Annons:
Etikettenergifrågor
Läst 3754 ggr
FiaHe
2015-08-17 20:31

Våldsamt upplopp på flyktingboende

"På ett flyktingboende i Vänersborg har det utbrutit tumult.
En familj på boendet ska ha krossat rutor och kastat stolar.
– En familj på fyra personer ska ha flippat ur, säger polisens presstalesman i Väst, Christer Fuxborg"

-tacksamheten har inga gränser verkar det som. Nåväl, detta kommer bli vardagsmat.

http://www.expressen.se/gt/valdsamt-upplopp-pa-flyktingboende/

©®2015

Annons:
Klass
2015-08-17 20:46
#1

Varför spekulera innan man vet?

emmieswords
2015-08-17 20:49
#2

Fy bubblan.

FiaHe
2015-08-17 20:50
#3

#1

Spekulera i vad? Att det kommer ske igen? Det var inte så många dagar sedan förra upploppet skedde på annat flyktingboende.

©®2015

Bagtjesen
2015-08-17 20:52
#4

 #1 varför spekulera? Det är ju redan så… minns försommarens matstrejk i Jämtland för att en busslast invandrare/asylsökande inte fick lägenheter i Stockholm. Vad skulle hända om min son som stått i kö i 8-9 år i Stockholm skulle matstreja - ingenting!


Klass
2015-08-17 20:54
#5

#3

Jag menar att du har ingen aning om vad som ligger bakom händelsen eller vad som egentligen hände.

Magi-cat
2015-08-17 20:56
#6

Är tacksamhet bara något att kräva av andra? Ni verkar inte särskilt tacksamma själva. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
emmieswords
2015-08-17 20:56
#7

Dem är väl missnöjda med servicen. Detta är ju inte första gången sådant här händer på asylbooenden.

emmieswords
2015-08-17 20:58
#8

#6 tacksamma? De kostar ju oss alla pengar näe flykgingarna förstör oavsett anledning. Kan inte dem som jobbar där ge dem ngt att göra? Peaktik eller vas som helat liksom

Magi-cat
2015-08-17 20:59
#9

Att folk flippar ur? Händer ganska ofta på krogar och sånt har jag hört. Men då blir det inte så mycket till rubriker och ingen påpekar att folk borde vara tacksamma….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

FiaHe
2015-08-17 21:01
#10

#5

Det räcker med att de har hotat andra människor. Det gäller alla människor oavsett etnicitet. Finns ingen ursäkt för detta beteende.

©®2015

FiaHe
2015-08-17 21:05
#11

Personalen fick låsa in sig i låst utrymme tills polisen kom. Man trycker inte på överfallslarm för intet.

©®2015

emmieswords
2015-08-17 21:05
#12

Spännande att läsa hur detta slutar o varför allt blev som de blev på boendet

Magi-cat
2015-08-17 21:07
#13

Vänta och se är definitivt bättre än att spekulera.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Klass
2015-08-17 21:07
#14

#10

Vet du vad som hände, alltså - och vad som låg bakom?

Frågan är varför du är så ivrig av döma.

FiaHe
2015-08-17 21:11
#15

#14

Att slå sönder saker samt hota personal är inte okej. Jag dömer inte, jag länkar.

©®2015

Magi-cat
2015-08-17 21:11
#16

#8 Peaktik eller vas som helat liksom

Kan du förtydliga det där?

Hur tacksam är du själv över att du bor i ett land folk flyr till och inte ifrån

Hjälp till själv, lär känna de där människorna som du tror bara förstör! "De" är i allmänhet inte annorlunda än "vi".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

emmieswords
2015-08-17 21:18
#17

Tror allt handlar om frustration! Dem har inget o göra bara går o väntar på sin asyl process som kan ta lång tid. Tillslut brister de väl, därför jag tycker att dem bör ha något att göra på dagarna. Finns de ingen här som kanske jobbar med detta proffesionellt? Som vet hur vardagen ser ut för en asylsökande i sverige.

Magi-cat
2015-08-17 21:29
#18

Undrar varför mina inlägg blir borttagna? 🤔

På tal om tacksamhet, var tacksam att du själv bor i ett land folk flyr till och inte ifrån

Hjälp till, lär känna människorna som du tror bara förstör! "De" är i allmänhet inte annorlunda än "vi".


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Klass
2015-08-17 21:30
#19

#18

Bra fråga. Mina inlägg blir också borttagna.

FiaHe
2015-08-17 21:33
#20

Varför tas inlägg bort och hur? Har vi inte åsiktsrättigheter här så länge man följer svensk lag?

©®2015

Annons:
emmieswords
2015-08-17 21:36
#21

Mina med vissa. Löjligt. Ingen bryter mot lagen så va är problemet ta disskussionen istället för o anmäla inlägg

Loris M
2015-08-17 21:39
#22

#20 För att folk som sympatiserar med dig sitter och roar sig med att anmäla inlägg som inte bryter mot regler. De är dessutom betydligt fler på detta forum än de som håller med #18 och #19.

FiaHe
2015-08-17 21:48
#23

#22

Hur vet du det?

©®2015

emmieswords
2015-08-17 21:50
#24

Undrar jag med va pratar du om nu

Magi-cat
2015-08-17 21:50
#25

#23 Det är väl helt uppenbart.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

FiaHe
2015-08-17 21:52
#26

#25

Nej, varför skulle det vara det? Jag är helt ny här och jag känner inte en enda person. Vilka är det du menar som röstat bort era inlägg?

©®2015

Kerstinfalk
2015-08-17 21:55
#27

#18 och #19
Mina inlägg brukar också försvinna från politik i fokus.
Varje gång jag yttrar mig om att alla är lika mycket värda så försvinner texten.

Annons:
Loris M
2015-08-17 21:56
#28

#26 Problemet med detta forum är att det dyker upp en massa "nya" hela tiden och spelar ovetande. Samtidigt verkar de se det som sin livsuppgift att smutskasta människor med invandrarbakgrund och sprida ett visst parti propaganda.

FiaHe
2015-08-17 22:01
#29

#28

Oj, här anklagades det friskt. Är det inte bättre du drar rasistkorten för skribenterna på respektive tidningar istället för att anklaga mig, en person du inte känner? Är det smutskastning när man hänvisar till artiklar på tidningar?

Då förstår jag varför vissas inlägg röstas bort.

©®2015

white lady
2015-08-17 22:02
#30

# 26  Det handlar inte om att känna dig eller ej FiaHe, helst ska alla människor i Sverige  tycka att man ska hjälpa flyktingar där dom flyr ifrån. Då blir kommentarerna kvar. Så är det. Jag vet.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
2015-08-17 22:06
#31

#29 Och varför hänvisar du uteslutande till artiklar som för fram vissa budskap?

Då förstår jag varför vissas inlägg röstas bort.

Gör du? Berätta! Är det bara främlingsfientliga som ska fram, menar du?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bagtjesen
2015-08-17 22:21
#32

#18 Magi-cat. Vill gärna fly härifrån. känner mig hemma överallt i världen men Sverige känns inte som mitt hem längre - Men jag tror inte att något annat land är så snällt att man bara får komma och få husrum och mat och vård. I varje fall känner jag inte till något sådant. Men letar faktiskt någonstans att på ålderns höst bo och få pengarna att räcka till. Tycker att det vore riktigt bra att bara betala mindre än hälften i svensk skatt och 10-15% i ett annat land, där kostnaderna är mindre. Vill inte bidra till Sverige mer 'n minimalt - undanhåller gärna mina moms-pengar och annat som annars kunde utveckla Sverige. Kan tänka mig att flytta till Indien om det inte var för att jag inte tål värmen. Undrar vad Island tycker om politiska flyktingar från Sverige?!


emmieswords
2015-08-17 22:28
#33

Oj var borta en kvart o hela tråden blir omg du e rasist… Oh nej jag tycker inte om invandadre eller svenskar eller människor som begår brott…. Men invandrare verkar ju alltid ligga bakom mängder av brott om man läser tidningar … Hur kommer det sig?

FiaHe
2015-08-17 22:29
#34

#30

Ja, vart skall man annars hjälpa de nånstans menar du. Det finns ca 52 miljoner flyktingar världen runt. Ska de alla komma till Sverige enligt dig, och vilka skall betala för det hade du tänkt?

Riktiga flyktingar har det hemskt. Av de som kommer till Sverige så är endast 10% riktiga flyktingar. Det är riktiga flyktingar vill skall hjälpa.

Eftersom vi just nu läser om utrikespolitik så skulle det vara intressant om du kunde komma med några magiska lösningar som åtgärdar alla problem på jorden.

#31

Nu förstår jag inte. Är det främlingsfientligt att skriva om en för personalen otäck händelse menar du? Jag tycker snarare det är mer främlingsfientligt av "flyktingarna" att hota svensk personal.

©®2015

Annons:
Loris M
2015-08-17 22:32
#35

#29 Är det inte bättre du drar rasistkorten för skribenterna på respektive tidningar istället för att anklaga mig, en person du inte känner?

Jag tycker inte att det varit speciellt svårt att lära känna dig. Du öppnar ett konto och tre timmar senare har du skrivit fem trådar med ungefär samma budskap på samma forum.

Loris M
2015-08-17 22:34
#36

Nu försvinner mina inlägg också. Bra jobbat!

FiaHe
2015-08-17 22:38
#37

#35

Och det kallar du för att lärt känna någon. Efter fem trådar?

Det är en imponerande egenskap du besitter. Det är snarare som sådant att du läser det du vill läsa. Du tolkar det du vill tolka. Passar det inte dina värderingar så är man rasist enligt dig.

Det min vän, säger snarare en hel del om dig. Personliga angrepp som du pysslar med vill jag inte ta del av.

©®2015

white lady
2015-08-17 22:55
#38

# 34 Hur många av de 52 miljonerna hamnar här i Sverige, och får stanna ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

mwetterstrand
2015-08-17 23:02
#39

#34

"Det finns ca 52 miljoner flyktingar världen runt. Ska de alla komma till Sverige enligt dig, och vilka skall betala för det hade du tänkt?"

Jag kan inte påminna mig att jag sett det förslaget någonstans.

"Av de som kommer till Sverige så är endast 10% riktiga flyktingar."

Kan du backa upp det påståendet med en källa?

FiaHe
2015-08-17 23:08
#40

#38

Svarar du med en motfråga?

#39

Du kan googla på FN:s flyktingkommisions definition. De säger 5%. Jag är generös och säger 10%.

©®2015

mwetterstrand
2015-08-17 23:15
#41

#40

"Du kan googla på FN:s flyktingkommisions definition. De säger 5%. Jag är generös och säger 10%."

Nu var det ju du som kom med ett påstående. Då är det väl rimligt att du bifogar något som styrker detta. Och även om jag säkert kan hitta FNs definition så återstår att styrka att endast 10% av de som kommer till Sverige uppfyller denna.

Jag säger inte att du har fel, men det låter lite märkligt. Men jag är beredd att ändra ståndpunkt om du kan visa att det är så.

Annons:
white lady
2015-08-17 23:54
#42

# 40 Kalla det motfråga, men siffrorna stämmer ju inte. Så hur många av 52 miljoner kommer hit ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Magi-cat
2015-08-18 07:43
#43

#32 Om du inte känner dig hemma här är du fri att lämna landet (i motsats till många andra människor i världen) och du behöver inte betala multum till flyktingsmugglare, frysa, svälta, törsta, riskera livet i undermåliga farkoster. Och du kan alltid komma tillbaka till svensk sjukvård på ålderns höst eller när du behöver. Glöm inte att vara ödmjukt tacksam till landet du kommer till. Var tacksam också mot Sverige som gav dig möjligheter som att leva ett liv i fred, få skolgång och sociala skyddsnät, samt inte minst möjligheten att yttra dig öppet och ett fritt val.

#33 Nej, det stämmer inte att "invandrare ligger bakom massor av brott". Det är vad du tror eftersom du misstror främmande och väljer att bli itutad att "de" är annorlunda (=sämre) än "vi".

#34 Riktiga flyktingar? Vilka är riktiga flyktingar menar du och var får du dina siffror ifrån? Är inte flyktingar från krig och katastrofer just riktiga flyktingar? Som trotsar obeskrivliga faror, inte för nöjes skull, utan för att situationen där de bor är ohållbar och de söker trygghet för sina barn, precis som vi också skulle göra.

Från Syrien är flera miljoner människor på flykt. 4 miljoner eller mer och hälften är barn. BARN! Tala sedan om "riktiga flyktingar"! (Och Sverige och andra europeiska länder tar emot en bråkdel.) 

http://sverigeforunhcr.se/syrien

http://www.oxfam.se/blog/kommer-varlden-fortsatta-att-svika-syrierna?gclid=CJ74pqz1sccCFeL3cgodREcPdg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-18 07:58
#44

Här är en ett år gammal artikel om en rapport från UNHCR om flyktingkatastrofen i världen. 51,2 milj människor på flykt 2013. Antalet människor på flykt hade då ökat med sex miljoner sedan året innan. Orsaken var kriget i Syrien.

Vi kan också se vilka länder som tar emot mest flyktingar per tusen invånare. Sverige är inte med på listan.

"”Här ser vi de enorma kostnaderna för krig som pågår och för misslyckanden med att förebygga eller lösa konflikter” säger António Guterres."

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/unhcr-rekordmanga-flyktingar-i-varlden


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-08-18 08:05
#45

Det är de fattiga länderna som tar emot flest flyktingar:

"Samtidigt oroas FN över att den stora merparten av alla flyende hamnar i fattiga länder. Utvecklingsländerna har hela 86 procent av alla flyktingar, jämfört med 14 procent i världens rikare länder. Detta gap ökar dessutom – trots fruktan i Europa över fler asylsökande. För tio år sedan hade de rikare länderna 30 procent av alla flyktingar och utvecklingsländerna 70 procent."

http://www.svd.se/50-miljoner-manniskor-ar-pa-flykt

Vi har bara en jord och den har vi alla tillsammans. Vi måste arbeta mot krig och miljöförstöring och för fred och en hållbar miljö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bagtjesen
2015-08-18 13:50
#46

#43 Nej Sverige bryter på alla sätt och vis mot det "sociala kontrakt" som skall finnas i ett land -dåliga skolor, dålig sjukvård, m m jämfört med många andra länder. Den mat min mor får på sitt vårdhem är vare sig näringsriktig eler smaklig. Vården utförs utav hjälpfull personal, men hanteras av dåliga administratörer, som gått i den svenska skolan någon gång efter 70-talet, eller strax före. Och glöm det där med med åsikts- och yttrandefrihet. Den förnekas oss ständigt av alla som skall vara PK och som sitter i alla möjliga maktpositioner. Sverige är inte ett land med en representativ demokrativ, utan en repressiv demokrati - välj dina förtryckare! Jag är demokrat uti fingerspetsarna, men ser hur myglet i samhället bara ökar. Jag betalar 4% av min inkomst efter skatt till välgörande ändamål i fattiga länder, eftersom jag tycker att det som staten gör är så dåligt med sina knappt 1%. Där räcker min dryga tusenlapp i månaden till så mycket bättre för fler. Det är en mismatch och ett socialt kontraktsbrott med snudd på svinderi när du ser att skattepengar slösas bort, och att ingen politiker vill se det eller vill göra något åt det. Det finns bara ett fåtal riktiga journalister som gräver och lyckas verifiera skaernas tillstånd, men är det någon som ser att det verkligen händer något i kommunerna, landstingen och i riksdagen?


Martin
2015-08-18 17:34
#47

Som vanligt drar folk stora växlar av mediaartiklar, som dessutom är felaktiga.

Rubriken på artikeln är "våldsamt upplopp…." vilket är ett brott enligt brottsbalken. Det är då lätt att tro att det varit ett våldsamt upplopp på boendet.

Så har inte varit fallet, i slutet av artikeln står att man skrivit anmälan på skadegörelse och olaga hot. Hade det varit ett våldsamt upplopp hade man rimligen skrivit anmälan på det. Nu vet jag inte alls vad som hände på boendet utan har bara utgått från de fakta (?) som framgår om man läser hela artikeln.

mvh Martin

Bagtjesen
2015-08-18 18:05
#48

#47 Martin, Ja jag håller med dig om "brottsrubriceringen". Rubriker sätts inte av journalisten, det sätts av redaktören, som inte varit där och intervjuat. Sedan är det så att många när en anmälan och samtalar så gör polisen en "lägre" brottsrubriceringen - till något som är lite lättare att bevisa - den kan alltid ändras i efterhand.  Problemet med allt med "upplopp" är också att man kanske måste, på något sätt bevisa anstiftan, och hitta en huvudansvarig.

Vad som egentligen skett och hur det skall rubriceras följer ofta minsta motståndets lag för utredarna, åt minstone till dess det blir opinion emot eller något missförhållande i utredningen påpekas.


Annons:
FiaHe
2015-08-18 18:28
#49

#43

Du är väl inte så naiv så att du tror att 100% av alla "flyktingar" är krigsflyktingar?

Menar du på att FN har fel? Att det är så många syrianer som söker ett nytt liv här beror mycket på att syrianska tidningar annonserar om hur bra det är här, och allt här är gratis. Bara rättigheter, inga skyldigheter.

Men, rykten sprids snabbt och det blir mindre och mindre "flyktingar" som vill ta sig hit. Vi får se vad statistiken säger om några år, vem som har rätt och vem som har fel. Riktiga flyktingar som flyr för sina liv är tacksam för den hjälp de får. De gnäller inte för lite skit i hörnen. Tror man något annat så är man väldigt naiv.

Här kan du läsa lite om hur verkligheten ser ut.

http://www.bangkokpost.com/news/local/402116/palestinian-refugees-use-thailand-as-stopover-to-sweden

Flyktingar skall hjälpas på plats i den mån det går.

©®2015

Magi-cat
2015-08-18 20:18
#50

#48 Länken jag gav är från Sverige för UNHCR, UNHCR:s samarbetspartner i Sverige FN:s flyktingorgan! Så här står det bl.a:

"Det brutala våldet har tvingat 4 miljoner människor - utsatta barn, kvinnor och män - att fly sitt hemland. Hälften av dem är barn och många är svårt traumatiserade.

Över 10 miljoner desperata människor är på flykt från sina hem inne i Syrien. "

Säger det dig något? DET är den bistra verkligheten!

Träna upp din egen tacksamhet för att du bor i ett land där du kan yttra dig fritt och har något att erbjuda de mindre lyckligt lottade!

"Flyktingar skall hjälpas på plats i den mån det går." 

Vet du vad krig är?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Persifone
2015-08-18 22:46
#51

Jag jobbar inom psykiatrin (när jag inte studerar) och att människor som mår psykiskt dåligt kan reagera på liknande sett som beskrivs i artikeln är inget ovanligt. Kan bero på mycket, PTSD tillexempel. 

Jag dömer inte dessa människor, och tycker verkligen inte att de på något sätt är otacksamma! Det är människor i livskriser osv, de behöver hjälp och inte massa människor som dömer dem.

Nu vet jag lika mycket/lite som er andra vad som verkligen har hänt utöver det som står i artikeln, men jag tänker inte utgå ifrån att de är elaka, otacksamma människor det handlar om!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Martin
2015-08-18 22:49
#52

#48 Inte sällan är det tvärtom, för att få tillgång till lagstiftning med tvångsmedel höjer man ofta brottsrubriceringen inledningsvis. Upplopp är svårt att bevisa och våldsamt upplopp  kan man inte begå själv, det kräver en folksamling vilket på "juridiska" brukar innebära 5-10 personer, som gemensamt skall  ha gått till våld mot person eller egendom. I artikeln ovan verkar det handla om en familj och det är frågan om det är så många som 5-10 som gemensamt varit våldsamma… jag har ingen aning men jag tror att man ofta felaktigt använder begreppen upplopp/våldsamt upplopp både till vardags och medialt (man har en egen uppfattning om att det man beskriver är ett upplopp men det är inte det enligt lagen).

Anstiftare respektive anförare kan dömas hårdare men man behöver inte ha dem för att döma någon för våldsamt upplopp.

Och ja, det är ofta man rubricerar om brott men sällan man höjer brottsrubriceringen (om inget annat framkommit).

Problemet som du sedan beskriver med att man kanske gärna tar en rubricering som är lättare att bevisa kan jag tänka mig är ganska vanligt.

mvh Martin

Bagtjesen
2015-08-18 23:12
#53

#52 - ja jag är enig med dig till 100% men allt detta är ju situationsbaserat, och ena gången gör man det lättare för sig och andra gånger, för att komma åt tvångsmedel, och kanske situationer av stor brådska så höjer man ribban - vissa gånger, när det gäller t ex behov av inbrytningar i lägenheter et c så kan åklagare och domare också falla lite för trycket -men det kanske är fel uttryck. I vissa brådskande lägen ger man lite mer frihet. Men allt detta är ju sådant som många känner till och det får väl ses som allmänt accepterat -det tillhör de accepterade spelreglerna. Men det kan vara nyheter för de som har ett nyväckt intresse kring kriminalitet/brottsbekämpning.

Det som är viktigt är också att känna till att journalistiska etiketter inte nödvändigtvis är de som används inom rättsväsendet, och att redaktören är mer intresserad av att sätta en klatschig och ögonfångande rubrik. Så i rättvisans namn kan man skylla på rubriksättaren och inte journalisten…


Martin
2015-08-18 23:16
#54

#53 Absolut!

mvh Martin

Zyperior
2015-08-18 23:27
#55

Intressant att det delas så mycket fakta här om hur mycket flyktingar det finns i världen.
Intressant också att de som delar verkar vara väl medvetna om att en majoritet av dessa aldrig kommer till Europa.

Trots dessa fakta, stödjer man en politik som lägger oerhört mycket resurser, som för tillfället med nöd och näppe räcker till, för att hjälpa den ytterst lilla del som kommer hit. En del som består av näst intill dubbelt så många vuxna män som kvinnor och barn.
Detta måste betyda att av de som blir kvar i närområdet är flest kvinnor och barn.
Dessa lämnas åt sitt öde att leva i misär och svält.
När det då kommer förslag om att omfördela dessa resurser så att en större del av dem går till just dessa kvinnor och barn. Då kallas det främlingsfientlighet, rasism och fascism.

Är rätt så trött vid detta laget, på att sucka och skaka mitt huvud.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
white lady
2015-08-18 23:50
#56

 Vore det inte dags att någon redogör HUR man avslutar allt elände som de flyr från. Hjälper ju inte att hjälpa någon på plats.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Kerstinfalk
2015-08-19 07:06
#57

#56 Ja!!
Om någon har ett recept på världsfred så vill jag också ha tillgång till receptet.

Magi-cat
2015-08-19 07:24
#58

…eller hur man hjälper alla dessa människor "på plats" när det just är situationen på platsen som är problemet.

De som pratar vitt och brett om "hjälpa på plats", kanske har ett recept? 

Räcker hjärtat till bara för de som är långt borta? Eller ens det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-08-19 11:14
#59

#58 och övriga. Situationen på platsen antar jag är situationen i flyktinglägrena eftersom vi aldrig adresserat någon annan situation. Detaljerat hur det skulle gå till låter jag vara osagt. De organisationer som är på plats vet nog det bäst. Men det står nog klart för de flesta att oavsett hur planen ser ut kommer den kräva mer pengar än den futtiga summan som vi bidrar med idag. En motfråga som ni säkerligen kommer tiga bort; Hur hade NI tänkt att hjälpa de 50 miljoner på flykt? Ni vill ju inte ens skänka mer pengar så det ska ju bli intressant att höra hur man åter igen ska lyckas trolla fram resurser ur tomma intet. Eller räcker inte hjärtat till alla som är på flykt? Bara till de fåtal som har råd att ta sig hit?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

FiaHe
2015-08-19 11:17
#60

#59

Eller räcker inte hjärtat till alla som är på flykt? Bara till de fåtal som har råd att ta sig hit?

+10

©®2015

white lady
2015-08-19 11:17
#61

Varför skall  vi hjälpa 50 miljoner, återigen hur många kommer till Sverige ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

FiaHe
2015-08-19 11:18
#62

#61

Uppenbarligen 30 miljoner människor.

©®2015

Annons:
white lady
2015-08-19 13:52
#63

"# 62  Och det har du belägg för  30 miljoner till Sverige ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
2015-08-19 13:53
#64

#61 Varför ska vi bara hjälpa ett fåtal?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Loris M
2015-08-19 14:33
#65

#59 #64

Precis som Magi-cat skriver (#58) så är det inte helt oproblematiskt att hjälpa på plats när det är platsen som är problemet. Jag tycker att de som förespråkar "stanna där ni er - vi hjälper er på plats" inte riktigt förstått hur det kan se ut. Du skriver att "Situationen på platsen antar jag är situationen i flyktinglägrena eftersom vi aldrig adresserat någon annan situation", men har du tänkt att det också innebär att hjälpa ett fåtal och inte alla? 

Dessutom, alla har inte "tur" att hamna i flyktninglägren. I många krigsdrabbade länder är situationen så hemsk, vidrig och omänsklig att inte ens hjälporganisationer får komma fram. I många länder (eller grannländer) finns det inte några flyktningläger som man kan fly till. Man har i princip bara två val: Dö eller försöka fly till något annat land som exempelvis Sverige. Eller vad menar du att de kan göra? Att få hjälp på plats låter så fint och humant men platsen finns oftast inte.

white lady
2015-08-19 15:09
#66

# 64 Gör vi det då ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
2015-08-19 15:18
#67

#66 Yes.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Bagtjesen
2015-08-19 15:50
#68

Det pratas om recept för hur det skall bli bra och lugnt i världen, och hur man skall kunna administrera saker i t ex flyktingläger eller på platser i närheten av oroshärdar.

För det första så är det oviljan och stormakternas fasta säten i FN/UN som ställer till det. I många fall skulle det gå att gå in och "pacifiera" oroshärdar, men de hinner råka i totalt kaos ofta under flera år innan något görs, och då är också infrastrukturen ofta helt sönderslagen.

Sedan är det så att många som "snyftar" över flyktingarna, inte är villiga att göra någonting åt det. Hur många av er verkar för att stora internationella insatser görs nu, är det inte endast "fred nu" som gäller. Hur beter ni er när någon slår en medmäniska, ingriper ni, bara med or eller, eller med så måttligt våld som går, och om ni är flera?

Tror ni att världen med framgång kan åtgärda och få bort olika regimer eller terrororganisationer utan våld?

Sedan är det fråga om pengar, FN är en byråkratisk organisation som inte är särskilt effektiv, och t o m är korrupt (Jag minns bara vår svenska Revisor som hamnade där - och direkt i onåd p g a att mutkolvarna kände sig trampad på tårna och förmedlade detta till högre FN-tjänstemän). Ja när hon var i EU så råkade hon illa ut i EU:s byråkrati dessförinnan. Enligt uppgifter går en hel del av FNs och svenska pengar via SIDA och används dåligt.

Det är en infrastruktur som förhindrar att problemen uppstår som måste till, och då menar jag det på flera sätt och i flera dimensioner.

Det konstiga är att det inom samtliga vanliga socialistiska och borgeliga partier liksom SD hos de allra flesta människor finns en ovilja att vilja lösa problemen. Det finns hakar och ursäktande från alla håll och kanter. SD vill t ex inte att svenska killar och tjejer i uniform skall behöva dö utomlands. Förstår det lite på sitt sätt, för försvaret organisation är också en jätten "Bluff-Bluff" som inte duger något till, och förnödenheter och annat haltar i t ex Afghanistan. Hela försörjningsledet inom försvaret är en enda "sörja".

Världen lyckas inte ens lösa en ny konflikt som den i Ukraina, trots att Stalin-Sovjet, förlåt  Putin-Ryssland, skrivit på internationella avtal?…

Om nu "fred-nu" rörelsen menade allvar som pacifister - varför inte åka till Ukraina eller Afghanistan eller Syrien och åtminstone försöka prata med illgärningsmännen? Eller är det så att ni bara har 'fred-nu' som en ursäkt för att inte göra någonting, eller ens vilja att någon tar i med hårdhandskarna, om än genom ombud? Eller är de sådana som inte tycker att polisen behöver sätta handklovar(för deras egen säkerhets skull)  på de som springer omkring på gator och torg och mördar? Behöver vi ett bra försvar? Kan det försvaret användas på ett gott sätt?

Sedan: tycker att vi i Sverige håller på att råna andra illa utsatta länder genom att vi då verkar på lång sikt acceptera att välutbildade syrier skall stanna i all evighet? De länder som berövas på sina akademiker, läkare, och annat riskerar att hamna i en lång utförsbacke, på flera sätt. Märk väl att förr skulle flyktingar repatrieras: Det var socialdemokratisk, vpk, och center m fl överens om på 60-70-talen. Och det är riktig solidarisk vänsterpolitik, något som jag som sekulär humanist står för även idag. Varför har Sverige lyckats så dåligt med att utbilda och få till svenska läkare, vi har så stor andel från andra länder så man tror inte det är sant.  Ja och det beror ju på inkompetens hos politikerna att svenska barn nu är sämre på att läsa och skriva än de som gick i 5 eller 6årig skola på 1930-talet? Är det den svåra utbildningen, språk och allt som vi vill utsätta invandrarna och flyktingarna för. Man tror inte att det är sant att någon flykting tror att det skall bli bättre i Sverige i framtiden för deras barn!


FiaHe
2015-08-20 08:22
#69

#63

Räcker det inte med det Annie Lööf sade? Eller vad fd statsministern sade?

©®2015

Annons:
Magi-cat
2015-08-20 08:25
#70

#69 De har sagt ganska mycket. Är det något speciellt du tänker på underlättar det om du citerar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

FiaHe
2015-08-20 08:40
#71

#68

Jag delar din uppfattning med att det finns många som "gapar över mycket", men ingenting händer generellt sätt. Det där med FN som du tar upp är rätt. FN agerar mer som en marionettdocka. Vem som drar i tåtarna? -den med tjockast plånbok.

De flesta minns nog tyvärr det hemska kriget i forna Jugoslavien? Folk där, speciellt kvinnor och barn blev misshandlade och våldtagna. Pojkar och män blev dödade antingen på plats om de nekade att gå ut i krig eller vid fronten. Folk där ropade desperat på hjälp i många många år men FN (eller andra i Europa) reagerade inte alls. Ingen verkade bry sig, tills USA tröttnade och klev in.

Vem blev den stora syndabocken tro? USA.

©®2015

FiaHe
2015-08-20 08:44
#72

#70

Det är väldigt förvånande att folk vekar ha glömt bort dessa uttalanden.

https://www.youtube.com/watch?v=99VjCqtRiA0

"Jag flyger ofta över den svenska landsbygden och det skulle jag vilja råda fler att göra. Där finns oändliga fält och skogar. Där finns mer plats än man kan föreställa sig"

http://www.svd.se/reinfeldt-fler-flyktingar-far-plats

©®2015

Emo
2015-08-20 10:28
#73

Det ligger något i Reinfeldts uttalande, men det finns för starka krafter mot att hjälpa på det sättet.
I många avfolkningstrakter finns en hel del torp och små hus, som förr kunde försörja hela familjer. Det finns nog många familjer i flyktingläger, som med glädje hade flyttat dit, odlat upp marken igen, låtit barnen gå i skola (räddat den från nedläggning) och på flera sätt bidragit till en uppgång för trakten och på så sätt varit positiva till utvecklingen där.
På så sätt hade vi fått in hela familjer, kunniga i jordbruk, glada för att ha fått en skyddad plats att bo på och låta barnen växa upp. Vilka som är negativa till detta är  ???
Det saknas ofta kunniga hantverkare på många orter, sådana familjer hade också kunnat bidra till att få en levande landsbygd där det nu går på fel håll.

Varför inte fråga dem, som är kvar i lägren vad de kan bidra med och hur de vill leva. Då kunde vi få många fler att se positivt på de människor som kommer hit från krigsdrabbade länder. Två flugor….

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2015-08-20 10:30
#74

#72 Jaha?

Sverige är glesbefolkat och har en vacker natur där mycket är obebott.. 

Vad är själva felet enligt dig?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bagtjesen
2015-08-20 12:45
#75

#72, #73, #74.

Reinfeldt vet inte mycket om världen utanför Stockholm. De stora skogarna i Sverige drivs till stor del av storbolag och de utnyttjar skogen maximalt, allt mer görs med maskiner som kräver allt högre utbildning, men det finns inte utbildad arbetskraft att få eller bildningsbara människor att på företagens bekostnad sätta i skolbänken.  Och det är få som vill flytta hit och sätta sig i en skogsmaskin, nej hit kommer många s k återvändare på sin ålders höst.

Storbolagen inklusive staten plockar bort många yrken inom skogen, de som förr skulle inventera kommer i stället att laserinventeras från flygplan som täcker områden så stora per dag att det kanske behövs 1 per län, men med möjlighet att kalla in från intilliggande län vid svåra stormfällningar. Avverkning som idag sker med skördare som avverkar och barkar och klipper till längder och lägger i högar och skotaretransporterar det till närmaste skogsbilväg. kommer att skötas av robotar - det görs redan försök…

"Bondskogen" utgör i vissa områden bara 3-4% av arealerna och de försörjer sällan en familj, speciellt inte efter arvsskiften.  "Boniteten" tillväxttakten och cyklerna varierar i delar av landet från 80-120 år, med kostnader för röjning efter 10-15 år och gallring efter ca 40 (och det ger en liten inkomst). 

Det är inte brist på hantverkare, möjligen på kunniga hantverkare.

De hus som finns och som står öde är ofta förfallna och kostar stora summor att renovera, och de ligger också ofta längs med enskilda vägar, med eller utan statsbidrag, men där folk måste gå på möten och fatta mängder av vägtekniska beslut som de inte har kompetens till (ja så slösas det också med skattemedel, och det är väl samtidigt orättvist att du måste sköta "byns" väg som sedan körs sönder av virkestransporterna? Vilka är beredda att köpa egna traktorer och snöslungor och sätta sig ner och köra 1,5 timme (ja även för äldre sjuka grannar som inte kan) innan du åker till jobbet.

Jobbet ja, förr fanns det någon försörjning i byarna, men böndernas och torparnas markerna är för små och magra för att vara lönsamma, du får inte ens ihop till dieseln till maskinerna eller investeringarna i maskinerna. Nej vi betalar stora kostnader och lägger ner mycket bara för att hålla landskapet öppet. Några få kan få bidrag så att de på kort sikt är lönsamt, men inte när sedan gamla åkrar och lägdor behöver renoveras efter några år…

Vem vill ha långt till skolan för sina barn, restider på 2x1 timme per dag? För att byskolorna skall kunna öppnas krävs det att så otroligt många flyttar in, och hamnar byskolan som öppnas i din by eller långt bort?

Vill du bo i en by dit brandkåren inte kör, för det finns för få brandmän och bilar och de får inte lämna centralorten mer än korta bitar för att centralortens viktiga funktioner inte skall komma i fara, och det gäller då även stora centraliserade ålderdomshem.

Vill du att ditt barn skall gå på internat när det är dags för gymnasiet?

Vacker natur är det få som kan leva på, och det är då liksom bärplockning väldigt säsongsbetonat. De jakt och fiskeguider och grott-guider och små naturcampingar som lever på vacker natur har kort säsong, liksom alla de som har islandshästs-ridning på sommaren och hundspann på vintern. De flesta går och stämplar resten av året eller sitter i  arbetsmarknads åtgärder när staten säger ifrån att nu är det nog. De som riktigt kan leva på turismen är ICA för befolkningen ökar med 200% sommartid, och det sätter abnorm press på sjukvården. Konsum har lagt ner för det är olönsamt…

Ja och allt detta är en befolkning som under mycket lång tid, närmare 100 år sett jobb och samhällsservice försvinna sig och som ändå är vana att hanka sig fram på två-tre jobb!? Men det går bra för en del -det kom tyska ungdommar som getfarmare till en av trakterna, men jäkla vad ström de drog - togs för odling av marijuana efter tips från en som känt intensiv lukt från dem när de handlade på ICA!

Kom hit och titta på den vackra men olönsamma och allt mer avfolkade landsbygden.


Magi-cat
2015-08-20 12:49
#76

Jag bor på landsbygden Till orten välkomnas flyktingar och de trivs. Skolan har fått ett uppsving tack vare nytillskottet av barn och alla är glada över det. Butiken får sälja och bussarna går inte längre (nästan) tomma. =bra för alla!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Bagtjesen
2015-08-20 14:31
#77

#76 Då bor du i tätort med omgivande landsbygd eller? Här passerar "Tombussen" tre kilomter bort på stora vägen som ingen bor utefter. Alla bor i byar med avstickare från stora vägen, ja förutom en. Närmaste matvaru affärer ligger 3-5 mil bort, liksom alla annan service, som dragits in. Försäkringskassan och Skattekontoret ligger 14 mil bort! Bankerna lämnar inte ut kontakter och automater finns bara på 4 orter med 3-10 mil emellan. Bredband som de har på flyktingförläggningarna och i de hyreshus i tätorten där de bor finns inte här men påbörjas men kommer aldrig att finnas inom 3 mil bilvägen härifrån, så jag sitter med något mobilt och skiver som fungerar lite nu och då när det är bra väder… I flera av de större tätorterna, 500-3500 invånare, så  revs hus för bara några år sedan för de var för dyra för kommunerna. Liknande åtgärder gjordes redan för 20-25 år sedan på många bruksorter. Nu är det då istället bostadsbrist på ett par av de orterna, p g a att det är så många äldre som vill flytta in till centralorterna, ja det är väl bara två som är att räkna med.

Det du inte skriver om är hur arbetsmarknaden ser ut nu och i framtiden där du bor. Det fanns ett "lyft" på en av orterna här för 7-10 år sedan ungefär som du beskriver, men det varade inte länge. Då bodde där 550 norrlänningar där. Nu bor det fortfarande samma 50 arbetslösa flyktingar kvar, varenda en, i detta fantastiska samhälle de kom till. Men totalt minskar befolkningen med drygt 20 personer per år. så nu är det 500 som lever där och bensinstationen lades ner, konsum lades ner, en bilverkstad lades ner, färgaffären lades ner, banken lades ner nyligen och ingen bankomat finns, hos ICA kan man hämta upp bara någon hundralapp.

Så, om du inte har försörjningssituationen räddad så sitter du där lika fiullt med stora problem om bara några år. Du kan bara räkna på hur länge invandringen och nytillkomna varn tar tid på sig att växa upp och få egna. Enkel matematik.

För 3 år sedan skrev en insiktsfull person en artikel i en tidning om att: "Vi behöver inte bli fler" och då menade han på att det behövs en ordnad avveckling av stora delar av landet allt annat blir för dyrt och kommer ändå inte att fungera - det visar all historisk erfarenhet i alla länder. Pågår det inte en inflyttning från landsorten i alla länder? Varför protesterade flyktigarna som kom med buss frpn invandrarverket i göteborgstrakten mot att de hamnade i en gammal militärbarack på landsbygden - de ville prompt till Stockholm och arbeta. Frågan är med vad då om de inte höll sig mer välinformerade än så? Jag håller med honom men vill göra ett tillägg. Vi behöver inte bli fler, men vi måste bli bättre, få ett land som fungerar.


FiaHe
2015-08-21 11:23
#78

#74

Hmmm, nu vet jag inte riktigt vad du syftar på gällandes "felet". Nej det är absolut inte något fel med att vi har fin natur i Sverige. Däremot är det ett stort fel att säga att vi har plats för "hur många som helst" samt nämna 30 miljoner. Allt handlar inte om fysisk platsmöjlighet.

Det är synd att inte påstådda flyktingar uppskattar våran fina natur vi har i det här landet, istället för att gnälla, vägra kliva av bussar samt hungerstrejka för att de hamnat i våra fina natur eller vad säger du?

Du nämner glesbefolkat. Det är lika glesbefolkat i miljontal människors plånböcker men ändå så är det de som måste stå för kalaset. Intressant jämförelse där!

Grönland är än mer glesbefolkat än Sverige =)

©®2015

Upp till toppen
Annons: