23# "Sverige är rikare än någonsin! Vi konsumerar mer än någonsin, har högre levnadsstandard än någonsin, åker på fler flygresor än någonsin, äter mer kött än någonsin, äger fler fritidsbåtar än någonsin (över 1 million), och här finns fler milliardärer och millionärer i Sverige än någonsin förut i historien"
Vi är fler än någonsin i Sverige så självklart äter vi mer kött och vi konsumerar mer. Högre levnadsstandard kan bero på att folk lånar som aldrig för. Dem flesta människor äger inte sin hus, banker äger dem, samma med deras bilar, möbler mm mm Vad det gäller resor så räcker det att jag går till mina kollegor som sliter hårt på sitt jobb, jobbar obekväma tider, har inte alltid möjlighet till rast, får hoppa in och jobba på sina lediga dagar, får sällan möjlighet att faktiskt vara med sin familj längre stunder. . Ja, jag tycker att det är dem väl unt att åka iväg på semester tillsammans och få känna att det var värt mödan och få umgås i lugn och ro. Vad det gäller miljonärer så ja, låt oss ta av deras miljoner i stället, bättre än att ge sig på dem som redan sliter hårt för pengarna.
"Det är alltså inte så att resurserna i Sverige har minskat. Tvärtom. Men fördelningen av resurserna har förändrats! mycket och snabbt! Och tittar man på äldrevården, tågunderhållet mm då håller jag med dig att det ärligt talat ser ut som om Sverige gick knäna... Så behöver det inte vara! det behöver vi ändra på!"
Resurserna har inte minskat säger du. Då blir min fråga, var tar pengarna vägen? Media har en fantastisk förmåga att dölja det obekväma och om man börjar gräva lite tex läsa diverse lokaltidningar så kommer du att märka att det är likt över hela landet. Kommuner har det svårt. Det är besparingar på alla håll och kanter, nedskärningar på alla plan och det värsta är att ingen eller väldigt få vågar säga det rakt ut. Varför? Var är pengarna som ska gå till barnomsorg,skola, äldreomsorg, vården, välfärden? Varför är det nedskärningar på dem allra flesta företag? Varför får våra pensionärer dela på en talrik mat (ser det dagligen på mitt jobb) inte alla men flera st. Det är bedrövligt att se allt som sker runt om i landet och det är ännu värre att höra alla dessa lögner från våra politiker "allt är bra" Verkligen? Jag är helt övertygad att det är exakt samma sak som politiker sa till folket i Grekland innan dem körde landet i botten. .
Vad det gäller statistik så ger jag inte mycket för den för jag har själv varit med om och gjort diverse undersökningar och jag vet hur lätt det är att trixa med resultatet. Dem ville ha ett svar som överensstämmer med deras önskemål och det hade mycket lite att göra med verkligheten.
Vad det gäller flytt (som du nämner) så fanns det en väsentlig skillnad på den tiden och samma sak var det i Sverige på 60 talet - det behövdes arbetskraft, faktiskt var det skrikande behov av det. Det går knappast att jämföra med dagsläget i Sverige.
Ja i Sverige finns det gott om plats men vi har inga boende att erbjuda (varken oss själva eller dem som flyr hit) vi har inte heller några arbete att erbjuda och eftersom alltfler blir arbetslösa så räcker inte våra skattepengar till allt som behövs heller numera. Vi har redan skurit ner på det mesta, vad tycker du att vi ska mer dra ner på? Det är alltför många som redan lever på socialen och nu kommer ca 400 000 till. Sverige lånar redan pengar, ska vi låna mer ändå eller ska vi trycka ner låginkomsttagare ännu mer och ta ännu mer av deras surt förvärvade pengar?