Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1475 ggr
[Carpinus]
6/5/15, 9:04 PM

"Jag vill ha en ursäkt och inte en ceremoni"

_"Året var 1989 och vi hade just anlänt till Sverige som politiska flyktingar för att söka asyl. Vi var i mål. Trodde vi. Men nej, i det nya landet var vi inte alls välkomna. Ett utvisningsbeslut satte i gång ett nytt helvete."---

"Till slut fick vi uppehållstillståndet som kändes som ett okej ni kan väl få stanna. Och efter fem års väntetid fick vi ett svenskt medborgarskap. Så en dag damp det märkligaste brevet ner i vår brevlåda. Det var en inbjudan till en välkomstceremoni. Den 6 juni kallades alla nyblivna svenskar till kommunhuset för att få ett diplom och höra ett välkomsttal.
Jag förstod ingenting. Först gjorde staten allt i dess makt för att bli av med oss. Och nu skulle vi delta på en välkomstceremoni? Och liksom idrottsmän som hade vunnit en tävling få en medalj? Är det ingen som ser ironin?"---

"Grattis för att du inte blev en av de tusentals flyktingar som Sverige tvångsutvisar till farliga länder varje år. Grattis för att du inte väcktes mitt i natten och släpades i väg med hjälp av svenska statens våldsmonopol till Arlandas flygplats. Grattis för att du tog dig igenom allt detta och därför välkomnar vi dig i dag."---

"Att söka asyl var allt annat än en dans på rosor. Ska det uppmärksammas kanske en ursäkt hade suttit bättre än en ceremoni."_

Ur gästkrönika i Aftonbladet av Somar Al Naher

Tidigare studieombudsman på SSU-förbundet och politisk sekreterare i Stockholms stadshus. Vikarierade ledarskribent i Aftonbladet 2013-2014.

Annons:
[Carpinus]
6/5/15, 9:06 PM
#1

Kanske det? Vad sägs om att byta ut medborgarskapsceremonierna på Nationaldagen mot en kollektiv ursäkt från svenska folket till alla som vi hämtat hit med våld och tvingat att stanna här?

[tk1971]
6/5/15, 9:11 PM
#2

Där har vi det igen. Invandrare måste vara så in i he***te tacksamma. Jag tycker han har en poäng där.

Sarah
6/5/15, 9:18 PM
#3
[Carpinus]
6/5/15, 9:21 PM
#4

#2  "Måste" invandrare vara tacksamma? Man har sitt fria val att välja ett annat land, man kan tacka nej till att bli svensk medborgare, eller, om man så vill, avstå från ceremonin men bli svensk medborgare ändå. Det skulle respekteras och inte väcka någon uppmärksamhet alls. Men väljer man att stanna och bli svensk medborgare så finns det knappast någon anledning att som tillhörande det politiska etablissemanget  begära en ursäkt  tjugofem år senare. 

Att nedvärdera medborgarskapsceremonin är i första hand ett förringande av de invandrare som faktiskt ser fram emot att vara med om den. Jag tror att de är fler än de som ser det som något slags bestraffning.

[tk1971]
6/5/15, 9:33 PM
#5

#3: nu var det ju inte det som var poängen. Kan du avgöra kön på alla utländska namn du hör? #4: jag har ingen aning om vad du vill säga med ditt inlägg. Dock så framgår det ofta att svenskars ovilja mot utlänningar till stor del har att göra med att de vill se tacksamhet över att de fått förmånen att komma till detta land som dryper av mjölk och honung. Det synsättet skvallrar om en bristande förmåga att sätta sig in i andra personers situation. Ja, jag pratar om den rent mänskliga aspekten, inte kronor och ören som folk ofta reduceras till. Skulle det kännas bättre om de tog av sig mössan, bockade och kröp i stoftet? Är det det han/hon ska göra istället för att ha mage att komma med (logisk) kritik?

[Carpinus]
6/5/15, 9:41 PM
#6

#5 Jag tror att de som kommit hit till väldigt stor del är människor som gjort ett val och som kan tala för sig själva utan att behöva beskäftiga svenskar som vet precis hur allting ligger till och propsar på att vara deras talespersoner. 

För övrigt tror jag inte att det är de som bor i Sverige som tror att landet "dryper av mjölk och honung" - det är de som vill hit som tror det. Det märker man ju på alla besvikna reaktioner över hur det faktiskt ser ut på de asylboenden de kommer till.

Annons:
[tk1971]
6/5/15, 9:44 PM
#7

#6: vem menar du? Om det är mig du menar så är jag inte svensk. Serru, jag har invandrarbakgrund så jag tror mig veta vad jag pratar om i den här frågan - bättre än många svenskar.

[Carpinus]
6/5/15, 9:49 PM
#8

#7 Ja, det har framgått  att du tror dig om det.

[julatopp7018]
6/5/15, 9:54 PM
#9

#2 Vem påstår att invandrare ska alltid vara tacksam?

#7 Om du inte visste att inlägget var ett citat från en kvinna hur ska man veta vilken bakgrund du har?

Sarah
6/5/15, 9:54 PM
#10

#5 visst ot, men när jag inte kan avgöra kön så antar jag ingenting heller.

[tk1971]
6/5/15, 10:00 PM
#11

Jag har en hel del erfarenheter som de flesta svenskar inte har. Därför ser jag inte så enögt på saker. Nu har jag sagt mitt i den här tråden, jag orkar inte svara på oväsentligheter.

[Carpinus]
6/6/15, 10:24 AM
#12

Mohamed Omar svarar Al Naher:

"Hon vill ha en ursäkt för att de tvingades utså en förnedrande ”process”. Den var ju ingen ”dans på rosor”.

Jag blir provocerad; jag som har en invandrad biologisk far, en invandrad adoptivfar, tre invandrade adoptivsyskon och en invandrad hustru. Jag deltog i en sådan där ceremoni när min fru blev svensk medborgare 2005. Det var på Slottet i Uppsala. Den var fin och värdig. Det var ett bra sätt att visa att medborgarskap betyder något. Det är inte bara ett papper. Vi sjöng nationalsången. Sedan barnsben hade jag fått lära mig att nationalsången är töntig, men den dagen kändes den meningsfull.

Det sägs ofta att svenskar är konflikträdda och inte gärna säger vad de tycker, särskilt när de har en avvikande åsikt. Jag tror det ligger någonting i det. Tyvärr verkar det som om Somar Al Naher och vissa andra har tolkat denna tystnad som ett frikort att vara hur fräck man vill."---

"Undersökningar visar att vi svenskar hör till de minst rasistiska folken på jorden. Betydligt mindre rasistiska än folk i Syrien, Jordanien, Egypten och andra arabländer. Somar kommer från Syrien och i sin presentation på Twitter skriver hon att hon har sitt hjärta i hemlandet. Jag tycker att hjärtat framför allt ska vara i det land där man är medborgare."---

[sanna70]
6/6/15, 10:32 AM
#13

Håller med Muhamed, varför provocera hela tiden och mucka gräl. . 

"Men hur icke-rasistiska svenskarna än är, är de trots allt bara människor. Somars fräckhet tycks sakna gräns, men svenskarnas tålamod har en gräns. I en färsk opinionsundersökning genomförd av Demoskop uppger 58 procent av svenskarna att de tycker invandringen är för stor. Min gissning är att artiklar av Somars typ inte kommer att minska den siffran."

Annons:
Emo
6/7/15, 1:11 PM
#14

Inte konstigt att SD ökar med sådan hjälp (av Somar Al Naher).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sarah
6/7/15, 2:01 PM
#15

Jag förstår hur hon tänker, utan problem. Det ÄR konstigt att först behandlas som skit och förnedras när allt man vill är att rädda sitt liv, för att senare bli kallad till cermoni. Det borde inte vara så svårt att säga att, ja vi har inte en human process. Folk ska inte behöva vara tacksamma att förnedras och bli behandlade som tredje gradens människor. Att vara glad över Sverige säger inte emot att Sverige kan vara skyldig vissa en ursäkt. Somar är för övrigt en av de bästa människor jag känner. Hon har gjort mer för utsatta i Sverige än de flesta.

Emo
6/7/15, 2:48 PM
#16

1989 hade de kanske lite mer tid att kolla upp asylsökande.
Här är två trådar på Politik, som belyser hur svårt många kvinnor som flytt från förtryck nu har det på grund av att förtryckare beviljas asyl utan att få veta (eller bryr sig om) hur man ska leva i Sverige.
Det verkar inte finnas tid (eller intresse) att skydda dem vi redan låtit få skydd undan förtryck.

Läs gärna denna och jämför:

http://politik.ifokus.se/discussions/556c8fa98e0e7415bf001aaa-fundamentalismens-skugga-allt-tyngre-over-husby?discussions-2

Hur ska Sverige och svenskarna göra?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Hubert.prp
6/7/15, 2:59 PM
#17

Hur man än gör, så är det alltid (ofta) någon som påpekar att man gör fel. Det märkte jag mycket tydligt här:

http://pyssel.ifokus.se/discussions/521897b1ce12c47211002089-en-fabel-berattad-av-hubert?participating-3

Man får göra det bästa man kan.

[Carpinus]
6/11/15, 8:38 PM
#18

_"Somar Al Naher är numera ökänd efter sin ledarkrönika i Aftonbladet dagen före nationaldagen där hon kallar medborgarskapsceremonier ett ”hån” kräver en ursäkt av Sverige för att hennes familj fick vänta för länge innan de fick asyl. Vi är många som undrar hur det står till med Somar, ja, vilken typ av mentalitet präglar en sådan människa? En ledtråd får man på Twitter.
I en tweet uppger Somar att hon helst skulle vilja kalla en meningsmotståndare med invandrarbakgrund för ”svin”, men nöjer sig med den i hennes mening mildare förolämpningen ”husinvandrare”. Vad är det? Det är en invandrare som känner sig som en del av det svenska vi:et."---

 "Min pappa är en husinvandrare. Min biologiske far var iranier, men när jag talar om min pappa syftar jag alltid på min adoptivfar från Kenya. Han kom som Sida-stipendiat till Uppsala i juni 1966 för att studera marklära vid geovetenskapliga institutionen.
När Somar föraktar ”husinvandrare” är det min pappa hon föraktar. Han har alltid velat det här landet väl och känt att det som är bra för Sverige också är bra för honom. Om Sverige brann skulle han inte ropa ”deras land brinner” och springa iväg. Han är inte slav. Han är en jämlike.
Den som har gjort sig ett hem i Sverige vill och vågar investera tid, pengar och känslor. Man vårdar sitt hus och sin trädgård. Man kanske till och med bygger ut. Att vara en ”husinvandrare” är inte att förneka sin identitet – det är att bejaka sin identitet som svensk."_

Mohamed Omar på "Det goda samhället"

[Carpinus]
6/18/15, 9:20 AM
#19

_"Tacksamhet. Det är ett bestående intryck jag fått av mina föräldrar när de berättar om sin emigration till Sverige. ”Vi fick pengar och husrum, en start på livet” har jag hört så många gånger att jag knappt kan räkna dem."---

"Otack är världens lön däremot. Som när ledarskribenten på Aftonbladet Somar Al-Naher reflekterar över medborgarskapsceremonierna som kommunerna numera har förbundit sig att ha för nya medborgare. Nej, Sverige ska be om ursäkt till dem som genomgått kämpiga asylprocesser menar hon. Det land som per capita tar emot flest flyktingar i Europa ska inte slå sig för bröstet när andra länder duckar, Sverige ska buga, bocka och helst be om ursäkt. Landet vars medborgare sliter för en fantastisk välfärd som garanterar dess invånare gratis sjukvård, skola, högre utbildning, äldrevård och allt däremellan ska be om ursäkt."---

"Somar Al-Naher ger uttryck för en tidstypisk kultur av berättigande, fylld av krav, fullkomligt i avsaknad av perspektiv eller ödmjukhet. Man kan alltid glädjas av att hon befinner sig i minoritet bland alla dem som gjort Sverige till sitt nya hem under de senaste decennierna."_

(Ovanstående är ett utdrag från ett inlägg av Adam Cwejman i  ledarbloggen på GP för 14 dagar sedan. Ledarbloggen har under en tid varit borttagen från GP på grund av arbete med ny siddesign, därför har jag inte kunnat citera inlägget tidigare.)

Upp till toppen
Annons: