Annons:
Etikettvälfärdssystem
Läst 5532 ggr
[Carpinus]
2015-04-03 08:39

"Sverige tycker: fler vill ha tiggeriförbud"

"Hälften av svenskarna vill lagstifta mot tiggeri. En ny mätning från Aftonbladet/Sverige Tycker visar att stödet för ett förbud har ökat radikalt på bara ett halvår. Men statsminister Stefan Löfven (S) ger förslaget tummen ner.

– Att lagstifta mot fattigdom är ett slag i luften. Vi måste göra något helt annat, säger han."

Vad tycker du? Har din inställning förändrats sedan tiggarna först dök upp, och i så fall på vilket sätt?

Annons:
[Jimmy.L]
2015-04-03 12:21
#1

Har inte ändrat inställning att man bör hjälpa dom i deras hemländer.

Thaeri
2015-04-05 01:23
#2

Vi ska ställa en sjuinihelsikes massa krav på Rumänien och Bulgarien, och vi ska verka för att även romer ska kunna få vettiga levnadsförhållande där.

Men att förbjuda tiggeri är helt fel väg att gå, som Löfven  säger kan man inte förbjuda fattigdom, och det är fattigdom som gör att de kommer hit. Hade de haft alternativ hade de knappast tiggt, och speciellt inte i Sverige mitt i vintern.

Imasy
2015-04-06 09:37
#3

Jag tycker inte det är trevligt att trampa över tiggare och skulle inte bli ledsen om de försvann från butikerna. Men att förbjuda något de inte kan rå över är fel.

MEN, då måste de ju också kunna ha en drägligt vardag där de kommer ifrån. 

Så som jag har fattat så är det ju ett flertal europeiska länder som har dessa tiggar-problem. Jag fattar verkligen inte varför alla dessa länder/ EU går ihop och sätter press på Rumänien.

[Carpinus]
2015-04-06 10:22
#4

För min del har jag blivit allt mer negativ till tiggarnas förekomst på gatorna. Tyvärr känns det mest som om alla välmenande åtgärder från beslutande politiker och myndigheter bara fungerar som en tiggarmagnet, i all synnerhet som många andra länder skärper sina lösdriverilagar. Läste om en handlarföreträdare i Holland som konstaterade att innan tiggarförbudet kunde man stöta på tre tiggare på en sträcka av några hundra meter affärsgata, medan det blivit tomt efter tiggeriförbudet. Går jag ett par hundra meter på vissa affärsgator i Göteborg kan jag passera både tio och femton tiggare. (Kanske har vi övertagit en del av dem från Holland?)

De flesta av oss tycker att det är självklart att de här utsatta människorna skall ha hjälp till ett anständigt liv därhemma, och läser man vad de själva säger så vill de själva inget hellre. Men EU har ju inte lämnat länderna utan hjälp, sanningen är väl snarare att länderna det gäller inte vill eller kan  utnyttja bidragen, eller också så försvinner pengarna på vägen. Kanske är det bekvämare att låta de utsatta löpa vind för våg i andra länder, så att man dels blir av med dem och dels slipper engagera sig? Därför känns ropen till mer hjälp åt tiggarna på deras hemmaplan lönlösa, så länge EU inte ser till att deras hemländer använde det man redan fått på rätt sätt!

(Länken är visserligen till en ett år gammal artikel, men jag skulle inte tro att något förändrats sedan dess…)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-fastnar-eus-miljarder-till-romerna/

RobinEH
2015-04-06 11:54
#5

Så det är alltså romerska tiggare man skall lagstifta mot?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Carpinus]
2015-04-06 14:08
#6

#5 Nej, i så fall hade det väl stått det?  Vad jag ser står det att man vill lagstifta mot "tiggeri", inte "romskt tiggeri".  Etnicitet kan ju inte finnas med i en lagtext, det skall  vara lika för alla, så det räcker med ett förbud mot tiggeri. Sedan går det ju att förbigå  det med att sälja skosnören eller en tidning, men tiggeriförbudet skulle i alla fall vara en anpassning till många andra länders lagstiftning. Då slipper Sverige bli såväl himmelrike som avstjälpningsplats för EU-tiggare.

http://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-vill-kora-bort-tiggarna--till-sverige/

Annons:
Imasy
2015-04-06 14:48
#7

#5

Fast indirekt så känns det väl som att det är så? Jag har inte sett något vit/etnisk svensk tigga iaf.

Såg en tiggare på busstationen i Oslo som jag antar var norsk, eller åtminstånde av nordisk härkomst, men före honom har jag inte sett någon "härifrån" på vääääldigt länge.

[Carpinus]
2015-04-06 14:58
#8

#7 Fast visst händer det! Så sent som förra veckan blev jag och andra på en busshållplats trakasserade av en nedgången svensk mogen dam som ville ha två kronor till något. Tror att vi kommer att få vänja oss vid att tillvägagångssättet sprider sig…

RobinEH
2015-04-06 15:05
#9

#6

Jag syftade till det som står i denna tråd, inte vad du länkat till.

#7

Har du testat att prata med dem? Jag har personligen pratat med 6st svenska tiggare, 3st polska, 2st tyska, 1 bulgarisk, 1 norsk samt 1 estnisk.

Det läggs ofta fokus just på romer när man talar om tiggare. När man talar för förbud mot tiggeri så kommer det ofta på tal om att tiggarna skall hjälpas på plats, i Rumänien. Antingen så förbjuder man fattigdom, eller så förbjuder man fattigdom med specifik etnicitet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
2015-04-06 15:10
#10

#9

Ingen politiker skulle väl göra karriär om man säger att att man vill förbjuda att romerna (specifikt) kommer hit och tigger, men, innan de började göra entre här, var tiggeriet ens ett problem då?

Jag vet att det finns hemlösa överallt, men de hemlösa vi har här i krokarna har jag aldrig sett tigga. Möjligtvis att de frågat efter en cigg, om de kan få en urdrucken pantburk etc, men det ser jag inte som tiggeri på det viset.

[Carpinus]
2015-04-06 15:14
#11

#9 Var är i tråden står det att det är just "romerska" tiggare man skall lagstifta mot? Du kanske skulle ha taggat just det inlägget.

Maria
2015-04-06 17:59
#12

Passar på att lägga in denna filmsnutt med Ola Söderholm som jag tycker passar bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sanna70]
2015-04-07 10:02
#13

"Jag har fått hjälp av väktarna vid Ringen två gånger när jag blivit attackerad och hotad av EU-migranter, både män och kvinnor. Många av mina kunder blir arga på EU-migranterna och det är lite jobbigt att höra det, märka att hatet ökar. För de kommer ju hit från svåra förhållanden. Det har blivit värre och värre, sen i höstas har det bara blivit värre och värre.."

http://www.situationsthlm.se/artikel/andra-gator-idag

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-18 20:32
#14

#0 "Regeringen överväger att införa tiggeriförbud i Sverige. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) tänker särskilt studera de modeller som finns i våra nordiska grannländer.

– Det är naturligt att vi tar del av erfarenheterna från andra länder, säger han."---

"Han vill inte spekulera om vad regeringskollegorna i Miljöpartiet tycker om ett eventuellt tiggeriförbud utan vill först utvärdera grannländernas lösningar innan han lyfter frågan i regeringen."---

DN

[Nomen Nescio]
2016-08-18 21:53
#15

#14 "Regeringen överväger att införa tiggeriförbud. Men saken är inte avstämd med samarbetspartiet Miljöpartiet - där delar av partiet dömer ut förslaget.

– Det kommer inte läggas fram, säger riksdagsledamot Rasmus Ling, MP."---

Expressen

kamera0710
2016-08-19 06:11
#16

#15 Hur ser du på tankarna i inlägg #12?

[Nomen Nescio]
2016-08-19 07:57
#17

#15 Programmet hette tydligen "Hårdvinklat" och levde upp till det. Hade det varit en faktisk diskussion hade andra beretts tillfälle till genmäle, men här var det i underhållningssyfte inför en flabbig publik och får väl ses därefter. 

Debatten om organiserat tiggeri o.s.v. finns i andra trådar här, och i början av den längsta (?) förnekades det intensivt det skulle förekomma, men de invändningarna har dött ut i takt med att klargörande uppgifter presenterats. Idag sticker knappast myndigheter eller politiker (utom de mest skygglappsförsedda) under stol med att det är ett problem - annars skulle väl inte utspel som det senaste från Socialdemokraterna ske? Och då återkommer vi till #15: på grundval av det fanns det väl knappast någon anledning att uppmana mig om ett uttalande om Hårdvinklatinslaget? Det skulle väl regeringen göra i så fall, eftersom det är deras ställningstagande som återges i inlägget.

[Nomen Nescio]
2016-08-29 12:27
#18

"Förra veckan öppnade regeringen via civilminister Ardalan Shekarabi upp för ett förbud mot tiggeri. Reaktionerna lät inte vänta på sig, inte minst inifrån Socialdemokraterna och regeringen själva. Men reaktionerna visade även något annat, att vårt förslag om ett nationellt tiggeriförbud är det enda som på riktigt skulle få effekt på våra gator."---

"I både Stockholm och Göteborg uttalade sig ledande Socialdemokratiska kommunpolitiker starkt kritiskt. I Göteborg avfärdades idén bland annat med att ”polisen har bättre saker för sig”.

Men vad man då helt tycks glömma, är att med tiggeriet följer kriminalitet, ibland mycket allvarlig sådan. Människohandel, prostitution, olaga hot och stöld är bara några exempel. Detta är inga nya problem, de har funnits länge, även om debatten först nu tycks anta en mer verklighetsförankrad utgångspunkt. Redan inför EU-valet 2014 påtalade vi riskerna med organiserat tiggeri och att det enda som kommer att åtgärda detta är ett totalförbud."---

"Man kan bara beklaga den långa tid det har tagit för regeringar, både denna och den tidigare att närma sig samma slutsats som oss."---

"Enligt en nyligen gjord undersökning från Novus, anser i dag 59 procent att ett förbud är något positivt, medan endast 23 procent anser att det är dåligt. Väldigt många svenskar vill således få ett slut på tiggeriet och de problem som följer, låt oss lyssna på dessa. Om några veckor inleds nästa riksdagsår och återigen, för sjätte året i rad kommer vi i riksdagen att lägga förslag om att förbjuda tiggeriet. Vi gör vad vi kan för att gå från ord till handling. Avser regeringen – eller alliansen – att stödja vårt förslag? Eller är allt bara tomma ord?"

SD:s Jimmie Åkesson på Expressen debatt

[helga21]
2016-08-30 14:02
#19

Tiggeriförbud finns i flera av våra kommuner då det står i Allmänna ordningsstadgan att man ska vara en förening för att få tigga på offentlig plats.

[Carpinus]1
2017-04-06 08:07
#20

Det har hänt en del i regeringens inställning till tiggeri på några år.

#0 "Att lagstifta mot fattigdom är ett slag i luften."
Stefan Löfven 3 april 2015

#18  "Man kan bara beklaga den långa tid det har tagit för regeringar, både denna och den tidigare  att närma sig samma slutsats som oss."--- 

Jimmie Åkesson 29 augusti 2016

"Vi ska vara tuffa mot tiggeriet."(…)"Fattigdomen och tiggeriet ska bort."---
Stefan Löfven 5 april 2017

Nu skall regeringens förslag till tuffare tag mot tiggeriet behandlas på Socialdemokraternas kongress som inleds i helgen. Men enligt vad man förstå av förhandsuttalanden så är det inte givet att kongressen kommer att gå på partistyrelsens linje - det finns opponenter

#15 Miljöpartiet har ju visat sig vara övertalbara från sina kategoriska ställningstaganden tidigare, och lägger man restriktioner på andra sidan valet kanske de kan låta tala med sig. Så här har det annars låtit från partiet:

"Tiggeri är inte ett brott i Sverige och regeringen avser inte att ändra denna lagstiftning. Det går inte att förbjuda fattigdom*. Regeringens politik är inte att använda straffrätt mot människor som ber andra om hjälp."---

Maria Ferm, 18 augusti 2016.

*Klyschan "det går inte att förbjuda fattigdom" är för övrigt ofta använd, den förekommer såväl i denna tråd som i regeringens utkanter. Så här skriver Karin Pihl i Expressen den 17 februari om det bruket:

"Ett vanligt mantra är att ”det går inte att förbjuda fattigdom”. Nej, sant, och det är det ingen som tror heller. Men tiggeri är ett politiskt spörsmål. Är man vänsterliberal bör man rygga tillbaka för alla argument som behandlar fattigdom som en attitydfråga. Det går inte att förbjuda fattigdom – men den försvinner inte heller för att man påpekar att tiggarna är utsatta och att de också är människor."--

http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/sjalvupptagna-kanslor-hjalper-inte-tiggarna/ 

Annons:
m2studio
2017-04-06 13:42
#21

Jag renovera ett vandrarhem liknande fastighet i två delat, och några tiggare sökte mig för att hyra ett rum för 6 person att bo och laga mat i.

Dem sa att dem tigger, en av dem kunde Svenska bra och var gruppens ögonsten, och när dem sa att inte kan betala 300 kr för ett rum per dag för 6 person, erbjud jag dem lite jobb som dem avstå det. Han sa att vi inte är här för att jobba. 

När jag sa att varme och varmvatten kostar mer för mig och jag måste ha minst 300 kronor per natt för att dem duschar och mm, men han sa att vi lovar att inte dusch varje dag och vill bara sova och laga mat. 

Jag gav inte rummet till dem och han sa att dem sover i bilen, men senare jag har hittat deras ställe som ställde två husvagnar och bor där nästan gratis.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[memoirsofaclone]
2017-04-07 00:46
#22

Det farliga med att låta det fortgå är att det blir en normalisering, jag såg tiggarna första gången 2012, när jag var 14. För mig är det inte normalt och kommer aldrig att bli, men tänk barnen som växer upp idag. För dem är det nog inget konstigt. Det blir ytterligare ett steg mot USAs sätt att se på välfärd. En massa folk som sitter på gatan, misslyckas man i livet hamnar man där också och ingen kommer bry sig. Vissa vill säkert ha det så. Sedan tycker jag att man ställs inför en svår situation, det skulle kännas fel både mot tiggaren och en själv att ge typ en tjuga. Liksom ''här då, du är inte värd mer än mina småpengar'', samtidigt är jag verkligen inte rik själv och vill inte se mig själv som nån sorts översittare, att jag har makten över ifall denna person ska få middag eller ej. Allt blir så moraliskt fel hur man än gör. Dessutom vill jag inte bidra till brottsliga organisationer ifall de ligger bakom. Tycker även att dessa tiggare själva borde anpassa sig mer till samhället, de behöver inte visa hela världen och göra en jättegrej av att de är just romer. Tror detta är en del av problemet också. Slutligen har såklart Rumänien och Bulgarien det främsta ansvaret, inte Sverige. Sveriges ansvar är att hålla reda på vilka som får vistas här och inte.

[Carpinus]1
2017-04-11 22:18
#23

#20 Socialdemokraternas partistyrelses härdare linje mot tiggeri verkar ha blivit bortförhandlad vid kongressen, kanske var man nöjd med att ha fått igenom några obekväma förslag  på andra områden och släppte tiggerifrågan. Det blir alltså inget förslag om förbud om nu någon väntat sig det -  däremot vill man se en skärpning vad gäller bosättningar samt möjlighet till tiggeriförbud vid vissa olämpliga platser. Det senare går att genomdriva med befintliga lagar, men man vill se en skärpning där.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-vill-skarpa-regler-kring-tiggeri-men-nobbar-forbud

[Carpinus]1
2017-09-09 08:28
#24

Frågan om tiggeriförbud har kommit i skymundan ett tag, men nu har den åter blossat upp. I skånska Vellinge har kommunfullmäktige på ett moderat förslag med stöd av Lib och SD beslutat att införa tiggeriförbud på fyra utsatta platser, och nu väntas flera kommuner följa efter - Åstorp är en av dem.

Samtidigt vill Moderaterna på riksnivå genomföra ett nationellt tiggeriförbud, och i en undersökning som Aftonbladet/Inizio har låtit göra stöder nästan 6 av 10 tillfrågade förslaget. Enligt undersökningen i TS (april 2015) av samma frågeställare var siffran  knappt hälften för ett tiggeriförbud.

[Carpinus]1
2017-10-06 08:32
#25

"Drygt hälften av stockholmarna vill ha ett tiggeriförbud, enligt en opinionsundersökning från DN/Ipsos (5/10). En knapp femtedel är osäkra och 27 procent vill att det ska vara tillåtet", skriver Naomi Abramowicz på ledarplats i Expressen, samtidigt som hon skriver att hon nu ändrat sig från att vara emot ett tiggeriförbud nu är för det. Hon avslutar ledaren: 

"Sverige behöver förbjuda tiggeriet. Lösningen på utsatta EU-medborgares fattigdom finns inte här. Jag är för övrigt inte den enda som har bytt fot. Martin Valfridsson, regeringens tidigare samordnare för utsatta EU-medborgare, har också ändrat sig. Sen i april vill Valfridsson också ha ett nationellt tiggeriförbud. Fler är nog på god väg att nå samma slutsats."

https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/-darfor-har-jag-andrat-mig-i-tiggerifragan-/

[Hayabusa]
2017-10-06 08:37
#26

#25 Där ser man.

[Carpinus]1
2017-10-23 10:37
#27

#24 Länsstyrelsen i Skåne upphäver Vellinges tiggeriförbud.

"– Vi konstaterar att beslutet strider mot en grundläggande förutsättning i ordningslagen och därför ska upphävas, säger Ola Melin. 

Kommunstyrelsens ordförande Carina Wutzler (M), som är för ett förbud, har tidigare berättat att hon kommer att driva frågan vidare i domstol om länsstyrelsen upphäver beslutet. "

https://www.expressen.se/kvallsposten/tiggeriforbud-i-vellinge-stoppas-/

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-03 09:15
#28

#27 Striden går vidare…

"Vellinge kommun kommer att överklaga länsstyrelsens beslut om att upphäva det lokala tiggeriförbudet."--- "– Jag tycker att man försöker komma undan sakfrågan, så tolkar jag det, säger Carina Wutzler (M), kommunstyrelsens ordförande i Vellinge."--- "Kommunens överklagande kommer att hanteras av förvaltningsrätten."

SR

JonasDuregard
2017-11-03 10:57
#29

#8 "Så sent som förra veckan blev jag och andra på en busshållplats trakasserade av en nedgången svensk mogen dam som ville ha två kronor till något."

Fast det finns ju redan lagar mot trakasserier. 

När jag tänker efter handlar nog alla konkreta exempel jag hört om varför tiggeriförbud är viktigt om saker som redan är förbjudna.

[Carpinus]1
2017-11-03 11:04
#30

#29 Vad jag kan se är  Vellinges tilltänkta förbud mot tiggeri inte etniskt särskiljande. (Och eftersom det var jag som skrev #8 så kan jag säga att jag inte hade en tanke på att anmäla damen för något, men några pengar fick hon inte heller.)

JonasDuregard
2017-11-03 11:07
#31

Tanken om ett tiggeriförbud får mig att undra över en lång rad frågor. Slänger ur mig några så kanske någon förespråkare kan svara på hur de tänker sig:

  • Vilka situationer ska det förhindra som inte redan är förbjudet till exempel som förargelseväckande beteende?

  • Vad ska inkluderas? Hur bevisar man på ett rättssäkert sätt att någon tigger? Att sitta på marken med en tom kaffekopp kommer vara förbjudet? Hur är det med att samla in pengar till välgörenhet (typ som Frälsningsarmén eller Rädda Barnen)? 

  • Vad ska straffet vara för den som trotsar förbudet?

  • Ska polisen avvara resurser åt att upprätthålla förbudet, och riskerar inte det att de saknar tid för mer angelägna polisärenden?

JonasDuregard
2017-11-03 11:17
#32

Från Aftonbladet: "Varken S, MP eller det lokala partiet Nya listan tyckte att kommunen skulle införa ett förbud och påpekade i debatten att det endast finns fyra tiggare i Vellinge kommun."

Sjukt pinsamt för moderaterna och ännu mer för liberalerna i Vellinge (och för hela mänskligheten egentligen) om det är sant att hela det här lilla korståget handlar om att få fyra personer i Vellinge att sluta be om pengar 🤢. 

Nästa ordningsstadga i Vellinge kanske fastslår att att Anna och Bengt på kommunhuset måste hjälpa till att tömma diskmaskinen i kafferummet precis som alla andra, eller något annat lika angeläget problem. Det kanske går att få till timslånga fullmäktigediskussioner, nyhetsrubriker och dyra rättsprocesser om det också.

[Carpinus]1
2017-11-03 12:06
#33

#31

1. Anser du att tiggeri faller under "förargelseväckande beteende"?

2. Bekvämar man sig med att läsa Vellinges skrivning av  de nuvarande och förändrade lokala ordningsföreskrifterna (eller Länsstyrelsens utlåtande) ser man att de i första stycket punkt 11, föreskriver "att det krävs tillstånd från Polismyndigheten för s.k. bössinsamling eller liknande på offentlig plats. Undantag görs för insamlingar som utgör ett led i tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning och, i andra stycket, när insamlingen sker i samband med framförande av gatumusik. I tredje stycket föreskrivs att passiv insamling av pengar (tiggeri) inte får ske på område som framgår av särskild bilaga."

(Vore jag tiggare skulle jag införskaffa en lergök.)

Liksom fallet är när det gäller annat som faller under lokala ordningsföreskrifter är det fråga om tillämpning och bedömning.  "Föreskrifterna får innehålla de regler som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats."

3. Lokala ordningsföreskrifter sorterar under ordningslagen. Brott mot ordningslagen kan straffas med böter eller fängelse i högst sex månader.

4. Har polisen resurser att beslagta fyllot X ölburk när han sitter och dricker på parkbänken eller ingripa mot säsongshandelsmannen Z som säljer solglasögon från ett tillfälligt trottoarstånd? Det här är ungefär likvärdigt och lär heller inte prioriteras. Beviskraven (2) är också tämligen likvärdiga - är muggen på gatan för insamling, är de tio solglasögonen i påsen för avsalu?

Se även

https://politik.ifokus.se/discussions/57b6e735ce12c43af1000afd-vad-tycker-du-om-ett-tiggeriforbud?discussions-1#65

[Carpinus]1
2017-11-03 12:28
#34

#32 Lagstiftning, oavsett om det gäller stora saker på nationell nivå eller små som de lokala ordningsföreskrifterna behöver ju inte bara vara föranlett av dagssituationen - det kan även vara i preventivt syfte för att förhindra en möjlig utveckling. Fyra (?) tiggare på en begränsad yta idag kan vara åtta  i morgon.

"Orsaken till att frågan väckts är signaler från näringsidkare och andra kommuninvånare, enligt Carina Wutzler (kommunstyrelsens ordförande).

–Det är allt från att man tycker att man blir hindrad från att gå in i butiker, man känner sig påhoppad, till att man (de) gör sina personliga behov i anslutning till platserna, säger hon."

Om kommunstyrelsens majoritet i demokratisk anda lyssnar på dessa "signaler" så är det väl ett utslag av närdemokrati?  Jag tycker att det är värt att hedras än att förlöjligas från behörigt avstånd.

För övrigt är det inte bara de styrande i Vellinge som förordar tiggarförbud. Regeringens förre tiggerifrågesamordnare Martin Valfridsson hör till dem som anser att det är befogat. Fast det kanske blir fler självbelåtna "höhö"  att begabba Vellinge.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiggerisamordnaren-infor-ett-forbud

Annons:
JonasDuregard
2017-11-03 13:32
#35

#33 Tack för ditt svar. Jag vet inte om du är förespråkare för ett tiggeriförbud men det jag var ute efter är väl mer hur de som är det vill att en (nationell) lag mot tiggeri skulle utformas snarare än en beskrivning av hur det är idag (fast det om Vellinges regler var intressant). Jag antar att ingen är intresserad av att införa en rent symbolisk lag som inte upprätthålls eller som enkelt kan kringgås med lergökar? 

"Anser du att tiggeri faller under "förargelseväckande beteende"?"

Nej, men de exempel jag sett på varför tiggeri måste förbjudas gör det (eller under andra lagar som redan finns). Folk pratar om tiggare som rycker tag i dem, följer efter dem eller liknande. Saker som redan är förbjudna helt enkelt. 

Att sitta still vid en tom kaffekopp är inte förargelseväckande, vilket ju för oss tillbaks till frågan om varför det är viktigt att förbjuda det?

JonasDuregard
2017-11-03 13:40
#36

#34 "–Det är allt från att man tycker att man blir hindrad från att gå in i butiker, man känner sig påhoppad, till att man (de) gör sina personliga behov i anslutning till platserna, säger hon.""

Tre saker som redan är förbjudna alltså? (Beroende på varför de känner sig påhoppade så klart, att hoppa på någon är givetvis olagligt men folk kan ju känna sig påhoppade för precis vad som helst)

Intressant det här att det inte finns ett enda bra exempel på något som inte redan är förbjudet men som skulle förbjudas av ett tiggeriförbud. 

Och om det enda verkliga problemet är att folk gör saker som redan är förbjudna men ingen utreder så lär ju inte fler förbud som inte heller kommer utredas hjälpa…

[Carpinus]1
2017-11-03 13:57
#37

#35 Förmodar att det finns olika aspekter på ett förbud. En majoritet tycks ju vara för det enligt diverse opinionsundersökningar. Sedan kan ju de som är för ett förbud i sin tur spaltas upp i olika kategorier, från främlingsfientliga till sådana som förespråkar andra former av bistånd och allt däremellan. En del kan reta sig på koppen, andra tycker att det är obehagligt att bli ryckt i byxbenet, ytterligare några ser tiggarnas situation som förnedrande och fruktar att de utnyttjas av ligor. En del  instämmer i allt, andra delvis, många inte alls.

Eftersom det nu talas mer öppet om förbud i riksdagskretsar och regeringen säger sig "med intresse" följa Vellingeutvecklingen och att man kan tänka sig se över" ordningslagen* så är jag trygg i att det bör gå att utforma en tillämpbar lag, även om det givetvis skulle ta sin tid. Kanske behövs det inte ens en nationell lag, utan att det räcker med en möjlighet att skärpa till ordningslagen?

"– Jag tycker mycket väl att man kan se över ordningslagen, för jag förstår också att man anser att man behöver kunna reglera var man får be om pengar i en kommun, säger Regnér.---

Danmark har ju redan en lag (som de skärpte i år). Nu är det inget som säger att man behöver snegla på den, men uppenbarligen fungerar lagen som sådan där.

Edit.

[Carpinus]1
2017-11-03 14:26
#38

#36 Jag förmodar att en tiggarlag främst är tänkt att verka preventivt, så att det inte infinner sig vissa som hindrar kunder att få tillträde, som är påträngande eller gör sina behov på allmän plats. 

Nu är det givetvis lokala förmågor som gör sig skyldiga till sådana förseelser, men om ett icke LOB-mässigt fyllo sätter sig på trottoaren utanför en butik så lär han redan idag bli avhyst, så icke tiggaren. Lika inför (ordnings)lagen? Knappast!

JonasDuregard
2017-11-03 14:35
#39

#38 Fungerar inte de förbud som redan finns mot precis de sakerna redan preventivt? Om inte, varför skulle det här i så fall fungera bättre? Om problemet är att folk inte följer de regler som finns kommer man inte kunna lösa det med mer regler. 

Och är det verkligen rimligt att förbjuda tiggeri, inte för att tiggeri sig är ett problem, utan för att det går rykten om att det finns åtminstone några tiggare som bryter mot andra regler?

[Carpinus]1
2017-11-03 14:44
#40

#39 Ett förbud mot tiggeri skulle t.ex. göra det förutsättningslöst för vissa människohandlare att hålla sig med ett stall av tiggare. (Exempel i slutet av denna tråd.) Det finns förvisso andra möjligheter att upptäcka denna kriminalitet, men det kan vara svårt att föra i bevis, och människor hinner ta skada innan man väl nystat upp det.

JonasDuregard
2017-11-03 15:55
#41

"Ett förbud mot tiggeri skulle t.ex. göra det förutsättningslöst för vissa människohandlare att hålla sig med ett stall av tiggare."

Du menar eftersom den typen av människor aldrig bryter mot förbud? Jag är inte övertygad…

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-03 15:59
#42

De skulle givetvis hitta (och förmodligen redan har) andra sätt att utnyttja andra, men varje hål som täpps till är av godo, givetvis i synnerhet om det kan rädda några från att bli drabbade.

[Hayabusa]
2017-11-03 16:08
#43

Gäller det inte alla förbud?

JonasDuregard
2017-11-03 20:01
#44

#42 Eller så fortsätter de utnyttja samma människor på samma sätt. Trots att det är mot reglerna. 

Som du själv verkar hålla med om kommer det nog vara en tandlöst lag eftersom polisen inte kommer prioritera att jaga tiggare.

[Carpinus]1
2017-11-03 20:48
#45

#44 Skall jag vara uppriktig tror jag inte det blir någon lag.  Vi får ju inse att vi befinner oss i Sverige.

Zepp
2017-11-05 13:46
#46

Mm.. mer lagar och olika regler verkar vara grejen?

Då återstår bara hur vi skall finansiera de som skall se till att de efterlevs?

Och jag tycker.. när man ändå är inne på nya lagar regler att jag skall slippa antastas utav Lion, barn som säljer Bingolotto, frälsningsarmen, Röda korset samt Rädda barnen när jag vill köpa något i min affär för mitt fredagsmys!

Tiggarna.. mest troligt Romer från Rumänien eller Bulgarien är trots allt de som besvärar mig minst!

Om man säger som så.. de mest troligen Romska tiggarna är mitt minsta besvär, de brukar på sin höjd sitta insvepta i filtar och ha fotografier av sina handkapade barn.. jag kan lixom garantera att det är sant.. men det förekommer att jag skänker lite växelpengar till någon.

Och då har jag inte ens nämt de som säljer Faktum!

Såå.. jag kräver nya lagar.. skall man stå utanför en affär/systembolaget så skall man minst kunna uppvisa pass från Rumänien eller Bulgarien.. resten bör häktas och utvisas.. gäller även svenska medborgare!

Nämenaltså.. vad har vi internet till, vad har vi facebock andra sociala medier till och då kan man om man är en seriös organisation via dessa och ett godkänt konto från myndigheter, få de gåvor man är ute efter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

m2studio
2017-11-05 15:49
#47

Den är eländet har båda sidan, d.v.s. det finns båda organiserad och det vanliga folk som håller på med tiggeri.

Jag jobbar med renovering av en stor vandrarhem på landet som funkade som en mindre kvalitet "hotell" och en kille från Rumänien har kontaktat mig två gånger för att hyra rum åt 13 personer och andra gång för 15 personer som gärna vill sova i en varm, super billigt plats. 

Dem flesta är familj och släkt och fungerar att bo ihop och när jag nämnde priset för varje rum då dem backade, eftersom dem ville ha bara 2 rum och gärna ligger på golvet. T.o.m. är villig att köpa sängar från Second Hand och inte behöver kök heller.

Jag avsteg detta men det visade sig att t.o.m. en person i familj som har lärt sig Svenska, leder en större grupp och delar dem i området för tiggeri. Jag ser dem i området nästa varje dag och detta inte kan jag kalla organiserad men samtidigt när generellt dem blir en grupp mer än en familj och hela saken blir planerat då blir det automatisk organiserad fast i mindre skala.

Jag kommer ihåg att dem har varit bärplockare för två sedan och har varit bara 4 person alltså en familj och idag samma kille hämtar flera och är säkert att dem kommer att blir flera.

Jag själv inte är emot att hjälper dem ibland med några slantar men dem pengarna löser ej deras problem och själva synen inte är så kul heller.

Men man inte kan stå och ser dem att sova i mycket skitiga bilar när ute är minus 22 grader heller och automatisk erbjuder dem antingen tillfälligt plats eller mera pengar.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Zepp
2017-11-05 16:02
#48

Jag är väl mest inne på Jonas linje.. dvs vi har som regel lagar mot det mesta redan.

Och jag betvivlar lixom inte att det finns folk som utnyttjar andra för sin egen personliga vinning.. men det har vi redan lagar mot.. och det är polis och åklagare som skall se till att de efterlevs.

Och om sen hela familjer/släkter väljer för sin utkomst att tigga i Sverige är lixom en annan sak.. möjligen en sak för de kommunala myndigheterna om barn ingår/far illa.. men som sagt vad vi har redan regler/lagar för detta.

Men för övrigt, jag hade gärna sett en ny lagstiftning mot att barn tvingas sälja Bingolotter, sätt dit de j*vlarna, dvs de ansvariga för Bingolotto!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-05 17:06
#49

#48 Är det nedanstående du vill jämföra med att ungdomar säljer bingolotter? I en annan tråd där det diskuteras våld mot poliser pladdrar du om dubbdäcksförbud. Någon måtta på dillandet får det väl ändå vara!

"Mannen hittades i ett dike mellan Furuby och Dädesjö i april. Han var svårt skadad och hade, enligt ett rättsintyg, kunnat dö om han hade intehittats av förbipasserande."---

"Den misshandlade tiggaren har uppgett i förhör att två män förde bort honom eftersom han sagt att han inte längre ville tigga pengar. Männen ska ha misshandlat honom svårt och sedan bundit fast honom vid ett träd och lämnat honom. Han lyckades ta sig loss och hittades därefter svårt medtagen i diket."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/misstankt-for-dikesmisshandel-gripen-i-bulgarien

Zepp
2017-11-05 17:14
#50

Aså angående dillandet.. det finns ju redan lagar mot det du anför.. så varför ägnar sig då inte polisen mer åt sådant mer allvarligt än att övervaka kommunala regler om dubbdäcksförbud i vissa stadskärnor, när kommunerna i stället kunde ha stängt av de gatorna för biltrafik?

Aså.. inför lagar som hindrar kommuner från att hitta på regler som tar poliser i anspråk och låt för f*n de vi har ägna sig åt allvarligare saker än konsekvenser utav illa utförd  stadsplanering!

Hur svårt kan det vara?

Och även tiggare från andra länder har rätt till trygghet och samhällets stöd om de utsätts för brott!

Såååå.. låt kommuner sköta sitt och vår statliga polis ägna sig åt att bekämpa brottslighet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-11-05 17:50
#51

Förbud mot tiggeri = Samhälle som inte accepterar social misär

[Hayabusa]
2017-11-05 17:59
#52

Vad det gäller försäljning av Bingolotter så har jag inte hört/sett att att ett förbud är på agendan. Inte heller förefaller ett förbud rimligt.

Zepp
2017-11-05 18:34
#53

#51

Menna, jag tror du rör vid pudelns  kärna rent utav.. så långt är vi överens.. även om vi sällan är överens om något annat.. förutom att vi bägge har rötter i Skåneland?

Och då granskar vi pudeln lite närmare, dvs vi är en nation där vi försökt utplåna social misär sedan åtminstone 1930-talet, avskaffandet av statarsystemet, allmän och lika rösträtt, fackföreningarnas erkännande som förhandligspart med arbetsgivarna, ATP, Saltsjöbadsöverenskommelsen, olika kommunala regler för hur de är tvugna att ta hand om sina fattiga, osv.

Sååå.. egentligen har reglerna om att kommunerna.. före detta församlingarna haft ansvaret för sina fattiga/medellösa/"idioter"/andra, sin föregångare till åtminstone Gustaf 3 eller tidigare!

Och iomed att du viftar med skåneflaggan så borde du inse allvaret med statarsystemets avskaffande.. iomed att det främst innefattade skåningar!

Iallafall.. våra moderna nationsfäder har skapat ett system/samhälle där vi alla skall vara så jämlika som det bara går.. och de som är något mindre jämlika, främst om de saknar förmåga av medecinska eller psykiska orsaker så skall resten utav oss se till att de åtminstone har sina grundläggande behov tillgodosedda.. utan att det belastar deras nära allt för mycket.

Det handlar således om skapandet av den moderna nationen Sverige som för övrigt gått från att ha varit en av de fattigaste i Europa till en av de rikaste.. så ingen skuld skall i princip falla på de nationsfäderna, trots deras individuella brister!

Men nu så ser situationen lite lite annorlunda ut.. vi är inte längre en isolerad halvö i Skandinavien.. utan en del av ett större europeiskt projekt.. benämnt EU.

Och främsta syftet med det projektet är och förblir att undvika alla krig som främst utspelat sig inom Europa.

Och på något sätt.. iallafall i svaga stunder kan jag ångra att vi rev berlinmuren.. lät Sovjetunionen/Warsavapakten  kolapsa, för då när vi tillät det så fick vi oxå på halsen alla de sociala problem att hantera som därinom fanns!

Och nu sitter de altså utanför våra affärer.. de som vi stred för att frigöra från förtryck.. är du då inte glad för att fortsätta bekämpa komunismen/totaliritarismen.. och ge en liten gåva till de som fortfarande inte har kommit ikapp och kan njuta utav alla de friheter som EU medger.

Och iomed din sturska hållning mot allehanda diktaturer, främst kommunism/stalinism ioförsej .. som du så ofta framför så har du nu världen tillfälle att inte bara uttrycka sympati med deras offer.. utan oxå lägga en slant i deras rätt tomma koppar, när nu de du värnade så väldans om nu sitter personligen utanför din lokala affär/systembolag?

Och då kan det eventuellt tänkas att du då avhjälper en del social misär.. i Rumänien/Bulgarien?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-11-05 19:13
#54

#53 Det handlar om att (länder inom EU) engagera sig för att stärka mänskliga rättigheter i EU, inte vad någon enskild individ eventuellt lägger i tiggarens kopp. Politisk vilja att bekämpa fattigdom är avgörande - inte en slant i koppen.

För övrigt har jag i vanlig ordning svårt att följa dina resonemang.

Zepp
2017-11-05 19:14
#55

#52

Personligen anser jag att Sverige borde via Interpol gå ut med en häktningsbegäran mot det Holländska företagets ledning som driver Bingolotto och som använder sig av barnarbetare.. vilket i princip är förbjudet i Sverige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2017-11-05 19:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

#55

[Hayabusa]
2017-11-05 19:30
#57

Det är givetvis upp till var & en om man vill ge tiggaren en slant eller två. Eller helt avstå. Det tror jag de flesta är överens om. Mottagaren blir glad, gissar jag, men hur är det med givaren? Hur känner hen sig? Detta YouTubeklipp säger en del, anser jag:

Zepp
2017-11-05 20:00
#58

#54

Nämenaltså,, nu står de som vi kämpade för att befria  från kommunismens ok utanför våra affärer/systembolag och ber om en gåva för sin egen och sina barns överlevnad.. var tog då ditt angagemang vägen.. sträckte det sig då  bara till floskler?

Dvs nu när vi fått vår vilja igenom så får vi väll oxå betala för konsekvenserna?

Eller inbillade du dig att det skulle vara kostnadsfritt?

Det finns ett gammalt epitet.. som tål att upprepas;

"there is no such thing as a free lunch"!

https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain%27t_no_such_thing_as_a_free_lunch

Och nu står som sagt de vi befriade utanför våra affärer och ber om nådegåvor!

Eller såg du  i stället Stalinisterna återinsatta ordning och reda och inga tiggare?

Du får nog bestämma dig för hur du vill ha utvecklingen.. och glöm att återinsätta gamla Stalinister de är döda.. däremot så förefaller det som att gamla/nya nazister poppar upp i forna Östra Europa.

Det leder mest troligt till fler tiggare utanför din affär.

Såå.. jag tycker du borde vända dig till EUs parlament via din representant och kräva att alla länder tar ansvar för sina fattiga.. vid vite!

Och vet du vad.. jag tycker inte att det är något som helst problem med att följa ditt resonemang.. det mesta tyder på att det är själviskt/egoistiskt.. med vissa kopplingar till olika extrema politiska rörelser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-11-05 20:19
#59

#58 "Det leder mest troligt till fler tiggare utanför din affär."

Min affär? Vilken är min affär? 

Att du kan följa mitt resonemang är ju bra, då har jag nått fram till dig. Inte för att det har så stor betydelse för min nattsömn eller "the big picture", men man får glädjas åt de små sakerna i livet. Det övriga begrep jag inte mkt av…

Zepp
2017-11-05 20:46
#60

Jag vet inte vilken affär du brukar frekventera.. eller om du ens besöker en sådan?

Iallafall.. jag har gott om släkt i skåne.. cirka 50 % från fadernet även om han ursprungligen är född  Bleking!

Och de jordägande släktingarna jagar, vildsvin och hjort/rådjur.. odlar sin egen potatis.

Resten.. cirka 90% av dem bor i Malmö/Staffanstorp/Lomma/Lund.. de sista tror jag är de som främst får sin mat från affärer?

Det är överhuvudtaget inga som helst problem att följa ett resonemang som utgår från egot.

För oavsett hur mycket påklistrade etiketter man använder sig av så är det bara att följa egospåret!

Du får gärna använda samma teknik att avslköja mig.. för på något sätt så följer vi alla det som vi tror är bäst för oss själva.

Men jag varnar dig.. försöker du följa mitt egospår finns risk för att du blir dessilutionerad och får förkasta mycket som du tidigare trodde på.

Iallafall.. om du ens besöker någon affär eller ej.. jag kan i så fall tala om för dig att utanför de flesta i åtminsone välmående samhällen så finns det numera tiggare från Rumänien/Bulgarien.. det är ett resultat utav Östblockets sammanfall och EUs utvidgning.

https://en.wikipedia.org/wiki/There_ain%27t_no_such_thing_as_a_free_lunch

Trodde du att det bara var att kratsa kastanjerna ur elden?

Gick du på den lätta.. vem röstade du på, borde du inte då misstro dessa?

Eller är det detta du gör för att sen hoppa i ytterligare en galen tunna?

Då kan jag som halvskåning ge dig ett råd.. äg din egen tunna.. ge fan i andras även om det verkar lockande.. för.. there are no such thing as a free tunna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-11-05 21:47
#61

Galen tunna, var det ja…👋

Zepp
2017-11-07 22:19
#62

Du är altså för att återinföra Järnridån/Stalinismen.. i länder där det förekommer fattiga och förtryckta?

Hur skall du nu ha det?

Gärna riva järnridån men att andra skall ta hand om resultatet/betala kostnaderna?

Såå.. jag kan oxå fråga.. när jag ändå är på gång.. vill/ville du störta Kadaffi/IS/al Quida.. men slippa betala för konsekvenserna.. "there are no such ting as a free lunch"!

Någon får betala!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2017-11-07 22:23
#63

#62 Förstår verkligen inte vad du skriver.

Zepp
2017-11-07 22:46
#64

Läsförståelse verkar överhuvudtaget inte vara din grej.. det har jag konstaterat för länge sedan!

Såå, jag försöker/anstränger mig verkligen så att skriva så att även ett barn skall kunna förstå.

Dvs att sitta på sin kammare och uttrycka sig på sociala media kan vem som helst göra som lärt sig stava.. det svåra är att begripa och sätta sig in i lite större sammanhang, det kräver som regel att man är lite mer litterat… svårt ord det där så jag översätter till klingande Svenska.. påläst!

Och jag kan dra det vidare.. alla sociala/politiska/ekonomiska händelser i vår omgivning påverkar oss, det får konsekvenser för oss som individer och även som nation!

Och så kommer vi osökt in på Östereuropa men oxå till Mellanöstern och Norra Afrika, det som hänt där får konsekvenser även i vårt land.. varesig vi vill eller ej.

För trotts att vissa tror att vi är en islolerad halvö i skandinavien så blir världen allt mindre.

Såå.. glöm att vi är en isolerad halvö i skandinavien.. (Ultima Thule?).. det var förr, vi är en del av EU/Europa/Eurasien/världen!

There are no such thing as a free lunch.. bara glöm det.. någon måste betala!

Och om du har problem med att begripa vårt gemensamma modersmål.. så har du här en lektion!

https://www.expressen.se/kvallsposten/15-saker-du-bara-vet-om-du-ar-skaning/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-11-07 23:30
#65

😴

Zepp
2017-11-08 00:17
#66

Du klarade med andra ord inte ens det Skånska testet?

Det räcker som sagt inte med att vara född på en viss plats här på jorden.. utan man bör dessutom vara lite påläst oxå!

Och då kommer vi osökt in på modersmålsundervisning.. jag hävdar med emfas att Skåningar skall slippa läsa Danska som förstaspråk.. fast ibland så tvivlar jag?

Grejen med modersmålsundervisning är att man skall få färre illiterata medborgare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-11-08 07:42
#67

"Snälla rara Madeleine, i hela vårt förträffliga äktenskap, som kännetecknas av en förnämlig vänskap, gud ske pris, har vi älskat varandra och avskytt varandra med samma emfas, och förolämpat varandra lika friskt som vi komplimenterat varandra, när det funnits skäl."

Anna Wahlgren

[Carpinus]1
2017-11-13 19:03
#68

Bättre på Perssons tid? Ja, åtminstone var svaren rakare, tycker Naomi Abramowicz på Expressens ledarsida och tar tiggarfrågan som exempel:

"Inte konstigt att både borgare och sossar lider av akut Göran Persson-nostalgi. Säga vad man vill om statsminister emeritus Persson, men han kunde åtminstone ge raka besked."---

"Till skillnad från statsministern är Persson tydlig med vad han tycker om tiggeriet: det borde förbjudas. Han intar en vänsterposition som egentligen borde vara självklar för en före detta fackföreningspamp som Löfven. I Sverige ska du inte behöva stå på knä och försörja dig. Du ska arbeta. Det här löser inte människors problem, säger Persson. Den före detta statsministern vill helst se ett kommunalt tiggeriförbud. Han har en stor del av det svenska folket med sig. En rad opinionsundersökningar visar att majoriteten vill ha ett förbud."---

"Statsministern har sagt att tiggeriet måste bort. Han verkar ha glömt bort att det faktiskt står i hans makt att göra något åt det. Ibland längtar man nästan tillbaka till Göran Perssons tid."

https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/lyssna-pa-goran-persson-om-tiggeriet-lofven-/

Zepp
2017-11-13 20:04
#69

Eh.. även om jag oxå och ibland bli nostalgisk samt sakna Göran Perssons kärnfriska uttalanden så inser jag att vi numera lever i en helt annan värld!

Vi har gått in i EU med hull och hår.. då får vi inte bara fördelarna utan oxå nackdelarna.. på köpet!

Enda undantagen vi fick var väl surströmming och snus.. oså systembolaget?

Aså.. GP är vad jag antar en man från den svenska myllan.. en man som levt länge med en socialdemokratisk inriktning.. fattigdom skall utrotas.. och det har vi i princip gjort i det här landet!

Men så.. alla länder inom EU köper lixom inte vår modell rätt av.. om de hade varit  rikare kanske de gjort det?

Sååå.. jag vill se mer kärnfriska uttalanden från GP om hur vi får alla länder inom EU att anamma den svenska modellen.. och i sina egna länder utrota fattigdom!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2017-11-29 16:01
#70

Ett förslag från Moderaterna i Göteborg om förbud mot tiggeri i vissa delar av centrum röstades ner av kommunfullmäktige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/moderaterna-nerrostade-tiggeriforbud-blir-inte-av

Zepp
2017-11-29 19:25
#71

Nej, nej och åter nej.. tiggeri skall helst bara få förekomma där det bor mer välsituerad befolkning och förbjudas där det mest bor vanliga löntagare!

Dvs vi måste sätta ner foten någon gång.. det är främst folk med högre inkomster som skall skänka sina växelpengar till mindre bemedlade.. och det är en del av deras sk Noblesse oblige!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-08 08:15
#72

Moderaterna vill göra upp med Socialdemokraterna om ett nationellt tiggeriförbud, men då glömmer de nog att det är MP som bestämmer i det äktenskapet.

https://www.expressen.se/nyheter/kristersson-vill-gora-upp-med-s-om-tiggeriforbud/

Ralph
2017-12-08 09:38
#73

Detta är en fråga om organiserad människohandel, som bussar hit tiggare.
Ett förbud skulle åtminstone göra det lättare att bli av med styggelsen.

[Hayabusa]
2017-12-08 09:42
#74

#72 Å andra sidan är kanske MP snart ute ur leken?

Ralph
2017-12-08 09:44
#75

Man kan bara hoppas, de har gjort bort sig totalt.

[Carpinus]1
2017-12-08 10:04
#76

Som sagt, hoppas kan man alltid…

Annons:
Zepp
2017-12-09 19:35
#77

Både MP och KD försvinner förhoppningsvis efter nästa val?

Så att vi kan lägga blockpolitiken bakom oss och koncentrera oss på regeringsförhandligar som i huvudsak då förhoppningsvis skall handla om hur vi styr landet framöver.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-12-11 10:14
#78

"Det rör sig om modern slavhandel – men den S-ledda majoriteten vill inte se verkligheten. I stället lägger man miljoner på att sanera skräp och avföring", skriver oppositionsborgarråd Anna König Jerlmyr (M) på Expressen debatt.

"Det krävs synnerligen stora skygglappar för att med dessa vittnesmål i ryggen fortsätta leva i tron att tiggeriet i Sverige skulle se helt annorlunda ut. Tiggandet på våra gator och torg gör att så starka paralleller som att det här rör sig om en modern form av slavhandel inte är för dramatiska att dra. Signalerna om att grov organiserad brottslighet följer i tiggeriets spår blir bara fler och fler. Prostitution, människohandel och olika former av utnyttjande verkar snarare vara regel än undantag."---

https://www.expressen.se/debatt/slapp-skygglapparna-och-forbjud-tiggeriet/

Lite märkligt att Socialdemokraterna väljer att måla in sig i ett hörn med MP och vänsterpartiet i den här frågan, eftersom många ledande socialdemokratiska politiker, bl.a. statsministern, har ifrågasatt gatutiggeriet. (#20, #68)

[Carpinus]1
2017-12-11 10:29
#79

#78 Apropå en SR-nyhet idag så tränger röster ur det förgångna tränger fram och får bekräftelse - som ur DN i maj 2015 (inlägg 2 i en annan tråd): 

"En som applåderar lagförslaget är Bienviendo Flores, som i flera år på egen hand säger sig arbeta för utsatta EU-medborgares situation. – Moderaterna kommer att klandras och beskyllas för att de bara vill vinna röster. Men sanningen är att någon på allvar måste ta ansvar för situationen. Min erfarenhet är att många människor far väldigt illa i dag, just för att de exploateras.

Hur då?

– Min erfarenhet är att många tvingas hit och sedan tvingas de underkasta sig de som står högst upp i hierarkin. I spåren av det följer hot, våld och till exempel prostitution."--

Zepp
2017-12-12 20:38
#80

Eh altså.. jag tycker det är tendensiöst.. vi har lagar mot mäniskohandlel/prostution/tvång medels hot mot andra!

Dvs vi är en rättstat.. samt medlemmar av EU/en del av den globala ekonomin.. så varför reagar folk inte mer med att vägra köpa billiga elektronokprodukter från Kina/Asien.. när alla vet att där förekommer i princip liknande förhållande?

Och på det så skall man bara köpa svensk mat!

Så vad gör det om vi numera har fått tiggare utanför våra affärer, de kan man ju välja att undvika.

Och då kommer vi osökt in på dess tiggares situation, de omfattas således även de utav svensk lag.. de har altså samma rätt till skydd från våra rättsvårdande myndigheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralph
2017-12-21 07:08
#81

Vi behöver ett  förbud; tiggarna tycks pressas rejält. De är nu mera väldigt påstridiga och närgångna där jag bor, det går inte att värja sig.

[Carpinus]1
2017-12-26 11:27
#82

#68 Ja, tydlig kan man inte säga att Löfven varit i tiggarfrågan (heller). Sannolikt har han god hjälp av MP att skapa den långbänk han släpar på.

"Statsminister Stefan Löfven är öppen för nya åtgärder mot tiggeri. Men han tror inte att ett nationellt förbud är lösningen."---

"Löfven håller fast vid att lösningen finns i tiggarnas hemländer, framförallt Bulgarien och Rumänien. Han påpekar att fattigdomen inte försvinner med ett tiggeriförbud. – Vi har också problem med prostitution och stölder. Det är ett socialt arbete som måste till i de länder som EU-medborgarna kommer ifrån."---

"Många svenskar vill, enligt opinionsmätningar, ha ett nationellt förbud. – Jag tror inte alls att de saknar empati. Vi vill nog alla ha bort tiggeriet som fenomen, framför allt för de stackare som tvingas stå där på knä."---

https://www.expressen.se/nyheter/lofven-oppen-for-nya-atgarder-mot-tiggeri/

"Vi vill nog alla ha bort tiggeriet som fenomen", säger Löfven. Jämför #68: "Statsministern har sagt att tiggeriet måste bort. Han verkar ha glömt bort att det faktiskt står i hans makt att göra något åt det." ---

[VSK]
2017-12-26 11:30
#83

#81

Så har det varit länge på vissa platser. Hot och våld är numer en standard bland vissa "tiggare". 

En gång för ett par år sen så erbjöd jag en "tiggare" mat, då jag inte har kontanter på mig. Behöver jag säga att tacksamheten visar inga gränser? 

Vi får hoppas att nästa regering har lite ryggrad samt ärlighet i sig. Antagligen det sista demokratiska val 2018.

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-08 14:44
#84

#28 Förvaltningsrätten ger Vellinge avslag på begäran om att få införa tiggeriförbud på utsatta områden i kommunen. Vellinge överklagar nu till kammarrätten.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/inget-forbud-mot-tiggeri-i-vellinge

[Carpinus]1
2018-02-23 22:39
#85

#14 Återigen…

"Det är en laddad fråga: tiggeriet på gatorna i Sverige. Men regeringen har hittills argumenterat emot ett förbud. Nu kan det komma att ändras, enligt källor till Di.

Tidningen avslöjar att det inom Socialdemokraterna just nu pågår ett internt arbete för att ta fram en ny, tuffare politik gentemot tiggeri. Flera personer i partitoppen och i regeringskansliet, som Di har pratat med, uppges vara drivande och vilja få till ett nationellt förbud.

Andra vill att kommunerna själva ska få bestämma hur de vill ha det. Ytterligare ett förslag är att införa krav på tillstånd från polisen för att få tigga."---

https://www.expressen.se/nyheter/s-vill-ta-hardare-tag-mot-tiggeri/

[Carpinus]1
2018-02-26 22:39
#86

#85 Och återigen…

"Regeringen arbetar inte med att införa ett nationellt tiggeriförbud. Det säger Stefan Löfven till Aftonbladet, efter uppgifterna om att flera tunga S-politiker driver på för ett förbud. Samtidigt menar han att tiggeriet måste bort: – Det är så ovärdigt och omänskligt att stå på knä och tigga, säger han till tidningen."---

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/lofven-vi-forbereder-inget-tiggeriforbud/

kamera0710
2018-03-28 15:21
#87

Kammarrätten går på samma linje som förvaltningsrätten om Vellingefallet.

I domskälen från förvaltningsrätten uttalades följande:

"Utgångspunkten är att lokala ordningsföreskrifter ska innehålla de föreskrifter som är nödvändiga för att upprätthålla ordningen på offentliga platser och att allmänna förbud inte ska ställas upp för att förhindra förfaranden som medför olägenhet i obetydlig omfattning. Vellinge kommun anför att enskilda kommunmedlemmar klagat på störningar av den allmänna ordningen, orsakade av personer som ägnar sig åt passiv insamling av pengar (tiggeri) på allmänna platser. Vidare anser kommunen att kommunmedlemmar känner sig störda och otrygga genom att den passiva insamlingen förekommer bl.a. i anslutning till in- och utpassage vid butiker.

 I den utredning som kommunen lämnat in framgår att kommunen under åren 2015 – 2017 fått in synpunkter via e-post från ett fåtal kommunmedlemmar om personer som bl.a. ägnar sig åt passiv insamling av pengar. När det gäller tiggeri på de aktuella platserna har det i några av dessa meddelanden förts fram att kommunmedlemmar tycker att det är obehagligt att gå in i butiker när personer som tigger sitter utanför. Det som framgår av dessa meddelanden visar dock inte att det passiva insamlandet av pengar har orsakat allvarliga olägenheter eller störningar i den allmänna ordningen. Det finns vidare inte heller något annat underlag som visar på olägenheter eller ordningsstörningar orsakade av passiv insamling av pengar.

 Enligt förvaltningsrättens bedömning har Vellinge kommun således inte visat att det förekommit olägenheter eller störningar av sådan omfattning och karaktär att det med hänsyn till den allmänna ordningen på de platser som omfattas av beslutet är motiverat att införa förbud mot passiv insamling av pengar (tiggeri) i ordningsföreskrifterna. Vid detta förhållande finns det, som länsstyrelsen också anfört, inte skäl att pröva om ordningsföreskrifterna strider mot andra bestämmelser i ordningslagen.

 Överklagandet i denna del ska därför avslås."

Källa: Rättsdatabasen Infosoc.

[Göstage]
2018-03-28 15:33
#88

#87 Återstår då att se om kommunen får prövningstillstånd i Högsta förvaltningsdomstolen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/annu-ett-nej-till-vellinges-tiggeriforbud

Zepp
2018-03-28 22:37
#89

Eh.. som sagt vad.. passivt insamlande av pengar är betydligt mindre störande än aktivt insamlande utav pengar.. det sista bör förbjudas på allän plats!

Oså alla EU-medborgare och för övrigt andra har samma skydd av våra rättsvårdande myndigheter.. samma rätt att använda dessa som skydd mot olagliga påtryckningar.

Det gäller således även tiggare från Rumänien/Bulgarien.. och vi har redan lagar mot det mesta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-05 08:09
#90

Vellinge verkar ha fler sympatisörer.

"Mer än var fjärde kommun i Sverige vill införa förbud mot tiggeri. Tidigare var det främst Alliansstyrda kommuner som var styrande i frågan, men nu vill även socialdemokratiska kommuner införa förbud. Detta visar en undersökning som SVT gjort.

– Vi ska inte ha tiggare i Sverige. Det kan inte vara så att Rumänien och Bulgarien exporterar sina fattiga människor till Sverige, säger Göran Dahlström (S), till SVT Nyheter."---

https://www.expressen.se/nyheter/ny-undersokning-var-fjarde-kommun-vill-ha-tiggeriforbud/

SVT:s kommentator Mats Knutson tror på ett S-förslag mot tiggeri innan valet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rakna-med-s-forslag-mot-tiggeriet-fore-valet

Annons:
Zepp
2018-04-08 22:04
#91

Det låter överhuvudtaget konstigt med ett förbud för fattiga att be om en allmosa samtidigt som det är tillåtet för Nazister att demonstrera öppet och skandera nazistiska slagord?

Såå vilket land vill vi ha?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-15 09:40
#92

#33 Eskilstuna är inne på att försöka angripa problemet genom att tillämpa den lokala ordningsstadgan samt att utfärda dyra och snåriga personliga tillstånd. 

"Tiggarna ska bort från Eskilstunas gator. Inom kort röstas ett omdiskuterat förslag igenom som innebär att det ska krävas tillstånd för ”passiv pengainsamling” på flera håll i kommunen. Målet är att det ska bli så dyrt och krångligt att det inte ska vara lönt att söka. – Vi vill att tiggeriet ska upphöra, säger kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S)."---

"Förslaget man lagt fram har väckt uppmärksamhet långt utanför Sörmland. Inför höstens val diskuteras tiggerifrågan flitigt och det är många som tittar noga på ”Eskilstunamodellen” – bland dem statsminister Stefan Löfven (S)."---

"Den politiska majoriteten i Eskilstuna – S, M och C – ska i stället pröva om det går att reglera bort tiggeri genom att förändra de lokala ordningsföreskrifterna. Modellen, som väntas röstas igenom på kommunfullmäktige i maj, innebär att den som vill ägna sig åt ”passiv pengainsamling” på vissa håll i staden måste söka ett avgiftsbelagt tillstånd hos polisen. Bedöms den sökande bli en ordningsstörning blir det nej."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kabbyB/kommunen-ska-stoppa-tiggeriet--med-ny-metod

[VSK]
2018-04-15 10:06
#93

#92

Usch så rasistiskt av S.

[Hayabusa]
2018-04-15 10:57
#94

#93 Verkligen! Är de rent av fascister?

[VSK]
2018-04-15 11:13
#95

#94

Rätt intressant att slutprodukten kan bli olika trots samma recept men olika receptböcker. Får googla på det där.

[Göstage]
2018-04-16 08:11
#96

Om politikerna beslutar sig för en skärpt hållning i tiggarfrågan och en anpassning till många andra länders inställning i form av ökade restriktioner eller förbud så verkar det finnas en majoritet i befolkningen för detta.

"En majoritet tillfrågade i en ny opinionsmätning från Novus vill förbjuda tiggeri i Sverige. Sex av tio är för ett förbud, medan två av tio är emot."---

"Vid senaste mätningen för två år sedan var 59 procent för ett förbud och 23 emot, så tendensen är att stödet för ett förbud ökar, även om den ligger inom felmarginalen."---

SR

Zepp
2018-04-16 21:00
#97

Och angående facister.. när tänker kommunerna sätta stopp för Lottoförsäljningen/röda korsets insamlingar/Lions/andra organiserade insamlingar av pengar på offentlig plats.. utan tillstånd?

Aså återigen.. när skall vi införa förbud för fattiga att be om en allmosa och ändå acceptera olika organiserade ekonomiska insamlingar som ofta innebär utpressning samt barnarbete.. men vi skall iallafall låta Nasister få lov att demonstrera och skandera olika nasistiska slagord?

Hur hamnade vi här?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Göstage]
2018-04-16 21:01
[Hayabusa]
2018-04-16 21:32
#99

Med tanke på att "halva befolkningen får vända på slantarna" så är det väl inte oväntat att opinionen svängt.

Zepp
2018-04-16 22:16
#100

Jösses har det gått så långt.. för övrigt så har jag alltid fått hålla koll på både inkomster och utgifter.

Dvs jag trodde att jag var ett enskildt fall?

Iallafall och här kommer väl då en sorts betraktelse, man kan lindra sin plåga genom att ge en allmosa till någon som lider ännumera, iallafall så är det en kristelig/muslimsk/andra religiösa bekännelsers betraktelsers en välgärning, som ger dig en plats i himmelriket.. iallafall en viss tröst i allt ditt lidande.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-16 22:51
#101

Givaren behöver alltså tiggaren för minska sitt eget lidande - ett ställföreträdande lidande?

"Varför hjälper vi människor i nöd - för att vi är goda, eller för att vi vill framstå som goda? Varför tenderar debatten om tiggarna handla kanske minst lika mycket om de som ger och deras upplevelser och känslor? Och vems berättelse om tiggandet är det som i slutänden hörs i debatten - den tiggandes eller den givandes?"---

Mårten Arndtzén

Zepp
2018-04-16 23:07
#102

Prexis så är det.. dvs den som inte är beredd att ge en allmosa till någon som lider mer än en själv kommer inte till himmelriket, det är en grundläggande betraktelse i kristendom/islam/andra religioner.

Och det är då oxå upphöjt till Svenska värderingar.. iomed att vi innefattas i den kristna uppfostran!

De som då inte omfattar detta är altså inte riktiga svenskar eller så har de inte konfirmerats.

"

Mark 12:41-44

Han sat­te sig mitt för tem­pel­kis­tan och såg hur folk la­de ner peng­ar i den. Många ri­ka gav myc­ket. Så kom där en fat­tig änka och la­de ner två kop­par­slan­tar, alltså några ören. Då kal­la­de han till sig si­na lärjung­ar och sa­de: ”San­ner­li­gen, den där fat­ti­ga änkan har lagt mer i tem­pel­kis­tan än al­la de and­ra. De gav al­la av sitt över­flöd, men hon gav i sin fat­tig­dom allt hon ägde, allt hon ha­de att le­va på.”

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-04-16 23:11
#103

#102 Lade han själv något i tempelkistan, eller satt han bara och glodde på vad andra lade i den?

Zepp
2018-04-16 23:15
#104

Om du är konfirmerad så hade du vetat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-17 08:52
#105

En sak vet vi dock - opinionen lever.

[Göstage]
2018-04-17 09:21
#106

#104 Nej, jag är inte konfirmerad, jag hade redan armbandsur och synth fanns det inte på den tiden. Jag vet alltså fortfarande inte om snåljeppen lade något själv.

#105 Och fortfarande är det de 20% som bestämmer…

Zepp
2018-04-17 23:34
#107

På min tid fanns inga Syntar.. bara hammondorglar och konfirmationsläger.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-05-25 16:22
#108

#85 "Socialdemokraterna har under lång tid arbetat med att ta fram ett förslag för att stoppa tiggeriet. Men utspelet, som skulle presenterats i närtid, har skjutits upp – efter intern turbulens. Det uppger flera uppgiftslämnare för Aftonbladet."---

"Enligt Aftonbladets källor innehöll förslaget en rad olika åtgärder. Det handlade bland annat om att ge kommuner möjlighet att införa lokala förbud på vissa platser, till exempel framför affärer och om anställda i butiker känner sig störda."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/BJEn0v/uppgifter-s-tiggeriforslag-panikstoppas

Röd byxångest…🥶

Zepp
2018-05-29 00:56
#109

Aså det finns redan gott om lagar mot störande  verksamhet på offentliga platser, samt mot sådant som stör personal i affärer!

Dvs vi har redan de flesta lagar och kommunala förordningar som vi behöver!

Dvs vi har knappast brist på lagar och regler!

Aså vi har altså redan slopat lösdriverilagstiftningen, det gjorde vi för några hundra år sedan och jag vill verkligen inte återuppliva den för då skulle den oxå leda till tvångsarbete.. arbetsinstutitioner.

Dvs det var så vårt moderna arbetsliv uppkom, dvs medellösa blev antingen satt på fattigstuga om de var arbetsoförmögna eller i tvångsabete.

Iallafall så befann sig snart en rätt stor del av befolkningen i tvångsarbete.. så småningom när allt fler befann sig där så steg kraven på bättre förhållanden, ur det steg den sk arbetarörelsen/fackföreningsrörelsen och kraven på rösträtt.

Såå nej till tiggeriförbud, det leder bara till demokratiska reformer  i slutändan och krav på politiskt inflytande!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-06-14 14:44
#110

#24ff Eskilstuna försöker göra "en Vellinge".

"Eskilstuna kommun inför tillståndskrav för tiggeri. Beslutet kom efter en lång och het debatt i fullmäktigesalen. Nu ska ärendet vidare till länsstyrelsen. Beslutet innebär att den som vill tigga på allmän plats måste söka tillstånd hos polisen. Bakom beslutet låg en lång debatt i kommunfullmäktige där majoriteten, bestående av S, M och C, tillsammans med Sverigedemokraterna röstade igenom förslaget med klar majoritet."---

"I detalj innebär beslutet en förändring av den lokala ordningsstadgan som förbjuder ”passivt pengainsamlande” utan tillstånd."---

 "Tidigare har Vellinge kommun i Skåne beslutat om ett förbud mot tiggeri i de lokala ordningsföreskrifterna, men det stoppades av länsstyrelsen. Något som även Eskilstuna kommun riskerar efter dagens beslut. Beslutet börjar gälla den första oktober om det inte stoppas av länsstyrelsen."
 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/svt-liverapporterar-idag-kommer-tiggeribeslut

Zepp
2018-06-16 17:40
#111

Ja det kan de väl besluta om hur mycket de vill men det strider hur som helst mot svensk lag!

Och som alla numera vet, svensk lag är svenska värderingar översatt till lagtext!

Dvs jag ser knappast någon annan lösning än att vi inför ånyo den gamla lagen mot lösdriveri!

Dvs vi tvingar på dessa personer ett arbete.. enligt kollektivavtal så klart!

"I Sverige var det länge ett brott att inte ha ordnad försörjning. Med 1885 års lösdriverilag skedde en avkriminalisering, och lösdrivare kunde i stället dömas till tvångsarbete, vilket samhället nu betraktade som en behandlingsinsats och inte ett straff.

Enligt 1885 års lag innebar lösdriveri "underlåtenhet att ärligen försörja sig" även innefattade de som "stryker kring landet".[1] En lösdrivare var "person som icke har fast bostad, fast anställning, medel till sitt uppehälle och som flyttar från ort till ort, försörjande sig med tillfälligt arbete, tiggeri och dylikt, landstrykare, vagabond, luffare".[2] Utöver typen av försörjning var kringstrykandet centralt och innefattade att föra "ett sådant levnadssätt att våda därav uppstår för allmän säkerhet, ordning och sedlighet" samt innefattade även prostituerade.[3]

Lösdrivare kunde enligt 1885 års lag dömas till tvångsarbete; i äldre tider var det vanligt att de tvångsutskrevs till militären. De mest kända tvångsarbetsanstalterna var Anstalten Svartsjö för män, och Landskrona citadell för kvinnor. Under senare tid sändes inte barn, arbetsoföra åldringar, handikappade eller sinnessjuka lösdrivare till tvångsarbetsanstalterna, utan överlämnades i stället till länsstyrelsen för omhändertagande.[4]

Efter att 1913 års alkoholistlag införts minskade antalet personer som dömdes till tvångsarbete enligt lösdriverilagen kraftigt. Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet", vilken dock sällan kom att tillämpas och avskaffades 1981.[3]

Lösdriveri finns inte längre som begrepp i svensk lag, men ordningslagen reglerar vad som är tillåtet på allmän plats. De är kommunen som bestämmer vilka regler som gäller. Exempel på vanligt förbud är att dricka alkohol på allmän plats."

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6sdriveri

Risken med en sådan lagstiftning är att den oxå omfattar svenska medborgare, som då sätts i tvångsarbete!

Aså vi har redan passerat det stadiumet.. dessa svenska medborgare går till socialbyrån och är i princip garanterade minsta möjliga levnadstandard enligt socialbridragsnormen!

Så fore shure.. Eskiltuna får väl ta hand om sina fattiga från Rumänien/Bulgarien om de vill.. höja kommunalskatten osv!

Grejen är att vi numera är med i EU.. där lixom inte alla är garanterade samma minimum av välfärd.. jag tycker att både vellinge och eskilstuna skall förklara sitt utträde ur EU.. eventuellt kan de bilda en republik ihop med katalonien.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Göstage]
2018-07-11 18:41
#112

#92 Länsstyrelsen i Södermanland upphäver Eskilstuna kommuns lokala tiggeriförbud.

"Tiggeri stör inte den allmänna ordningen. Därför upphäver nu länsstyrelsen Eskilstuna kommuns beslut om att tiggeri ska vara tillståndspliktigt."---

"Kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, Jimmy Jansson (S), är inte förvånad över länsstyrelsens beslut. – Man ramlar väl inte av stolen direkt. Länsstyrelser brukar traditionellt vara ganska försiktiga eftersom de vet att det går att överklaga, säger Jimmy Jansson till SVT Nyheter Sörmland."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/eskilstunas-tiggeritillstand-far-nobben

Zepp
2018-07-28 01:21
#113

Jag vill ha en ny lag som förbjuder Eskiltuna komunfullmäktige att fatta några som helst beslut som strider mot svensk lag.. vid vite helst fängelse.. tills de lärt sig hur lagen funkar!

Aså de var f*n inte så naiva så de trodde på det själva utan de fiskade röster!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-07-28 01:54
#114

Zepp Zepp Zepp

Har du missat alla som bryter mot svensk lag? 

-

Skaraborg ligger väl inte i Sörmland btw 😃

Zepp
2018-07-31 23:21
#115

Det verkar poppis hur som helst med förslag på lagar som förbjuder sådant som ingen vill se?

Iallafall så hade vi lagar som kan anses vara lagar som skulle förhindra tiggeri tidigare här i landet!

De gick då under lösdriverilagstiftningen, dvs alla som var lösdrivare/tiggare/inte hade fast arbete/inte kunde försörja sig själva och ibland oxå sin familj dömdes till arbestjänst!

Det kunde vi gott införa igen, dvs numera så har vi oxå fått arbetslagstiftning och kollektivavtal.. dvs alla skall dömmas till att få ett arbeta med kollektivavtalsmässiga förhållanden.

Problemet uppstod egentligen när vi gick med i EU.. först var det inget problem.. sen släppte vi länder som inte hade samma ekonomiska och arbetsrättsliga lagstiftning, typ Rumänien och Bulgarien varvid en del därifrån i stället för att tigga där kommer hit som tiggare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2018-08-01 00:19
#116

#115

Du kan ju bara om du vill. SWEXIT.

[Göstage]
2018-08-20 09:26
#117

Att köpa och sälja tiggare, ett näringsfång möjliggjort av hjälpsamma händer i vårt land.

"De åtalade männens telefoner har avlyssnats under en längre tid. I de samtalen har det framkommit att de ska ha betalat 2 000 kronor för en människa från Bulgarien, berättar Martin Bresman."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/tre-man-atalas-for-manniskohandel-i-halsingland

"Med löfte om arbete tros offren ha lurats till Sverige, men istället blev de tvingade att tigga, och misstänks ha sålts mellan olika ledare. Nu inleds en omfattande rättegång mot tre misstänkta människohandlare i Hälsingland."---

"Enligt åklagaren finns bevis bland annat i form av telefonavlyssning där de misstänka avslöjar sig som människohandlare genom att prata om att handla med ”arbetare”. Motivet är enligt åklagaren följande:  De har varit i Sverige länge och har därmed ett försprång, de äger platserna, då vill de fylla de platserna med arbetare så att man får in pengar, säger Martin Bresman."---

"Hur Martin Sjökvist själv gör när han möter en tiggare utanför en butik är inte självklart. – Att ha varit en del av den här utredningen har fått en att börja reflektera kring personernas situation på ett annat sätt än tidigare, säger han."  (Sjökvist är tiggarnas advokat.)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/sa-kontrollerades-tiggarna-av-de-misstankta-manniskohandlarna

Zepp
2018-08-21 00:58
#118

Mm prexis… fast jag vill såklart ha namn på de hjälpsamma händer/personerna så jag kan polisanmäla dessa.

För övrigt så har vi redan lagar mot sådant.. och inte nog med det, de som utsätts för detta har rätt till hjälp av polis samt övriga juridiska instutioner.. till och med av våra sociala myndigheter/kommunen de vistas i!

Bra va?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Göstage]
2018-08-21 07:45
#119

#118 Du skönmålar, möjligen mot bättre vetande. Det framgår av berättelser att de här personerna är i beroendeställning till sina ägare (utan citationstecken, för det är vad det rör sig om - de är livegna). De utsätts för hot och faktiskt våld,  skräms för att ta kontakt med myndigheterna och kan heller inte göra sig förstådda med allmänhet och myndigheter på grund av språksvårigheter. Dokumentären som gjordes i Norge för ett år sedan visade omfattningen och vilka stora summor det kan röra sig om. 

De hjälpsamma händerna är de som bagatelliserar förhållandena och som livnär slavägarna genom att lägga pengar i tiggarnas pappmuggar. Så du kanske skulle börja med dig själv, om du någon gång lägger en slant där. 

Sedan finns det säkert tiggare som driver det som egna företag, men det är tack vare dem som slavägarna kan driva sin form av verksamhet, eftersom deras slavar försvinner i mängden.

https://www.expressen.se/ledare/tiggeriet-oppnar-for-slavhandeln/

Det är "prexis" så det är.

[Göstage]
2018-08-22 15:47
#120

#119 En annan typ av handelsvara från samma upptagningsområde: 

"En rumänsk man född -91 döms av Linköpings tingsrätt som skyldig till människohandel mot barn. Påföljden blir fängelse i 2 år och 6 månader och 10 års utvisning, samt att betala 100 000 kronor i skadestånd till brottsoffret – en 17-årig flicka.

Det var i mitten på maj som mannen greps i Linköping och anhölls misstänkt för att ha utnyttjat en 17-årig flicka för prostitution. Domstolen slår fast att mannen ska ha rekryterat flickan i Rumänien i syfte att tvinga henne att sälja sex i Sverige."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/tvingade-17-aring-att-salja-sex-doms-till-fangelse-och-utvisning

Zepp
2018-08-23 21:56
#121

#119 

Du svartmålar!

För det första så har vi lagar mot sådant samt polis och juridiska myndigheter som har som uppgift att stävja sådant.. vilket även omfattar tiggare.

https://www.svt.se/vi-kallas-tiggare/10-saker-du-alltid-undrat-om-tiggeri/?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-08-23 22:09
#122

#121 Min gode man, vi har även lagar mot mord, vapenbrott, våldtäkter och bilbrännande, och vi har sådana som skall stävja detta. Alltså har vi inga skjutningar, våldtäkter och bilbränder. Är det så du diskuterar?

(Nu är jag trött på det här.)

[[eskils_]]
2018-08-23 22:41
#123

#121-122 (Det finns väl även lagar eller regler här på PiF för hur oseriösa kommentarer man får skriva utan att det får konsekvenser…?)

Zepp
2018-08-24 20:26
#124

#121

Jag har full förståelse för att du är trött.. ditt resonemang är lite samma som Sancho Panzas dilemma!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sancho_Panza

Aså vi kan skapa en massa lagar, mot allt möjligt.. utan effekt om vi inte kommer åt de underliggande orsakerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
2018-08-24 20:31
#125

Ge dig nu Zepp! du är millimeter från avstängning från PiF vet du!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Göstage]
2018-08-24 20:47
#126

OT.

Nu svarar du dig själv "aså", är du medveten om det, eller har dimman lägrat sig för kvällen? 

Zepp, jag tror att det är barmhärtigast att avsluta diskuterandet med dig. Inte bara här, utan i samtliga trådar på Politik iFokus.  Skall jag vara terepeut så vill jag ha betalt för det, så nu stänger jag kliniken.

Zepp
2018-08-28 21:57
#127

#125#

Jisses altså, ge mig iallafall en hint om vad det är som stör dig/andra?

Kan det vara literata referenser.. eller är det mina allmänt vänsteråsikter?

Hur som helst så får jag väl hur som helst visa litta prov på var jag står?

Dvs jag öppnar med litta mainstream, dvs Katalys.. vilket är en S-tankesmedja!

"”Klass i Sverige” är en utredning under ledning av professor Göran Therborn som med hjälp av forskare från hela Sverige har kartlagt det svenska klassamhället i det 21a århundradet.

Projektets syfte är en heltäckande analys av det svenska klassamhället utifrån en rad olika forsknings- och samhällsperspektiv. 20 rapporter publicerades, presenterades och diskuterades under våren 2018. Dessa har bidragit till att sätta klassanalys och klass i fokus för den offentliga och politiska debatten. I valrörelsens slutskede släpptes Göran Therborns nya bok om det svenska klassamhället: Kapitalet, överheten och alla vi andra "

https://www.katalys.org/klass/

"Har klass spelat ut sin roll för individers förståelse av samhälle och politik? Och har den breda vänstern råd att överge klass som grund för sin politik? Rapportens svar är nej. Framgång ligger i att hitta nya sätt att mobilisera klassintressen. Om inte det sker har arbetarrörelsen goda skäl att vara orolig inför valet 2018.

Läs debattartikeln på DN-debatt där rapporten presenterades den 28 januari 2018.

"Den utomeuropeiska invandringen pekas ut som främsta orsak till dagens problem. Moderaterna uppskattar kostnaden för invandringen till 40 miljarder i år. Men överklassens undangömda förmögenheter kostar samhället mer än så i förlorade skatteintäkter. I en ny bok ser vi tio viktiga förklaringar till dagens politiska situation, skriver Daniel Suhonen och Göran Therborn."

https://www.katalys.org/invandringen-kostar-mindre-an-skattefusket-debatt-21-augusti-dagens-nyheter/

Iallafalll.. tillhör man medelklassvänstern så kan man hur som helst läsa dessa artiklar på DN!

Men iomed jag redan här har passerat millimetern så får jag väl hur som helst anse mig som blockad för all framtid.. trots att jag bara länkat till en S-tankesmedja?

Dvs jag är mer klassperspektivet/dvs jag ger i princip inte  ett skit för medelklassvänsterperspektivet vad gäller EU.. hur vi hanterar alla  nya medlemmar  därinom!

Utan det är prexis som förut.. med den skillnaden att alla EU-medborgare numera får lov att  här i landet söka sin försörjning.. om så genom att tigga.. om inget annat funkar!

Iallafall för alla som gått minst 9 år i grundskola vet hur man hanterade alla som inte kunde försörja sig själva, förr i tiden.. eller så sov man på de lektionerna?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fattigv%C3%A5rd

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-12-17 10:22
#128

Det lokala tiggeriförbud i Vellinge som diskuterats i flera inlägg i tråden har nu godkänts av Högsta Förvaltningsrätten.

"Frågan om ett lokalt tiggeriförbud i skånska Vellinge avgjordes idag av högsta juridiska instans. Högsta förvaltningsdomstolen upphäver kammarrättens tidigare beslut. Ett lokalt förbud mot tiggeri får därmed införas i kommunen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ja-till-tiggeriforbid

Ralph
2019-01-10 07:09
#129

Vi behöver förbudet nu.

JonasDuregard
2019-01-10 07:34
#130

Eller som Rasse-Hasse skulle sagt: Vi måste vakna NU Sverige. 🙂

[Göteborgaren]
2019-01-10 17:20
#131

Ja tack ett förbud nu i Stockholm.

Upp till toppen
Annons: