Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2230 ggr
[Carpinus]
2015-07-07 16:28

"Visst gullas det med kommunistiska partier"

Säga vad man vill om Kjell-Albin Abrahamsson, radions gamle östeuropakorre, men han har aldrig trivts i den smala svenska åsiktskorridoren. Och att han som 70-åring fortfarande är lika frispråkig framgår av en intervju i Länstidningen Östersund.

LTZ

Annons:
[Hayabusa]
2015-07-07 20:20
#1

Intressant intervju 👍 Instämmer i det som han säger, det är så det är idag. Är personligen förvånad (eller kanske ändå inte) över hur många kan hylla kommunismen - trots de otaliga illdåd som denna ideologi har på sitt samvete.

[Carpinus]
2016-02-21 17:01
#2

_”Folkmord, förtryck, tomma slagord, ekonomisk misär, angiveri, dubbelmoral och hyckleri – så såg den kommunistiska vardagen ut. Men den svenska vänstern fortsätter att tröska sig igenom alla förnekelsestadier av kommunismens långa syndaregister. För den svenska vänstern heter debattmetoderna: tigande, lögn, hån, relativisering, förvrängning, bagatellisering."---

"AB:s val av recensent är intressant. Författaren Carsten Palmaer är en gammal bolsjevik av herostratiskt ryktbar marxist-leninistisk släkt. Fadern Gustav Johansson var en hängiven kommunist som bl a stödde Sovjetunionens inmarsch i Tjeckoslovakien och kolporterade alla stalinistiska lögner i egenskap av chefredaktör för Ny Dag. Carsten Palmaers mor Eva belönades 1983 med Leninpriset, före detta Stalinpriset, Sovjetunionens högsta utmärkelse till särskilt trofasta hundar.
 Tänk er att en bok om nazism skulle recenseras av en svensk nazist vars pappa försvarade Hitlers inmarsch i Polen och mamman fått Hitlerpriset. Tanken svindlar. Socialdemokratiska Aftonbladet är dock inte ensam om att låta en kommunist recensera en antikommunistisk bok."---

 "Det är bara att konstatera, 25 år efter Murens fall går det i Sverige fortfarande inte att med vänstern diskutera kommunismens syndaregister som massmord, fördrivning, brott mot mänskliga rättigheter och ekonomiskt armod.
 Fascist, fyllesvamlare, pissrännejournalistik – jo då, jag klarar av att sova på nätterna i alla fall. Men karaktäristiken drabbar också alla människor som tvingats leva under det diktatoriska systemet, det drabbar de över etthundra miljoner bröder och systrar som mördats av kommunistiska regimer och marxistiska gerillaförband - för deras skull ber jag om ursäkt för den låga nivån på den svenska vänsterdebatten. Själv blir jag enbart sporrad att också fortsättningsvis vara en sten i vänsterns sko."_

Kjell Albin Abrahamsson i OBS på SR

[Hayabusa]
2016-02-21 17:41
#3

#2 Intressant läsning. 

Intervju av CH Hermansson i DN 2005.10.09:

"Du hyllade Stalin i högstämda ordalag när han dog - som en genial vetenskapsman.
- Ja, det var ett vidrigt språk jag använde, avskyvärt, jag talade som partiets funktionär. Jag har beklagat det många gånger. Och jag bröt ju med det där sen, säger han. Vi hade partiskolor i öst och hade såvitt jag förstår tagit emot pengar - fast det visste jag inte då. Jag tog avstånd från allt detta, säger han."

CH gjorde förvisso avbön och man kan alltid bortförklara det med att "det var en annan tid och man visste inte bättre". Att veta bättre kan man tycka att Jerry Williams borde gör - hans agerande i SVT i programmet "Go´kväll" för dryga 5 år sedan känns sisådär:

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2009/12/21/nar-lenin-och-stalin-var-gaster-i-gokvall/

Men inte blev Jerry Williams "portad" från SVT - det var inte länge sedan han syntes i "Jills veranda".

[Carpinus]
2016-02-21 17:58
#4

#3 Ja, kanske kommer diskussionerna kring Abrahamssons bok att påminna om gamla svenska kommunisters försyndelser, något som vänstern nog helst av allt vill begrava. Här är en påminnelse från den tiden.

http://www.dn.se/nyheter/politik/osttysk-sprit-forgyllde-werners-fodelsedag/

[[eskils_]]
2016-02-21 17:59
#5

Bra rutet Kjell-Albin! Visst är kommunism och nazism precis lika avskyvärda, omänskliga, totalitära ideologier.  Det skadar inte att påminna om det ibland. Stalin lät ju mörda minst lika många människor som Hitler, har man räknat ut.

Citat ur artikeln i #0:

"– Jag tycker att det är sanslöst. Jag vet inte om det skulle förekomma i något annat europeiskt land att en människa får sitta i en timme (SVT:s Min Sanning) utan kritiska motfrågor. Anna Hedenmo bara sitter där och ler när Sven Wollter sitter där och lovprisar Stalin och Nordkorea. För mig är det vämjeligt eftersom vi aldrig skulle tillåta att någon satt i TV-soffan och lovprisade Hitler och Göring."

Såg inte det programmet själv, men nog ska väl SVT föreställa vara demokrativänligt?

[Hayabusa]
2016-02-21 18:12
#6

#5 Precis. Tycker att det är anmärkningsvärt att Jerry Williams tilläts ha Stalin & Lenin som (fiktiva) bordsgäster i SVT. Skulle det varit ok om någon valt Hitler & Mussolini?

Annons:
[Carpinus]
2016-02-22 09:47
#7

#3 Lite OT om vänsterpartiet och USA apropå Jerkas besök på Jills veranda: ser att Sjöstedt kampanjar för en kandidat i den amerikanska valcirkusen. Trodde nog annars att Jonas inhopp i den grekiska valrörelsen lett till eftertankens kranka blekhet…

Cragan
2016-02-22 12:15
#8

#6 om syftet hade varit att göra narr av dem så hade nog gått.

fast med kommunism på pappret så är det nog det mest optimala styret för folket fast i verkligheten så är det ju alltid vissa som blir mer kamrat än alla andra o tror man inte det så är det ju bara o kolla hur det var/är i kommunistiska stater, lite som fred på jorden en utopi mänskligheten ej är redo för o gissar på att den aldrig kommer bli det heller.

[Hayabusa]
2016-02-22 12:36
#9

#8 Kanske det, men i Jerry Williams fall handlade det mer om en hyllning. Även om det inte var  en direkt uttalad sådan.

Cragan
2016-02-22 13:15
#10

#9 vissa mänskliga avarter går bra o hylla andra får man bara göra narr av lite udda det där men dom avrätta väll rätt iaf i Stalins fall eller så har folk bara inte förstått hur många han helt sumeriskt avrättade utan rättegång eller något annat som går att likna vid ett försvar

[Hayabusa]
2016-02-22 19:10
#11

===

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/677905?programid=2946

Maria Persson-Löfgren om den nya Stalinvurmen.

kamera0710
2016-02-23 06:38
#12

"Världen är som bekant äldre än kommunismen, och den var inget paradis innan denna ideologi uppkom. Kommunism är tvärtom en reaktion på rasism, kolonialism, och folkmord. Utan en historisk analys av totalitarism som helhetsfenomen blir frågan obegriplig. De som sympatiserar med borgerlig demokrati och liberalism inser sällan att dessa ideologier historiskt sett inte bejakat sina värderingar i universell mening."

"Demokratier som Frankrike, Storbritannien och USA hade rasistiska lagar som liknade Nazitysklands. Muslimer i Algeriet, som formellt var en del av Frankrike, hade till exempel inget franskt medborgarskap. Först 1967 var det lagligt för svarta och vita att gifta sig i alla amerikanska delstater. Ska man tro den gängse retoriken skickades svarta amerikanska soldater till Europa att slåss för rättigheter de själva inte åtnjöt i sitt hemland."

"Långt innan någon kommunistisk stat upprättade sina första koncentrationsläger hade britterna inrättat sådana mot boerna i Sydafrika. 26 000 kvinnor och barn avled av svält och sjukdomar i dessa brittiska koncentrationsläger. Sett till befolkningens storlek var detta enormt. Detta var dock inget jämfört med hur den färgade befolkningen behandlades i kolonierna fortfarande långt in på 1950 talet."

http://arbetarbladet.fi/abrahamsson-agnar-sig-at-en-marklig-sorts-stadning/

[Carpinus]
2016-02-23 08:26
#13

#12 Låter som att gå över ån efter vatten att hitta ett debattinlägg i en finsk webbtidning från en författare som läst en recension av Abrahamssons bok och skriver utifrån det och i sin tur blir citerad här. Att koka soppa på en spik, det är nog vad det är!

Den finske författaren bemöter ju ingenting av Abrahamssons iakttagelser, utan tillgriper sandlådemetoden att peka på vad någon annan gjort när man vill flytta fokus. Och att försöka flytta fokus, det känner man ju igen även från det här debattforumet - en del är flitigare än andra med de försöken…

Annons:
[Hayabusa]
2016-02-23 08:37
#14

#13 Precis. 

Tycker att programmet i SR (se #11) var väldigt bra. 

Koncentrationsläger nämnes i #12, men på det området var Sovjetunionen absolut "framträdande". Även efter -45. Hur många som mördades under Stalins tid är närmast ofattbart.

[Bermudas]
2016-02-23 09:07
#15

Sovjets koncentrationsläger och folkmord överträffade nazisternas med hästlängder men det har man nästan "glömt bort" - vinnarna skriver historien. Dom som försvarar kommunismen är antingen dåligt pålästa eller fanatiker.

[Bermudas]
2016-02-23 09:19
#16

Jag blir faktiskas mörkrädd över hur så många svenskar inte tar avstånd från kommunismen. "Låt oss gå till rötterna, låt oss läsa om kommunismens ursprungliga dokument - manifestet publicerat av Marx och Engels 1848. Där står det svart på vitt: kommunisterna är arbetarklassens mest upplysta grupp, de har förstått historien bättre än alla andra och därför har de rätt att leda alla andra. I den svenska översättning jag har (Vertigo förlag 1998) står det: "Kommunisterna är alltså praktiskt den mest beslutsamma, alltid framåtdrivande delen av arbetarpartierna i alla länder; de har före proletariatets övriga massa teoretiskt kommit till insikt om den proletära rörelsens villkor, gång och allmänna resultat." Revolutionen behöver "despotiska ingrepp i egendomsrätten och i de borgerliga produktionsförhållandena" och förverkliganden av den ljusa kommunistiska visionen kräver "lika arbetstvång för alla och upprättande av industriarméer särskilt för åkerbruket". http://www.expressen.se/debatt/kommunism-ska-visst-jamforas-med-fascism/

kamera0710
2016-02-23 11:46
#17

#13 Handlar snarare om att vidga vyerna lite. Att försöka förstå i betydelsen begripa är inte synonymt med att visa förståelse. Övergrepp ska fördömas ingen tvekan om det.

[Carpinus]
2016-03-01 14:47
#18

#7 Sjöstedt fortsätter sin globala valbevakning med ett tweet den 27 februari: "Följer röstsammanräkningen i det irländska valet. Jäklars vilket krångligt valsystem. Men en sak är klar, vi kan säga: Grattis Sinn Fein!"

[[eskils_]]
2016-03-02 22:07
#19

#15 "Dom som försvarar kommunismen är antingen dåligt pålästa eller fanatiker." Håller med!!

Ett land som tvingats uppleva kommunistdiktaturens fasor är Ukraina. Nu håller man på och städar bort allt som påminner om den tiden:

"Lenin blir Lennon vid gatunamnsbyte

Stavningen skiljer sig inte så mycket men det var ändå en historisk förändring, när den ukrainska byn Kalyny bytte namn på en gata uppkallad efter Sovjetunionens grundare Lenin till Lennongatan efter John Lennon i The Beatles.

Många orter i Ukraina har avlägsnat symboler från Sovjettiden efter februari 2014. Men sedan en lag stiftades i april 2015 som förbjuder att kommunistiska symboler visas offentligt så byter många städer och gator namn."

SVT
🙂

[[eskils_]]
2016-03-04 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ett annat brott som Sovjetunionen gjorde sig skyldig till har det inte talats så mycket om, av någon anledning. Natten 22-23 februari 1944 släppte sovjetiska flygplan bomber över det neutrala Sverige, på flera platser i Stockholm och östra Sverige. Elva bombnedslag bara i Nacka.

SvD

Annons:
[Carpinus]
2016-03-14 08:39
#21

_"Efter många år som utrikeskorrespondent i Östeuropa är Kjell Albin Abrahamsson trött på svenskarnas förlåtande attityd mot kommunismen. I Min sanning berättar han varför han tycker att kommunism är lika hemskt som nazism: ”Att det finns folk som fortfarande kallar sig kommunister är obegripligt.”---

"Nu hoppas Abrahamsson att aldrig behöva återse ett kommunistiskt samhälle.
– Vi måste tillbaka till en balans där folk inser att vi hade två onda ideologier på 1900-talet: nazism och kommunism. Kommunismen dödade fyra gånger fler människor än nazismen, och måtte de här två ideologierna aldrig komma tillbaka."---_

SVT

 SVT2 20 mar 11.05

SVT Play (kan ses t.o.m. 9 september 2016).

[Nomen Nescio]
2016-09-23 10:21
#22

Frid över ditt minne, Kjell-Albin! I en tid av tilltagande  journalistisk likriktning vågade du sticka ut och stå för din uppfattning.

http://www.expressen.se/nyheter/kjell-albin-abrahamson-ar-dod/

Zepp
2016-09-23 18:33
#23

Jomenvisst gullas det med kommunistiska partier i dag.. lika som det gullas med nasiztiska.. dvs SD!

Det gullas tillomed så mycket att ett före detta nasizistparti får upp till 20% av rösterna till riksdagsvalen här i landet!

Var är minnet utav Molotov-Ribbentropp pakten som inledde andra världskriget?

Det enda historien lär oss är att minnet är kort!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-09-29 08:56
#24

Adam Cwejman på GP skriver i en ledare om Kjell-Albin och vad som går an att uttrycka offentligt i etablerade kretsar i dagens Sverige. Jag skall inte citera något, för den är värd att läsas i sin helhet.

[Hayabusa]
2016-09-29 09:11
#25

#24 Mycket bra text 👍

kamera0710
2016-09-29 11:51
#26

#24 Adam Cwejman har tydligen ingen aaaning om nazisten Zarah Leander. Här i ett SVT-program från 1973.

Calle64
2016-09-29 11:57
#27

250 röster skrämmer inte mig i alla fall.

Annons:
kamera0710
2016-09-29 12:22
#28

Adam Cweijman har tydligen heller ingen aaaning om den så kallade Enbomaffären, där ett antal personer med kommunistsympatier dömdes till långa fängelsestraff för spioneri för Sovjets räkning. Och detta efter vittnesmål av en person som av allt att döma var en lika stor mytoman som Thomas Quick och som knappast kan ha haft tillgång till några hemliga uppgifter av intresse.

Läs gärna Thomas Breskys bok Kodnamn Mikael, som granskat fallet.

Ur SvD:s recension:

"De åtalade var dömda i pressen långt innan rättegångarna startade. Det fanns inget intresse av kritiska granskningar av bevismaterial, istället skrevs utförligt om hemliga möten, kodade meddelanden och osynligt bläck. Reportagen appellerade till fantasin och bidrog till att göra de aktuella hotbilderna trovärdiga. Folkhemmets förrädare blev synliga och det var en mytisk värld som öppnade sig för läsarna.

Breskys perspektiv övertygar. Under 50-talets kalla krig var siktet inställt på att hitta förrädare. Likväl krävs en sensitivitet för dåtidens föreställningsvärld. 50-talets konspirationsteorier var inte bara fantasifoster. Pragkuppen 1948 vittnade om Moskvas politiska ambitioner. Kort före Enbomaffären hade Hilding Andersson avslöjats som sovjetisk spion. Samtidigt som rättegången påbörjades rapporterades ett svenskt spaningsplan saknat, en DC-3:a som misstänktes ha skjutits ned av sovjetiska jaktplan. Fortfarande hyllade svenska kommunister Stalin, och deras ideal var oförenliga med det svenska folkhemmets.

Det politiska klimatet legitimerar självklart inte att oskyldigas liv förstörs. Därför är Breskys frågeställningar angelägna. Han visar vad schablonartade föreställningar i kombination med svartvita världsbilder kan leda till."

_http://www.svd.se/enbomaffaren-gav-oss-de-forradare-tiden-behovde
_

kamera0710
2016-09-29 12:29
#30

#29 Den är bland det bästa jag läst, ja. 

Det samma kan sägas om Per Lindebergs Döden är en man, om det så kallade styckmordsfallet och Hannes Råstams granskning av Thomas Quick. Rättsskandaler ska upp i ljuset.

[Nomen Nescio]
2016-09-29 12:37
#31

#30 Det måste den vara, eftersom det är andra gången du uppmanar Cwejman att läsa denna bok från 2008. Så Cwejman har inte rätt att uppmärksamma kommunismens förbrytelser som bland annat drabbade hans egna släkt för att Bresky skrev en bok om att Enbom utsattes för ett justitiemord? Förtar det alla  förbrytelser som begåtts i kommunismens namn - är det vad du vill ha sagt, eller vad är kopplingen?

[Hayabusa]
2016-09-29 13:34
#32

"En av, om inte rentav den, sak som ledde till flest dödsfall under 1900-talet var tveklöst kommunism"

Ingnas Jurkunas-Scheynius

kamera0710
2016-09-29 15:04
#33

#31 Cwejman har självfallet samma yttrandefrihet som du, jag och alla andra. Har jag påstått något annat?

Men jag reagerar av nämnda skäl när han skriver följande: "Till skillnad från nazismen som efter andra världskriget blev omöjlig i offentligheten och inom alla institutioner, kunde kommunismen och dess många förgreningar leta sig in på universiteten, i tidningarna och kultursfären. Där kunde aktivisterna i lugn och ro relativisera, förminska och förvrida de kommunistiska regimernas brott. Det gjorde att kommunismen i någon mån har varit salongsfähig i Sverige, eftersom dess brott konstant har omdefinierats och reviderats i historieskrivningen."

Han har uppenbarligen också missat att Sveriges drottning försöker urskulda sin nazistiske far och göra honom till offer, när han frivilligt gick med i nazistpartiet. Det hela har granskats bra i boken Drottningens hemlighet, som också kan rekommenderas. GP valde i sammanhanget fjäsk framför granskning, se länken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2795&artikel=4654914

[Rulander]
2016-09-29 15:15
#34

Vi förpassar nazismen och kommunismen till historiens skräphög.

Vi begraver dom och ser till att de aldrig återuppstår. Det är klart att Sveriges drottning borde ha tagit större avstånd från sin fars agerande.

Tyvärr verkar det som att förföljelsen av judar ökar i Europa.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-09-29 15:30
#35

#33 På vilket sätt reagerar du då? Jo, du åberopar en gammal recension som till stor del förklarar hur det faktiskt såg ut i det tidiga femtiotalet: "Pragkuppen 1948 vittnade om Moskvas politiska ambitioner. Kort före Enbomaffären hade Hilding Andersson avslöjats som sovjetisk spion. Samtidigt som rättegången påbörjades rapporterades ett svenskt spaningsplan saknat, en DC-3:a som misstänktes ha skjutits ned av sovjetiska jaktplan. Fortfarande hyllade svenska kommunister Stalin, och deras ideal var oförenliga med det svenska folkhemmets." Det var den tidsandan (vilket inte ursäktar Enbomdomen).

Sedan kom 60-talet, och med den den revolutionära mobilisering som Cwejman beskriver och som fortfarande står stark på lärosäten, tidningsredaktioner och inom kultursektorn. Mot detta ställer du att drottningen inte tagit tillräckligt starkt avstånd från sin fars nazistengagemang. Jag begriper inte ditt sätt att genom bita dig fast i detaljer försöker sopa stora skeenden under mattan. Allt verkar löpa runt i samma förkrympta världsbild. Varför en inte för en gångs skull bemöta i sak istället för att tillgripa sandlådetaktiken i form  av "titta vad dom gjorde då!"

kamera0710
2016-09-29 16:15
#36

#35 Du kanske redan glömt att du i #24 länkat till en ledare på temat nazismen kontra kommunismen. Det är trots allt det jag diskuterat.

[Hayabusa]
2016-09-29 16:29
#37

#35 "Varför en inte för en gångs skull bemöta i sak istället för att tillgripa sandlådetaktiken i form  av "titta vad dom gjorde då!""

👍

kamera0710
2016-09-29 16:41
#38

#37 Du menar ungefär som du och dina åsiktsfränder, när jag startar en tråd efter en kolumn av Jan Guillou och era kommentarer är "jamen händelserna i Köln då varför kommenterar ni inte dem"?

http://politik.ifokus.se/discussions/569392328e0e7406a5001a6b-guillou-hellre-bogar-an-sverigedemokrater

[Nomen Nescio]
2016-09-29 16:46
#39

#36 Du har inte diskuterat något alls. Det jag gjorde i #24 var att länka till en ledare med den egna frågan om "vad som går an att uttrycka offentligt i etablerade kretsar i dagens Sverige". Som svar på detta

1. länkar du till en video med Zarah Leander och Sven-Erik Magnusson från 1973 och drar upp hennes nazistsamröre under andra världskriget

2. Lägger in ett recension från 2008 om en bok om händelser i Sverige 1952.

3. Skriver om att Drottning Silvias far var medlem i nazistpartiet under andra världskriget och att du anser att hon borde ta större avstånd från detta.

Vad har 1,2 och 3 att göra med vad man "får" tycka idag för vänsterinkvisitionen?

[Hayabusa]
2016-09-29 16:48
#40

#38 Nej, jag menar så som du alldeles för ofta gör :)

För övrigt: Vilka är mina åsiktsfränder? Vad skrev jag i tråden?

kamera0710
2016-09-29 16:49
#41

#37 Du kanske också ska läsa den här tråden igen, där du argumenterar med "jamen andra partier än SD då"?

http://politik.ifokus.se/discussions/57ab2ad7ce12c47a09004ee0-sd-hot-mot-black-ingvars

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-29 16:53
#42

#41 Gör jag? Jag tycker nog att jag har en rätt balanserad syn på Black Ingvars och politik i största allmänhet.

kamera0710
2016-09-29 16:55
#43

#40 Som jag skrev i #17: Handlar snarare om att vidga vyerna lite. Att försöka förstå i betydelsen begripa är inte synonymt med att visa förståelse. Övergrepp ska fördömas ingen tvekan om det.

[Hayabusa]
2016-09-29 17:03
#44

#43 I mina vidgade vyer är det inte förenligt att stödja sig på en kommunistisk ideologi och samtidigt vara demokrat. Indirekt stödjer man dessutom övergrepp mot mänskligheten.

[[eskils_]]
2016-09-29 18:51
#45

#39 "Vad har 1,2 och 3 att göra med vad man "får" tycka idag för vänsterinkvisitionen?"

Bra fråga! 👍 Ska bli spännande att läsa svaret.

kamera0710
2016-09-30 06:37
#46

#39/#45 Kampen för upprättelse för de dömda i den så kallade Enbomsligan pågår ännu i denna dag, även om de dömda inte är i livet. 

Drottning Silvia har inte ens tagit lite avstånd från faderns nazism, tvärtom försöker hon urskulda honom och framställa honom som offer. Även det pågår ännu denna dag. Hon har i sina krumbukter fått stöd från bland annat advokatsamfundets ordförande Anne Ramberg och före detta straffrättsprofessorn Madeleine Leijonhufvud.

[Nomen Nescio]
2016-09-30 15:12
#47

#46 Då är fortfarande frågan vad detta har att göra med  "vad som går an att uttrycka offentligt i etablerade kretsar i dagens Sverige?

kamera0710
2016-10-03 06:43
#48

#47 Silvias ömkan för en "stackars nazist" går uppenbarligen an att offentligt uttrycka offentligt i etablerade kretsar i dagens Sverige.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-10-03 07:57
#49

#48 Den här tråden inleddes med en citat som titel från och en hyllning till den lite otidsenligt frispråkige Kjell-Albin Abrahamsson, och när nyheten om hans död kom valde du att gå till angrepp på Adam Cwejmans åsikter, utan att ägna en rad åt Kjell-Albin. I vanlig ordning har du helt struntat i trådens ämne, och istället ältat dina återkommande käpphästar. Ett tag var det Greider som ständigt återkom på de mest oväntade ställen i dina inlägg, men i takt med att han gradvis anpassat sig till verkligheten så är det nu tydligen Enbomaffären som skall repriseras, baserat på en recension i SvD 2008.

Men låt så vara, det som är så flagrant för ditt sätt att föra diskussioner ser man ett exempel på  när du säger (#33) att du "reagerar på" det här citatet av "nämnda skäl":  "Till skillnad från nazismen som efter andra världskriget blev omöjlig i offentligheten och inom alla institutioner, kunde kommunismen och dess många förgreningar leta sig in på universiteten, i tidningarna och kultursfären. Där kunde aktivisterna i lugn och ro relativisera, förminska och förvrida de kommunistiska regimernas brott. Det gjorde att kommunismen i någon mån har varit salongsfähig i Sverige, eftersom dess brott konstant har omdefinierats och reviderats i historieskrivningen."

Alltså: Cwejman påpekar att nazismen blev omöjlig inom universiteten, tidningar och kultursfären, medan kommunismen gått motsatt väg. Inte på något sätt bryr dig om att bemöta den springande punkten i hans resonemang, utan du drar upp Enbomaffären, som inte har det minsta att göra med dagens situation inom dessa institutioner. Så vad är det du reagerar på, och vilka är de nämnda skälen? Du har ju valt att citera det stycket, så någon måste det ju vara!

Du för även fram drottningens försvar av sin far som något slags "motbevis", som att det skulle vara en offentlig kampanj och exempel på något som det går bra att uttrycka i dagens samhällsklimat. Mitt intryck är att hovet istället vill tala tyst om den historien, och den har hur som helst näppeligen något samband med de vänsterradikala krafternas dominans på våra lärosäten, på tidningsredaktioner och inom kultursektorn. Så om du nu för ett ögonblick glömmer Zarah, Enbom och Silvia: exakt vad är fel i Cwejmans tes att kommunismen i någon mån blivit blivit salongsfähig i Sverige?

[Hayabusa]
2016-10-03 08:08
#50

Om  Walhter ändå varit kommunist - då hade det ju varit helt OK.  Kanske t om något av en hjälte?

[[eskils_]]
2016-10-03 09:01
#51

#49 exakt vad är fel i Cwejmans tes att kommunismen i någon mån blivit blivit salongsfähig i Sverige?

Bra förtydligad fråga, ska bli spännande att läsa svaret. 😉

[Hayabusa]
2016-10-03 09:09
#52

#51 Don´t hold your breath…

Zepp
2016-10-03 22:02
#53

Eh.. nazisterna förlorade andra världskriget.. kommunisterna vann, läs Sovjetunionen/ de allierade!

Därmed blev de lagda på historiens sophög!

Segrarna är de som skriver historien!

USA förlorade i Vietnam.. trots att de är/var demokrater.. och anklagades dessutom för stora krigsförbrytelser både utav andra länder men oxå utav inhemsk opinion!

Senare invaderade Vietnam (komunister). Kambodja, (oxå komunister) oså blev de anfallna utav Kina för detta, (oxå komunister)!

Vem är det egentligen som är de riktiga komunisterna?

För att inte tala om vem som är de riktiga demokraterna.. som inte anfaller andra länder utan att bli angripna först?

För det första så får vi räkna bort stora delar utav västeuropa och USA.. iomed att deras historia till stora delar bygger på folkmord och slaveri!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kamera0710
2016-10-04 05:54
#54

#49 "Så om du nu för ett ögonblick glömmer Zarah, Enbom och Silvia: exakt vad är fel i Cwejmans tes att kommunismen i någon mån blivit blivit salongsfähig i Sverige?"

Det är det jag försökt förklara ovan, din fråga känns som att vi börjar på ruta ett igen. Dessutom har vi i Sveriges riksdag ett parti med nazistiskt förflutet, där flera borgerliga debattörer tassar som katten kring het gröt kring frågan om att de kanske ska få utgöra regeringsunderlag.

[Nomen Nescio]
2016-10-04 08:13
#55

#54 Att vi börjar på ruta ett beror på i så fall att du inte svarat på något alls, så inte heller nu. Men jag skall inte fortsätta att begära ett klart svar från dig om vänsterkotteriet i etablerade kretsar. Däremot kommer jag att påminna dig om den här tråden nästa gång du kommer dragande med Enbom, Leander och Silvias farsa i ovidkommande sammanhang igen. För det kommer givetvis att ske…

Annons:
[Hayabusa]
2016-10-04 08:41
#56

#55 Japp :)

[Rulander]
2016-10-04 12:05
#57

Håller helt med #55. Ibland får man inte svar.

[[eskils_]]
2016-10-04 12:43
#58

#54 kamera0710, du tycks ha misslyckats IGEN med att hålla dig till ämnet och svara på direkta, upprepade och förtydligade frågor. Trist för dig och trist för debatten!

Från #2:
"Det är bara att konstatera, 25 år efter Murens fall går det i Sverige fortfarande inte att med vänstern diskutera kommunismens syndaregister som massmord, fördrivning, brott mot mänskliga rättigheter och ekonomiskt armod."

Zepp
2016-10-07 18:14
#59

Ehh.. frågan i början är för det första helt fel ställd.. kommunister är kommunister oså visar det sig att de slåss inbördes på detta oxå!

Utan den springande punkten är varför det gullas med sk demokratier.. när flera utav dessa utför både krigsbrott och förtrycker andra länder?

Såå.. sluta gulla med demokratier.. du blir själv en av de som bär ansvaret för deras illgärningar!

Såå.. summa summarum.. för fan sluta vara så jävla naiva, så jag slipper skriva mer i den här tråden!

Alternativt så är ni medskylldiga.. hur vill ni ha det?

Allternativ nummer två.. ni vill bara ta på er det goda/bästa utav de demokratiska värderingarna.. och glömma allt annat.. tex kolonialism, folkmord, krigsbrott, brott mot FNs stadga, etc, etc!

Vietnamkriget för att ta ett exempel var demokratins kamp mot kommunismen.. shame on you.. demokraterna förlorade och då är ni lixom medskylldiga.. såvida ni inte var aktiva i FNL-rörelsen!

Nu hampar det sig som så att jag var aktiv i FNL-rörelsen.. så jag är lixom därmed fri från skulld!

Iallafall från detta övergrepp mot folkrätten!

Oandrsidan så var jag alldrig aktiv i Afghanistan-rörelsen.. de föreföll lixom inte dela mina värderingar.. framförallt inte Talibanerna!

Men.. de som deltog med hull o hår och stödde dessa var demokratins främsta utpost och försvarare.. dvs USA.. något de senare fick ångra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-10-21 09:53
#60

Sven Wollter är på turné med Sveriges Kommunistiska Parti och blir respektfullt bemött av bl.a. SVT. Hade han - ytterst hypotetiskt! - gjort ett framträdande på ett evenemang arrangerat av riksdagspartiet SD hade förståelsen inte varit lika stor

[Hayabusa]
2017-10-21 10:48
#61

#60 Måhända kanske Sven inte ska säga precis allt, sådär rättframt, men han är ju trots allt på den "goda sidan". Det får inte glömmas.

[Carpinus]1
2017-10-21 10:53
#62

Kiruna Folkets Hus 16 oktober:
"Möte med skådespelaren Sven Wollter och Kommunistiska Partiets ordförande Robert Mathiasson. Alla välkomna! Fri entré."

***
Ur Kiruna Folkets Hus programförklaring:
"Som en öppen demokratisk mötesplats spelar vi en viktig roll i arbetet med att göra kultur, nöje och möten tillgängliga för människor i hela landet."--- "Genom vår riksorganisation tar vi aktivt avstånd från rasistiska och antidemokratiska grupperingar."
***
Folkets Hus (FB): _"Lokaluthyrningspolicyn innebär att Folkets Hus och Parker inte hyr ut sina mötesplatser till….icke-demokratiska grupperingar eller partier".
_***
"I höst (2016) för 25 år sedan föll Sovjetunionen samman. I Västeuropa var det många kommunistpartier som bytte namn. Men det finns fortfarande de som kallar sig kommunister.

– Lenin är en av 1900-talets stora politiska tänkare, anser Robert Mathiasson, ordförande i Kommunistiska partiet. Men om diktaturen och de miljontals som dödades vill man inte gärna tala om i dag."---

"Demokratin, såsom den ser ut i Sverige och andra västländer, är absolut inget ideal. Istället förespråkas en ”socialistisk ekonomi” som ska ”spränga den borgerliga demokratins begränsningar”.---

"Arbetarklassen och deras förbundna måste därför ”vara förberedda på väpnad kamp”.---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-finns-de-svenska-kommunisterna-kvar

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-21 11:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

"Väpnad kamp"…Är det stenar & bomber mot Polisen?

[Hayabusa]
2017-10-21 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

*

Zepp
2017-10-21 18:35
#65

#60

Nämenaltså.. Sven och jag är litta kompisar.. även om jag aldrig kände honom personligen och att det skiljer en del i ålder, men vi är Göteborgare, bägge två!

Och vi är bägge vänster!

Iallafall, på den tiden det begav sig.. då var Vietnamkriget den stora frågan.

Det i sig ställde då för oss som är vänster frågan om USAs hegemoni, vi vill ju så gärna ha alla fördelarna utav deltagandet i detta.. men det kan få en bitter eftersmak.

Sedan dess har rätt mycket hänt och jag och Sven har vandrat på lite olika stigar, han främst inom teater, jag främst inom verkstadsindutrin!

Såå, han är fortfarande litta utav en kompis i mina ögon, samma som många andra från den tiden!

De flesta försvann och varvsindustrin lades ned, någon blev tillomed minister, men resten utav oss gick vidare i livet hur som helst!

Menna, han och jag är reliker.. en del av historien, vi var aktiva i vår ungdom.

Och det är hur som helst svårt att släppa gamla värderingar.. även om de nyanseras med ålderns rätt och jag hoppas f*n iallafall att varken jag eller Sven kommer att anamma en viss AHs åsikter, när vi blir jättegamla!

I övrigt så får historien dömma oss!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: