Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1096 ggr
papa-bear
2015-02-15 13:50

Dådet i Köpenhamn

antisemitiskt? är den känslan jag får när lite mer nyanserade rapporter kommer, att vilks var på plats var en tillfällighet.

Annons:
[Carpinus]
2015-02-15 14:29
#1

Det är ju inte säkert att det finns en enskild orsak till dådet. Muhammedkarikatyrerna, Vilksmötet, Danmarks deltagande i bombningarna mot IS o.s.v. kan var för sig eller gemensamt vara en utlösande faktor. Men attentatet kan också vara resultat en enskild galnings allmänna frustration över någon oförätt - "allt" är möjligt! Vi kan bara vänta och se vad dansk polis kommer fram till…

sisela
2015-02-15 18:49
#2

Att det sköts mot debattmötet var knappast antisemitiskt. Jag tror heller inte på att det var en tillfällighet att det var ett möte med Lars Vilks. Han var helt klart den största profilen på det mötet. Evt. kan det ha varit mötets ämne som var målet. 
https://www.facebook.com/events/1574285489455532/?fref=ts

mrsmrs
2015-02-16 15:39
#3

#2 tror ts syftar på det dåd som skedde vid synnagogan av samma gärningsman.

sisela
2015-02-16 16:13
#4

Ja, men det var ju bara halva dådet. Därför skrev jag att det andra målet inte var pga antisemitism.

mrsmrs
2015-02-16 16:25
#5

Alltså, som svart till ts fråga: verkar i nuläget som att det helt klart var antisemitisk motiv bakom åtminstonde dådet vid synagogan.

fatcat
2015-02-17 08:34
#6

Vill inte dra alla muslimer över en o samma kam men det existerar mycket fördomar gentemot judar i Mellanöstern. Fördomar som också föder extremism. Normerna är nånting som finns kvar inom kulturen och historien. Vi har ju också en uråldrig antisemitism här i Europa men som efter andra världskriget uppmärksammades.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
mrsmrs
2015-02-17 12:28
#7

#6 Alla har fördommar, men att förklara en människas ihjälskjutande av människor med att denne tillhör en viss religion eller kommer från ett visst område är inte rimligt. Som du säger så handlar det om extremism, men en ska vara mycket försiktig med att hänvisa islam som någon sorts primär syndabock - det resonemanget föder i sig fördomar jämtemot islam, och sålädes även extremistiska våldsdåd och hatbrott.

Halvdansken
2015-02-17 12:45
#8

#7. Han var palestinenser, hatade judar och ville strida för IS. Klart att det har med islam att göra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

fatcat
2015-02-17 12:57
#9

#7 Just därför inleder jag texten med att inte dra alla muslimer över en och samma kam.

Jag tror många religioner föder extremism. Islam kanske i dagsläget är värst (på grund av krisen i Mellanöstern) självklart inte på grund av vad som står i koranen. Men tack vare lokala krigsherrar och terrorledare som tolkar texterna på extrema sätt för att gynna deras sak.

Sen måste man också få ifrågasätta själva religionen, precis som vi gjort och fortfarande gör här i Europa om kristendomen.

Läste en intressant artikel på Dagenssamhälle som jag rekommenderar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

mrsmrs
2015-02-17 13:00
#10

#8 det har med extremism, inte med islam att göra.

Halvdansken
2015-02-17 13:06
#11

Jo, extrem islam. Det är inte extrem buddism.
Om man sympatiserar med Islamisk Stat så har det med islam att göra. Det är religiös fanatism.

Och jo, det har med att göra vad som står i koranen.  Det strår rakt ut att man ska döda otrogna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mrsmrs
2015-02-17 13:09
#12

Extremism finns inom alla religioner. Däröfr handlar det främst om extremism, intre främst om islam.

Halvdansken
2015-02-17 13:21
#13

Men i detta fallet var det islamsk extermism. Och i Frankrike var det islamsk extremism. De ville hämnas sin profet Muhammed. Och skriker Allah Akbar. Och stödjer IS. Och har ihjäl judar.
Det är en rent religiös attack. En extrem religiös attack, men ändå. Varför ska man blunda för det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
72mm
2015-02-17 21:26
#14

#9 Jo, det är ju precis vad som står i Koranen som är det centrala. Problemet är inte diverse extrema "tolkningar" av skrifterna, problemet är att IS har så starkt stöd för sitt handlande som de har. Faktum är ju att det är islam och dess skrifter som ensamt ligger till grund för IS ideologi. Att säga att vad som hände i Paris och Köpenhamn inte har med islam att göra är oärligt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
2015-02-17 21:40
#15

Om en kristen hade börjat skjuta ihjäl ett antal  teckare som gjort en nidbild på Jesus, medans han skikit "Jesus lever" och "ni har skändat vår messias så ni förtjänar att dö enligt det som står i bibeln", hade ni (#9 och #12)  då sagt att det har inget med religion att göra?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Neutralis
2015-02-17 21:54
#16

Jag tror att det mrsmrs vill förklara är att extremister i vilken religös form den nu uttrycks i… Innebär att i det här fallet att Islam är det medium genom vilket extremister utövar sin extremism. Extremister behöver ofta något bärande medium (typ Islam) för att genomföra sina knäppa extrema grejer. Det går nog att hitta inom alla trossamfund, men kanske i en lite mildare form, eller annan inriktning.

Hmm, ja lite funderingar från mig som jag inte har tänkt igenom ordentligt, så jag reserverar för galet tänk. 🤪

fatcat
2015-02-18 09:51
#17

#15 Religioner föder extremism, det tror jag absolut halvdansken. Dock vore det naivt att beskylla ensamma människors terrorhandlingar på enbart religioner. Oftast finns andra faktorer som påverkar personerna att göra extrema tolkningar.

Islam behöver precis som kristendomen reformeras. Ha i åtanke att 90% av muslimerna tillhör den ortodoxa grenen sunni och majoriteten (förmodligen) varken äter griskött eller öppet tar ställning till feminism och homosexualitet så har västvärlden stora utmaningar framför att förebygga fördomar och könsnormer.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

mrsmrs
2015-02-18 11:23
#18

#16 ja typ så!

[Nomen Nescio]
2016-09-02 13:41
#19

Nytt attentat i Köpenhamn med möjlig IS-koppling:

"Mesa Hodzic, 25 som misstänks för att ha skjutit två poliser på Christiania har avlidit. Under en presskonferens berättade polisen att man gjort fynd som ytterligare knyter honom till skjutningen på Christiania där två poliser skadades. För en av dessa, som träffades i huvudet, är tillståndet fortfarande kritiskt."---

"Mesa Hodzic var välkänd av polisen sedan tidigare i samband med narkotikahandeln på Christiania. 25-åringen har även suttit häktad misstänkt för ett mordförsök 2010 men friades senare från misstankarna, enligt DR.

Under jakten på Mesa Hodzic kom det även fram uppgifter om att 25-åringen skulle ha band till IS. Uppgifter som senare bekräftades av polis. Enligt ett pressmeddelande hade Hodzic kopplingar till Milltau Ibrahim (en salafistgrupp från Tyskland) och han ska också ha uttryckt sympatier för terrorgruppen IS. Det fanns dock, enligt polisen, inget som i nuläget tyder på att det ska ha något att göra med skottdramat."---

Kvällsposten

Upp till toppen
Annons: