Annons:
Etikettskatter
Läst 2287 ggr
[Carpinus]
4/2/15, 8:43 PM

"Snart kan du få skatta för tv-spel och kylskåp"

Dessvärre inget aprilskämt…

"En ny skatt på kylskåp, datorer och annan elektronik i hemmet föreslås av regeringens utredare. Syftet är att minska miljö- och hälsorisker med kemikalier i vardagen.

Som mest ska skatten kunna bli 320 kronor per vara. Elektronik som berörs av förslaget på ny kemikalieskatt är till exempel spisar, mikrovågsugnar, kylskåp, frysar, tvättmaskiner, datorer, dammsugare, mobiltelefoner, tv-apparater och spelkonsoler."

TT

Annons:
Stallmima
4/2/15, 8:48 PM
#1

Inte bra! Det är ok att betala skatt men detta är ju ett straff, "vanligt" folk kommer snart inte ha råd att leva snart

Zyperior
4/2/15, 8:51 PM
#2

Realistiskt vore i så fall att en del varor kan bli märkta för subvention om de följer vissa miljökrav så att det blir mer attraktivt att både tillverka och köpa dessa. En subvention som finansieras av just denna skatten. Men så kommer det naturligtvis inte bli. Dessa pengar kommer gå till helt andra saker.
Som när de höjer bensinskatten och samtidigt höjer biljettpriserna för kollektivtrafiken.
Att det skulle vara i miljösyfte är rent bullshit, de vill att lika många fortsätter köra bil. De vill att lika många fortsätter köpa miljöovänligt. Så att de kan finansiera alla sina andra projekt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Taggeman
4/2/15, 8:51 PM
#3

Vad skulle en sån här kontrollapparat kosta att ha o administrera. Mera konstlade jobb behövs inte.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

papa-bear
4/2/15, 8:52 PM
#4

de får låta bli att måla grejerna då, det är väl bara färgen som innehåller någon form av kemikalie i dagens elektronik. hur har de tänkt för att tillverkarna skall få en chans att slippa skatten, det måste ju vara något konkret de riktar in sig på, annars förstår jag inte syftet med skatt på elektronikprodukter.

Zyperior
4/2/15, 8:57 PM
#5

#4 Regeringen Löfven är inte så uppdaterad vettu. Datorer och kylskåp och miniräknare etc. är bara "Käbbel" tycker han medans han räknar ut kommande års fantasibudget på sin kulram.
Lobbyi…jag menar utredarna kommer nog kunna hitta något ändå ska du se.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Pysslan
4/2/15, 9:25 PM
#6

Suck ….   det ena påhittet dummare än det andra …

Stackars Sverige

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Annons:
Imasy
4/2/15, 10:22 PM
#7

För min egen del så lever jag ganska så på marginalen för tillfället. Har definitivt inte råd med fler utgifter.

Så om man ska betala skatt på spisen får vi lov att köpa en ny bänkskiva efter att ha rivit ut hällen, hejdå kylskåp och frys, och barnen gå hungriga i skitiga kläder.

Jag/vi kan ju knappast vara ensamma i denna sits. ska man då tvingas till socialbidrag eller få barnen omhändertagna?

/ Letar på Blocket efter Triangiakök

Taggeman
4/2/15, 11:04 PM
#8

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

kallepudas
5/1/15, 9:58 AM
#9

Inte riktigt kloka dessa förslag! 

Vad har denna regering för diagnos eller psykiska problem kan man ju undra eller röker dom några förbjudna saker?

papa-bear
5/1/15, 3:17 PM
#10

Nu vet jag inte om jag uppfattar #7 fel, eller om det är ironi,  men det känns som att det tros att skatten skall läggas på redan inköpt elektronik, vilket jag har svårt att tro att så är fallet, utan att det skall läggas på det som kommer att säljas i butik från ett givet datum, ungefär som när Copyswede lyckas tvinga på avgift på lagringsmedia som kommer att säljas, inte redan innehas.

Huygens
5/1/15, 3:20 PM
#11

Detta kanske ger ett uppsving för vedeldad gjutjärnskamin?

[Jimmy.L]
5/1/15, 6:19 PM
#12

#11 I hyreslägenheter kan det bli knepigt.

kallepudas
5/2/15, 9:17 AM
#13

#10 Ännu mer lustigt då för jag lyssnade lite  på Löfvens tal igår & han sa att arbeten skapas utifrån varor som säljs bland annat….gamla tjock-tv på blocket får nog sig ett uppsving om man ska betala en massa skatter på nya varor så dom som jobbar inom handeln lär nog få användning av sin a-kassa så småningom och den skulle dom ju höja sossarna. Utav denna enkla slutsats så ser man ju att dom inte vill att folk ska arbeta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: