Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Ordet fritt. Fria diskussioner

Skattepengar till IS-propaganda

2015-06-02 20:23 #0 av: sanna70

"Göteborgs stad nöjde sig med att ge föreningen Sveriges förenade muslimer (SFM) 150  000 kronor. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor beslutade i våras för att ge den dubbelt så mycket i bidrag inom ramen för "projekt mot rasism och intolerans".

Skattepengar tilldelades alltså samma organisation som SVT:s Uppdrag Granskning uppmärksammade i avsnittet Jihad i Göteborg tidigare i år (SVT 22/4). SFM har bland annat anordnat konferenser med föreläsare som hyllar jihad, martyrskap och sympatiserar med Islamiska staten. Bland annat har de bjudit in Sveriges mest kända jihadistpredikant. Vederbörande bor numera i IS huvudstad Raqqa och sprider propaganda, däribland filmer på Youtube, för att locka fler svenskar att ansluta sig till det heliga kriget."

http://www.svd.se/skattepengar-till-is-propaganda/om/ledare

"Problem är inga stoppskyltar,det är vägvisare" 

Anmäl
2015-06-04 22:11 #1 av: Huygens

Antagligen helt i linje med en global plan.

Anmäl
2015-06-05 06:42 #2 av: [Carpinus]

#0 När man går in på myndighetens hemsida och klickar fram vilka organisationer som fått bidrag  (längst ned på sidan) så finns det verkligen stort som smått, och uppgifterna skulle nog kunna vara ett smörgåsbord för grävande forskning om vad och vilka som döljer sig bakom en del av dessa sammanslutningar, organisationer och föreningar.

Anmäl
2015-06-05 16:45 #3 av: Huygens

Organisationer i stort och smått, ja det är ju frågan hur mycket kontroll och insyn som råder över dom svenska bidrag. Det är ju ett återkommande problem för SIDA att redovisningen av bidragen är dålig.

Under det sena 1700-talet (eller var det 1800-talet) lär en av Illuminatis bankirer ha sagt att: "Så länge det finns pengar att tjäna på krig, kommer det aldrig att bli fred."

Jag antar att någon tjänar pengar på det här: Svenska raketer ska stoppa IS. Man kan ju fundera på var en del av dom raketerna hamnar. Får raketerna samma slutdestination som dom 700 USA-tillverkade Humvees i Mosul?

Den politiska agendan som hjälper vissa organisationer i Sverige kan ha ganska mörka mål.

Anmäl
2015-06-05 19:29 #4 av: Jimmy.L

#3 Är det inte bättre att dom kommer till användning?

GP skriver en bra ledare

Anmäl
2015-06-05 20:11 #5 av: Huygens

#4 Är det kommunpolitikerna eller vilka menar du att det är bättre att "dom" kommer till användning? Jag har ingen generell uppfattning att politikerna inget gör, även om dom uppvisar tydliga brister. T ex tycker jag att dom inte riktigt kommer till användning när det gäller vettiga beslut som rör västsvensk sjukvård.

Om du menar vapen = "dom", har jag ju redan svarat. Jag skrev att det är lika illa om svenska vapen kommer till användning på samma sätt som dom 700 Humvees som fanns i Mosul 2014 har kommit till användning.

Vi kan konstatera att båda vapentyperna kanaliseras genom samma stora NATO-land, USA.

Anmäl
2015-06-05 20:16 #6 av: Jimmy.L

Varför skulle det vara illa att svenska vapen används mot IS? Den kan bara användas en gång.

Anmäl
2015-06-05 20:32 #7 av: Huygens

#6 Det finns flera skäl att det är illa att vapnen används. Dels har USA gjort sej kända för att släppa bomber, utföra drönarattacker, släppa klusterbomber och granater över civila (och allierade) och dels är dom svenska vapnen en typ av mindre-vapen som valfritt NATO-land med lätthet kan överlämna till IS.

NATO-Turkiets säkerhetstjänst MIT har levererat vapen till NATO-IS. Observera, NATO-Turkiet har även levererat vapen "som bara kan användas 1 gång", granater/-delar (till granatkastare?) och raketer(?)(-delar).

"Testimony from gendarmerie officers in court documents reviewed by Reuters allege that rocket parts, ammunition and semi-finished mortar shells were carried in trucks accompanied by state intelligence agency (MIT) officials more than a year ago to parts of Syria under Islamist control."

.

Att ett vapen bara kan användas "en gång", göra inte vapnet mindre farligt.

USA har även levererat vapen till IS genom flygplanssläpp, varvid USA senare skyllt på att vapnen släpptes på fel ställe och skulle egentligen till kurder/allierade/Fria Syriska Armen/etc.

Jag upplever att något är helt galet.

Anmäl
2015-06-05 20:36 #8 av: Jimmy.L

Och vad hade du tänkt att bekämpa IS med? Blommor, choklad eller sänder vi ner F! tillsammans med Vänsterpartiet?

Anmäl
2015-06-05 20:38 #9 av: Huygens

#8 Om du menar vad Sverige borde göra? Ta reda på vad NATO gör och hur NATO+Saudiarabien underhåller IS. Släpp sedan informationen fri.

Anmäl
2015-06-05 20:43 #10 av: Jimmy.L

#9 Konspirationsteorier vet du vad jag har sagt om det. Det får du diskutera på Utomjordisk. 

Anmäl
2015-06-05 21:01 #11 av: Huygens

Hmm..  Du initierade genom #8. Alltså, NATO-Turkiet nekar officiellt till vapensmugglingen. Bara så att jag har klart för mej vart gränsen går mellan tillåtna och otillåtna konspirationsteorier ->

Fråga:

Är det en tillåten konspirationsteori att nämna att NATO-Turkiet i hemlighet levererat vapen via sin säkerhetsorganisation MIT såsom det påstås här av Reuters?

Anmäl
2015-06-05 21:25 #12 av: Jimmy.L

Snacket om att Nato skulle leverera vapen till IS är bara konspirationsteorier. Men Turkiet väljer stödja IS för att bekämpa kurder fast vad ett Nato land gör är inget som hela Nato står bakom.

Anmäl
2015-06-05 22:53 #13 av: Huygens

Hur tolkar du att Joe Biden sagt att USA ska följa IS till Helvetets Portar?

Inte jaga. Inte fördriva. Inte tvinga.

följa

Anmäl
2015-06-06 13:39 #14 av: Jimmy.L

#13 Sådana tal är vanligt i USA, det lockar väljare att prata om terrorister.

Anmäl
2016-03-24 06:48 #15 av: [Carpinus]

Ang. SFM: "Med start på Påskafton arrangerar föreningen Sveriges Förenade Muslimer (SFM) en tvådagars konferens i Göteborg. Platsen för konferensen har annonserats som Lundbystrandshallen, en kommunägd idrottshall på Hisingen.

Lokaler var bokade men häromdagen beslutade idrotts- och föreningsförvaltningens chef att lokalen inte ska hyras ut till föreningen.

- Vår förvaltningschef Pia Zätterström tog beslutet efter samråd med polis, Säpo, Göteborgs stads samordnare mot våldsbejakande extremism och stadsledningskontoret, berättar Annika Holm, kommunikationschef på förvaltningen.

Konferensen kommer i stället att hållas i Bellevuemoskén och i SFM:s lokaler som är belägna strax intill moskén."---

"SFM anklagar kommunen för "islamofobi" och skriver att föreningen tänker agera juridiskt mot Göteborgs kommun."---

GP

Anmäl
2016-03-24 17:23 #16 av: [Carpinus]

#15 "Säkerhetspolisen driver en utredning mot personer kopplade till Sveriges Förenade Muslimer. Det är orsaken till att kommunen inte hyr ut sina lokaler till helgens konferens.
Polisen i Göteborg upprättade för ett par veckor sedan en anmälan om att personer knutna till Sveriges Förenade Muslimer (SFM) och helgens konferens i Göteborg "kan misstänkas för brott inom området våldsbejakande extremism".---

"Ett flertal skribenter har pekat ut SFM som hemvist för en mycket konservativ, salafistisk form av islam. SVT:s Uppdrag granskning visade förra året att föreningen vid sina konferenser anlitat IS-sympatisörer som föreläsare, liksom personer som glorifierat martyrskap och att dö i strid för religionen.
Förra året höll SFM konferens i Angered Arena. Kvinnor och män satt då på respektive sida av en vägg som satts upp i mitten av sporthallen."---

"SFM uppger i brevet att föreningen varit i kontakt med både polisen och Säpo, utan att få några svar, detta med hänvisning till att anmälan är "säkerhetsknuten".
Föreningen vänder sig mot att den "icke-juridiska formuleringen" 'brott inom området våldsbejakande extremism' använts för att stoppa uthyrningen, och riktar kritik mot såväl terrorlagstiftning som arbetet mot våldsbejakande extremism.
Enligt SFM:s facebooksida kommer 280 personer till helgens konferens."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3036869-sapo-utredning-mot-sveriges-forenade-muslimer

Anmäl
2016-04-20 14:46 #17 av: [Carpinus]

#2 En av organisationerna som får bidrag från den länkade myndigheten har vi här - Expressen skriver:

"Organisationen* som leds av MP-politikern Yasri Khan – som vägrar ta kvinnor i handen – har de senaste åren fått närmare 7,4 miljoner kronor i statligt stöd, kan Expressen nu avslöja.

Pengarna har betalats ut av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.

Nu ska bidragen utredas.

– Det är grundläggande att man respekterar de mänskliga rättigheterna, säger kommunikationschefen Anders Hagquist."

* "Svenska muslimer för fred och rättvisa."

Anmäl
2016-04-20 16:01 #18 av: Bermudas

Den här Khan som har betalt för att jobba mot segregation vill inte att muslimska barn ska om de tvingas tas om hand ska vara i "opassande" (kuffar )hem.
“We hope more Muslim families come to the fore and register so when there are cases where Muslim children are forced to be put into the state’s custody, they have a proper place to live. This is important because these children need to be in a home that is halal compliant,” says it’s president, Yasri Khan.

He added that the community also wants to put pressure on the state to be more proactive in identifying Muslim families in order to adapt to a new Sweden where the Muslim community in particular is growing fast."
Källa:
Vimur på flashback som gräver som en högklassig journalist som fanns förr.

https://www.flashback.org/t2711337

"In Italia i fascisti si dividono in due categorie: i fascisti e gli antifascisti."

Anmäl
2016-04-20 17:47 #19 av: 72mm

"Vimur på flashback som gräver som en högklassig journalist som fanns förr."

Hon redogjorde för länge sedan för vad SVT nu i dagarna säger sig kunna "avslöja". Jag undrar exakt hur mycket av vad som nu rullas upp om Kaplan och islamismen i MP som MSM faktiskt har henne att tacka för som källa. 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-04-20 18:55 #20 av: Bermudas

du dom gökarna tackar inte! Först var det ju inte någon nyhet alls enligt Emma Bouvin på DN då alternativmedia skrev om det...sen blev dom tvungna ju.

Kopierar ett inlägg från flashbacktråden om "gammelmedias annalkande död"
Tyckte den sammanfattar så bra.

"Jag tycker Kaplans avgång är ett bra exempel, inte bara på gammelmedias korruption och censur, utan även på deras allt mer mindre relevans och makt.

Kaplan-skandalen avslöjades först på Flashback av en anonym användare med alias Vimur, hennes grävarbete spreds sen till alternativa medier och Twitter. Då kontaktas även gammelmedia och blir tipsade om vad Kaplan har för sig, men media väljer att inte skriva något om saken eftersom "det inte finns någon nyhet". Sedan får historien mer och mer uppmärksamhet på Twitter och Facebook tills den även uppmärksammas av mer mainstream-figurer inom sociala medier som Moderaternas Hanif Bali och andra.

Först då, när trycket är enormt och ilskan och indignationen börjar växa sig okontrollerat hos svenskarna väljer MSM att rapportera om skandalen.

Notera att hela avslöjandet är gjort utan någon hjälp av gammelmedia, det är anonyma privatpersoner som har grävt och resultatet av grävandet har spridits via alternativa och sociala medier. När gammelmedia får hela nyheten serverad på ett silverfat säger de att de inte är intresserade.

Gammelmedia visade i veckan inte bara att de är överflödiga i det svenska samhället, utan även att de inte har något intresse av att vara samhället till gagn. De trivs uppenbarligen med sin relevans, eller så saknar de totalt både sjukdomsinsikten och kompetensen att bättra sig."

https://www.flashback.org/p57012116

"In Italia i fascisti si dividono in due categorie: i fascisti e gli antifascisti."

Anmäl
2016-04-24 22:11 #21 av: eskils

Riksdagsledamoten Roger Haddad (L) tycker det är dags att sluta ösa skattepengar över hatpredikanter:

"Regler för bidrag till trossamfund måste skärpas. Hatpredikanter ska inte få en krona av skattebetalarna, skriver Roger Haddad.

Under resor till bland annat Gävle, Eskilstuna, Göteborg har det tydligt framkommit vid mina besök att vissa moskéer i landet inte vill ha något med sin omgivning att göra. De är inte öppna och vill helst slippa granskning från media.

Radikalisering förekommer i moskéer och källarmoskéer. Det finns imamer som förhärligar och förmedlar en extrem tolkning av koranen. Det finns källarmoskéer som går under annan flagg utåt, till exempel som kulturförening, och erhåller bidrag."

Expressen

Anmäl
2016-04-25 07:27 #22 av: [Carpinus]

En förening jag var medlem i hade för några år sedan bokat in en visning av en moské. Eftersom det var på dagtid en vardag hade jag ingen möjlighet att följa med, jag jobbade på den tiden. Lite senare träffade jag en person som varit med och frågade hur det varit. Han sken upp.

"Det var intressant", förklarade han. "Killen som gick med oss var fantastiskt vänlig och han är född här i Sverige och pratade felfri svenska."

"Var det mycket religionssnack?", undrade jag. Min bekant nickade.

"Han förklarade hur man trodde och hur man uppträdde i kyrkan och allt sådant". Han plirade mot mig. "Man skall inte tro allt som står i tidningen", sa han. "De är precis som vi."

Efteråt har jag funderat över den där berättelsen. Möten mellan kulturer och åskådningar kan vara klargörande och motverka fördomar. Å andra sidan  så ligger det ju i alla besöksmottagares intresse, oavsett om de jobbar på Firma Sten & Bult eller är kantor i Knohults kyrka, att ge en så positiv bild av sin verksamhet som möjligt.

När jag läser det Roger Hadad säger så är det två varianter jag funderar över. Har det blivit en hårdare attityd från moskéernas sida, eller är det så att de sovrar bland sina besökare? De oförargliga och lättpåverkade är välkomna och får sig till livs en propagandaberättelse, medan de som kan förväntas vara besvärliga är ovälkomna. Och oavsett om man är naiv och godtrogen eller kritisk och granskande så får man ingen egentlig inblick i verksamheten. Jag tror på båda alternativen.

Ett exempel som stöder det senare alternativet: i september förra året inledde Gävle Dagblad en granskning av oegentligheter i Gävlemoskén (något som senare har resulterat i nya avslöjanden och lett till faktiska hot mot tidningen). Samtidigt som tidningen grävde i härvan men ännu inte publicerat några uppgifter besökte ett gäng politiker moskén. Erik Helmerson i DN skrev senare i en ledare: "I mitten av augusti, före den senaste granskningen i GD, besökte några Gävlepolitiker moskén. Fanns det extrema tendenser där? ”Enligt de aktörer vi har pratat med i dag på moskén så finns det inte”, sa socialdemokrat Bill. ”Inte vad jag känner till och inte de i min närhet heller”, sa moderat Bull." De politikerna påminner mycket om min föreningsbekant. Dessvärre är risken stor att de har likasinnade bland de myndigheter som tilldelar olika organisationer ekonomiskt stöd.

Anmäl
2016-04-25 08:08 #23 av: [Carpinus]

"När man uppfattar det som rättvist att staten äger våra intjänade pengar riskerar man att också behöva acceptera att de förslösar dem på allehanda sätt. Det är ju deras pengar. Jag blir dock bara beklämd och känner mig bestulen när staten kastar bort skattemedel på exempelvis rasistiska hobbyföreningar, retroaktiva bidrag till människor som aldrig bidragit till landets intäkter, skola till folk som vistas i landet illegalt, bostäder till IS-krigare, oändliga sjukskrivningstider för tillstånd som försämras av sjukskrivning och ”pekpinnemoralistiska” myndigheter. För att bara nämna några av alla de svarta hål dit folk tycks anse att det är rättvist att skicka våra skattemedel."

David Eberhard i GP

"E. är en svensk psykiater, författare, krönikör, föreläsare och debattör. Han är överläkare vid Psykiatri Nordost på Danderyds sjukhus i Stockholms läns landsting." (Wikipedia.)

Anmäl
2016-06-17 19:37 #24 av: [Nomen Nescio]

"Staten har beviljat 535.200 kronor till kritiserade Sveriges förenade muslimer. Organisationen, som förknippats med extremism och hat mot homosexuella, ska använda skattepengarna för att motverka rasism och intolerans.
– Jag ser massvis med frågetecken, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp som är överraskad över bidraget."---

"Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor har inte haft anledning att granska fallet inför att SFM nu beviljats bidrag.
– Det har inte legat med i bedömningen eftersom de inte sökt pengar för att motverka extremism, säger ansvarige handläggaren Omar Nur.
Inte heller äldre uppgifter om olämpliga knytningar har alltså diskvalificerat SFM, som även tidigare beviljats pengar. 2015 stod föreningen i fokus för SVT:s ”Uppdrag granskning”. I programmet beskrevs hur predikanter och föreläsare som anlitats av SFM hade uttryckt stöd åt terrorgrupperna IS och al-Qaida. En av dessa var den omskrivne extremisten Michael Skråmo, som uppmanat till terrordåd i Sverige."---

DN

Anmäl
2016-06-21 16:54 #25 av: [helga21]

Jag är precis lika förvånad som terrorforskaren?

Anmäl
2016-06-30 19:43 #26 av: eskils

#25 Visst blir man förvånad! Fler mystiska citat ur samma artikel:

"Terrorforskaren Magnus Ranstorp är överraskad över att SMF återigen godkänts som bidragsmottagare.
– Jag ser massvis med frågetecken. Vi pratar om en grupp som bjudit in hatpredikanter och vars salafistiska inriktning på många sätt är själva motsatsen till tolerans.”

”Regeringen har i överenskommelse med Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna kring åtgärder mot terrorism beslutat att inga offentliga medel ska gå till våldsbejakande budskap. Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP), som tidigare var general­direktör för MUCF:s föregångare Ungdomsstyrelsen, betonade nyligen i en debattartikel att kraven på mottagarorganisationerna måste vara tydliga.

DN sökte i går Alice Bah Kuhnke, men hennes pressekreterare Kristoffer Talltorp meddelade att hon inte tänker kommentera stödet till SMF.”
”DN har inte lyckats nå MUCF:s generaldirektör Lena Nyberg.”

Ljuger regeringen och MUCF för oss?? Varför har de inga kommentarer?? Funderar

Anmäl
2017-03-21 22:08 #27 av: Carpinus

Ledare i VLT: "Stoppa bidragen till bluff och extremism. När agerar demokratiministern?", undrar Sakine Madon.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-03-23 15:21 #28 av: Carmarino

I Sydsvenskan skriver ledarskribenten Mats Skogkär Dags att dra åt bidragskranen. Hårt.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Anmäl
2017-03-27 14:30 #29 av: gruvel

Kan väl lägga till att idag på Dagens Samhälle skriver en centerpartiman om Göteborgs Stadsteater pjäs just nu, där en jihadist står i centrum som personen av intresse. Ok så väl, men skribenten saknar i pjäsen något om alla jihadistens och hans gelikars offer, särskilt minoriteter av olika slag,  i Mellanöstern.  Han ogillar att betydande skattemedel går till något så ensidigt. -  Månne han inte hängt med i  den svenska kulturpolitikens landvinningar och inriktning? Är det inte den typen av pjässkrivare och teatrar som etablissemanget efterlyser för en suverän användning av skattemedel.

Anmäl
2017-03-29 12:42 #30 av: Carpinus

#0 #2 Trots uppseendeväckande utspel från SFM, bland annat genom  kontroversiella föreläsare,  fortsätter Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) att bevilja organisationen årliga bidrag, senast 525.000. 

Källa.

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl
2017-04-05 08:23 #31 av: Carpinus

"Hur en kvinna skall vara"  hette en föreläsning hos  Sveriges Förenade Muslimer. Föreningen uppdrar bidrag från staten och Göteborgs kommun. Föredraget har legat ute på YouTube och FB men har nu tagits bort. Innehållet refereras här.

Anmäl
2017-04-18 10:12 #32 av: Carpinus

Polischefen i Storgöteborg Erik Nord föreslår på Aftonbladet debatt att personer med uppehållstillstånd i Sverige som håller föredrag eller predikningar som genom sitt budskap direkt eller indirekt hotar den  nationella säkerheten och hyllar terror  bör kunna få uppehållstillståndet återkallat. Han ser en sådan möjlighet som förebyggande genom att få dem som sprider våldsbejakande budskap att bättre väga sina ord och förhindra att de bidrar till radikalisering.

Anmäl
2017-04-20 14:43 #33 av: Carpinus

#30  "Nu kommer beslutet om att SFM förlorar sitt bidrag. Föreningen ska nu betala tillbaka 535 000 kronor, som man fått för projektet ”Stå upp! 2.0”."---

"– Sveriges Förenade Muslimer har inte på ett trovärdigt sätt kunnat svara på vårt föreläggande. Slutsatsen av det är att SFM som organisation inte lever upp till de krav som finns i förordningen, och därför inte ska finansieras med statsbidrag, säger Lotta Persson, avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor i ett pressmeddelande."---

Källa.

Anmäl
2017-04-20 18:13 #34 av: Fillifjonkan60

Bra att dom blir av med bidraget!  

Anmäl
2017-04-20 18:41 #35 av: eskils

#33 Äntligen lite tillnyktring!

Anmäl
2017-04-20 19:00 #36 av: Carpinus

Ja, det är bra att det ageras till sist! Samtidigt retar det mig faktiskt när Aftonbladets historieskrivning blir "Efter Aftonbladets (och Timbros) granskning" när det här missbruket varit välkänt sedan juni 2015 då denna tråd påbörjades, och med all säkerhet ännu tidigare.

Går man tillbaka till vilka källorna är (i de inlägg som berör ämnet) i den här tråden så lyser Aftonbladet med sin frånvaro, och det är förstås ingen tillfällighet. Om det är så att de nu omprövat sitt ointresse så är det förstås att välkomna, men den stora frågan är hur det här kunnat få fortgå  från  Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor trots att de tidigt uppmärksammats på vad SFM och andra organisationer sysslat med.

Uppenbarligen händer det mycket och det händer snabbt, efter terrorattentatet. Politiska partier tävlar i att anställa flest poliser och upplever klarsyn om att tiotusentals utvisade människor håller sig dolda i landet, och myndigheter upptäcker att pengar strös över ickedemokratiska föreningar. Vad har de sysselsatt sig med de senaste åren  utöver att doppa snuttefilten i rödvin?    

Anmäl
2017-04-20 19:18 #37 av: Carpinus

Inte oväntat tillgriper SFM sedvanliga försvarsmekanismer. Aleksandra Boscanin på GP uppmärksammar detta och skriver: "I rapporten beskyller Sveriges Förenade Muslimer sina kritiker för islamofobi. Det är tröttsamt att de försöker köpa sig immunitet med hänvisning till religion. Det är inte islamofobi att reagera när föreningar med kopplingar till våldsbejakande extremism får bidrag, det är ren anständighet."---

Boscanin påpekar att organisationen också får bidrag från Göteborgs kommun, vilket omnämns tidigare i denna tråd. I likhet med andra anständiga människor tar hon för givet att även det bidraget dras in.

Källa.

Ledare för några veckor sedan av Boscanin i samma ämne: "Den som inte tål att granskas bör inte söka bidrag".

Anmäl
2017-04-20 19:28 #38 av: Carpinus

Den ansedde extremismforskaren Magnus Sandelin ger i sin blogg en bild av organisationen SFM och deras metoder. Han ber läsarna dela med sig av uppgifterna på sociala medier, uppenbarligen ser han det som angeläget att de sprids vidare.

https://www.magnussandelin.se/sveriges-forenade-muslimer-ljuger-om-terrorforelasare

Anmäl
2017-04-23 09:40 #39 av: Carpinus

Man skulle kunna tro att Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) som pytsar ut bidrag till olika organisationer är en neutral och icke politiskt agerande myndighet, men så är uppenbarligen icke fallet. Av den här Expressenledaren från november förra året (och som uppmärksammats tidigare på PiF)  framgår att MUCF tycks ha en egen agenda. En person med kopplingar till den autonoma vänstern har av myndigheten satts att granska våldsvänstern och publicerat en uppenbart färgad rapport, där inget nämns om hans eget samröre med de autonoma.

Anmäl
2017-05-05 10:32 #40 av: Carpinus

Islamska kulturföreningen planerar att bygga i en ny stor moské i Karlstad. I granskningar av kulturföreningens verksamhet noterar P4 Värmland och skribenten Mohamed Omar att den bjudit in välkända salafistiska predikanter. En av dessa är Bilal (Borchali), en ung imam som säger att Koranen skall följas till punkt och pricka.

Omar skriver om ett föredrag som Birchali höll i Uppsala 2013: 

"Den unge imamen fortsätter med att betona hur viktigt det är att nå muslimska ungdomar och engagera dem i det salafistiska missionsarbetet. Det finns ”massor av bidrag” att söka i det här landet, utbrister han. Underförstått att de muslimer som inte gör något för att missionera för den sanna tron inte har något annat att skylla på än sin lathet. I det här landet kan man till och med erhålla skattepengar för att sprida salafismen, så passa på!"---

Då liksom nu är statliga MUCF en stor bidragsgivare till olika organisationer (#2). Generaldirektören för myndigheten det aktuella året var f.ö. Alice Bah Kuhnke, vår nuvarande kultur- och demokratiminister. 

Anmäl
2017-06-17 10:28 #41 av: Carpinus

När MUCF:s generaldirektör Lena Nyberg  ställdes inför fakta om de uppseendeväckande utbetalningarna till våldsbejakande och extremistiska organisationer reagerade hon med arrogans och tillämpande av härskarteknik, skriver Jens Stilhoff Sörensen i GP. Stilhoff Sörensen är docent och lektor i globala studier vid Göteborgs universitet samt seniorforskare vid Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik i Stockholm. Han betecknar generaldirektören som en socialdemokratisk politruk som fått sitt ämbete genom politiska kontakter och inte på grund av  meriter.

Anmäl
2017-06-18 13:30 #42 av: Carpinus

Konsten att tysta besvärande forskning.

https://www.fokus.se/2017/06/nerringd-jo-anmald-och-mejlbombad/

Fler länkar:

https://www.msb.se/Upload/Kunskapsbank/Studier/Muslimska_Brodraskapet_i_Sverige_DNR_2107-1287.pdf

http://politik.ifokus.se/discussions/590341e98e0e7424e9000bb7-begreppet-islamofobi#24

Anmäl
2017-06-23 09:14 #43 av: Carpinus

Redan 2013 beskrev docenten och författaren Johan Lindberg i ett debattinlägg  bidragssvängen för diverse organisationer med tveksamma syften. Och det var inte bara dåvarande Ungdomsstyrelsen (nu MUCF) som halade fram stålar -  Folkbildningsrådet, Allmänna arvsfonden och Folke Bernadotteakademin hörde till de som välvilligt stod för bidrag och finansieringar.
"Det finns massor av bidrag att söka i det här landet",  som Bilal uttryckte det, året var 2013 (#40). Samma år som Lindberg bland annat skrev så här:

"Under arbetet med slutkapitlet i min bok "Ljusets fiender", vilket handlar om vårens kravaller i Husby, kom jag i mitt sökande efter ideologiska underströmmar att stöta på en rad organisationer som förvånade mig genom att ett fåtal namn ständigt återkom: Mattias Gardell, Rashid Musa, Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil (se nedan), för att nämna några. Ibland hade dessa personer framträdande positioner i organisationerna. I andra fall bjöds de in som regelbundna föreläsare eller seminariedeltagare. Ibland dök de upp som författare till bidragsansökningar.
Organisationerna lystrade till namn som Afrosvenskarnas riksförbund, Muslimska mänskliga rättighetskommittén, Studieförbundet Ibn Rushd, Charta 2008 och Forix, Förorternas riksdag. För att blott nämna några.

Flera av dessa organisationer påstods ha antirasistiska syften. Ofta sade man sig kämpa för mänskliga rättigheter. Vid ett närmare studium upptäckte jag dock att flera av organisationernas huvudfrågor var ännu mer begränsade än antalet frontgestalter. Noga besett inskränkte de sig till två: Påvisandet av rasism mot muslimer och kamp mot den nuvarande terrorlagstiftningen. Ofta sammanföll de två: Kamp mot islamistisk terrorism framställdes i alarmistiska ordalag som ett västvärldens krig mot muslimer."---

http://www.expressen.se/debatt/med-antirasismen-som-tackmantel/

Inget tyder på att situationen har förbättrats sedan 2017, snarare tvärtom. (#41)

Om Mattias Gardell,  Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil, se även Arpi 2014: 

http://magasinetneo.se/blogg/islamismen-ar-inte-representativ-for-islam/

Anmäl
2017-06-23 10:23 #44 av: Carpinus

"Det personerna i den här kretsen tycker illa om är det samhälle som ger dem större jämställdhet än de flesta andra samhällen, och dessutom yttrandefrihet, föreningsfrihet och föreningsbidrag."

Lars Åberg, journalist och författare på GP debatt 16 mars 2016

Anmäl
2017-06-23 10:30 #45 av: Hayabusa

#44 Fullständigt knas Kräks

Anmäl
2017-06-25 17:19 #46 av: gruvel

#44 Man lägger märke till att artiklar/krönikor/grävande som tar upp, som exempel bara, "politrukens" i MUCF förhållningssätt inför kritik, och alla dessa tveksamheter betr. vilka som får bidrag, så utmärker sig särskilt GP med stoff, men även Expressen och avsomnade tidskriften Neo. Annars är det väl tunnsått med kritiskt intresserade när det gäller dagstidningar.

Anmäl
2017-06-27 10:26 #47 av: Carpinus

Nalin Pekgul på Expressen kultur: "Men i dag måste vi sluta legitimera just de krafter vi säger oss vilja bekämpa. Till exempel undrar jag vad kulturdepartementet tror sig uppnå när man vid upprepade tillfällen bjuder in islamistiska organisationer, som Islamiska förbundet och Sveriges unga muslimer, till möten med den politiska ledningen. 

Både genom dialog och med ekonomiska bidrag från stat och kommun har man gett olika islamistiska organisationer legitimitet. Därför behövs en ordentlig diskussion om hur man ska förhindra att skattemedel finansierar dessa organisationer. "---

http://www.expressen.se/kultur/ide/vi-maste-ta-stallning-mot-fundamentalisterna/

Så många ropande röster i samhället som ifrågasätter bidragsgenerositeten mot fundamentalistiska organisationer och en sådan tystnad det är från kulturdepartementet...

Anmäl
2017-06-30 09:15 #48 av: Carpinus

Islamska kulturföreningen i Borås som förra året (bland annat?) fick 100.000 kronor i kulturbidrag från Borås stad har bjudit in fem föreläsare som förespråkat jihadism och inskränkta rättigheter för kvinnor och homosexuella, enligt SR Sjuhärad. En av dem har dessutom blivit dömd i Tyskland för att ha uppmanat till mord på judar.

Ahmed Mohammed, ordförande i föreningen, hävdar att om man får vetskap om att någon inte är lämplig så får den personen  inte sätta sin fot i lokalerna. Detta ställer sig Peder Englund, säkerhetsansvarig i Borås stad, tvivlande till. Det handlar inte om misstag, det är lätt att göra förhandssonderingar för att få fram information om de man bjuder in som föreläsare anser han.

Anmäl
2017-07-01 13:39 #49 av: Carpinus

Andra stödpengar i omlopp: "CSN har de senaste fem åren betalat ut sammanlagt 2,5 miljoner kronor till 71 svenskar som studerat vid det ultrakonservativa Medinauniversitetet i Saudiarabien, rapporterar Dagens Nyheter. Nu vill regeringen se över om dagens lagstiftning är tillräcklig.

Mohammad Fazlhashemi, som är professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet, anser att utbildningen vid Islamiska universitetet i Medina är ”marinerad i wahhabitiskt, intolerant och sekteristiskt tänkande."---

TT

Anmäl
2017-07-02 10:38 #50 av: Carpinus

#36 Timbros granskning som nämns är gjord av Sofie Löwenmark, som för Smedjans räkning granskat MUCF. En källa att ösa ur för alla intresserade"

Länk till del ett nedan, länkar till övriga avsnitt under artikeln.

https://timbro.se/smedjan/reportage/sfm-sprider-valdsbejakande-islamism-skattepengar/

Anmäl
2017-07-04 09:24 #51 av: Carpinus

#47 En av de bidragstagare som lärt sig hur man chillar med kulturministern sedan hennes tid som generaldirektör för MUCF är Islamiska Förbundet. Patrik Engellau beskriver organisationen så här:

"Islamiska Förbundet är en av den uppsjö av islamiska organisationer som verkar föröka sig för att leva av svenska statens multikultibidrag ungefär som mikroorganismer i ett provrör med näringslösning."---

Förbundet ”arbetar utifrån en islamisk värdegrund baserad på Koranens budskap och profeten Muhammads tradition (Guds frid och välsignelse vare över honom)”. Förbundet har kopplingar till det Muslimska brödraskapet och ska enligt stadgarna bland annat hjälpa Sveriges muslimer att ”bevara sin religiösa och kulturella identitet”, ”stimulera medlemsorganisationer och andra muslimska föreningar att inta en ledande roll”, ”påverka och opinionsbilda i frågor som berör den muslimska gruppen och dess intressen i Sverige” samt ”öka deltagandet, inflytandet och representationen av muslimer i de allmänna institutionerna och organ”. Jag tycker att detta låter som en islamistisk lobbyorganisation med syfte att sätta så mycket muslimsk prägel på Sverige som det bara går. Detta finansieras av Sveriges skattebetalare."---

https://detgodasamhallet.com/2017/07/04/multikultur-for-femtielfte-gangen/

Anmäl
2017-09-14 14:02 #52 av: Carpinus

I andra länder utvisas hatpredikanter, i Sverige betalas det ut bidrag till organisationerna som bjuder in och föder dem.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/religi%C3%B6sa-hatpredikanter-styr-islamistisk-terror-i-europa-1.4632813

Anmäl
2017-09-17 09:04 #53 av: Carpinus

" Extremismen möter väldigt lite motstånd i Sverige. I stället har samhället gödslat skattepengar över de extrema miljöerna, konstaterar (Magnus) Sandelin,---

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/det-behovs-ett-expo-for-att-granska-jihadismen/

Anmäl
2017-10-04 10:25 #54 av: Carpinus

#36 #50 Frilansjournalisten Sofie Löwenmark reagerar över de dubbla budskapen från beslutsfattare som med ena handen är delaktiga i bidragssvängen till organisationer med tvivelaktig vandel och med den andra handen författar förslag om hur kommuner och civilsamhälle skall komma tillrätta med våldsbejakande extremism. "Att föreningar ur civilsamhället ibland kan bli drivbänkar för extremism verkar debattörerna emellertid inte vilja kännas vid", konstaterar Löwenmark.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/naiv-bidragskonfetti-stoppar-inte-extremism-18886

Anmäl
2017-10-08 08:20 #55 av: Carpinus

Hur uppstod egentligen bidragssvängen till allehanda organisationer med synnerligen divergerat innehåll, som inte sällan lett från  tilltänkta trivselaftnar till hatpredikantframträdanden? Thomas Gür ser tillbaka i en gästartikel i GP:

"Statsmaktens avsikt var att denna etniska sammanhållning skulle kanaliseras via offentligt stödda organisationer: ”Samhällets stöd till invandrar- och minoritetsorganisationerna och till deras tidningar är av betydelse för bibehållande och utveckling av den etniska identifikationen och därmed för den etniskt baserade självkänslan.”
Åtskilliga av dessa i det närmaste helt offentligt försörjda invandrarorganisationer har i dag tagit bibehållandet och utvecklingen av den etniska identifikationen och självkänslan dithän att de omvandlats till kravapparater för etnisk eller religiös särbehandling, vilkas existensberättigande är att återkommande utmåla Sverige som ett rasistiskt och diskriminerande land och vars representanter själva inte drar sig för att bedriva hetspropaganda mot andra invandrargrupper eller minoriteter."---

"Så här långt kan man invända att politiker och högre statstjänstemän på den tiden knappast kunde ha föreställt sig att kulturbevarande och etnisk gruppsammanhållning också skulle innebära hedersvåld och hedersmord, våld mot räddningspersonal, parallella rättssystem, tvångsgifte, månggifte, klanvälde eller krav på lagar mot hädelse.
Man tänkte sig snarare pikanta maträtter, ovanliga språk, sång i udda skalor och folkdans i färgglada dräkter – kultur som exotiska inslag. Mot det kan principiellt invändas det är talande i sig ifall man från politiskt håll inte kunde föreställa sig att kulturbevarande och etnisk sammanhållning kunde ta sig betydligt mindre sympatiska uttryck."---

"Stöd till kulturbevarande blev klanvälde" (GP)

Mer om klansamhället:
http://politik.ifokus.se/discussions/56dc4b1bce12c44eb8000b43-parallella-samhallen

Anmäl
2017-10-14 09:43 #56 av: Carpinus

Inte IS-bidrag visserligen, men ett exempel på rundhänta bidrag bara mottagaren är den rätta: Göteborgs kommun tycks inte ha dragit några konsekvenser av det famösa kamelprojektet i Angered, utan fortsätter med vad som insatta bedömare kallar konstlade projekt. Här har man slagit sig i kompanjonskap med Migrationsverket:

"Arabiska kulturföreningen i Göteborg har beviljats 581 000 kronor från Migrationsverket och 180 000 kronor från Göteborgs stad för att hjälpa tio kvinnor att återvända frivilligt till Syrien genom att lära dem driva företag som köper in och säljer konsthantverket aghabani.

Ytterligare ett mål med projektet är att de som inte återvänder, bevarar kontakten med hemlandet och lär sig företagande som är till gagn även i Sverige."---

"Gun Holmertz, verksamhetsansvarig på Caritas och som arbetat i många år med flyktingar, är mycket kritisk till det nya projektet.
– Det är helt otroligt dumt. Det här är bara ett av alla konstlade projekt som främst skapar jobb åt svenska projektledare, även om de säkert vill väl. Integration och invandring är en gigantisk industri i Sverige och man kan fråga sig hur mycket av det som faktiskt hjälper själva flyktingarna."----

GP

"Integration och invandring är en gigantisk industri i Sverige" - ja, det verkar inte bättre...

Anmäl
2017-10-17 17:30 #57 av: Carpinus

#54 Frilansjournalisten Sofie Löwenmark välkomnar i ett debattinlägg i GP exponeringen på den nazistiska rörelsen i Sverige, men anser att radarn borde ställas in för att även fånga upp aktiva i de  islamistiska extremiströrelser som verkar i landet.
Löwenmark skriver bland annat:

"Dawah som betyder ”kalla” eller ”bjuda in” till islam, är en sorts islamisk mission. I Sverige såväl som i många andra europeiska länder har dawah blivit ett sätt för radikala salafister att locka människor till sin extremistiska miljö."---

"Men det är uppseendeväckande att dessa personer under så lång tid har kunnat verka – uppenbarligen utan att det ger något utslag på svenska mediers radarskärmar – trots ett budskap som varje anhängare av demokrati och frihet borde reagera starkt mot."---

"Ett antal av personerna som är engagerade i dawah i Göteborg, liksom i övriga landet, har hyllat IS på sociala medier. En välkänd föreläsare i salafistiska kretsar är Abdel Nasser El Nadi från Göteborg, även kallad Abo Talal. En uppsjö av bilder från föreläsningar och aktiviteter genom årens lopp visar att Abo Talal rör sig i kretsen av Sveriges mest radikala predikanter. Inte minst radikala Gävle moskés omskrivna ”IS-imam” Abo Raad. Ett protokoll som har legat på Gävle moskés hemsida visar att de två också har suttit i ett sharia-råd tillsammans."---

"Men man har inte bara från statliga myndigheters sida struntat i den expertis som faktiskt finns. Dessutom har man med skattemedel finansierat extrema föreningar och moskéer som sprider ideologin. Saken har inte heller blivit bättre av att de personer som uppmärksammat den radikala islamismen inte bara fått räkna med hot från extremisternas sida, utan också fått sina motiv och avsikter ifrågasatta i den offentliga debatten."---

http://www.gp.se/nyheter/debatt/islamistiska-extremister-smiter-under-radarn-1.4737977

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.