Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 869 ggr
[sanna70]
2015-03-25 11:19

Barnen ska lära sig att "tänka rätt"

Medans jag läste denna artikel så fick jag en obehaglig känsla av diktatur. Ingen klagar, men jag tror att folk tänker desto mer och jag hoppas innerligt att alla inser hur fel det är.

"I två debattartiklar publicerade i DN (5/4 2014 och 15/12 2013) kritiserade några av undertecknade den statliga utredningen om ”våldsbejakande extremism” (SOU 2013:81). Kritiken gällde bland annat förslag som riskerade förvandla lärare och fritidspedagoger till åsiktspoliser, undergräva unga människors möjligheter till demokratiskt engagemang och ytterst underminera de demokratiska rättigheterna i Sverige.

Nu har utredningens slutsatser omsatts i praktiskt arbete genom publiceringen av Samtalskompassen på internet, och vi kan bara konstatera att kritikernas farhågor har besannats. Delar av de instruktioner som den svenska staten nu skickar ut till lärare, fritidspedagoger och andra medborgare som har kontakt med ungdomar är djupt problematiska ur demokratisynpunkt. Ja, vi tvekar inte att använda ordet demokratifientliga. Detta riskerar att få djupt problematiska konsekvenser för alla de ungdomar som visar tecken på ett starkt engagemang i demokratiska värderingar, och därmed för den svenska demokratin på både kort och lång sikt."

http://www.dn.se/debatt/civil-olydnad-inte-lika-med-valdsbejakande-extremism/

Annons:
[Carpinus]1
2017-10-20 08:18
#1

#0 Två och ett halvt år senare har någon kläckt idén ☝️ att man kanske skulle ta och informera personalen på boendena om våldsbejakande extremism. Då kanske de kan snacka med ungdomarna om det eftersom de ändå tillbringar en massa tid tillsammans? 

"Personal som arbetar på statliga ungdomshem ska få mer utbildning om våldsbejakande extremism. Just nu arbetar man med att ta fram en webbutbildning, och tanken är att utbildningarna ska starta i januari.

Sari Römpötti är projektledare på Statens institutionsstyrelse, SiS, och enligt henne har man på ungdomshemmen stor möjlighet att påverka de ungdomar som är där.

– I och med att man träffar ungdomen dygnet runt i princip så finns det ju alla möjligheter  att nå ungdomar, och att uppmärksamma ungdomar och att också faktiskt arbeta förebyggande, säger Sari Römpötti."---

SR

Nu är det bara att vänta på att några fritidsdemagoger. förlåt - pedagoger, talar om hur fel detta är ur demokratisynpunkt.

Upp till toppen
Annons: