Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 970 ggr
[Carpinus]
2015-05-27 09:35

Nya Midyat?

Ignatius Aphrem II, den 123:e Syrisk-ortodoxa patriarken av Antiokia och Hela östern, är på sitt första Sverigebesök och intervjuas på Sheraton hotell i Stockholm av LT. Här är en av frågorna med tillhörande svar.

(Fråga:) "Södertälje har blivit en metropol för de syrisk-ortodoxa. Här finns två biskopar, två fotbollslag, flera framgångsrika företagare och tv-kanaler. Är Södertälje på väg att bli er globala huvudstad?

– Är inte Södertälje redan vår huvudstad? Haha. Södertälje är den största staden som rymmer det största antalet syrisk-ortodoxa. Så det har redan kommit att bli en huvudstad för oss. Folk kallar det Nya Midyat och Nya Turabdin och när jag är här känner jag mig som hemma. Jag ser syrisk-ortodoxa, hör mitt språk talas och här finns institutioner."---

Annons:
[Jimmy.L]
2015-05-27 09:42
#1

Ja dom stängde av Klockarvägen när han var på besök så dom boende fick inte lämna sina parkeringar.

[Carpinus]1
2017-04-26 11:04
#2

Sigtuna - lilla Södertälje?

"Oppositionen i Sigtuna kommun har länge varit kritisk mot relationerna mellan den socialdemokratiska majoriteten och den stora gruppen syrianer i kommunen. Men nu kommer kritik även från de egna leden, framförallt gällande relationen mellan kommunstyrelsens ordförande och en lokal entreprenör som gjort sig känd som en ledarfigur för den syrianska gruppen."---

Uppdrag granskning ikväll, SVT1 kl. 20.00

Upp till toppen
Annons: