Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1365 ggr
[Carpinus]
2015-07-23 12:36

"Två gripna för terroristbrott"

"Två personer, 30 och 32 år gamla, har gripits i Göteborg, misstänkta för terroristbrott – genom mord. Båda är misstänkta på sannolika skäl – den högsta misstankegraden, skriver åklagarmyndigheten i ett pressmeddelande.

‒ De misstänkta gärningarna har begåtts i Syrien under år 2013, säger ansvarige åklagaren Ronnie Jacobsson i ett pressmeddelande."---

_GT
_

Annons:
Mysan59
2015-07-23 13:12
#1

😡

[Carpinus]
2015-07-24 07:45
#2

"Sverige har varit naivt, sade inrikesminister Anders Ygeman (S) tidigare i dag. – Ja, det finns en beröringsskräck från politiska partier och massmedia, man har fegat i den här frågan. Något förenklat: man vill inte bli stämplad som sverigedemokrat, säger Hans Brun i SVT:s Aktuellt. Studier kring utanförskap och islamistisk radikalism, till exempel forskaren Magnus Ranstorps Rosengårdsrapport från 2009, har inte fått det erkännande de borde ha fått, utan i stället mötts av obefogad kritik, menar Hans Brun. – Man måste kunna presentera obekväma uppgifter och fakta utan att bli sågad vid fotknölarna, säger Hans Brun."---

SVT

Zyperior
2015-07-24 10:52
#3

Jag tror inte SD-stämpeln är det man är rädd för primärt. Jag tror att man ytterligare inte vill bekräfta det totala hyckleriet, om att SDs åsikter i dessa frågor är rasistiska och fascistiska osv. Något man sagt i debatter i ca 10 år. Då är det svårt att helt plötsligt hålla med. 

Därav är det tvärstopp för övriga politiker att agera i dessa frågor även om de faktiskt håller med SD. Anledningen till att KD kan, är för att de bytt partiledare, men det räcker ändå inte hela vägen.

SD kommer fortsätta va det enda alternativet bra länge. Det har 7-klövern och massmedia sett till att cementera rätt rejält.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-07-24 10:56
#4

Häktningsförhandlingar i eftermiddag. Oavsett hur det går i just det här målet så får man hoppas att myndigheterna bygger upp en beredskap för vad som kan komma  i form av hämndaktioner och fritagningsförsök med gisslantagande när man fängslar IS-resenärer.

Mysan59
2015-07-25 07:27
#5

Hur som helst så gör vi bort oss, och det "sovande folket" vaknar snart, men då kommer det vara för sent, tyvärr.

Himmelsblå
2015-07-25 07:38
#6

SD och sovande folk åsido…. jag är förvånad att det är terroristlagarna man tillämpar. Naturligtvis är det ett angrepp mot staten Syrien, men Syrien är ju diktatur. Normalt sett stöder vi "folklig kamp mot diktaturer".

Jag trodde faktiskt man skulle använda lagar gällande "Brott mot mänskligheten". Det är ju folkmord det handlar om. Etnisk rensning. Fast det är kanske mer i Irak?

Det skulle vara bra om SVT eller annan media kunde reda ut vad som gäller rent juridiskt.

Annons:
[Carpinus]
2015-07-25 07:56
#7

Ett stort problem som jag ser det är den problematisering som görs av journalister och experter på ett tidigt stadium i uppmärksammade brottmål. Vi har förvisso ett öppet samhälle, men alla ifrågasättanden som sker kan påverka kommande rättsprocesser så att det sprids osäkerhet om åklagarens bevis håller.

I det här fallet får en av de misstänktas advokater stort utrymme i media när han säger att bildbeviset är svagt och att det inte är hans klient på bilderna. Hur skall den som inte själv sett bilderna kunna bilda sig om bevisvärdet i det?

Ett aktuellt fall är det fruktansvärda mordet på en ung flicka på Kinnekulle, där några kända kriminologer och jurister går ut och ifrågasätter åklagarens bevis, trots att de inte haft tillgång till hans material. Kanske beror det på att de vill "leverera" något när tidningarna ringer, kanske beror det på ett drag av  självhävdelsebegär när de uttalar sig som de gör. Trots att åklagaren säger sig vara tillfreds med sitt material har experternas ifrågasättande lämnat en känsla av osäkerhet hos allmänhet och kanske även hos dem som skall tjänstgöra i rätten så småningom.

Vi minns ju även några rättegångar i Göteborg 2012 där åklagaren närmast förlöjligats av vissa journalister både före och under rättegång (och givetvis även i efterhand) på ett sätt som man inte kan utesluta påverkade utfallen i målen.

Jag befarar att även det nu aktuella fallet blir sönderanalyserat i förtid och kommer att utmynna i nedlagt mål i rätten och sneda leenden i diverse kolumner.

Himmelsblå
2015-07-25 08:03
#8

#7 I det här fallet får en av de misstänktas advokater stort utrymme i media när han säger att bildbeviset är svagt och att det inte är hans klient på bilderna. Hur skall den som inte själv sett bilderna kunna bilda sig om bevisvärdet i det?

Är det bättre om de döms på förhand då? Nej, inte. Än så länge är de här killarna oskyldiga, det är upp till åklagaren att bevisa de är skyldiga.

Att det att mål som smulas sönder av "experter" i förtid sedan faktiskt blir nedlagda kan ju även ha den rimliga förklaringen att åklagaren inte lyckades få det att hålla i rätten?

Den enklaste förklaringen är troligen den sanna, det är ren matematik.

Och det kommer ju att bli jävligt svårt att bevisa att IS-krigarna begått brott.

[Carpinus]
2015-07-25 08:25
#9

#8 Jo, men man skall inte underskatta att rättsprocessen börjar redan i media, och att det finns inflytelserika personer som väljer vilken bild av fallen de vill ge utrymme för. 

Jag tycker inte att "det är bättre att någon dömd på förhand", det har jag faktiskt inte påstått. Min poäng är ju just att det är rätten som skall klarlägga om de är  skyldiga, inte vissa inflytelserika kolumnister som skall förklara dem oskyldiga i förväg. Givetvis händer det att rättegångar där bevisen "smulats sönder" av journalister i förväg ändå skulle ha fått samma utfall oavsett uppmärksamheten. Det är förmodligen så i en överväldigande majoritet av fallen. 

Men om misstankar uppstår att "söndersmulandet"  kan ha påverkat utgången så är det heller inte bra. Konsekvensen kan bli att rättsapparaten på sikt förlamas, eftersom åklagarna kan börja tvivla på om det är mödan värt att lägga ner jobb på ett åtal där det finns en radda "advokater",  varav de flesta finns utanför rättssalen. En liknande handlingsförlamning ser vi ju redan hos poliserna som lägger ner utredningar innan de ens tryckt ut spetsen på kulspetspennan för att ta upp anmälan, eftersom de vet att påföljd uteblir.

[Jimmy.L]
2015-07-25 12:41
#10

#6 IS är stämplade som terrorister och begår terrorhandlingar i Europa då är det självklart att misstänkta IS-sympatisörer ställs inför terroristlagar.

Himmelsblå
2015-07-25 13:02
#11

#10 Men måste man inte själv begå terrorhandling mot Sverige?? Här åtalar vi någon som begått terror mot Syrien under fullt inbördeskrig.

(Raderat en massa svammel… )

[Jimmy.L]
2015-07-25 13:24
#12

#11 Nej begår svenskar terroristbrott i andra länder kan man åtalas i Sverige samma sak om du köper sexuella tjänster i andra länder där det är lagligt blir du åtalad här.

Kriget i Kosovo var blodig och civila led svårt därför ingrep Nato.

FNL begick väl inga självmordsuppdrag i grannländerna eller avrättade människor i andra länder som gjorde narr av dom eller deras tro eller tvingade barn till att gifta sig med dom? Fanns heller inga planer på att ta över större delen av Mellanöstern och delar av Europa.

Himmelsblå
2015-07-25 14:48
#13

#12. Vietcong och FNL gick hårt fram mot buddister, kineser med flera. De var inne i Kambodja. Hur de betedde sig där vet jag inte, men i ett senare skede gick ju Vietnam till angreppskrig mot Kambodja så… de var ju inte direkta polare i alla fall.

Det var många som flydde från FNL. Flera tusen bor i Sverige, vi kallade dem "båtflyktingar".

Kriget i Ukraina är blodigt och många lider svårt. Därför ingrep Ryssland.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-07-25 15:00
#14

**Kriget i Ukraina är blodigt och många lider svårt. Därför ingrep Ryssland.
**

Tror du på det där själv eller kommer det från Rysslandsröst?

Ryssland intog Krim med specialförband för dom är rädda för att Ukraina ska sparka ut Ryssland från Flottbasen och gå med EU/Nato.

Himmelsblå
2015-07-25 15:27
#15

#14 Likhet inför lagen. Vi har inte en lag för
 muslimer och en annan för alla andra.

Och även Ryssland lyder under folkrätten. Därför är det viktigt att man gör rätt.

[Jimmy.L]
2015-07-25 15:34
#16

#15 Du har inte följt kriget i Ukraina hör jag. Föreslår du börjar läsa på om ryska krigsbrott dom är många.

Kan ge några tips, du kan söka på:

Misshandel av krigsfångar.

Tvingas äta tygmärke.

Ukrainsk pilot åtalas i Ryssland.

Ryska mödrar hotas.

Nerskjutning av civilt flyg.

[Jimmy.L]
2015-07-25 15:38
#17

#15 Likhet inför lagen. Vi har inte en lag för muslimer och en annan för alla andra.

Vem påstår det?

Anser du att dom som åker ner och krigar för IS ska komma undan med våldtäkter, misshandel och dödandet av krigsfångar och folkmord?

Sverige är det enda landet just nu du kommer undan med det, är det okej?

Himmelsblå
2015-07-25 23:10
#18

#17. Läs vad jag skriver hur jag anser de skall behandlas. Dömas för folkmord. Finkas i Sverige. Sverige skall ta hand om sin egen skit.

Vi fråntar inte medborgarskap för folk födda i Sverige.

Vad anser du skall ske med de svenska farbröder som fortfarande är i livet och slogs i Waffen SS? Det var samma rövarband som IS.

Anser du Breivik, som massmördade barn på ett sommarläger, skall fråntas sitt norska medborgarskap? Han kommer att släppas fri…

Förklara för mig, så även jag begriper, varför du i så fall gör denna skillnad på Breivik och Waffen SS å ena sidan och IS å andra.

[Jimmy.L]
2015-07-26 06:40
#19

#18 Du  läser ju inte vad jag skriver detta är något som den svenska regeringen utreder att dom som strider för IS kan komma förlora sitt medborgarskap är det jag som är ansvarig för vad regeringen gör?

Det finns inga svenskar kvar i livet som stred för SS inte heller är Breivik svensk medborgare vad Norge har för lagar och regler hör inte hit.

Himmelsblå
2015-07-26 08:56
#20

#18 Okej. Idag kan invandrare förlora sitt medborgarskap bara om de kom till Sverige som vuxna och bara under vissa extrema omständigheter. Som jag tidigare skrivit…

Det förekommer alltså redan idag att man drar in medborgarskap. Jag har inget emot det, de valde att komma till Sverige själva.

Men är man född i Sverige, eller kom som barn med sina föräldrar, har man inte gjort det valet. Man har inget annat land. De har gjort samma val som du när du lät dig födas i Sverige av dina föräldrar. Det är ju inte så det är?

I och med det tycker jag det är fel att dra in medborgarskap OM man inte kom till Sverige som vuxen. Sverige har att ta ansvar, vi kan inte lämpa över dem på någon annan. (Jag diskuterar ju inte utlämning av kriminella, deras medborgarskap dras ju inte in för det)

Jag tvivlar alltså på att förändringen blir som du tror för jag tror inte man ändrar just den principen och de flesta IS krigarna är ju unga…

Skulle den förändringen ske, kommer lagen att bli generell. Brott mot mänskligheten preskriberas inte. Så som jag ser det riskerar samma öde att hända svenskarna i Waffen SS och om Norge följer vår lagstiftning så kan Breivik hamna i Sverige som statslös.

Skulle inte lagen bli generell är det en rasistisk lag i mina ögon. Skulle lagen bli generell är det en världsnyhet. Inget annat land har något liknande vad jag vet.

Detta har varit min ståndpunkt från början.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-07-26 11:13
#21

#20 Vet du hur IS anhängare behandlar alla andra människor i Syrien eller Irak som inte delar deras syn på en Islamstat? -Dom avrättas. Hur ska du övertyga människor som är starkt troende att det dom gör är fel? Så fort du släpper ut dom ur fängelse måste du bevaka dom hela tiden för dom är övertygad om att alla som inte följer Islamska Staten förtjänar att dö.

Det går inte övervaka hundratals fanatiker och det finns alltid en gråzon som man missar.

Vill du ha fanatiska självmordsbombare i Sverige eller som går runt med automatvapen och skjuter ner människor?

Om det gick att prata med IS skulle FN eller vem du nu vill ska fredsförhandla med dom göra det men det går inte för dom vill se dig död.

Himmelsblå
2015-07-26 17:04
#22

#21 Vi bara diskurerar runt runt. Men jag önskar
vi kunde använda oss av Brott mot mänskligheten istället för terrorlagar. Europa har ett gemensamt problem, det kan lösas gemensamt, kanske i Haag då.

Allt jag säger är att jag inte vill ha särlagstiftning.

Du har fått de alternativ som står till buds i andra tråden vad gäller just vår diskussion. Då föredrar jag en lagstiftning där alla riskerar att medborgarskapet ryker vid grova fanatiska terrorbrott. Även du och jag.

Det bär mig emot att ge staten sådan makt över folket men… hellre det.

Jag tror inte vi kommer längre, låt oss vara överens om att vi ser saker olika.

[Björn.B]
2015-07-26 18:17
#23

Haag är ingen domstol för terrorister endast krigsförbrytare.

[Carpinus]
2015-11-19 16:27
#24

#0 Dags för åtal i ärendet.

"Enligt åklagare Agnetha Hilding Qvarnström finns "mycket övertygande bevisning" i det terrormål i Göteborg där åtal snart väntas. I skrivelsen till tingsrätten går även att läsa att gärningen "eventuellt kan bedömas som annat brott".---

"Förutom 32-åringen misstänks en 30-åring för terrorbrott som ska ha begåtts i Syrien under 2013. En 27-årig man misstänks för medhjälp, men han är ännu på fri fot."---

TT

[Carpinus]
2015-12-02 10:25
#25

"32-åringen, som är rullstolsburen och har en hjärnskada som gör att han inte kan kommunicera, fick bara ett par frågor under rättegången innan förhöret avbröts. Enligt 32-åringens försvarare Lars Salkola borde han aldrig ha åtalats på grund av sitt handikapp, som han ska ha fått av en skottskada i huvudet.

-Han vet inte vad han är misstänkt för, hur ska han då kunna få ett försvar? säger Lars Salkola."

TT 151130

"Det var på den uppmärksammade terroristrättegångs sista dag under måndagen som åklagaren Agnetha Hilding Qvarnström plötsligt lämnade in beslagtagna semesterfoton från 32-åringens semester med familjen i Malaysia, veckorna före det att han greps i juli.

På bilderna syns 32-åringen, som suttit i rullstol och inte kunnat svara på några frågor under hela utredningen på grund av svåra hjärnskador, när han badar i en pool och sitter på en restaurang med en pizza och dricker ett glas med Coca Cola.

På en annan av bilderna ser det ut som att mannen står upp av egen kraft vid ett vattenfall i en tropisk skogsmiljö."---

GT 151202

[helga21]
2015-12-02 22:12
#26

Ja jag undrar just hur handikappad 32-åringen är. Oavsett vilket så var det var han har  gjort inte för hur han är nu som han är åtalad.

[Carpinus]
2015-12-14 11:14
#27

"Domen mot de två göteborgare som åtalades misstänkta för att ha begått terrorbrott i Syrien under 2013 kom klockan 11 på måndagen. Både 32-åringen och 30-åringen döms för terroristbrott. Straffet: livstids fängelse."---

GT

Gissningsvis överklagas domen till högre instans - det var i så fall vad som förväntats på förhand, oavsett utgång i målet.

Annons:
[Hayabusa]
2015-12-14 12:08
#28

Mer läsning i ämnet, från HD och Olle Lönnaeus:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/12/14/imported/

[helga21]
2015-12-14 15:32
#29

# 8 När du skriver HD så trodde jag det var Högsta domstolen och tänkte att Hovrätten ska väl säga sitt först. 😃

[Carpinus]
2016-01-07 08:53
#30

"Nyligen dömdes två svenska medborgare, Hassan Al-Mandlawi och Al Amin Sultan till livstidsfängelsestraff för terrorbrott i Syrien.

Den tredje misstänkte terroristen, Yasser Sadek, 27, häktades i sin frånvaro på sannolika skäl misstänkt för medhjälp till samma brott.

Nu uppger flera källor att Sadek är död, sprängd till döds tillsammans med sin hustru och sitt barn under en flygräd i närheten av Raqqa i Syrien."---

GT

[Carpinus]
2016-03-30 19:45
#31

#27 "De båda män som misstänks för att ha deltagit i två avrättningar i Syrien 2013 döms till livstid även av Svea hovrätt. Därmed fastställer Hovrätten Göteborgs tingsrätt dom från i fjol.

I ett pressmeddelande skriver hovrätten att de gör samma bedömningar som tingsrätten och kommer fram till att de båda männen är de två maskerade personer som synts på de filmer som utgjort bevisningen. 

De skriver också att männen deltagit på ett så aktivt sätt i avrättningarna att de ska betraktas som gärningsmän."---

SR

[Nomen Nescio]
2016-06-29 08:35
#32

#31 "Högsta Domstolen ger inget prövningstillstånd för de två män från Göteborg som dömts till livstids fängelse för terroristbrott av både tingsrätt och hovrätt ”Högsta domstolen har gått igenom materialet. Det har inte kommit fram något skäl att meddela prövningstillstånd”, konstaterar HD kort".

News55

Upp till toppen
Annons: