Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 6098 ggr
[Carpinus]
4/20/15, 10:51 AM

Kulturarvsförnekelsen, det svenskaste som finns?

Dan Korn är rabbin och sedan länge bosatt utanför Sverige. Men han är också en passionerad skildrare av den svenska landsbygden och dess innevånare. Han ställer sig i en debattartikel i GP idag frågande till den svenska förnekelsen av en inhemsk kultur och skriver: 
"Den nionde april i år hölls en paneldiskussion på Svenska Institutet kallad Sveriges lånta fjädrar. I inbjudan till diskussionen står:
>>Drömmen om ett enhetligt kulturellt samhälle växer sig idag allt starkare i många länder, också i Sverige. Drömmen bygger på en önskan om att alla talar samma språk och har samma kulturella tillhörighet. Men hur enhetlig är svensk kultur? Och hur svensk är den?<<
Det är en välkänd trall, att man tror att det bästa sättet att bekämpa främlingsfientlighet är att ifrågasätta om det överhuvud finns något som kan kallas en svensk kultur och hävda att allt egentligen är lånta fjädrar."---

Dan Korn tar upp en rad exempel på den svenska ivern att avskriva vårt lokala kulturarv, och citerar bl.a. en debattör som fann sig föranledd att allvarsamt påpeka att "inte ens vårt sexualliv har stått opåverkat av invandrare".

Korn avslutar sin artikel: "Alltså, impulsen utifrån omformas efter ett tag och blir en del av kulturarvet. Det är därför den importerade drycken kaffe, serverad med sju sorters kakor, är något av det svenskaste som finns. Det är därför den latinamerikanska dansen tango blivit en självklar del av finsk kultur. Det är därför nordnorska ungdomar står för världens största andel heavy metal-band. Man kan alltså säga att de lånta fjädrarna så småningom blir som dalmålningarnas kurbitser. Det rena opåverkade samhället har aldrig funnits, men visst finns en svensk kultur. Vi behöver inte välja mellan svenskt och europeiskt, utan bejaka båda sidorna av vårt kulturarv."

Annons:
Gronstedt
4/20/15, 11:06 AM
#1

Saken är väl den att det inte finns något "svenskt" kulturarv, bara mängder av lokala kulturarv inom den geografiska administrativa enheten Sverige. Som artilkelförfattaren själv tydliggör, utan att verka förstå att han skjuter sitt egen resonemang i sank, när han framhåller att "nordnorska ungdomar står för världens största andel heavy metal-band". Precis. Det är ett lokalt kulturarv i delar av norra Norge. Inte ett "norskt" kulturarv".

Så visst, sätt igång och bejaka det var och en känner är ett viktigt kulturarv, gärna tillsammans med andra som känner hjärtat slå för samma typ av arv - men tro inte att det är något universellt eller ens nationellt.

[Carpinus]
4/20/15, 11:26 AM
#2

#1 Det var ju en något annorlunda tolkning.

[Hayabusa]
4/20/15, 1:44 PM
#3

#1 Vad är kriterierna för ett "viktigt kulturarv"?

[Carpinus]
4/25/15, 4:59 PM
[Ritaren]
4/26/15, 1:39 PM
#5

Vi ska vårda vårt arv. Annars blir vi rotlösa och försvagade. Det går på de det enskilda planet såsom det kollektiva. Rotlösa människor är lätta att köra med…som boskap. Jag blir upprörd när jag hör folk göra narr och strunta i sitt ursprung…det är sorgligt och farligt. Jag är svensk och nordbo. Mina/våra förfäder kom hit för ungefär tiotusen år sedan. Vi har en lång historia. Sitter just nu och kollar in alla våra ortsnamn som har spår ner i bronsåldern….våra gudar och naturvåsen finns kvar där. Dan Korn har gjort fantastiska böcker som jag kan rekommendera. Han har dokumenterat människor från det gamla Sverige. …folk som är lite udda, som levt lite som i gamla tider. Det är lätt att bli hemmablind och tro att det inte finns något värde i den egna kulturen och arvet. Man ser inte skogen för alla träden liksom. Men jag som svensk/ nordbo har samma rätt till stolthet som andra folkslag ska ha. Jag har inte den minsta lust att ägna mig åt självutplåning. Tvärtom anser jag att nu mer än någonsin ska vi vårda vårt arv och sluta upp med att förminska och förlöjliga oss själva. Tack för ordet.

[Nomen Nescio]
7/16/16, 3:33 PM
#6

_"Värderingarna har påverkat kulturen, men frågan är om det inte också är så att det är kulturen som påverkat värderingarna.
Därför känner jag ett motstånd mot talet om svenska värderingar. Värderingar ändras och påverkas av tidsandan, men samtidigt finns det värderingar som går djupt ner i samhället, därför att de påverkas av kulturen. Därför föredrar jag att tala om svensk kultur. Det finns ett samband mellan olika kulturella yttringar som lätt glöms bort om man enbart talar om värderingar."---

"Numera är vi mångkulturella, dels på grund av invandring, men lika mycket därför att vi är ständigt uppkopplade och därmed ständigt utsatta för intryck från jordens alla hörn. Just därför att vi redan är mångkulturella behöver vi inte ett mångkulturellt samhälle. Vi behöver i stället ett samhälle med tydliga spelregler. Det samhället behöver luta sig mot det bästa i den svenska kulturen.

Då handlar det inte om att försöka lära alla att tänka likadant, utan att få alla människor, oavsett bakgrund, att bli en del av samma offentliga kultur. En del vill kalla det värderingar, jag vill hellre tala om lag och rätt. Det spelar ingen roll vad vit tänker, så länge vi inte handlar fel. Men samtidigt är vi alla olika.

Strävan efter de svenska värderingarna får inte leda till ett samhälle med så snäva normer att det blir en tvångströja. Folk med annorlunda vanor och traditioner skall ha rätt att hålla på dem, men måste samtidigt lära sig att inse det omgivande samhället påverkar. De måste ha rätt att tycka att mycket i det svenska samhället är galet ur deras perspektiv och samtidigt förstå att deras barn och barnbarn förmodligen kommer att leva just så galet."_

Dan Korn i Dagens Samhälle

Annons:
gruvel
7/17/16, 4:03 PM
#7

#5 Rekommenderar också att läsa någon av etnologen Dan Korns böcker om folk ute i bygderna som lever/levde på ett annorlunda sätt. Under andra livsbetingelser än de flesta av oss. Ens perspektiv påverkas. "Mot strömmen" och "De som aldrig sett havet" är två.

[Nomen Nescio]
7/17/16, 4:29 PM
#8

#7 Ja, hans böcker är fantastiska dokumentationer av strävsamma och stillsamma människor som aldrig fått komma till tals och som aldrig bett om det heller.

[Hayabusa]
7/17/16, 9:40 PM
#9

Det här stycket är väldigt bra:

"Då handlar det inte om att försöka lära alla att tänka likadant, utan att få alla människor, oavsett bakgrund, att bli en del av samma offentliga kultur. En del vill kalla det värderingar, jag vill hellre tala om lag och rätt. Det spelar ingen roll vad vit tänker, så länge vi inte handlar fel. Men samtidigt är vi alla olika."

Precis. Vissa kallar det assimilering (vilket då skulle vara negativ) men själv anser jag att det är att anpassa sig. För att ett fotbollslag ska bli framgångsrikt så måste alla spelare, även de på bänken, köpa tränarens spelidé och fördelning av roller.

[Carpinus]1
5/24/17, 11:34 AM
#10

Medan vi beskärmar oss och förnekar att det finns några som helst svenska traditioner så öppnar vi beredvilligt famnen för andras, som Halloween t.ex. Nu  ser vissa entusiastiskt ramadan som en "ny svensk tradition". (Undrar om de är lika positiva till  att t.ex. integrera chanucca i det svenska traditionsutbudet?)

Knappast att ramadan är någon svensk tradition,  säger Nima Dervish på Dagens Samhälle. En enkel invändning är att "ny" och "tradition" i sig är en motsägelse i sammanhanget.

Men sedan är det också så att inte ens i islamska länder ses Ramadan som nationell högtid. Dervish exemplifierar träffande :  "I våra ursprungsländer är nämligen ramadan en självklar muslimsk högtid, inte en specifikt nationell angelägenhet.

Tror du mig inte? Åk till Iran och kalla ramadan för en saudisk tradition. Åk sedan till Saudiarabien och kalla den för en iransk tradition. Om du fortfarande har hälsan kvar kan du påpeka att det faktum att 17,6 procent av Israels population är muslimer innebär att Ramadan även kan kallas för en israelisk tradition. "---

Dervish skriver i slutklämmen av sin krönika: "Men egentligen – är inte den här fixeringen vid att manifestera öppenhet genom att ”hedra” allehanda saker med utmärkelsen ”svensk” rätt märklig?"---  

Joo - samtidigt som det (som det står i TS) "svenskaste som finns är kulturarvsförnekelsen" så är viljan att ta till oss andras traditioner lika svensk. Så de som förnekar att det inte finns några svenska traditioner kanske har rätt - vi har väl haft fullt upp att ta till oss andras?

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ramadan-ar-en-smal-och-exklusiv-tradition-17263

Länk (2013): "Politikerna: självklart är ramadan en svensk tradition"

[Carpinus]1
5/24/17, 3:22 PM
#12

Den svenska ambassaden i Jerusalem firade den svenska nationaldagen redan den 8 maj, eftersom den 6 juni infaller under ramadan i år. Det kallar jag anpassning!

https://detgodasamhallet.com/2017/05/20/den-svenska-staten-ar-svensk/

lordgortor
5/25/17, 3:06 PM
#13

#5 Jag som boende i Skåneland har inte mycket gemensamt med storsvenskarnas "kultur". Feta och fulla stormän och kungar som brände, mördade och bedrev sin terroristverksamhet i Skåne, Halland och Blekinge förtjänar ingen beundran eller lojalitet. Tänk vilket hallå det blev då den sk Silverbibeln blev stulen. Varför det? Den var ju redan stöldgods, stulen på kontinenten av svenska terrorister.

Annons:
lordgortor
5/26/17, 10:48 AM
#14

#12 Varför det? På storsvenskarnas nationaldag, 6/6 hissar jag flaggan. Men vår vackra gula och röda flagga. Jag bor ju trots allt i Skåneland.

[Carpinus]1
6/1/17, 8:25 PM
#15

Lars Anders Johansson på Timbro och författare till boken "Att dansa efter maktens pipa: kultur i politikens tjänst" upplever sig märka en pågående vänsterradikal kulturrevolution som bland annat kommer till uttryck i en politisering av statliga museer. Johansson skriver:

"Politiker och aktivistiska tjänstemän genomdriver just nu en omläggning av stora delar av den svenska kulturpolitiken i tyst samförstånd. Den kulturarvsproposition som riksdagen röstar om på onsdagen är ett led i en större kampanj som syftar till att centralisera de statliga kulturinstitutionerna och styra deras innehåll bort från folkbildning och kunskapsproduktion och mot folkuppfostran och politiskt agiterande."---

"Den svenska kulturpolitikens historia är sedan 1930-talet en historia av stegvis ökande centralisering och politisering av det svenska kulturlivet."---

"De statliga kulturinstitutionerna, och allra minst museerna, ska inte användas av regeringspartierna och deras aktivistkompisar för opinionsbildning. Kulturarvet och den humanistiska kunskapsmassa som dessa institutioner representerar är hotat av den pågående ”kulturrevolutionen”.--- 

http://www.expressen.se/debatt/museerna-ska-inte-anvandas-av-bah-kuhnke-och-hennes-aktivistkompisar-for-opinionsbildning/

lordgortor
6/2/17, 4:03 PM
#16

Äsch. Låt dem hållas. Den så kallade svenska kulturen beror på var i landet du bor och är importerad till stor del.

[Carpinus]1
6/5/17, 12:01 PM
#17

#12 "Något annat jag har blivit trött på är den omvända rasismen, att man ser ned på etniska svenskar, på den svenska kulturen och på de svenska traditionerna. Det är ju tragiskt, hur kan man bo i ett land man inte vill vara i? Hur kan man dessutom kräva att landets befolkning ska anpassa sig efter de nyanländas traditioner? Det är ju absurt."---

 Aday Bethkinne på Expressen debatt

http://www.expressen.se/debatt/endast-har-i-sverige-har-vi-funnit-frid/

[Carpinus]1
7/2/17, 9:35 AM
#18

Det finns en viss missuppfattning om att det är främst de som fötts in i den svenska kulturen som strävar efter att den bevaras. Per Brinkemo pekar på att det ligger i nykomlingars intresse att det finns en befintlig kultur att förhålla sig till, annars kommer man aldrig att få någon förståelse för samhället man skall leva i.  Brinkemo skriver:

"Ingen människa är en ö. Vi behöver varandra, gemenskaper. När man allt mer fjärmar sig från blodsbandbaserade strukturer kan man bli en del av något långt mycket större. Man kan känna ett slags gemenskap med människor man aldrig någonsin har träffat för att man ingått ett kontrakt med en demokratisk, liberal stat, som i Sverige. Därtill krävs nog att man skolas in i berättelsen om det gemensamma. Det handlar om att lära sig ett lands historia, dess kulturella grunder och att ha en förståelse för att landet ser ut som det gör. Den gemensamma berättelsen är viktig, även om den kan få tillskott utifrån.

Jag hör nu inom mig kritiken. Den lyder: ”Men det finns väl ingen enhetlig specifik svensk kultur?” Svaret är: i så fall finns heller ingen samisk kultur, ingen judisk, ingen fransk. Det finns ingen somalisk, ingen anglosaxisk, ingen pashtunsk, ingen dansk. Det finns ingenting. Alla är bara fritt svävande individer som agerar helt utan kontext. Om det är sant får vi stora problem att över huvud taget kommunicera. Som en vän som är psykiatriker sade till mig: Det är den som inte kan generalisera som hamnar på psyket. "---

https://timbro.se/smedjan/nar-klanen-kallar/

[Hayabusa]
7/2/17, 9:53 AM
#19

#18 Intressant text. 

"Jag hör nu inom mig kritiken. Den lyder: ”Men det finns väl ingen enhetlig specifik svensk kultur?” Svaret är: i så fall finns heller ingen samisk kultur, ingen judisk, ingen fransk. Det finns ingen somalisk, ingen anglosaxisk, ingen pashtunsk, ingen dansk. Det finns ingenting."

Exakt vad jag också funderat över. Vad är "äkta" kultur? Var det någon som "uppfann" kultur eller är allt egentligen bara "hitte-på"?

[Carpinus]1
7/2/17, 10:03 AM
#20

#19 Stor fråga, men den svenska kulturarvsförnekelsen föddes kanske när någon tog in granen och andra upptäckte att tyskarna varit före?😉

Annons:
[Hayabusa]
7/2/17, 10:16 AM
#21

#20 Nä, precis…kanske något för radioprogrammet "SöndagsMorgan"? Tänker på deras tävling: "Störts Flest Först". 😉

Vem var först med det talade språket? Vad än svaret är så är alla andra språk blott bleka copy cats 😉

[Carpinus]1
8/2/17, 4:43 PM
#22

Läser på ledarsidorna.se inledningen till en granskning av svensk kulturpolitik som Ann Heberlein tänker göra, och det slår mig att det är moderaternas blivande kulturpolitiska talesperson och kanske en kulturminister i en eventuell alliansregering som skriver.

"Jag vill påstå att kulturpolitiken – vid sidan av migrations och integrationspolitik – är det viktigaste slagfältet just nu. Där positionerar sig politiker och opinionsbildare i en rad frågor som rör exempelvis nationalism, rasism, demokrati, yttrandefrihet, public service, censur, vårt förhållande till kulturarvet och så vidare. Trots det uppvisar inte särskilt många politiker något större intresse för kulturpolitik. Vad vill de egentligen?"---

Ja, det kan man sannerligen fråga sig! Och en sak är jag fullständigt övertygad om: vi skulle få ett såväl roligare som mindre styrt kulturliv med Heberlein som kulturminister än med Bah Kuhnke.

[Hayabusa]
8/2/17, 7:28 PM
#23

#22 Sanna mina ord! Jag gillar Ann Heberlein.

[Carpinus]1
11/29/17, 9:42 PM
#24

Expressens Nina Lekander har läst Dan Korns bok  ”Kalle Anka på kräftskiva”. Här är utdrag från en recension av boken som jag ännu inte har läst, men hoppas kunna göra. Men recensionen i sig är också tänkvärd - här är då en del bitar ur den:

"I en ny bok vill Dan Korn öppna för ett bejakande av det svenska kulturarvet som en grundförutsättning för verklig mångfald."---

"Övergripande är författarens ärende att få oss att inse att det svenska kulturarvet – fysiskt som immateriellt, inklusive svenska/europeiska/västerländska värderingar – är värt att såväl värna som förmedla till inte minst nyanlända. Att svenskar har anledning att vara hyfsat stolta över historien och bör låta bli att kulturrelativisera allt så till den milda grad att vi rullar oss i tjära och fjädrar fyllda av skam – över låt oss säga Sveriges ringa roll i den globala slavhandeln."---

"Korn hävdar ”att mångkulturalismen är det mångkulturella samhällets värsta fiende. Just därför att samhället är mångkulturellt måste vi ha något som förenar.”---

"Och påpekas att det traditionellt är minoritetskulturer som är exkluderande; i värsta fall våldsamt inom klanstyrda parallellsamhällen eller så kallade no go-zoner. Händelserna på nyårsaftonen 2015 i Köln nämns också, liksom liknande gruppvisa sextrakasserier i Sverige som sägs ha varit utförda av framför allt ensamkommande pojkar och män från Nordafrika och/eller Mellanöstern. Övergrepp som har ansetts tveksamt hanterade av polis och press i syfte att inte gynna AfD eller SD. Det finns i Sverige ingen ”Lügenpresse” utan en ”Schweigenpresse” – en tigande press – menar Korn."---

"En annan reflektion är hur vi/jag sett en stor flod av försvar för någon sorts svenskhet, vad det nu är. Inte så mycket av politiker, men av intellektuella: Johan Lundberg, Ola Wong, Lars Anders Johansson. De flesta ledande feminister tycks däremot ha grävt ner sig i andra frågor och attityder typ ”Välkommen whatever!”. Rätta mig om jag har fel."---

Med Korns ord: ”Alla människor gör skillnad på ’vi’ och ’dom’, men identifikationen av ett ’vi’ behöver inte alls automatiskt innebära en fiendskap till ’dom’.”

https://www.expressen.se/kultur/bocker/pedagogiskt-om-svensk-mangfald-utan-enfald/

("Schweigenpresse" - på kornet!)

Petunia
11/30/17, 3:15 PM
#25

Påminner mig  att Mona Sahlin kommenterade vår svenska kultur på ett mycket nedvärderande sätt. Som exempel tog hon det svenska midsommarfirandet, som hon nog inte hade så höga tankar om.

Jag tror att väldigt mycket har gått henne förbi på grund av okunskap och obildning. 

Vi har ett enastående kulturellt arv bestående av kompositörer, konstnärer, författare och vetenskapsmän , vilket Mona Sahlin borde känt till, och som vi ska vara mycket stolta över.

[Carpinus]1
11/30/17, 3:52 PM
#26

Fann några rader på SvD författade av kulturskribenten Håkan Lindgren 2014 men som jag tycker håller ännu, om hur historielöshet och kulturskymning blivit vår nationella arvedel.

 "Vi bor i ett land som nyligen har gjort sig av med en stor del av sin historia och sina traditioner. Vi har lärt oss att inte sakna dem. Vi har blivit tillsagda – och accepterat – att det vi förlorade var värdelöst jämfört med moderniseringens alla rationella fördelar."---

"Här finns en dubbelmoral: svensken uppmanas vara modern, traditionslös och tolerant i mötet med den andre, som förväntas konservera sina traditioner. Sverige genomgick en radikal modernisering under 1900-talet; efter att vi gjort vårt bästa för att städa ut allt som var föråldrat och oförnuftigt har vinden svängt. Nu ska man inte vara modern längre, nu ska man ha en kultur. Kultur och identitet har blivit det värdefullaste som finns. När världen raskt blir orättvisare och osäkrare är sådant det enda som känns som om det håller att stödja sig på. (I alla fall på kort sikt – för vad kommer efter identiteternas epok?). Svensson, som tyckte att han var bäst i klassen på att vara modern, upptäcker att han hamnat underst i identitetshierarkin."---

"Ingen har känt sig bekväm i det här landet de senaste 40 åren, hur mycket vi än har pratat om folkhem och välfärd. Så länge det var högkonjunktur och välståndet ökade kunde man leva med det, men när den välfärd som skulle kompensera den känslomässiga osäkerheten faller sönder är det bäddat för en riktigt djup besvikelse. Vad tror ni händer om man adderar ett antal invandrare till den mixen? All undertryckt frustration får ett mål. Plötsligt var allting bra – ända tills de kom hit."---

"Vänstern har tagit över den moraliserande pekpinnen från högern: ”Så där säger man inte!”. Nu är det de som vill uppfostra folket att uppföra sig korrekt, för i det här läget är det tydligen inte tal om sociala omständigheter längre, den som tycker fel är bara dum, alternativt ond."---

https://www.svd.se/hur-svensk-kultur-reducerades-till-gnall

Linn Is The New
11/30/17, 4:25 PM
#27

Den som säger att Sverige inte har något kulturarv har inte IQ där inne för vi har det, det är ganska tydligt. Det är klart vi har! Vi har midsommar, vikingahistoria inom landets gränser,  stora herrgårdar med fantastisk historia, kungahistoria, platser där stordåd har uträttats, Amerika febern, Göta kanal, museum med otroligt mycket fynd och lärdom. Vi har Lucia, Jul, Påsk, Våffeldagen, Pingst, Fettisdagen, surströmmingspremiären, Mårtensafton. Och massor mer.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
Gronstedt
11/30/17, 4:47 PM
#28

#27: Allt det där är kulturarv (eller i alla fall 1800-talets variant av kulturarv) och förekommer i Sverige, men inget av det är ett gemensamt kulturarv för alla svenskar. Inte ens landets gränser är speciellt gamla eller kulturellt etablerade, det vore till exempel riktigare riktigare att hänföra stora delar av nuvarande södra Sveriges historia till det danska kulturarvet.

Linn Is The New
11/30/17, 5:00 PM
#29

Men hallå. Bara för att jag föds på en ort betyder väl inte det att jag inte hör till kulturarven i hela Sverige? Det är historia, och alla som är födda och har ursprung i Sverige är en del av det arvet vi har. Bara för att alla svenskar inte utövar våra gamla kulturarv betyder det inte att dem inte hör till arvet. Eftersom arvet är så gamla har vi ändå ingen aning om hur många svenskar som firade, åkte till specifika platser för att fira dem, eller liknande. Det är fortfarande ett arv som VI svenskar har, alla tillsammans. Det är vi som skapade dessa arv, för länge länge sedan. Alla svenskar tillhör arv. Arv är något vackert och som bör bevaras, läras ut. Att jämföra svenska arvet med te.x  Grekland eller Danmark är i min mening totalt värdelöst eftersom det är VÅR historia och inte deras och det är de som gör det så speciellt. Det är våra svenskars förfäder, våra släktingar, som har skapat dessa arv.  Jag kan vara född i Göteborg men fortfarande ta del av kulturarvet i Falun. Sen var saker har tillverkats kanske inte är från alla personer, men firanden och tillställningar, släktvapen, heliga platser osv skulle jag säga är till för alla för vi kan ändå inte få reda på till 100% vilka som var där som skapade arvet. Det får förbli en gåta, sveriges gåta tillsammans med alla människor som har sitt ursprung här. Ett kulturarv är ändå till för alla, eller?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Carpinus]1
1/10/18, 2:55 PM
#30

"Människor som inte delar de obegränsades vision ses som fördomsfulla, oupplysta och ondskefulla och hänsyn till dem behöver man därför inte ta via demokratiska processer.

Medan de med begränsad vision ser ondska och godhet som sammanblandade och förekommande överallt väljer gärna de med en obegränsad vision ut en viss grupp som ond och andra som goda. Därför är det helt i sin ordning att hata vita heterosexuella medelålders män och se svensk kultur som förtryckande, om man nu alls anser att den finns. Grupper som man ser som förtryckta ses däremot som allt igenom goda."---

Dan Korn skriver i Axess om "begränsade" respektive "obegränsade" personligheter enligt Thomas Sowells tolkning i  boken "The Vision of the Antointed".

gruvel
1/10/18, 8:41 PM
#31

På Socialdemokraternas "Sverige tillsammans" på Münchenbryggeriet lär överintendenten Ingrid Lomfors på Forum för Levande Historia ha sagt att inhemsk svensk kultur inte finns.  Lite i Mona Sahlins efterföljd.  Lite märkligt av en som har historia som gebit? - Invånarna på isolerade Andamanön Sentinel har ingen kontakt och vägrar bestämt  ha med andra göra sedan oöverskådligt lång tid och har därför just inga impulser utifrån men jag har svårt tro de inte har seder, fester, passageriter, en tro om människolivet, föreställningar om naturkrafters verkan och hur man hanterar dem, osv, liksom alla andra folk  som utan tvivel har en del eget gods. - Lomfors har kanske en avsikt här och en poäng om man vill, finns ingen genuin inhemsk kultur här i landet utan allt är import, uppstår logiskt fiffigt inga kulturkrockar  och nya inkommande kulturer kan nog anammas lättare för integrationen.

[Carpinus]1
1/10/18, 8:50 PM
gruvel
1/10/18, 9:45 PM
#33

#32  ja måste vara, hösten 2015, inte sett den tråden, jag hänger inte med så bra. Jag såg det refereras kort i en tidning.  - Eftersom jag är lite intresserad av lyrik, gärna fina utländska i översättning men mest svenska från 1900-talet, och  har även läst dikter av goda poeter jag valt  på ett bibliotek, är det svårt att förstå uppfattningen att t.ex.  Bertil Malmberg eller Fröding inte skulle vara genuina förvaltare av ett svenskt kulturliv/-arv. Frödingsällskapet är väl ett svenskt kulturuttryck! Och poesin är bara en liten del av inhemsk kultur. - Gullbergs "Vid Kap Sunion" är ju klart inspirerad av åsynen en grekisk tempelruin som påverkar poeten från omvärlden men tonen i ssk sista versen är Gullbergs egen. Men kanske menar Sahlin och Lomfors något helt annat när de syftar på kultur.

72mm
1/10/18, 10:14 PM
#34

#33 "Men kanske menar Sahlin och Lomfors något helt annat när de syftar på kultur."

Nej. De vet mycket väl vad de säger. Sluta anta att det är inkompetens och okunskap som ligger bakom dårskaperna. Relevant fråga att ställa sig är inte hur de kan stå och säga vad de säger utan varför de gör det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Hayabusa]
1/10/18, 10:48 PM
#35

"Du ska inte tro att du är något…" Det är det Lomfors menar.

[Göstage]
5/11/18, 7:31 AM
#36

#0 En bricka faller på plats i tråden "Blott Sverige svenska köttbullar har".

[Göstage]
6/1/18, 1:59 PM
#37

#15  GP:s kulturchef Björn Werner upprörs över politisk klåfingrighet på våra museer - i det här fallet Naturhistoriska i Göteborg.

"För att minnas och förstå - ett av museernas kanske viktigaste funktion. Såna frågor kan heller aldrig få ligga i politikers händer. Ska politiken allt för noga diktera villkoren för hur vi ska förstå vår historia ruskar vi snart på ett av demokratins fundament. Om inte vi som enskilda har en ärlig chans att bilda oss vår egen uppfattning om landet vi lever i och vad som fört oss hit, utan matas med en politiskt färgad förståelse, begränsas också möjligheten att bestämma vår framtid. Riktningen är liksom satt på förhand."---

http://www.gp.se/kultur/kultur/vi-kan-inte-begrava-vårt-förflutna-1.6323015

[Göstage]
6/22/18, 7:32 AM
#38

#12 Svenska generalkonsulatet i Jerusalem verkar måna om sin målgrupp. Förra året flyttade de ju sitt svenska Nationaldagsfirande en månad  för att inte störa ramadan, och nu har man varit finkänsligt tillmötesgående igen…

Expressen skriver: "På fredagen förra veckan avslutades den muslimska högtiden ramadan som pågått från 16 maj till 14 juni. I samband med Eid al-fitr, som äger rum vid ramadans slut, skickade det svenska generalkonsulatet i Jerusalem en hälsning för att uppmärksamma högtiden. ”Från Sverige önskar vi dig en glad eid och gott nytt år. Eid mubarak från Sverige!”, skrev konsulatet i sitt Facebookinlägg. Till inlägget publicerade generalkonsulatet även en tecknad bild på en familj där en flicka bär på en huvudsjal – något som har gett upphov till hård kritik."---

Nu har konsulatet svarat. "Bilden betyder inte att generalkonsulatet ställer sig bakom detta", skriver de bland annat  i en kommentar.

https://www.expressen.se/nyheter/svenska-generalkonsulatet-svarar-pa-kritiken-mot-bilden/

Carmarino
6/22/18, 6:51 PM
#39

#38 Då kan man ju undra varför de publicerar en sådan bild? Det finns säkert massor av andra, mer lämpliga, bilder de hade kunnat använda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
7/23/18, 10:12 AM
#40

#15 #30 #37  ff "Det queera i Uppsalas forna bondemiljö var ämnet för en ny visning på Disagården. Syftet är att bredda historiesynen och lyfta fram personer och historier som inte vanligtvis får synas."---

"Hon (Sara Sandell, museipedagog på Upplandsmuseet) menar att även om det är framförallt i städerna som subkulturer och liknande började dyka upp under 1800-talets slut, så finns det källor på att det fanns människor utanför den vita heteronormen även bland Uppsalaslättens bondgårdar."---

"– Jag hoppas väcka nya tankar och funderingar. Att man kanske lär sig någonting och fortsätter söka efter de här historierna om hur människor har levt och älskat i Uppsala, säger hon."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/det-normbrytande-bondesamhallet-lyfts-fram-ur-historieskuggorna

Ärligt talat så är det nog ytterst tveksamt om det fanns något som kunde kallas "vit heteronorm" på uppländska bondgårdar i slutet av  1800-talet. Men den går ju alltid att skapa- retroaktivt…

[Hayabusa]
7/23/18, 10:26 AM
#41

#40 De hade nog betydligt allvarligare problem att brottas med än frågeställningar om  "vit heteronorm"…T ex att överhuvudtaget överleva.

Annons:
[Göstage]
7/23/18, 10:31 AM
#42

#41 Precis! Och inte hade de en aning om att framtida museipedagoger kunde lägga av sin stund på jorden till att ta valda delar av deras historia och skriva om den så att den passade in i en ny världsbild.

[Hayabusa]
7/27/18, 10:58 AM
#43

Med sin bok "Svensk mångfaldspolitik - En kritik från vänster" ifrågasatte sociologen Göran Adamson den multikulturideologi som styr de svenska lärosätena. En ideologi han beskriver som en spegelbild av det den vill bekämpa - rasism.

[Göstage]
8/12/18, 8:33 PM
#44

Susanna Birgersson i Expressen tycker att Ebba Busch Thor är en bra kulturministerkandidat, som vill  "avpolitisera de statliga museerna och låta historia och kulturarv få vara viktiga i sig själva.” Birgersson motiverar:

  "Svenska Dagbladets Ola Wong har noggrant beskrivit det kulturpolitiska haveri som i detta nu pågår på världskulturmuseerna och Statens historiska museer. Genom den nya kulturarvslagen, genom organisationsförändringar och chefsutnämningar har regeringen gjort de statliga museerna till verktyg för att motverka främlingsfientlighet och segregation, verksamheter som ska främja demokrati, integration, jämställdhet och öka befolkningens kärlek till mångfald. Det är naturligtvis lönlöst. Museer kan ju inte minska segregation. Men vad värre är, kunskapen om hur människor levat, tänkt och handlat fördunklas när 2010-talets normkritik ska kletas ut över museernas samlingar.

Dessutom ska utställningarna vara precis lika tillgängliga för precis alla ”oavsett bakgrund, förförståelse, åsikter och funktionsförutsättningar”, som Statens historiska museer skriver på sin hemsida. Det förutsätter ett så infantilt tilltal att den vuxne, bildade besökaren sannolikt tvingas vända i dörren."---

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/nasta-kulturminister-bor-vara-kristdemokrat/

Carmarino
8/13/18, 12:45 PM
#45

#44 Ola Wong berättar om detta i programmet Idévärlden. Det finns att se på SVT Play till den 15 september.

https://www.svtplay.se/video/17048086/idevarlden/idevarlden-sasong-2-avsnitt-7


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/13/18, 1:20 PM
#47

#45 Programpresentation:  "Normkritiken har invaderat museerna. Frilansjournalisten Ola Wong oroar sig för ett kunskapsförakt som breder ut sig på museerna till fördel för normkritik och ett uppfostrande mångfaldstänkande. Kulturstrategen Clara Åhlvik och Qaisar Mahmood på Riksantikvarieämbetet avfärdar kritiken om att museerna är hotade."

[Göstage]
8/13/18, 2:32 PM
#48

#45 Har kollat programmet  nu- sevärt!

Annons:
Carmarino
8/13/18, 2:32 PM
#49

#47 Ja, SVT måste ju ha någon som säger emot. Så har det varit i alla avsnitten av Idévärlden.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/13/18, 2:42 PM
#50

Ja, jag har nog sett något annat program i serien, och det är väl bra för diskussionen. Jag skrev mest av ingressen för att ha ett insteg i debatten. Sedan var debatten väldigt artig och kultiverad, och jag tror inte att någon bytte sida. Jag höll med Ola Wong redan 0:01 och gjorde det än mer 58:29 av programtiden.😉

Carmarino
8/13/18, 6:37 PM
#51

Har inte sett hela programmet än, bara början, men jag höll med om allt det han sa under den tiden. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
8/16/18, 3:28 PM
#52

Lill Lindfors, 78,  har tilldelats Cornelisstipendiet, där förutsättningarna bland annat är att stipendiaten skall  skriva/sjunga/framträda på svenska. Lill Lindfors säger apropå att sjunga på svenska:

"– Men att sjunga på svenska har ingenting med nationalism att göra, inskärper Lindfors. Det handlar bara om att ta vara på vår kultur. Och det är särskilt angeläget nu när vi pratar om integration. Jag vet många latinamerikaner som kom hit på 1960 och 70-talet och lärde sig svenska genom att lyssna på svensk musik, säger Lindfors.

Jag undrar ofta själv vilka sånger vi ska sjunga tillsammans i framtiden. Vad som händer med vår gemensamma visskatt.

– Ja, jag träffar unga musiker som säger att det inte har någon relation till Taube alls, säger hon."---

https://www.expressen.se/kultur/cornelis-vreeswijk-var-valdigt-blyg-for-mig/

[Göstage]
8/20/18, 7:52 AM
#53

"Rörlighet är frihetens följd. Det är enastående men beledsagas likafullt av melankoli och identitetsmässig osäkerhet. Även om den liberala parollen att människan inte har rötter utan fötter är sann är det lika sant att det i själens djup sitter metaforiska rötter, och det hur långt vi än färdas: en igenkänning av hemma, en känsla för platsens historia knuten till det egna jaget, vårt minne."---

Lena Andersson i DN

Tänkvärt.🤔

[[eskils_]]
8/27/18, 10:53 AM
#54

#44 Håller med Susanna B, visst är det viktigt att  "avpolitisera de statliga museerna och låta historia och kulturarv få vara viktiga i sig själva", oavsett vem som är kulturminister.

En undersökning i frågan har gjorts:

"Ska politiker kunna stoppa offentligt finansierad kultur? Enligt principen om en armlängds avstånd till kulturen är svaret på den frågan: aldrig. Men bara 65 procent av de regionala kulturpolitikerna håller helt med om principen, visar en undersökning som Kulturnyheterna har gjort.

Hur fri är konsten och kulturen i Sverige? Under den senaste mandatperioden har det ett flertal gånger visat sig att politiker har svårt att inte lägga sig i kulturens innehåll. (…)

– Det borde vara 100 procent som står fast vid den principen, säger Lotta Lekvall, vd för Folkteatern i Göteborg.

– Om man inte längre tror på att den är viktig så riskerar vi att kulturen mer och mer går tillbaka till att användas i propagandasyfte. Och det är en väldigt farlig väg att gå."

SVT

[Göstage]
11/3/20, 10:14 PM
#55

Göran Adamson upplever sig ha funnit förklaringen till en spridd svensk kulturmasochistisk njutning hos självaste Orwell.

"Det andra politiska begreppet i Orwells essä som jag vill nämna är transferred nationalism – alltså ”överförd nationalism”. Känslan av nationalism är här exporterad och överförd till en avlägsen, främmande kultur. Det är samma nationalism, samma pretentiösa kultursyn, bara inte ”här” utan ”där”. Med det här begreppet slår Orwell upp alla fönster på vid gavel och ett politiskt tvärdrag sveper genom våra halvsovande tidningsredaktioner. Vad pratar en klassisk nationalist om dagarna i ända? Rötter. Identitet. Historiska oförrätter – alltsammans insvept i sentimental pessimism. Vad upptar ständigt en ”överförd” nationalist? Samma saker faktiskt. Rötter och kultur. Identitet och historiska oförrätter – alltsammans genomdränkt i kollektiv självömkan.

Vad är skillnaden? Den enda skillnaden är… geografisk. Medan en klassisk nationalist bara talar om våra rötter och vår identitet, talar en överförd nationalist uteslutande om deras rötter, och deras identitet. Kanske är Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt bra exempel på denna överförda nationalism. Det svenska är ”bara barbariet” sa Reinfeldt, och Sahlin menade att rasismen i Sverige beror på avundsjuka eftersom vår egen kultur är så fjantig medan den turkiska är mycket mer autentisk. SAS-reklamen nyligen – What is truly Scandinavian? – som med en svårslagen självförödmjukelse svarade: Inget! – var som hämtat ur en textbok i överförd nationalism."---

https://kvartal.se/artiklar/de-masochistiska-nationalisterna/

Annons:
Pyttelite
3/4/23, 10:31 AM
#56

Ett emblem i form av en blå sköld ska märka ut speciella platser och byggnader i Blekinge län. Det här är en del i utvecklingen av totalförsvaret där betydelsefulla kulturegendomar ska listas som prioriterade – för att sedan skyddas särskilt vid händelse av krig.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/nu-ska-blekinges-unika-kulturarv-markas-ut-for-att-skyddas-i-krig


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ett emblem i form av en blå sköld ska märka ut speciella platser och byggnader i Blekinge län. Det här är en del i utvecklingen av totalförsvaret där betydelsefulla kulturegendomar ska listas som prioriterade – för att sedan skyddas särskilt vid händelse av krig.
Upp till toppen
Annons: