Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1441 ggr
Magi-cat
3/3/15, 8:30 AM

När samhällskritik blir "farlig".

Så snett det kan gå.

"Mona Sahlin leder regeringens arbete mot våldsbejakande radikalisering och har tagit fram en webbplats som riktar sig till ungdomar. Där pekas vänsterförbundet Allt åt alla ut som våldsamma extremister ihop med Anders Behring Breivik och Islamiska staten.
   – Det känns bara absurt och oseriöst, säger Mia Palmberg, medlem i Allt åt alla."

Aktionsgruppen "Allt för alla" blandar humor med allvar i sin aktioner. De kämpar för arbetsrätt och feminism och anordnar strategidagar där man diskuterar politik. Ingenstans förordar de våld.

Föreningen står inte för något våldsamt. Det blir alltså ett slag i luften att hänga ut dem som våldsbejakande, tillsammans med de allra mest extrema.

http://www.etc.se/inrikes/aktivistgrupp-hangs-ut-som-valdsbejakande

Det är i stället farligt med en förenklad modell där organiserat motstånd mot chockhöjda hyror, berättigad samhällskritik, passivt motstånd och sociala rörelser anses farligt och reduceras till något som skapar oroligheter. Kritik mot missförhållanden blir "konspirationsteorier" och klassanalys och kritik mot sociala missförhållanden klumpas ihop med en nazistisk världsbild!

"Mona Sahlin kunde ha talat om våld men väljer våldsbejakande. Det senare har en mycket vidare betydelse än vad människor vanligen kallar våldsamt, men för ändå tankarna till våld. Med detta försåtliga nyspråk kan vi buntas ihop med nazister.

Som verktyg för att hindra terrorism är det en usel strategi, däremot fungerar det utmärkt till att attackera sociala rörelser.

Det om något är ett attentat mot ­demokratin och som ledare för ­denna myndighet har Mona Sahlin blivit en av Sveriges farligaste personer. Vi vill att Sahlin förklarar varför myndi­g­heter ska jaga ungdomar som är intresserade av Allt åt Alla. Om hon verkligen vill snacka om demokrati, står vi till förfogande."

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20389451.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sanna70]
3/3/15, 9:11 AM
#1

Tyvärr finns det extremister även hos vänster men dem har varit skonade från att hängas ut.  Det finns otaliga exempel där dessa har brukat våld och även misshandel så det är inte konstigt att det till slut inte kan slätas över. Våld är aldrig ok, oavsett vem som gör det eller varför.

[Jimmy.L]
3/3/15, 9:25 AM
#2

Deras banderoll "antifascism är självförsvar" tyder ju på att dom stöder våld och en sökning visar att det finns en viss koppling till AFA och RF.

https://www.facebook.com/alltatallamalmo

Magi-cat
3/3/15, 10:33 AM
#3

Och ni ser inget som helst problem med att samhällskritik och social organisering blir ihopkopplad med ruttna rörelser?

Man får och ska kunnabedriva samhällskritik utan att vara rädd för att det problematiseras och nedvärderas till "konspirationsteorier" eller buntas ihop med våldsbejakande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Joppo
3/3/15, 11:20 AM
#4

Finns det någon substans i anklagelserna gällande att "Allt för Alla" brukat våld eller uppmanat till det? Om det gör det, så är ju organisationen per definition våldsbejakande. 

Att urskulda sig genom att säga att man använder våld för ett "gott" ändamål tycker jag är ett extremt dåligt argument. I Sverige har vi tillräckligt med kanaler för att påverka saker och ting ändå.

72mm
3/3/15, 12:49 PM
#5

#3 Självklart är det så. Fråga vilken SD'are som helst. Extremvänstern har ju inte direkt utmärkt sig för att hålla sig borta från kännsloargument och att grundlöst anklaga åsiktsmotståndare för än det ena än det andra. Kan tycka att det är lite underhållande att nu när de själva får ta kritik så gnälls det över felaktiga epitet och "guilt by association" . Deras egna paradgrenar :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
3/3/15, 1:36 PM
#6

#3 och #4 Man hyllar AFA och RF i ett tal.

"Att möta nazistiskt våld är nödvändigt. Utan det arbete som grupper som AFA och RF – men framförallt alla de oorganiserade unga, men även äldre – har lagt ner genom åren, om man inte gång på gång hade mött nazisternas våld fysiskt, och utmanat dom på gatan"

http://alltatalla.com/allmant/tal-fran-solidaritet-med-karrtorp-manifestationen-2012-lund

Annons:
72mm
3/3/15, 4:04 PM
#7

#6 mmm. Läste lite av det där. Om folk vill propagera för kommunism ska de väl få göra det, inga problem. 

Vad som oroar mig är hur många som verkar köpa hela grundpremissen om att det är "en kamp mot nazism". Hur få det är som stannar upp och frågar sig -Vad exakt är det jag manifesterar mot här? Är detta verkligen ett hot? Finns det överhuvudtaget? Och vilka är det egentligen som organiserar detta? Vad står de för? Kan jag stå bakom deras politiska agenda? 

Hur många gånger har vi inte sett ideologier fabricera ett hot för att sedan dra nytta av människors rädsla för det inbillade?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Magi-cat
3/3/15, 4:44 PM
#8

Frågan gäller den självklara rätten till samhällskritik och genast kommer kommunistspöket flaxande! Jag vet inte mer om Allt för alla än vad som står i artiklarna. (Men jag är nästan säker på att deras agenda inte är att skicka folk på korrektionskur till Sibirien eller så.)

Poängen är alltså att man måste få protestera mot sociala orättvisor, organisera sig, visa på klassklyftor och kapitalismens rovdrift osv utan att få obehagliga stämplar och klumpas ihop med nazism, våldsrörelser och -individer.

Igen: "Med detta försåtliga nyspråk kan vi buntas ihop med nazister.

Som verktyg för att hindra terrorism är det en usel strategi, däremot fungerar det utmärkt till att attackera sociala rörelser" (Aftonbladet)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
3/3/15, 4:55 PM
#9

Det går ju att hålla sig borta från AFA och RF om man bara vill AFA eller RF har inget med klassklyftor eller sociala orättvisor att göra många medlemmar där är grova kriminella personer dömda allt från personrån till skadegörelse och misshandel.

Magi-cat
3/3/15, 5:07 PM
#10

#9 Alla extremister ska man som vanligt alltid hålla sig långt ifrån.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

72mm
3/3/15, 5:13 PM
#11

#8 Om du kopplar bort PK-autopiloten någon minut och tänker efter själv så kanske du förstår varför jag kallar en rörelse som heter "Allt åt alla" för vänsterextrem och kommunistisk. 

"Allt" är ganska så inkluderande. Det blir inte så mycket mer absolut än så. Det finns inget som inte ingår i "allt". Detta "allt" ska alltså fördelas (lika får man förmoda) till "alla". Alla är lika inkluderande som "allt". Så utan att lägga några värderingar, hur skulle du själv beskriva ideologin "kommunism" med tre ord på ett bättre sätt? "Allt åt alla" är väl så djäkla nära en perfekt omskrivning man kan komma? 

Så helt utan att veta mer än du kommer jag med trygghet fortsätta kalla denna grupp för vänsterextrem. Kallar man sig själv för "Allt åt alla" har man liksom placerat sig själv på vänster/höger-skalan.  

Sedan är det ju som Jimmy.L skriver bara att hålla sig borta från AFA och RF om man inte vill förknippas med våldsideologier. Huruvida man framför relevant samhällskritik eller inte spelar ju ingen roll om man diskvalificerar sig genom att direkt, eller indirekt, stödja/hylla sådana grupper.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
3/3/15, 5:20 PM
#12

#9 Det är självklart att man ska hålla sig borta från kriminella?

Magi-cat
3/3/15, 5:22 PM
#13

Nu är det inte bara vad "Allt för alla" sagt och gjort som jag talar om utan låt gärna diskussionen vidga sig till det mer allmänna planet där jag befarar att att vi får se mer av liknande hopklumpning i fortsättningen. Säkert är alla överens om att det vore mycket olyckligt om samhällskritik och sociala rörelser får en våldsstämpel rakt av. Eller?

Och man får vara vänster i olika schatteringar och olika konkreta yttringar. Men stämpeln där man klumpar ihop samhällskritik och sociala protester med nazism osv sätts väldigt snabbt….Det är det som är så illavarslande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
3/3/15, 5:30 PM
#14

Självklart kan man protestera mot rasism utan att vara vänsterextrem men det gäller ju då att inte använda våld mot rasister eller polis. Det som hände i Stockholm är intressant förra året när SvP tågade. 1000-tals människor slöt upp för att visa sin avsky mot rasism men ett 100-tal var där för att bråka och kastade stenar, rökbomber, staket och smällare mot polis. Människor skrek åt dom att sluta bråka men blev hotade till livet och dessa bråkstakar tyckte inte dessa människor skulle yttra sig.

kamera0710
3/3/15, 5:30 PM
#15

# 11 Vad tröttsamt det är att öra klyschan PK, PK, PK…

72mm
3/3/15, 6:12 PM
#16

#13 Håller helt med. Det är verkligen illavarslande. Men du får det att låta som om det är något nytt. Halva det politiska och mediala Sverige är byggt på att stigmatisera, stämpla och avhumanisera åsiktsmotståndare. Det kan omöjligen vara något du upptäckt först nu?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Denna kommentar har tagits bort.
Zyperior
3/3/15, 11:47 PM
#18

#15 Lika tröttsamt är det att tvingas dra den hela tiden. Inget man njuter ut av.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
3/4/15, 5:41 AM
#19

"tvingas" 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
12/16/17, 8:51 AM
#20

#16 Känns som om vi börjar närma oss en obehaglig styrning av vilka åsikter som kan framföras i det offentliga samtalet utan konsekvenser. David Eberhard är inne på det i sin sista krönika som gästtyckare i GP. Han avslutar: 

"När man kritiserar föreställningen att människor agerar enbart utifrån sitt kön eller sin ”ras” lever man farligt. Detta trots att sådant grupptänkande inte kan beskrivas som annat än ren sexism och rasism. Men så länge sexismen och rasismen tros vara på den ”svages” sida aktar sig människor för att kritisera. Risken är stor att man blir överöst med invektiv eller till och med mister jobbet. Så alla håller tyst.

Allt detta vet sannolikt majoriteten av folket om, men istället för att protestera låter man av rädsla eller ointresse en liten grupp högljudda vettvillingar sätta agendan för såväl akademin som det offentliga samtalet. En tystnad som låter galenskapen fortgå. Det är dags att öppna munnen och säga stopp."

http://www.gp.se/ledare/en-tystnad-som-låter-galenskapen-fortgå-1.4926658

Annons:
[Carpinus]1
12/16/17, 9:16 AM
#21

#20 Några exempel på sådana som åkt ut i kylan för att de inte legat i fas med vad som kan tänkas vara godkända åsikter. Eberhard själv skriver om det i krönikan:

"Tyvärr är områden som drabbas av denna feghet närmast exponentiellt ökande. Något jag nyligen själv fick erfara. Efter att jag försiktigt har kritiserat vissa avarter av metoorörelsen förlorade jag i veckan ett arbete som medical advisor eftersom styrelsen ansåg att jag var ”bad for business”. Att de ansåg att jag hade rätt i min kritik om att fenomenet riskerar att urholka den moderna rättsstatens fundament, genom att man hellre anonymt fäller än friar, spelade ingen roll."---

http://www.gp.se/ledare/en-tystnad-som-låter-galenskapen-fortgå-1.4926658

Vidare:

Katerinja Janouch sparkades från sin plats i Viking Lines expertgrupp mot sexuella övergrepp för att hon på Twitter uttryckt åsikter om en vänsterpartist.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/08/15/viking-line-lagger-locket-pa-efter-janouch-sparkats/

Staffan Heimersson fick sparken för Aftonbladet, inte för vad han skrivit i tidningen, utan för vad han sagt i en intervju i Resumé.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/11/28/efter-resumes-intervju-aftonbladet-bryter-samarbetet-med-staffan-heimerson/

Och det finns fler: Birro, Heberlein hör till dem som gjort det oförlåtliga att "byta åsikter".
Professor Hans Rosling var också i blåsväder när han plötsligt framförde åsikter som överensstämde med vad som SD framfört. Han var dock tillräckligt oantastlig för att inte kunna ifrågasättas på allvar.

https://politik.ifokus.se/discussions/5613b21fce12c43422000351-hans-rosling-ger-jimmy-ratt

72mm
12/16/17, 12:23 PM
#22

#21 Jag tycker det har gått så långt att det har blivit en kvalitetsstämpel att "ha åkt ut i kylan". Desto räddare det politiska och mediala etablissemanget där är för en viss röst desto intressantare är det att lyssna lite extra på just den. 

Aron Flam är min senaste favorit.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: