Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 3904 ggr
[sanna70]
6/16/15, 9:02 PM

Avföring mitt i stan – politikerna blundar

"Baggers har med sin kamera dokumenterat högarna: i trappuppgången, i hissen och på gator och gångvägar. En av hennes grannar berättar om hur hon har börjat ta omvägar för att slippa se folk sitta på huk och göra sina behov. En ingenjör vid Stockholms trafikkontor säger att ytorna måste desinficeras för att motverka eventuell spridning av hepatit och salmonella.Ingenstans i artikeln nämns något om vilka det är som bajsar. Trots att många läsare nog tar för givet att det huvudsakligen handlar om tiggande EU-migranter."

**http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/avforing-mitt-i-stan--politikerna-blundar/
**

Annons:
Huygens
6/16/15, 9:05 PM
#1

Hur i all världen kan dom komma på idén att bajsa i en hiss? Är dom inte rädda för upptäckt?

[sanna70]
6/16/15, 9:07 PM
#2

Med tanke på vilka "ytor" dem har valt så verkar dem inte bry sig nämnvärt om vart dem uträttar sina behov.

Huygens
6/16/15, 9:31 PM
#3

Hmm… Det kan ju också vara någon som är psykiskt sjuk.

På 1960- eller 70-talet fanns det en soldat (?) som kallades The Mad Shitter och som bajsade överallt på en amerikansk militärbas i Tyskland, inklusive i tvättmaskiner och i köksutrustning. Han påträffades aldrig och bajsandet pågick över lång tid. Vid ett tillfälle hade han skrivit ett brunt meddelande, ungefär: "Anyone can shit on the floor, but it takes a real man to shit in the ceiling."

Tydligen hade han lämnat bajskorvar i taket och i belysningsarmaturen inne hos ett befäl. The Mad Shitter var även förtjust i att bajsa i officerarnas skrivbordslådor.

Så man kan inte utesluta att det är något annat bakom det som händer i Kista. En person som blir lite tokig kan börja med mycket konstiga saker och jag hoppas att polisen inte ignorerar detta utan kollar att dom inte har att göra med en mentalt störd individ som kan göra ännu värre saker.

[sanna70]
6/16/15, 9:40 PM
#4

Det handlar om tiggare. .

"Här finns ingen nolltolerans från de ansvariga för ordningsmakten, utan tvärtom största tolerans. Det offentliga rummet är numera belamrat med sopsäckar, madrasser, filtar och varuvagnar. Och, som sagt var, med bajshögar.Jag vill absolut inte ha något tiggeriförbud. Men den utbredda flatheten inför de problem som följer i tiggeriets spår riskerar att få allvarliga konsekvenser. När kommun och stat sviker kan vi få en situation där människor börjar vilja "ta saken i egna händer".

Magi-cat
6/16/15, 9:51 PM
#5

"När kommun och stat sviker kan vi få en situation där människor börjar vilja "ta saken i egna händer".

Vad menar vederbörande (och ni som håller med) att kommun och stat ska göra för att inte "svika"?

(Resten låter nästan som ett indirekt hot. )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Huygens
6/16/15, 10:10 PM
#6

#4 Jag undrar om det är tiggare, verkligen.

Läser man på nätet kan det vara många andra som kan göra mycket konstiga saker, allt från tortyroffer på Guantanamo, över soldater med krigspsykoser på baser och mentalinstitut, till galna fångar på amerikanska fängelser.

Tiggare vill normalt sett inte få folk emot sej, då uteblir pengarna. Jag skulle verkligen fundera över vem som bajsar på golvet i trappan och i hissen inomhus.

Svensk psykvård är sådär.

Annons:
[Jimmy.L]
6/17/15, 7:14 AM
#7

#5 Folk har attackerat dom som tigger tidigare och risken är att det blir fler attacker när människor läser om hur vissa tiggare beter sig. Redan nu kommer det rapporter om att det utförs med attacker mot tiggare kring Kista där artikeln är ifrån

#6 Det är tiggare som ligger bakom detta är samma problem på andra ställen i Stockholm och andra orter. Här i min stan ligger det fullt med avföring under en bro som tiggarna bor vid. Och stanken är kraftig vid varmt väder.

Magi-cat
6/17/15, 7:21 AM
#8

Skruvade människor som attackerar de som har det sämst.😮

Samtidigt är det otäckt med det här underliggande hotet som tycks komma upp allt oftare. "Nu så, nu finns det risk för attacker."

Hörde det igår också på TV, Italien i kris efter att dessa flyktingar som vågar allt, precis allt, för ett bättre liv i Europa. Och folk som "nu finns det risk för…"

Något måste göras och resurser måste delas, men hot löser verkligen inga problem!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
6/17/15, 7:32 AM
#9

#8 Ja det är helt klart fel att använda våld mot andra människor.

Jag hoppas att regeringen ger kommunerna och markägarna mer stöd till att kunna avhysa EU- migranter från olämpliga platser där dom slår läger.

Magi-cat
6/17/15, 7:52 AM
#10

#9 Eller hjälpa dem till ett värdigt liv. Med möjlighet till toaletter och hygien.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
6/17/15, 8:00 AM
#11

#10 Det gör vi genom projekt i Rumänien. Våra egna hemlösa trängs undan i städer som Stockholm och utsätts för våld och hot. En hemlös berättade att från Stockholm Central och ca 1,5 km runt om där är det för farligt nu mer att sova då EU-migranterna tar över området helt och alla andra hotas han tvingas sova på en trappa i Gamla Stan.

Magi-cat
6/17/15, 8:15 AM
#12

#11  Inte förrän nu har en enda (praktiskt taget) öppnat käften för de hemlösa eller för Faktum-försäljarna eller för romerna eller för de behövande "på plats" i Rumänien. 

Det var ju bra att de kom, tiggarna, så ögon öppnades. Hoppas det inte bara är bekvämt munväder för att det alltid finns någon ännu mer utsatt man kan sparka på.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
6/17/15, 8:38 AM
#13

#12 Hur menar du nu? Det har funnits projekt i Rumänien i många år för att hjälpa utsatta. Romerna har tidigare sökt sig till andra länder för att jobba men när jobben försvunnit har dom sökt sig hit för att tigga. Och inte alla romer har råd att ta sig hit dom fattigaste har inte råd med varken bil eller bussbiljett hit.

Romerna själva slåss med varandra eller hotar för att få den bästa platsen att tigga på i Sverige. Det finns en tydlig trend som romerna själva berättar om och det är att folk ger dom mindre pengar än förut förut kunde dom tjäna upp mot 80 kr dagligen i dag om dom har tur 20 kr. Desperata människor tar till desperata metoder det får våra egna hemlösa erfara när dom blir knivhotade och bortjagade från sovplatser på gatorna. 

Det finns två saker vi kan göra antingen blunda och låta det fortsätta med tiggeri vilket kommer leda till fler fall av brott mot tiggarna och dom i sin tur begår brott. Eller så sätter vi press på EU och länderna som dessa kommer i från och kräver att dom börjar ta hand om sina medborgare.

Annons:
[sanna70]
6/17/15, 9:17 AM
#14

"Det är fel när tiggeri ses som en framtidsmöjlighet. Ger man pengar till tiggare så är det bara ännu fler som satsar på det, trots att det är förnedrande för dem. Dessutom tror jag att det följer en del kriminalitet i spåren av tiggeriet, säger han."

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.4073633-spi-vill-se-ett-forbud-mot-tiggeri

[Carpinus]
6/17/15, 9:18 AM
#15

Det är inte bara i stan som tiggarna sätter sig på olämpliga ställen och uträttar sina behov. I ett strövområde jag brukade gå uppstod en bosättning där de boende sket rätt på promenadstigen. (Några hundar var det inte frågan om, för de brukar inte torka sig med papper.) Skrev om det i en tråd tidigare någonstans, och jag är inte det minsta förvånad att samma fenomen förekommer i tätbebyggt område också.

[Carpinus]
6/30/15, 11:36 AM
#16

"Det var förra veckan som kyrkogårdschefen skickade ett mejl till Malmö stad och polisen om att arbetsmiljön på Sankt Pauli-kyrkogårdarna är ohållbar. Värst är det på Sankt Pauli södra kyrkogården där arbetarna får städa undan avföring i buskarna, enligt Malte Sahlgren.

– De använder den som toalett och uträttar sina behov, tvättar kläder i våra vattenposter och våra serviceanläggningar och stjäl våra vattenkannor, säger han.

Enligt Malte Sahlgren är det EU-migranterna från det närliggande tältlägret på Industrigatan som utför sina behov i kyrkogården.

– Det påverkar ju vår arbetsmiljö. Det är ju inte så angenämt för vår personal att gå och sanera efter andras behov. Det är ju egentligen kyrkogårdsbesökarna också som blir väldigt hårt drabbade, i med att det inte finns några vattenkannor när de besöker sina gravar och behöver vattna de säsongsblommor som de har satt ut, säger Malte Sahlgren."---

SR Malmöhus

Läs även här.

Gahella
7/1/15, 9:37 AM
#17

Kanske läge att placera ut lite bajamajor på stan så det slipper bli så här?

 Kan väl inte vara så himla svårt att göra, för vem behöver inte skita och det gör man ju helst på en toalett vilket land man än kommer ifrån.

[Jimmy.L]
7/1/15, 10:04 AM
#18

#17 Kostnadsfråga och det behövs tillstånd för att ställa ut dom.

Gahella
7/1/15, 10:54 AM
#19

#18 Det kostar det här med. Och även tålamod för jag är också trött på att se den här skiten. Fick en smärre chock häromdagen när jag och en vän skulle gå ut och äta och när vi gick förbi Stureplan sitter både tiggare och narkomaner och det är så skitigt av både kiss, fimpar, spyor och spottloskor överallt. Och så ser det ut i stora delar av stan nu när förtätningen av stan är större än någonsin, och då pratar vi även om inflyttade.

Och jag delar uppfattningen om att något måste göras för jag gillar inte heller denna flathet  men vad jag förstår pågår nu samtal med Rumänien om något mer uppbyggligt än detta, för det är inte människovärdigt att vissa ska behöva tigga för att överleva. Som det är nu är det kränkande och bäddar för problem och kontroverser.

[Jimmy.L]
7/1/15, 11:09 AM
#20

#19 Självklart kostar sanering med. Att folk spyr efter en kväll på krogen är inget nytt inte heller fimpar det finner du i alla städer. 

Det kommer säkert ta några år innan dom program man satt upp för att hjälpa utsatta i Rumänien ger resultat.

Annons:
Gahella
7/1/15, 11:32 AM
#21

#20 Nej det är inget nytt vilket jag inte heller sa. För nu är det skitigare någonsin på många ställen runt om i stan, särskilt, då trycket på infrastruktur och service har ökat avsevärt och den är inte i fas med hur det faktiskt ser ut.

[Jimmy.L]
7/1/15, 11:42 AM
#22

#21 Det beror ju även på när du besöker city, sopmaskiner har ju sina fasta dagar att städa på under nätterna det går nog inte ha fler för då kommer dom boende att klaga. Har du provat att felanmäla skräpet till Stockholms stad du kan mejla, ringa eller använda dig av en app  http://www.stockholm.se/tycktillapp

Gahella
7/1/15, 11:59 AM
#23

#22 Ja det både vet och förstår jag….så då får det alltså fortsätta se ut så här med skit överallt?

För om de själva inte ser hur skitigt det är, och som du även själv klagat på, så vad ska vi göra åt saken mer än att klaga på en app tycker du?

[Jimmy.L]
7/1/15, 12:07 PM
#24

#23 Stockholm är stort det går inte bevaka alla gator varje dag och du som Stockholmare kan ju hjälpa till med att felanmäla skräp och avföring eller spya. Det kan vara rent på en gata när du går förbi 10 min senare är det massa skräp.

Gahella
7/1/15, 12:09 PM
#25

Ok, och du har själv anmält alla bajskorvar och nedskräpning själv på denna app, eller? 

Och tycker du då att de har lyssnat och gjort något åt saken?

[Jimmy.L]
7/1/15, 12:16 PM
#26

#25 Ja jag har använt mig av appen för att anmäla nerskräpning, gropar i vägen och andra saker och det funkar fast i vissa fall har det funkat mindre bra men det som inte har funkat är när man har påpekat snöröjning och sandupptagning.

Gahella
7/1/15, 12:31 PM
#27

Ok, så det funkar mindre bra vad jag förstår….

Och för att återkomma till TS så skulle jag uppskatta flera bajamajor på stan så slipper vi åtminstone den biten.

Annons:
[Jimmy.L]
7/1/15, 12:35 PM
#28

#27 Det finns toaletter kring Stureplan som du anmärkte på närmaste står om jag minns rätt i Humlegården. 

http://www.toalett.nu/ostermalm.htm

Gahella
7/1/15, 12:55 PM
#29

#28 Jag har inga som helst problem att hitta dem när jag behöver, men tack ändå 🙂

Så vad är problemet då, varför går inte folk på dessa toaletter? Är det för att det kostar, eller finns det inte lika många toaletter på andra håll eftersom de hellre skiter i trappuppgångar?

Vad tror du själv?

[Jimmy.L]
7/1/15, 1:15 PM
#30

#29 Även om migranterna är fattiga kan man uträtta sina behov på ett snyggt sätt och inte bara sätta sig i parker eller sandlådor, trapphus.

Gahella
7/1/15, 1:19 PM
#31

# 30 Håller helt med dig om det, varse det är tiggare, missbrukare eller s.k vanligt folk. 

Men om det fanns ordentligt med toaletter och tvättmöjligheter skulle en stor del av problemet vara löst. Men upplever en ovilja att lösa detta akuta problem, precis det som TS handlar om då de hellre verkar blunda för problemet än att göra något åt det, trots en massa påstötningar från många håll.

[Jimmy.L]
7/1/15, 1:25 PM
#32

#31 Det finns en massa toaletter i stan som jag länkade till sen finns det även chans att tvättmöjligheter hos stadsmissionen för hemlösa och tiggarna. Problemet är att EU-migranterna inte vill betala vad det kostar att bo bättre än vad dom gör nu. I tidigare trådar har det postas länkar att ett gäng kring Kista/Solna kunde tänka sig betala 30 kr per skalle för att bo på en camping. Finns ingen camping som skulle driva en verksamhet för dom pengarna.

Gahella
7/1/15, 1:35 PM
#33

Så då är det kanske bättre att vi skapar fler ställen att tvätta sig på och även gratis toaletter,  även om det kostar för oss, för de får ju även åka gratis på t-banan och på bussar.

Har vi något alternativ så länge vi har dem här och i väntan på att Sverige trycker på än mer på Rumänien att ta eget ansvar i detta.

Eller vad är alternativet?

[Jimmy.L]
7/1/15, 1:50 PM
#34

#33 Ska våra skattepengar läggas på EU-migranter medans skola och sjukvård måste spara? Även SL tvingas spara nu efter man sa nej till höjda biljettpriser. Sverige kan inte bli en fristad för alla som är fattiga. Våra egna utsatta är mer utsatta nu då dom hotas av migranter och tvingas överge sina sovplatser i innerstan.

Annons:
Huygens
7/1/15, 2:27 PM
#35

#30 Så länge det inte är väl dokumenterat vem som gör dessa saker tycker jag inte att man kan säga säkert vem det är. Jag hävdar fortfarande att det motverkar syftet med tiggeri att skräpa ner. Därför är jag väldigt tveksam till vissa påståenden. Det finns knappast några tiggare som vill få gåvoutdelarna mot sej.

[Jimmy.L]
7/1/15, 2:47 PM
#36

#30 Jag föreslår du besöker närmste EU-migrant läger med husvagnar/tält så lär du hitta avföring och en massa skräp. Det ligger drivor med skräp och avföring vid flera av dessa husvagnar. Fråga annars Carpinus här på sajten han har dokumenterat skräpet som dom lämnar efter sig.

Huygens
7/1/15, 2:53 PM
#37

Ok, runt deras läger kanske det finns skräp, för dom har inte sophämtning som vi andra. Men vad jag inte förstår är historierna om sandlådor och trappuppgångar, där risken för upptäckt är 1000-tals % högre och som motverkar syftet med tiggeri. Det känns inte speciellt troligt att det är sant.

Gahella
7/1/15, 3:30 PM
#38

#34 Du verkar inte se att jag håller med dig? Men frågan är vad vi ska göra under tiden på bästa sätt? Jag har också en massa åsikter om detta tiggande, och även om vår flyktingpolitik som är bäddat för problem!

Jag är en fixare i benämningen, att bita i det sura äpplet och göra det vi kan under tiden, och denna fråga är hur vi undviker detta nedskitande på stan och annorstädes i den låånga väntan på att något radikalt förändras.

Eller skriver jag i fel tråd eller nått?

[Jimmy.L]
7/1/15, 3:39 PM
#39

#37 Problemen med avföring i trapphus och i sandlådor dök upp när migranterna kom. 

#38 Enklaste sättet är att dom själva tar tag i detta. Det är inte så svårt att hålla rent där man befinner sig det är inte meningen att någon annan ska hålla på att städa efter någon som skräpar ner eller gör sina behov i trapphus, sandlådor eller vad det nu är man ställer sig/sätter sig. Vi är alla lika inför lagen och har samma skyldigheter att hålla efter oss.

[Carpinus]
7/1/15, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#36 Jo dessvärre stämmer det! Nu är jag inte ute för att dokumentera nedskräpningen, men bosättningarna ligger inte sällan i naturreservat och strövområden som jag och många andra frekventerar, och då brukar jag ta någon bild i förbifarten.

Så senast idag, då jag passerade en plats där det brukar stå ett tält. Nu var det tomt där, det verkar som ett större antal flyttat till andra sidan motorvägen av den rikliga tvätten som var upphängd på viltstängslet att döma. Men skräpet fanns kvar…

Nu varken söker jag upp eller fotograferar den mänskliga spillningen, någon gräns för den uppsökande verksamheten får det ändå vara! Men så här såg det ut idag där tältet brukar stå. Tilläggas kan att det finns soptunnor vid bilparkeringen några tiotals meter bort, och  och vid busshållplatsen som de brukar använda. Jag har dock aldrig sett dessa sopkärl fulla, men i skogen ligger det gott om skräp för samhället att ta hand om.

Gahella
7/1/15, 4:04 PM
#41

Ok, vem ska då prata med om om detta? För de själva verkar inte inse att detta förstör för dem själva, att de inte inser att det hör till god sed att plocka undan efter sig? Så för att återkomma till politiker flathet, så kanske detta vore en sak att ta tag i, förutom att man själv kan upplysa dem om saken på ett bra sätt.

Och detta att inte plocka undan efter sig själva är ganska allmänmänskligt, för skräpigt har det varit hela tiden. Men nu samlas ju en massa folk på ett ställe och då blir det därefter.

Har ni sett hur det ser ut efter svenskarna efter de varit på festival? Har själv jobbat på en festival på Skeppsholmen som volontär, och de hade en massa städare som plockade precis hela tiden. Så hade det inte varit för dem hade det sett förjävligt ut.

Annons:
Gahella
7/1/15, 4:08 PM
#42

Den här från Brovalla tex. Och där kunde du hitta hela tält, kläder och massor av skyssta grejer. Och det tycker jag är väldigt anmärkningsvärt också

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen/article17078273.ab

[Jimmy.L]
7/1/15, 4:12 PM
#43

#41 Man kan vara fattig och hemlös men ändå hålla rent det finns flera hemlösa som klarar det varför skulle inte dom klara av sådant enkel sak?

Ja jag vet hur det ser ut efter festivaler har själv deltagit på tex Hultsfredsfestivalen, Vattenfestivalen och en rad andra och vet hur mycket skräp det blir och att många bara släpper skräpet där dom står men det är inte samma sak som att sätta sig i sandlådor eller i trapphus eller skräpa ner vid naturområden.

Gahella
7/1/15, 4:26 PM
#44

Som det verkar så förstår vissa inte bättre vad vi än tycker om saken. Så vad göra är frågan? Eller ska vi bara sitta här och ondgöra oss i trådar som dessa, eller?

Jo det är precis samma för de skiter och pissar lite som det passar dem också, och vi har ingen aning om var de skiter om de själva skulle bli hemlösa, för detta problemet är inget nytt det har bara blivit värre genom denna anstormning. 

Och som sagt hade vi inte de som städade efter oss skulle det så precis lika jäkligt ut efter oss själva.

[Jimmy.L]
7/1/15, 4:44 PM
#45

#44 Det finns 3 bröder i Södertälje som bor i tält i skogen fast dom är hemlösa så skräpar dom inte ner där dom bor och har ordnat med grop för avföring som bara täcks igen när den fylls. Man behöver inte som sagt sprida avföring eller skräp överallt bara för man står utanför samhället.

Gahella
7/1/15, 4:52 PM
#46

Jag-håller-med-dig-vissa-förstår-andra- inte-oavsett-vilka-vi-är -och-var-vi-kommer-ifrån…har jag sagt massor av gånger nu, börjar känna mig jättejättetjatig.

MEN vad ska vi göra åt problemet förutom att gnälla i denna tråden är min fråga åter igen? För i min värld har vi alla ett ansvar hur det ser ut och fungerar omkring oss. Som i bostadsrätten i TS har de samlat namnunderskrifter som är ett sätt att ta tag i prpblemet.

Själv är jag en sån som plockar det skräp jag ser ute i naturen, men hittills sluppit springa på någon större skräphög i alla fall där jag bor. Och skulle inte heller ha några problem att med teckenspråk i så fall be dem plocka undan efter sig.

[Jimmy.L]
7/1/15, 5:06 PM
#47

"Men" Ja. Att ta eget ansvar tycks vara svårt istället ska andra ta ansvar det är olagligt att skräpa ner. Det är olagligt att campa mer i en dag i skogen eller på en parkering eller sätta upp tältläger. Dom vet nog om att det är olagligt efter som polisen och kronofogden besöker dessa läger ofta för att be dom flytta sig.

Gahella
7/1/15, 5:08 PM
#48

Ok, har inget mer att tillägga…

Annons:
[Carpinus]1
2/24/17, 7:10 AM
#49

"En lavinartad ökning av illegala bosättningar med EU-migranter och asfaltsläggare orsakar stora problem i Göteborg.

Tjänstemän hotas och anställda tvingas sanera sina förråd – som används som toaletter av de olagliga gästerna."---

"Personerna har bosatt sig i tält, kojor, bilar eller husvagnar på platser över hela Göteborg, men med koncentration till Hisingen. 

Det är EU-migranter från Rumänien och Bulgarien, enligt kommunens rapport, men också oseriösa hantverkare, så kallade irländska asfaltsläggare, som slår sig ner på offentlig mark."---

http://www.expressen.se/gt/illegala-bosattare-anvande-kommunforrad-som-toalett/"---

"Det löser sig", sa han som sket i vasken.

Upp till toppen
Annons: