Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1895 ggr
[Carpinus]
2015-07-21 20:52

Etnisk rensning på gång hos Centern?

”Vi söker en junior pressekreterare, gärna med annan etnisk bakgrund än svensk”, skriver Centerpartiet på Twitter. Jag kan inte låta bli att undra om det är en sådan som mig som partiet söker?"---

"Och hur blir man alls svensk, när det svenskaste som finns är att förneka att det finns något svenskt över huvud taget?"---

"Det är ytterst allvarligt att ett borgerligt parti gått på den felaktiga föreställningen om att mångfald på en arbetsplats uppnås först när människor ser olika ut. Som om alla blonda tycker och tänker likadant eller alla rumäner delar samma världsbild."---

"Centerpartiet borde eftersträva en laguppställning baserad på meriter. Påstår jag att den som har annan etnisk bakgrund än svensk därmed skulle sakna meriter? Nej, givetvis inte. Däremot är det beklagligt att en för individen opåverkbar faktor, såsom ”rätt” etnicitet, blivit en merit och att andra etniciteter enligt samma definition betraktas som felaktiga."---

Alice Teodorescu i GP

En stilla undran: vad hade hänt med en liknande platsannons där det hade stått "vi ser gärna att du är etnisk svensk"?

Annons:
Tjeja
2015-07-21 20:58
#1

🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
2015-07-21 22:05
#2

Ja, detta är ju faktiskt ren rasism från centerpartiet. Lämpligheten avgörs delvis på grund av varifrån du kommer? Vart anmäler man sånt här?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-07-21 22:24
#3

#2 Tror tyvärr inte att DO bryr sig, bl.a. eftersom annonsen inte helt utesluter "etniska svenskar". Men motsatsen hade man ganska troligt huggit på…

Zyperior
2015-07-21 22:32
#4

Du har nog rätt i att DO inte bryr sig. Men rasismen är glasklar. Man gör skillnad på folk och folk beroende på deras härkomst. "Människors lika värde".. jo tjena.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-07-22 07:46
#5

#4 Jag tror att för att det skall bli fråga om diskriminering så måste det finnas någon sökande som kan påvisa bättre meriter än någon med annan etnisk bakgrund som faktiskt fått jobbet. Att det är rasism är en sak, men så långt föreligger det inte i juridisk mening någon diskriminering eftersom det saknas målsägande.

Hittade ett fall från 2011 där en man tilldömdes skadestånd för att han diskriminerats för att han är svensk. Det var Centrum för rättvisa som drev det ärendet.

http://www.svd.se/do-aven-en-svensk-man-kan-diskrimineras

Sedan är det klart att det går att göra en polisanmälan om rasism, men den skulle säkert snart läggas ner, och att vända sig till Centrum mot rasism är också ogjort arbete, eftersom det inte gäller något ur deras intressesfär.

[VSK]
2015-07-22 08:10
#6

Tror IKEA har skrivit liknande på deras annonser efter folk.

Annons:
[sanna70]
2015-07-22 10:41
#7

Jag misstänker att det kommer att "glömmas" ganska snart. Det hade setts som betydligt allvarligare om det stått i ansökan att dem söker en etnisk Svensk, då hade det klassats som rasism, utan tvekan.

[Carpinus]
2015-07-23 09:36
#8

_"Centerpartiet söker en "junior pressekreterare, gärna med annan etnisk bakgrund än svensk". Platsannonsen har skapat rabalder och dragit på sig mycket kritik. Jag ska villigt erkänna att jag först inte riktigt förstod vad det var för fel på centerpartiets annons. Vanans makt är stor. Ett, tu, tre så ser man inte skogen för alla träd. Det var det som drabbade mig. Uttrycket "gärna med annan etnisk bakgrund än svensk" har under många år varit en stapelvara när myndigheter, företag och organisationer vill signalera att de ser positivt på invandrare."---

"Typ; in med en rumän i firman. Det är inte så noga vad rumänen kan, vet eller står för. Det är det etniskt osvenska vi är ute efter. Exakt så tänker väl ingen hoppas jag. Men då bör det också slutas upp med att skriva platsannonser där det verkar som om det tänktes precis så som det tycks.
Själva tilltaget att uppmuntra människor med vilken annan etnicitet än svensk att söka ett visst jobb är i sig självt rätt märklig och nedlåtande. Som om de etniskt osvenska människorna behövde upplysas om att det här jobbet kan du söka även om du inte är född i Sverige!"---

"Om Sverige inte bara vill vara ett stort invandringsland utan även bli ett stort invandringsland på riktigt så tror jag det vore bra att lägga det Etniska åt sidan till förmån för ett större intresse för människors Erfarenheter."_

Widar Andersson i Folkbladet

[Carpinus]
2015-08-29 11:58
#9

_"Om du är född utanför Norden ses detta som en kompetens.
Det är enda rimliga sättet att tolka det mål som Lundby stadsdelsnämnd i Göteborg nu satt som mål inför nästa års förvaltningsstyre."---

 "Men i Lundby anses en utomnordisk bakgrund vara önskvärt bland stadsdelsförvaltningens chefer på ett generellt plan, alldeles oavsett respektive tjänsts ansvarsområde: "Andelen födda utanför Norden ska öka på chefsnivå".---_

_"Dessutom förvärrar man det problem man säger sig vilja lösa, att motverka rasism. "Han eller hon fick bara jobbet för att den är invandrare", är det sista någon vill höra, vare sig den som fick jobbet eller den som försökte lösa problemet med att bedöma en person utifrån dess ursprung."---
_

_"Hur lång tid ska en person ha behövt spendera i sitt födelseland för att det ska vara meriterande? Behöver individen ha några minnen alls från en annan kultur? Och om inte – innebär det att de rödgröna politikerna menar att det enkom är hudfärgen som är meriterande?
_

Kommuninvånare bedömer en offentlig verksamhet utifrån den service de får. Detta bemötande ska bygga på en likabehandlingsprincip. Då bör även kommunens representanter bedömas utifrån att de rekryterats på jämlika principer. Kompetens sitter inte i hudfärgen, lika lite som brist på kompetens gör det."

Csaba Bene Perlenberg i GT

kamera0710
2015-08-29 16:58
#10

Ja, vad hade hänt om det funnits önskemål om etnisk svenskhet? Man kan ju exempelvis ge lite tips till den som inte uppfyller detta!

Loris M
2015-08-29 17:51
#11

#0 En stilla undran: vad hade hänt med en liknande platsannons där det hade stått "vi ser gärna att du är etnisk svensk"?

Du måste väl ändå förstå att det inte går att jämföra eller kalla det för rasism som #2 gör? Svenskar är inte i minoritet och de brukar väl inte ha svårt att få jobb eller bostad p.g.a. sin svenska bakgrund? Men det gör de som inte har svensk bakgrund. Därför kan inte det kallas för rasism utan positiv särbehandling. Och när det gäller positiv särbehandling så handlar det inte om att någon som är mindre kompetent kan få jobb bara tack vare sin etniska bakgrund (i det här fallet). Utan att man ger företräde till den med annan bakgrund när det står mellan två sökande som har precis samma kompetens.

På frågan ovan och vad som skulle hända…. inte mycket. Sådana platsannonser finns redan fast de är förklädda i andra formuleringar. Som t.ex. "du måste tala svenska flytande". En till synes helt oskyldig formulering och t.o.m. självklar. För visst är det viktigt att kunna svenska. I praktiken är det ett alldeles utmärkt sätt att neka de med annan bakgrund än svenska jobbet. Har varit med om det att en person som står mig nära nekats på sådana grunder fast hen talar svenska utan förhinder. Problemet är att det är den som ska anställa dig har rätten att bedöma din språkliga förmåga utan att själv ha några speciella kompetenser för det.

Sen ser vi liknande platsannonser hela  tiden när de gäller kön som: "Vi ser gärna manliga sökande". Är det diskriminering eller positiv särbehandling?

[Carpinus]
2015-08-29 18:41
#12

#11 Man kan ju notera att av de tre som citeras som protesterande mot denna positiva särbehandling finns Alice Teodorescu och Csaba Bene Perlenberg. Ingen av dem kan etiketteras "etnisk svensk".

Nej, svenskarna är inte i minoritet, och det var inte de färgade i Sydafrika heller, som trots sitt folkflertal inte hade något inflytande i politiken när de vita styrde. Nu jämställer jag inte på något sätt den  problematiken men hur det är här, bara påpekar att man kanske skall vara försiktig med att ställa likhetstecken mellan majoritet och inflytande. (Markerar texten ovan för att jag tar för givet att det annars kommer i retur med vändande post…)

"För visst är det viktigt att kunna svenska. I praktiken är det ett alldeles utmärkt sätt att neka de med annan bakgrund än svenska jobbet. Har varit med om det att en person som står mig nära nekats på sådana grunder fast hen talar svenska utan förhinder", skriver du.  Är du säker att språket var orsaken till det uteblivna jobbet eller är det en bekväm anledning att ta till? Ditt påstående är ju omöjligt att kontrollera om man nu skulle komma på den märkliga idén att försöka kontrollera det, så du har eller tar dig tolkningsföreträde i det fallet.

Att sjukvården skriver att man gärna ser att män söker jobb som sjukvårdsbiträden och stålverket vill ha kvinnor som sökande till jobbet som traversförare är ju alldeles utmärkt! Men, som Ledarna skriver i sina råd (150123) om hur man utformar jobbannonser:
”Vi ser gärna sökande med annan bakgrund.” Vad är ”annan” bakgrund? Vad är inte annan bakgrund? Vad tas för givet? Vad är normen och hur förmedlas den?
”Vi ser gärna sökande med annan bakgrund än svensk.” Etnicitet är en diskrimineringsgrund. Tar du hänsyn till den sökandes etnicitet vid urvalen diskriminerar du."---

Loris M
2015-08-29 19:21
#13

#12 Är du säker att språket var orsaken till det uteblivna jobbet eller är det en bekväm anledning att ta till? Ditt påstående är ju omöjligt att kontrollera om man nu skulle komma på den märkliga idén att försöka kontrollera det, så du har eller tar dig tolkningsföreträde i det fallet.

De gånger jag sitter och spekulerar (vilket också händer) brukar jag skriva det. Men det här är inget sånt. Jag vet med all säkerhet att det är så eftersom personen i fråga fått mejl som jag personligen läst och där det står på ett ungefär: "Efter vårt möte insåg jag att jag inte förstod allt du sa. Som vi skriver i annonsen är kunskaper i det svenska språket ett krav o. s.v.".  När personen mejlade tillbaka och frågade vilka kunskaper och kompetens han har när det gäller att kunna bedöma någon annans språklig förmåga, fick hen inget svar. Det gjordes alltså inget test utan bara en subjektiv bedömning av en person som egentligen inte nödvändigtvis kan så mycket om språk, men som har svenska som modersmål. Till saken hör att det är ett sådant jobb att man även med bara grundläggande kunskaper i svenska skulle klara sig hur bra som helst. 

Sen håller jag med om att formuleringar kan vara problematiska. I samma länk som du bifogar står det just om språkkrav: "Var noggrann hur du beskriver språkkrav som arbete kräver då de kan upplevas som diskriminerande. Vilka språkkunskaper är relevanta för arbetet och på vilken nivå? Forskning visar att språkkrav förekommer även där det inte är befogat." (min understrykning) Och varför tror ni då att man har språkkrav där det inte behövs? Jo, för att det är ett smidigt sätt att utesluta de man inte vill ha. Dessutom finns det ingen som kontrollerar eller gör en saklig och kvalificerad bedömning om personen i fråga verkligen kan svenska. 

I en perfekt värld (och samhälle) skulle vi inte behöva några sådana annonser oavsett om det handlade om etnisk bakgrund eller kön. Alla skulle ha samma möjligheter och både söka och få ett jobb. Men så är det inte och därför får man ta till sådana här metoder. 

Edit. Sen tycker jag att Alice Teodorescu vinklar det på ett konstigt sätt. Hon verkar tro att man kan få jobbet enbart tack vara sin icke svenska härkomst. Det är inte fråga om det, som sagt. Utan att mellan två med exakt samma kompetens har den med icke svensk bakgrund större chanser. Många gånger i liknande situationer är det personlighet som avgör.

Annons:
[Carpinus]
2015-08-29 19:39
#14

När det gäller anställningar så är det ju "köparens marknad" och har alltid så varit. Man kan välja sin personal som man vill och låta dem falla genom vilka luckor som helst, så länge man håller sig till vissa lagar. Mycket handlar om personkemi. Så sent som idag läste jag om en tjej som inte fick ett jobb för att hon har ymnig handsvett. Hon kan ju med fog invända att det stod inget annonsen om att man inte får ha handsvett, men till vilken nytta? Det är det DO nu skall avgöra.

Själv sökte jag i ungdomen (vilket inte var igår, det medges!) ett bankjobb, och kände att "yes, jag är hemma" - jag insåg att jag var sist kvar i konkurrensen. Då kom frågan: "kan ni servera?" Jag blev lite ställd, för jag skulle ju jobba med kassahantering! Då förklarade bankmannen att man hade affärsluncher ibland, och då förväntades man ställa upp på det. Jag stammade fram att jag hade ju ingen erfarenhet, men att jag kunde väl lära mig. Så gick det som det gick, fjorton dagar senare var jobbet utannonserat på nytt,  jag fick tillbaka mina handlingar per post utan förklaring och lika bra var det! Men det hade ju underlättad för alla parter om det hade stått i annonsen att man skulle servera också! Och lite så är det väl fortfarande: någon har tatueringar, en annan handsvett och en tredje kanske stammar. Ingenstans stod det i annonsen att det var diskvalificerande, men jobbet fick man inte.

Tjeja
2015-08-29 20:29
#15

Jag vara ert nya svenskleraret

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-08-29 21:35
#16

suck… det är tyvärr tvålgröpa i båda lägren… sällan någon vettig balans i svensk politik. :(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2015-08-30 16:10
#17

Framförallt borde man reagerar på att det är svårt att rekrytera manliga partiledare!

Inte undra på att männen söker sig till SD!

Snart det enda parti som företräder "missnöjda vita heterosexuella medelålders män"!🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-06-29 20:11
#18

Mer i samma ämne:

"Efter att ha lagt ut en platsannons där man sökte en person med ”erfarenhet av att rasifieras som afrosvensk” fälls nu Utbildningsradion av Diskrimineringsombudsmannen. Formuleringen bryter mot diskrimineringslagen, fastslår DO.

Det var inför en serie om normkritik utifrån afrosvenska perspektiv som UR i februari sökte en ny inslagsproducent. I annonsen skrev man bland annat:

”Vi ser gärna att du har erfarenheter av att vara reporter och/eller redaktionellt arbete. Du är också driven, kreativ och har erfarenheter av att rasifieras som afrosvensk/afrikansvensk”.---

"Nu fastslår DO att annonsen varit ämnad att avskräcka människor med en viss etnisk tillhörighet, och därmed ”utgör direkt diskriminering” och bryter mot diskrimineringslagen."---

"Eftersom UR brutit mot diskrimineringslagen har man behövt visa upp dokumentation i utredningen för hur man arbetar med mångfald inom organisationen, och att man inte diskriminerar människor på grund av deras hudfärg.

Då UR gjort detta och ”skyndsamt åtgärdat formuleringen” bedömer DO att ingen ytterligare åtgärd behövs."

SVT

Zyperior
2016-06-29 22:49
#19

"Rasifierad". Årtiondets mest pretentiösa ord.

Läste en artikel om samma nyhet idag, där det framgick att programmet skulle diskutera bland annat vithetsnormer.
Kommer man diskutera "svarthetsnormer" också?

När vita utsätts för diskriminering är det dessutom fine att bara sudda bort och glömma. Men när mörkhyade utsätts för det då vässas högafflarna och rasiststämplarna duggar tätt.
Men vi ska för guds skull inte glömma att vita är privilegierade, inte mörkhyade.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Nomen Nescio]
2016-12-06 11:11
#20

#18 "Programmet riktar sig till unga afrosvenskar och förmedlar en bild av ett samhälle som genomsyras av rasism. Vita betyder trubbel och kan aldrig sätta sig in i svartas utsatta situation.

I Melanin förespråkas "trygga rum" för svarta, utan att någon kritisk röst får komma till tals. En av programledarna förklarar att det är rasism när någon rör ens hår eller frågar en var man kommer ifrån.

De negativa reaktionerna på krönikan ramlade in snabbt. Kritikerna ansåg att det var förmätet att jag, i egenskap av vit kvinna, hade mage att ha åsikter om vad som bör definieras som rasism."---

"Responsen är talande för tidsandan. Det har ingen betydelse vilka argument du har. Det avgörande är dina medfödda egenskaper, inte minst din hudfärg. Det är de som avgör validiteten. För det är bara den som har rätt pigment som ska få uttala sig om vad som bör eller inte bör tolkas som rasism."---

"Tanken bygger på en märklig premiss; vita människor ska inte yttra sig om sådant som inte berör dem personligen. För den som är vit kan aldrig veta hur det är att vara svart och uppleva rasism. Därför ska man inte heller försöka drista sig att bestämma vad som är rasism eller inte. Vita åsikter undanbedes, med andra ord.

När enbart vissa grupper får uttala sig om samhälleliga fenomen går vi mot en oroande utveckling. Dels är det ett underkännande av människors förmåga till empati; att det är omöjligt att försöka sig sätta in i någon annans situation. Dels innebär det att den som har "rätt" egenskaper i princip kan säga vad som helst utan att ifrågasättas, vederbörande har trots allt tolkningsföreträde.

Det finns dock ett undantag: den som är vit får uttala sig givet att den köper den rätta verklighetsbeskrivningen. Annars är man en motståndare till den antirasistiska kampen. Det är ett effektivt sätt att försöka tysta sina meningsmotståndare. Men det gynnar vare sig kampen mot rasism eller samhällsklimatet när avsändaren blir viktigare än argumenten."

Naomi Abramowicz ledare kan läsas i sin helhet på Expressens ledarsida.

Annons:
[Carpinus]1
2017-05-29 09:20
#21

#20 Åsa Linderborg i Aftonbladet tillhör dem som förbryllas över den diversifierade yttrandefriheten. Hon skriver:

"Vi är besatta av att diskutera vem som får säga vad och när. Som Hume påpekar, säger man antingen: ”You can’t say THAT!”, för det är kränkande eller ljug. Eller också säger man: ”YOU can’t say that!”, för du är inte kvinna, svart, gay etc. Svarta som har ”fel” åsikter bemöts med: ”YOU can’t say THAT!”.

Det är en ironi att de förtryckta grupper som har kämpat mest för rätten att prata nu framställer det som ett martyrskap att leva i ett samhälle där ordet är fritt. I stället för att diskutera hur man kan vidga yttrandefriheten ytterligare går man in för att minska den, i demokratins namn."---

Zepp
2017-05-29 21:47
#22

#19

Menna.. tillhör man den vita svenska manligheten så är man per se inte diskriminerad utan själva gräddan på moset!

Har man på det inte alla fördelar som detta medför så har man för det mesta sumpat alla sina fördelar själv!

Med tanke på att dessa fördelar är rätt frikostiga.. det enda det kräver är att man lyckas i sina studier.. man bör ha åtminstone gymnasiebetyg som renderar till att söka in till en Universistesexamen!

Är man på det inte helt inne på att bli själva gräddan på moset utan att det räcker med en fast anställning/dvs att man är anställningsbar på arbetsmarknaden och har en normal lön kan skaffa bostad/attrahera en partner, bilda familj, Volvo, Villa Vovve, så räcker det gott med med en fullbordad gymnasieexamen från något yrkesprogram!

Lyckas man inte ens med det.. så menar jag oxå att man bör hålla käften och skämmas.. främst med tanke på alla fördelar man haft och som man inte tagit vara på!

Men som väl är så finns det syndabockar som sådana kan skylla på.. dvs folk.. ofta manliga unga personer som flyr från allt möjligt i deras hemländer hit till Sverige!

Iallafall.. så som jag ser det.. för varje ung manlig person av Afghanistansk/Marokansk härkomst som utvisas till Afghanistan/Marocco bör vi oxå utvisa minst en svensk.. som inte uppfyller kriteriet för att vara anställningsbar på svensk arbetsmarknad!

Finessen med detta är.. om jag gissar rätt är att vi skulle utvisa cirka hälften utav SDs röster?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2018-01-30 08:13
#23

#0 Apropå anställningsannonser: cis-män göre sig icke besvär med att söka jobb på tidningen Gaffa.

"Diskrimineringsombudsmannen väljer att gå vidare med en anmälan mot musiktidningen Gaffa, skriver Dagens Nyheter. Det var i december som tidningen annonserade efter nya skribenter via Facebook och då valde att rikta sig till ”åsiktsglada icke-cis-män”.

”Alltså, kan jag som är biologisk man, och ser mig själv som en man, inte få en anställning hos dem på grund av min nuvarande könsidentitet”, skriver anmälaren. Tidningen har i ett senare inlägg ursäktat sin formulering och nu säger chefredaktören Daniel Horn till DN att anmälaren är välkommen att söka jobbet. Anledningen till att man formulerade sig som man gjorde uppges vara för att tidningen har ”en övervikt av vita män”. ---

"En cis-person är en person vars juridiska kön, biologiska kön och könsidentitet hänger ihop enligt normen."

TT

Kanske ett ämne för Lika villkor iFokus?

[Göstage]
2018-06-15 17:02
#24

Tommy Deogan berättar vad som fick honom att lämna Centerpartiet för SD:

"För sitt engagemang mot våld har han fått pris i kampanjen Rör inte min kompis. För några år sedan gav han sig in i politiken. Valet föll på Centerpartiet. En vän hade rekommenderat partiet för honom, ungefär som han i dag rekommenderar SD för andra. Och han gjorde blixtsnabb karriär. Tre förtroendeposter, bland annat som suppleant i Stockholms landsting, och en fast tjänst inom loppet av ett år. Men ändå valde han att lämna partiet. Han insåg att han helt enkelt var för konservativ för Centern. #0 Han störde sig på att partiet, enligt honom, i en jobbannons nästan rakt ut skrev att jobbet skulle gå till en person med utländsk bakgrund och att de valde att hålla tyst om sextrakasserierna i Stockholm. Och när de väl agerade kritiserade de polisen, enligt Tommy Deogan

I Centern kände han sig som en exotisk prydnad, en person som skulle fylla mångfaldskvoten. Han drabbades av samma missriktade välvilja som enligt honom ligger bakom dagens problem i förorterna och som kommer att ge SD röster. – Andra partier applåderar mångkulturen men väljer att inte bo bland oss i förorten. Jag vill att de ska ställa samma krav och ha samma förväntningar på mig som de har på sig själv, säger Tommy Deogan."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/oRQ4AR/tommy-vill-fa-fler-att-rosta-pa-sd-i-fororten

[VSK]
2018-06-15 17:22
#25

Och i annat parti så flyr man som råttor på ett sjunkande skepp. 

"Just nu är det strömhopp från regeringskansliet. För att sossarna förbereder för en eventuell valförlust, genom att se till att så många partitrogna och lojala sossar får så många bra andra jobb som möjligt".

Ungefär som Francesco Schettino men på fastland. 

"https://uvell.se/2018/06/12/regimtrogna-far-nya-jobb-innan-valet/

[Göstage]
2020-10-14 06:51
#26

"Kvoteringsideologin förminskar människor", skriver Alice Teodorescu i en gästledare i GP. Detta med anledning av att Sveriges Radios vd nyligen avslöjat premisserna vid rekrytering, och tydligen förväntade sig förståelse och kanske hyllningar för detta.

”"Vd:s svar syftade till att framställa SR som ett tolerant och inkluderande bolag. I stället avslöjades en osminkad diskrimineringskultur: När någon rekryteras på grund av kön eller etnicitet diskrimineras någon annan på grund av kön eller etnicitet."----

"Därtill devalveras det meritokratiska synsättet som alla rekryteringar borde vila på. När det sekundära – som en människas etnicitet, kön eller bakgrund – görs till det primära, blir det som borde vara det primära – kunskap, tankar och kompetens – det sekundära.

Men det är inte det enda problematiska. Också den statiska synen på människan skvallrar om en inställning som gör alla försök till integration meningslösa: Varför anstränga sig för att känna sig och uppfattas som svensk om man ändå alltid kommer att bedömas utifrån sitt etniska arv?"---

https://www.gp.se/ledare/kvoteringsideologin-f%C3%B6rminskar-m%C3%A4nniskor-1.35477429

Upp till toppen
Annons: