Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4963 ggr
[Carpinus]
3/28/15, 12:24 AM

Skavlan vs Åkesson?

Lite svårt för en som valde fotbollen framför Skavlan (och inte hunnit kolla Svt Play) att riktigt få grepp om Skavlan plattade till Åkesson eller gjorde en plattmatch.

Csaba Bene Perlenberg på GP är alldeles till sig över Skavlan, kallar honom "Pitbull" och skriver bl.a. "Det var storartad, humanistisk journalistik, brinnande i sitt pathos. Att en av SVT:s största men icke desto mindre mest utskällda intervjuare, omvittnat ojämn i sin intervjuteknik, ändå lyckades göra en klassisk underdog-prestation är i sig häpnadsväckande. Med sin insats lyckades Skavlan tacksamt nog göra sig själv till intervjuns huvudperson samtidigt som han avklädde Åkesson dennas uppenbara brist på insikt om sina egna fördomar."

http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015/03/27/skavlan-var-en-pitbull/

Fredrik Virtanen på Aftonbladet är däremot missnöjd med Skavlan. Han skriver t.ex: "På ytan tuff journalistik men med enda resultat att reklamfilmen visades gratis för två miljoner människor. Det är omöjligt att komma åt undertext. Så kan det gå. Det är svårt även för skjutjärnsjournalister att intervjua drillade politiker. Skavlan hade drömläge men slog bollen i stolpen."

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article20540452.ab

Annons:
Mysan59
3/28/15, 12:56 AM
#1

Fan också, missade programmet! Men det är nog inte så lätt att platta till Åkesson. OK Mediadrevet fick honom att inte orka, men dessförinnan så klarade han det förbaskat bra!

Oavsett vad man tycker om hans parti, så är han en bra partiledare, och det är svårt att ta ifrån honom.

Mysan59
3/28/15, 2:30 AM
#2

Tittar just nu på Svt och  tycker att Åkesson som vanligt beter sig bra och väldigt lugn och ödmjuk. 

Och jag ska säga tvärtemot alla andra här inne, jag röstade på SD. Inte för att jag är rasist, men enligt vissa så är jag redan dömd som det, utan för att jag ville visa att jag inte accepterar mass-invandringen.

Har inte ett dugg emot invandrarna som personer, utan mängden.

Och jag vet att jag är dömd utifrån det, men det skiter jag i.

white lady
3/28/15, 7:45 AM
#3

En man som Jimmy borde fortsätta vara hemma…kanske pappaledig.

Någon som ställer ( pensionärer mot flyktingar )  och i dags datum tycker likadant. SD är och förblir en farlig  grupp individer som piskar upp föraktet mot medmänniskor.

Och kom inte dragandes med att hjälp på plats är bättre, då har man inte förstått problemet.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
3/28/15, 8:02 AM
#4

Stackars Åkesson som hela tiden får dessa tuffa frågor om sitt rasistiska parti, som hela tiden måste försvara sig och sitt rasistiska parti för att det är rasistiskt!

Det kom fram ganska tydligt hos Skavlan, hur jobbigt allt är….

http://www.svt.se/skavlan/se-program/article2787169.svt?autostart=true


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
3/28/15, 9:45 AM
#5

Den dagen media tar in diverse partiledare och ställer dem mot väggen på samma sätt som dem gjorde med Åkesson, den dagen vinner dem min respekt igen. Som det är nu är det enbart politisk propaganda och smutskastning. Varför inte ta Socialdemokraterna och ifrågasätta deras rasistiska uttalande om Judar, eller miljöparti eller varför inte fråga Vänster varför dem är så glada i att ta i nävar och använda hot mot alla oliktänkande. .  Ja, listan skulle kunna göras lång och den enda som media har gjort är att påvisa (ännu en gång) att dem inte är opartiska.

Magi-cat
3/28/15, 9:58 AM
#6

#5 Smutskastning? Det var deras egna ord! Att han får tillfälle att förklara dem är väl sjyst? Eller var orden så illa vinklade att de inte kan dribblas bort?

Du kanske vill ta avstånd från vad som citerades? Det skulle i så fall vara tydligare än att prata om "smutskastning".

Vi har ett parti, SD, som har en fråga i sin agenda: invandringen. Inte konstigt då att man uppehåller sig där i utfrågningen….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sanna70]
3/28/15, 10:11 AM
#7

Lite mera ärlighet och lite mera värdighet hade inte skadat i Svensk media. Vore mera rättvist om alla partier kunde sättas under samma granskning som SD. Jag önskar få se ledare för varje parti gå igenom samma sak och få svara på dess medlemmars rasistiska uttalanden. i Tv så att folket får se hela sanningen och inte bara delar av den som det är nu.  

"I somras visade en 12-årig flicka i bekantskapskretsen en bild på Hitler på Instagram med anslutande text: "Yes man, You are right….I could have killed all the Jews, but I left some of them to let you know why I was killing them". Flickan, som själv är troende muslim, berättade att denna bild spreds bland hennes muslimska kompisar i Tensta.

Den här flickan, som är van vid att diskutera, även med vuxna, och brukar stå för sina åsikter, hade förklarat för kompisar att hon också "ville att palestinierna skulle få sin frihet men att man inte kan hylla Hitler, och hylla att en folkgrupp ska utrotas. Om ni säger att Hitler är bra är jag inte kompis med er längre". De vuxna  runt omkring berömde henne för hennes mod."

http://www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/nalin-pekgul-hatet-mot-judar-gror-i-tensta/

"Hela den muslimska världen sitter och tittar på medan våra syskon i Palestina blir slaktade av judesvinen. Må Allah stärka alla som försöker försvara Palestina, må Allah vara barmhärtig mot dem döda muslimerna, amin", skrev Omeirat."

http://www.expressen.se/gt/politiker-avgar-efter-inlagg-om-judesvin/

white lady
3/28/15, 12:48 PM
#8

sanna70         Så ditt argument är att vi ska ha ledande politiker som jämför människor med gräshoppor,parasiter,judesvin,kackerlackor  =?

Att sedan ge direktiv till pariet,,,,, som" Give them hell"      för att fälla ALLA regeringar är inget som bekymrar dig…Eller ?

Han uppger oxå att ALLA som röstat på  SD är för en minskad eller rent av STRYPT invandring. Han legiminterar en omänsklig syn på människor genom att skylla på alla som röstat på SD.

RINGER DET INTE VARNINGSKLOCKOR DÅ.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
3/28/15, 12:55 PM
#9

Just det, fälla ALLA regeringar som inte gör som de vill…..Det gäller att ha perspektiv! 😕 Det är vad allt handlar om…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
3/28/15, 2:08 PM
#10

#8 Till att börja med så finns det rötägg i alla partier, du verkar ha missat socialdemokraten som kallade Judar för svin, eller dem muslimer som hyllar Hitler för att han dödade Judar.  . #7  Detta är bara ett par få exempel, det finns ett uppsjö av dessa . Människor reagerar på orättvisor och det med all rätta.  Varenda gång någon SD kommer i TV rutan så är det enbart för att åter igen få höra sina medlemmars obehagliga uttalanden. Det finns inte en enda fråga som faktiskt handlar om politik, trots att dem är folkvalda och trots att dem är Sveriges tredje största parti.  Det finns mycket bra som SD vill göra för Sverige men det enda gång dem syns i rutan är när det har röstat emot något som dem andra partier anser vara rätt. Tex pensionär, SD röstade mot S och wow vilka rubriker det blev. Det stod ingenstans att läsa om deras egna förslag som går ut på att utjämna pensioner vilket skulle ge dem stackars pensionärer som har slitit hårt hela sitt liv betydligt mer i plånboken. Nej, det nämndes absolut ingenstans och inget av deras övriga förslag heller för den delen. Det är just sådana saker som gör människor arga, när det är så uppenbart att vissa partier hölls om ryggen medans SD svartmålas vid varje tänkbart tillfälle.  Jag är ganska övertygad att folket kommer att visa sitt tydliga missnöje med situationen i landet vid nästa val.   I stället för att finnas där för sitt folk så väljer våra politiker att göra livet så svårt som möjligt för oss. 

Mina varningsklockor ringer när jag hör att dem planerar att skolorna ska ta hand om 750 barn i en och samma skola, när jag ser sjukvården som går på knäna och människor får inte den hjälpen som dem behöver, när jag ser hemtjänstpersonal stå upp och äta en banan med skakig hand för att dem inte hinner med sin rast, när folk inte kan äta ordentligt pga tandvärk men dem har inte råd att gå till tandläkaren, när barnomsorg inte hinner se efter alla barn pga dess mängd och för lite personal , när bensinen blir dyrare trots att våra tåg står still, när ungdomar inte kan flytta för att det är bostadsbrist , när våra skolor redovisar katastrofala resultat och barn når inte upp till kriterier för gymnasiet, när små barn som lever under fruktansvärda förhållanden inte kan få hjälp för att socialstyrelsen inte hinner med alla ärenden pga personalbrist och mycket mycket mer. Då reagerar jag och jag hoppas att många andra gör det med för det 7 klöver säger till sitt eget folk är att dem bryr sig inte ett dugg - det enda gång dem faktiskt tänker på sitt folk är när det är val för då behövs våra röster.  Dem borde skämmas!

white lady
3/28/15, 3:01 PM
#11

10    Det är inte mycket jag missat   sanna70  inom politiken.

Socialdemokraterna får stå för vad dom sagt. Vi diskuterar väl SD nu va ?

Och när det gäller muslimer ( vissa )  så hyllar dom mohammed som var en kriksHerre.De vi kallar terrorister idag.  Du får nog läsa på lite sanna70.

Som vanligt okunskap från SD väljare.

Så du menar att invandringen orsakat  750 barn i samma skola,  sjukvård som går på knäna,  hemtjänst som går på knäna, folk med tandvärk som inte kan äta,  barnomsorg som inte hinner se efter barnen, bensinen som blir dyrare, bostadsbrist för ungdomar,  katastrofala resultat i gymnasieskolor, socialstyrelsen som inte hinner med alla ärende, 

Är det flyktingar som orsakat detta.?

Eller ska  SD  fixa detta. ?

Hur tänker du sanna70 ??

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Vanja
3/28/15, 3:09 PM
#12

#9 De vill inte fälla alla förslag som inte går åt deras håll, de vill fälla alla som vägrar att ens lyssna på deras förslag eller åsikter. 

#0 Jag tycker i vanlig ordning att det, som i alla intervjuer, slutar med att han blir kallad rasist, Det börjar med något helt annat, typ "hur mår du", sen slutar det med "du förstår ingenting din rasist". 
Varför måste man ens dra det koret mot något som varit sjukskriven i sex månader för att han mår psykiskt dåligt. Nej stackarn, jag tror faktiskt inte att någon någonsin kommer att ge honom en chans till tillfriskning och det gör mig så jäkla förbannad. 
Som sagt, jag röstade inte SD, men jag skulle fan inte ens tänka tanken att sparka någon som ligger ner. Usch

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
3/28/15, 4:24 PM
#13

#12 Det var så han försökte slingra till det, Åkesson, som ett "lyssna på oss" men klartexten var ändå att de fäller varje regering som inte gör som de vill. Tycker du det är rätt eller fel?

Här fick han ju chansen att bemöta och ta avstånd från vad de själva sagt! Vad är det för fel i det? Är det synd om honom för att det tas upp vad partiet och partirepresentanter gått ut med?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
white lady
3/28/15, 5:10 PM
#14

12  Men nu förstår jag inget  Frost….Han ligger väl inte,han börjar jobba 1 april.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Vanja
3/28/15, 5:28 PM
#15

#14 Men va, så för att han börjar jobba första april så är det okej att sparka och spotta? Nej knappast, sådant beteende är aldrig okej. Mot en Person som mår psykiskt dåligt är det om möjligt ännu mindre okej. 
Men så du förstår inte? Du förstår inte varför man inte ska sparka folk som ligger ner eller som försöker resa sig efter ett rejält fall?

13# Många av Sveriges invånare röstade SD, så ja. De ska ha rätt att vara med och bestämma. Tycker du att det är rätt eller fel att de inte får det?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
3/28/15, 5:33 PM
#16

#15 Var såg du något spark och spott? Vi kan inte ha sett samma program i så fall. Han konfronterades med deras egna uppgifter och fick chansen att belägga eller vederlägga, det var allt. Att det sedan finns mycket att ösa ur, ja, det hör ju till det partiets karaktär av invandrarfientligt enfrågeparti….

Många av Sveriges invånare röstade SD, så ja. De ska ha rätt att vara med och bestämma. Tycker du att det är rätt eller fel att de inte får det?

13 %. Ska de bestämma över resten? Rätt eller fel?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mysan59
3/28/15, 6:47 PM
#17

Att man som programledare kan få sitta i tv och mobba en gäst, det är så osmakligt så det finns inga ord!

Men det pågår ju i Riksdagen också, så då är det väl ok i tv?

Fast då ska vi inte gnälla på barn och ungdomar att dom mobbar, eftersom vi vuxna visar att det är ok!

Och att det sen finns folk här inne som tycker att denna mobbing är ok, det är lika osmakligt.

Man må tycka vad man vill om vissa, men att bete sig som Riksdagen och lSkavlan gjort, det är bara pinsamt. Skavlan sjönk som en sten i mina ögon och jag kommer förmodligen inte att se fler program av honom.

white lady
3/28/15, 6:52 PM
#18

15   Offerkofta kallar jag detta. Jag själv drabbades för två årsen….Det tog mig ett och ett halvt år att komma på banan igen.  Då ska du veta att jag kämpar inte för att rensa ut människor från sverige.

Varför har han så bråttom tillbaka då för om han är så skör ?

Nej du Frost öppna ögonen så förstår även du.

Kanske SD är hotade av TOBBE  MÅRTENSSON  ☝️

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Vanja
3/28/15, 7:38 PM
#19

#16 det blir det när han vrider allt till att Åkesson minsann är rasistisk och att partiets medlemmar är det också . 
Nej 13% ska inte få bestämma allt. Men de ska få vara med och bestämma. Förstår du hur jag menar om jag skriver så? 

#18 Äsch, det blir bara en offerkofta om man försöker utnyttja att man mår dåligt. Vilket han inte gör. 

Varför ska det vara så in i helvete svårt för att hatare att ta ett steg tillbaka?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
3/28/15, 7:53 PM
#20

#19 "Riksdagsgruppen har idag fattat ett principiellt beslut om att Sverigedemokraterna kommer att agera för att försöka fälla varje regering, varje budgetproposition som lägger fram förslag om en ökad invandring. Vi kommer också att agera mot varje regering som ger miljöpartiet ett avgörande inflytande över svensk migrationspolitik." - See more at: http://sdkuriren.se/sd-vi-kommer-forsoka-falla-regeringen/#sthash.Gr9xW99z.dpuf

(min kursiv)

På det sättet får detta enda parti med 13 % av rösterna ett helt avgörande inflytande på  svensk politik. Det finns ingen ödmjukhet alls i den skrivningen, inget "låt oss vara med" utan bara detta…hot…

Och varför har man den här inställningen? Jo:

"Vi menar att någon måste ställa sig upp och säga ”nu är kejsaren naken”. Den här utvecklingen kan inte fortgå längre därför att den hotar i grunden både välfärd, sysselsättning, tillväxt och trygghet i det svenska samhället". - See more at: http://sdkuriren.se/sd-vi-kommer-forsoka-falla-regeringen/#sthash.Gr9xW99z.dpuf"

Klart som det grumliga vatten de simmar i: invandringen och inget annat hotar det svenska samhället.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Vanja
3/28/15, 7:58 PM
#21

#20 Ja, jag förstår varför de gör så och det är enbart för att de inte får vara med annars, därför blir ultimatum deras enda försvar. 
Du måste förstå, att jag röstade inte SD. Men jag är inte blind och dum i huvudet. Jag förstår varför de gör som de gör. 13% av Sverige röstade på dem och anser att de ska få vara med och bestämma, borde de inte få vara det då? 
Om deras ändå utväg blir att de måste sätta hårt mot hårt så är det väl inte rymdforskning?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
3/28/15, 8:11 PM
#22

#21 Försvar? Om det där är ett försvar vill jag inte se ett angrepp. 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Vanja
3/28/15, 8:13 PM
#23

#22 Så du menar att SD ska ta slag efter slag men inte få slå tillbaka?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Mysan59
3/28/15, 8:17 PM
#24

Vissa anser att SD bara ska ta och ta, men aldrig få ge tillbaka eller ens försvara sig mot alla påhopp.

Mot SD och deras partimedlemmar samt dom som röstat på dom, får man bete sig hur jävligt man vill.

white lady
3/28/15, 8:27 PM
#25

19   Och om han inte mår dåligt vad  är problemet ?

Att en vänsterpartist är intelligens befriad och klär sig i   t-shirt i kammaren är inte ok.

Kanske en fras för SD att tänka på.

Varför ska det vara så in i helvete svårt för att hatare att ta ett steg tillbaka?  

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Vanja
3/28/15, 8:30 PM
#26

#25  Vänta, jag ska uttrycka mig på ett bättre sätt så att du förstår vad jag menar. 

Han försöker inte utnyttja att han mår dåligt. Det betyder inte att han inte mår dåligt. :) 
Vet inte vart du fick in vänsterpartiet i denna fråga.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
3/28/15, 8:54 PM
#27

#20 Om man lyssnar på hur aftonblaskan vinklar det så har du alldeles rätt. Men du är väl vuxnare än så och kan se igenom deras propaganda?

Det är inte invandringen per se som är boven i dramat. Utan den förda invandringspolitiken.
För att måla upp 87% av sveriges valresultat;
Utanförskapet i förorter och utsatta områden i sverige har aldrig varit så stort. När poliser talar om "No-go zoner" i Rosengård till exempel. När det mördas folk helt öppet bland folk i dessa områden med automatkarbiner.
Bostadsbristen är total. Vi hyr nu ut både slott och kojja för svindyra skattepengar som Bert och hans gelikar tjänar grova pengar på. Ändå räcker det inte till. Många andra delar av välfärden behöver rustas upp.
Antisemitismen ökar och judar vågar inte bo kvar i Sverige. Motsättningarna ökar. Detta är inte SDs fel. SD är en av sidorna i dessa motsättningar. SD är resultat av dagens invandringspolitik.
Tror man på riktigt att man bygger broar genom att ge invandrare förtur på bostadsmarknaden och arbetsmarknaden och billigare vård och tandläkare med mera? Detta är ju en stenhård bitchslap mot den svenska befolkning, både etnisk och integrerade invandrarsvenskar. Framför allt mot de som redan är utsatta i Sverige. 

Tror man på riktigt att det skapas mer tolerans att förtrycka det svenska, som något fult, som inte ska visas och framhäva allt inom islam som helt fantastiskt?
Det finns faktiskt både bra och dåliga saker inom båda kulturer. Det finns dåliga saker inom islam. Dåliga. Usch vilken vidrig människa jag är som säger så.

 Det hycklas om "rätt" människosyn medans man kräks över nazister och Breivik men vill ge terrorister jobb och terapi? Total dubbelmoral.

Detta är inte SDs Sverige, dem sitter inte vid makten. De övriga sju partierna gör det nu. Det är deras Sverige som går åt helvete.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
white lady
3/28/15, 9:15 PM
#28

26  Men om han mår dåligt ska han väl inte  arbeta ?

Vänsterpartisten tog jag upp för det är väl en del av mobbingen eller ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
3/28/15, 9:21 PM
#29

#28 Om man har depressionsproblem kan det göra en väl att jobba istället för att sitta hemma. Att få ett sammanhang och en rutin i vardagen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
3/28/15, 9:23 PM
#30

#28 Klart man ska kunna arbeta fastän man mår dåligt. Man ska kunna må bra när man går till jobbet, Man ska inte behöva känna att man inte vill gå dit PGA vuxenmobbning. 
Dessutom skulle han sluta må dåligt om vuxenmobbningen försvann. 

Nej jag anser inte att det har med mobbningen att göra. Visst är det ett lågvattenmärke, falskt och omoget. Och dessutom bryter det mot klädreglerna. Men jag anser inte att det äe direkt mobbning mot Åkesson. Den sortens mobbning som han mår dåligt av är den som uppstår när de andra partierna fryser ut honom, inte låter honom tala till punkt eller när tidningarna svartmålar honom. För att inte tala om mordhoten och hatbreven han får stå ut med. 
Nej det där med T-shirten tycker jag bara är barnsligt.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

white lady
3/28/15, 10:07 PM
#31

30  Frost        Åkesson är inte mer mobbad än någon annan politiker. Punkt slut.

Det är hans anhängare som skapat problemen för honom, annars skulle han inte behöva utesluta 65 st på ett år. Det borde han begripa, han är ju inte korkad.

Utan duktig  retoriker och politiker men med fel fokus. ( enligt mig då )

Glöm  inte att 87 procent av sveriges befolkning inte vill att SD ska ha något inflytande.

Av 13 procent kanske  6 procent missnöjesröstat på SD.

29  Självklart ska man jobba. Men med något annat kanske om man inte mår bra.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
3/28/15, 10:09 PM
#32

#31 Alldeles riktigt. 87% vill inte att SD ska ha inflytande. I inlägg #27 kan du läsa vad 87% vill ha istället.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Vanja
3/28/15, 10:12 PM
#33

#31 Inte mer mobbad än någon annan politiker?  jag orkar inte ens kommentera det. Inser nu att du inte är speciellt insatt. Punkt slut.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]
3/28/15, 11:02 PM
#34

"Fredrik Skavlans intervju med SD-ledaren Jimmie Åkesson har väckt massiv kritik i Norge. Men i motsats till reaktionerna i Sverige, som kretsat kring att den sjukskrivne partiledaren ens bjudits in till programmet och som var mest upprörda innan intervjun ens sänts, kallas intervjun för "mobbning" i grannlandet, skriver Verdens Gang."

TT

Annons:
[Carpinus]
3/28/15, 11:12 PM
#35

#34 "Fredrik Skavlans behandling av sin snart friskmeldte gjest har fått mange til å rase.

– Jeg vil aldri kritisere en journalist som stiller kritiske spørsmål, det eneste jeg vil stille et spørsmålstegn ved dette intervjuet er om Skavlan sparker en mann som ligger nede. For det er ingen tvil om at Jimmie Åkesson ikke er frisk, og det la han heller ikke skjul på, sier leder av Kringkastingsrådet og tidligere generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, til VG."

http://www.vg.no/rampelys/tv/kritikken-hagler-mot-skavlan/a/23425463/

[sanna70]
3/28/15, 11:29 PM
#36

Frp politiker ber Sverige om ursäkt för Skavlan 

"Skavlans respektløse behandling av sin langtidssykemeldte gjest var en studie i vulgær elitistisk propagandajournalistikk. Unnskyld Sverige, skriver han."

**http://www.dagbladet.no/2015/03/28/nyheter/skavlan/fremskrittspartiet/christian_tybring-gjedde/nrk/38445139/
**

Halvdansken
3/29/15, 6:57 AM
#37

Om man anser att 87% inte vill att SD ska ha inflytande, så är det ju ännu fler som inte vill att MP, KD, V osv inte heller ska ha inflyande. Så det resonemanget haltar, eftersom inget parti har egen majoritet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
3/29/15, 8:05 AM
#38

Journalister har sällan silkesvantarna på när de intervjuar politiker. Tänker på Margot Wallström, på Mona Sahlin, Gudrun Schyman och många fler som år efter år måste stå till svars ända hem till sin privata sfär för enstaka händelser.

Det här vet Jimmie Åkesson. Om han ställer upp hos Skavlan (som inte är född igår precis) får man förutsätta att han vet vad han gör och säger och är frisk nog att trivas med uppgiften. Han är trots allt politiker och van att hantera media. Det är hans uppgift att synas.

Det är inte synd om honom för att han får chansen att besvara frågor om vad som stått skrivet i SD:s egen propaganda och vad hans egna politiker sagt. Det är väl när svaren svävar och han inte lyckas slingra sig undan vissa börjar prata om "mobbning"?

Skulle han haft en egen gräddfil och blivit behandlad med silkesvantar för att det är synd om just honom? Leder det till att man inte får vara tuff mot just SD? Och vad innebär då det?

Med detta sagt är jag inte okritisk mot viss journalistik, men här visste Åkesson vilken arena han gav sig in på. Han fick inte en kamera och mikrofon upptryckt under näsan utanför sin dörr eller så.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

white lady
3/29/15, 8:52 AM
#39

32   Eller så kan du se det som att 6 procent vill  rensa ut människor  ur Sverige.

Vi pratar om SD/ Åkesson och hans oförmåga att hantera situationen.

33    Helt ok att du inte orka.  Brukar vara så när argumenten tryter.

37 Nu vad det ju mobbade Åkesson tråden handlade om, 

Tur SD inte blir mer intervjuade, då  kanske de fått anställa gråterskor.

Trots det jag kan tycka andra politiker borde ta debatten, vore ju bra att de 6 procent missnöjesröstarna själv fick höra att SD inte är annat än ett omänskligt parti.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
3/29/15, 9:05 AM
#40

Vem tänker på tittarnas utmattningssyndrom? 😉

http://www.aftonbladet.se/kultur/article20538561.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
3/29/15, 9:24 AM
#41

#0 Leif G W Persson verkar inte särskilt imponerad av programmet (som jag f.ö. fortfarande inte har sett).  Persson skriver:

"I förrgår kväll tittade jag på Fredrik Skavlans intervju med Jimmie Åkesson på SVT1. En i förhandsreklamen både omskriven och kontroversiell historia men när det väl var dags så blev det bara ”mycket skrik för lite ull”.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-mycket-skrik-for-lite-ull/

Annons:
[Hayabusa]
3/29/15, 10:37 AM
#42

En frågeställning till de som skäller efter SD & Åkesson. Ligger inte det stora problemet hos de som röstar på SD? Utan röster, inget parti. Då vore det, enligt mig, vara en bättre strategi att vinna över röster till "rätt" parti istället för att hacka på motståndaren. För att göra en jämförelse med hockey & fotboll t ex - det är bättre om klacken väljer att lägga energi på att stötta "sitt" lag än att "hata" motståndaren.

Magi-cat
3/29/15, 10:47 AM
#43

#42 Viktigast är naturligtvis den egna politiken och att fokusera på det goda.

Samtidigt brukar det upprepas att man ska sluta "ignorera" SD och "ta debatten" etc. När man då gör det heter det att man, ja du ser ju….

Att diskutera och konfrontera med fakta är ju en del av debatten.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
3/29/15, 11:07 AM
#44

#43 Personligen får "konfrontation" inte mig att lyssna. Typ; "Hur f-n kan du rösta på X??? Y är ju sååå mkt bättre" (starkt förenklat). Tvärtom, skulle jag nog påstå. Den enes fakta är den andres lögn, typ.

___________________________________________________________________________________________

Det är fullt möjligt att jag inte är den mest påläste med avgrundsdjupa djupdykningar i politik, religion mm men är det något som jag ogillar, så är det när någon från sin höga häst berättar för mig vad som är "rätt åsikt". 

OBS! Det sista är inte riktat till Magi-cat utan allmänt hållet.

Vanja
3/29/15, 11:10 AM
#45

#39 Okej! Ska vi göra det den svåra vägen kan du väl länka i PM till olika hatkällor för EN annan partiledare så ska vi se om jag kan hitta mer hat på Åkesson-fronten? 
Låter det rättvist?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

white lady
3/29/15, 11:31 AM
#46

45 Gör som du behagar. Du är född fri.

Och jag är inte född igår.

Mitt råd till dig är,,, om du vill ha det:     Gräv inte i gammal skit. Det för oss inte framåt. För alla vill  väl ha en utveckling ?

Alla utan SD då kanske.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
3/29/15, 11:36 AM
#47

#44 Haha, nej det var inte den typen ar argument jag menade. Det är väl Skavlan-programmet vi diskuterar? Att låta någon ta del av vad det egna partiet och dess egna företrädare sagt och att denna någon tillåts kommentera, det är vad saken gäller. Konfrontera ens egna idéer alltså, inget hittepå.

Att det inte är så lätt att komma undan ligger ju i sakens natur om man man för den politik de har…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
3/29/15, 11:46 AM
#48

#39 Tråden kanske handlar om något annat men om du kommer med vinklade argument så måste man få försvara sig. Eller? 
Skulle gärna se statistik på att hälften av SDs väljare, dvs ca 400.000 människor har något annat syfte än det som framgår av SDs politik?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Hayabusa]
3/29/15, 12:20 PM
#49

#47 Helt rätt, tråden handlar om Åkessons deltagande i Skavlan. Dock glider det, som jag uppfattar saken, in på SD i största allmänhet.

 "Haha, nej det var inte den typen ar argument jag menade." Inget att skratta åt, tycker jag. Det är precis den typ av argument som jag möts av i media. Eller åtminstone underliggande ton.

"Konfrontera ens egna idéer alltså, inget hittepå." Hur menar du? Att jag, för mig själv, ska konfrontera min egen åsikt med andras åsikter? En slags inre diskussion där jag väger för och emot? Om ja - det har jag gjort så länge jag kan minnas.

För övrigt tycker jag inte att Skavlan är särskilt bra. Ytligt trams, i mina ögon.

white lady
3/29/15, 12:25 PM
#50

48 Vem vinklar ?

För mig behöver du inte försvara dig….Fortsätt bara framåt.

Man kan oxå grotta sig i elände då blir det inga barn gjorda.

Bevisa motsatsen. Så böjer jag mig gärna Zyperior

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
3/29/15, 12:26 PM
#51

#49 Jag menar att Åkesson fick svara för vad partiet och dess företrädare sagt själva. Ordagranna citat.

Mer precis och hänsynsfull än så är väl svårt att bli i journalistiken.

Att man inte gillar det är väl för att han inte klarade sig särskilt bra.

Det är klart, man kunde släppt lös Åkesson att fritt säga vad han ville utan att bemötas. Men så fungerar det ju inte riktigt. Som väl är.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
3/29/15, 1:16 PM
#52

#51 Jag såg inte programmet själv. När jag skrev att jag inte gillar Skavlan så var det alltså inte på grund av eller tack vare Åkessons deltagande. Nej, det var i allmänna ordalag - jag är ingen fan av Skavlans programserie, oavsett vem som deltar.

Än så länge har alla rätt att ha en åsikt. Som väl är.

Magi-cat
3/29/15, 1:21 PM
#53

#52 Jag brukar inte titta på Skvalan men hade turen eller oturen att ramla in när programmet var igång.

Det är bra med olika. (Det är därför jag inte gillar SD något vidare.) 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
3/29/15, 1:35 PM
#54

#50 Du vinklar, genom att påstå att 87% inte vill att SD ska ha inflytande samtidigt som statistik om vad folk tycker om invandring tyder på något annat. Sedan, helt utan underlag påstår du att 6% av SDs väljare står för något annat än vad deras politik säger. Så, ja, du vinklar. Rejält också.

Haha. Bevisa motsatsen? Är du 13 år eller? Du vet väl att det är den som kommer med påståendet som har bevisbördan. Har personen inga bevis krävs det inga bevis för att förneka påståendet heller.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

white lady
3/29/15, 2:11 PM
#55

54 Precis 12 år gånger x…..

Endast för dig  jag ska förklara så även du fattar 🤫        87% vill ha en förändring i omhändertagandet av invandrare,

6 %  misstroenderöstar

7 % vill rensa Sverige från människor.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Zyperior
3/29/15, 2:18 PM
#56

"7 % vill rensa Sverige från människor."
Åter igen. Källa på detta. Annars är det bara rent hitte-på/önsketänk från din sida.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Halvdansken
3/29/15, 2:28 PM
#57

#55 "7 % vill rensa Sverige från människor." Hur menar du? Ska Sverige bli helt tomt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

white lady
3/29/15, 3:27 PM
#58

56 Kanske det……….

57 Nja inte tomt. kan rekomendera dig att läsa SDs partiprogram.

Ska vi återvända till mobbingen nu ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
3/29/15, 3:54 PM
#59

#57 Nej jag tycker inte du ska få prata mobbing när du uppenbarligen har sådana fördomar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
3/29/15, 4:39 PM
#60

"Så sålde Skavlan sin själ som en oberoende granskare till satan - SVT. Det här var en välorkestrerad vänsterjournalistisk attack. Granskning av politiker är bra och det ska media göra, men det ska vara lika över hela linjen. Annars blir man bara ett slagträ åt V MP S. Hade man klämt åt andra politiker på samma vis så hade jag köpt det - en hård och rättvis granskning. Det här var politruk attack finansierad med tv-licenspengar."

https://www.facebook.com/skavlantalkshow/posts/760218234073409

Magi-cat
3/29/15, 4:44 PM
#61

"politruk attack" 😂

Aldrig att Skavlan blivit så kritiserad om det varit Mona Sahlin (t.ex.) som fått svara för sina egna ord och sin egen politik. Men nu var det Åkesson….

När blev han helig och ofelbar? 🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
3/29/15, 5:00 PM
#62

#27 Ja, det finns ett helt uppsjö med frågor som skulle kunna ställas till JÅ men verkligheten ger en obehaglig bild och då är det bättre att ställa frågor om rasistiska uttalanden från 2002 som någon medlem sagt. .  

Läste att SD fått över 100 nya medlemmar efter Skavlan.

Annons:
Neutralis
3/29/15, 7:15 PM
#63

Stackars Åkesson! Vem skulle kunna förutse att en partiledare för ett rasistiskt parti skulle få frågor om rasism… Det övergår mitt förstånd, eller nej det gör det ju inte alls.😴

En bra och sansad intervju där JÅ hade tid att fundera och en Skavlan som höll det sakligt och på lagom nivå. En snäll intervju som många SD:are går i taket för… Undrar varför.

Magi-cat
3/29/15, 7:44 PM
#64

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
3/29/15, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

…*suckar*.
När ska folk lära sig? Man har hållit på i flera år nu med drev efter drev, samma gamla trötta argument råder idag som för 8 år sedan. För 8 år sedan tillhörde jag er. Jag va en enveten SD-motståndare som i min enkelspårighet aldrig vände mig om tittade på den misär den övriga politiken, som jag hjälp till att rösta fram, skapat.
Hela detta envetna beteende går ända upp till podiet i riksdagen.

Ok, hade SD blivit svagare av detta. Hade Sverige blivit starkare av detta. Då hade det funnits ett sunt förnuft bakom det. Nu är det ju bortom allt vad förnuft heter. Vi må tycka olika men ni kan väl inte vara så trångsynta att ni inte märker att trots ert envetna motstånd så blir SD bara starkare och starkare istället

Vill ni verkligen bli av med SD, vänd er då mot era egna politikers politik. Det är den som driver SD framåt tillsammans med ert allt mer desperata beteende.

Hade det varit tvärt om, hade jag varit vansinnig på de politiker jag röstat fram för att de driver en politik som gynnar andra politiska partier med helt annan ideologi.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
3/29/15, 9:15 PM
#67

#66 De har nog använt hela sin hjärnkapacitet till de där omsorgsfulla formuleringarna.

Och självklart är det intervjuaren som är taskig och påminner om deras fadäser.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

white lady
3/29/15, 9:15 PM
#68

62  Oj 100 st tycka synd om medlemmar.Fantastisk.

Oj hela 30.000 st som ringde och klaga till NRK o SVT…….Nu rasar nog hela Sverige.

64   Menar du att Skavlan blir mobbad   😉

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
3/29/15, 9:44 PM
#69

#66 Hur mycket av din hjärnkapacitet använde du för att se förbi att väldigt många av de kommentarerna i den listan inte ens är hatiska? 
"Hatdrev"…mjo, såatte..

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Humbugg
3/29/15, 9:51 PM
#70

Dålig attack av Skavlan helt klart

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

white lady
3/29/15, 10:14 PM
#71

70 Han hade inget järnrör i alla fall……Skönt.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
3/29/15, 10:19 PM
#72

#71 SD gick upp i opinionssiffrorna efter att järnrörsgrejen blev känd. Så i vissa grupper verkar det vara popularitetsbefrämjande.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
3/29/15, 11:00 PM
#73

Åkesson är inte dum, han visste givetvis vad han gav sig in i. Frivilligt. Och SD fick uppmärksamhet, det var så klart planerat. Det är inte på något sätt synd om honom, om man ser till Skavlanprogrammet. Jag förstår inte allt tjohej om den intervjun, så märklig var den inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
3/30/15, 9:39 AM
#74

"Ärligt talat, själva frågorna i intervjun upprör mig inte så våldsamt. Och Åkesson klarade dem på ett briljant sätt, trots den nedsatta formen, skriver norske Fremskrittspartipolitikern Per Sandberg på sin Facebooksida.

-Det var säkert detta som lyfte fram hatet: Skavlans kroppsspråk, arrogansen, hans uppenbara fördomar, hans hatfulla leende och avbrotten framstod klart och tydligt. Och bortförklaringarna Skavlan nu kommer med bekräftar hans agenda. "Det finns ju inga kontroversiella politiker i det norska Stortinget och därför begriper inte norrmännen det här" är hans undanflykt."

http://www.vg.no/rampelys/tv/nrk/sandberg-mitt-besoek-hos-hatefulle-skavlan-var-det-aller-verste/a/23426058/

Magi-cat
3/30/15, 9:46 AM
#75

#74 Vilket trams! "hatfulla leende" 🤢

Samma typ av retorik skulle kunna användas mot Åkesson själv. (Vilket liv det skulle bli då…)

Förbluffande mig vilket helgon Åkesson blivit. Bortglömda är järnrören och armbindlarna, nasseångerna, främlingsfientliga och homofoba uttalanden. 

Det är kritikerna och intervjuarna det är fel på, med "hatfulla leenden" och "arrogans". Snacka om att hålla upp en spegel framför sig när man uttalar sig så!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
3/30/15, 9:55 AM
#76

#74 Undrar varför ingen frågar Löfgren om  Omar Omeirat, S som stod på listan till kommunfullmäktige angående hans uttalande . Vore på sin plats att även Stefan får stå till svars när deras partimedlemmar vräker ut rasistiska kommentar, gärna i TV för rättvisans skull. .  

"Palestina blir slaktade av judesvinen. Må Allah stärka alla som försöker försvara Palestina, må Allah vara barmhärtig mot dem döda muslimerna, amin", skrev Omeirat."

http://www.expressen.se/gt/politiker-avgar-efter-inlagg-om-judesvin/

Annons:
Magi-cat
3/30/15, 10:02 AM
#77

#76 Är det möjligt att du någon enda gång kan ta avstånd från dina favoriters uttalanden och handlingar utan att ursäkta dem med att någon annan någon helt annan gång minsann också sagt något?

Åkesson fick stå till svars för det partiet står för och det måste han också vara beredd på, precis som alla andra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
3/30/15, 10:10 AM
#78

#70 Ja, det håller jag med om. Till skillnad från dem andra intervjuade så blev JÅ avbruten gång på gång. Ingen ny fenomen, tyvärr. Det är väldigt vanligt att han får en  fråga och sedan innan han hinner öppna munnen så går micken till några andra som får ge "sin åsikt" om frågan.

[Carpinus]
3/30/15, 11:24 AM
#79

Lena Mellin i Aftonbladet: "Galenskapen tittar fram i tittarstormen mot SVT för Skavlans intervju med Jimmie Åkesson i fredags. De vansinniga påstår att den var orättvist hård. De har helt fel."

[sanna70]
3/30/15, 11:38 AM
#80

#79 Aftonbladets "undersökning" är precis som väntat . .  Jag skulle blivit mycket mer förvånad om dem hade en annan åsikt. .

[Carpinus]
3/30/15, 11:50 AM
#81

#80 Ja, Mellins åsikter är ju välkända, liksom även Aftonbladets. Men det kan vara intressant att spegla debattens alla sidor, eftersom det är så diametrala åsikter som förs fram. Först alla förutfattade meningar om att Skavlan skulle ge reklamplats åt Åkesson, sedan hyllningarna för att han inte gjorde det från PK-sidan och bitterheten från andra över att Åkesson fått negativ särbehandling mot andra gäster.

Själv har jag nu bestämt mig för att inte se programmet, det räcker så bra att följa kommentarerna… 🙂

[Carpinus]
4/23/15, 10:12 AM
#82

Just nu frågas Skavlan ut om Åkessonintervjun av Kringkastingsrådet, Norges motsvarighet till Granskningsnämnden. Mötet har väckt stor uppmärksamhet i Norge och direktsänds av VG.

http://bohuslaningen.se/kulturnoje/ttkultur/1.3931223-skavlan-fragas-ut-om-akesson-intervju

[Carpinus]
1/8/16, 9:52 PM
#83

"Fredrik Skavlan pressade Jimmie Åkesson stenhårt. Men när norska invandringsministern säger samma saker skämtar programledaren. Märkligt."

Expressens Niklas Svensson på Twitter 21:46 08.01

(återgivet av norska  VG)

Annons:
[helga21]
1/8/16, 10:12 PM
#84

Tusen tack för den intervjun Skvavlan. Medlemmarna strömmade till partiet  😃

[Hayabusa]
1/11/16, 1:27 PM
#85

#83 Tänkte faktiskt på samma sak. Dock är jag inte förvånad.

Upp till toppen
Annons: