Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 4991 ggr
[VSK]
8/3/15, 8:10 AM

Därför blir SD största parti

"Att inte erkänna detta och istället ge sig på SD:s väljare, som om de vore obotliga rasister, är inte bara att skjuta på budbäraren utan manar fram en ännu starkare reaktion mot vad som uppfattas som ett verklighetsförnekande ”etablissemang”. Det är, kort sagt, inte bara dumt utan också kontraproduktivt.

Att hålla SD i politisk karantän har också varit kontraproduktiv. Det har inte alls bromsat partiets framväxt, snarare tvärtom: det har gett partiet en martyrstatus och ses av många som ett sätt att fly undan de frågor som SD tar upp. Dessutom uppfattas denna karantän som ett föga demokratiskt och djupt osvenskt förhållningssätt"

Vad säger man? 

http://www.svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti/av/mauricio-rojas

Annons:
_Fisken
8/3/15, 8:20 AM
#1

"”Det är också skrämmande att se att man inte verkar vilja ta i det här i den politiska debatten. Det är som att det här problemet inte fanns”. Och det är just denna feghet som kommer att göra SD till Sveriges största parti."

Jag kan bara hålla med..

[VSK]
8/3/15, 8:21 AM
#2

#1

Och vilka skall man skälla på nu då?

[Carpinus]
8/3/15, 8:37 AM
#3

#0 Ja, det är väl vad som sagts i en mängd trådar här, men det kan inte sägas nog ofta.

[VSK]
8/3/15, 8:41 AM
#4

#3

Ja, så är det.

_Fisken
8/3/15, 8:46 AM
#5

Jag skäller på de sedan länge etablerade partierna. Det är de som inte fattar läget trots att de ser att SD ökar.  Fantastiskt fegt att inte lyfta frågan lika högt som ex.vis kärnkraftens vara eller icke vara men jag är inte alls förvånad. Det är lättare att diskutera allt annat utom det som är ett hett ämne. Man är ju rasist om man ens nämner ordet "ras" eller "invandring".  
Det är riktigt illa och jävligt lågt i tak. Vi har ingen rätt att slå oss i bröstet och kalla oss toleranta.

[VSK]
8/3/15, 8:58 AM
#6

#5

Jag läste fanatiskt fegt, men det stod fantastiskt fegt. 

Det absolut värsta är ju att de styrande politikerna fortsätter att blunda för verkligheten. Det är riktigt skrämmande.

Jag har varit sosse större delen av mitt liv, men man får backa bandet ganska många år för att sossarna skulle vara sossar. 

Inför valet som var, så röstade jag på ett medialt parti. Det är så litet så det finns väl knappt med i statistiken. Jag tror inte sossarna kommer få min röst något mer under min livstid.

Annons:
[sanna70]
8/3/15, 9:23 AM
#7

Feghet är rätta ordet. .   Tabu belagt ämne som man helst vill glömma. .  Verkligheten är dock annorlunda. . 

"Denna morgon läser jag om granatattacker i Malmö och Paulina Neudings reportage om ambulanspersonalens utsatthet, särskilt i utanförskapsområdena. Henrik Johansson, ordförande för Alarm Ambulansförbundet, säger: ”Det är också skrämmande att se att man inte verkar vilja ta i det här i den politiska debatten. Det är som att det här problemet inte fanns”. Och det är just denna feghet som kommer att göra SD till Sveriges största parti."

Tjeja
8/3/15, 9:23 AM
#8

Finns det något av de äldre partierna som fortfarande är och står för vad de en gång var? Idealen för "Det svenska folkhemmet" är ju idag klassat som rent rasistiska nästan nazistiska t o m. Vänstern idag strävar mot att stärka kvinnoförtryckande kulturer. Högern målar ut sig som arbetarparti och kristdemokraterna propagerar för rätten till abort och gayadoptioner. Jag säger inte att alla föröndringar i alla inriktningar är negativa. Bara att dem liksom alla verkar ha vänt sig helt ixrån sina ursprungliga ideal till raka motsatsen. Sossarna slutade vara sossar redan på -90 talet.. om inte tidigare ändå.. Alla partier har samlat sig i någonsorts mittensmet åt höger där skillnaden utgörs i invsndringspolitik snarare än höger-vänster ideologier som förr.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
8/3/15, 9:32 AM
#9

#6 Jag har också stigit av sossetåget, och jag kan inte se någon väg för dem att återfå sin forna storhet. Så som jag ser det för partiet sedan länge ett metodiskt arbete att göra inflyttade nysvenskar som de själva varit med att placera i förortsghetton till sitt huvudsakliga väljarunderlag.

_Fisken
8/3/15, 9:38 AM
#10

Denna ovilja att diskutera denna fråga kommer, förr eller senare, att hamna högt upp på agendan. Det är bara att vänta ut dem. Problemet är att politikerföraktet stiger medan vi väntar - och förakt är inte bra för Sverige. Vi behöver politiker som vi kan känna förtroende för. Det gör jag inte idag.

[VSK]
8/3/15, 9:39 AM
#11

#9

Jo, det är det enda sättet för sossarna att vinna röster. Vinna röster samt se till att de får en tjockare plånbok för var år.

pysseltigern
8/3/15, 1:02 PM
#13

Och vad tror ni detta ger för rektioner?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21204880.ab

Annons:
[sanna70]
8/3/15, 1:21 PM
#14

#13 Ovanligt snäll artikel med tanke på att det är från Aftonbladet. 

Det är väl bra att någon tar upp frågan som ingen annan politiker vill ta i. .  Det är väl bra att någon har insett att Sveriges resurser inte är obegränsade, inte på något sätt. . Det fattas pengar till välfärden,det är underskott på dem flesta håll, arbetslösheten växer.  . Alla dem som skriker sig hesa om det rika Sverige kanske kunde börja gå runt och se hur det faktiskt förhåller sig.  Ett besök på skola, sjukhus, äldreboende, dem får gärna gå inom socialen och kolla upp den faktiska summan som kommunerna får stå för till bidragsberoende, och dem kan avsluta med en tågresa - bara för spänningens skull. Kommer tåget i tid? Kommer dem från punkt A till B utan några incidenter? För rälsen behöver också åtgärdas men det finns inga pengar till det heller. .

pysseltigern
8/3/15, 2:03 PM
#15

Jag håller helt med dig  sanna70.

pysseltigern
8/3/15, 2:31 PM
#16

I Expressen som nu har samma artikel, verkar de mera fokusera på ett litet stavfel?
http://www.expressen.se/nyheter/sd-med-ny-kampanj--vacker-starka-kanslor/

_Fisken
8/3/15, 4:02 PM
#17

#13. Jag noterar att Aftonbladet har rubriken  "SD i hetskampanj" för artikeln om skyltarna i tunnelbanan.

kamera0710
8/4/15, 1:58 PM
#18

#0 Varför är det odemokratiskt att partier väljer att inte samarbeta med SD? Var det odemokratiskt att alliansen inte lät Sveriges största parti ingå i regeringen 2006 till 2014?

_Fisken
8/4/15, 2:03 PM
#19

Min personliga åsikt är att när ett parti har så pass många röster så bör de andra partierna samarbeta med partiet ifråga.  Samarbete är allt skolorna lär eleverna nuförtiden. Har eleverna också rätten att exkludera vissa grupper i skolan sen då?  "Nej, vi samarbetar inte med XXXXX".  

Har butiker rätt att inte släppa in vissa i affären? 

Har restauranger…

bla bla bla

kamera0710
8/4/15, 2:06 PM
#20

#19 Var det då fel av alliansen att inte samarbeta med S, medan KD (riksdagens minsta parti) ingick i alliansregeringen?

Annons:
[Hayabusa]
8/4/15, 2:22 PM
#21

Personligen anser jag att Peter Kadhammar träffar rätt när han skriver:

"Sverigedemokraterna klampar fram genom offentligheten med sina grovheter och sina provokationer. Jag tror inte de växer därför att allmänheten köper deras förvrängningar, främlingsfientlighet och enkla svar.

De växer därför att de säger: vi ser ett problem och vi vill göra något åt det."

_Fisken
8/4/15, 2:23 PM
#22

Ja. Alla icke-samarbeten är av ondo menar jag. Det är till nackdel då allt kastas om varje gång det blir skifte av färg i regeringen och en massa myndigheter och landsting/kommuner får ta skeden i vacker hand.  Samarbete - enda som funkar.

kamera0710
8/4/15, 2:30 PM
#23

#22 Att det kastas om en del vid maktskifte ser inte jag som ett demokratiskt problem, tvärtom. Inte heller att partier som tillsammans utgör en majoritet kan välja att inte samarbeta med vissa partier. Alliansen var ju tydliga med att man avgår om de rödgröna blir större än alliansen.

_Fisken
8/4/15, 2:47 PM
#24

Inte demokratiskt problem men det skapar andra problem.  Det vore bättre om "de" hittade en hygglig medelväg genom bättre samarbete.  

Detta kan vi nog älta länge men jag övertygad om att vi skulle få stora vinster om samarbete vore ett ledord och inte "blått" och "rött" och "SD".

kamera0710
8/4/15, 3:04 PM
#25

#24 OK, för mig är en grundläggande syn på politik att konflikter ska synliggöras.

[VSK]
8/4/15, 3:30 PM
#26

#18

Svaret på din fråga ser du i opinionsundersökningarna. 

Sedan så länkar jag bara. Det är inte jag som skrivit artikeln.

kamera0710
8/4/15, 3:38 PM
#27

#26 Men jag tolkar ditt inlägg som att du stödjer det du citerar. Därför upprepar jag:  Varför är det odemokratiskt att partier väljer att inte samarbeta med SD? Var det odemokratiskt att alliansen inte lät Sveriges största parti ingå i regeringen 2006 till 2014?

Om du inte har någon åsikt så säg gärna det.

Annons:
[VSK]
8/4/15, 3:40 PM
#28

#27

Du tolkar så himla mkt du.

[Hayabusa]
8/4/15, 3:57 PM
#29

Personligen tycker jag en relevant fråga man bör ställa sig är:

"Varför växer stödet för SD?"

kamera0710
8/4/15, 3:59 PM
#30

#28 Har jag missuppfattat dig så säg det. Kommer att tänka på uttrycket "det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta".

Zyperior
8/4/15, 5:42 PM
#31

#27 Jag tycker inte det är odemokratiskt att inte vilja samarbeta. Det är dock odemokratiskt att inte ens vilja tala med partiet. Det representerar ändå en ganska stor del av befolkningen. Man borde kunna se över vilka punkter man kan komma överens om och inte. Har SD stöd i något förslag hos låt säga FP, så ska de ju ohindrat jobba tillsammans för att få igenom detta förslaget. Detsamma gäller ju om FP har stöd i något förslag hos SD. Att alla partier pratar med varandra innebär ju att allas röst spelar roll. Att en röst spelar roll är väl ändå en ganska stor förutsättning för en demokrati. Annars är det bara det vinnande blockets röster som avgör och röster räknas endast under valnatten. Resten av tiden har vi någon sorts semi-diktatur.
Skillnaden här är att ett parti jobbar för väljarna och det svenska folkets vilja oavsett partitillhörighet. Medans övriga sju gör så mot alla utom 13% (läs 20%).

Sen är ju DÖ så tydligt odemokratiskt, så många alliansväljare som lagt sin röst på något alliansparti under valet, blir totalt överkörda av någon sorts abrovinsch. Dem kunde ju lika gärna röstat på de rödgröna då om de nu ville att deras politik ska få gå så obehindrat förbi.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
8/4/15, 5:51 PM
#32

#31 Reinfeldt var tydlig med att alliansen inte kommer att samarbeta med SD och att man avgår om det rödgröna blocket blir större.

Zyperior
8/4/15, 6:00 PM
#33

#32 Japp..so what?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kallepudas
8/4/15, 8:26 PM
#34

#32 Reinfeldt var tydlig med att avgå om det rödgröna blev blocket blev större och sedan så röstade sd på alliansens och så var över 40% av landets väljare helt överkörda genom DÖ. 

Självklart växer Sd för det är ju det enda parti som inte ingår i rödgröna smörjan för alliansen har ju lagt sig platt & accepterar regerings alla saker genom DÖ. 

Helt värdelöst och lite över 40% av väljarkåren är totalt överkörda på detta vis till förmån för den dadda & hink & spade som nu regerar och kör landet i botten.

Annons:
[VSK]
8/4/15, 9:40 PM
#35

Det finns de som påstår att när DÖ skapades, så försvann yttrandefriheten och demokratin.

_Fisken
8/4/15, 9:42 PM
#36

Jag måtte vara totalt tappad bakom vagnen men va tusan är DÖ?

[VSK]
8/4/15, 9:47 PM
#37

#36

Det undrar nog väldigt stor del av den svenska befolkningen oxå.

Men DÖ betyder December Överenskommelsen.

Zyperior
8/4/15, 9:58 PM
#39

#37 Haha klockrent.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
8/5/15, 7:10 AM
#40

#35 Ändå kan vi diskutera detta här på politik i fokus. Och om tre år kan vi välja en ny riksdag om jag inte missuppfattat saken.

[VSK]
8/5/15, 7:19 AM
#41

#40

Möjligtvis år 2022.

Annons:
[Göstage]
4/20/18, 8:04 AM
#42

"Största parti" vet jag kanske inte, men uppenbarligen är sjuklövern på väg att göra om misstaget från förra valet när de målar upp SD som huvudfienden.  Som det har sagts förut: "all reklam är bra reklam", och det gäller inte minst Sverigedemokraterna. Inom loppet av några dagar har flera partier kampanjat för SD i Aftonbladet genom att föra dem på tal.

Lööf, Centerpartiet:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/KvRKRX/akesson-blundar-for-hotet-mot-demokratin

Shekarabi, Socialdemokraterna:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/m6dnkL/sds-politik-hotar-vara-svenska-varderingar

Björklund, Liberalerna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/8wooRE/bjorklund-vi-behovs-om-sd-ska-stoppas

[Göstage]
4/20/18, 8:18 AM
#43

#42 Centerpartiet som en gång myntade parollen "nja till Europa" sjunger nu EU:s lov, Socialdemokraterna som för inte för så länge sedan hade en partiledare som hävdade att det inte fanns någon svensk kultur predikar nu svenska värderingar för Åkesson, och Björklund försöker att rädda sitt parti kvar i riksdagen genom att hävda att "det behövs ett borgerligt parti  som talar klarspråk om integration och migration". Patetiskt…🥵

[Hayabusa]
4/20/18, 8:22 AM
#44

#43 Ja, var gick det fel?

[Göstage]
4/20/18, 8:55 AM
#45

#44 Oj, det tål att tänka på! Någonstans i Alexandra Ivanovs ledare skönjer jag svaret på den frågan…

http://www.gp.se/ledare/vinter-i-välfärdssverige-1.4461438

[Hayabusa]
4/20/18, 9:11 AM
#46

#45 Ja. Trots ett högt skattetryck i Sverige så finns det fog för att fundera över vad vi får ut i "andra änden"?

[Göstage]
4/20/18, 9:17 AM
#47

#45 Tror det låg en brytpunkt mellan "rekordåret" 1967 och  studentrevolten 1968.  Kanske var det inte bara en revolt utan en revolution,  då de som kom att bygga vårt nya Sverige först smakade maktens sötma. Nu går de i pension - vad är det de lämnar efter sig? Barn och lärljungar uppfostrade i DDR-andan kanske, och det hade kunnat gå ännu värre…

1967 "Högsommar i välfärdssverige"

2017 "Vinter i välfärdssverige"

Sextiosju, sextiosju, var har du tagit vägen nu?

Edit.

[Göstage]
4/20/18, 7:38 PM
#48

#47 Med början i slutet av 1960-talet hände mer som bidrog till samhällsomvälvningen. Läs gärna essän från professorn i Nationalekonomi Magnus Henrekson på Kvartal - den är lite för långt att citera här (dessutom faller det något utanför trådens ämne).

https://kvartal.se/essaer/en-kunskapssyn-fr-nepotism-och-korruption

Annons:
Tjeja
4/20/18, 10:41 PM
#49

Tror faktiskt inte att de blir största parti. Inte i det här valet i alla fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sponny
4/20/18, 11:19 PM
#50

Tror inte heller att de blir störst. Men som sagts tidigare, de sju håller på att göra om misstagen från tidigare val genom att utmåla SD som den stora motståndaren.  Samtidigt som resten av deras politik, om du sätter samman den, målar upp en bister bild. Eller som DN:s politiske krönikör Viktor Barth-Kron sa om SD:s uppgång till näst största parti 2017:

"Vad LO/S-linjen och den borgerliga förklaringsmodellen tillsammans indirekt säger till Väljare X är ju följande: 'På grund av "integrationen" borde du antingen betala betydligt mer i skatt, eller ha ett osäkrare och kanske också sämre betalt jobb. Varsågod att välja.' Om Väljare X i det läget är öppen för ytterligare alternativ är det kanske ingen knallchocksensation. Egentligen."

[Göstage]
6/7/18, 5:49 PM
#51

#0 Rojas profetia från 2015  (läs den igen!) är inte långt borta från att slå in - kanske är den redan besannad, med tanke på att opinionsundersökningarna brukar ligga för lågt på SD i jämförelse med valutfallet.

"Sverigedemokraterna fortsätter att öka och är idag näst största parti och får 21,9 procent. Samtidigt förlorar Socialdemokraterna stöd och får 23,8 procent. Skillnaden mellan partierna är idag alltså mindre än två procentenheter. Det visar SVT:s och Novus mätning av hur väljarna skulle rösta om det vore val idag.

Vi kan utmana Socialdemokraterna och Moderaterna om förstaplatsen”. Det sa Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson så sent som i tisdag. Han kommenterade då SCB:s partisympatimätning. I dag kan SVT/Novus visa att SD tagit ett steg på vägen. Partiet är idag näst största parti enligt den undersökning som SVT kan presentera idag."---

 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-novus-sd-nast-storsta-parti-nara-ga-om-s

Carmarino
6/7/18, 6:23 PM
#52

#51 Hade de gjort undersökningen imorgon hade siffrorna säkerligen sett ännu värre ut för socialdemokraterna.

https://politik.ifokus.se/discussions/5abbadddce12c44b37001b67-lagradet-sagar-forslag-om-studerande-ensamkommande#48


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/7/18, 6:53 PM
#53

#52

Vänta till nästa mätning och då skall man kolla på de som haft mest rätt gällande SD vid de val de varit med i (2010 och 2014). YouGov och Sentio är de som prickat SD bäst av alla. Och där har SD runt 25-26 procent idag. 

Så min profetia jag haft två år om att SD ska få runt 28-34 procent kanske slår in. Och då visste jag ju inte om det där med AKB.

[Göstage]
6/7/18, 7:56 PM
#54

Jag tycker det varit oroväckande lugnt med affärer från Expo och avhoppade SD:are kring Sverigedemokraterna. Förra valrörelsen låg ju Expo och Expressen och matade hela tiden med s.k. "affärer", nu är det nästan tyst. Frågan är om de ligger och trycker och satsar på ett kort, något fett som kommer att spelas ut när valrörelsen kommit igång på allvar?  Eller så har SD  helt enkelt blivit mer oantastliga under de här fyra åren, men att det kommer "något" tror jag inte man behöver tvivla om.

[VSK]
6/8/18, 8:01 AM
#55

#54

Det beror på att de fått direktiv att inte göra saker som gynnar SD. De kör med ny taktik nu så här efter 3.5 år. Bara kolla politikerdebatterna hur de slutat mobba och anklaga Åkesson. Men, det är för sent. 

Såg ett intressant program igår som handlade om Nordkorea och dess diktatorer och vilka strategier de kört med. Saker som att de ej tål opposition, sprider fake news (hjärntvätt) via media samt svälter sin befolkning är några av de. Känns bekant på nåt sätt 🤔

Annons:
Zyperior
6/8/18, 5:35 PM
#56

Nygammalt dragplåster för partiet är ju Fidde Reinfeldt. Han började ju röstfiska åt SD redan under sin tid som statsminister med sitt ”Öppna hjärtan”-haveri. Något som han själv erkänt va delvis för att jävlas med SD-väljare. Se hur det gick. :) Nu som ledare för Trygghetskomissionen på uppdrag av näringslivet ska man bestämt bortse från de skador hans politik medfört och fortfarande medför. Istället så verkar planen i vanlig moderat ordning vara att tillföra pengar till hemmasnickrade abbrovinscher som offentligt ska användas till att företag inom geografiska områden skall samverka för tryggheten i det området. Egentligen kommer förmodligen pengarna användas till att göra företagarnas egna ”sårbara” gated communities ännu mer avskärmade från den värld de avser att skydda. ”I Sverige bygger vi inga murar”… Nej, vi bygger stängsel kring politiker och rika och ser sen på hur det brinner på andra sidan. Ursäkta att jag låter lite som en vänsterpartist men Reinfeldt får ur det värsta ur mig. Dock kan ju vi som önskar SD mer makt tacka honom. Sverige va ett smutsigt land, Reinfeldt puttade i oss i sjön trots att han visste att vi inte kan simma. SD räddar oss och vi kommer upp renare än vi varit på länge.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Göstage]
6/8/18, 5:42 PM
#57

#56 Magnifik avslutning - borde platsa på "vassa citat"! 👍

[VSK]
6/8/18, 5:46 PM
#58

Lugn å fin nu. Mammorna kommer rädda landet, enligt Reinfeldt 🤦‍♂️

Tjeja
6/10/18, 6:22 PM
#59

Vill medierna vända sd-trenden ska de visa korrekta valsiffror och framhålla tydligt hur SD växer. Endast det, tror jag, kan få tveksamma väljare att avskräckas missnöjesröstning och soffliggare samt uppgivna invandrare att rusa till valutorna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[VSK]
6/10/18, 6:58 PM
#60

#59

"SD-trenden" du pratar om har ingenting med undersökningar att göra, om det är det du syftar med när du säger valsiffror. Senaste valsiffror vi har är från 2014 och de kan vem som helst googla upp om man har intresse av det.

Det som gör att SD växer så det knakar nu är att folk har fått nog med korrupta politiker samt de ser åt vilket håll det barkar åt med det här landet. Sen har det ganska mkt med PK-maffian att göra samt deras mobbing och utfrysning de pysslat med. Folk har dragig sig för att tala om vilka de tror är bäst för Sverige.

Själv så tror jag inte islossningen har kommit än.

Däremot så kan jag hålla med dig om att det vore ett krav för svensk media att upplysa svensken om hur det ser ut i den politiska korridoren. Istället så har de förutom att sprida hat och mobbing valt undersökningar som är gjorde i områden där det finns många som röstar på vänstern. Det går att ta fram information valdistrikt för valdistrikt hur folk röstat tidigare.

Inget svårt att skräddarsy en undersökning och sen hoppas på att "råttorna lämnar skutan" om siffrorna är lägre än förväntat.

Sent skall syndaren vakna brukar det heta, och så tror jag det kommer bli den här gången oxå.

Det absolut bästa för det här landet vore att rensa ut alla korrupta politiker och börja om från början. 

Som sagt, kommande val kommer inte att bli kul, eller rättare sagt efteråt, men det har jag varit förberedd på i två år nåt sånt.

[Göstage]
6/11/18, 10:59 AM
#61

#53 Här får du medhåll!

"Jag blir inte förvånad om Sverigedemokraterna får upp emot 35% uppslutning i valet, säger immigrationsforskaren Joakim Ruist vid Göteborgs Universitet", skriver norska Dagens Näringsliv.

[VSK]
6/11/18, 11:19 AM
#62

#61

Jo, jag har sett det. 

Men är ju inte så konstigt att man kan sia hyfsat om framtiden då man lagt 2-3 timmar om dagen i flera år på vårat sk samhällsklimat. Men det är lite mindre än tre månader kvar innan vi vet svaret.

Annons:
[Göstage]
6/11/18, 11:54 AM
#63

#62 Jag tror nog att runt  25% är mest realistiskt, om inget oförutsett inträffar.

http://politik.ifokus.se/discussions/58f8d241ce12c40e29003983-valet-2018-uppat-eller-nedat?discussions-1

sponny
6/11/18, 12:02 PM
#64

Varför växer SD? Min teori i två snabba länkar.

Last night in Alvesta - Expressen

Det där handlade om en afghan som sa till oss killar att han var 26 i Afghanistan men 16 i Sverige. Jag sa: “26? Men din tjej är 14”. Då blev han nervös och gjorde slut med henne. Sedan försökte han ta reda på vem i Alvesta som spridit ut hans ålder, säger Mazen.

Ekot - S tappar LO-medlemmar till SD

Therese Gouvelin, förste vice ordf för LO: Vi behöver fortsätta berätta om varför S-politiken är den bästa för våra medlemmar. Och att SD bedriver en arbetarfientlig politik och en högerpolitik.

Jag tror att många arbetare, när de måste välja mellan sina barns säkerhet och sitt arbete, konstigt nog väljer sina barns säkerhet.

[VSK]
6/11/18, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

#63

Man man aldrig veta i förväg, men snart vet vi. Jag tror inte på sån låg siffra som 25%. Har läst alldeles för mkt för att tro på en sån låg siffra. 

Man måste ha i åtanke att både KD och MP kanske hamnar under 4%. 

Ebba har ju gjort bort sig flera ggr tyvärr. Varje gång sista debatterna hon försökt vara "hård" mot Jimmy så har KD tappar massor med potentiella väljare. 

Jag tycker KD har många kloka förslag, men så länge de väljer att ingå i en Allians så skulle jag aldrig lägga min röst på KD. 

MP däremot måste bort till allt pris i världen för de är ju inte riktigt kloka nånstans. De lever i en fantasivärld där de får vara med och styra resten av världen till ett bättre klimat (tror de), och detta genom att straffa låginkomsttagarna i detta landet med än högre skatter.

Isabella (inte den Ledin sjöng om får man hoppas) verkar inte förstå speciellt mkt och hon går gärna på de med dåligt samvete. 

Självklart är det inte bra med all plast som finns i haven, men det är inget som en än mer beskattad svensk kan göra nåt åt, för dessa skattepengar går knappast dit där problemen uppstår. 

Eller hur de nu hjärntvättar svensken med att allt i fordonsväg skall gå med hjälp av el, för el är ju sååååå rent för miljön. För inte alltför länge sen så var det diesel som gällde i motorväg. Snart kommer de på att det inte var så hälsosamt med el, så då måste både elbilar och elcyklar bort, och kvar står Svensson belånad upp till öronen med långnäsa och ett fordon ingen vill ha.

Snart är det häst och vagn som gäller, om MP får bestämma.

Skall man höja skatten för tex forskning så skall dessa pengar gå dit, och inte till att fylla igen hål som framkommit pga felaktig politik. 

"En ny rapport belyser den påverkan på klimatet som tillverkningen av elbilsbatterier utgör. Att tillverka ett endaste elbilsbatteri motsvarar många tusentals mils körning med en bensin- eller dieselbil".

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

Här de tio värsta floderna som står för 95% av all plast i våra hav. 

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-4970214/95-plastic-oceans-comes-just-TEN-rivers.html

Carmarino
6/11/18, 1:01 PM
#66

#65 Miljöpartiet vill ju dessutom inte ha kärnkraft, så varifrån ska elen komma? Tänker de förstöra de kvarvarande orörda vattendragen genom att satsa på vattenkraft? Ska de sätta upp en massa vindmöllor överallt, som påverkar fåglar och fladdermöss - för att inte tala om de människor som måste bo i närheten av dem? Eller vi kanske alla ska ladda bilarna med solceller? För de vill väl inte bygga nya kolkraftverk?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
6/11/18, 1:08 PM
#67

#66

Stämmer. Ett stängs nästa år och sen kommer elen att gå upp fruktansvärt mkt, samt att miljön i de länder lite söder om Sverige kommer få än mer skitit luft. Jag var ju klok och tecknade 5-års avtal så vi har drygt hälften kvar av den bindningstiden.

[VSK]
6/19/18, 9:23 AM
#69

#68

Ytterst olämplig person detta.

Annons:
[Hayabusa]
6/19/18, 9:36 AM
#70

#69 Sannerligen. Men påverkar det opinionen?

[VSK]
6/19/18, 9:44 AM
#71

#70

Absolut ingenting.

[Hayabusa]
6/19/18, 9:49 AM
#72

#71 Precis.

[VSK]
6/19/18, 10:01 AM
#73

🙂

[Göstage]
6/19/18, 10:22 AM
#74

Jag tror nog att det påverkar opinionen i viss mån, annars skulle inte sådant som hänt 2012-2016 resp. 2015 sparas till valrörelsen 2018 och publiceras nära nog samtidigt i de två största  drakarna. Det finns en viss dynamik i detta och det var det jag förutsåg i #54, att det sker i någon organiserad form.

(Att huvudpersonerna är olämpliga som politiker är uppenbart.)

[Hayabusa]
6/19/18, 10:36 AM
#75

#74 Jo, men…hamnar det möjligen i skuggan av vad som hände i Malmö igår?

Annons:
[Göstage]
6/19/18, 12:08 PM
#77

Ja, "tajmingen" var inte den bästa, men de har säkert mer på lager…

[Göstage]
6/19/18, 4:52 PM
#78

#54 Enligt erubriken till en betalartikel på sajten Nyheter idag påstår AFA-pionjären  och vänsteraktivisten Mathias Wåg att man skall släppa den "verkliga bomben" på SD:s dag i Almedalen.

[Hayabusa]
6/19/18, 5:30 PM
#79

#78 Kan ju bli en "backfire" utav den bomben…

[Göstage]
7/8/18, 7:55 AM
#80

#78 #79 Den där "bomben" verkar ha varit en tomhylsa.

[VSK]
7/8/18, 8:00 AM
#81

#80

Visst var det så.

VeilofElysium
7/8/18, 1:25 PM
#82

Vet inte om det diskuterats om det redan (förlåt jag bläddrade inte igenom hela) men Hanif Bali som är det vettigaste M har och även den politikern inom partiet som mest följare på sociala medier har ju sagt att han kan tänka sig att M gör upp med SD inom vissa frågor. Han blev helt trashad inom partiet till och med av Ulf Kristersson. Jag hoppas att detta blir en smäll mot partiet och ett uppvaknande. 

Det är många som röstar på M pga Hanif och hans likasinnade som Ann Heberlein inom partiet blir tillbakahållna hela tiden. Vad händer när Hanif lämnar partiet?

Lakritsstjärna
7/15/18, 6:16 PM
#83

En anledning varför SD växer är nog för att alla andra partier pratar ju bara om dem och alla andra partier viktigaste fråga är hur de ska hindra SD att få inflytande. SD får mycket publicitet samtidigt som de levererar förslag och åtgärder i frågor som många är mer bekymrade över än att SD skulle få inflytande. Tex den ökande otryggheten, gängskjutningar och äldreomsorg. Detta är antagligen anledningen till deras höga väljer stöd. Stefan löven nämner till och med SD i sin radioreklam vilket jag tror bara gynnar SD.

Annons:
Tjeja
7/17/18, 5:41 PM
#84

#38 Precis så tror jag med. Inget annat parti presenterar några egna lösningar som låter vettiga heller dessutom. Vem vill rösta på nåt parti som dragit ned landets välfärd, enbart presenterar menlösa och effektlösa förslag och dessutom motarbetar allt annat?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
10/21/19, 8:12 AM
#85

Om sossarna lyssnat på Riojas i augusti 2015 hade det kunnat bespara dem och landet problem…

#0 "Att hålla SD i politisk karantän har också varit kontraproduktiv. Det har inte alls bromsat partiets framväxt, snarare tvärtom"---

#1 ”Det är också skrämmande att se att man inte verkar vilja ta i det här i den politiska debatten. Det är som att det här problemet inte fanns. Och det är just denna feghet som kommer att göra SD till Sveriges största parti."---

https://www.svd.se/darfor-blir-sd-storsta-parti/av/mauricio-rojas

Rojas trodde att det skulle ske redan vid senaste valet, det tog lite längre. Och nu har Löfven en växande opinion inom sitt parti som till sist ifrågasätter det vettiga i att bekämpa SD hellre än att stärka sin egen politik.

Nu, i elfte timmen, kopierar man allt fler av SD:s förslag och gör den till "sina egna", utan att ge kredit till dem som såg problemen när det ännu fanns tid att stävja dem.

LBB
10/21/19, 8:50 AM
#86

Politik är som all annan affärsverksamhet. Öppnas en möjlighet och konkurrenterna låter bli att agera eller agerar fel så öppnas vägen för en snabb tillväxt. Vare sig det gäller ett företag eller ett parti.

Över hela Europa är bilden densamma. De gamla etablerade partierna (De konservativa och socialdemokraterna ) backar, för att inte tala om de velourliberaler som finns/funnits.  Istället kommer intressegrupperingar fram.

I takt med polariseringen växer dessa.  Miljöpartier , höger eller vänsterpopulistiska partier.

Men att det handlar om missnöjesväljare som skapar dessa framgångar visar sig så fort ngt av dessa partier erhåller en regeringsställning. Då slutar den expansiva fasen. Då måste man upp till bevis, visa korten och då håller inte frasen " -det är bara att"

SD har ändrat profil, blivit mjukare. Förmodligen i syfte att passa fler väljare. En svår balansgång eftersom man då riskerar att reta upp många som var med från början. Sd kommer med stor sannolikhet, som det ser ut nu, att erbjudas plats eller själva erbjuda andra plats i en kommande regering. (största parti i en parti-konstellation brukar ju ta ledningsposten.)

Och då för vi se hur förankrade deras väljare är i partiet. När man måste börja kompromissa, ta och ge för att driva politik.

kamera0710
10/21/19, 10:10 AM
#87

#86 Jag skulle säga att det är stor skillnad på politik och affärsverksamhet.

LBB
10/21/19, 2:38 PM
#88

#87 då har du inte kollat bakom kulisserna.  I affärer säljer du in en vara eller en tjänst. Politiker säljer in en ide och, inte att förglömma sin egen tjänst.

Man använder marknadsföring för att åstadkomma allt detta så?…

[Göstage]
12/13/19, 5:37 PM
#89

Läget…

"SD:s framgångshöst fortsätter. Partiet är nu större än M och KD tillsammans, visar GP/Sifos senaste väljarbarometer. Såhär långt efter SD har M aldrig varit i en Sifo-mätning. Om det vore val idag skulle partiet nå 24,4 procent och vara jämnstora med Socialdemokraterna. 

Sverigedemokraterna har ökat med 6,2 procentenheter sedan augusti 2019 visar GP/Sifos väljarbarometer från december. Det betyder att partiet på kort tid har fått mer än 400 000 nya väljare."---

https://www.gp.se/nyheter/sverige/mätning-sd-större-än-m-och-kd-tillsammans-1.21550122

(Ja, jag vet att det bara är en opinionsundersökning.)

Upp till toppen
Annons: