Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 1695 ggr
Ralph
5/29/15, 9:04 AM

Var är bäst att bo?

Annons:
[Hayabusa]
5/29/15, 9:16 AM
#1

I storstadskommuner, ja. 

Roligt att se Varberg 1:a och Ängelholm 2:a i kategori "Landsbygd".

Farwuq
5/29/15, 9:21 AM
#2

Kul att se Ängelholm så långt upp som 27:e plats totalt i riket.

Det är nog inte kul läsning för Högsby på 290:e plats

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
5/29/15, 9:25 AM
#3

Mölndal är nog nöjda med sin placering som tredje bästa storstadskommun och fjärdeplats totalt.

Siggebus
5/29/15, 9:37 AM
#4

Undrar vilka kriterier man använt för att räkna ut det?
Jag har bott i Stockholm men för mig kändes det verkligen inte "bäst" för mig! 🙂
Det har nog mycket med personen det är fråga om att göra, vilket liv man lever och kan säkert variera i livet beroende i vilken "fas" i livet man är.

[Carpinus]
5/29/15, 9:55 AM
#5

Det finns en test på Fokus där man kan fylla i vilka kriterier som är viktiga för det egna valet. Jag fick  Göteborg som första alternativ tätt före Örebro och Stockholm. Eftersom jag bor i storgöteborg så verkar jag ha hamnat på rätt plats… 🙂

Terra Australis
5/29/15, 11:43 AM
#6

Du borde bo i

Lund

Med dina preferenser får kommunen 83 av 100 poäng i vårt test.

Andra alternativ för dig är

Mölndal 78 poäng

Lomma 77 poäng

Härryda 76 poäng

Kungsbacka 74 poäng

Malmö 73 poäng

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Annons:
Farwuq
5/29/15, 7:19 PM
#7

Jag fick också Lund.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
5/29/15, 9:13 PM
#8

#2 Högsby brukar visst hamna i botten, så de är väl vana vid det här laget…

"Jag börjar bli mer och mer stolt över det här. I undersökningen har man bara mätt sådant som gynnar storstäderna", säger kommunalrådet Stihna Johansson Evertsson i Högsby till SVT.

I och för sig en tänkvärd synpunkt, men det var ju inte bara storstäder som kom före Högsby…

[Göstage]
4/19/18, 11:30 AM
#9

Dagens Samhälle har finalisterna klara i fjärde upplagan av "Årets Superkommun".

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/de-slass-om-att-blir-arets-superkommun-21718

#0 Att det är bra att bo i Lund förstår man ju - där kan man bo "hyresfritt" i tio år utan att det kommunala bostadsbolaget uppmärksammar det.😎

https://www.expressen.se/kvallsposten/man-betalade-inte-hyra-pa-tio-ar-ingen-markte/

Farwuq
4/19/18, 1:46 PM
#10

500 000,- på tio år?
Det blir ungefär 4 170,-/månad. Vilket är en mycket låg hyra här i staden.

Det rör sig kanske då om en etta i en mindre attraktiv fastighet.
Sen att de dessutom är tveksamma till att hyresgästen kommer att betala, visar på att det redan rör sig om utblottade människor.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
4/19/18, 2:41 PM
#11

#10 Ja, det kan säkert stämma, men även om hyresgästerna inte verkar ha varit angelägna att betala för sig så är det hyresvärdens bristande kontroll som gjort det möjligt. Hade jag varit kommunbo hade jag nog undrat om det finns fler sådana fall.

[Göstage]
4/19/18, 2:53 PM
#12

"– Den främsta anledningen är att det har bytts mycket personal här hos oss. Och det har liksom halkat ut listorna", säger man som förklaring på Tekniska förvaltningen. De säger också att de normalt inte hyr ut till privatpersoner, och då kan man väl tycka att det i så fall borde ha varit lättare att ha kontroll på de få man har.

Huset står visserligen på en tomt där man nu tänker bygga, men ser inte så nedgånget ut från utsidan enligt bild i tidningen.

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyresgast-som-inte-betalade-hyra-pa-10-ar-infor-ratta/

https://www.hemhyra.se/nyheter/43622/

Farwuq
4/19/18, 6:51 PM
#13

Är det inte Lunds tingsrätt i den över bilden? De grå stenplattorna på första våningen påminner om det.
Det grå tegelhuset får det att snurra i skallen, jag skulle vilja ha den bilden ut-zoomad.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Farwuq
4/20/18, 2:51 PM
#14

Bilden är nog ett montage. Det enda stället där den kan vara tagen är från polishuset, och inte ens det är säkert.
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
4/20/18, 3:30 PM
#15

Kan ju finnas möjlighet att gå in och titta på mötesprotokoll från tekniska förvaltningen och kommunfullmäktige, där kanske det finns närmare upplysningar om vilken fastighet det gäller.

https://www.lund.se/kommun--politik/politik-och-demokrati/moten-och-protokoll/

Farwuq
4/20/18, 4:15 PM
#16

Jag betvivlar att det går att få reda på.
Det finns säkert sekretess på allt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
4/20/18, 4:22 PM
#17

"Allt" kan man inte få reda på, men offentlighetsprincipen är stark. Än så länge…

[Hayabusa]
4/22/18, 1:28 PM
#18

#17 "Så kan vi inte ha det!"

Terra Australis
7/21/18, 5:10 PM
#19

Det behövs sekretess, allt ska inte "ut i ljuset".

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Ralph
1/10/19, 7:00 AM
#20

Hur gick det sedan?

Annons:
Upp till toppen
Annons: