Annons:
Etikettkultur
Läst 2016 ggr
[Carpinus]
2015-06-05 22:49

"Nationaldagen - enar den eller splittrar den?"

"För amerikaner, norrmän och fransmän är nationaldagen helig. Men här i Sverige går meningarna isär: Delar nationalismen upp människor i hudfärg och religion eller kan den rentav fungera som ett kitt? – Tidigare förknippade jag nationaldagsfirandet med inskränkthet, rasism och främlingsfientlighet som bidrog till att skapa ett "vi och dem". Det kändes inte relevant och rätt att fira. Men nu har jag börjat göra det, säger Qaisar Mahmood, författare och chef för kulturmiljöavdelningen på Riksantikvarieämbetet."---

Expressen

-----------

Vad tycker du?

Annons:
Yellow12
2015-06-05 22:58
#1

Random fakta: Inte många i Sverige kan nationalsången hahah… (including me)

[Carpinus]
2015-06-05 23:33
#2

#1 Jag skulle nog kunna traggla mig igenom den, men så mycket mer är det väl inte. Fast lika bra är kanske det - ser i en krönika att "den är ett hån mot alla som kämpar för att få leva och dö i Norden".

Så nu vet vi 1/ att vi bör be nya medborgare om ursäkt på nationaldagen,  2/ inte håna någon genom att sjunga nationalsången, och dessutom är det ju 3/ dags att ta bort korset på den svenska flaggan. (Vad vi skall ha istället, hammare och skära eller en halvmåne,  den saken är väl inte riktigt klar ännu.)

Det skall förresten bli regn på nationaldagen hörde jag.  Apropå symboler….

Em_
2015-06-05 23:35
#3

Eftersom alla är så upprörda av alla möjliga olika anledningar så skulle jag säga att den splittrar mer än den enar. Men det är ju inte nationaldagens fel att den blir slagträ i diverse debatter.


[Carpinus]
2015-06-05 23:43
#4

Professor emeritus Sven-Eric Liedman har sin uppfattning klar enligt GT:

"– Ingen tog upp risken med nationaldagar. I många länder är det här ju dagar när människor jagar folk med annan härkomst. Ingen tittade på nationalismens faror. Man såg det bara som ett trevligt jippo med kung och ballonger.

Så när Sven-Eric Liedman fortfarande jobbade struntade han i nationaldagen.

– Jag hade seminarier och föreläsningar på universitetet som vanligt.

Och hur ska du fira årets nationaldag?

_– Jag kommer inte att gå med några fanor! Jag ska hålla föredrag om Ivar Johnsson, skulptören som gjort Sjömanshustrun vid Sjöfartsmuseet. Han kommer från en liten ort i Skåne i närheten av Degeberga där vi har vårt sommarhus, slutar professorn."
_

Ja, vi lever ju i ett fritt land, där vi kan välja att  fira (s)om vi vill. Kanske kan det vara något att fira?

Tusen
2015-06-05 23:54
#5

Tänk om man skulle kunna få vara stolt över det land man bor i. Oavsett om man är född i Sverige eller om man kommit hit från något annat land. Varför inte se det som ett kitt som gör att vi tillsammans sjunger nationalsången, firar flaggan, firar att vi bor i ett bra land som sluppit krig i 100-tals år. Låt oss vara glada och stolta tillsammans över det land vi tillsammans byggt upp och kommer att fortsätta bygga tillsammans till det "bästa"landet i världen att leva i.
Jag kan nationalsången och tycker det är tragiskt att man inte lär sig den och att man är stolt över sitt land. Jag kan inte påminna mig om något annat land som har de "problem" som ni tar upp. Är det svårt att vara stolt över att bo i detta fina land som vi kallar för Sverige?

[Carpinus]
2015-06-06 00:00
#6

#5 Det är just den saken diskussionen gäller.

Annons:
gruvel
2015-06-06 13:05
#7

I mångfaldkulturens och identitetspolitikens land här känns detta firande onödigt och föråldrat.  Hade förr ett par grannar som med små svenska flaggor på väg in till Skansen 6/6 provocerade andra passagerare med rötter på annat håll.  Skarp ordväxling,  otrevlig stämning. Bättre ligga lågt denna dag.

Farwuq
2015-06-06 13:08
#8

Vi i Skåne bry oss inte. Gustav Vasa var aldrig kung av Skåne, varför skulle vi fira hans dag?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
2015-06-06 13:35
#9

Eh..Sveriges riktiga nationaldag är midsommar.. vilket politiker schabblat bort genom att göra det till en arbetsdag för de flesta år!

Iallafall är midsommar en sedan lång tid en nationell högtid.. som borde firas så som den bör!

Såå jag är för att flytta nationaldagen till midsoommar av urgammal sed oavsett vilket datum den infaller på.. då är vi iallafall unika!

Hela iden med nationaldag som fast datum i Sverige är befängt.. är att anta utländska traditioner.. har vi alldrig haft dessa skall de heller alldrig införas!

Att välkommna och göra en ceremoni av nya medborgare passar sig bäst på denna dag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralph
2015-06-06 13:40
#10

Helt idiotiskt med 6/6.
En korkad Stockholms grej, av skeva politiker.
Midsommar skulle sitta bättre och skulle nog accepteras av både jämtar och skåningar.

[Jimmy.L]
2015-06-06 14:17
#11

Nationaldagen blir ju som man själv formar den. Städer och kommuner borde ju ta tillvara på dagen och samarbeta med olika föreningar, försvarsmakten eller hemvärnet, räddningstjänsten. I Norrland flyger idag tex ett gäng JAS över flera städer samtidigt man har föreningar som visar upp sin verksamhet, musikkår, utställningar, marknader. Jag besökte Mariefred i Sörmland där hade man ångans dag samt torgförsäljning från lokala produkter samt visade upp bilar. 

Detta är ju inte bara en Stockholmsgrej jag vet att man i Norrland har en förening som varje år åker med militära fordon på gatorna och har gjort det som en tradition.

Farwuq
2015-06-06 15:59
#12

Här är det ganska segt med firandet. Vi kan vår historia och vi är inte särskilt glada för alla "Karlar" till svenska kungar. Karl XI står längst ner på listan.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ralph
2015-06-23 08:10
#13

Påfundet med nationaldag i detta här landet är ett idiotiskt påfund.
Om vi inte känner oss som ett enat folk med enat ursprung, varför ska vi då fira?

Jag förstår motståndet - rent av äcklet - som te.x. skåningar känner. Liknade känslor finns nog i Jämtland och på Gotland.

Annons:
[Göstage]
2018-06-05 13:02
#14

Dags igen, och svenska folket störtar sig ut på gatorna med flaggorna i högsta hugg. Nej visst, det är ju Norge det…

https://www.aftonbladet.se/hushem/a/a2xnwA/sa-kan-du-fira-6-juni

PS. Grattis Danmark på grundlagsdagen! D.S.

[Hayabusa]
2018-06-05 13:15
#15

#14 Det finns inget "svenskt" vilket, ju, innebär att det inte heller finns något att fira. Själv ska jag jobba…👍

Farwuq
2018-06-06 09:57
#16

Jag firar den absolut inte.
Varför ska jag fira en utländsk kung?
På kolonin hissar jag den skånska flaggan och försöker glömma allt storsvenskt trams.  

🤮

Politikern försöker pådyvla oss något vi inte vill ha.
Jag är skåning, punkt slut. Svenskarna är de som bor där uppe i norr.
De kan fira vad f*n de vill, men jag tar inte deras kungar som min.
😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
2018-06-06 14:57
#17

Nationaldagen firade jag genom att sova till tio!

Oså till det där med nationaldagsfirande över huvudtaget.. vi bör helst inte anamma olika utländska seder in absurdum!

Meen, iomed att vi är en del av världen/EU, litta annat.. och de flesta har lixom något att fira även om vissa utav våra grannländer firar självständigheten från oss så får vi på något sätt anpassa oss!

Sådå får vi väl hitta på något datum.. hur svårt kan det vara?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
2018-06-15 16:38
#18

#16 Nej, det finns ju bevars annat att fira, enligt SVT Skånes rubrik: "Nu är ramadan slut -så firar Malmöborna".

[Hayabusa]
2018-06-15 17:04
#19

#18 Åh, där har vi en äkta högtid 👍 Annat än allt "Svänskt hitte-på"…

Zepp
2018-06-16 16:18
#20

#18

Mnjae.. även om jag själv skulle kunna tänka mig.. i brist på bättre fira Eid al fitr som nationaldag.. problemet är detsamma som med vår riktiga nationaldag dvs midsommar, de bägge infaller på olika datum olika år!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2018-06-16 16:24
#21

#19

Det svenska hittepået skulle då vara midsommar?

Som har långa anor.. typ sedan asatrons tideålder!

Iallafall så har vi fettisdag före fastan.. sen så fastar alla kristna iallafall i en vecka.. grejen är väl att det inte finns några kristna längre.. förutom de som är anställda inom de olika kristna kyrkorna?

Eh.. förlorar de då jobbet om de inte följer den kristna övertygelsen.. näe, de har ju anställningstrygghet/MBL och liknande/kollektivavtal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralph
2019-01-10 07:02
#22

Si sådär fem månader till.

LBB
2019-06-04 20:14
#24

Patriotism brukar inte leda till tråkigheter. Däremot nationalism… Att vara patriot är att ge till sitt land, nationalism leder ofta till det motsatta.

Cragan
2019-06-05 11:34
#25

#24 nationalism i sig är inte så farlig det är när den kombineras med annat som när det blir etnonationalister det är då den blir fruktansvärt dålig

LBB
2019-06-05 18:16
#26

#25 peka gärna på positiva saker med nationalismen…för det som är positivt brukar egentligen kunna betecknas som patriotism. 

Man älskar sitt land, gör sin plikt gentemot landet det är patriotism.

Carmarino
2019-06-06 12:48
#27

Mest stolta över Sverige är invandrarna, särskilt de utomeuropeiska. De firar nationaldagen oftare än infödda svenskar.

https://www.expressen.se/nyheter/majoritet-av-invandrare-ar-stolta-over-sverige/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Farwuq
2019-06-07 20:28
#28

Varför ska vi i Skåne fira Gustav Vasa, han har aldrig varit vår kung, snarare var han vår fiende.
Hela konceptet är en typisk "Stockholms grej" utan någon förankring.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gudilondon
2019-06-07 21:56
#29

Jag tycker att midsommarafton (den riktiga) ska vara vår nationaldag, då sommarsolståndet tar plats, antingen den 21 eller 22 juni. Då firar ju svensken oavsett om han/hon är från Lappland eller Skåne.

Farwuq
2019-06-08 07:33
#30

#29 Betydligt bättre än någon elak kung.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2019-06-08 09:02
#31

#28 Instämmer.

[Göstage]
2020-05-20 12:51
#32

I år blir det på grund av corona inget nationaldagsfirande i större skala i landet, och som det ser ut gäller samma sak för större offentliga midsommarsammankomster.

https://www.expressen.se/nyheter/kungligt/kungafamiljens-historiska-tradition-bryts-inget-nationaldagsfirande-pa-skansen/

[Göstage]
2020-05-20 16:20
#33

#32 Nationaldagen blir alltså annorlunda i år, kanske inte bara i sin utformning - möjligen har coronan för en tid framöver förändrat synen  på våra nationell identitet och behovet av att i högre grad tillgodose egna intressen istället för viljan att ständigt vara en internationell aktör i för trång kostym?

Även om EU-flaggorna kom till heders på pressträffen med statsministern med flera idag så har annars de svenska flaggorna synts i ensamt majestät i bakgrunden på träffarna mellan regeringen och media, och på ministrarnas rockslag och koftor ha vi sett den svenska flaggan trona.  

Vad innebär det för budskapen vi kommer att få höra från kungahus och regering den 6 juni - blir det en trendbrott, eller kommer man att fortsätta försöka förändra dagen till en mångkulturell happening? Säg mig var vi står!

Carmarino
2020-05-20 16:34
#34

#33 Skulle tro att en av anledningarna till att vi inte firar Nationaldagen särskilt mycket i Sverige är att den används till att fira alla andra länder utom Sverige. Därför är midsommarafton mycket mer "nationaldag" än den 6 juni.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Göstage]
2021-06-06 09:51
#35

#0 Frågan kvarstår.

[Hayabusa]
2021-06-06 09:53
#36

#35 Landet Sverige drar åt olika håll, mer och mer.

Pyttelite
2021-06-08 13:42
#37

#34: Hur menar du att flaggans dag inte handlar om Sverige?

Är det fel att man välkomnar medborgare som fått svenskt medborgarskap?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2021-06-08 15:12
#38

#37: Nej, det är inte fel att välkomna medborgare som fått svenskt medborgarskap. Det är inte det jag menar.

Här i stan har nationaldagen firats genom att alla länder har fått "visa upp sig" just på Sveriges nationaldag. Det tycker jag är fel dag att göra det på. Det är ungefär som om jag firade min födelsedag, men att istället för att fira mig så firades alla gästerna istället. Vi kan ju fira andra länder vilken annan dag på året som helst, så varför måste det göras just på den svenska nationaldagen?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2021-06-08 15:39
#39

#38: Då förstår jag din kommentar bättre - har aldrig varit med om sådant firande.

Mer att det varit fokus på knätofs och fanor och några framträdande av såväl unga som gamla.

Måste nog säga att jag inte riktigt förstår tanken isåfall om det inte är fokus på det svenska iallafall en dag om året.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2021-06-08 16:09
#40

#39: Kan säga att det inte brukade vara varken knätofs eller fanor i någon större utsträckning på nationaldagsfirandet här, så därför slutade jag gå dit. Förstår inte heller tanken, för nog kan vi väl få fira det svenska åtminstone på nationaldagen kan man tycka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2021-06-08 17:02
#41

#40: Håller helt med dig även om jag inte är en knätofsfanatiker. 😀


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Carmarino
2021-06-08 17:13
#42

#41: Är inte heller någon knätofsfanatiker, men det hade ju varit trevligt med lite svenska inslag mellan allt det multikulturella på Svenska flaggans dag/Nationaldagen. 😊


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Pyttelite
2021-06-08 17:21
#43

#42: Det måste uppfattas udda om man kommer från ngt annat land.

Jag minns FN-dagen - hade passat bättre till den …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Carmarino
2021-06-08 17:24
#44

#43: Ja, verkligen. Det är många invandrare som undrar varför vi inte vill fira vår egen nationaldag. De hade gärna firat den, men i Sverige är vi ju så rädda för att fira det svenska att vi gör allt för att undvika det. Tycker också att FN-dagen hade passat bättre för att fira resten av världen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2021-06-08 17:25 av Carmarino
Pyttelite
2021-06-08 20:08
#45
Upp till toppen
Annons: