Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 939 ggr
[Jimmy.L]
8/11/15, 5:47 PM

Pilthammar för laglig prostitution

Moderatpolitikern Emilie Pilthammar från Sölvesborg vill se en legalisering av prostitutionen i Sverige. Frågan splittrar partiet i Blekinge.

SVT Blekinge

Annons:
[helga21]
8/11/15, 7:08 PM
#1

Undrar vem som ska arbeta som detta, någon av Pilthmmars närstående kanske, nej det tror jag inte.

[Jimmy.L]
8/11/15, 9:03 PM
#2

Amnesty international röstade på tisdagen ja till verka för avkriminalisering av sexköp. Förslaget är kontroversiellt och har orsakat stor debatt och kritik. Svenska Amnesty röstade nej. ”Vi är givetvis oerhört besvikna”, säger generalsekreteraren Anna Lindenfors.

DN

[helga21]
8/12/15, 11:27 AM
#3

Ja vem  är inte besviken utom torskarna. Själv undrar jag fortfarande vem som ska arbeta inom branschen. Ska vi kanske ha en gymnasieutbildning för detta så viktiga yrke?

[Jimmy.L]
8/12/15, 11:34 AM
#4

#3 Det finns folk som väljer denna väg. Varför eller hur man kan välja det vet jag inte. I Tyskland sägs det finnas en halv miljon som jobbar vid bordeller.

Gronstedt
8/12/15, 4:39 PM
#5

#4: Så länge man väljer är det väl en sak, men vad säger du när du eller dina barn anvisas att söka jobb på den lokala bordellen eller bli av med A-kassan? För om det är "ett jobb som alla andra", ska väl samma villkor råda som för alla andra jobb?

[Jimmy.L]
8/12/15, 4:41 PM
#6

#5 Var jag jag påstått att det skulle vara ett jobb som alla andra?

Annons:
Gronstedt
8/12/15, 4:44 PM
#7

#6: Var har någon påstått att du gjort det?

[Jimmy.L]
8/12/15, 4:49 PM
#8

**#7  "men vad säger du när du eller dina barn anvisas att söka jobb på den lokala bordellen eller bli av med A-kassan? "
**

Känner du igen orden? Förstår inte varför du riktar den frågan ens till mig?

Varför googlar du inte på bordeller och arbetsvillkor om du nu vill ta reda på om dom får A-kassa eller inte jag vet inte hur lagarna ser ut i Tyskland och har heller inte koll på hur bordeller fungerar där.

Gronstedt
8/12/15, 4:54 PM
#9

#7: Naturligtvis känner jag igen orden, jag har själv skrivit dem. Orsaken till att jag riktar frågan till dig är att jag undrar hur du skulle ställa dig om situationen uppkom. 

Om jag var intresserad av att veta något om de sociala säkerhetssystemen för prostituerade i Tyskland skulle jag naturligtvis ta reda på dem. Varför drar du upp det? Det är ju inte som om jag hade frågat dig om saken.

[Jimmy.L]
8/12/15, 5:00 PM
#10

#9 Varför skulle jag söka mig till en bordell? Sverige har inga sådana heller.

 För om det är "ett jobb som alla andra", ska väl samma villkor råda som för alla andra jobb?

Du ställer ju frågan till mig om villkoren.

Gronstedt
8/12/15, 5:12 PM
#11

#9: Jag ställer en fråga om hur du skulle förhålla dig till de hypotetiska konsekvenserna av en hypotetisk situation, nämligen den att prostitutionen gjordes legal och normal i Sverige. Vill du inte svara på den, borde det vara enkelt att låta bli.

Jag anser att de som är för legalisering av prostitution, och ännu mer de som är för att vi ska ha offentligt finansierad prostitution för att tillgodose alla medborgares sexuella behov, bör reflektera över sådana frågor. Därmed (för att förebygga vidare vantolkningar) inte sagt något om vad någon specifik person kan ha för uppfattning i saken.

[Jimmy.L]
8/12/15, 5:15 PM
#12

#11 Jag begriper fortfarande inte vad jag skulle ha med bordeller att göra eller min familj för det är inte tillåtet i Sverige och hör inte till denna tråd som jag har skapat!

Gronstedt
8/12/15, 5:25 PM
#13

#11: Nu är det ju ingen som har uttalat om huruvida du och din familj har något med bordeller att , utan jag som sagt frågat hur du skulle förhålla dig i en hypotetisk situation som i högsta grad har att göra med konsekvenserna av legalisering av prostitution. Men du avgör naturligtvis själv vilka aspekter av ämnet du vill beröra. Eftersom frågan verkar känslig för dig, avstår jag gärna från svaret.

Annons:
[Jimmy.L]
8/12/15, 5:30 PM
#14

#13 Jag ser ingen koppling till artiklarna och till min familj förstår du det. Om du nu vill ha reda på för att kunna jobba vid bordell får du väl söka reda på svaren och lämna min familj den har inget med ämnet att göra!

[Göstage]
10/25/19, 10:44 AM
#15
LBB
10/25/19, 2:38 PM
#16

Det finns de som baserar sina åsikter på moral och etik i denna fråga….sedan finns det ju en mer praktisk och jordnära inställning.

Har vi prostitution i Sverige idag?

Svar Ja.

Både gatu och bar/hotell prostitution. Idag sker stora delen av kontakter o handel via nätet.

Frågan är, om inte en reglerad och av myndigheterna kontrollerad verksamhet skulle vara bättre. Både med tanke på tjejernas säkerhet och kundernas. Detta skulle naturligtvis inte ta bort prostitutionen, men däremot lyfta upp den så att den blir mer synlig och underlätta för myndigheter att med stöd av olika slag lyfta undan tjejerna (för det är mest tjejer) från yrket.

Det är tämligen klart att prostitution skadar både kroppsligt och psykiskt de som utövar yrket. Och många, för att inte säga de flesta hamnar där pga av olika former av tvång.  Beroende, brist på pengar etc.

Bordeller där de som arbetar där får hjälp med ex sjukvård o kontroller, och bygga upp en ekonomisk trygghet så att man inte går ner sig helt när ens marknadsvärde sjunker  samt trygga lokaler där de inte blir utelämnade åt klienters godtycke Skulle kunna vara en av fördelarna.

Upp till toppen
Annons: