför islamister. De splittrar demokratins kärna i en tid då vi borde stå enade mot all extremism. "

GP

Som det står i trådstarten: "…det här är en arena av gråzoner. Hat, hot och åsikter – var drar vi gränsen?"

[Carpinus]1
11/17/17, 4:21 PM
#15

#12 Alexander Bard, svensk debatts ständige Gossen Ruda, har fått sin nominering till utmärkelsen "Årets digitale influencer" återtagen efter sina uttalanden i samband med metoostormen, som inte ligger i linje med nominatorns värderingar.

(Frida Boisen lär ligga rätt i tiden för att ha den utmärkelsen som i en liten ask.)

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/bard-petas-som-influencer-1.4840306

Upp till toppen
Annons: