Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 970 ggr
[Carpinus]
7/22/15, 10:21 AM

Tankar 2008: "Sveriges väg mot katastrof"

År 2008 skrev journalisten och  f.d. FN-soldaten Anders Lugn en debattartikel i Aftonbladet om vad han ansåg var de bakomliggande orsakerna till Libanons sammanbrott och drog paralleller med situationen i Sverige. Nu har hans artikel klickats upp på Aftonbladet igen, och jag tycker att artikeln har samma relevans idag som då. Lugn skrev där:

"Jag kunde hitta sex förhållanden som skapade förutsättningar för den libanesiska undergången:

1. Svaga gemensamma nationella värderingar.

2. Svag nationell krigsmakt.

3. Svag nationell polismakt.

4. Extremt god tillgång till vapen.

5. Stor tillgång till droger – alkohol till kristna, hasch till muslimer.

6. Känsla av vanmakt i befolkningen: ”det är ingen idé att kämpa för ett bättre liv… fogdarna tar ändå det jag skrapar ihop”.

"Hemma i Sverige inser jag sakta men obehaglig säkert att just dessa faktorer i stigande utsträckning gäller även oss", skriver Lugn.  Svårt att motsäga honom! Fast idag är nog vanmakten under punkt 6 större inför politikerna än inför fogden här hemma- "det är ingen idé att bry sig, politikerna lyssnar ändå inte på folket".

Annons:
[sanna70]
7/22/15, 11:03 AM
#1

Lite mer läsning från tiden då folk vågade säga det dem tänkte högt, det var en tid då man kunde diskutera öppet om samhällets problem och på så sätt tvinga regeringen till agerande. Nu är det mestadels locket på och om det skulle komma fram lite fakta i media av någon modig person så motverkas denna genom 20 andra artiklar om rasism. .  

"Jag ser framför mig ett Sverige som inom 20–30 år fullständigt har tappat kontrollen. Terrorism, våld och brottslighet kommer att öka. Och kanske ser vi också på lite längre sikt ett fullskaligt inbördeskrig mellan olika religioner."

http://www.bt.se/debatt/olle-engstrom-m-invandringen-i-sverige-kan-leda-till-inbordeskrig/

[Carpinus]1
2/11/18, 9:18 AM
#2

#0 Lugns artikel från 2008 förtjänar att  lyftas upp igen. "Ska vi göra någonting, eller nöja oss med att bli offer?", frågade han då. Idag har vi ett svar.

[Göstage]
8/15/18, 3:22 PM
#3

Tio år senare, och snart val. Och ja, vi nöjer oss med att bli offer.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/VRgLO1/sveriges-vag-mot-katastrof

[Hayabusa]
8/15/18, 8:44 PM
#4

"Herbert Tingsten drev på 50-talet tesen att ideologierna är döda. Likt de flesta stora tänkare var han flera decennier före sin tid. Högerpartiet låtsas vara arbetarparti och kommunisterna låtsas vara demokrater.

Palme är skjuten och mördaren går fri. Hockeyspelarna har vi sålt till Nordamerika och fotbollslandslaget har checkat in på äldreomsorgen. Kvar att vara stolta över är mellanmjölken och Jonas Gardell, vilket inte ger upphov till väldigt många nationella orgasmer."

Nåja, fotbollslandslagen är väl rätt ok ändå…

Tjeja
8/15/18, 9:17 PM
#5

#3 Tja… han ser ju ut att ha profeterat sanningar som så många andra… 😭

Syrien är ju också ett bra exempel på vad vi håller på med att göra här.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: