Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 3291 ggr
[Carpinus]
5/18/15, 10:12 AM

"De vita männens skuld"

_"Paradoxen är: i en tid när det är fult att tala om vi och dem, skriva ut etnisk bakgrund på personer, tala generaliserande och nedsättande om kollektiv är det samtidigt tillåtet att göra allt ovanstående mot vita män."---

"I de pressetiska reglerna sägs att etnicitet inte ska skrivas ut, om det saknar betydelse för sammanhanget. Lek med tanken att etnicitet skrevs ut i reportage om brott begångna av utrikes födda män och att ett strukturellt mönster hittades hos dessa. Otänkbart, och orimligt, samtidigt letas mönster och strukturer bland vita män konstant. Överbetoningen av hudfärg och etnicitet har ökat lavinartat på senare år, men bara när det passar."---

"Fixeringen vid den vite mannen har rötter inom vänstern men börjar få eget liv. Det är en identitetspolitisk rörelse med tonvikt på berättelser och upplevelser. Och aldrig är dessa berättelser starkare än när de ägs av personer med rätt, det vill säga icke-svensk etnicitet. Den som har fel, det vill säga vit hudfärg, ska inte uttala sig i en rad frågor.
Det är därför mina bekanta inom vänstern känner sig så obekväma. De tror att de tillhör en upplysningsrörelse som ska befria människan från arvets, hudfärgens, könets och klassamhällets bojor. En rörelse som arbetar gemensamt över alla gränser. Istället befinner sig de i en rörelse där fokus allt oftare fästs vid hudfärg och lämnar tolkningsföreträde för dem med rätt icke-svensk bakgrund."---_

Adam Cwejman, ledarkrönika i GP

Annons:
[Carpinus]
5/18/15, 10:18 AM
#1

"För övrigt anser jag att  Åsa Romsons dumhet om Auschwitz var en olyckshändelse. Sånt händer oss alla. Men betydligt värre var när hon i ett genomtänkt, skrivet anförande i Almedalen utpekade fienden som ”en vit medelålders heterosexuell man”. Det måste hon ju ha menat."

Jan Guillou, Aftonbladet

72mm
5/18/15, 10:46 AM
#2

Det håller på att vända nu. Under kommande år kommer vi få se en totalvändning av MSM. De måste helt enkelt, i en framtid kommer det vara lika mycket ekonomiskt självmord att inte vara åtminstone delvis sverigevänlig som det har varit att vara kulturmarxistisk de senaste decenniet. För alternativet är ju fullständigt horribelt. Ett slutgiltigt avskaffande av demokratin och ett införande av en defacto enpartistat. Likt nazisternas oheliga allians med den tyska borgerligheten för att utestänga kommunisterna (var 5:e tysk) från politisk makt på 30-talet skulle man behöva hålla fast vid ett DÖ trots en opposition som samlar närmare 20-25% av befolkningen. …och så säger de att man ska lära av historien. Demokrati, fri invandring, allmän välfärd - man måste välja två. Alliansen väljer att offra den sistnämnda, vänstern/multikulturalismen avskaffar den första.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
5/18/15, 11:43 PM
#3

"Demokrati, fri invandring, allmän välfärd - man måste välja två." Klockrent!

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
4/5/16, 7:47 AM
#4

#0 "Det är därför mina bekanta inom vänstern känner sig så obekväma. De tror att de tillhör en upplysningsrörelse som ska befria människan från arvets, hudfärgens, könets och klassamhällets bojor. En rörelse som arbetar gemensamt över alla gränser. Istället befinner sig de i en rörelse där fokus allt oftare fästs vid hudfärg och lämnar tolkningsföreträde för dem med rätt icke-svensk bakgrund."---"

_Cwejman i GP 150518 _

_------
_

"S-ministern Aida Hadzialic har tröttnat rejält på debatten inom vänstern."---

"Nu ryter Hadzialic till mot en debatt, framför allt inom vänstern, som hon menar är obehaglig och drabbar både henne och Sverige i stort. Enligt Hadzialic är debatt- och ledarsidor i dag fyllda med analyser som grundar sig i människors etniska bakgrund eller "olika nyanser av vithet".

Hon menar att problemen är störst på vänsterkanten när det gäller den så kallade "identitetspolitiken".

– Bara att det finns en diskussion om vilken hudfärg människor har inom vänstern är djupt problematiskt."---

"– Men nu känns det som att debatten handlar om att man sätter en färgskala i ansiktet på människor, så kallad "rasifiering", någon form av vithetsnorm där man klassificerar människor utifrån en färgskala som gör att de ska tycka vissa saker. Det är oerhört problematiskt."---

"Hon lyfter fram debatten som för några år sedan rasade kring seriealbumet "Tintin i Kongo" som exempel."---

"För några år sedan pratade dåvarande KD-ledaren Göran Hägglund om "verklighetens folk" som inte kände igen sig i debatterna på kultursidorna. Hade han rätt?

– Jag förstår vad han menade med själva tanken om att det finns ett visst sätt som människor utanför Stockholm resonerar på och att man ofta glömmer det på ledar- och kultursidor. Det är något som jag vill fokusera på och det är därför jag lyfter det här."

Aftonbladet

72mm
4/5/16, 10:47 AM
#5

Jag tror vänstern inte längre är vänster. De har tappat bort sig helt. För vad ska man slåss för när alla mål man hade för klasskampen faktiskt infriats? 

Gamla vänsterpartister känner nog inte igen sig i resonemangen hos den nya generationen av "antirasistiska" identitespolitik-slungande islamist-förlåtande feminist-vänsterHBTQ-personer som har fått härja fritt i Sveriges kultursfär så länge.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
4/5/16, 10:58 AM
#6

#5 Förr kännetecknades vänstern i mina ögon av fräna och ärliga interna debatter. Nuförtiden verkar det vara resignationens öppna dörrar som gäller - man accepterar allt, ju mer högljudda och påstridiga galenpannor desto större chans till gehör. Rörelsen har fallit offer sina egna brännjärn: vem som helst som gör motstånd riskerar att bildligt talat  få "rasist" eller något "fob-ord" infräst i skinkan.

Annons:
kamera0710
4/5/16, 11:40 AM
#7

Göran Hägglund som representant för verklighetens folk? Ledaren för ett parti som vill att samhället ska baseras på religiösa sagor!? Jag minns för övrigt hans min när han fick frågan om han räknar homosexuella till verklighetens folk…😂

Håller med Hadzialic om att det behövs mer klassanalys.

kamera0710
4/5/16, 11:42 AM
#8

#5 Så målen för klasskampen har infriats? Tror inte att den som exempelvis hankat sig fram i Fas 3-jobb håller med dig…

Terra Australis
4/5/16, 11:54 AM
#9

Åsa Romson, måste vara en idiot.
Skulle mina söner, min man, mina bröder och min far ha någon kollektiv skuld?
😟

Jag nästan spyr.
🤮

Denna genomruttna och sjuka vänster.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[Carpinus]
4/5/16, 11:56 AM
#10

#7 Nu svarade hon ju "Jag förstår vad han menade med själva tanken om att det finns ett visst sätt som människor utanför Stockholm resonerar på och att man ofta glömmer det på ledar- och kultursidor." För det behöver hon väl inte anamma allt annat Göran Hägglund står för, eller ens köpa hela hans resonemang om "Verklighetens folk"? Hon svarade helt enkelt på en fråga - sannolikheten är nog liten att hon skulle ha kommit in på det ämnet självmant.

Förmodligen var det väl ett försök av journalisten att förminska intervjuoffret genom att göra en liknelse med ett uttalande som förlöjligats från vänsterhåll.

Zyperior
4/5/16, 6:09 PM
#11

Läste idag en artikel i alternativ media om att en Soldiers of Odin-patrull hade blivit misshandlad vid masthuggstorget i Gbg. Något liknande hade även hänt i Uppsala. Vänsteraktivister hade sedan twittrat ut sin förnöjelse över dessa "aktioner". Tycka vad man vill om SoO men förespråkar man misshandel av dem är man inte mycket bättre än de fascister man påstår sig vilja motverka.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
4/5/16, 6:15 PM
#12

"V - a History of Violence"

72mm
4/5/16, 6:33 PM
#13

Sverige, landet där de politiskt korrekta har lyckats kämpa sig till rätten för kvinnor att fritt kunna välja om de vill bli våldtagna av somalier eller beskyddade av nazister. 

Fantastiskt!

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zepp
4/9/16, 2:35 PM
#14

#13

Och där kom vi väl fram till pudelns kärna.. dvs till "kränkta vita mäns rätt" att ensamma stå för tafsningar och våldtäkter/misshandel/beskydd och ensamrätt till kvinnor?

Upplysningsvis så är vänster ett rätt vitt begrepp, man pratar även om vänster inom M, SD, KD.. inget av dem är vänster.. utan vänster handlar om klasskamp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
4/9/16, 4:30 PM
#15

#14 "…utan vänster handlar om klasskamp!"

De "vänsteraktivister" som idag relativiserar och ursäktar politiskt våld kan nog knappt stava till klasskamp. Det är inte vad saken gäller.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
4/9/16, 4:31 PM
#16

Då kanske du heller inte skall räkna dessa till Vänster?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
4/9/16, 9:33 PM
#17

Tja, de definierar ju sig själva som vänster, så det är svårt att låta bli. Men jag skulle vara fullt nöjd med att oftast helt bortse från hela vänster-höger-grejjen och bara kalla dem för antidemokrater och fascister.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
4/10/16, 8:47 AM
#18

#17 antidemokrater och kommunister borde vara mer passande. Fascism och kommunism är försvinnande lika.

kamera0710
4/11/16, 5:59 AM
#19

#17 Du som verkar tveksam till om svenska folket bör ha rösträtt kanske inte  är rätt person att tala om antidemokrati.

72mm
4/11/16, 6:00 PM
#20

#19 Haha, jo, verkligen. 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zepp
4/11/16, 8:56 PM
#21

Mnjae.. jag borde nog inte ha rösträtt iomed att jag främst ser till vad som verkar vara bäst för mig?

Osen så brukar jag rösta på de som lovar det bästa för sådana som mig!

Man borde ju rösta på de som framför politiska budskap som gynnar flertalet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
4/15/16, 9:44 AM
#22

"Man borde ju rösta på de som framför politiska budskap som gynnar flertalet?"

Det fina med demokrati är att man får bestämma själv vem man vill rösta på och av vilka anledningar serru. I alla fall än så länge.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/15/16, 11:45 AM
#23

#22 Men enligt texten i din signatur verkar du tveksam till om vi bör ha rösträtt. Var står du egentligen i den frågan?

72mm
4/15/16, 12:14 PM
#24

När jag läste SvPs partiprogram så var det deras minst sagt tveksamma inställning till just demokrati som gav mig mest avsmak, så du kan vara lugn - jag är inte antidemokrat och således tycker jag nog svenskar ska få rösta, trots allt.. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
4/15/16, 12:27 PM
#25

#24 Har inte känt mig särskilt orolig, jag bara undrade. Och jag anser att den som är emot rösträtt ska kunna framföra den åsikten.

72mm
4/15/16, 7:55 PM
#26

#25 Fantastiskt, då är vi överens! 

Min signatur har jag i första hand därför att jag tycker den är rolig. Den fångar en uppgivenhet bland en del idag som är lite anmärkningsvärd tycker jag.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

landsbygdsbo
4/17/16, 8:23 AM
#27

Rösträtt har historiskt lett till att de stora massorna givits möjlighet att välja en  ledning som oftast drar dem vid näsan.

De jordlösa, arbetarklassen röstar (naturligtvis som alla andra) på dem/de som utlovar att värna deras intressen.

Problemet med det är att utförandet av dessa löften skulle ruinera landet.

Alltså väljer man att linda in verkligheten i fagra löften. Som "massorna" faller för.

Det går inte att blunda inför det faktumet att vi behöver ett inflöde av människor för att täcka behov av arbetskraft o skattebetalare i framtiden.

Det går heller inte att blunda inför det faktumet att de som de senaste åren kommit inte klarar av att fylla den uppgiften utan att de istället belastar samhället ytterligare.

Fri invandring JA! under förutsättning att du har ett arbete att komma till, en egen bostad att bosätta dig i och att du inte ligger landet till last.

Anhöriginvandring JA!

Under förutsättning att den du kommer till har ekonomiska resurser att betala din socialförsäkring, ditt uppehälle och ditt boende.

Vad det gäller flyktingar o asylhantering så ska (enligt mig) stoppa allt detta tills vi åter har en fungerande integration i landet och våra nivåer når ner till EU;s mottagning per capita sett.

Detta om vi vill ha en liten chans att bibehålla den välfärd o den trygghet vi hittills haft i landet.

Annons:
72mm
4/17/16, 12:07 PM
#28

#27 Man skulle kunna ha en i princip helt fri invandring (om man är villig att betala med den gränsöverskridande brottslighet som då följer) om man avvecklade den allmänna välfärden (dvs den skattefinansierade) till så låga nivåer att ekonomiska migranter inte längre såg några fördelar med Sverige. 

Då skulle folk invandra för Sveriges kultur, möjligheter och säkerhets skull, inte för en bidragsfinansierad höjning av levnadsstandarden. 

Igen: Allmän välfärd, fri invandring och demokrati - välj två. Man kan inte få alla tre. 

Fullständigt OT: "De jordlösa, arbetarklassen röstar (naturligtvis som alla andra) på dem/de som utlovar att värna deras intressen."

Hur tänkte du här? Var du osäker på om pronomenet var subjekt eller objekt och garderade eller ville du bara visa att båda formerna kunde användas där eller vad? Jag har blivit alltmer nyfiken på den fullständiga förvirring som verkar råda över när man använder "de" respektive "dem".

Friskt kopplat är hälften brunnet!

landsbygdsbo
4/17/16, 2:46 PM
#29

#28

Ja det hade ju räckt med att skriva de egendomslösa.

Och fri invandring med de begränsningar jag beskrev skulle inte påverka välfärden i Sverige negativt, förmodligen tvärt om.

Naturligtvis skulle staten avkräva garantier från arbetsgivaren för lön, försäkringar etc. Och är företaget i så dålig form att man inte kan producera en bankgaranti på ca 1 000 000 för det första året så blir det inget arbetstillstånd.

Sorry så noga är jag inte. Det är viktigare vad man har att säga än hur man säger det.

Zepp
4/17/16, 2:47 PM
#30

Jag vill avskaffa rösträtten tills alla politiska löften är uppfyllda.. av samtliga partier!

Vad är det egentligen för mening att rösta på politiska program om de inte ens uppfylls?

På så sätt vill jag tvinga de valda att först o främst genomföra sina löften/program.. gör de inte detta inom valperioden får de ingen lön därefter.. matkuponger kan de få möjligtvis,, på frälsningsarmen, samt bo i deras härbärge för bostadslösa.

De skall ha rätt av lämna in sin avskedsansökan.. men då drar vi oxå in matkupongerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
4/17/16, 4:12 PM
#31

#30

vad är egentligen ett vallöfte?

Jo att partiet ifråga säger att man, om man får mandat därtill, ska uppfylla det man lovat.

Underförstått, får man inte mandat så har politikern det valet att gå i opposition eller kompromissa sig till en parkeringsplats i regeringen.

Den friheten ska de ha. Men vi ska samtidigt vara snara att välja bort dem vid nästa val om det inte passar oss.

För som alla som någon gång varit politiskt aktiva med förtroendeuppdrag i kommun, landsting eller riksdag . vet. Är att det handlar om kompromisser om man ska få ngt gjort

Zepp
4/17/16, 5:06 PM
#32

Japp.. japp.. har inget problem med politiska kompromisser.. så länge det framför detta till sina väljare!

Det jag har mest emot är politiker som lovar runt men håller tunt!

Det andra jag har emot är väljare som väljer politiker som lovar mer än de kan hålla.

De väljarna bör förlora sin rösträtt.. iallafall i tio år.

Att vi främst röstar på de som förefaller gynna oss själva säger jag inget emot.. det är en del av att vara mäniska.

Men.. grejen med att välja politiker handlar mer om hur andra skall få det/ha det än man själv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
4/17/16, 6:05 PM
#33

#32

Av praktiska skäl, plus att den tillfälliga opinionen inte får styra ett lands viktiga vägval är representativ demokrati den bästa lösningen.

Jag menar, vilken tänkande människa inser inte med dagens politiska läge att ett parti inte kan driva sin politik, utan måste kompromissa för att nå en del av de mål man satt upp.

Genom åren har olika partier köpt röster genom att lova brett och hålla tunt.

Hur ska exempelvis ett parti kunna fixa "riktiga" jobb?

Jag har ju för mig att det är företagare som när de ser möjligheter drar igång verksamheter som leder till jobb.

Alltså kan politiker enbart skapa möjligheter, vägar för företagen….

Zepp
4/17/16, 6:36 PM
#34

Okej.. du har en del vettiga skäl till att vi inte skall slopa rösträtten!

Hur vore det att vi förlängde valperioderna.. till en början 5 år senare till 10?

Då finge alla tänka sig för väldigt noga vem de röstade på.. för då får de känna av konsekvenserna under en rätt lång period.. oavsett om de valt rätt eller fel!

På det så kan vi reducera riksdagen till hälften.. då blir det färre som ställer ut vallöften som de inte sen kan hålla.

Fördelen vore att vi fick tre partier att välja på!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
landsbygdsbo
4/17/16, 9:52 PM
#35

Det skulle exempelvis räcka med 35 poster i riksdagen

En alltför lång valperiod skulle både vara av godo och av ondo. Beroende på vem som vinner valet 😉

Zepp
4/17/16, 10:03 PM
#36

149 riksdagledamöter är nog rätt lagom, då finns det alltid några att välja mellan och några som står på tillväxt!

Om valperioden blir lång får väljarna ta större ansvar för vem de röstar på!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Terra Australis
5/17/16, 8:08 AM
#37

Vi lever i en demokratur, där PK-folket förtrycker de som inte sjunger i kören.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

kamera0710
5/17/16, 4:18 PM
#38

#37 Är det därför du vill nocka PK-grisarna till marken, som du föreslog vid ett tillfälle?

72mm
5/19/16, 4:38 PM
#39

#38 Håller du inte med om att definitionen på "demokratur" passar otäckt bra in på Sverige?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
5/20/16, 6:15 AM
#40

#39 Nej, jag anser inte att vi lever i en demokratur. Via nätet har vi större möjligheter än någonsin att diskutera vad vi vill.

Från din länk:

”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

Anser du att våld är vad som behövs för att komma till rätta med dessa problem (enligt dig), apropå att nocka PK-grisar till marken?

72mm
5/20/16, 10:18 AM
#41

"Via nätet har vi större möjligheter än någonsin att diskutera vad vi vill."

Du menar de media som i de etablerade propagandakanalerna regelbundet kallas för pissrännor och hatsajter? Jo, MSM har ju verkligen omfamnat folkets nyvunna möjlighet att göra sig en alternativ bild av verkligheten.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zyperior
5/20/16, 3:55 PM
#42

#41 Precis, källor kallas lögnaktiga/opålitliga på obefintlig argumentationsgrund eller väldigt knapphändig sådan. Bara för att MSM har sagt det är oftast enda anledningen till att alla andra säger det, och när alla andra säger det då är det faktum. Det sträcker sig hela vägen hit till PiF, där man inte får länka till diverse sidor.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
5/20/16, 6:48 PM
#43

En massa trams igen.. som vanligt!

Demokrati innebär i dag främst fria val.. en man/kvinna en röst.. i val!

Det blir mer komplicerat vad det gäller att uttrycka sina åsikter.. iomed att det då oftast styrs utav de som äger de media som man kan använda.

Dvs vad du uttrycker för åsikter i din egen garderob är rätt fritt.. så länge din partner/dina barn inte hör detta, de kan ha avvikande åsikter och lägga tabu på vissa yttringar som du har att rätta dig efter.. för husfridens skull.. och för äktenskapet!

Vill man ha full offentlig yttrandefrihet så skall man starta en egen tidning/annat media.

Den rätten har vi, och den gäller så länge man inte bryter mot lagen och god publisistisk sed.. det krävs oxå ansvarig utgivare.. det är denne som straffas om lagar bryts.

Vem tex står upp för och försvarar manliga extrema muslimers rätt att inte ta kvinnor i hand i Sverige.. det är en form av demokratur.. som jag försvarar!

Jag är lika mycket för att undertrycka alla åsikter som slår ihop andra sekulära muslimer som flytt från detta i sina egna länder.

Likaväl som jag inte vill samman kopplas med extrema ultraortodoxa kristna bara för att jag är född i en kristen kontext.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
5/20/16, 7:50 PM
#44

"Det sträcker sig hela vägen hit till PiF, där man inte får länka till diverse sidor."

Ja,det där är faktiskt ganska illa.

#43 "En massa trams igen.. som vanligt!"

Måste säga att jag gillar din nya giv med att inleda med en innehållsförteckning för ditt  egna inlägg. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
5/20/16, 8:04 PM
#45

#44

Nu blev jag lite frågande.. utsträcker du inte till allas lika rätt att uttrycka sina åsikter längre?

Eller gäller det bara för vissa åsikter?

Så du förordar med andra ord extrema muslimers rätt att inte ta kvinnor i hand iomed att det är en sexuell/intim handling.. enligt dem?

Jag vill helst motverka sådant och framhåller i stället jämlikhet mellan könen.

Ser oxå helst att det ges minimalt med utrymme i media för sådana åsikter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
5/21/16, 12:43 AM
#46

#45 Eh? Jorå. Alla har visst rätt att uttrycka sina åsikter. Personligen vill jag inte se någon begränsning alls. Nazister, kommunister och islamister ska vara fria att sprida sin dynga bäst de vill. 

Men det är en väldigt stor skillnad på att uttrycka något och en konkret handling.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
5/21/16, 3:21 PM
#47

Prexis.. då är vi till 99% överens.. alla har rätt att uttrycka sin åsikt!

Grejen är att det är handlingen som är avgörande!

Och där kommer bland annat tryckfrihetsförordningen in och en del andra lagar.. tex hets mot folkgrupp.

Samt uppmaning/uppvigling till brott.. bägge är straffbara!

Grejen är att det främst är ansvarig utgivare som straffas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
5/21/16, 4:59 PM
#48

HMF-lagen är överflödig och skulle kunna kasseras. Tolkningarna som görs av  den är ett skämt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Terra Australis
5/23/16, 7:23 PM
#49

Denna tråden blev tydligen tokarnas marknad.
😃

Så mycket sk*tsn*ck tänk om man kunde göra kompost av det, då kom det åtminstone till någon nytta.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Ralph
5/25/16, 3:00 PM
#50

Det borde vara färdiggnällt nu om "De vita männens skuld".

Terra Australis
5/25/16, 3:22 PM
#51

Ja, vi skulle kanske ta upp andra färger här också, eller gud förbjude, ta upp frågan om kvinnors skuld.

🤐

Då skulle kräken råma.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Ralph
5/25/16, 3:32 PM
#52

😃

Syftar du på de du brukar kalla för PK-åsnor m.m.?
🤔

Zepp
5/25/16, 7:58 PM
#53

Vi får väl föra denna tråds ämne vidare och gå över till att diskutera Patrirakatets skuld,  på Feminism I Focus?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
10/19/16, 9:33 AM
#54

"Björkman har rätt i att identitetspolitiken gör liberaler hemmablinda. Dock handlar det inte om att liberaler skulle vara blinda för strukturer, utan tvärtom: att liberaler i allt för hög utsträckning agerar nyttiga idioter åt identitetsvänstern. Identitetspolitiken må till sin natur vara ett vänsterfenomen (även om det för hederlighetens skull bör tilläggas att det finns kritiker också från vänster), men även inom borgerligheten är det många som har omfamnat den postmodernistiska förklaringen till varför representationen i diverse sammanhang inte exakt återspeglar den demografiska sammansättningen i samhället. Men kön och "ras" är inte tillräckligt som analysverktyg."---

"Den som är övertygad om att det gömmer sig förtryckande strukturer under varje sten kommer också att hitta dem. Utifrån en liberal världsbild bör man givetvis reagera när någon diskrimineras, oavsett anledning. Däremot är det inte liberalt att i första hand se människor som företrädare för sitt kön och sin ”ras” och på förhand dra slutsatsen att de skulle vara utsatta för förtryck."

Aleksandra Boscanin i GP

[Carpinus]1
8/8/17, 8:38 AM
#55

Fredrik Segerfelt granskar rasismen ur globalt perspektiv på SVT Opinion:

"Undersökningar visar också att det inte är i Västvärlden den mesta rasismen finns, tvärtom.

85 000 personer från sextio länder fick svara på frågorna om de skulle vilja ha en person av en annan ras som granne och hur ofta rasistiska handlingar sker i deras grannskap.

Bland de tjugofem mest rasistiska länderna finns bara ett västland, Cypern, på tjugoandra plats. Sex av de tio mest rasistiska var arabländer och värst av alla var Indien.

En av anledningarna till att västvärlden uppvisar mindre rasism än andra är att vi talar om rasismen – och bekämpar den. "---

https://www.svt.se/opinion/fredrik-segerfeldt-om-mjolk-och-rasism

Skulle vilja tillägga att för vissa tycks det mer angeläget att bekämpa "den vite mannen" än rasismen. Som Helene Bergman skrev på SVT opinion för tre år sedan:

"Under det rosa täcket finns ingen feminism värd namnet. Istället finns populism, maktbegär, förföljelse, förtryck och könsrasism.

Kvinnokampen gjorde kvinnor starka, stolta och modiga. Fi gör kvinnor rädda och utmålar kvinnokampens söner som deras fiender.

De vita medelålders männen, som är några av de bästa i världen, när det gäller att respektera kvinnor och dela på familjens börda; barn och hushåll eftersom de flesta kvinnor i Sverige numera jobbar. Enligt Fi är det de vita medelålders männen som är patriarkatet.

Men patriarkatet är makten, och dagens svenska patriarkat utgörs till hälften av kvinnor. 57 procent av åklagarna är kvinnor och 58 procent av domarna är kvinnor. Något lägre siffror för kvinnor i kommunerna, landstingen och riksdagen."---

https://www.svt.se/opinion/dra-av-schyman-och-fi-det-rosa-tacket

Det är lika aktuellt idag som 2014, fast andelen kvinnor i bestämmande befattningar väl har ökat sedan dess. Inget fel i det, men det känns lite unket att det då fortfarande är den (svenske) vite mannen som skall ställas vid skampålen. "Könsrasism" tycker jag är en fullt adekvat benämning.

Edit.

Annons:
Zepp
8/8/17, 6:51 PM
#56

Så rätt skall vara rätt, dra alla män över samma kam!

Dvs det är skit samma om de är vita, svarta, gula eller någon annan färg?

Nämenaltså, nu börjar vi närma oss pudelns kärna.. det är altså "men supremacy" som är problemet och inte ras, etnicitet, religion eller något annat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Bermudas]
9/1/17, 2:24 PM
#57

#55 Så patriarkatet består av fler kärringar än gubbar då👍

(…men å andra sidan, eftersom kön mest är en social konstruktion ..så finns det egentligen bara en gemensam nämnaren för patriarkatet - hens!🙂)

[Hayabusa]
9/1/17, 2:35 PM
#58

"– Det handlar om den vite mannens skuld. Vi ska helt enkelt känna skuld, och då glömmer vi samtidigt allt det andra, det som inte passar in i vår historieskrivning."

Dick Harrison

[Hayabusa]
9/1/17, 2:38 PM
#59

"Till exempel tror många västerlänningar att européerna förr i tiden rusade runt i de västafrikanska mangroveträsken för att fånga svarta.

Men i en bok som kom ut för några år sedan konstaterade Dick Harrison att så inte var fallet.

– Portugiserna försökte göra så en gång, på 1400-talet. De blev massakrerade av afrikanerna. I stället valde de att köpa slavar – afrikanerna sålde sina krigsfångar till dem. Och denna handel var på afrikanernas villkor – om en afrikansk ledare behövde slavarna själv, så fick européerna söka vidare på annat håll."

Dick Harrison

[Hayabusa]
9/1/17, 2:39 PM
#60

"Diskuteras detta skuldkomplex kring slavhandeln även i den muslimska världen?

– Nej. Slaveriet blomstrar ju fortfarande i delar av den islamiska världen."

http://www.lokaltidningen.se/dick-harrison-valjer-fakta-framfor-skuld-/20110924/artikler/710059991/2236

Zepp
9/3/17, 5:08 PM
#61

Nuuuuuu.. är vi verkligen inne och tangerar pudelns kärna, det handlar således om vita, svarta, gula, röda mäns skuld dvs all vi mäns skuld.. vi har orsakat att samhället ser ut som det gör i maskopi!

Its a man world?

https://www.youtube.com/watch?v=H77fRz1rybs

Sååå. låt oss lägga ner det här forumet och alla flyttar då till Feminism i fokus för vidare diskution hur vi skall ställa allt till rätta?

Dvs vi pratar pseudodebatt.. eller skall jag uttrycka det på rens svenska, vi skyller ifrån oss och pekar på hur våra förfäder gjorde en gång i tiden!

Eh slavsamhälle och feodelsamhälle, livegenskap  var tidsepoker som mänskligheten gått igenom.. därav så borde alla känna skuld?

Men ponera att man är kvinna.. eller för den delen man som söker sina rötter tillbaka till livegna.. skall vi ox¨å känna skuld.. är vi över huvudtaget ansvariga, borde vi inte egentligen få någon form av bidrag/skattelättnad.. det sista handlar mer om hur vi regelerar orättvisor/sociala skillnader  i dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
9/4/17, 11:09 AM
#62

Att känna skuld över vad andra gjort…är det riktigt vettigt egentligen?

Att ta ansvar för vad ens familj eller nation gjort kan och bör diskuteras

Så anser jag det ok att Tyska företag kompenserar för den vinst deras utnyttjande av slavarbetare.

Men att jag skjulle känna skuld för att någon förfader hade trälar eller betedde sig sviaktigt när han var utomlands…nej!

Ännu mindre för att en för mig obekant man våldför sig på en kvinna.

Att jag då som samhällsmedborgare engagerar mig visa skattsedeln för att lagföra kräket och sedan hjälpa kvinnan är för mig naturligtvis ok.

Annons:
kamera0710
9/4/17, 1:40 PM
#63

#62 Hur ser du på krav på politiska partier om att göra upp med sitt förflutna?

Zepp
9/5/17, 10:13 PM
#64

#63

Jaaa du menar väl moderaternas föregångare som motsatte sig allmän rösträtt/demokrti?

Menna.. och jag tycker nästan som LBB, de nuvarande kan knappast vara ansvariga för vad deras företrädare ansåg/gjorde.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
9/5/17, 10:52 PM
#65

#63

Tar partierna avstånd i både ord och handling så kan detta accepteras.

Samtidigt måste man sätta in allt i sitt sammanhang.

Du kan knappast hålla dagens socialdemokrater för ansvariga för gårdagens raspolitik i Sverige.

Däremot om man väljer att behålla de gamla symbolerna, den gamla terminologin och de gamla idéerna är de blott värda förakt.

Därför föraktar jag dem som marscherar till marschmusik i politiskt syfte som viftar med röda fanor med påklistrade hammare, hakkors , stjärnor etc eftersom den röda fanan kostat så många liv i världen.

Ta exempelvis SD

Hur mycket av deras partiprogram innehåller saker som de Svenska nazisterna skrev under på fyrtiotalet.

Så jämför vi med V

Hur mycket av deras program idag, skulle en kommunist ha skrivit under på fyrtiotalet?

😎

Zepp
9/5/17, 11:24 PM
#66

Iomed att jag betraktar mig själv som vänster så har jag inga jätteproblem med röda fanor.. som historiskt är en företelese från USA!

Och givetvis så har jag tagit avstånd från allt dumt som sk Vänster gjort och sagt!

Likaså har jag som de flesta andra svenskar tagit avstånd från med avsky från svensk raspolitik/skallmätningar och raslära/kanske främst för att Nasisterna tog till sig den med hull och hår och exelrerade i perversa åtgärder..och  därmed visade hur pervers hela tanken var?

Hur som helst och tillbaka till ursprungstråden.. ja jag erkänner, jag är en vit heterosexuell man!

Och det är lixom inget som jag känner särskildt stor skuld för.. jag föddes sån.

Och på det så är jag Europe, medborgare i ett av världens rikaste länder, har utbildning, heltidsjobb, pengar på banken och äger min egen bostad.. inga skulder vad jag vet!

Jag känner ingen särskild skuld för det  heller.

Och jag kan tala om att allt antagligen inte är helt min egen förmågas orsak utan till stora delar handlar om att jag är född i Sverige.. och gjort min grej efter bästa förmåga.

Sååå.. nu är jag 60+, närmar mig mitt välförtjänta Otium..och det enda jag ångrar är att jag inte jobbat mer övertid.

Näe, jag skojar, det enda jag ångar är att jag inte tillbringat mer tid med nära och kära, framförallt de som redan har dött!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
9/6/17, 7:04 AM
#67

#65 För några år sedan granskades alla riksdagspartier inför ett val i timslånga SVT-dokumentärer, minns inte exakt vilket år. Enligt denna källa ligger V:s partiprogram på 2000-talet ungefär lika långt till vänster som socialdemokraterna gjorde på 70-talet.

[Hayabusa]
9/6/17, 1:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

*

Zepp
9/7/17, 9:00 PM
#69

#67

Prexis.. det var väl senast på tidigt 70-tal som S kunde benämnas med någon form av vänster?

O sen så har de blivit allt mer nyliberala/konservativa som de flesta andra partier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
9/8/17, 9:49 AM
#70

"Det är lätt att ge signaturen Peter rätt – Ung Vänster och Vänsterpartiet är inte samma organisation. Men samtidigt är ändå kopplingen tillräckligt stark för att båda kan sägas vara tvingade att bära varandras bördor. Vänsterpartiet är inte ett parti som har våldet som medel, men inom Ung Vänster finns krafter – individer och grupper – som inte ryggar för att se våldet som ett naturligt inslag och som en konsekvens av samhällsutvecklingen.

Det är här som dilemmat blir uppenbart. Vänsterpartiet har det revolutionära våldet i sina gener men har samtidigt tagit avstånd och lagt det bakom sig på samma sätt som man – senare än andra kommunistpartier i Europa förvisso – gjorde upp med kommunismen. Men det interna uppropet mot Ung Vänsters förbundsstyrelse och mot dess ordförande Stefan Lindborg visar däremot med all önskvärd tydlighet att Vänsterpartiet har våldet framför sig.

Är det något som dagens vänsterpartister är beredda på att hantera?"

https://btledarblogg.wordpress.com/tag/markus-allard/

[Carpinus]1
1/18/18, 1:16 PM
#71

”Oroar sig kvinnorna på gatan i Kairo, New Delhi, Lima, Mossul, Kinshasa och Casablanca för att förförelsekonsten och det gentlemannamässiga uppvaktandet är på väg att försvinna? Har de rätten att förföra, att välja, att insistera?”---

Författaren Leïla Slimani, född i Marocko, svarar Catherine Deneuve i den franska metoodebatten.

[Carpinus]1
2/14/18, 2:29 PM
#72

Omar Makram, som representerar GAPF, ser de islamskt konservativa som bryggan mellan västerlandshat inom islam och svensk PK-vänster:

"Men det finns en annan extremistgrupp inom vänstern som förvärrar problemet. Den gruppen är postmodernisterna som ser allt och alla genom maktperspektivets glasögon, en extrem form av kollektivism där människor delas in i förtryckare och förtryckta enligt en identitetshierarki baserad på vissa biologiska markörer eller etnicitet och med liten förmåga att se individen. Denna grupp är behäftade med ett så starkt postkolonialt skuldkomplex att de ibland går så långt som att beskylla den västerländska kulturen för allt ont vilket medför anti-västerländska stämningar och ett förhärligande av icke-västliga kulturer."---

"Dessutom har de också identifierat förtryckaren som den vite mannen, och de förtryckta som de icke-vita muslimerna, vilket gjort dem extremt ovilliga att kritisera ultrakonservativa, reaktionära värderingar inom den grupp som uppfattas som förtryckt, eller påtvinga dem värden som dessa ser som västerländska. Resultatet är ett stort svek mot alla de individer som är förtryckta inom dessa grupper, särskilt kvinnor, HBTQ-personer och ex-muslimer."---

"Det är också av yttersta vikt att vidmakthålla grunden för ett fritt och öppet samhälle: tankefrihet och yttrandefrihet. Vi måste göra upp med besattheten av politisk korrekthet som alltför ofta leder till en kombination av både censur och självcensur och som undergräver alla försök till konstruktiva samtal om de problem vi har samt förstör möjligheten att finna lösningar på dem."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/vi-måste-våga-utmana-all-slags-islamisk-extremism-1.5174981

[Göstage]
4/5/18, 10:41 AM
#73

Linda Nordlund på Expressens ledarsida skriver om Ivan Arpis och Adam Cwejmans bok "Så blev vi alla rasister". En uppgörelse med en utveckling som vissa gick in i med fullt öppna ögon medan andra bara följt med.

"Därför är inte längre målet för antirasismen att rastänkandet ska upphöra, utan att olika raser ska representeras i alla sammanhang. Det är en tanke som har slagit rot i det officiella Sverige. Exemplen radas upp i boken: SVT:s mål om att andelen anställda med utländsk bakgrund ska spegla befolkningen, Uppsala universitets kvot för studenter med utländsk bakgrund (som sedermera fälldes av Högsta domstolen) och Rättviseförmedlingens Mediemätare, som fick pengar från statliga Vinnova för att ta fram ett verktyg som räknar antalet kvinnor, män, nordiskt och utomnordiskt klingande namn i tidningsartiklar. Sveriges Radio har till och med uppfunnit ett eget begrepp: ”mångfaldskompetens”.---

"Varför skulle det hjälpa städerskan i Ronna att en akademiker från innerstan får jobb på Sveriges Radio, bara för att de har ungefär samma melaninhalt i huden? Det borde vara otänkbart att de sökandes hudfärg ska spela en avgörande roll när tjänster tillsätts. Det borde anses vansinnigt att göra människor till galjonsfigurer snarare än Medarbetare. Och när någras härkomst blir till en merit, som andra aldrig kan uppnå, vilka motsättningar skapas då? "---

 https://www.expressen.se/ledare/linda-nordlund/nej-stefan-lofven-alla-ar-inte-rasister/

Terra Australis
7/21/18, 6:04 PM
#74

🥵

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Upp till toppen
Annons: