Annons:
Etikettideologi
Läst 1696 ggr
[JenniN]
2/20/15, 12:02 PM

Mer övervakning?

"

Somliga anser att fler kameror innebär ett oacceptabelt frihetsingrepp. Andra tänker att en nattpromenad genom staden skulle kännas tryggare om det fanns lite fler kameraögon."

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/overvakningskameror-kan-ge-okad-frihet/

Vad tycker ni? Behöver flera övervakningskameror?

Annons:
[Jimmy.L]
2/20/15, 12:27 PM
#1

Ja om dom används på rätt sätt så.

Mysan59
2/20/15, 12:32 PM
#2

Ja precis som Jimmy.L säger så om dom används rätt så bryr jag mig inte, känns rätt tryggt. Och med alltmer upptrappande av våld så tycker jag det är ok.

Zyperior
2/20/15, 3:43 PM
#3

Jag är väldigt delad i denna frågan. Tycker det är jättesvårt att avväga fördelarna mot nackdelarna. Fördelen är ju såklart tryggheten. Samtidigt är det ett steg mot ett övervakningssamhälle. Går vi med på det, vad är då nästa steg, och vad är steget efter det osv osv. Men jag är nog ändå lite mer för än emot ändå. De som inte planerar kriminella aktiviteter, där ibland jag, har inget att oroa sig över

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[JenniN]
2/20/15, 4:17 PM
#4

3# Men vsst är det väl så att de inte kommer titta på övervakningskamerorna om de inte ska utreda brott eller liknande. Har svårt att tänka mig att någon sitter och kollar för skojs skull.

Zyperior
2/20/15, 8:26 PM
#5

Nej, det tror jag inte heller. Men det som oroar mig är att man flyttar ribban lite varje gång man går med på något sådant här. Till slut kanske vi sitter här och diskuterar om det är relevant att ha kamerabevakning hemma hos folk. (Visst, lite långsökt, men det är ditåt pilarna pekar åtminstone.)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
2/23/15, 10:20 AM
#6

Med tanken på hur det ser ut runt om i landet så kan jag tycka att det behövs mer övervakning men då ska det gå i hand med lagändring. Det hjälper föga att vifta med pekfinger åt någon som eldat upp ett gäng bilar "just for fun" Uppenbarligen är det många som fortsätter samma beteende mönster så fängelse i kombination med regelbundna samtal med en psykolog hade kanske hjälpt mera?

Annons:
[Göstage]
4/4/18, 9:53 AM
#7

Socialstyrelsens broschyrer kring gifta barn är inte de enda märkliga trycksaker som tjänstemän med politiskt stöd tagit fram på sistone. Nu finns det en framtidsvision i broschyrform om Stockholm 2040 som hämtade från Orwells och Huxleys framtidsdystopier. Och återigen är statliga Vinnova med på ett hörn…

"Varför blir glänsande framtidsvisioner ofta så totalitära? När jag läser broschyren ”Stockholm – världens smartaste stad 2040”, känns det med ens som att någon stoppat en isbit innanför tröjan.

Broschyren är en hälsning från ett ”fiktivt Stockholm i en inte alltför avlägsen framtid” som kommunen har workshoppat fram med pengar från statliga Vinnova. Även om man kan tänka sig bättre sätt att spendera skattekronor på är det inte främst det fiskala som oroar mig – utan det politiska. Syftet med framtidsspaningen är "att inspirera och skapa diskussion i stadens verksamheter", men den borde diskuteras av oss invånare också."---

"Kommuntjänstemännen drömmer nämligen om ett Stockholm år 2040, där inte bara varje steg som medborgarna tar – utan också varje hjärtslag och andetag – övervakas och loggas. Ett finmaskigt nät av sensorer, kallad stadsauran, kan ”exakt förutspå” hur stockholmarna rör sig.

Varje invånare ska dessutom utrustas med en infernalisk liten drönare, en ”eldfluga”, som lyser upp och följer deras väg. Dessa små stålstalkers rapporterar allt fuffens de ser direkt till polisen. ”Visste du att eldflugorna, stadens mini-hjältar, uppskattas fånga mer än 45 628 bovar nästa år?” trumpetar kommuninformationen från framtiden. I parkerna finns moduler som ”samlar in data om besökarnas beteende-, umgänges-, rörelse- och konsumtionsmönster”. Allt för en bättre kommunupplevelse."---

 https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/varning-for-stockholms-galna-framtidsdrommar/

#5 Kanske styrkte det här dina farhågor?

landsbygdsbo
4/4/18, 10:03 AM
#8

Kameraövervakning med dagens teknik äv väl inte så belastande. Men när väl ansiktsigenkänning kan göras en masse och automatiskt då kan det hela bli frestande för myndigheter att använda.

Fartkameror på alla vägar kopplade till igenkänning och automatiskt larm då ngn försöker dölja ansikte eller ansiktet inte igenkänns( till landet kommande bilar registreras med förare o passagerare vid ankomst.

Det skulle i praktiken bli omöjligt för en eftersökt att själv köra mellan två orter, för papperslösa att köra eller för den som inte har körkort..

Men det ger även storebror ett ypperligt verktyg att hålla koll på vad Svensson har för sig….

[Göstage]
4/4/18, 10:12 AM
#9

Ja, tekniken kan ge alla möjliga framtidsutsikter - kanske blir en av utmaningarna för myndigheter och tjänstemän att inte falla för precis alla frestelser som innovationerna kan bjuda in till?

[Göstage]
4/19/18, 11:09 AM
#10

Få verkar ha något att dölja…

"Nio av tio är positiva till säkerhetskameror på gator och torg, visar en ny undersökning från Lunds universitet där 1000 personer intervjuades. – Inte nog med det, allmänheten uttrycker också en tydlig önskan om fler kameror, säger Markus Lahtinen, forskare i informatik på Ekonomihögskolan."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/starkt-stod-for-kameraovervakning

[Göstage]
11/4/19, 12:29 PM
#11

Göteborgs paradgata förses med kameror under en provperiod.

"Från och med mitten av november kommer övervakningskameror att placeras ut längs med och omkring Avenyn. Kamerorna kommer inledningsvis att sitta uppe under tre månader i ett så kallat 90-dagars projekt. Syftet är att skapa en tryggare miljö och att klara upp fler brott", skriver GP.

Tottenypan
3/7/20, 9:10 PM
#12

Nej tack! Orvell skulle rotera i sin grav om han såg hur samhället håller på att utvecklas.  Skall vi bygga om hela samhället till ett enda stort fängelse, där staten övervakar varenda steg vi tar? Skall ännu fler "plitar",  avlönade med skattemedel, övervaka vad medborgarna/allmänheten gör? Att hävda "att har man bara rent mjöl i påsen, så behöver man inte oroa sig" är bara naivt. Vad händer om fel personer kommer till makten i ett sådant kontrollsamhälle? Snacka om dukat smörgåsbord! Lägg resurserna på att övervaka/punktmarkera de kända, "yrkeskriminella" brottslingar, som faktiskt begår huvuddelen av alla grova brott. Låt de skötsamma medborgarna leva i ett fritt, öppet samhälle istället för i ett "myndighetsövervakat vuxendagis". .

Thomas Nygren.

Fårösund.

Upp till toppen
Annons: