Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 1814 ggr
[Jimmy.L]
3/2/15, 8:42 AM

”Religionen bidrar inte till ett bättre samhälle”

Statistiken ger svar. Stämmer det att vi får ett bättre samhälle om fler människor utövar och praktiserar religion, så som de stora religiösa samfunden påstår? Tack vare nya omfattande data kan vi i dag besvara frågan – och svaret är nej. Människor i religiösa länder litar mindre på varandra, och korruptionen är högre, skriver Bo Rothstein.

http://www.gp.se/nyheter/varlden/1.2642389-sa-ska-europa-stoppa-extremister

Annons:
Rafflan
3/2/15, 8:56 AM
#1

Om man dock följer dem 10 budorden så skulle brott och annat minska, inge mera mördande, inge mer otrohet, inge mer stölder, inge mer våldtäkter, inge mer våldsbrott i form av misshandel och slagsmål. Det låter väl som en väldigt trevlig värld?

Tyvärr finns det ingen sån värld där vi slipper folk som stjäl, slåss, våldtar och mördar. Såna idioter finns tyvärr oavsett religion.

[VSK]
3/2/15, 9:08 AM
#2

Ta bort all religion, så försvinner det mesta av "krigselände" på moder jord.

[sanna70]
3/2/15, 9:18 AM
#3

"Politikerna i Sverige har genom tiderna gömt sig och blundar fortfarande för detta farliga faktum. Samtidigt tror jag aldrig på en radikal imam som sitter på tv och pratar vackert om deras förhållande till andra folk. Det är bara lögner – jag levde med dem i nästan 30 år och tror inte på ett enda ord som de säger. Deras metod är att ljuga tills folk tror på dig. Precis som en sektledare som rabblar sin ramsa.

De har skapat terror, hat och rädsla i detta vårt förut fantastiska samhälle. Därför kommer jag inte att skriva mitt namn under denna insändare, på grund av deras hat mot väst och folk som är emot deras ideologi.

Jag är faktiskt rädd nu. Ännu mer för mina barn och barnbarn, för att de ska hamna i ett helvete om politikerna fortsätter driva sin naiva politik."

http://www.vt.se/opinion/vakna-innan-det-ar-for-sent-8137042.aspx

Problemet med religion är att det finns ett uppsjö av det och tyvärr finns det ännu fler tolkningar av dessa. Varenda religion förespråkare påstår sig att just hans/hennes religion är den rätta och att vi ska anpassa oss efter den och helst leva efter dennes påbud. Det finns dem som utövar sin religion i lugn och ro utan att hetsa folk men det finns även den aggressiva formen som använder hot och våld för att få sin vilja igenom. Med tanke på allt detta så tycker jag att det är bättre att förhålla sig till lagen och leva efter dem sociala normer som finns i samhället, det är den bästa sättet att skapa bra förutsättningar för sig själv och sina medmänniskor, be kan man göra på fritiden.Påpekar ännu en gång att alla har rätt till sin tro (för att slippa missförstånd)

Rafflan
3/2/15, 6:44 PM
#4

#2 vart i bibeln står det "döda dem som inte tror på samma gud som dig"?

Står det så i någon religion? inte som jag vet om iaf, att döda folk med annan tro är nåt människan hittat på och vi finner ingen grund för det i bibeln.

#3 och hur bra funkar det att "förhålla sig till lagen och leva efter dem sociala normer" idag tycker du? :P

PS: Jag är inte religiös och tror inte på gud eller liknande, men är dock väldigt intresserad av religion :)

[VSK]
3/2/15, 6:52 PM
#5

#4

Ingen existerande religion, inget dödande för religionen. Ganska busenkelt.

[sanna70]
3/2/15, 7:20 PM
#6

#4 Det fungerar inte för att många följer inte lagen och inte heller sociala normer. Det är svårt att leva efter 1000 gammal bok eftersom utvecklingen och vi människor har gått framåt på alla sätt. Det skär sig och det blir konflikter. .

Annons:
tarantass
3/3/15, 3:23 AM
#7

Jag tror länken i #0 blev litet fel. Den här kanske det ska vara?

http://www.dn.se/debatt/religionen-bidrar-inte-till-ett-battre-samhalle/

Men ur det material som nämns där går det nog inte att dra några generella slutsatser om i vilka riktningar orsakssambanden går. Det är alldeles för många faktorer som samvarierar, både inom vad "religion" kan vara och i fråga om andra relevanta förhållanden i länderna, för några enkla slutsatser om på vad sätt de samvarierar. Om Rothstein har undersökt det nämns det i varje fall inte i artikeln.

Sedan är "religion" ett alldeles för trubbigt begrepp. Vilket också illustreras av den svepande slutsatsen i trådstarten. Vad som menas är troligen gammaldags auktoritär institutionsreligion, och att sådan har en starkare ställning i mindre "utvecklade" samhällen (inklusive det på vissa områden väldigt "outvecklade" USA) är inte oväntat. Mycket annat är ju också mer gammaldags där. Dessutom lever vi i en reaktionär tid.

Men när man inte som forskare avgränsar ordentligt vad man är ute efter får man dåliga data. Och även om det bara är artikelförfattaren som slarvar gör det att man som läsare blandar ihop olika yttringar av både religion och annan andlighet och använder materialet på ett sätt det inte ger täckning för.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
3/3/15, 4:04 PM
#8

Ska man ställa trådstartsfrågan kan det vara intressant att också titta på andra former av andlighet än den gammaldags institutionsreligion som outtalat och oavgränsat brukar avses. Då kan bilden bli mer komplicerad. Jag kan till exempel tänka mig att det man brukar skyffla ihop under "privatreligiositet" ökar samtidigt som institutionsreligiositeten minskar.

Än mer komplicerat blir det om man räknar med modernisering av sekulärt grundade moralnormer. Visserligen har vi en historisk process från religiöst grundad moral, ofta grundad på skrämsel, till mer praktiskt och sekulärt grundad som också lättare ger utrymme för fler religioner (eller liknande) åt gången. Men frågan är också vad som är drivkraft och vad som är följd i den processen. Inte heller är det ointressant att en del som vill ha ett sekulärt samhälle väljer att utnyttja det till att utöva religion, i en eller annan form, inte slippa den. Det betyder att den kan ha fler funktioner, också i ett samhälle.

Eller om man också räknar med politiska ideologier med pseudometafysiska motiveringar. Då kanske man skulle se att inte heller helt sekulära personer alltid är så frigjorda från metafysik som vi tror.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Rafflan
3/3/15, 6:59 PM
#9

#5 & #6 ja men idag är lagen lika effektiv som att leva efter en gammal bok, spelar ingen roll om religionen spelar in eller inte så länge det finns människor som inte följer lagar och regler.

Det är det jag vill få fram, "Människor i religiösa länder litar mindre på varandra,", idag liter inte folk på varandra i allmänhet, och med all rätt med tanke på vilka idioter som faktiskt finns där ute i världen. Har inget med lagar och religioner att göra.

Zyperior
3/3/15, 7:58 PM
#10

#9 Lika ineffektiv menar du kanske? Dvs Religionen hade inte gjort det bättre.
Sen att den är bakåtsträvande och håller tillbaks vetenskapen i många fall och sätter ogrundade värderingar i folks huvuden som att abort skulle vara mord t.ex.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Rafflan
3/4/15, 8:44 AM
#11

#10 så man kan också uttrycka det ja :)

Ja det där med att abort är mord, att mannen har rätt att kontrollera och slå kvinnan, osv, det finns mycket konstigt inom religion. Men även mycket annat konstigt, var ju inte längesen homosexualitet var en sjukdom liksom :S

[sanna70]
3/4/15, 9:04 AM
#12

Det finns många som vänder ansiktet uppåt och ber om hjälp när dem hamnar i svårigheter, det är inget fel i att söka tröst i religion. Det är när det går till överdrift som religion blir farlig. Vi har genom åren kunnat se hur religion har ibland styrt människor och det har inte slutat väl. Det har funnits sekter som har uppmanat till självmord i guds namn och idag har vi dem extrema islamister som också påstår sig döda i guds namn. .  Jag föredrar att kalla det för hjärntvätt och maktspel, dem använder religion som vapen och skrämmande nog så fungerar det.

Halvdansken
3/4/15, 12:58 PM
#13

#4 . Står det så i någon religion? inte som jag vet om iaf, att döda folk med annan tro är nåt människan hittat på och vi finner ingen grund för det i bibeln.

Koranen "’’Och döda dem då var ni än möter dem och fördriv dem från de platser varifrån de har fördrivit er; ja, förtryck är ett värre ont än döden. Kämpa inte mot dem i den Heliga Moskéns närhet, om de inte själva tar upp striden där; men kämpar de mot er (där), så döda dem. Det är förnekarnas lön.’’ (2:191)"

Tänk på att alla religioner är skapade av män, bibeln är också skriven av män, och i bibeln nämns ju bla stening av (sexuellt) otrogna. Religioner är blodiga och inte alls så förlåtande, om man tolkar dem bokstavligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Rafflan
3/4/15, 6:55 PM
#14

#12 jag tycker inte direkt politik gör nåt bättre, med tanke på att det finns politiska flyktingar, och bråk som sker emellan personer pga olika politiska åsikter. Politik om nåt är väl ett makt spel då politiken faktiskt har mer effekt än religion. 

Helt enkelt, jag ogillar allt och det finns för många människor där ute som är helt dumma i huvudet -_-'

[sanna70]
3/4/15, 11:37 PM
#15

 #14 Jo, jag förstår hur du menar och jag tycker att politiker missbrukar sin makt i fel ändamål ibland vissa mer än andra men vi har även lagstiftningar och även en dålig politiker måste följa lagen. .

Vad det gäller religion så är jag inte särskilt troende dock vet jag att det finns väldiga skillnader i dem olika religioner och just nu har vi ISIS som hotar att döda alla otrogna (och gör sitt bästa) så religion låter inte särskilt lockande för min del.

[Carpinus]1
11/6/17, 12:55 PM
#16

Vissa faller utanför ramarna, det är bara så…

"26-årige Devin Kelley misstänks vara den som sköt ihjäl 26 människor i en baptistkyrka i Texas på söndagen."---

"Som intressen har han angivit ’mänskliga rättigheter’ och ’djurrätt’."---

"Kelley ska också ha försökt pracka på människor sina åsikter om ateism på sociala medier. Det uppger hans tidigare skolkamrater för brittiska Daily Mail. – Han pratade alltid om att människor som tror på Gud är dumma och han ville alltid predika om sin ateism, säger en person. – Han var utstött, men ingen ensamvarg. Han var populär bland de utstötta, säger en annan."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ORApV/devin-kelley-oppnade-eld-i-kyrkan--dodade-26-personer

Halvdansken
11/6/17, 9:26 PM
#17

#16. Ja, man får hoppas att galna ateister inte får för sig att utrota religionen på egen hand.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

papa-bear
11/6/17, 10:50 PM
#18

till och med moses var en mördare, så att egypter och israeler aldrig kunnat ha fred är väl inte så konstigt.

Upp till toppen
Annons: