Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 4043 ggr
OlgaMaria
2015-08-11 20:35

Trots allt – det dödliga våldet minskar

Under senare veckor har flera brutala mord inträffat, och många frågar sig vart samhället är på väg. Svaret är att Sverige, trots allt, har blivit tryggare. Det dödliga våldet har under lång tid minskat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/trots-allt-det-dodliga-valdet-minskar/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[sanna70]
2015-08-11 22:46
#1

Det uttalandet stämmer inte överens med landets kommuner och polisuttalanden.

http://politik.ifokus.se/discussions/55c49b07ce12c401e50002ff-kallkritik-rasistiska-hatsajter?discussions-1#19

OlgaMaria
2015-08-12 09:55
#2

#1 Förklaringen ligger kanske i, som det står i artikeln, att det dödliga våldet i samband med fyllebråk har minskat kraftigt och påverkat statistiken. Även om andra typer av dödligt våld har ökat så har ändå den totala andelen avlidna till följd av våld minskat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[sanna70]
2015-08-12 10:56
#3

Ny Brå undersökning.

"Samtliga brott • Under första halvåret 2014 anmäldes totalt 693 000 brott, vilket är 4 procent fler brott än under motsvarande period föregående år."

http://www.bra.se/webdav/files/statistik/pdf/Sammanfattning_anmalda_prel_halvar_2014.pdf

OlgaMaria
2015-08-12 13:03
#4

#3 När det gäller dödligt våld finns det knappt någon mörkersiffra vilket gör det till en väldigt säker statistik. När det gäller samtliga brott som i denna undersökning finns det en mängd faktorer som påverkar vilket gör statistiken mer svårtolkad. Vissa brott kan anmälas i mycket större utsträckning nu jämfört med tidigare t ex.

Kopierar in de andra punkterna från sammanfattningen av statistiken du länkade:

Trafikbrotten står för knappt en tredjedel av ökningen under första halvåret 2014. En

stor del av den ökningen kan förklaras av att Polisen sedan juni 2013 tillämpat en

vidare definition än tidigare vid registrering av smitningsbrott i

ärendehanteringssystemet Pust.

· De kategorier av anmälda brott som därutöver ökade mest i antal var tillgreppsbrott,

skadegörelsebrott och bedrägeribrott. De enskilda brottstyper som ökade mest i antal

var cykelstöld, klotter och datorbedrägeri.

· De kategorier av brott som minskade mest i antal under första halvåret 2014 var

narkotikabrott, skattebrott och brott mot bidragsbrottslagen. De enskilda brottstyper

som antalsmässigt minskade mest var överlåtelse av narkotika, bedrägeri med hjälp av

bluffaktura och dataintrång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[sanna70]
2015-08-12 13:54
#5

Man kan se att redan nu i Augusti månad att det har skett mer dödligt våld än under hela 2014. 

"87 fall av dödligt våld konstaterades i Sverige 2014. Det är samma antal som 2013.

  • Offret var i 71 procent av fallen en man och i 29 procent av fallen en kvinna (2014).
  • I närmare en tredjedel (32%) av de konstaterade fallen av dödligt våld 2014 användes skjutvapen, vilket är en något högre andel än 2013 (30%).
  • 63 procent av de konstaterade fallen av dödligt våld 2014

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/mord-och-drap.html

79 döda i år bara genom dessa få artiklar och då kan man tänka sig att situationen är bra mycket värre om man skulle räkna ihop alla fall av dödligt våld

http://politik.ifokus.se/discussions/55c49b07ce12c401e50002ff-kallkritik-rasistiska-hatsajter?discussions-1#19

OlgaMaria
2015-08-12 14:35
#6

#5 Nu hänger jag inte alls med. Du länkar här till dina länkar i en annan tråd, men alla dessa länkar gäller dödsfall före 2015. Dessutom ser jag inte hur du kan få ihop det till 79 stycken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[sanna70]
2015-08-12 23:25
#7

#6 Ja, du har rätt, det blev galet med mina länkar eftersom dessa är från 2014. Hade lite ont om tid och missade detta. .  Jag får ihop det till 79 st om man räknar ihop våldsbrott från dessa tre länkar men det finns naturligtvis många fler våldsbrott om man räknar för varje kommun.

Vi kan ändå konstatera att enligt den preliminära BRÅ undersökningen som nyligen släppts så ökade våldet 2014. 

"Under första halvåret 2014 anmäldes 123 000 brott mot person (3–7 kap. brottsbalken), vilket är 2 procent fler än första halvåret 2013. Brottstyper som bidrog till ökningen var bland annat misshandel (+3 %), ofredande (+2 %) och olaga hot (+6 %)."

OlgaMaria
2015-08-13 09:38
#8

Jag förstår ändå inte hur du räknar till 79 döda som du skrev i #5. Det var 10 döda i Stockholm. 10 döda i Göteborg. Ingen uppgift om antal döda i Malmö. Och 11 döda i Norrbotten. I de artiklar du länkar, för 2014.

Som sagt är det inte helt lätt att dra slutsatser om våldet har ökat. Det kan vara så att anmälningarna har ökat. Dessutom ökar befolkningen och de siffror du nämner här är inte i procent av befolkning. Det är alltså naturligt att antalet brott ökar om befolkningsmängden ökar. Det betyder inte att våldet ökar i relation till befolkningsmängd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[sanna70]
2015-08-13 10:15
#9

#8 Som sagt, det blev galet där. .  

Från mina länkar.

Stockholm - 10 dödsskjutningar

Malmö - 51 våldsbrott

Göteborg - 58 skottskadade 

Summan blir 119 st och då har jag inte räknat med resen av Sveriges kommuner och deras skjutningar och våldsbrott.

Fillifjonkan60
2015-08-13 14:15
#10

Jag blev väldigt förvånad när jag läste det där i någon tidning (DN?) och fattade inte alls hur det gick ihop, för så här mycket våld har i alla fall jag inte upplevt att det har varit förut.

Så därför var det bra med dina länkar till BRÅ och förklaringar, sanna70.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[sanna70]
2015-08-13 15:05
#11

Om  jag ska vara ärlig så finner jag inte BRÅ som en trovärdig källa men det är det enda källa som folk efterfrågar - tyvärr. Att det förekommer fiffel med siffrorna tvivlar jag inte en sekund på med tanke på hur skjutningar, misshandel, knivhugg våldtäkter mm mm ökat lavinartat.

Jag bifogar vad statistiken som jag hittade på nätet,.

"Våldsbrott i Svenska kommuner 1975 - 2012"

https://affes.wordpress.com/2013/09/11/valdsbrott-i-svenska-kommuner-1975-2012/

Lite exempel på hur BRÅ fungera, visserligen gamla nyheter men dem känns högst aktuella i nuläget. .

"Brottsförebyggande rådet, BRÅ, har förlorat sin trovärdighet.Det anser flera forskare och professorer.Ledningen försöker bara få resultatet att passa regeringen, säger en av forskarna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Joppo
2015-08-13 18:21
#12

#11 "Att det förekommer fiffel med siffrorna tvivlar jag inte en sekund på med tanke på hur skjutningar, misshandel, knivhugg våldtäkter mm mm ökat lavinartat."

Hur vet du det? Jag tycker inte att du lyckats presentera några hållbara bevis för denna "lavin"  i tråden, utan det framstår mer som åsikter anpassats för att stödja din invandrarkritiska agenda. Dessutom verkar det som om du medvetet försöker förvilla genom att skriva knasigheter. Ett exempel är #9 där du svarar på OlgaMarias inlägg i vilket det framförs en siffra på 79 döda, vilket du kontrar med att en siffra på 119 blandade brott (10 dödsskjutningar, 51 våldsbrott och 58 skottskadade). Var det en medvetet ohederlig handling från din sida eller en tankevurpa?

Observera även att antalen brott i din första länk anges i absoluta tal, vilket ger en missvisande bild eftersom de inte är justerade efter invånarantal. För att siffrorna ska vara relevanta bör de självklart presenteras som en procentandel av antalet brott delat på antalet invånare.

[sanna70]
2015-08-13 18:32
#13

#12 Det blev fel och det har jag medgett. Jag har även rättat till det och kommit med lämpligt  bevis som bevisar mina farhågor .

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10269696.ab

Jag har också hittat statistik över Sveriges alla kommuner och brottsutvecklingen i dessa.  

En sak som jag tycker är väldigt sorglig är att det är oerhört svårt att hitta fakta och bevis eftersom dessa inte kan hålla sig neutrala från sina politiska åsikter och därför kan dem inte delas. .

Media kör i det vanliga spåret "Inget att oroa sig över- allt är bra" och "Är det något fel så skyller vi det på SD sympatisörer" Suck. . 

Letar jag på alternativa källor så finns det en hel del arga röster och ilska som uttrycks på ett ovärdigt sätt alltså kan jag inte dela av dessa heller. . 

Varför är det så svårt att hålla sig borta från alla lögner? Sanningen kommer ju fram förr eller senare ändå. .

Annons:
Fillifjonkan60
2015-08-13 22:01
#14

Men vi som har växt upp på 60-70-talet minns faktiskt lite grann hur det var och inte var det så här då!

Mina barn är födda på 80-talet och inte ens då var det så här.

Så - nej jag tror inte enbart på siffror utan det jag minns själv också.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[helga21]
2015-08-13 22:10
#15

Själv bodde jag och min man i Göteborgs förorter 1976-1980 ute i Angered. Vad jag minns så var det inga skjutningar under den tiden.

OlgaMaria
2015-08-14 16:19
#16

Hur som helst så snackar vi runt 100 stycken döda till följd av våld per år i Sverige. Det är ändå en väldigt låg siffra tycker jag. När det gäller den statistiken så är den väldigt odiskutabel. Det är inte som att dödsfall mörkas i vårt land.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BettaSplendens
2015-08-14 16:54
#17

Har inte media blivit bättre på att "förstora" en del händelser? Kan ju vara en anledning till att det känns som mer händer. Jag tror mer på siffror än "känslan av att det är mer brott" i detta fall.

Edit: Nyheter sprids ju även mycket snabbare och enklare genom sociala medier m.m.

Fillifjonkan60
2015-08-15 00:01
#18

#17 Spelar inte riktigt någon roll, Aftonbladen, Expressen, DN, SvD fanns redan då och jag antar att dem var nyhetshungriga då också. Och nu snackar jag 70-tal då jag var mellan 11-20 år och jag har inte ett enda minne av en massa skjutningar, bombningar, eldningar av bilar etc.

Däremot, mot slutet av 70talet så var det mycket skriverier om raggarna som betedde sig… "illa". Men det är ju ingenting mot nu.

Eller har du en annan uppfatting? Jag kan ha glömt bort en massa, så påminn mig gärna i såna fall.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


BettaSplendens
2015-08-15 00:32
#19

Jag kan inte skriva saker efter erfarenhet hur det var då eftersom jag inte levde då (född 99) men eftersom de flesta har tillgång till internet dygnet runt borde ju nyheter spridas snabbare och lättare, fler personer som har en mobil eller dator till hands än en tidning. Man behöver heller inte vänta till nästa dag för att publicera något, utan nyheterna kommer ut i princip direkt.

Får jag fråga varför du tror att siffrorna som publiceras inte är sanna?

Fillifjonkan60
2015-08-15 12:49
#20

#19 Därför att jag inte får det att gå ihop. Visst att nyheter sprids mycket snabbare idag, men nyheter sändes dagligen (tv) och tidningarna likaså och nog jagade journalisterna nyheter att skriva om då också.

Som jag minns det från 70-80-talet så hände såna här saker, såsom skjutningar osv. mest i USA då och jag vet att jag tyckte det var otroligt vad det kändes otryggt där.

Nu är det vardagsmat här och därför känns det konstigt att läsa att våldet skulle ha minskat.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Huygens
2015-08-15 13:12
#21

Se där!

Trygghetsskeptikerna buntas samman med "klimatförnekarna". Jag kan nästan ana en liten attack mot konspirationer i allmänhet.

Sverige är tryggare och mindre brott begås än någonsin tidigare. Tro på det och tro på politkerna som bara vill dej väl och hoppas på din röst i valet.

OlgaMaria
2015-08-15 20:12
#22

Är det någon som sagt är det är färre brott och misshandel idag? Jämfört med 70-talet t ex…

Upprinnelsen till denna tråd var att antalet dödsfall minskat, på kort sikt. Men det är ju en ganska liten kategori av brott, även om det får stort genomslag när någon dödas så klart.

Däremot finns det statistik på att vi lever i en fredlig tid idag om man jämför med hela vår kända historia.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fillifjonkan60
2015-08-15 22:33
#23

"Statistik på att vi lever i en fredlig tid idag…."

Jämfört med vilken historia då? För jag som växte upp på 60-70-talet märkte inte av så här mycket våld med pistoler, bomber och liknande och det är väl rena turen då att inte flera har dött!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[sanna70]
2015-08-15 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Sammanställning av BRÅs statistik för anmälda brott 1984 - 2014

[sanna70]
2015-08-15 23:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Anmälda brott, hela landet.

OlgaMaria
2015-08-16 10:26
#26

Ja det sker antagligen betydligt mer brott idag jämfört med 70-talet.

Jämfört med hela vår historia har vi dock en väldigt fredlig tid nu. Vi har inte krig för det första. Vi har inte offentliga avrättningar. Vi har väldigt lite problem med våld mot kvinnor och barn. Vi har inte straffläger och tortyr som en del av rättssystemet.

"Mellan 56 och 80 fall per 100 000 invånare. Det är mordfrekvensen i Stockholm i slutet av 1500-talet. En förfärande siffra om man jämför med dagens 0,9 fall per 100 000 invånare i Sverige."

Här kan man läsa mer om våldsstatistik under vår historia:

https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/apropa/2011-07-01-inte-battre-forr.html

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emo
2015-08-16 10:47
#27

#26 Vi utvecklades på ett bra sätt från 1500-talet till 1900-talet. Kan det bero på något annat att vi numera känner en allt större otrygghet?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
OlgaMaria
2015-08-16 11:00
#28

#27 Fast gör vi det? Hur kan vi jämföra vår känsla av trygghet nu jämfört med då?

Men visst är vår samhälle mer brokigt nu jämfört med på 70-talet. Och jag kan tänka mig att många känner en större otrygghet. Tror dock det kan vara bra med perspektiven. Att trots att vi kanske har en något otryggare omgivning nu jämfört med 70-talet så lever vi ändå i en oerhört priviligerad tid och plats. Så är inte fallet på många andra ställen på vår jord och i takt med att världen globaliseras så tränger också andras villkor in i vårt samhälle.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emo
2015-08-16 11:13
#29

#28 Vi, som upplevde framåtskridande efter andra världskriget och fick känna av hur Sverige blev ett allt bättre land under många år, har väl all rätt att uttala oss!

Ska vi nöja oss med att det är bättre nu än det var för många på 1500-talet?

Utveckling bör väl gå på rätt håll -> mot ett allt bättre samhälle?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[sanna70]
2015-08-16 11:15
#30

#28 Låter lite motsägelsefullt med tanke på trådens namn "Trots allt- det dödliga våldet minskar"

Siffrorna talar för sig själva.

Varför ska vi nu helt plötsligt jämföra oss med dem värst drabbade i världen, varför inte jämföra oss med dem som har minst dödlig våld och sträva ditåt i stället? Det känns som ett mera rimlig mål.

OlgaMaria
2015-08-16 11:22
#31

#29 Ja, visst ska vi sträva mot ett bättre samhälle, men om det innebär att stänga våra gränser så nej tack.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pysseltigern
2015-08-16 12:03
#32

En av de boende på asylboendet i Arboga, sa i en intervjuv, efter "brandattentatet" att anledningen att de kommit till Sverige var att de hört att det var så bra här. VAR är precis rätt beskrivning på det hela. Att det en gång i tiden var tryggt och bra här betyder inte att det är det nu.
Politikerna måste sluta sticka huvudet i sanden som strutsar och begränsa invandringen.

OlgaMaria
2015-08-16 12:10
#33

#32 Jämfört med vad många av dessa flyktingar är vana vid ÄR det nog rena paradiset här.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emo
2015-08-16 12:55
#34

#31 Hur menar du? Tycker du inte att vi har nog med svenska brottslingar? Måste vi importera sådana också? Måste gränserna stängas? Kan man inte göra något förnuftigt? I stället för att antingen stänga eller öppna på vid gavel, skulle man kunna begära att inte vårt land och våra innevånare ska fara illa av att vi hjälper på fel sätt.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Joppo
2015-08-16 13:49
#35

#32 En parentes, men jävlar vad idiotiskt det är att ge sig på flyktinganläggningen där GM bodde. Människorna där har väl sannolikt inte ett skit med dådet att göra? Det skulle kunna jämföras med att gå ut och kasta en brandbomb på random svensk villa bara får att en svensk begått ett brott.

pysseltigern
2015-08-16 14:21
#36

Jag håller med #34. Viss invandring kan ju vara bra, men som det är nu när vi SKA ta emot alla, utan klara planer på HUR vi ska integrera dem i samhället. Ja då kommer vi troligen att få se mer och mer av dessa våldshandlingar.

Som den asylsökande sa att de hört mest bra saker om Sverige. Hoppas nu att det sprider sig att det inte är så tryggt och paradisiskt, som det utmålas i flyktingkretsar.

Martin
2015-08-16 18:57
#37

#9 Fast det blir ju inte bra även om du rättar till det men inte förstår vad trådskaparen skriver om, eller vad du själv skriver. Jag vet inte vilket det är du missförstår. Du räknar i #9 ihop till 119 fall. Av dödligt våld, våld och skador.

Trådskaparen pratar om dödligt våld, alltså konstaterade mord, barnamord, misshandel med dödlig utgång enligt definitionen i artikeln ts länkar till.

Det är inte våldsbrott, det är inte skottskadade (som överlevt).

Som sagt, gäller att ha koll på vad man diskuterar.

mvh Martin

[sanna70]
2015-08-16 23:06
#38

#37 Jag har letat upp fakta, i mitt inlägg #24 kan man se dem faktiska brotten och mängden på dessa.

Martin
2015-08-17 07:58
#39

#38 Ja, men bara en ögonblicksbild av två år. Har du länken till den bilden du har postat där?

Här är en länk där BRÅ (samma källa som #24 alltså) skriver att dödligt våld har minskat sedan 90-talets början. https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/nyheter/2015-05-13-det-dodliga-valdet-har-minskat-sedan-90-talet.html

mvh Martin

[sanna70]
2015-08-17 09:22
#40

#39 Som du kan se i inlägg 25 så sträcker sig BRÅ mätningen från 1984  till 2014 i den första tabellen.

Den andra tabellen är från 1980 till 2014 och innefattar Anmälda brott utan dödlig utgång.

mwetterstrand
2015-08-17 09:43
#41

#40

Nu har jag inte lusläst alla inlägg i tråden, så påpekar jag något som redan berörts ber jag om ursäkt.

Men, du gör en ganska vanlig, medveten eller omedveten, tankevurpa när du hänvisar till statistik över antalet anmälda brott som styrkande evidens för att våldet i samhället ökar. Att anmälda fall av våld ökar förklaras bland annat av att allt större andel av anmälningar visar sig vara något annat, självmord, olyckor, överdos. Men också av ändrade rutiner för ärendehantering hos polisen.

Man ska alltid ta våld i samhället på allvar, men man ska också vara medveten om att tesen att brottsligheten ökar ofta drivs med politiska förtecken. Tydligast är den främlingsfientliga vinkeln.

Annons:
Magi-cat
2015-08-17 10:28
#42

Det värsta är väl ändå den primitiva reaktionen, att direkt och indirekt skylla brottslighet och våld på de andra, ett vi och dom-tänk där en kategori människor blir syndabockar.

Sedan kan man ytligt snygga till sin reaktion genom att misstro statistik men det blir inte mer civiliserat för det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-17 10:31
#43

"En påstådd upptrappning av våldet stämmer nämligen in på deras kritik mot en ökande invandring. Att flyktingarna blir fler ”måste” givetvis vara kopplat till mer våld. Att det i själva verket förhåller sig så att våldet minskar, inte trots utan helt orelaterat till asylinvandringen, stämmer inte överens med den agenda som driver ifrågasättandet och misstänkliggörandet av statistik."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/trots-allt-det-dodliga-valdet-minskar/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

OlgaMaria
2015-08-18 10:27
#44

Hittade denna bild här: https://www.bra.se/download/18.3e68a7df14d334859aa24b/1431500897936/2015_Brottsutvecklingen+för+vissa+brott+mot+person+fram+till+2014.pdf

Den visar ju tydligt på hur vi inte kan dra så jättemycket slutsatser utifrån antalet anmälda brott. Här ökar antalet anmälningar mycket, men de faktiska dödsfallen till följd av brott minskar. 2012 var rekordlåga siffror - 68 personer döda till följd av våld.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Bagtjesen
2015-08-18 14:09
#45

Nu har jag inte kollat, statistiken så där i all hast. Men artikeln som det hänvisas till i början av tråden kommer ju med förklaringen att det är det "gamla våldet" spritfester och dyligt, i lägenheter/boenden som minskat.

Tendensen pekar väl på att det är det besinningslösa och slumpmässiga våldet på gator och torg, och gängkriminalitet som ökat.

Så en typ av våld har minskat mycket men en annan typ av våld har ökat? Är det inte så?


Magi-cat
2015-08-18 14:16
#46

#45 Varför tror du det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bagtjesen
2015-08-18 15:41
#47

#46, nej jag tror inte det. Jag citerar bara vad som står i artikeln, och artikeln lämnar en öppning för en sådan tolkning. Frågan i slutet: "Är det inte så? skall ses som att jag ber någon annan av er att se om det är rimligt av resten av statistiken. Hade inte tid för

I ÖVRIGT: En sommargäst jag hade då när den här artikeln var på tapeten för veckan sedan, trodde blint på det resultatet, - f d gymnasielärare med socialkunskap och matte/statistik som huvudämnen. Men han tror på allt som stämmer över med hans politiska uppfattning!

För det första: man skall alltid ifrågasätta källan, BRÅ har som uppdrag att få ner antalet brott, och det ligger i deras intressen att visa på att de faktiskt lyckas.

För det andra:  En tidningsartikel som presenterar ett material? - journalister har vanligtvis en bred komptens men inte djup. Minns att riktiga stastistiker som t ex på valvakorna pratar om statistiska felmarginaler. Det förekommer sällan i BRÅ:s material, och det skulle en journalist med specialkompetens ifrågasätta.

För det tredje: Ett antal professorer, då utan egetintresse, ifrågasätter BRÅ:s statistik i största allmänhet.

För det fjärde: INGENSTANS i artikeln nämns vilka andra variabler som eventuellt skulle påverka resultatet - det kanske nämns av BRÅ, men redovisas inte i artikeln.

Notera att data som BRÅ sammanställt bara är ett s k set av data/varibler, det finns andra set av variabler som också skulle kunna påverka statistiken, från helt andra källor än polisen/åklagare och domstolar m m. Ta bara en sådan fråga som om det inte sedan 1984 skett en hel del inom aktut/trauma-sjukvården - Jag skulle tro det eftersom de i annan statistik visar på hur duktiga de blivit med andra sjukdommar, t ex cancerformer, så är det inte troligt att trauma-sjukvården också utvecklas - nån som inte tror det. En liknelse som också ligger i samma tidsspann. Folk dog i mängder av AIDS, men nu finns det bromsmediciner. Men många lever och har fortfarande AIDS. Mycket möjligt att det om man då tittar på cancerformer och att det är tiotals procent i förbättringar och att det skulle kunna vara något liknande inom traumasjukvården? Så, finns det bevis för att övriga våldsbrott ökar, då förutom de med dödligt våld? Kan det då vara möjlighet att det bara är ytterligare någon annan faktor/variabel som sjukvåden eller att det nu finns ambulanshelikoptrar i storstadsområdena. I Stockholms läns landsting var en kompis till mig och läkare med om att införa ambulanshelikoptersystemet, och att de då som läkare följde med i helikoptern, och inte som i ambulansbilarna bara ambulanssjukvårdare! Hade det någon betydelse?

 Man skall alltid vara försiktig med att dra slutsatser av statistik, och de som gått för den här gymnasieläraren har inte lärt sig att ifrågasätta och att tänka kritiskt, och att tänka steget längre!


Martin
2015-08-18 17:31
#48

#47 Det bästa inlägget i denna tråden :)

mvh Martin

Annons:
[sanna70]
2015-08-21 10:02
#49

"Uppenbara brister slätas över och det är polisens tillkortakommanden som får kriminaliteten att skena"

http://www.sydsvenskan.se/sverige/polisfacket-kritiserar-ledningen/

[Bermudas]
2016-04-07 09:52
#50

Citat från Twitter: "Först måste akuten ha väktare. Nu får väktare inte längre jobba ensamma. För farligt. Märkligt. Tryggheten ökar väl?" http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forbjuder-ensamarbete-for-ordningsvakterna-pa-akuten-i-malmo

Fillifjonkan60
2016-04-08 11:36
#51

Jodå, det känns väldigt tryggt nu för tiden med alla rån speciellt mot äldre, våldtäkter, bilbränder, stenkastning mot poliser och ambulansförare och allt annat skit som förekommer.

Vill knappt läsa nyheterna längre, blir bara förbannad och ledsen över hur det har blivit. 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
2017-11-15 07:56
#52

"Även kriminella vittnar om att det har blivit mycket lättare att få tag i vapen i Stockholm. En av dem är Karim som nyligen hoppade av sin kriminella bana.

– Alla har vapen i dag, det kostar 20 000 för en pistol. Jag ringer till en vän och går till centrum och frågar efter en femma hasch och sen ett vapen. Så enkelt. Det finns fler vapen, säger Karim, som egentligen heter något annat."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6821661

[Hayabusa]
2018-03-27 12:06
#53

"Han menar att svensk brottslighet sett "en ganska stor karaktärsförändring" de senaste 25 åren.

– På 90-talet var en stor del av det dödliga våldet så kallade fyllekvartsmord, det vill säga att alkoholmissbrukare  umgicks i lägenheter, blev osams om bagatellartade saker och högg ihjäl varandra med kniv, säger Mikael Rying.

– Den sortens händelser stod för omkring hälften av alla fall av dödligt våld, nu är de mindre än tio procent - och istället ser vi mer av de här skjutningarna."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6919287

[Hayabusa]
2018-07-07 09:20
#54

#45 "Så en typ av våld har minskat mycket men en annan typ av våld har ökat? Är det inte så?"

Ja, det finns mycket som pekar i den riktningen.

[Jarl]
2018-07-07 15:01
#55

Brå statistik tror jag inte ett smack på dom har ju slutat att registrera utrikes födda.

Annons:
[Göstage]
2018-10-24 11:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Socialstyrelsens dödsfallstatistik släpar årgångsmässigt, men bekräftar väl bara vad andra instanser redan konstaterat - att det dödliga våldet ökat i Sverige.

"Dödsfall på grund av våld minskade länge i Sverige, men sedan 2012 har antalet ökat - och då främst dödsskjutningar bland unga män. Under 2017 dog 26 män i åldern 15–29 år av skottskador, den högsta siffran sedan 1987. Det visar ny statistik från Socialstyrelsens dödsorsaksregister."--- 

"När det gäller dödsfall på grund av våld/övergrepp från annan person följde de länge en minskande kurva, med vissa variationer. Men denna utveckling ser nu ut att ha brutits, och från 2012 har antalet ökat. Främst gäller detta yngre män 15-29 år - och det som har ökat är framförallt skjutningar med dödlig utgång. Förra året inträffade 26 sådana dödsfall i den åldersgruppen, vilket enligt Socialstyrelsens statistik är den högsta siffran sedan 1987. Totalt inträffade 37 dödskjutningar i Sverige 2017. – De senaste tre åren har antalet dödsskjutningar bland unga män 15-29 år legat betydligt högre än tidigare år. Under perioden 2000 till 2014 orsakade skottskador i snitt knappt sex dödsfall om året i den här gruppen, säger Socialstyrelsens utredare Jesper Hörnblad."--- 

Källa Socialstyrelsen

Ford -57
2018-10-24 19:16
#57

Man hör om dödsskjutning å knivmord på morronnyheterna varje dag numera så hur i H-vete kan d ha minskat. Tvivlar starkt.

Upp till toppen
Annons: