Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1876 ggr
[Carpinus]
6/1/15, 4:48 PM

"Beslöjad polis anmäler sin arbetsgivare"

"Hon  var den första studenten på Polishögskolan som bar slöja, men hon blev inte godkänd efter sin tid som polisaspirant. Nu anmäler hon ärendet till DO."---

"–  Jag vet att jag är den första polis med slöja och har därför många gånger på olika sätt känt att jag blivit diskriminerad inom arbetet. Dessutom har mina andra aspirantkollegor blivit dömda på ett annat sätt, kraven har höjts på mig för att jag stack ut så mycket. Detta sa även ett stationsbefäl åt mig, säger hon i sin anmälan till DO."

LT

Annons:
[sanna70]
6/1/15, 6:37 PM
#1

Det känns som att det hela gått överstyr, får man inte som man vill så anmäler man till DO. .  Anmälan till DO används vid misslyckade uppkörningar, uppsägningar på arbetet, icke godkända betyg, om man blir tillsagd för sitt aggressiva beteende (av vakter/poliser) mm mm mm Det känns som att det hela gått överstyr, får man inte som man vill så anmäler man. .

Huygens
6/11/15, 4:26 PM
#2

Ännu en polisaspirant som relegerats från sin utbildningsplats pga illojalitet (?) när hon anmälde sin handledares våldsamheter till dennes chef.

"– Jag gick därefter till hans chef och ifrågasatte hans lämplighet, säger Nancy Mashoun.

Då ändrade handledaren plötsligt uppfattning om henne och underkände henne som aspirant. Han saknade förtroende för Nancy Mashoun.

”Jag känner att jag inte kan lita på henne”, skrev handledaren i sin bedömning.

Flera av handledarens kolleger skrev förklenande omdömen om Nancy. Hon rapporterades för fortkörning och en påstådd parkeringsskada. Det innebär att Nancy Mashoun inte får bli polis.

Hon anklagades för att ha en felaktig värdegrund. Hon brister i pålitlighet och rättsuppfattning, enligt myndighetens beslut."

.

Felaktig värdegrund.

Då kan du inte bli polis. "Du måste tycka som oss."

Hmm… Nu stoppas handledaren.

gruvel
6/11/15, 7:21 PM
#3

Vet inte  men kan det ha legat henne i fatet att om hon bär slöja i tjänsten detta kan påverka "spaningsförmågan"? Vidare att ett problem kan uppstå om hon ombeds identifiera sig med leg? Det finns nog en växande tendens med att "först"/"mest" kränkt vinner hos DO, men annars en fördel om personer med olika bakgrunder platsar i olika yrken.

Kan vara ett problem om klädsel blir allt friare i yrken med offentlig ställning och därmed vidhängande befogenheter.  Kom tänka på sikhernas stora turbaner, i Australien kan de visst jobba som tulltjänstemän iförda turban. Polis i Sverige möjligt?  Kan bara vissa godkända religioner få ha förväntningar på sitt klädval i tjänsten? Inte väktaren som vill bära Fantomenmask. Vem avgör vad som är tungt vägande bevekelsegrund och vad som är lättviktigt. Påven, profeten, ärkebiskopen och ateisterna är ju jäviga.

[Carpinus]
6/11/15, 7:30 PM
#4

TS handlar om en kvinnlig polisaspirant som inte blivit godkänd i utbildningen och som hävdar att hon diskriminerats på grund av slöjan.

"Nancy Mashoun" som finns med i tråden är inte identisk med slöjbäraren, om jag förstår det hela rätt. Risk för att vi blandar ihop två ärenden i tråden om vi inte benar ut detta.

Huygens
6/11/15, 7:33 PM
#5

tack, jag ville undvika att starta ett nytt ämne. Blir så gödslat med trådar.

[Carpinus]
6/11/15, 8:00 PM
#6

#5 Det har jag inga problem med! Fast när man inte vet vad som kommer att hända under resans gång önskar man att man valt en bättre rubrik att samlas under. Händer mig då och då…

Annons:
[Carpinus]1
10/8/17, 4:21 PM
#7

"Iman Aldebe vill öppna möjligheter för muslimska kvinnor i Sverige. Därför har hon nu designat slöjor till polis, militär och brandförsvar: "Det här gör jag för att kvinnor som riskerar att hamna utanför samhället ska få vara i tjänst."---

"Nu har hon också skapat två varianter till militären och brandförsvaret. Men dessa måste genomgå tester innan de kan börja användas. – Jag har varit i dialog med dem, men de får inte vara en brandrisk och liknande. Men de ser jättepositivt på det här."---

GP

Upp till toppen
Annons: