Annons:
Etikettkultur
Läst 2774 ggr
Zyperior
2015-03-09 20:03

Multikulturalismen en lögn

(VARNING! Sänk ljudet innan Ni startar videon)
Tino Sanandaji, förklarar varför mångkulturen inte fungerar.
Tino är för övrigt kurdisk-svensk från Iran som har doktorerat i offentlig ekonomi i USA. Han har alltså all anledning att driva en personlig agenda för mångkultur kan man tycka.
Han är dock vettig och ljuger inte för sig själv eller samhället.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
72mm
2015-03-09 23:14
#1

Det sista Tino sade var ju väldigt intressant. Vilken kultur man väljer när man inte känner att man kan bli svensk.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[sanna70]
2015-03-10 09:03
#2

Mycket intressant video, jag har många gånger undrat hur ska man kunna gå framåt när alla drar åt varsitt håll?

På mitt arbete uppmanas vi att lära oss andra språk när vi får icke Svensk talande, brandmän i Malmö uppmanades lära sig Arabiska för att kunna göra sig förstådda med människor där, vi får informationsblad på olika språk. .  Detta är bara ett litet exempel på att ingen behöver känna sig Svensk eller ens integreras. Ja, det sägs ju till och med att det finns inget som är Svenskt. Så om man  blandar 100 olika etnicitet (och dem är hundra tusental i antal) och sätter dessa i ett land som avsäger sig sina egna normer och värderingar mer och mer ja, då blir resultatet - problem.

[Hayabusa]
2015-03-10 09:23
#3

Intressant. Tino har många bra poänger, ingen tvekan om det. Hur välvilja och "snällhet" kan få motsatt effekt.

Reko
2015-03-10 15:46
#4

#2 Hur förklarar du smältdegeln USA?

Zyperior
2015-03-10 16:17
#5

USA är ju en intressant aspekt på hela det mångkulturella gulli-gullandet. Allt för ofta bland de som hävdar att mångkultur är något positivt gnälls det över amerikanisering etc. Att den amerikanska kulturen är något negativt. Det är ok att säga. Detsamma gäller även svensk kultur i många fall. Säger du samma sak om en muslimsk eller österländsk kultur över lag, så är lynchmobben på dig direkt. Hycklare är dem hela bunten. De är inte för mångkultur, de är för islamisering. De fattar det inte bara själva.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
2015-03-10 17:13
#6

#4 Vad ska förklaras? Varför USA kan sägas vara en lyckad multikultur där Sverige står för ett katastrofalt misslyckande?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Reko
2015-03-10 19:41
#7

#6 Vad gör de i USA som vi kan ta lärdom av?

[sanna70]
2015-03-10 19:59
#8

"OECD publicerar avslöjande siffror som visar skillnaden i arbetslöshet mellan utlandsfödda och infödda arbetare. För USA och Storbritannien är den siffran nära ett, det vill säga, det är nästan ingen skillnad mellan utrikes och inrikes födda. Men för Norge och Sverige är samma siffror runt 2,5, det vill säga två och en halv gånger högre arbetslöshet för utrikesfödda."

http://erixon.com/blogg/2013/11/usa-lyckas-battre-an-sverige-med-integration/

72mm
2015-03-10 20:07
#9

Till USA beger man sig för att man tror man kan få det bättre genom arbete. Till Sverige kommer man för att man tror man får det bättre genom bidrag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[krysopras]
2015-03-10 20:25
#10

Är USA ett lyckat multikulturellt samhälle? Du kan fråga svarta i Ferguson om de håller med. 

Men huvudsakligen handlar det om att i USA måste man som invandrare kunna försörja sig själv. Man måste också underkasta sig amerikanska värderingar och normer såväl som lagar. Ska man ha särskild mat osv så bekostar man det själv.

[sanna70]
2015-03-10 20:47
#11

"Men huvudsakligen handlar det om att i USA måste man som invandrare kunna försörja sig själv. Man måste också underkasta sig amerikanska värderingar och normer såväl som lagar. Ska man ha särskild mat osv så bekostar man det själv. "

Hur kan man se några fel i detta? En självklarhet tycker jag.

Ja, naturligtvis finns det problem även i USA. Jag har aldrig  påstått att dem är världsbäst men skillnaden är att där är det "vi" som gäller och inte som här i Sverige , vi och dem.  Dessutom är USA lika stort som ca 20 Sverige och ändå har vi större problem än vad dem har med integration.

72mm
2015-03-10 20:52
#12

#7 De har inte ett bidrags-baserad invandring, till att börja med. De är dessutom väldigt patriotiska och nationalistiska, det krävs att man ska vara amerikan i första hand. Deras multikultur bygger på nationalism, att man tillsammans står för samma värderingar. Accepterar du inte dessa accepteras du inte av samhället. 

I jämförelse så råder det i Sverige en fullständig kravlöshet gentemot invandrare. De betraktas som offer och ej kapabla att vare sig ta hand om sig själva eller att ljuga för att utnyttja systemet. Det finns inget att integrera sig i eftersom svensk kultur konsekvent förtrycks och förnekas. Migrationspolitiken är naiv, minst sagt.

Man ska dessutom komma ihåg att den multikulturella "smältdegel" som USA sägs vara för det första inte är så gammal, och dessutom byggd på ruinerna av tidigare kulturer och folk som helt enkelt gick under när Europa knackade på.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2017-11-15 11:56
#13

Inte sällan är Malmö på tapeten när det pratas mångfald & multikultur i landet Sverige. "Mångkulturella Malmö är den idealiska staden" lär en SVT-chef sagt vid något tillfälle (Eurovision Song Contest). Den kulturella mångfalden är en positiv faktor, tycker Malmö Stad. "I Malmö möts vi", heter det bl a.

Mycket bra och positivt, en lysande förebild för hur ett framtida Sverige kan och bör se ut. Eller..? Finns det lite smolk i bägaren, månne?

Läs och begrunda:

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/federico-moreno/-dags-att-begrava-myten-om-mangkulturella-malmo/

Annons:
landsbygdsbo
2017-11-15 12:40
#14

Ta seden dit man kommer. Men behåll de kunskaper du tog med dig hit.

Som inkommande ska du integrera dig inte det samhälle som ska integreras till dig.

Reko
2017-11-16 13:10
#15

#14 integration= "Sammanställning av sinsemellan olika delar till en komplexare helhet." källa:https://sv.wikipedia.org/wiki/Integration   

 Assimilation är något helt annat och det verkar vara mer  det  folk menar när de skriver integration. https://sv.wikipedia.org/wiki/Assimilation_(sociologi)

Reko
2017-11-17 12:07
#16

#12 Nej, deras svarta "invandring" bar på rasistiska förtecken. Kanske därför de har lite problem med integrationen? Även vi i Sverige har/hade en kolonial syn på delar av Sverige.

kamera0710
2017-11-17 14:58
#17

#14 Borde de som kommer till Sverige ta efter den här fina svenska seden? Själv avstår jag helst, som infödd svensk.

[Hayabusa]
2017-11-17 16:02
#18

Fredrico Morenos artikel handlar inte om att invandrare ska börja dricka hembränt. Inte heller om någon ond, vit folkrörelse som med våld tvingar invandrare på knä. Den handlar om segregation som absolut ingen har någon glädje av. Allra minst de som står på "utanförsidan".

landsbygdsbo
2017-11-19 09:18
#19

Det är dock en grund att ifrågasätta den svenska metoden, när man ser hur välutbildade lyckas integrera sig och behålla/utveckla sina kunskaper som advokater,Läkare eller andra akademiska yrken. I Sverige jämfört med USA, Kanada eller Storbritannien. De grupper som lyckas sämst i Sverige lyckas ofta betydligt bättre i de andra länder jag räknat upp.

Jag har en känsla av att det svenska systemet är hjärndödande och anpassat för att tvinga in folk i ett bidragsberoende.

[Hayabusa]
2017-11-19 09:54
#20

#19 Man kan vända & vrida på ämnet men "under strecket" blir resultatet inte särdeles övertygande för landet Sverige. Malmö är ofta på tapeten, Federico Morenos artikel pekar på en situation som realitet - inte något hitte-på för att få ryggdunkar från folk långt ut på högerflygeln. Lars Åbergs bok "Framtidsstaden: om Sverige imorgon blir som Malmö idag, hur blir Sverige då?" ger en snarlik bild.

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-19 10:39
#21

#17 Han halsar vad jag kan se ur en flaska Wyborowa -"the pride of Poland". Vi kanske skall se det som en biståndsinsats från grannlandet i söder? Varken Polen eller Sverige ligger dock på alkoholintagets tio i topp.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/jq5en/har-sups-det-mest-i-varlden

(Detta helt OT, för jag tror inte tråden är tänkt vare sig för en diskussion om alkoholintag, opium eller vattenpipebruk.)

72mm
2017-11-19 16:52
#22

#13 Det är  den idealiska staden sett ur en post-modernistisk synvinkel. Det är i Malmö man kommit längst med reformationen av det svenska. Är man (neo/kultur-)marxist och jobbar för SVT (vilket verkar verkar vara mer eller mindre samma sak) så måste man väl hylla Malmö eftersom det är där cancern man så omsorgsfullt odlat vuxit sig starkast?

Moreno skriver det inte rakt ut, men jag kan inte låta bli att läsa "multikultur i Sverige = islamisering" mellan raderna. Inte för att den insikten på något vis skulle vara radikal eller förvånande. 

#19 "Jag har en känsla av att det svenska systemet är hjärndödande och anpassat för att tvinga in folk i ett bidragsberoende."

Exakt detta. Individuellt ansvarstagande är i princip helt utrotat i Sverige. Staten ska sköta allt. Inklusive tala om vad som är rätt och fel. Jag misstänker att det är det här som ligger till grund för svenskars uppenbara oförmåga att tänka själva.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2017-11-19 18:16
#23

Nämealtså.. vad det under texten gulligulligas med sk infödda svenskar här.. dvs de bör anpassa sig till bidrags/avdrags/ROT/RUT-beroende.. medans om man är sk invandrare så bör man visa en helt annan sida?

WTF.. är det då inte ren rasism?

Altså jag har lixom inga som helst problem att anpassa mig till olika bidrag och avdrag.. problemajset är.. de är för många undantag för att göra rätt för sig och alla de undantagen gynnar främst de som redan har sitt på det torra.

Så i slutändan gynnar det främst ett fåtal och missgynnar de flesta.

Sååå.. då så om sk invandrare drar nytta utav systemet så sticker det i ögona.. de är antagligen lika kompetenta som mig för att dra slutsattser om hur systemet fungerar.. och jag skiter fullständigt i om det är höginkomstagare eller sk invandrare, som utnyttjar systemet till sin fördel.. det är fel på systemet, som ger avdrag/bidrag/subsidier till folk som kan klara sig själva!

Från det ena till det andra.. fick prexis cirka 50,000 i skattereduktion.. och jag gråter självklart hela vägen till banken på grund av orättvisan!

Jisses altså.. om ni bara visste vilka förmåner man får med hög utbildning, bra lön och eget ägande av bostad, det är ett ymningshorn att ösa ur för att förstärka den egna kassan!

Det enda jag kan ångra är att jag inte läste upp min examen på högskola/universitet tidigare  i livet.. och att jag inte köpte dyrare bostad.. för då hade jag gynnats mer och haft mer pengar på mina bankkonton!

För dem som har skall allt vara  givet.. som det står i Bibeln!

För övrigt så var det ett rätt intetsägande inlägg från den där Sandjari.. hur förklarar han hur som helst att vi som land.. bestående utav flera olika kulturer, språk och annat lyckats komma dit där vi nu är?

Såå.. sverige finns lixom inte då enligt honom.. eller så har han över huvudtaget inte fattat något om integrering och multikultur?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-11-19 19:31
#24

Såå jag ifrågasätter om denne sandjari över huvudtaget lyckats att assimilera sig till det multikulturella Sverige!

Tex hur bekant är han med samisk kultur.. aså en rätt bra fråga för att komma från mig.. svaret är???

Nu så svarar jag på min egen fråga.. mest för att denne person som anförs mest troligt inte ens deltager här på forumet.

Oså till resandefolket.. de var ofta, mest troligt sk romer.. och många av dem var rätt ofta stamanställda artillerister.. om de inte kunde försörja sig som hästhandlare eller ambulerande kramsförsäljare!

Och då har vi inte ens nämt den inhemska finnska befolkningen.. eller den Tornedalliska!

Ingen glömd.. men det krävs i stundom att man påtalar alla danskar som införlivades med Svea rike, i Skåneland.. samt alla Norrmän via att Jämtland, Härjedalen samt Bohuslän blev svenskt!

Sååå till hans försvar.. han har nyss kommit hit, han är typ invandrare som försöker anamma sitt nya moderlands värderingar.. men har överhuvdtaget ingen som helst koll.. utan hoppar i helt fel tunna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: