Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 6214 ggr
[Carpinus]
2015-08-08 07:21

Var är de ensamkommande flickorna?

 "Statistiken från Migrationsverket visar att de senaste åren utgör ensamkommande unga män eller pojkar 80 procent av dem som kommer till Sverige för att söka asyl och uppehållstillstånd. Vad gäller andra asylsökande är majoriteten män."---

Mer sällan uppmärksammas den aspekt att migrationsströmmarna speglar en värdering där män har högre status än kvinnor. Män har frihet och kvinnors roller gör det svårare för dem att fly från krig och katastrofer. Samtidigt är det så att kvinnor och barn drabbas hårdare. Kvinnor och flickor utsätts oftare för sexuellt utnyttjande och våld, och ett liv inomhus kan också göra att de inte i lika hög grad som män hinner fly undan när jordbävningar eller översvämningar sker."---

_Det finns uppgifter om att kvinnornas situation på mansdominerade asylboenden inte heller är så enkel. Kulturella koder är en faktor, en annan att de kan ha flytt från könsrelaterat våld."---
_

"Det är således ingen tillfällighet att unga män möter på bilderna, utan en effekt av såväl prioriteringar som bristande kompetens i flyktingmottagandet. Ett land måste ha en plan för vad det vill åstadkomma. På nästan alla områden diskuteras kvinnors och mäns olika roller och hur en rättvis fördelning av resurser och makt ska ske. Migrationspolitiken kan inte få vara ett undantag. Var finns engagemanget och den politiska viljan?"---

Annika Borg i Sydsvenskan

Annons:
Skorpion76
2015-08-08 07:50
#1

Det undrar jag också. Det finns uppenbarligen många flickor som skulle behöva asyl, Speciellt de som lever i familjer som gifter bort dem med okända män.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[VSK]
2015-08-08 07:56
#2

Det har jag undrat väldigt länge. Stackars människor.

Emo
2015-08-08 08:02
#3

Bra att alltfler inser att kritik mot politik inte är rasism utan ofta en medkänsla för de mest utsatta.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
2015-09-13 10:50
#4

"Däremot är det något som skaver i nyhetsbilderna som visar de flyende människorna. Överallt ser jag män, män och åter män. Då och då skymtar några kvinnor förbi, men majoriteten är män och pojkar. Samma sak när jag var på informationsmöte angående ensamkommande flyktingbarn i området där jag bor. Mötet gällde bara nyanlända pojkar, medan flickorna lyste med sin frånvaro.

Vid närmare granskning visar det sig att nyhetsbilderna och mina upplevelser speglar verkligheten. Av de ensamkommande barn som flydde till Sverige förra året var 80 procent pojkar och av alla flyktingar totalt var ungefär 70 procent män. Den här insikten får mig att rysa inombords. Samtidigt som jag gläds med dem som lyckats fly från fruktansvärda förhållanden, så går det inte att låta bli att tänka på vad som händer med den majoritet kvinnor och flickor som blir kvar i de krigshärjade länderna."---

Joakim Lamotte i GP

[VSK]
2015-09-13 10:55
#5

#4

Enligt uppgift så är 80% ålder 15-30 år av det manliga könet.

Ny artikel som behandlar detta: Joakim Lamotte: Var är flyktingkvinnorna?

https://www.gp.se/nyheter/kronika/1.2830086-joakim-lamotte-var-ar-flyktingkvinnorna-

[Carpinus]
2015-09-13 10:56
#6

#5 Japp, det är just den artikeln jag citerar och länkar till.

Annons:
[VSK]
2015-09-13 10:58
#7

Ah, sry, såg inte länken alls ☺️

[Carpinus]
2015-09-13 11:03
#8

#7 Sådant händer - bättre en länk för mycket än ingen alls!😉

[sanna70]
2015-09-13 11:10
#9

Jo, jag har också reagerat på det, speciellt när man kollar på nyheter. Då "letar" dem fram dem få kvinnor och barn som kommer och allmänheten får totalt missvisande bild för att inte snacka om bilden på pojken som drunknade, Dem går om och om igen. .  Tragiskt att dem utnyttjar den bilden för att vinna sina politiska sympatier. 

Lite OT men läste någonstans att pojkens pappa var flyktingsmugglare. .

[VSK]
2015-09-13 11:18
#10

#8

Sant. Men jag noterade tråden då jag skrivit i den förut. Annars hade jag aldrig lagt märke till ditt inlägg (mina inlägg).

#9

Ja det stämmer. Det hade kommit enbart pojkar/män, förutom en enda barnfamilj, och det är barnfamiljen fotografen hade plåtat och visat upp i blaskan. Svensk media (Aftonbladet och Expressen mm) är inte att lita på, utan man får söka information på annat håll. 

Här kan man läsa om vad Stefan Sauk tycker om svensk media.

http://rogerlindqvist.blogg.se/2015/july/stefan-sauk-erik-blix-p4-extra.html

Skorpion76
2015-09-13 11:20
#11

Min pappa säger att de ensamkommande flyktingpojkarna försvinner senare eftersom de skickas vidare.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[VSK]
2015-09-13 11:22
#12

#11

Skickas vidare vart?

Skorpion76
2015-09-13 11:27
#13

#12 Enligt honom hade någon skickats vidare till Danmark!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[VSK]
2015-09-13 11:31
#14

#13

Någon?

Hur som, så finns det många rykten som florerar.

Skorpion76
2015-09-13 11:50
#15

#14 Det gör det och man vet inte vad som är sant. Jag tycker att det verkar väldigt konstigt.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Hayabusa]
2015-09-13 13:08
#16

#10 Intressant intervju med Stefan Sauk. Kommer denna artikel att nämnas i t ex AB?

http://www.smh.com.au/world/migrant-crisis/aylan-kurdis-father-is-a-people-smuggler-woman-claims-20150911-gjkt2m.html

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2015-09-13 15:45
#19

Två bortröstade inlägg kommer inte lägga tillbaka dom, då det är ett angrepp på hur jag sköter sajten och det hör inte till ämnet som diskuteras!

Loris M
2015-09-13 16:12
#20
Annons:
[Jimmy.L]
2015-09-13 16:24
#21

#20 Det hör ändå inte hit, vad det finns för åsikter på sajten så länge man kan sköta sig är man välkommen att skriva. Sen om man är SD, V, M, FP, C, S eller Fi har ingen betydelse. Gillar man inte diskutera känsliga ämnen kan man starta en egen tråd. 

Om folk respekterar mer andras åsikter även om man inte delar den skulle jag inte behöva dra upp det varje vecka och det gäller alla!

Denna kommentar har tagits bort.
[Carpinus]
2015-09-14 08:41
#23

_"Ensamkommande barn försvinner.I Malmö försvann 20 barn spårlöst från centralstationen.
– Vi vet inte vilka som hämtar dem, säger Setareh Yousefi på Migrationsverket."---

"Enligt Migrationsverket går det rykten bland flyktingar om att de inte bör söka asyl och att de ska hålla sig undan myndigheter."---

"Den senaste tiden har det kommit mellan 40 och 50 ensamkommande barn per dag till Malmö.
– Häromnatten försvann 20 barn. De skulle köras till ett boende men kom aldrig fram. Vi vet inte vad som hänt dem.
Hennes förhoppning är också att det är människor som av ren hjälpsamhet och okunskap tar med sig dem.
– Nu ringer vi runt till olika föreningar och talar om att det är olagligt att ta hand om barn på det sättet, de är vårt ansvar när det inte finns någon vårdnadshavare."_

Aftonbladet

Vore intressant att veta vilka "föreningar" Migrationsverket kontaktar och varför man ser sig föranledda att kontakta just dem.

[Hayabusa]
2015-09-14 08:49
#24

#23 Ja, det kan man verkligen fråga sig - vad är det för föreningar? Vad händer med dessa barn?

[Carpinus]
2015-09-14 21:17
#25

#24 Jag ser bara några anledningar att verket kontaktar dessa föreningar:

  • Man vet att det finns ett samband.
  • Man anar att det finns ett samband.
  • Man vill stämma i bäcken ifall några har tänkt sig ta hand om barnen.
  • Man chansar vilt.

Sedan är det upp till var och en av oss att välja den anledning man tror är den rätta. Jag är förvånad - eller kanske inte - över att journalisten inte ställde den naturliga följdfrågan på detta.

[Hayabusa]
2015-09-14 21:36
#26

#25 Om man inte frågar så får man heller inget svar som man behöver förhålla sig till. "Jag vet inte" täcker det mesta, tråkigt nog.

[Carpinus]
2015-11-27 23:33
#27

"Om flyktingströmmen fortsätter som i dag är andelen tonårspojkar i Sverige lika hög som i Kina om fyra månader.

Enligt professor Hans Rosling finns det en del problem med en sådan könsobalans.

– Vi har goda skäl att betrakta det som en nackdel att det blir en påtaglig könsojämlikhet, säger professorn."---

Expressen

Annons:
[Hayabusa]
2015-11-28 09:56
#28

#27 Ett uppenbart dilemma. Hur ser det ut om 10 år? 20 år? Jag kan bara gissa.

Å andra sidan är Sverige ett land med väldigt hög andel ensamhushåll. Givetvis kan man befara ännu en typ av segregation här.

http://fof.se/tidning/2014/10/artikel/ensamboendet-okar-i-hela-varlden-och-sverige-ligger-i-topp

gruvel
2015-11-28 13:06
#29

Weidmo Uvell i Dagens Samhälle 5/11 " Vi måste tala om…" (har inte lärt skapa länk, kanske inte kvalificerad än) tog upp denna könssnedfördelning som jag också undrat över, ett tabu ämne i Sverige.  Hon anger siffror om att 70-80 procent är av manligt kön,  både ensamkommande ungdom/barn och vuxna (Loris M i nr 20 tycks mena dessa fakta från MIV är en fördom, jag tror det handlar om obekväma fakta).  På sikt kan bli obalans i vissa åldersgupper, se Kina med massor singelmän genom ett-barnspolitiken.  Har feministiskt engagerade uppmärksammat detta? Obalansen speglar till en del könsrollmönster utanför Sverige? De övertygade kulturrelativisterna ser ändå knappast problem här.

[Carpinus]
2016-01-13 08:12
#30

_"En forskare som har fokuserat just på kön är statsvetarprofessorn Valerie Hudson. Efter masstrakasserierna i Köln skrev hon en artikel i Politico med rubriken "Europas mansproblem".
Hon fokuserar där på det faktum att en klar majoritet - 70 procent - av de asylsökande som sökte sig till Europa ifjol är män. Bland ensamkommande barn och ungdomar är andelen ännu högre. Till Sverige kom fram till november ifjol fler än 11 ensamkommande pojkar på varje flicka. Eftersom flyktingmottagandet är högt får det dramatiska effekter på könsbalansen.
Vid årets slut gick det 123 stycken 16- och 17-åriga pojkar på 100 flickor i Sverige, enligt Hudsons beräkningar. I de ålderskategorierna är könsobalansen därmed större än i ettbarnspolitikens Kina.
Hudson varnar att det är dåliga nyheter för Sverige. Mansöverskott i ett samhälle kan kopplas till högre brottslighet och mer våld."---

"En mer kontroversiell metod - som Kanada valt - är att helt enkelt prioritera kvinnor och familjer i flyktingmottagandet. Att asylrätten gäller oavsett kön är självklart en bra grundprincip. Samtidigt är de hinder som EU och Sverige har satt upp i syfte att hålla nere antalet asylsökande allt annat än könsblinda. Det är betydligt fler män som vågar sig på den farliga resan över Medelhavet och genom Balkan. Och är verkligen dagens ordning med krav på ID-handlingar ett mer rättvist urvalsinstrument än kön?_

Hudson avslutar sin artikel med att peka på den svåra situationen för de kvinnor som lämnas kvar i flyktinglägren. "Kan Sverige verkligen kalla sin migrationspolitik feministisk?" undrar hon retoriskt. Jag skulle svara nej på den frågan."

Patrik Kronqvist, Expressens ledarsida

[Hayabusa]
2016-01-13 21:09
#31

#30 Intressant. Håller med - det hade varit önskvärt med betydligt fler kvinnor/flickor.

[[eskils_]]
2016-01-13 23:07
#32

#30 Bra artikel!

Idag skriver SVT att Tyskland nu dagligen stoppar fler asylsökande som vill norrut. Har inte hört om detta i TV-nyheterna dock.

"Tyskland skickar tillbaka allt fler flyktingar som vill till Sverige och Danmark. De avvisas till Österrike i enlighet med EU:s regler, den så kallade Dublin-förordningen.

Det handlar om två- eller tresiffriga tal som avvisas. De flesta av dem är afghaner som vill till Danmark eller Sverige."

Dagens glada nyhet. 🙂

[Carpinus]
2016-01-19 22:22
#33

Den här debattartikeln finns att läsa i GP. Den är lång, men bör läsas i sin helhet. Här är några utdrag ur den:

#30 "Obalanserna i könsfördelningen i Sverige är inte ett nytt fenomen utan började långt före 2015, framförallt beroende på migrationen."---

Ensamkommande barn och ungdomar har haft särskilt stora incitament att komma till Sverige på grund av goda villkor och avsaknad av medicinsk åldersbestämning (som regeringen nu vill införa), något som kraftigt ökat antalet asylsökande i den här gruppen. Bland ensamkommande under 2015 var könsfördelningen 11 pojkar per flicka. I genomsnitt anlände 90 ensamkommande pojkar varje dag under 2015, jämfört med åtta flickor."---

"För mig, som har studerat könsfördelningen i Kina och Indien i 15 år, är det häpnadsväckande att ett land som Sverige har värre obalanser än något av dessa två länder."---

"Frågan kvarstår därför; är den abnorma dominansen av unga män ett problem för Sverige? Jag vill påstå att den är det, av flera skäl.

Det första skälet är att samhällen med ett överskott av män tenderar att utveckla fler våldsbrott, egendomsbrott och brott riktade mot kvinnor."---

 "Dessutom tenderar dessa marginaliserade män utan partner att samlas i grupper eller gäng. Forskningen visar att sådana grupper av män är benägna att ta avsevärt större risker och uppträda utanför de sociala ramarna än vad de skulle gjort var och en för sig. Kriminella gäng är en naturlig följd, och Göteborg är inte obekant med konsekvenserna av dessa gängbildningar.

Grupptrakasserier och ofredanden av kvinnor är fler exempel på asocialt beteende hos dessa gäng. Under sådana omständigheter blir kvinnors möjlighet att röra sig fritt på offentliga platser avsevärt svårare, vilket massövergreppen på kvinnor i Köln under nyårsaftonen och festivalen We are Sthlm 2015 påminner oss om."---

_Fortsätter i #34.
_

[Carpinus]
2016-01-19 22:24
#34

#33 "Ett andra skäl till oro är att en stor obalans mellan män och kvinnor leder till ökad trafficking, antingen genom prostitution eller tvångsäktenskap. I till exempel Kina och Indien finns en livlig marknad där kvinnor säljs på detta sätt."---

"En tredje anledning till oro är mer filosofisk. Om könsfördelningen är balanserad i de länder flyktingarna kommer ifrån – och det är den - varför tar Sverige emot en så oproportioneligt stor andel män? Är inte detta en form av könsdiskriminering?"---

"Jag skulle vilja lägga till ett fjärde, personligt, skäl till oro. I decennier har världen sett på Sverige som ett exempel på ett land som tar jämlikhet mellan könen på allvar och som arbetar hårt för ett rättvist och jämlikt samhälle."---

"Men kan Sverige verkligen kalla sin nuvarande migrationspolitik för feministisk? Hur är det möjligt att Sverige, ett av de erkänt mest feministiska länderna i världen, inte verkar bry sig om så kraftiga förändringar i könsfördelningen?"----

"Att Sverige skulle hamna i ett läge med världens skevaste könsfördelning bland unga vuxna skulle rätt och slätt vara en tragedi. Är det inte på tiden att Sverige öppet debatterar den här frågan?"

Debattartikel i GP av Valerie M Hudson, professor och ansvarig för the Program on Women, Peace and Security, Texas A&M University, USA.

Annons:
[Hayabusa]
2016-01-19 22:25
#35

#33 Oerhört intressanta tankegångar.

[[eskils_]]
2016-03-04 00:14
#37

Fler som är oroade över den nya könsobalansen:

"Moderaterna i Nyköping vill se fler flickor – och färre pojkar – bland de ensamkommande barn som anvisas till kommunen. Men förslaget ratas av kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S). – Vi ska inte stå vid kommungränsen och säga, ”du får komma in men inte du” det är tycker jag är anstötligt, säger han i SVT:s Aktuellt.

Nyköping kommuns oppositionsråd Anna af Sillén (M) menar att dagens system missgynnar kvinnor och pekar på det faktum att 90 procent av de ensamkommande flyktingbarn som kom till Sverige förra året var pojkar.

– Vi ser att det blir en ojämn könsbalans i Nyköping och det här är en diskussion som bör föras. Vi vill lyfta frågan om att Sverige ska ha ett mer jämställt flyktingmottagande, säger hon.

Anna af Sillén menar dock att det finns flera problem som uppstår när könsbalansen rubbas som stökigare klassrum och sämre studieresultat. Hon förklarar även att det är viktigt att kommunerna lyfter den större frågan, att kvinnor och barn sällan finns bland de som flyr till Sverige.

– Det är nere i kommunerna som vi ska lösa det praktiska och vi måste flagga när vi ser en utveckling som inte är hållbar. Ett jämställt mottagande måste vara självklar att arbeta för, säger hon i Aktuellt."

SVT

[[eskils_]]
2016-03-04 00:20
#38

"I kommuner som Österåker, Karlskrona och Nyköping finns förslag om att drastiskt förändra flyktingmottagandet och sluta ta emot ensamkommande pojkar.

Rekordmånga ensamkommande flyktingbarn kom till Sverige förra året och de allra flesta var pojkar."

SVT

#27 Fruktar tyvärr att professor Rosling m fl kommer att få rätt.

[[eskils_]]
2016-03-06 13:43
#39

"Polisen får in ett samtal från en kvinna som anmäler att hon blivt utsatt för ett överfall i centrala Östersund. Målsäganden uppger att hon vid Prästgatan/Tullgatan blivit påhoppad av tre unga män. Målsäganden berättar att hon blivit nedbrottad till marken och då har männen försökt slita av henne byxorna. Kvinnan har dock gjort motstånd och lyckats slå sig loss. De tre männen flydda platsen via Tullgatan. Vissa beslag är gjorda för spårsäkring.

De tre männen är i 18-25 års ålder, långa, smala och mörkt klädda. Ev hade en av männen ljusa skor på sig. De pratade svenska med brytning."

Polisen

(SVT publicerade nyheten, men valde att utelämna den sista meningen.)

[Nomen Nescio]
2017-01-17 13:38
#40

#30 "För första gången är männen fler än kvinnorna i Sverige. Trenden är liknande över hela världen, främst tack vare att män lever allt längre. Men i Sverige rubbas balansen än snabbare än i andra länder. Den främsta förklaringen är att majoriteten av de som invandrat till Sverige är män, och då särskilt de unga ensamkommande, där pojkarna utgör ungefär 90 procent. Förändringen ger skäl till oro. Sverige står inför ett mansproblem."---

"Ökad mansdominans gör att en snut i varje knut blir en feministisk fråga. Fler unga män i det offentliga rummet kräver fler poliser. Den senaste trygghetsrapporten från Brå visar att kvinnors otrygghet ökat med 25 procent sedan 2015. Enligt statsvetarprofessorn Valerie Hudson går det 123 pojkar på 100 flickor i åldern 16–17. Om det stämmer lär trygghetsstatistiken inte direkt vända i framtiden."---

"Sverige borde också införa ett asylsystem med könskvoter av det slag som exempelvis Kanada har. Det skulle inte bara vara mer rättvist. Samhället som helhet skulle gynnas av ett asylmottagande som inte domineras av män."---

Karin Pihl i VLT

m2studio
2017-01-20 12:51
#41

Jag är invandrare och känner till mycket stor del av människornas kultur i Mellan Östen. Jag har studerat inom detta innan flytta till Sverige.

Angående flickorna måste jag säga att det inte finns måna ensamkommande barn av kön flicka. Orsaken är många faktor men huvudsaken är dem jag nämner här nedan.

1- Flickorna vågar ej ger sig i väg ensam p.g.a. vägen är oerhört farligt för dem och t.o.m. dem kan bli bortförd och leva som sexslavar åt andra som jobbar i denna bana för att flytta folk till Europa.

2 - Familjer heder tillåter ej detta, familjen som blir kvar inte kan hålla huvudet uppe inom släktingar och grannar och mm. En flicka är familjens heder som ska hållas rent och orört tills man gifter bort dem.

3 - Ekonomisk sätt, flickorna är i mindre direkt hot än pojkar, alltid det finns män som gärna gifter sig eller i vissa området köper han flickan direkt av familjen och då flickan är mindre ekonomisk belastning för sin familj och inte behöva hitta jobb och mm. Då i alla sådana fall familjens heder håller sig i rätt form.

4 - Flickorna i sådana länder lever under en oerhört stark kultur tryck som inte tillåter dem att göra vad som helst och eftersom folk ser dem som svaga kön, då utnyttjas dem än mera, jag själv har sett att familjens pappa göra direkta affär med sina flickor i form av om pappan får en viss summa, eller får en stor tjänst som är nödvändig för pappas ekonomi, då gifter bort flickan men helt olämpligt man, och i vissa fall om flickan är söt och har en snygg kropp då familjen försöker att gifta bort henne till en rik man som i fortsättning hjälpa flickans familj ekonomisk.

Det finns några andra orsaker som det bror helt enkelt på religionen regler som jag inte kan gå genom annans mitt PM kommer att tas bort.

Det finns inte många flickor som ensamkommande barn bland ensamkommande barn i Sverige. Antalet om man ska nämna är löjligt.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
[Hayabusa]
2017-01-20 12:54
#42

#41 I korta ordalag: Kulturkrock

gruvel
2017-01-21 16:43
#43

#41 Nyttigt att läsa detta även om man har en hum om det eller anar.

[Hayabusa]
2017-01-22 09:53
#44

Jag har själv tre döttrar och när jag läser #41 så kan jag konstatera att det skiljer enormt mellan det som beskrivs och mitt eget förhållande till mina döttrar. Fundamentalt helt olika värderingar, synsätt och hur jag förhåller mig till mina barn.  Hur får man dessa olika uppfattningar att samverka i ett multikulturellt samhälle?

[Carpinus]1
2017-02-26 10:24
#45

Mahboba Madadi kommer från Afghanistan och är ny ordförande för Ensamkommandes förbund, samtidigt som hon själv hotas av utvisning.
I en TT-intervju förklarar hon att tjejer som flytt ensamma har gjort en revolution och löper mycket stor risk om de kommer tillbaka. Även om Madadi är lite besviken på den svenska jämställdheten så förklarar hon att det i jämförelse med Afghanistan är "jättejämställt".
-Tjejerna i Sverige har rättigheter, de får utbildning, de vågar till och med gå ut sent på kvällen, förklarar hon för TT (även om det sistnämnda väl inte längre är en självklarhet i alla områden).

Källa.

[Carpinus]1
2017-05-03 11:29
#46

Antalet ensamkommande flickor har långsamt ökat, till 23% hittills i år mot 19% år 2014.

En ensamkommande flicka är Maria, åtta år, som skickades iväg från Irak med familjens grannar för ett år sedan när hon hotades av att bli bortgift med IS-soldater. Jag finner inga ord för det förakt jag känner inför dessa IS-kräk - måtte de aldrig komma i närheten av ett svenskt badhus eller någon festival (men tyvärr finns det väl sådana av dem som redan gjort det)…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/hon-flydde-fran-tvangsgifte-med-is

m2studio
2017-05-05 09:32
#47

#45 av: Carpinus jag håller med Mahboba Madadi som du har nämnt. Dem borde får tillståndet i Sverige på en gång faktiskt.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
2017-07-25 23:06
#48

#45 De är betydligt färre än de ensamkommande killarna, men från 2014 fram till halvårsskiftet i år har det kommit c:a 4700 ensamkommande flickor som flyktingar till Sverige. Till skillnad från killarna har de haft svårt att göra sig hörda, men nu har de börjat att samla berättelser och informera om sin situation. GP skriver:

"– Samhället har glömt bort de ensamkommande tjejerna. Alla aktiviteter riktas till killarna. Men de här tjejerna behöver stöd. De har växt upp i ett väldigt patriarkalt samhälle med en hederskultur som lärt dem att vara rädda, säger Mahbubah Madadi."---

"– Det som är ganska skrämmande är att vissa av dem varit i Sverige 2-3 år och fortfarande är rädda. Jättemånga vill träffa oss och prata, men de vill inte bli filmade när de berättar. De upplever att det är farligt för dem även här, säger Arif Moradi, som sitter i styrelsen för Ensamkommandes röster och är med på resan."---

"– Afghanistan är som ett fängelse för kvinnor. Män kan göra vad de vill mot oss utan att någon i hela världen bryr sig, säger Maryam Nazari, som bestämde sig för att bli engagerad när hon såg hur folk på Facebook påstod att alla ensamkommande från Afghanistan var killar."---

"– Man får inte heller glömma bort de tjejer som kommer hit med tillsammans med sina familjer. Många familjer håller fast vid sin gamla kultur och vill inte att tjejerna ska gå ut. Det är något de svenska myndigheterna måste jobba med, säger Mahbubah Madadi."---

GP

Annons:
Carmarino
2017-07-26 10:22
#49

#48 Reagerar lite för meningen Jättemånga vill träffa oss och prata, men de vill inte bli filmade när de berättar. Varför måste de filmas när de berättar? Räcker det inte med att spela in vad de säger?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-07-26 10:26
#50

#49 Jo, det kan man ju tycka.

[Göstage]
2018-04-20 20:49
#51

_"Antalet ensamkommande nyanlända flickor har ökat under senare år. År 2012 var andelen flickor 16 procent och i mitten av förra året 23 procent, enligt Socialstyrelsen.
_

– Men mottagandet har på många håll utformats för pojkar och inte flickor, säger Karin Jacobsson Mauritzson, projektledare för Integrera mera i Trollhättan."---

"2015* var det framför allt ensamkommande pojkar som kom hit och då började vi fundera på var flickorna var någonstans, säger Karin Jacobsson Mauritzson till SVT. Enligt henne blir flickor i Trollhättan oftare än pojkar placerade i familjehem, hos släktingar och vänner, som ofta kommer från flickornas hemland. – De nås inte lika lätt av information av det som händer i samhället som pojkar som bor på EKB-hem gör, det vill säga  större hem för ensamkommande barn."---

"Flickorna får bland annat möjlighet att delta i fritidsaktiviteter och har tillgång till ett dialogforum där de kan diskutera ämnen som till exempel normer och värderingar, genus, könsroller och språkträning."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/integrera-mera-satsar-pa-ensamkommande-flickor

*2015 var det enligt Migrationsverket  80% män/pojkar som var ensamkommande enligt länk i TS, och följaktligen 20% flickor. Att det nu är 23% är otvivelaktigt en ökning, men inte anmärkningsvärt stor.

[Göstage]
2018-04-27 20:42
[Hayabusa]
2018-04-27 20:59
#54

Tickande bomb.

[Göstage]
2018-04-27 21:28
#55

#54 Ja, eller en tragedi som Valerie Hudson kallade det redan i januari 2016 (#33 #34). Liten rekapitulation:

"För mig, som har studerat könsfördelningen i Kina och Indien i 15 år, är det häpnadsväckande att ett land som Sverige har värre obalanser än något av dessa två länder."---

"Frågan kvarstår därför; är den abnorma dominansen av unga män ett problem för Sverige? Jag vill påstå att den är det, av flera skäl.
Det första skälet är att samhällen med ett överskott av män tenderar att utveckla fler våldsbrott, egendomsbrott och brott riktade mot kvinnor."---

 "Dessutom tenderar dessa marginaliserade män utan partner att samlas i grupper eller gäng. Forskningen visar att sådana grupper av män är benägna att ta avsevärt större risker och uppträda utanför de sociala ramarna än vad de skulle gjort var och en för sig. Kriminella gäng är en naturlig följd, och Göteborg är inte obekant med konsekvenserna av dessa gängbildningar.

Grupptrakasserier och ofredanden av kvinnor är fler exempel på asocialt beteende hos dessa gäng. Under sådana omständigheter blir kvinnors möjlighet att röra sig fritt på offentliga platser avsevärt svårare, vilket massövergreppen på kvinnor i Köln under nyårsaftonen och festivalen We are Sthlm 2015 påminner oss om."---

"Att Sverige skulle hamna i ett läge med världens skevaste könsfördelning bland unga vuxna skulle rätt och slätt vara en tragedi. Är det inte på tiden att Sverige öppet debatterar den här frågan?"

http://www.gp.se/abnorma-antalet-unga-män-ett-problem-för-sverige-1.15076

Annons:
[Göstage]
2018-06-16 21:34
[[eskils_]]
2018-06-19 11:01
#58

#33 och #55 Bra och viktig artikel! Ett citat:

"Bland ensamkommande under 2015 var könsfördelningen 11 pojkar per flicka."

"samhällen med ett överskott av män tenderar att utveckla fler våldsbrott, egendomsbrott och brott riktade mot kvinnor."

#57 Bra och viktig artikel! Ett par citat:

"Den svenska migrationspolitiken är alltså utformad på ett sådant sätt att en ensam 12-årig flicka kan utvisas till ett land där hon riskerar att giftas bort, medan man låter tusentals myndiga personer – framförallt män – utan tidigare konstaterade skyddsskäl stanna kvar."

"hon fruktar att hon vid en återkomst till hemlandet kommer att giftas bort, eller som hon själv uttrycker det: ”säljas”. "

Varför behåller vi så många ensamma unga män i brottsaktiv ålder samtidigt som vi utvisar ensamma flickor? Nog har väl Sverige plats för en skyddsbehövande 12-årig flicka!!?? 😮 

Kan någon S/MP/V-väljare förklara?

[Hayabusa]
2018-06-20 10:46
#59

#58 Tänk om fördelningen varit tvärtom? Jag kan ha fel, men hur många tjejer/kvinnor förekommer i skjutningarna?

[Göstage]
2018-07-13 07:48
#60

Antalet flickor ökar procentuellt bland de ensamkommande - men hur många är egentligen"ensamkommande"? Kan det vara så att migrationsindustrin hittat en passande nisch för att föra in minderåriga hustrur i? Kanske har vi nu fått ett alltför bokstavligt svar på frågan "var är brudarna"?

"Andelen flickor ökar bland de ensamkommande barnen. Och en del av flickorna är gifta när de kommer till Sverige och blir placerade i familjehem där även flickans man bor. Det säger Juno Blom som är som är samordnare vid det nationella kompetensteamet mot hedersrelaterat våld och förtryck.

– Vi har en massa ärenden där det till och med framkommer att familjehemsmamman som är faster också är svärmor och flickan blir gravid, säger Juno Blom som jobbar på regeringens uppdrag mot hedersrelaterat våld och förtryck."---

"Juno Blom anser att det är framförallt Migrationsverket och även kommunernas socialtjänst som inte gör tillräckligt för att hitta ensamkommande barn som är gifta. Migrationsverket har tidigare uppgett att de ställer frågor om civilstånd vid asylansökan. Och att det är upp till kommunernas socialtjänster att utreda barnens övriga behov. De ensamkommande flickorna har ökat i andel sedan 2016 och är nu omkring 24 procent av de barn som anländer till Sverige utan vårdnadshavare."--- 

"Men även om socialtjänsten skulle upptäcka att en flicka som uppgett att hon är ensam i Sverige, i själva verket är gift, får man enligt sekretesslagen inte informera till exempel Migrationsverket om det."---

"– Ska vi komma åt det här så måste vi dels ställa frågor tydligt på rutin redan vid första mottagandet och sedan måste det här följas upp. Det mina barn ska ha rätten att skyddas ifrån det vill jag ska gälla alla barn och där tycker jag vi har svikit, säger Juno Blom."

 SR

[Hayabusa]
2018-07-13 07:58
#61

#60 Aj…

"– Man vänder sig till oss när den unga flickan har blivit gravid och man inser att nätverkshemmet visar sig vara ett hem där hon bor med sin vuxne man utan att man visste om det."

[Göstage]
2018-08-09 22:24
#62

#30 #52 #53

 "Sedan 2012 är det 100 000 fler män än kvinnor som har sökt asyl i Sverige i den yngre åldersgruppen, enligt statistik som Stefan Olsson, regionråd i Uppsala, M, tog fram i juli. En del av dem kan visserligen redan ha lämnat Sverige. Andra har fått ta hit anhöriga. Men till det ska läggas de många invandrare som aldrig ger sig till känna för myndigheterna och där männen också är i dominans. 

Det långsiktiga mansöverskottet kommer även att förstärkas om den gymnasieamnesti som de rödgröna och C drev igenom godkänns av Migrationsöverdomstolen. Lågt räknat handlar det alltså om tiotusentals unga män som kan få det mycket svårt att bilda familj i Sverige.

Det kraftiga mansöverskottet kan innebära problem för Sverige, enligt flera forskare. Det kan nämligen kopplas till högre nivåer av såväl brottslighet som våldsanvändning, menar statsvetaren Valerie Hudson.

I Indien lyfts det stora mansöverskottet fram som en delförklaring till de många våldtäkterna i landet. Haryana har exempelvis den mest skeva könsfördelningen i Indien och är samtidigt den delstat som har störst problem med gängvåldtäkter. Det finns rentav forskning som pekar på kopplingar mellan månggifte och ökad risk för inbördeskrig och terrorism. Män som blir över tenderar helt enkelt att bli desperata.

Att rakt av överföra slutsatser från länder som Indien och Sudan till svenska förhållanden låter sig inte göras. Men det är ytterst oroväckande att antalet sexualbrott, enligt NTU, har ökat kraftigt i Sverige under samma tid som mansöverskottet har växt."---

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/politikerna-kan-inte-blunda-for-mansoverskottet-langre/

"Men det är ytterst oroväckande att antalet sexualbrott, enligt NTU, har ökat kraftigt i Sverige under samma tid som mansöverskottet har växt." Ja, så det kan slumpa sig…😎

Annons:
[VSK]
2018-08-09 22:36
#63

#62

I de flesta, om kanske inte alla länder där det är överskott på det manliga könet så har man stora problem med våldtäkter och sexuella trakasserier. Detta är inget nytt och det här vet så klart förra och nuvarande regering om.

Sen kan det så klart skilja en hel del beroende på från vilka länder man tar in folket ifrån.

"I undersökningen följs Indien av Afghanistan, Syrien och Somalia när det gäller en sammantagen bedömning om situationen för kvinnor".

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/har-ar-varldens-farligaste-land-for-kvinnor

Sen var det ju det där med utbildning oxå….

[Göstage]
2018-09-23 08:53
#64

Jan Emanuel Johansson, som liksom Bert Karlsson är en f.d. politiker (han kallar sig "frihetlig socialdemokrat och riskkapitalist") som tjänat feta pengar på flyktingar verkar numera inte vara så mycket sosse - åtminstone är han uppenbarligen starkt kritisk till delar av deras (tidigare?) flyktingpolitik. På vissa punkter verkar ha drabbats av viss klarsyn - här är ett utdrag ur en debattartikel i Expressen:

" Artikel 14 i FN:s stadga om mänskliga rättigheter har till viss grad bidragit till mitt välstånd då bolag tidigare ägda av mig fått uppdrag av kommuner att arrangera boende för unga män (ensamkommande flyktingbarn)."---

"Efter Libanon, Jordanien, Turkiet och Tchad har Sverige tagit emot störst andel människor som erhållit asyl per capita. Två av fem ensamkommande barn (jag använder begreppet utan värdering av egentlig ålder) under 2015 valde Sverige som land att ansöka om asyl i. Ett land som utgör två procent av EU:s befolkning. Nio av tio var män. Var helst annars i samhället där ett privilegium fördelas 9-1 till mannens favör, med statens goda minne, skulle det med rätta benämnas institutionaliserad könsdiskriminering.

_Vilka är de stora förlorarna i dagens migrationspolitik? Kvinnorna. Sverige berömmer sig om att bedriva en feministisk utrikespolitik där jämställdheten ska vara avgörande för utrikespolitiska överväganden. Anmärkningsvärt är då att vår migrationspolitik i realiteten är anti-feministisk. På ett område där vi inte behöver berätta för andra länder hur de ska bete sig, utan har möjlighet att påverka själva, där har vi helt satt feministiska överväganden ur spel. 
_

Kvinnor blir kvar i kris- och konfliktområden när männen flyr. Genom att Sverige till en viss del valt att bekosta det svenska mottagandet av unga män genom att ta pengar från biståndet blir det mindre pengar kvar till bistånd som riktas till länder i kris och där kvinnor och barn utgör den mest utsatta delen av befolkningen. Kvinnor drabbas också när de försöker fly hit till Europa och Sverige. Här finns vittnesmål om hur kvinnor, antingen för att få ta del av flyktingsmugglares tjänster eller för att kunna försörja sig själva eller sina barn, tvingas sälja sig sexuellt. 

Slutligen drabbas kvinnor genom att det nuvarande asylsystemet styr resurser till de som haft styrkan att ta sig hit. Grupper som exempelvis de yezidiska kvinnor som förslavats och våldtagits av IS erbjuds inte skydd då de helt enkelt inte har samma möjligheter att ta sig hit."---

"Vill vi på allvar försöka göra även migrationspolitiken feministisk bör vi snarast övergå till ett kvotsystem för flyktingmottagningen. Där vi såväl får möjlighet att planera mottagandet i tid (och därmed vikta de resurser som krävs i relation till andra välfärdsstatliga åtaganden) samt omdana migrationspolitiken så att jämn könsfördelningen uppnås. Eller i all enkelhet – könskvotering där den behövs som mest."

http://www.expressen.se/debatt/-alla-dessa-man-hur-tanker-var-feministiska-regering/

[[eskils_]]
2018-09-23 16:40
#65

#64 Så roligt att se en (fd) sosse som tänker själv! 🌺 🙂 

Visst har han rätt i att S-MP-regeringen bedriver en anti-feministisk migrationspolitik.

[Göstage]
2018-09-28 15:24
#66

Sossen (före detta?) Jan  Emanuel får stöttning på Expressen debatt av Jonas Andersson (SD), ungdomspedagog och riksdagsledamot.

"Precis som Jan Emanuel Johansson har jag stor erfarenhet från mottagandet av ensamkommande ungdomar. Precis som Johansson så blev jag för varje år som gick mer medveten om vad systemfel och anständighetssignalerande ledde till i praktiken. _Just av den anledningen är jag idag riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, skriver Jonas Andersson."---
_

"Under 2010-talet har betydligt fler män än kvinnor ansökt om asyl i Sverige, cirka 149 000 fler, vilket volymmässigt motsvarar ett Uppsala enbart befolkat av män. När vi är redo att ta emot kvotflyktingar igen, så bör vi inrikta oss på att hjälpa utsatta kvinnor och flickor. Inte bara för att de har svårast att på egen hand komma undan patriarkala hedersproblem i flyktingläger, utan även för att jämna ut den sneda könsfördelningen."---

"Som tillägg till Johanssons debattartikel bör nämnas att forskning visar att mansöverskott ger ett våldsammare samhälle generellt. Ynglingar som inte sällan ser dominans och aggressivitet som den enklaste genvägen till status och pengar, är inte till gagn för ett starkt samhällsbygge. Nota bene, jag talar alltså inte om invandrare per se utan om hela årskullar där mansöverskottet försätter tusentals ynglingar "utanför marknaden". 

Att införa ett könsperspektiv på migrationspolitiken är alltså av största vikt för vilket samhälle vi vill ha i framtidens Sverige. Det kommer Jan Emanuel Johansson att få genom Sverigedemokraterna."

https://www.expressen.se/debatt/som-ett-helt-uppsala-enbart-befolkat-av-man/

[Hayabusa]
2018-09-28 15:44
#67

#66 Jan Emanuel bör med omedelbar verkan rätta in sig ledet ❤️

[Göstage]
2018-09-28 15:51
JarlII
2018-10-02 17:10
#69

helt galet

Annons:
Petunia
2018-12-02 13:43
#70

Men detta är väl verkligen en feministisk politik!!! Det blir ju fler män till varje kvinna!

LBB
2018-12-03 06:39
#71

För dem som vet vilka umbärande en flykt utan större resurser , över flera världsdelar, vad det innebär. Behöver ingen förklaring till varför det är så få flickor som kommer.

När en familj beslutar att skicka en av sina ungdomar till Europa är det ofta en stor ekonomisk affär. Man väljer då den man tror har störst möjligheter att ta sig fram så att investeringen lönar sig. En grabb på 16, 16 år har betydligt större förutsättning + att han löper mindre risk att helt enkelt försvinna in i traffic verksamhet.

[VSK]
2018-12-03 06:43
#72

#71

Kallas för ankarbarn. Googla på det.

LBB
2018-12-03 06:48
#73

#72 ja det är ju därför familjen ser det som en investering . Skulle förmodligen agera på samma sätt i en liknande situation.

[VSK]
2018-12-03 07:13
#74

#73

Ekonomisk investering. 

Hur mkt värda är det kvinnliga könet i det land/länder du tänker på? Ser du nån skillnad på riktiga barn eller låtsasbarn som har fru och barn i hemlandet (oftast annat land än de utger sig från att komma ifrån) ? 

Eftersom du prioriterar att leva gott i rika länder. Varför bor du inte i Saudiarabien?

LBB
2018-12-03 07:37
#75

#74  Ja en ekonomisk investering, man satsar kapital för att få in en individ i Europa som genom att arbeta där kan skicka tillbaka pengar, dels för att betala tillbaka investeringen och dels för att möjliggöra för fler familjemedlemmar att komma efter. Oavsett det värde man i dessa länder lägger på män eller kvinnor så har unga män ett fysisk fördel gentemot unga kvinnor när det gäller strapatser. Därför är "vinstchansen" större om man satsar på en pojke istället för en flicka som knappt varit utanför hemmet innan.

Om du läser på, så ser du att , som utlänning i Saudi måste du ha speciella resurser för att kunna leva gott.  Mina resurser/kompetenser  betalas bättre här i Europa  så…En rent ekonomisk fråga.

[VSK]
2018-12-03 08:13
#76

#75

Nu tänker jag nog mest på de som kommer hit att det blir en ekonomisk investering för de som väljer att leva på bidrag. Ett välfärdsland kan aldrig förbli ett välfärdsland när de går back flera hundra miljarder kronor varje år. Det förstår nog t.o.m du. Tror du dessa ankarbarn hade kommit hit om de hade varit tvungna att själv försörja sina egna som kommer hit? Är väl betydligt närmre till Iran än Sverige och i Iran finns det massor med jobb att tillgå. 

Massor med afghaner som bor i Iran blir förvånade hur många som lämnar jobb och hem för att "fly" till Sverige. I Afghanistan så är det endast 2 av 34 distrikt som anses farliga. Du kan ta en weekendresa dit om du vill. Bara boka. 

Finns "ensamkommande" barn som sagt att deras föräldrar är döda men som blivit utvisade till Afghanistan och dessa barn sitter hemma hos sina levande föräldrar och skriver på social media. 

Så du menar alltså att Saudiarabien inte tar emot dessa låtsasflyktingar (97%) eftersom de inte har de speciella resurser som krävs? De är ju högutbildade överläkare och raketforskare. Varför skulle inte det räcka menar du?

Så du menar alltså att när låtsasbarnen kommit till Sverige så blir resterande i familjen hemma elitidrottsmän eller hur menar du? Du skall nog inte köpa allt du hör.

Här är lite nyttig information jag tycker du skall ta och läsa. Fundera sen på vad texten handlar om. 

https://www.aljazeera.com/programmes/witness/2018/11/thousand-girls-afghan-woman-fight-rape-181121194856288.html

Jag har absolut inget emot riktiga krigsflyktingar och att man hjälper de men då ska det vara riktiga krigsflyktingar och det barn och kvinnor. De där fysiskt starka pojkarna du nämner borde nog vara hemma och bygga upp landet. Vem faen lämnar fru och barn hemma och drar. 

Nä du, vakna upp för bövelen.

Annons:
LBB
2018-12-03 09:01
#77

#76  Saudi tar nog emot arbetskraft, allt från städare till läkare. Men för de flesta som kommer till Saudi för att jobba så blir jobbet hårdare och lönen lägre än i ex Sverige.  Känner Svenskar som jobbar i Saudi, de har specialkompetens och de tjänar naturligtvis därefter.

Om jag svarar för mina åsikter och du dina så blir det enklare.

De som kommer, har ofta familjerna skrapat ihop resurser till. Dels med beräkning att man ska få pengar hemskickade och dels för att det ev. ska underlätta för släktingar att komma efter.  Alltså en investering av familjen. liknande den att bekosta en dyr utbildning.

Att sedan falska papper och lögner förekommer under desperata försök att nå till ex Sverige har jag absolut inte förnekat, ej heller tagit upp så den diskussionen får stå för dig

[VSK]
2018-12-03 11:21
#78

#77

Håller med i att det är tyngre att städa än att spela kort, det har du rätt i. Går alldeles utmärkt att ta sig till Saudiarabien och hålla sig kvar där även om det blir illegalt, men det gäller inte för alla. Gäller bara för muslimer. Men nu är ju Saudiarabien med i FN:s kvinnokommission (hur nu faen det gick till) så nu är det fritt fram, eller.

Tja, om man vill se ~80% som "att förekomma" så…. 

Har förstått att detta inte är ditt huvudämne men du känner säkert till att de allra flesta riktiga krigsflyktingar inte ens har råd att fly landet. Tänker inte länka eftersom du inte bemödar dig att läsa källhänvisning. 

Är man desperat för att fly ett land pga krig så tar man första icke krigförande land och söker skydd där. Man reser inte halva jordklotet.

LBB
2018-12-03 11:30
#79

#78   Var har jag påstått att de som kommer är enkom flyktingar?

Det handlar i de flesta fall om människor som söker en bättre tillvaro, på samma sätt som de svenskar som utvandrade till nord/Sydamerika.

Och vad det gäller flyktingar från konflikter så hamnar de flesta i närområdet, dels pga av ekonomiska orsaker men även därför att man tror och hoppas kunna återvända hem. Att många från exempelvis konflikten i Jugoslavien direkt tog sig till nord- Europa berodde till stor del på att man genom släkt o vänner hade erfarenhet från dessa länder.  En stor del av dem som kommer från Afrika söker sig ju till sina forna kolonialherrar (Storbritannien,Frankrike, Belgien) Det är allmänt kända fakta så där slår du in öppna dörrar

[VSK]
2018-12-03 11:44
#80

#79

Alltså, helst seriöst. 

Trodde först du bara trollade men börjar inse att din läsförståelse inte är på topp. Tror du skriver i fel tråd.

🥵

LBB
2018-12-03 13:28
#81

#80 ja man kan ju verkligen om denna din inställning beror på den av dig påstådda bristen på läsförståelse ho mig  eller om det hänger ihop med din brist på verklighetsuppfattning 😃

[VSK]
2018-12-03 13:37
#82

#81

Ja du X. Förstår att du inte har så mkt att komma med förutom att fjanta dig. Du kanske istället kan svara på hur ändring av bidrag kan påverka arbetsmarknaden så pass så att folk flyttar till annat land?

Edit / Inlägg redigerat av admin då det ej är tillåtet att hänga ut andras namn eller personuppgifter./

LBB
2018-12-03 15:50
#83

#82 X? tja du får väl kalla mig vad du vill, om du får en kick av det.

Vad det gäller arbetsmarknaden, skulle bidragen försvinna där helt skulle nog många, svenskar såväl som hitflyttade tvingas söka sig nya jaktmarker.

/Editerat -medis

Annons:
[VSK]
2018-12-03 16:06
#84

#83

Man sänkte bidragen kraftigt i Danmark för några år sen och massor med "jobbsugna flyktingar" bytte helt enkelt land för att bidragen blev alldeles för låga för de. 

Du tycks tro att det finns oändligt med guldpengar man öser över de som absolut inte är krigsflyktingar.

LBB
2018-12-03 16:08
#85

#84 som jag skrev "Vad det gäller arbetsmarknaden, skulle bidragen försvinna där helt skulle nog många, svenskar såväl som hitflyttade tvingas söka sig nya jaktmarker."  Och förutom en massa invandrare som bär upp bidragen finns där en jäkla massa Svenskar med. Och de skulle även tvingas söka sig nya jaktmarker om bidragen torkade in. Hur du kan få det till att jag hävdar att resurserna är oändliga kan nog sägas vara en brist på läsförståelse…😎

[VSK]
2018-12-03 16:19
#86

#85

Bor det jäkla massa svenskar i Danmark, apropå läsförståelse.

Eftersom du påstår att alla som kommer kommer för att jobba, och sen när det visar sig att när bidragen minskas så flyttar de till andra länder så torde det betyda att du har fel. Låt mig kontrollräkna 1+1=2, ja du ser 🤪

Nä, varför försöker jag förklara för en som inte vill förstå 🤔

LBB
2018-12-03 17:08
#87

#86 det skulle förenkla avsevärt, om du i diskussionen förklarar din egen ståndpunkt i ett ämne innan du hoppar till nästa och försöker förklara min.

Fokusera alltså på ett ämne i taget

Klargör din ståndpunkt i detta ämne, inte min i något du hittar på.

Då kanske man skulle kunna strukturera och inte minst kunna besvara dina påståenden.

Bara som ett tips 😎

[VSK]
2018-12-03 17:27
#88

#87

Vet du vad X.

Jag tror vi lägger ned här. Det är rätt drygt i längden att diskutera med nån som enbart är ute efter att trolla samt leka bror duktig. Anmärkningsvärt är att du inte ens klarar av att logga in på din mejl.

👋

LBB
2018-12-03 19:14
#89

#88 då får du väl fortsätta att leka med din låtsasvän X då, Han kanske inte säger emot dig så ofta och då trivs du ju uppenbarligen bättre.

[VSK]
2018-12-03 19:33
#90

👋

Annons:
Tjeja
2018-12-05 13:39
#91

Ej tillåtet att lägga ut andras namn eller avslöjande personuppgifter på forumet. 

Några inlägg i tråden är nu redigerade. 

/Medis

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

LBB
2018-12-05 14:28
#92

#91  Då har vi en mystisk Mr X i ngn;s fantasi numera 😎

[VSK]
2018-12-07 18:49
#93

#91

Tjeja.

Du måste tolka rätt det jag skriver. Hade lika gärna kunnat kalla LBB för Kalle Anka 😃

LBB
2018-12-07 19:56
#94

Hm..finns ett passande ordspråk här :  Som man känner sig själv, skyller man andra…så VSK är väl ett Disney FAN då 😃

[VSK]
2018-12-07 20:00
#95

#94

Petter, den där var inte ens rolig 😡

😉

LBB
2018-12-07 20:43
#96

Mera Disney, Svarte Petter den här gången 😃

[VSK]
2018-12-07 20:49
#97

😛

Annons:
[Göstage]
2020-05-16 13:41
#98

Var är brudarna i svensk flyktingmottagning och asylhantering, undrar KD:s  kvinnoförbund på Expressens debattsida om den "feministiska" regeringens flyktingpolitik. Lite sent påkommen fråga kan man tycka, men välkommen ändå.

"Trots att regeringen ägnar sig åt ”mainstreaming”, genuscertifiering och en förment feministisk utrikespolitik fortsätter migrationspolitiken att vara ett jämställdhetspolitiskt sorgebarn. Den rödgröna migrationspolitiken saknar inte bara jämställdhetsperspektiv, den missgynnar aktivt flickor och kvinnor", skriver KD-kvinnorna.

https://www.expressen.se/debatt/gymnasielagen-gynnar-endast-man-varfor/

[Hayabusa]
2020-05-16 17:30
#99

#98 Det kan man säga. Från artikeln:

"Bland de drygt 35 000 ensamkommande barnen var det 92 procent pojkar…"

De var i stora drag vare sig ensamma eller barn utan istället yngre män med familj  i landet de lämnat. Först får den "ensamkommande" asyl och sedan kan anhöriginvandring ta hit resten av familjen.

micki78
2020-05-18 11:23
#100

Jag undrar också varför det inte finns några kvinnor och barn med i flyktingmassorna. Varför så många män lixom, måste finnas en anledning eller orsak.

[Hayabusa]
2020-05-18 11:47
#101

#100 Orsaken är sannolikt baserad på tradition eller "taktik", om man så vill.

LBB
2020-07-22 12:17
#103

#100 Egentligen, om man tänker efter så är könsfördelningen förklarlig.

Att skicka en familjemedlem till EU är för många en stor investering. Då flyktingvägarna innebär stora risker och stora strapatser så är chansen att att en ung kille har bättre fysiska förutsättningar att klara av resan fram till EU gränsen.

En ensam kille har bättre förutsättningar att undvika våldtäkt/rån än en ung tjej. än mer än ett barn.

Till det hela kommer sedan att unga pojkar ofta har vistats ute i samhället betydligt mer än de unga tjejerna.

Så fördelningen vid våra gränser är knappast förvånande…som sagt var

[Göstage]
2020-07-30 09:00
#104

SSU har slutligen insett vad det varit frågan om.

"Philip Botström menar att flyktingkrisen 2015 är ett tydligt exempel på varför dagens asylrätt måste reformeras. 

– Om man tittar på kriget i Syrien var det sällan kvinnor, sjuka och barn – de som är i störst behov av hjälp – som kom till Sverige. Det var ofta starka män som både hade råd att betala flyktingsmugglare, men som också hade den fysiska kapaciteten att sätta sig i båtar. Det är det vi sätter oss emot, säger Philip Botström."---

https://www.expressen.se/nyheter/philip-botstrom-jag-acklas-av-hyckleriet/

Annons:
[Göstage]
2021-08-03 08:45
#105

"Färre kvinnor i en befolkning kan enligt studien leda till mer av asocialt beteende och våld, och i slutändan påverka långsiktig stabilitet och social hållbar utveckling", sägs i en färsk undersökning 2021. Känns som en bekräftelse på redan gjorda erfarenheter.

Om tio år kommer det att finnas ett överskott av unga män i delar av världen, visar en studie av den medicinska tidskriften BMJ. Detta på grund av ...
  • Redigerat 2021-08-03 08:46 av [Göstage]
[Göstage]
2021-08-03 08:52
#106

Talibanernas framryckning i Afghanistan i takt med att USA med allierade lämnar landet verkar leda till nya flyktingvågor. Liberalernas Gulan Avci tycks redan ta för givet att en ny våg av afghaner anländer till Sverige för att söka asyl. Hon anser att Sverige då bör använda kvotflyktingsystemet för att hjälpa kvinnor och barn. Sannolikheten pekar väl ändå att det blir ett förkrossade manligt överskott även den här gången- med ny uppbackning från vissa intressegrupper i vårt land.

Sverige bör ta emot kvinnor och barn som kvotflyktingar
  • Redigerat 2021-08-03 08:53 av [Göstage]
[Hayabusa]
2021-08-04 06:45
#107

#106 Lågt odds på den sannolikheten.

Fornöga
2022-07-31 09:41
#108

#106 ff Asylrätten tycks inte omfatta afghanska kvinnor för den utrikespolitiskt feministiska regeringen, skriver representanter för liberala kvinnor på Expressen debatt.

"Tidigare i veckan uppmärksammades det att 142 kvinnor och 40 flickor har fått avslag av Migrationsverket och ska utvisas till Afghanistan. Ett land som innebär ”död i slowmotion för kvinnor och flickor” för att citera namnet på Amnestys nyligen publicerade rapport om läget i landet. Rapporten får oss att än mer ifrågasätta Migrationsverkets förhållningssätt och dess påståenden om icke-repressivt talibanstyre.

Naturligtvis är det så att alla afghaner lider av talibanernas styre, men kvinnorna är de största förlorarna. Starkt begränsad rörlighet, bortföranden, barnäktenskap och tvångsgifte är några exempel på hur flickors och kvinnors rättigheter kränks. Att de hindras från utbildning, inte får jobba eller göra karriär är andra exempel."---


Re:tired.

142 kvinnor och 40 flickor fick tidigare i veckan avslag av Migrationsverket och ska utvisas till Afghanistan. Ett land som innebär ”död i slowmotion för flickor och kvinnor”. Det är dags att gå ifrån ord till handling när det gäller feministisk utrikespolitik, skriver flera liberaler.
Carmarino
2022-07-31 09:48
#109

#108: Men 9000 pojkar gick det bra att ge asyl. 🤔


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: