Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1153 ggr
[sanna70]
2015-07-15 10:51

Pressad polis vill ha kameror på Seved

"Under första halvåret 2015 anmäldes lika mång brott som under hela 2014 och 2013 i området. Det handlar om utvald kategori brott med till exempel misshandel, mordbrand eller brott mot vapenlagen. Nu vill polisen sätta upp fyra kameror. Allt motiveras med den höga brottsligheten."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/pressad-polis-vill-ha-kameror-pa-seved/

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-09 14:37
#1

Nu är kamerorna på plats. Men vad hjälpte det…

_"När polisen anländer till Sevedsplan flyr knarklangarna in i en butik och ut på andra sidan via en bakdörr. Under hot tvingas butiksägarna bli medhjälpare till de kriminella. Nu har de fått nog.

Sedan övervakningskameror placerades ut på de gator där langarna tidigare höll till har de nu flyttat till torget och dess bakgator.
– Langarnas affärer går bra, våra går dåligt, säger en av butiksägarna."---

"Om butikerna stänger förlorar Sevedsborna viktig service. Däribland butiken där de hämtar ut paket, sedan postbolagen slutade med utdelningen på grund av hot och våld."---_

"Utökad kameraövervakning är en av polisens lösningar. Men främst vill polisen utöka den polisgrupp som i dag har Seved som fokus, från en till två grupper."---

Kvällsposten

kamera0710
2016-06-09 15:23
#2

Enligt boken Jämlikhetsanden kan man se ett tydligt samband mellan stora inkomstklyftor och hög brottslighet. Kanske vi ska börja diskussionerna i den änden?

[Nomen Nescio]
2016-06-09 16:09
#3

#2 Du brukar ju börja i någon ände som passar dig, oavsett ämne. Lika bra att fråga med en gång: har du läst den här engelska boken (från 2009), eller har du läst en recension av den?

För min del vill jag börja diskussionen med att beklaga de boende i området som mister allt fler av sina affärer i grannskapet och som tvingas åka allt längre för att hämta sina paket, eftersom ingen vill köra ut dem. Detta på grund av de kriminella grannarna. Hur snabbt tror du att de kriminella försvinner om man hypotetiskt minskar inkomstklyftorna i Malmö och stadsdelen - en generation? Två generationer? Never?

Dessutom noterar jag att polisen fått sina kameror, och nu vill se andra lösningar eftersom den varianten inte visat sig  fungera.

Ett klipp från Seved som det var för några år sedan. Det har inte blivit bättre sedan dess…

kamera0710
2016-06-09 16:16
#4

#3 Jag håller på och läser den.

[Nomen Nescio]
2016-06-09 16:22
#5

#0 Kameraövervakning skall nu även testas i Rinkeby och Tensta. Återstår att se om man lyckas bättre där än i Seved.

72mm
2016-06-09 16:48
#6

Vad är problemet? Det här är ju precis som vi har velat ha och röstat för de senaste 30 åren. Det är bara mångkulturen som sätter lite krydda på tråkiga Sverige. Seved verkar bara ligga långt fram vad det gäller att få ta del av berikningen. 

Så varför uttrycka det som ett problem? Vill man ha mångkultur så flyttar man till Seved, föredrar man att istället bo i Sverige så flyttar man därifrån. Vive la valfrihet!

Med den politik som förts, hur f*n kan någon vara förvånad över att resultatet är ett segregerat och splittrat samhälle?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-09 17:00
#7

#6 Jag har inte röstat på att det skulle bli så här, men jag är inte förvånad över hur det blev så,  och jag har inte minsta tanke på att flytta till Seved. Däremot tycker jag att det är ett problem,  och jag tycker definitivt att man skall uppmärksamma hur det har blivit! Sedan är det ju så att man inte får hela bilden någonstans, utan man får foga bit för bit för att skapa sig en bild av vägen hit och därigenom se den väg som ligger utstakad. Det tycker jag att det finns all anledning att fortsätta med.

[Hayabusa]
2016-06-09 17:02
#8

Låg eller obefintlig utbildning leder i regel till arbetslöshet. Saknar man dessutom kunskaper i det språk som talas i landet man lever i, då blir det ytterligare svårigheter.

[Nomen Nescio]
2016-06-29 06:42
#9

_"Enligt Amigo finns det inte något specifikt hat mot svennar.
– Det är mer bråk då mellan oss invandrare. Inte utifrån etnicitet utan vilken position man har. De svennar vi hatar är poliserna men det är ju för att dom är poliser inte för att dom är svennar.
Igor, som självmedicinerar sin adhd med cannabis, tror att det kommer bli ännu mer splittringar nu när fler flyktingar kommer.
– Walla, ni kan inte sätta alla invandrare på samma ställe, det blir kaos. Vi kommer titta snett på varandra och sen kommer det vara i gång.
Samtidigt har flera i Området precis fått jobb på flyktingboenden.
Igor skrattar:
– Ja, det är nåt bra som dom kommer med!

I den kriminella världen sägs det att invandrare som redan är etablerade brottslingar anlitar flyktingar från sina hemländer för att göra skitjobbet. Att det är ett sätt för nyanlända att tjäna pengar och ha en snygg bil i stället för att bo på förläggning.
Kontakter i hemländer är också praktiska för den som ska ta in större partier knark eller vapen. Många vapen kommer från Balkan. Man kan skriva en beställningslista på allt man vill ha, alla slags vapen, om vapnen ska vara nya eller gamla, kvinnor, knark, en begagnad bil.
Ett vapen, vilket som helst, kan du få på två timmar. Under 12 000 för en Kalasjnikov. Under 3 000 för ett vapen som använts i ett rån.
Att få någon dödad kan kosta allt från 350 000 till en halv miljon eller en miljon om det är någon höjdare.

Amigo tror att allt kommer bli värre. Att det kommer komma en dag när invandrare behöver sticka från Sverige.
– Det gäller att spara. Det här landet kommer fucka oss till slut och då behöver jag pengarna, då tar jag dom och drar. Förr var det inte såna här skillnader mellan folk, nu har vissa miljoner och andra har inget att äta."---_

Ur Expressenreportage från Seved

[[eskils_]]
2016-06-29 12:35
#10

#9 "Det här landet kommer fucka oss till slut och då behöver jag pengarna, då tar jag dom och drar."

Ja, det ser vi fram emot. Om du inte blir utkastad först (eftersom du lever på att sälja narkotika).

[Nomen Nescio]
2016-08-21 22:21
#11

"Knarkhandeln sker öppet och med Malmöborna som publik. Många ser den men oron är utbredd och få vågar berätta."---

Sydsvenskan

[Nomen Nescio]
2016-10-09 18:23
#12

"Hyresvärdar på Rasmusgatan i Malmöstadsdelen Seved har anlitat vaktbolag för att störa knarkhandel.

Nu lämnar väktarna området – bolaget bedömer att det är för farligt att jobba där.

– Tonen har höjts i och med att polisen går hårdare åt dem, säger hyresvärden Fredrik Malmberg till Sydsvenskan."---

KvP

Upp till toppen
Annons: