Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1577 ggr
Mysan59
2015-07-23 22:25

I förorten växer männens diktatur

Det kan inte vara lätt att fly från sitt hemland med förtryck av kvinnor, för att sedan märka att det nya landet inte bryr sig om dom, utan att männen (muslimer) inför sina lagar även här. Konstigt att inte fler reagerar på det. Är det bara männen som har rättigheter, även här i Sverige igen. Vi har kommit långt när det gäller jämställdhet, men nu kommer det gå bakåt i tiden igen om det inte stoppas.

"I svenska förorter blir klimatet allt mer kvinnofientligt. Kvinnor är inte längre välkomna på en del kaféer. Unga tjejer kan inte vistas ute efter middagstid på vissa platser.

Kvinnor kan inte klä sig hur de vill.

Många kvinnor från förorten har under de senaste veckorna vittnat om detta i medierna, sedan Zeliha Dagli skrivit om det i Aftonbladet.

Och i Expressen skrev Husbybon Per Pettersson förra veckan om hur han trakasseras av ungdomar för att han är homosexuell – ett ytterligare bevis på den växande fundamentalismen, som går allt längre ner i åldrarna.

Oron för utvecklingen växer.

Tvåbarnsmamman Seve Saleh som bott i Husby i 13 år berättar för mig hur Husby allt mer liknar Afghanistan.

Islamister och fundamentalister säger till ungdomarna här att de måste beslöja sig, att svensk mat är "Haram" (smutsig), och att de måste läsa Koranen.

Muslimska kvinnor med andra livsstilar än islamisterna får ständigt synpunkter på hur de lever - till och med på vilken mataffär de handlar från."

http://www.expressen.se/debatt/i-fororten-vaxer-mannens-diktatur/

Annons:
[sanna70]
2015-07-23 22:40
#1

Skärmande utveckling och det värsta är att ingen gör något åt det. Politiker vågar inte ens nämna situationen i dem invandrartäta områden för dem vet mycket väl hur det förhåller sig. Dock verkar det vara  viktigare att skönmåla sitt eget politiska parti med vackra ord fulla med tomma löften än att ta tag i den svåra situationen. . Bedrövligt.

Mysan59
2015-07-23 22:56
#2

Ja, det är riktigt bedrövlig. Men nu är det fler och fler som vågar gå ut och tala om hur det egentligen är. Trots det så nonchaleras dom av vissa, bland annat politikerna. 😡

Zyperior
2015-07-23 23:47
#3

Man hör också hur det argumenteras för att det bara är en liten del av alla muslimer som beter sig så. Det stämmer säkert, men det låter nog ändå bättre än vad det är. Det är nog gissningsvis, baserat på hur vanligt förekommande sådana här berättelser är, ändå ett väsentligt antal människor. 
Vi kan inte vänta på att Mona Sahlin ska oja sig över detta i något pressutskick, förmodligen som enda åtgärd från regeringen också.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Pysslan
2015-07-24 01:48
#4

Alldeles för mycket som kan gå fel och alldeles för få som är beredda (vågar) göra någonting.

Det kan bli riktigt obehagligt av det här om det inte görs något snart.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Göstage]
2018-03-14 13:47
#5

Valet är ditt! Ja, inte riktigt allas då…

"Kvinnor i utsatta områden har hindrats från att rösta. Det har polisen sett vid tidigare val – och det ska inte få upprepas i höst. – Vi kommer att finnas på plats för att det inte ska bli ett problem, säger Stefan Hector, polisens kommenderingschef för valet i Sverige 2018."---

"Här har polisen sett att det varit problem tidigare – i utsatta områden. – Jag vill inte göra problemet större än vad det är, för vi kan inte bedöma det, säger Stefan Hector. Men vi har noterat att man vid vissa tillfällen, i olika städer, i olika val, har sökt hindra människor från att rösta. – Det kan röra sig om kvinnor och om meningsmotståndare.

Stefan Hector vill inte ange närmare detaljer om händelserna, exakt var det hänt eller hur stor omfattningen är, med hänvisning till att det är underrättelseinformation. Men genom polisens närvaro ska målet för valåret uppnås: – Var och en ska kunna känna sig säker att rösta, säger Hector."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/m6ylx0/polisen-infor-valet-kvinnor-i-utsatta-omraden-har-hindrats-fran-att-r

m2studio
2018-03-15 12:17
#6

Du inte kan hjälpa mig om jag inte vill !! Om jag inte förstår !! Om jag inte våga ta emot hjälpen !! T.o.m. om jag själv hjälpa att ingen kunna hjälpa mig !! " tycker jag"

Alla dessa påstående gäller för Muslimska kvinnor i alla länder och alla läge och alla situation. Ni sitter utanför ett skal och vill bedöma och ändra innehållet. " tycker jag"

Det går icke helt enkelt. " tycker jag"

Förklaring:

Muslimska kvinnor inte vill förstår hur Islam tränger och erövra deras liv och livs kvalitet, vill inte förstå att dem själva uppfostra sina barn i samma banor och i nästa generation är deras egna uppfostran som orsakar skadan på kvinnorna, inte vill förstå att dem själva tillåter mannen att förslavar de, gifta bort sina dottrar till killar som har samma uppfostran och sedan sitter spelar offer ibland." tycker jag"

Muslimska kvinnor är orsaken till sådana eländet och är rädd p.g.a. vidskepelse och okunnighet och deras själva uppfostran." tycker jag"

Hur många kvinnor uppfostrade sina pojkar som anslutet sig till ISIS och liknande? 

Hur många kvinnor uppfostrade sina tjejer som anslutet sig till samma grupp?

Man borde inte vara naiv och trycka huvudet i sand och bara spelar europeisk och modernt, folk som förstår detta skrattar åt. Acceptera verkligheten. Resa till en av dessa länder och forska kvinnornas liv. De är lata tycker jag, inte vill jobba, dem själva säger att manen ska försörja familjen, manen har ansvar, manen har dubbla värde än kvinnor enligt Koran, manen har rätt till allt men inte kvinnor, kvinnor är skapat för att tillfredsställa manen bara enligt koran, kvinnor ska föda barn-skötta hemmet-ser till att manen må bra- ….  då all makt ligger hos manen. Inga konstigheter." tycker jag"

Gå på gatan, fråga hur många an tjejer som bär slöja vet vad de gör egentligen? vad Koran säger om det? hur många vet Koranens lag och regler? hur många är rädd för sina pappor? hur många av dem diskriminera europiska tjejer som inte har slöjan om dem svara ärligt? hur många lever med vidskepelse? hur många har lärt sig från sina mammor? hur många av dem tjejers mammor försökt att uppfostra dem annorlunda? 

Snälla! Antingen du acceptera Koran som Muslim eller ej, man inte kan acceptera bara en del och inte en annan del., försök och förstå Islams lagar. " tycker jag"

Islam är inte kristendom som man kunna hitta på och skapa Protestanterna ut av katoliker. Iranier sedan 1400 år sedan försökte att kriga mot Islam och inte lyckades i 100% men senare bestämde försvaga islam och då motsätta sig mot Islam. Därför skapades Shia Muslims gruppen, där efter 4 andra grupper för att försvaga Islam, men resultatet är bara krig och krig. Historien berättar allt men inte många ville läsa det och ville bara spelar Modernt - Europeisk. " tycker jag"

i förorten manen inte är diktator utan Islam skapar sådana beteende och kvinnor accepterar dessa beteende. " tycker jag"

Ni vågar inte motsätta er mot Islam !!! Enda folket som historien bevisar att krigat mot Islam är Iranier sedan cirka 1400 år och ingen annan, men dem inte lyckades 100%  heller. " tycker jag"

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
[Göstage]
2018-03-15 12:36
#7

Så länge vi har våra lagar att följa och inte sharia så är det samhällets skyldighet att låta alla röstberättigade få möjlighet att  utöva sin medborgerliga  rösträtt. Om sedan vissa själva tar beslutet att inte rösta så är det deras sak, men"kvinnor och meningsmotståndare" (#5) skall inte hindras, lika lite som någon annan. Tycker jag.

"Polisens uppgifter om att kvinnor hindrats från att rösta är mycket allvarliga. Nästa år är det hundra år sedan Sverige röstade fram lika och allmän rösträtt för kvinnor. Att den rättigheten har kränkts är ett underbetyg för den svenska demokratin. Var och en ska kunna känna sig säker att rösta, säger polisen. Det måste säkerställas att det blir så."

http://www.barometern.se/ledare/rostratten-galler-aven-fororternas-kvinnor/

m2studio
2018-03-15 23:11
#8

Ni kommer aldrig förstå hur många av kvinnorna inte fick rösta !! kanske bara 5% av dem vågar berätta att de fick hinder från sina man att rösta, resten aldrig vågar berätta det tycker jag.

Vet ni varför ? Terror, rädsla, tortyr o mm.

"tycker jag"

Länk:

https://www.youtube.com/watch?v=Lwl9DXI0Yzo

Mina påstående baseras på mitt live erfarenheter och mina studie inom Islam och samhällskunskap.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

m2studio
2018-03-15 23:12
#9

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: